Onko tämä nykyään normaali käytäntö päivystyspoleilla ettei tehdä mitään jos ei ole aivan pakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen alan ammattilaisena sitä mieltä, että ihmisten tulisi hankkia sairaskuluvakuutus. Vakuutuksen hinta vaihtelee ihmisen iän ja sukupuolen mukaan. Itse olen 38 ja vuosimaksu 250€. Tuo vakuutus takaa, että saa hoitoa nopeasti tilanteissa, joissa muuten joutuu odottamaan.

Ydtävältäni repesi kierukka lasketellessa. Hänellä on vakuutus. Heti samana päivänä meni yksityiselle ortopedille, joka totesi leikkaustarpeen. Ortopedi haki vakuutusyhtiöltä maksusitoumuksen ja seuraavalla viikolla ystäväni leikattiin.

Minä en nyt tässä ala sen tarkempaa kertomaan, mutta minulla on sairaus jonka takia en ko.vakuutusta saa.

Olisihan tuo sairauskuluvakuutus paikallaan. Hoitotakuu kun tavallisesti tarkoittaa hoitotakkua. Vain yhden kirjaimen ero, mutta kyllähän kaksi valtiotakin soti melkein kymmenen vuoden ajan yhden ainoan kirjaimen eron takia.

Tapaturmavakuutuksen ainakin, se ei maksa paljoa. Muissa vakuutuksissa on se ongelma että läheskään kaikki, edes nuoret eivät niitä saa.

Samaan voisi sanoa, että jos rahaa on, niin ei noissa lasten flunssissa ym välttis kannata ravata tk:on, monilla yksityisillä on jo olemassa päivystys eikä se maksu niin iso ole. Miksi kuormittaa julkista terveydenhuoltoa jos se ei oikeastaan ole kenenkään etu.

Olen alan ammattilaisena sitä mieltä, että ihmisten tulisi hankkia sairaskuluvakuutus. Vakuutuksen hinta vaihtelee ihmisen iän ja sukupuolen mukaan. Itse olen 38 ja vuosimaksu 250€. Tuo vakuutus takaa, että saa hoitoa nopeasti tilanteissa, joissa muuten joutuu odottamaan.

Ydtävältäni repesi kierukka lasketellessa. Hänellä on vakuutus. Heti samana päivänä meni yksityiselle ortopedille, joka totesi leikkaustarpeen. Ortopedi haki vakuutusyhtiöltä maksusitoumuksen ja seuraavalla viikolla ystäväni leikattiin.

Tohon sun ystävän ongelmaan riittää ihan se tapaturmavakuutuskin.

Maksetaan vakuutusmaksuina yksityinen sektori ja sitten maksetaan veroina julkinen puoli...

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29151859:
Tohon sun ystävän ongelmaan riittää ihan se tapaturmavakuutuskin.

Samaa mieltä. Ja sehän mulla, ap:llä onkin. Mutta siitä ei siis ollut iloa nyt, koska kyseessä ei ollut tapaturma.

[QUOTE="vieras";29151862]Maksetaan vakuutusmaksuina yksityinen sektori ja sitten maksetaan veroina julkinen puoli...[/QUOTE]

No tuota..nyky-yhteiskunnassa tämä kun ei ole tahdon asia. Pikemminkin sitä voisi kuvata ajattelemalla haluaako ''hoitoa'' vai hoitoa. Tottahan tuo on mitä sanot, mutta resursseilla se on se mitä tuskin voimme muuttaa.

[QUOTE="Purppura";29151858]Tapaturmavakuutuksen ainakin, se ei maksa paljoa. Muissa vakuutuksissa on se ongelma että läheskään kaikki, edes nuoret eivät niitä saa.

[/QUOTE]

Juuri näin. Ja minä en ole edes kovin nuori enää.:-D

[QUOTE="Purppura";29151882]No tuota..nyky-yhteiskunnassa tämä kun ei ole tahdon asia. Pikemminkin sitä voisi kuvata ajattelemalla haluaako ''hoitoa'' vai hoitoa. Tottahan tuo on mitä sanot, mutta resursseilla se on se mitä tuskin voimme muuttaa.[/QUOTE]

Niinpä. Ja kaltaisellani jolla on perussairaus joka vaikuttaa vakuutusten saantiin, ei ole muuta mahdollisuutta kuin saada sitä "hoitoa". :-(

No mutta älä sure. Nyt tähän asti olet saanut hyvää hoitoa, vaan vähän väärinkäsityksiä ollut ja nyt keksit itsellesi jotakin kehittävää tekemistä sairasloman ajaksi, jonka yhteiskunta maksaa ja jonka jälkeen pääset nauttimaan lähes ilmaisesta leikkauksesta. Jos asuisit missä tahansa muualla kuin eurooppalaisessa hyvinvointivaltiossa, niin saattaisit olla rampa lopunelämääsi.Ja ei, en vittuile.

[QUOTE="vieras";29151919]No mutta älä sure. Nyt tähän asti olet saanut hyvää hoitoa, vaan vähän väärinkäsityksiä ollut ja nyt keksit itsellesi jotakin kehittävää tekemistä sairasloman ajaksi, jonka yhteiskunta maksaa ja jonka jälkeen pääset nauttimaan lähes ilmaisesta leikkauksesta. Jos asuisit missä tahansa muualla kuin eurooppalaisessa hyvinvointivaltiossa, niin saattaisit olla rampa lopunelämääsi.Ja ei, en vittuile.[/QUOTE]

Niin ja Suomessa kuolee vuosittain hoitovirheisiin 700-1700 henkeä, et ainakaan toistaiseksi ole heidän joukossaan. Ja ei, en kettuile.

[QUOTE="Purppura";29151932]Niin ja Suomessa kuolee vuosittain hoitovirheisiin 700-1700 henkeä, et ainakaan toistaiseksi ole heidän joukossaan. Ja ei, en kettuile.[/QUOTE]
Se on erittäin vähän verrattuna lähes kaikkiin muihin maihin ja itsestäänselvyys, kun on kyse inhimillisestä toiminnasta, myös yksityisellä puolella. Omaa turvattomuudentunnettaan ja pelkojaan on turha siirtää muiden ihmisten hoidon kommentointiin.

Taitaa olla ihan normaalia toimintaa, ikävä kyllä. Itse olen saanut oman diagnoosini 1.5-vuotta vamman jälkeen. Oli kaikkea mahdollista, lähete "katosi", pompoteltiin sairaalasta takaisin terveyskeskukseen, ei laitettu sairaalasta lähetettä oikean alan erikoislääkärille kuin vasta vuoden jälkeen. On sellainen vamma, joka ei näy päälle päin ja erään alan erikoislääkäreiden mielestä olin teoriassa ihan fine.. kunnes sitten en ollutkaan. "Jälkihuolto" on myös laiminlyöty, pitäisi olla sairaalassa kontrollit, mutta totuus on: "omalääkärin kautta, jos "jotakin" tulee."

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";29151944]Se on erittäin vähän verrattuna lähes kaikkiin muihin maihin ja itsestäänselvyys, kun on kyse inhimillisestä toiminnasta, myös yksityisellä puolella. Omaa turvattomuudentunnettaan ja pelkojaan on turha siirtää muiden ihmisten hoidon kommentointiin.[/QUOTE]

Niinkun mitä turvattomuuden tunnetta ja pelkoja? Kenellä? Missä?

Noin muutoin, uskottavuus olisi paljon suurempi jos kertoisit ja antaisit lähteen mihin maahan nyt esimerkiksi verrataan hoitovirheiden määrää.

Taitaa olla ihan normaalia toimintaa, ikävä kyllä. Itse olen saanut oman diagnoosini 1.5-vuotta vamman jälkeen. Oli kaikkea mahdollista, lähete "katosi", pompoteltiin sairaalasta takaisin terveyskeskukseen, ei laitettu sairaalasta lähetettä oikean alan erikoislääkärille kuin vasta vuoden jälkeen. On sellainen vamma, joka ei näy päälle päin ja erään alan erikoislääkäreiden mielestä olin teoriassa ihan fine.. kunnes sitten en ollutkaan. "Jälkihuolto" on myös laiminlyöty, pitäisi olla sairaalassa kontrollit, mutta totuus on: "omalääkärin kautta, jos "jotakin" tulee."

No itsellä vähän sama juttu, "vika" minussa ei näy ulospäin. Se mm. edesauttaa nivelrikkojen syntyä. Ennen diagnoosin saamista vuonna -02 kävi sama juttu toiselle polvelle, kierukka repesi kuluman/nivelrikon seurauksena. Terveyskeskuksesta laitettiin lähete ortopedille, se oli 2 viikon päästä, ja siitä muutaman päivän päästä oli leikkaus. Nyt tuo päivystyksen ortopedi jopa sanoi että ei ole varmaa leikataanko polveani edes kiireettömästikään, koska olen jo nelikymppinen. Ilma leikkausta en tiedä tulenko enää työkykyiseksi ( omaan työhöni, jossa siis ollaan jalkojen päällä koko päivä) tuon oikean eli tällä hetkellä sökömmän polveni takia. Vasen nyt vielä menettelee, olen pärjännyt sillä 11 vuotta sen jälkeen kun se leikattiin, ihan muutaman päivän olen ollut saikulla kun siihen tuli niveltulehdus.

[QUOTE="vieras";29151919]No mutta älä sure. Nyt tähän asti olet saanut hyvää hoitoa, vaan vähän väärinkäsityksiä ollut ja nyt keksit itsellesi jotakin kehittävää tekemistä sairasloman ajaksi, jonka yhteiskunta maksaa ja jonka jälkeen pääset nauttimaan lähes ilmaisesta leikkauksesta. Jos asuisit missä tahansa muualla kuin eurooppalaisessa hyvinvointivaltiossa, niin saattaisit olla rampa lopunelämääsi.Ja ei, en vittuile.[/QUOTE]

No siis ei ole vieläkään varmaa leikataanko sitä koska olen 40, kuulemma, nuoremmilta kuulemma leikataan. Eli ihan mahdollista nytkin että jään rammaksi lopuksi ikääni enkä tule enää työkykyiseksi. Nyt on jo selvinnyt että itsekseen tämä ei parane, mennyt vaan pahemmaksi tässä saikun aikana.

[QUOTE="a p";29152003]No itsellä vähän sama juttu, "vika" minussa ei näy ulospäin. Se mm. edesauttaa nivelrikkojen syntyä. Ennen diagnoosin saamista vuonna -02 kävi sama juttu toiselle polvelle, kierukka repesi kuluman/nivelrikon seurauksena. Terveyskeskuksesta laitettiin lähete ortopedille, se oli 2 viikon päästä, ja siitä muutaman päivän päästä oli leikkaus. Nyt tuo päivystyksen ortopedi jopa sanoi että ei ole varmaa leikataanko polveani edes kiireettömästikään, koska olen jo nelikymppinen. Ilma leikkausta en tiedä tulenko enää työkykyiseksi ( omaan työhöni, jossa siis ollaan jalkojen päällä koko päivä) tuon oikean eli tällä hetkellä sökömmän polveni takia. Vasen nyt vielä menettelee, olen pärjännyt sillä 11 vuotta sen jälkeen kun se leikattiin, ihan muutaman päivän olen ollut saikulla kun siihen tuli niveltulehdus.[/QUOTE]

Oli tapaus mikä tahansa, niin karuinta tässä on se, että meitä kohdellaan näin huonosti vain ja ainoastaan taloudellisen tilanteen takia. Niin mä uskon. Itse tein muistutuksenkin sairaalaan ja vastaus oli ylläri pylläri: on tutkittu ja hoidettu oikein. Joo on kyllä lopulta, mutta aikaa siihen meni aivan helvetisti liian kauan. Inhimillisellä kärsimyksellä ei ole mitään väliä niille siellä. Ugh, olen puhunut.

Viimeksi muokattu:
Oli tapaus mikä tahansa, niin karuinta tässä on se, että meitä kohdellaan näin huonosti vain ja ainoastaan taloudellisen tilanteen takia. Niin mä uskon. Itse tein muistutuksenkin sairaalaan ja vastaus oli ylläri pylläri: on tutkittu ja hoidettu oikein. Joo on kyllä lopulta, mutta aikaa siihen meni aivan helvetisti liian kauan. Inhimillisellä kärsimyksellä ei ole mitään väliä niille siellä. Ugh, olen puhunut.

Näin on. Ei mikään muu kuin taloudellinen tilanne voi olla syynä jos minunkin polveni tuosta vaan jätetään hoitamatta vaikka on todettu että leikata se pitäis, mutta ei leikata koska olen nelikymppinen ja minulla on nivelrikkoja aiheuttava perussairaus...:-(

Vuosi sitten olen jo hakenut kuntoutustuelle ja toivonut uudelleenkoulutusta, silloin todettiin ettei polveni ole vielä ihan niin sököt etten kykenisi töihin. Itse kyllä tiesin että ne ajan myötä menevät erittäin kuormittavassa työssäni aika pian. No nyt se aika on tullut. Saa nähdä miten ämmän käy...

[QUOTE="a p";29152034]Näin on. Ei mikään muu kuin taloudellinen tilanne voi olla syynä jos minunkin polveni tuosta vaan jätetään hoitamatta vaikka on todettu että leikata se pitäis, mutta ei leikata koska olen nelikymppinen ja minulla on nivelrikkoja aiheuttava perussairaus...:-(

Vuosi sitten olen jo hakenut kuntoutustuelle ja toivonut uudelleenkoulutusta, silloin todettiin ettei polveni ole vielä ihan niin sököt etten kykenisi töihin. Itse kyllä tiesin että ne ajan myötä menevät erittäin kuormittavassa työssäni aika pian. No nyt se aika on tullut. Saa nähdä miten ämmän käy...[/QUOTE]

Taistele, älä luovuta. Ota selvää valitusreiteistä, jos et sitä ole jo tehnyt. Potilaan oikeuksista jne. Varmuuden vuoksi.

ihmisillä on niin outo käsitys päivystyksestä.
"mulla on ollu selkä nyt kuukauden kipee, tänään on vapaapäviä niin siks tulin"
JEPJEP!! jos on selkä NIIN kipee, että pitää päivystykseen mennä, niin silloin pitää mennä heti.
Jos on jo kk pärjänny töissä ja eläny normaalisti.
Päivystyksessä ne ei edes mielellään kirjoita panadolia ihmeellisempää lääkettä, jos ei ole pakko.
Itselläni tuli noidannuoli keksken työpvän, ja oli vaikeuksia saada kunnon napit.
Kiitos lääkehistorian, se pikkasen jeesas!

[QUOTE="sasa";29152253]ihmisillä on niin outo käsitys päivystyksestä.
"mulla on ollu selkä nyt kuukauden kipee, tänään on vapaapäviä niin siks tulin"
JEPJEP!! jos on selkä NIIN kipee, että pitää päivystykseen mennä, niin silloin pitää mennä heti.
Jos on jo kk pärjänny töissä ja eläny normaalisti.
Päivystyksessä ne ei edes mielellään kirjoita panadolia ihmeellisempää lääkettä, jos ei ole pakko.
Itselläni tuli noidannuoli keksken työpvän, ja oli vaikeuksia saada kunnon napit.
Kiitos lääkehistorian, se pikkasen jeesas![/QUOTE]

Miten siis tämä liittyy minuun? Menin terveyskeskukseen, josta tk-lääkäri lähetti minut päivystyspolille.

[QUOTE="a p";29151603]Työterveyslääkärille jonotetaan meillä aina viikkoja, [/QUOTE]

Miten noin kauan? Missä teillä työterveys? Meillä pääsee samana päivänä lääkäriin, ihan viimeistään seuraavana.

[QUOTE="vieras";29151944]Se on erittäin vähän verrattuna lähes kaikkiin muihin maihin ja itsestäänselvyys, kun on kyse inhimillisestä toiminnasta, myös yksityisellä puolella. Omaa turvattomuudentunnettaan ja pelkojaan on turha siirtää muiden ihmisten hoidon kommentointiin.[/QUOTE]

Ei ole vähän, etkä pitäisi sitä niin harmittomana asiana jos sattuisi omalle kohdalle. Pahinta on jos ongelmaa vähätellään.
Ei, mulla ei ainakaan ole pelkoja tai turvattomuutta.

[QUOTE="Vieras";29152321]Miten noin kauan? Missä teillä työterveys? Meillä pääsee samana päivänä lääkäriin, ihan viimeistään seuraavana.[/QUOTE]

Meillä on iso talo, jossa on oma työterveysasema. Lisäksi siellä hoidetaan ainoastaan työperäiset vaivat/sairaudet, ja lääkäriajan saa aina muutaman viikon päähän. Mulla onneksi on osittain työperäinen vaiva, ja olen polvia käynyt ennenkin valittamassa työterveydessä.

Taistele, älä luovuta. Ota selvää valitusreiteistä, jos et sitä ole jo tehnyt. Potilaan oikeuksista jne. Varmuuden vuoksi.

Näissä voi joskus auttaa jos hakee yksityiseltä puolelta riittävän pätevältä erikoislääkäriltä lausunnon. Yksityisenpuolen ja julkisen suurin ero on siinä, että julkisella lääkärin on pakko miettiä mitä testejä tehdä varojen puitteissa. Yksityisellä puolella se on kiinni maksajan lompakosta.

Toisaalta, kritisoin kovin sanoin yhteiskuntamme tapaa käyttää varojaan. Tällä hetkellä on kova kohu HPV-rokotteesta josta hyödyt nähdään joskus 50 vuoden päästä. Eikö tässä taloudellisessa tilanteessa olisi jotenkin järkevää käyttää rahaa tähän nyky hetkeen ja hoitaa ensin olemassa olevia ongelmia.

Yhteistyössä