mä taidan olla kumma; mä en vaadi että lapset kouluttuisivat korkeesti ja hienoisiin ammatteihin

• Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Jotenkin olen siihen tympääntynyt, että ne, joilla ei ole koulutusta tai sitä on vähän, katsoo silloin tällöin asiakseen hokea meille koulutetummille tuota. Miksi? Enhän minäkään mene kouluttamattolle sanomaan, että "kouluttamattomuus ei tuo onnea". Siis sehän on loukkaavaa!
Luepas tuosta yhdestä mun viestistä mihin mä olen tympääntynyt.

et niin,kunhan huomautin :D ja aika tärkeää työtä,mä ainakin arvostaisin jos mun lapset ihan omasta halustaan hakeutuis ei-niin-yleisesti arvostettuun,mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta tärkeään ammattiin ja vielä tulisivat sillä mukavasti toimeenkin. Vaatii tietynlaista pokkaa olla muiden halveksimassa ammatissa,vaikka tietää siitä olevan paljon enemmän hyötyä kuin jostain turhaakin turhemmasta kravattityöstä :)

juup
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Jotenkin olen siihen tympääntynyt, että ne, joilla ei ole koulutusta tai sitä on vähän, katsoo silloin tällöin asiakseen hokea meille koulutetummille tuota. Miksi? Enhän minäkään mene kouluttamattolle sanomaan, että "kouluttamattomuus ei tuo onnea". Siis sehän on loukkaavaa!
Se on niin, että koulutettua saa loukata, mutta kouluttamatonta ei. I see!

öttis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Luin vaan tuon ap viestin, enkä ymmärrä: miksi pidät itseäsi jotenkin kummana? Eiköhän suurin osa vanhemmista ajattele noin, vai oikeastiko kuvittelit olevasi siinä suhteessa harvinainen?

Mä oon tainnut kuunnella liikaa ihmisiä, joiden mielestä korkea koulutus ja hieno tutkinto/ammatti on tärkeintä. Ihmisiä, jotka esittelee toisen esim valokuvastakin tyyliin: tässä on Matti Meikäläinen, tuomari.. ja tässä on Maija, hän on lääkäri. Sen ja sen lapsi on väittelemässä tohtoriksi.. ja kerrotaan kuinka monta äällää ylioppilaskirjoituksissa kukin on saanut jne jne. Niinkuin ihminen ei voisi olla onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä einiinkorkiastikoulutettunakin..
näitä tullut pohdittua myös senkin takia, kun anoppi patistaa kovasti meidän dysfaatikkoa lukioon, minusta se ei tule pärjään siellä mikä syö hänen itsetuntoaan. Hälle parempi on käytännönläheisempi kouluttautuminen :)

Saahan sitä olla lapsistaan ylpeä ;) Ja varmasti näille esittelijöillekin omat lapset ovat rakkaimpia, vaikka olisivat valinneet toisenkin tien. Vai ovatko patistaneet tuomareiksi ja lääkäreiksi vasten lasten omaa tahtoa?
nää kehujat ei olleet vanhempi, e ees mummoja/pappoja vaan kaukaisia sukulaisia useinmiten, jotka päti sitten suvun koko titteleillä :D

juup
Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
et niin,kunhan huomautin :D ja aika tärkeää työtä,mä ainakin arvostaisin jos mun lapset ihan omasta halustaan hakeutuis ei-niin-yleisesti arvostettuun,mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta tärkeään ammattiin ja vielä tulisivat sillä mukavasti toimeenkin. Vaatii tietynlaista pokkaa olla muiden halveksimassa ammatissa,vaikka tietää siitä olevan paljon enemmän hyötyä kuin jostain turhaakin turhemmasta kravattityöstä :)
Sinäkin vielä :(. Kukaan ei ole tässä ketjussa halveksinut ketään kouluttamatonta. Mutta just tätä tarkoitin äsken. "Kravattityötä" SAA halveksia, se on turhaakin turhempaa. No, ehkä tarkoitit miestenvaateliikkeen myyjää ;).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Oletteko itse kouluttautuneet esim. yliopistossa?
Yhtän en ymmärrä, että mitä tämä tähän kuuluu (voisiko kysyjä valaista?), mutta pakko vastata, että olen. Ihan kohta on maisterin paperit kourassa ja ihan peräti kahdesta aineesta.
Usein nimenomaan äidin koulutustaso "perityy" lapselle...

vaan toivon että ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä, eläisivät elämänsä ns kunnon kansalaisina.. että pystyvät itsensä + perheensä elättämään ja nauttimaan elämästä. Joku lapsista voi haluta roskakuskiksi, joku lääkäriksi.. sowhat, molempiin ammattiin tarvitaan tekijänsä :)
näin myös minä ajattelen
=)

äiti83
Ja jos kaikki kouluttautuu johtajiks ja virkamiehiks kuka tekee ne OIKEAT TYÖT!!!
Meidän äitille mun kouluttautuminen joku pakkomieli mul on ammatti mut äiti aina sanoo et pitäisi hankkia oikea ammatti eli joku hieno kuten opettaja tai..., ei pidä mun ammattina oikeana...

Ja olen itse huomannut että ns. ei arvostetuista töistä saa paremmin palkkaa kun normi virka-aika työstä.. ainakin mä saan..

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Se on niin, että koulutettua saa loukata, mutta kouluttamatonta ei. I see!
No en todellakaan tarkoittanut tuota. Luepa nyt ajatuksella se mun viestini. Se asenne on se mikä siinä ärsyttää. Jokainen saa mun puolesta olla millä tahansa tasolla koulutettu tai vaikka kouluttamaton, mutta toisten alentamista en ymmärrä.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
Sinäkin vielä :(. Kukaan ei ole tässä ketjussa halveksinut ketään kouluttamatonta. Mutta just tätä tarkoitin äsken. "Kravattityötä" SAA halveksia, se on turhaakin turhempaa. No, ehkä tarkoitit miestenvaateliikkeen myyjää ;).
joo tätä en ymmärrä ollenkaan. onhan monella lääkärilläkin kravatti töissä!onko sekin turhaakin turhempaa työtä? voi jessus! Insinöörit ym. tekevät todella tärkeää työtä esim. sairaalalaitteiden ym. tärkeiden juttujen suunnittelussa. Onko hekin ihan turhaakin turhempia?

juup
Alkuperäinen kirjoittaja äiti83:
Ja jos kaikki kouluttautuu johtajiks ja virkamiehiks kuka tekee ne OIKEAT TYÖT!!!
Meidän äitille mun kouluttautuminen joku pakkomieli mul on ammatti mut äiti aina sanoo et pitäisi hankkia oikea ammatti eli joku hieno kuten opettaja tai..., ei pidä mun ammattina oikeana...

Ja olen itse huomannut että ns. ei arvostetuista töistä saa paremmin palkkaa kun normi virka-aika työstä.. ainakin mä saan..
Kuulehan, kyllä tämä maa ja talouselämä johtajiakin taitaa tarvita ;). Muuten ei ole ketään, joka niitä "oikeita töitä" tarjoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Oletteko itse kouluttautuneet esim. yliopistossa?
Yhtän en ymmärrä, että mitä tämä tähän kuuluu (voisiko kysyjä valaista?), mutta pakko vastata, että olen. Ihan kohta on maisterin paperit kourassa ja ihan peräti kahdesta aineesta.
Usein nimenomaan äidin koulutustaso "perityy" lapselle...
Mun äiti ei ole käynyt kansakoulun jälkeen mitään kouluja...Mä olen käynyt lukion, opiskelin 3 vuotta AMK:ssa (lopetin kesken ) ja nyt opiskelen toisella asteella. Vaikka kyse toisesta asteesta, niin silti se on enemmän kuin mitä äitini on käynyt kouluja...

Ja äitini on muuten tehnyt samaa hommaa 20-vuotiaasta lähtien.

Jokainen vanhempi toivoo parasta lapsilleen. Elämisen arvoista elämää. Joku on tyytyväinen kaupan kassana ja joku kun on pankkitili täynnä rahaa ja ammatti, jota varten opiskellut 7 vuotta yliopistossa.

Mielestäni myöskään ne vanhemmat, jotka äänen toivovat, että lapset menisivät lukioon, jonka jälkeen yliopistoon eivät ole yhtään sen pintapuolisempia kuin nekään, jotka sitä eivät vaadi. Ne vanhemmat ovat ehkä löytäneet itse onnellisen elämän avaimet tällä saralla. Lisäksi on paljon vanhempia joista toinen on roskakuski ja toinen kaupan kassa ja toivovat helpompaa elämää omille lapsilleen.

Jokaisella on omat juttunsa, josta tulevat onnellisiksi. Omat vanhempani olivat ekaa ryhmää, mieheni tokaa ja olen ennen opiskelua kokeillut elämää ilman opiskelua,ja huomasin että mun vanhemmat oli oikeessa opiskelu teki musta onnellisen!!!

Toisilla toistepäin! Mitä näitä ihmettelemään. Olen ihan tyytyväinen, että kaupassa on kassa joka laskuttaa mua ostoksista ja kun tarvin putkimiestä niin keltaisilta sivuilta löytyy..

vieras
Itseasiassa kun nyt puheeksi tuo roskakuski tuli, niin jos pettyy siihen, että lapsesta tuli vain roskakuski, niin silloin tosiaan ei voi sanoa, että ihan sama mitä lapsi tekee elämällään, kunhan vain on itse on onnellinen.
Minä nimittäin itse mietin, että se on ensinnäkin rahakasta hommaa (kyse on kuitenkin yksityisestä sektorista) Ei tarvitse tehdä mitään sisätyötä. Saa ajella isompaa autoa ja sieltä samontein vilkuilla kaupungin menoa. Ei välttämättä tarvitse vapaa-aikanaan alkaa jotain liikuntaa harrastamaan, kun työ itsessään pitää kuntoa yllä. Ei ole liian muodollista ja yleensäkin työsuhteet ovat mutkattomampia työnantajan ja rengin välillä, kun akateemisessa maailmassa. Saa olla perheensä kanssa, koska työ ei vaadi sitä täydellistä uhrautumista, jotta olet siinä hyvä.

Ja oikeastaan ei roskakuskiksi pääse ihan kuka tahansa, joka ei peruskoulun jälkeen jaksanut itselleen ammattia hankkia. Työn mielekkyyden takia, se onkin melko suosittu.

Ja näin on hyvin monissa näissä ammateissa, mitä monet kuvittelee, että niihin on jouduttu tyytymään.

Kyllähän se pääsääntöisesti niin menee, että ne jotka ovat akateemisesti koulutettuja, ainakin salaa toivovat, että lapsetkin olisivat akateemisia (ja monesti näin onkin) Syynä varmasti on se toivo, että lapsikin pääsisi arvostettuun asemaan. Ja koska taas kerran salaa ajatellaan juurikin niin, että tavisduunarin työssä ei arvostusta saa, niin silloin sitä toivoo sitä korkeampaa koulutustaan lapselle. Ja toimii tämä niinkin päin, että duunarivanhemmat eivät välttämättä halua niitä "pilipali"-ammatteja lapsille, vaan rehellistä työtä tekemään.

Onneksi monet lapset eivät kuitenkaan loppuelämäänsä vanhempiensa mieliksi tee, joten jossain vaiheessa hakeutuvat sinne alalle minne haluaa. Joko sitten korkealle koulutetuksi tai vaikkapa roskakuskiksi.

Minusta vanhempien ei pitäisi ollenkaan ehdotella mitä lapsen pitäisi tehdä tai vaatia mitään. Lapsen ei tarvitse alaikäisenä ollenkaan tietää mikä isona tulee. Suomessa ollaan niin onnellisessa asemassa, että jokainen pääsee kun vain tarpeeksi haluaa ja kykenee, niin kouluttautumaan miksikä haluaa ja vaikka kuinka monta kertaa, jos eka valinta menikin lyttyyn. Vanhemman tehtävä ei ole valita tai puskea lasta tekemään niinkuin itse haluaa, vaan vanhemman tehtävä on kuunnella mihin lapsi haluaa ja tukea sitä ajatusta, jos se ajatus vaihtuu useampaan kertaa, niin odotella.
Yksinkertaista.

hmm. Tunnen kyllä pari roskakuskia, eikä niillä kyllä mikään hirvittävän hyvä palkka ole eikä arvostustakaan. Toisen lapsen koulussa kun oli kysytty vanhempien ammattia niin tätä yhtä oli sitten sen jälkeen ruvettu nimittelemään (rumaa).

Kyllä ne jo monta vuotta sitten sanoivat kumpikin muutaman lkaljapullollisen jälkeen että kun olisivat käyneet vähän enemmän kouluja, nyt ei enää pysty kun on ylisuuri asuntolaina ja vaimo ja muksut. HAluavat lapsilleen parempaa ja panostavat siihen.

Tuohon 25v asti noi palkat tuntuukin ihan mukavilta, koulun jälkeen on kiva saada omaa rahaa, pystyy ottamaan asuntolainaa ja autolainaa. Yliopistossa olevat köyhäilee makaroonin ja tonnikalan kera kommuunissa. Jossain vaiheessa sitä huomaa että se palkka itseasiassa ei riitä ja ne entiset yliopiston surkimukset vetää kaksinkertaista palkkaa ja heitä arvostetaan. Tosin yliopiston käyneissäkin on aina niitä jotka syystä tai toisesta ei pärjää.

Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni jotka puskivat minua, laiskimusta, koulun pariin. Tosiaan lapsen aei tiedä mitä haluaa ja siksi on hyvä että on vanhemmat näyttämässä suuntaa. Myöhemmin aikuisena voi sitten itse päättää mitä haluaa.

Toivon että omat lapseni opiskelevat ja kasvatus tapahtuu tämän hengen mukaisesti. jos kumminkaan opiskelu ei kiinnosta vaan tulevat onnellisemmaksi jostain muusta niin tuen ja rakastan yhtä paljon. Olen kuitenkin antanut kaikki mahdollisuudet.

Keittiönoita
Mä olen omilleni sanonut, että ensimmäisessä ammatissa pitää viihtyä ja toisessa tienata rahaa ... ihan itse saavat valita, mitä nämä ammatit sitten ovat =)

vaan toivon että ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä, eläisivät elämänsä ns kunnon kansalaisina.. että pystyvät itsensä + perheensä elättämään ja nauttimaan elämästä. Joku lapsista voi haluta roskakuskiksi, joku lääkäriksi.. sowhat, molempiin ammattiin tarvitaan tekijänsä :)

Veit sanat suustani ja olet näemmä myös lukenut ajatukseni :D :D

vieras
Hmm, liekö tuo ylisuuri asuntolaina vie ne tulot sitten mennessään?

Kukahan näitä roskakuskin lapsia on haukkunut. Vika ei nimittäin ole ammatissa, vaan lasten kasvatuksessa. Tätä voi itse kukanenkin miettiä sitten omalta kohdaltaan, että milloin se kasvatus on osunut kohdalleen, oli akateeminen tai ei.

Kukaan ei sinua arvosta, jos et itsekään itseäsi arvosta. Ja nämä duunarit, joista puhut, eivät itseään kovin korkealla arvosta näköjään. En sinäänsä ihmettele, miksi he puhuvat arvostuksen puutteesta, yleinen trendihän tietenkin on, että koulutus antaa arvostuksen, mutta kyllä silloin voi hieman syyttää itseäänkin, jos oikeasti itsekin ajattelee olevansa täys nolla, ammattinsa vuoksi.
Toisaalta myös, nämä mainitsemasi roskakuskit voisivat itselleen hankkia uutta ammattia. Oppisopimukset on tähän tarkoitettu. Yleensä palkka on n. 80% normaalista palkasta, jolloin tulojen puolesta, varsinkin kun on jo se vaimokin mukana kuvioissa, niin on kiinni.

Yhteistyössä