Mä tein eilen vähän terveellisempää mättöruokaa ja ai että oli hyvää :)

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Meillä oli pakastimessa pussi hampurilaissämpylöitä ja perheenjäsenten kaino pyyntö olis että syötäis hampurilaisia. No joo, nuo sämpylät nyt on kaukana terveellisestä, mutta koitinpa ainakin täytteissä petrata.

Ei siis mitään ihmeellistä, ihan vaan käytin jauhelihassa mausteina luomusipulikeittoa, oman maan yrttejä ja suolana Himalajansuolaa. Tomaatit oli naapurin kasvihuoneesta, eikä niissä ole käytetty myrkkyjä. Salaatti oli omasta maasta ja kurkku luomua.

Ananas oli valitettavasti ihan purkkikamaa, samoin cheddarjuusto. Kastikkeen tein itse: majoneesia ja siihen sitten lisäilin turkkilaista jogurttia, tomaattia, mausteita jne.

Tein lisäksi lohkoperunoita tästä läheltä ostetuista, mahdollisimman luonnonmukaisesti viljellyistä perunoista.

Paljon on toki petrattavaa vielä, nuo sämpylät vois tehdä itse, ananaksen ostaa tuoreena, liha vois olla luomua jne. jne. Mutta jo nyt nuo eiliset hampparit oli parhaimpia mitä ikinä olen syönyt :p . Vei voiton jopa Suomen parhaimman grillin (siis mun mielestäni paras) antimista :D.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja nyt on sorsastusaika kanssa.Rannalle vaan sorsia nuijii ja tekemään sorsapaistia
Mä en tykkää riistasta, vaikka todellakin kandeis. Sama juttu kalan kanssa: kävelymatkan päässä (reilu 0,5km) olis meri täynnä kalaa, mutta mä en vaan saa itseäni syömään kalaa |O :headwall:
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja nyt on sorsastusaika kanssa.Rannalle vaan sorsia nuijii ja tekemään sorsapaistia
Mä en tykkää riistasta, vaikka todellakin kandeis. Sama juttu kalan kanssa: kävelymatkan päässä (reilu 0,5km) olis meri täynnä kalaa, mutta mä en vaan saa itseäni syömään kalaa |O :headwall:
Ja ihan ilmaseksi saa.Kala on hyvää.Pikkukalat jauhaa lihamyllyssä ja tekee kalapulliaMaiskis
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja ihan ilmaseksi saa.Kala on hyvää.Pikkukalat jauhaa lihamyllyssä ja tekee kalapulliaMaiskis
Niinpä. Miten sitä oppis tykkäämään kalasta? Mulla kun tulee oksennusrefleksi kun kalaa suuhuni laitan. Pakastesei, lohi ja oikein hyvin tehty kuha menee pakolla alas, mutta niistäkään en voi sanoa tykkääväni. Mun mielestä kalat maistuu ihan likaiselle vedelle ja levälle :x
 
Mä tein eilen herkullista banaanijogurttia. Banaani, pala kaakaomassaa ja pala kaakaovoita raastettuna, turkkilaista jogurttia ja kermaa. Lisäksi laitoin hieman makeutusta (stevia-erytritoli), mut eipä se ois välttämättä kaivannukaan. Älyttömän hyvää. :p

Karppisämpylöistäki (mantelileivistä ) tulee hyvät hampurilaiset. :p Pitäiski tehä taas joskus.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Mä tein eilen herkullista banaanijogurttia. Banaani, pala kaakaomassaa ja pala kaakaovoita raastettuna, turkkilaista jogurttia ja kermaa. Lisäksi laitoin hieman makeutusta (stevia-erytritoli), mut eipä se ois välttämättä kaivannukaan. Älyttömän hyvää. :p

Karppisämpylöistäki (mantelileivistä ) tulee hyvät hampurilaiset. :p Pitäiski tehä taas joskus.
Turkkilainen jogurtti ja kaakaomassa on mielettömän hyvää yhdessä :p . Mä käytän makeutuksena luomuhunajaa, mutta aivan varmasti tuo banaanikin tuo siihen makeutta. Pitääkin kokeilla :flower:
 
krea
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
No mikä tosta sun mielestä teki hirveen epäterveellistä? Itse olisin vaihtanut sämpylät pois ja perunat lantturanskiksiin, mutta muutenhan toi oli oikeen hyvä.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
No joo, mättöruoasta nyt olikin kyse. Aivan salettiin tuo meidän satsi pesee mennen tullen esim. Hesen vastaavat tai vaikkapa vaan kaupan valmishampparit sun muut.

Ja ravintosisällöstäkään en sinällään löydä pahemmin paheksuttavaa. Toki ne valmissämpylät ja cheddarjuustokin. Muuten tuossa oli mielestäni ihan okei tavaraa: sipulia, valkosipulia, yrttejä, tomaattia, kurkkua, salaattia, ananasta, perunaa ja lihaa. En nyt ihan keksi että mitä pahaa tuossa on. Majoneesissa toki oli paljon energiaa, mutta en usko että munankeltuainen ja oliiviöljy on kuitenkaan ihan pahimmasta päästä.

Sipulikeiton laitoin mausteeksi jauhelihaan. Ihan siitä syystä, että meidän esikoinen ei yhtään tykkää sipulipaloista ruoan joukossa. Kun sitten löysin sipulikeiton luomuna kaupan hyllyltä, niin kokeilin sitä. Tuoretta sipulia syötiin sitten me muut hampurilaisen väliin lisättynä.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja krea:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
No mikä tosta sun mielestä teki hirveen epäterveellistä? Itse olisin vaihtanut sämpylät pois ja perunat lantturanskiksiin, mutta muutenhan toi oli oikeen hyvä.
Ylipäätänsä hiilihydraattien määrä ja varsinkin ns. tyhjien hiilarien määrä. Todennäköisesti myös suolan määrä (sipulikeitot tuppaa olemaan aika suolastettuja + muut lisäaineet).

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja krea:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
No mikä tosta sun mielestä teki hirveen epäterveellistä? Itse olisin vaihtanut sämpylät pois ja perunat lantturanskiksiin, mutta muutenhan toi oli oikeen hyvä.
Ylipäätänsä hiilihydraattien määrä ja varsinkin ns. tyhjien hiilarien määrä. Todennäköisesti myös suolan määrä (sipulikeitot tuppaa olemaan aika suolastettuja + muut lisäaineet).
Karppi asialla :)

Propaganda on tietoa, jota levitetään tarkoituksena muokata kohteen mielipidettä. Propaganda saattaa olla valheellista tai tosipohjaista, mutta on usein yksipuolista ja saattaa valaista asiaa ainoastaan propagandan tuottajalle hyödyllisistä puolista.

 
krea
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja krea:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja cool mama:
Mulla meni nyt ohi se kohta että missä se terveellisyys oli? Tomaatit, kurkku ja salaatti vai mikä?
kai se oli olevinaan tuo luomukohta.. En mäkään ihan löytäny. =)
No joo, tosiaan mahdollisimman lisäaineetonta ja kotikutoista ruokaa. Eli terveellistä :).
No ehkä tuolta kannalta joo, mut muuten ei. :) Ravintosisältö silti vielä... Miks muuten pitää käyttää jotain sipulikeittoja?
No mikä tosta sun mielestä teki hirveen epäterveellistä? Itse olisin vaihtanut sämpylät pois ja perunat lantturanskiksiin, mutta muutenhan toi oli oikeen hyvä.
Ylipäätänsä hiilihydraattien määrä ja varsinkin ns. tyhjien hiilarien määrä. Todennäköisesti myös suolan määrä (sipulikeitot tuppaa olemaan aika suolastettuja + muut lisäaineet).
Karppi asialla :)

Propaganda on tietoa, jota levitetään tarkoituksena muokata kohteen mielipidettä. Propaganda saattaa olla valheellista tai tosipohjaista, mutta on usein yksipuolista ja saattaa valaista asiaa ainoastaan propagandan tuottajalle hyödyllisistä puolista.
Mä oon itsekin karppi. En silti näe syytä kauhistella tota apn sapuskaa. Luomu on hyvä asia, ja jos vatsat kestää viljoja ja perunaa pienessä määrin, mikä jottei. Ananas nyt on sokeria, mutta silloin tällöin pieni määrä ei edelleenkään ole musta paha, jos kroppa kestää. Lisäaineita tuossa ei ole hirveesti, kun oli luomua. Itse en tuota noin söisi, mutta parempi se tuo on kuin joku hiilarihöttö teollisista lisäainepommeista.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ylipäätänsä hiilihydraattien määrä ja varsinkin ns. tyhjien hiilarien määrä. Todennäköisesti myös suolan määrä (sipulikeitot tuppaa olemaan aika suolastettuja + muut lisäaineet).
Niin siis ihan jo aloituksessahan mä myönsin että nuo sämpylät ei tosiaan olleet terveellisiä. Ne olis olleet, jos olisin leiponut ne itse. Lisäaineita niissä on varmaan huimastikin. Samoin cheddarissa on takuulla lisäaineita. Missään muussa ei sitten lisäaineita ollutkaan.

Ja lohkikset tein tämän kesän perunoista kuorineen. Eikä niitä syönyt kukaan kuin vähän. Pääpaino kun oli hampurilaisessa.

Ja sipulikeitossa ei ollut lisäaineita lainkaan, suolan määrästä en tiedä, mutta olen ainakin siinä uskossa, ettei sitä ollut roppakaupalla.
 

Yhteistyössä