Mä varma päätin, minkä alan yritys haluan, perustaa kesällä:)

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";25606358]MIlanna hankkii leivonnaisensa kahvilaan? Itsekö leipoo vai ostaa jostain valmiina? Jos kahvilan avaa yhdeksältä ja aikoo tarjoilla tuoreita leivoksia yms, on herättävä jo kolmelta yöllä kokkaamaan. Illan päätyttyä on mm siivottava liiketila ja hankittava seuraavan päivän tarvikkeet sekä hoidettava kirjanpitoa.... ei taida päivän tunnit riittää, vaikka olisi äitikin apuna. :D[/QUOTE]

itse tekeminen on paras keino pärjätä, isojen leipomoiden valmiilla tuotteilla epäonnistuu lähes varmasti

leipurien ja kondiittorien on tosin oltava huippuluokkaa
 
"mie"
Idea on hyvä, mutta kaipaa selkeytystä. Tässä parikin syytä:

-Liian laaja valikoima -> tarvitaan iso raaka-ainevalikoima -> varaston arvo iso -> vaikeasti hallittavissa eli hävikin todennäköisyys kasvaa

-Liian laaja valikoima -> väkisinkin osa tuotteista jää myymättä -> hävikkiä -> tuotteiden hintaa nostettava -> asiakkaat voivat kadota kalliiden hintojen takia

-Sekalainen valikoima alkoholeineen -> asiakkaat eivät oikein tiedä mikä paikka on -> eivät tule, koska miettivät onko paikka kahvila vai baari

Tällaiset jutut kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin säntää perustamaan yritystä. Mutta tsemppiä vaan.
 
"vieras"
[QUOTE="mie";25606358]MIlanna hankkii leivonnaisensa kahvilaan? Itsekö leipoo vai ostaa jostain valmiina? Jos kahvilan avaa yhdeksältä ja aikoo tarjoilla tuoreita leivoksia yms, on herättävä jo kolmelta yöllä kokkaamaan. Illan päätyttyä on mm siivottava liiketila ja hankittava seuraavan päivän tarvikkeet sekä hoidettava kirjanpitoa.... ei taida päivän tunnit riittää, vaikka olisi äitikin apuna. :D[/QUOTE]

Niin kovasti on ap:lla taas epärealistiset kuvitelmat (kahvila)yrittäjyydestä. Ei ole ihan 9-17 työtä...
 
Venakko Milanna
Tottakai teen itte, siis tarkoitan että ei valmiina. Kyllä mä tiedän että se vaati 24/7 työtä. SILTI aika lapsille löytyy paljon enemmän. Kun illalla edes kotona olen, sekä lapset voivat kahvilassa olla. Toki lomakin järjestän ittelle
 
surullista
on passi ja alkoholi passi, eli nou hätä, on jopa kokemusta=)

kyllä jaksan, koska jos jotain mulla löytyy hoitaja lapsille, mä en halua jäädä kotiin pitkääksi ajaksi
Anteeksi, mua jotenkin säälittää jo valmiiksi tuleva vauva, joka joutuu saman tien äidistä eroon tunneiksi päivässä. Miksi tehdä lapsia, jos ei edes ensimmäistä vuotta jaksa niiden kanssa olla? Ei rahalla saa sitä rakkautta, jota lapsi tarvii ensimmäisten viikkojen, kuukausien ja vuosien aikana. Ei hienoilla lahjoilla ja vaatteilla korvata sitä lämpöä ja läheisyyttä.
 
ulkonainen
Anteeksi, mua jotenkin säälittää jo valmiiksi tuleva vauva, joka joutuu saman tien äidistä eroon tunneiksi päivässä. Miksi tehdä lapsia, jos ei edes ensimmäistä vuotta jaksa niiden kanssa olla? Ei rahalla saa sitä rakkautta, jota lapsi tarvii ensimmäisten viikkojen, kuukausien ja vuosien aikana. Ei hienoilla lahjoilla ja vaatteilla korvata sitä lämpöä ja läheisyyttä.
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
 
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
niin no,aika harva varmaan Suomessa jättää 4-5 kk vauvan hoitajalle ja lähtee töihin tekemään pitkää päivää?tosin,voihan olla,että isä jää kotiin koti-isäksi..tai sitten tämä on taas näitä kulttuurieroja?
 
"Vieras"
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
Ehkä tämäkään ei ihan oma tulonlähde Venakolle o le: perustetaan miehen rahoilla eikä ehdi edes kannattavaksi kunnes jo lopetetaan tai menee konkkaan.
 
ulkonainen
niin no,aika harva varmaan Suomessa jättää 4-5 kk vauvan hoitajalle ja lähtee töihin tekemään pitkää päivää?tosin,voihan olla,että isä jää kotiin koti-isäksi..tai sitten tämä on taas näitä kulttuurieroja?
Tosiaan harva jattaa Suomessa hoitajalle noin pienta, mutta maailmalla se on aivan yleista.

Joka tapauksessa, minusta on turha haukkua ap:ta miehensa rahoilla elamisesta, jos toistakaan vaihtoehtoa ei hyvaksyta, eli etta ap aloittaisi omat tyot pian.
 
ulkonainen
[QUOTE="Vieras";25607531]Ehkä tämäkään ei ihan oma tulonlähde Venakolle o le: perustetaan miehen rahoilla eikä ehdi edes kannattavaksi kunnes jo lopetetaan tai menee konkkaan.[/QUOTE]

Mutta yritteliaisyytta pitaa olla, muuten ei ikina onnistu :). Onko parempi sitten jaada kotiin nostamaan kodinhoidontukea yms.?
 
"vieras"
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
Tuskin kukaan sitä miehen tuloilla ELÄMISTÄ kukaan arvostelee. Vaan sitä ylenpalttista tuhlaamista ja törsäämistä. Sitä voi elää ilman 3000 euron kuukausittaisia ruokalaskuja, puhumattakaan kaikesta muusta törsäämisestä.
 
ulkonainen
[QUOTE="vieras";25607557]Tuskin kukaan sitä miehen tuloilla ELÄMISTÄ kukaan arvostelee. Vaan sitä ylenpalttista tuhlaamista ja törsäämistä. Sitä voi elää ilman 3000 euron kuukausittaisia ruokalaskuja, puhumattakaan kaikesta muusta törsäämisestä.[/QUOTE]

Mutta miksi elaa vahemmalla jos se sopii molemmille ja siihen on varaa? Jokainen elakoon varojensa mukaan ja kulutus pitaa Suomen talouden pyorimassa.
 
Mutta yritteliaisyytta pitaa olla, muuten ei ikina onnistu :). Onko parempi sitten jaada kotiin nostamaan kodinhoidontukea yms.?
mutta toisaalta ap:han ei aio edes hakea ä-rahaa joten tuskin sitten kotihoidontukeakaan?itse aion olla kotona ainakin kunnes vauva täyttää vuoden ( kunhan nyt suostuis syntymään ensin :D ),olen ollut töissä reilut 9 v tätä ennen,niin ajattelin ettei tässä mikään kiire ole takas sorvin ääreen..
 
ulkonainen
mutta toisaalta ap:han ei aio edes hakea ä-rahaa joten tuskin sitten kotihoidontukeakaan?itse aion olla kotona ainakin kunnes vauva täyttää vuoden ( kunhan nyt suostuis syntymään ensin :D ),olen ollut töissä reilut 9 v tätä ennen,niin ajattelin ettei tässä mikään kiire ole takas sorvin ääreen..
Sehan on sitten vallan hyva jos ap parjaa ihan omillaan, eika turhaan hae tukia. Jokainen elakoon niinkuin tykkaa.
 
estlane
Jos todella tarjoat esim venäläisiä ja virolaisia erikoisuuksia ja kotitekoisia, hyviä herkkuja, voi todellakin menestyä. :) Ilmapiiri ja tarpeeksi kannattava(erilainen, muttei liian) tarjonta on ne mitkä vetää asiakkaita, tietysti sijainnin mukaan. En Turkua tunne, mutta aina kannattaa yrittää, jos on resurssit ja halu paiskia töitä. :)
 
surullista
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
Mä en ole valittanut, että elää miehen tuloilla. Toki mä arvostan sitä, että ensin ollaan töissä silleen, että ansaitaan sellainen äitiyspäiväraha, jolla tullaan toimeen. Ja sitten eletään omien tulojen mukaan, eikä harrasteta ylenpalttista törsäämistä. Onko se nyt sitten yrittäjän elämästä pois että sen pienen hetken (1 v) on pienokaisen kanssa ja sitten perustaa oman yrityksen. Sitä ennen voi vaikka kartuttaa tietotaitoja ja yrittää haalia rahaa sen oman yrityksen perustamiseen.

Kysyn sulta vaan, mikä se sellainen yritteliäs nainen on, joka ottaa mieheltä vaikkapa 100000 euroa yrityksen perustamiseen ja sitten yritys lopetetaan heti alkuun tuottamattomana. Sinne meni rahat, omat ja vieraat.
 
ulkonainen
Mä en ole valittanut, että elää miehen tuloilla. Toki mä arvostan sitä, että ensin ollaan töissä silleen, että ansaitaan sellainen äitiyspäiväraha, jolla tullaan toimeen. Ja sitten eletään omien tulojen mukaan, eikä harrasteta ylenpalttista törsäämistä. Onko se nyt sitten yrittäjän elämästä pois että sen pienen hetken (1 v) on pienokaisen kanssa ja sitten perustaa oman yrityksen. Sitä ennen voi vaikka kartuttaa tietotaitoja ja yrittää haalia rahaa sen oman yrityksen perustamiseen.

Kysyn sulta vaan, mikä se sellainen yritteliäs nainen on, joka ottaa mieheltä vaikkapa 100000 euroa yrityksen perustamiseen ja sitten yritys lopetetaan heti alkuun tuottamattomana. Sinne meni rahat, omat ja vieraat.
Pahanilmanlintuja loytyy aina, minusta on ikavaa jo valmiiksi sanoa etta ap. epaonnistuu hankkeessaan. Edelleen toinen vaihtoehto on etta ap. jaa kotiin ja vain elaa miehensa tuloilla. Luulen kuitenkin etta se ei sovi ap:n luonteelle.

Oikeasti ap:n kaltaiset ihmiset yleensa parjaavat elamassa, tuskin hankaan on nostellut paljoa Suomen sosiaalitukia, mista aina ulkomaalaisia syytetaan.
 
"vieras"
Mä en ole valittanut, että elää miehen tuloilla. Toki mä arvostan sitä, että ensin ollaan töissä silleen, että ansaitaan sellainen äitiyspäiväraha, jolla tullaan toimeen. Ja sitten eletään omien tulojen mukaan, eikä harrasteta ylenpalttista törsäämistä. Onko se nyt sitten yrittäjän elämästä pois että sen pienen hetken (1 v) on pienokaisen kanssa ja sitten perustaa oman yrityksen. Sitä ennen voi vaikka kartuttaa tietotaitoja ja yrittää haalia rahaa sen oman yrityksen perustamiseen.

Kysyn sulta vaan, mikä se sellainen yritteliäs nainen on, joka ottaa mieheltä vaikkapa 100000 euroa yrityksen perustamiseen ja sitten yritys lopetetaan heti alkuun tuottamattomana. Sinne meni rahat, omat ja vieraat.
Nytkö se yritys on jo lopettanut, vaikka sitä ei vielä ole edes avattu?

Tällä palstalla kyllä huomaa, miksi tietyt ihmiset ovat niin onnettomia. Ei uskalleta ottaa riskejä, ei uskalleta toteuttaa ideoita ja haaveita. Keskitytään vain mollaamaan niitä, jotka uskaltavat tehdä elämästään omansanäköistä. "Ei se kannata, en minä, ei siitä ole hyötyä, mitä turhaan", ja sitten ihmetellään, kun ei ole hyvä olla.

Onneksi meillä on yrittäjiä. Kaikilla ei aina onnistu, mutta siitä noustaan ja yritetään uudestaan. Siksi se on yrittämistä. Ilman yrittäjiä Suomi olisi konkurssissa hyvin äkkiä.
 
"vieras"
niin no,aika harva varmaan Suomessa jättää 4-5 kk vauvan hoitajalle ja lähtee töihin tekemään pitkää päivää?tosin,voihan olla,että isä jää kotiin koti-isäksi..tai sitten tämä on taas näitä kulttuurieroja?
Muutama vuosikymmen sitten oli ihan normaalia, mutta totta, ajat muuttuu.
Toisaalta aika harva pk-yrittäjä pitää täyttä äitiyslomaa.
Ei välttämättä automaattisesti tee naisesta huonoa äitiä, jos näin toimii.

Ja aloittajan on toisaalta täällä kertonut, että vauva oli erityisesti miehen toive, ymmärtäähän sen, jos ei haaveksi vauvan kanssa kotiinjäämisestä pitkäksi aikaa. En kyllä usko, että miehellään on taloudellista mahdollisuutta jäädä koti-isäksi, on sen verran suurituloinen, että lastenhoitajan palkkaaminen ei liene ongelma.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25607741]Nytkö se yritys on jo lopettanut, vaikka sitä ei vielä ole edes avattu?

Tällä palstalla kyllä huomaa, miksi tietyt ihmiset ovat niin onnettomia. Ei uskalleta ottaa riskejä, ei uskalleta toteuttaa ideoita ja haaveita. Keskitytään vain mollaamaan niitä, jotka uskaltavat tehdä elämästään omansanäköistä. "Ei se kannata, en minä, ei siitä ole hyötyä, mitä turhaan", ja sitten ihmetellään, kun ei ole hyvä olla.

Onneksi meillä on yrittäjiä. Kaikilla ei aina onnistu, mutta siitä noustaan ja yritetään uudestaan. Siksi se on yrittämistä. Ilman yrittäjiä Suomi olisi konkurssissa hyvin äkkiä.[/QUOTE]

No näinpä. Vielä kun ei jäisi pelkäksi yrittämiseski, vaan joskus myös onnistuttaisiin :)
 
"vieras"
On tama palsta hassu: Nyt monta kuukautta on valitettu kuinka Milanna elaa miehensa tuloilla. Itse ainakin ajattelin etta verrattuna useimpiin aitiin ap. on nimenomaan yrittelias nainen, mutta nyt kun han olisi hankkimassa omaa tulonlahdetta, kehotetaankin vaan jatkamaan miehen tuloilla elamista :D.
Asian muuttaisi täysin toiseksi jos sitä omaa tulonlähdettä oltaisiin perustamassa myös omalla eli itse ansaitulla pääomalla.
 

Yhteistyössä