mä taidan olla kumma; mä en vaadi että lapset kouluttuisivat korkeesti ja hienoisiin ammatteihin

• Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja huvitus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiesitkös että:
Lukio on NYKYPÄIVÄNÄ turha. Siinä ajassa voisi opiskella jotain hyödyllistäkin.
turha?! :LOL: millähän tavalla? mikään oppilaitos ei itsessään ole turha, jos siellä oppii jotakin.
Ei ehkä turha, mutta ei sillä ole samanlaista arvoa kuin ennen.
no ettehän te nyt ymmärrä ollenkaan.. ei lukiota tarvitse sinänsä arvostaa. kysymys on siitä, että lukion käyminen avaa ovia, joita ammattikoulu ei avaa. ja toisaalta, lukion käymättä jättäminen rajaa tulevia opiskelumahdollisuuksia pois.

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Alkuperäinen kirjoittaja huvitus:
turha?! :LOL: millähän tavalla? mikään oppilaitos ei itsessään ole turha, jos siellä oppii jotakin.
Ei ehkä turha, mutta ei sillä ole samanlaista arvoa kuin ennen.
no ettehän te nyt ymmärrä ollenkaan.. ei lukiota tarvitse sinänsä arvostaa. kysymys on siitä, että lukion käyminen avaa ovia, joita ammattikoulu ei avaa. ja toisaalta, lukion käymättä jättäminen rajaa tulevia opiskelumahdollisuuksia pois.
Kyllähän amiksen käynyt voi päästä ammattikorkeaan. Vai eikö sekään koulu riitä?

Niin ja tiedoksi, että olen itse käynyt lukion. Osaan vain ajatella, että se lukio ei ole mikään ainoa vaihtoehto peruskoulun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm :
luitko edes tuon mitä kirjoitin? ensimmäisessä lauseessa sanon, että itse luen lukion peruskoulutukseen ELI SINNE MENNÄÄN, piste. lukioon pääsee kyllä, kysymys onkin sitten siitä, kuka pärjää lukiossa ja saa sen suoritettua kunnialla loppuun ja kuka ei. lukion JÄLKEEN haetaan opiskelupaikkaa korkeakoulussa, tämä on usein se haasteellisin osuus.

en ole missään viitannut puolikkaalla sanallakaan siihen, etteikö duunareita tarvittaisi. TOTTAKAI TARVITAAN! kaikki ihmiset EIVÄT OLE kyvyiltään ja tasoltaan samanlaisia, kaikista EI OLE akateemiselle uralle. faktahan se on, miksi ihmeessä taistelet luonnon lakeja vastaan?! ei koulutus ole mikään onnellisuuden tai ihmisarvon mittari, miksi yrität vääntää asiasta monimutkaisempaa kuin se onkaan?

minä teen paljon mieluummin siistiä sisätyötä ja käytän aivojani kuin tyhjentelen roskalaatikoita. tämä on MINUN valintani ja uskon myös lapseni valitsevan samoin. :)
Mutta jos lapsesi haluaa yläasteen (siis peruskoulun jälkeen mihin lukio ei kuulu ) jälkeen mennä ammatilliseen koulutukseen, niin kai annat hänen tehdä sen? Koska jos pakotat toisen menemään kouluun mihin hän ei halua, et saa hyvää aikaan. Siinä ei pahemmin ole motivaatiota kun joutuu opiskelemaan vain toisen mieliksi aivan väärässä koulussa. Kyllä lapsen pitää saada kouluttautua siihen ammattiin mihin haluaa, koska hän sitä työtä tekee ei vanhemmat.

yksikään 15-vuotias ei ole kyvykäs tekemään kypsää ja harkittua ratkaisua oman loppuelämänsä suhteen. minun lapseni käy lukion joka tapauksessa, tämän jälkeen hän on vapaa valitsemaan ammattinsa. lukio on yleissivistävä oppilaitos toisin kuin ammattikoulu.

moniko 15-16 vuotias oikeasti tietää mitä haluaa elämässään. Jos sallit että otan esimerkin elävästä elämästä, niin oman tyttäreni haaveet oli vallan muuta peruskoulun jälkeen kuin nyt. 3 vuotta (itseasiassa hänellä 4 kun oli välillä vuoden maailmalla,vaihtarina) on kuitenkin kasvattaneet häntä paljon ja asiohin suhtautuu nyt realistisemmin kuin 4 vuotta sitten.
ei siellä turhaa opeteta, vaikka joku aine voi tuntuakin turhalta, mutta kaikki ne itseasiassa ihan hyvää yleissivistävää on vaikka uskonto tai historia. =)
Mutta jos joku oikeasti teitää mitä haluaa lukion jälkeen, niin sitten sinne kouluun, mutta jos ei varmasti tiedä niin silloin vuosi, kaksi tai vaikka kolme lukiota voi olla paljon hyödyllisempi kuin vuosi muuta koulua joka ei sitten tippaakaan kiinnostakaan.
no kuka mitenkin, minä en halunnut lukioon ja käsityöt kiinnosti sen verran et lähdin opiskelemaan pukuompelijaks, toisena opiskelu vuonna tiesin ettei se ole minun alani, mut kävin koulun loppuun ja lähdin opiskelemaan toista. minulla on nyt sit kaksi ammattia, koska en mennyt lukioon "miettimään" mitä tekisi vaan kokeilin toista kautta. minä olen ainakin omalta kohtaa tyytyväinen siihen että minulla on kaksi ammattia sen sijaan et olisi yksi ja ylioppilastutkinto.

Lukio on yleissivistävä koulu ja tarkoitettu sellaisille joita opiskelu yliopistossa kiinnostaa. Lukio ei ole ainoa vaihtoehto eikä poissulje muita kouluja mutta ammattikorkeakoulu ei ole sama asia kuin yliopisto edelleenkään. Juuri oli vuoden alussa juttua siitä kuinka ammattikorkeasta valmistuneet eivät löydä paikkaansa työmaailmassa. Se ei myöskään ole kauheesti kiinnostanut nuoria opiskelupaikkana joten niitä vähennetään ja on jo vähennetty rajusti.

Menee aikaa ennenkuin tiettyihin ammatteihin vaikka kuinka olis ammattikorkean käynyt ja olis muodollinen pätevyys niin pääsee sisälle. Ne pomot kun siellä on valkkaamassa on itse käyneet yliopiston ja ottavat mieluummin sen joka on myös käynyt yliopiston kuin ammattikorkean käyneen. Kuulin entiseltä työnantajaltani että hän ei ota koska niiden asenne on ihan vääränlainen tietynlaisiin työtehtäviin joihin kuitenkin koulutuksensa puolesta olisivat päteviä.

Alkuperäinen kirjoittaja venera:
Lukio on yleissivistävä koulu ja tarkoitettu sellaisille joita opiskelu yliopistossa kiinnostaa. Lukio ei ole ainoa vaihtoehto eikä poissulje muita kouluja mutta ammattikorkeakoulu ei ole sama asia kuin yliopisto edelleenkään. Juuri oli vuoden alussa juttua siitä kuinka ammattikorkeasta valmistuneet eivät löydä paikkaansa työmaailmassa. Se ei myöskään ole kauheesti kiinnostanut nuoria opiskelupaikkana joten niitä vähennetään ja on jo vähennetty rajusti.

Menee aikaa ennenkuin tiettyihin ammatteihin vaikka kuinka olis ammattikorkean käynyt ja olis muodollinen pätevyys niin pääsee sisälle. Ne pomot kun siellä on valkkaamassa on itse käyneet yliopiston ja ottavat mieluummin sen joka on myös käynyt yliopiston kuin ammattikorkean käyneen. Kuulin entiseltä työnantajaltani että hän ei ota koska niiden asenne on ihan vääränlainen tietynlaisiin työtehtäviin joihin kuitenkin koulutuksensa puolesta olisivat päteviä.
Mä en missään väittänyt, että ammattikorkea olisi sama asia kuin yliopisto. Mun mielestä on jotenkin käsittämätöntä, että ei tajuta ettei kaikkia yksinkertaisesti kiinnosta ne työt mihin yliopistosta voi valmistua. Siis vaikka kuinka rahkeita riittäisin, mutta jos ei vain yksinkertaisesti kiinnosta???

Sekin on joidenkin mielestä kauheaa, kun lukion jälkeen menee toiseen asteen koulutukseen. No entä sitten?!? Eikö se ole jokaisen oma asia mitä koulua käy ja millä tasolla on koulutettu?

Minusta on pelkästään hyvä, jos joku vielä haluaa käytännönläheiseen ammattiin, joka ei vaadi yliopistokoulutusta - oli sitten kyse siivoojasta, kaupan myyjästä tai roskakuskista.

Näitä ammatteja tai niiden tekijöitä tarvitaan yhteiskunnassa kovasti, koska kaikki eivät voi olla yliopistomaistereita, jotka eivät niin käytännönläheisiä töitä yleensä tee.

Itse halusin pienestä pitäen yliopistoon, se oli ihan itsestäänselvää. Olen kiinnostunut teoretisoinnista, ja olisin pitkästynyt kuoliaaksi vähemmän pohdiskelevassa koulutuksessa.

Minusta olisi mukavaa, jos lapsetkin innostuisivat yliopisto-opinnoista, mutta joidenkin palstalaisten harrastamaa pakkoa tai painostusta en halua lapsiini käyttää harrastuksissa enkä koulutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Olen kiinnostunut teoretisoinnista, ja olisin pitkästynyt kuoliaaksi vähemmän pohdiskelevassa koulutuksessa
Ja tässä huomataan se, että ihmisiä on erilaisia. Mä taas pitkästyisin kuoliaaksi jos pitäis vain istua luennoilla ja pohdiskella koko ajan. Mä teen mielummin hommia käytännössä.

Tämän erilaisuuden vuoksi on mielestäni melko hassua, että jotkut vanhemmat päättävät, että omat lapsen menevät lukioon ja hommaavat mahdollisimman korkean koulutuksen. Voihan joku heidän lapsistaan olla enemmän käytännön läheinen ihminen joka haluaa koulutuksen ilman vuosikausien koulussa istumista.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
vaan toivon että ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämäänsä, eläisivät elämänsä ns kunnon kansalaisina.. että pystyvät itsensä + perheensä elättämään ja nauttimaan elämästä. Joku lapsista voi haluta roskakuskiksi, joku lääkäriksi.. sowhat, molempiin ammattiin tarvitaan tekijänsä :)
Samaa mieltä.

Multa on nyt jäänyt kokonaan huomaamatta että joku olis pakkotuputtamassa jotain, sori taidan olla vähän puusilmä :headwall:
No kyllä täällä ainakin eräs on sitä mieltä, että hänen lapsensa menee lukioon koska se kuuluu ihan peruskoulutukseen. Mitäs jos lapsi ei haluakaan sinne lukioon? :eek: :whistle:

Ja kyllä sunkin teksteistä saa vähän sellaisen kuvan, että lapsiesi pitää kouluttautua mahdollisimman korkealle. Ihan vain sunkin mieliksi.

Olen kiinnostunut teoretisoinnista, ja olisin pitkästynyt kuoliaaksi vähemmän pohdiskelevassa koulutuksessa
Ja tässä huomataan se, että ihmisiä on erilaisia. Mä taas pitkästyisin kuoliaaksi jos pitäis vain istua luennoilla ja pohdiskella koko ajan. Mä teen mielummin hommia käytännössä.

Tämän erilaisuuden vuoksi on mielestäni melko hassua, että jotkut vanhemmat päättävät, että omat lapsen menevät lukioon ja hommaavat mahdollisimman korkean koulutuksen. Voihan joku heidän lapsistaan olla enemmän käytännön läheinen ihminen joka haluaa koulutuksen ilman vuosikausien koulussa istumista.
Minusta vanhemmat eivät voi sitä päätöstä tehdä ja pakottaa lasta, jos hänen lahjansa ja ennen kaikkea tahtonsa ei siihen viittaa.

Silti mieluummin haluaisin lapseni aikanaan lukioon, koska sen jälkeenkin voi hankkia vaikka siivoojan ammatin. Mutta ilman lukiota moni asia on vaikeampi, jos vaikka myöhemmin saakin päähänsä haluta esim. lääkäriksi tai juristiksi tms. ammattiin.

Eli lukio ei sulje mitään pois, mutta lukion jättäminen väliin voi sulkea ovia tai vaikeuttaa asioita olennaisesti.

öhöm
Multa on nyt jäänyt kokonaan huomaamatta että joku olis pakkotuputtamassa jotain, sori taidan olla vähän puusilmä :headwall:
No kyllä täällä ainakin eräs on sitä mieltä, että hänen lapsensa menee lukioon koska se kuuluu ihan peruskoulutukseen. Mitäs jos lapsi ei haluakaan sinne lukioon? :eek: :whistle:

Ja kyllä sunkin teksteistä saa vähän sellaisen kuvan, että lapsiesi pitää kouluttautua mahdollisimman korkealle. Ihan vain sunkin mieliksi.
en minä ole sanonut, että VALITSEN koulutuksen lapseni puolesta. olen sanonut, että minun lapseni tulevat käymään lukion ja valitsevat SEN JÄLKEEN, mitä haluavat tehdä, oli se sitten ammattikoulu, ammattikorkeakoulu tai yliopisto. 15-vuotias ei ole kypsä päättämään tulevaisuudestaan ja haluan taata lapsilleni edes jonkinlaisen perustavanlaatuisen yleissivistyksen, jonka PUUTTUMISTA 100% varmasti tulisivat myös itse myöhemmin elämässään katumaan. puhun omista lapsistani, en teistä muista enkä teidän lapsistanne. minun lasteni ei todellakaan tarvitse hankkia korkeinta mahdollista koulutusta, vaikka se minulla itselläni onkin. lukioaika on monelle nuorelle tärkeä kypsymisaikaa (pojille tätä on usein myös armeija-aika) ja siksi erittäin tärkeää. kysymys ei ole tuputtamisesta, vaan valinnan tekemisestä rauhassa ja harkiten.

öhöm

Minusta vanhemmat eivät voi sitä päätöstä tehdä ja pakottaa lasta, jos hänen lahjansa ja ennen kaikkea tahtonsa ei siihen viittaa.

Silti mieluummin haluaisin lapseni aikanaan lukioon, koska sen jälkeenkin voi hankkia vaikka siivoojan ammatin. Mutta ilman lukiota moni asia on vaikeampi, jos vaikka myöhemmin saakin päähänsä haluta esim. lääkäriksi tai juristiksi tms. ammattiin.

Eli lukio ei sulje mitään pois, mutta lukion jättäminen väliin voi sulkea ovia tai vaikeuttaa asioita olennaisesti.

kiitos, että edes joku ymmärsi pointtini. :)

en minä ole sanonut, että VALITSEN koulutuksen lapseni puolesta. olen sanonut, että minun lapseni tulevat käymään lukion ja valitsevat SEN JÄLKEEN, mitä haluavat tehdä, oli se sitten ammattikoulu, ammattikorkeakoulu tai yliopisto. 15-vuotias ei ole kypsä päättämään tulevaisuudestaan ja haluan taata lapsilleni edes jonkinlaisen perustavanlaatuisen yleissivistyksen, jonka PUUTTUMISTA 100% varmasti tulisivat myös itse myöhemmin elämässään katumaan. puhun omista lapsistani, en teistä muista enkä teidän lapsistanne. minun lasteni ei todellakaan tarvitse hankkia korkeinta mahdollista koulutusta, vaikka se minulla itselläni onkin. lukioaika on monelle nuorelle tärkeä kypsymisaikaa (pojille tätä on usein myös armeija-aika) ja siksi erittäin tärkeää. kysymys ei ole tuputtamisesta, vaan valinnan tekemisestä rauhassa ja harkiten.
No hyvin vakaasti olet kuitenkin päättänyt, että lapsesi käyvät lukion. Odota nyt kuitenkin siihen asti, että lapsilla tulee se valinta eteen ja itse päättävät mihin menevät.

tossuliini
Mulle aikanaan ehdotettiin yläasteella lukioon menoa mutta tyrmäsin sen ajatuksen koska tiesin että musta ei välttämättä ole siihen eikä se mua kiinnostanutkaan sillai. Kävin sitten ekana kauppakoulun josta valmistuin merkantiksi -90 ja kauppaopiston ja valmistuin merkonomiksi -96. Vanhempi tyttö jatkaa samaa linjaa kuin mä ja nuorempi on ilmottanut että haluaa lukioon ja eläinlääkäriksi mutta olen sanonut että sulla mieli voi muuttua vielä monta kertaa ennenkuin oot ysillä.
Jos nyt olisin peruskoulussa ysillä, hakisin varmaan hoitoalan kouluihin.

öhöm
No hyvin vakaasti olet kuitenkin päättänyt, että lapsesi käyvät lukion. Odota nyt kuitenkin siihen asti, että lapsilla tulee se valinta eteen ja itse päättävät mihin menevät.
pitääkö tämä asia nyt ihan oikeasti vääntää rautalangasta? :whistle:

vieras
meidän perheessämme lukio luetaan vielä peruskoulutukseen. tämän jälkeen siirrytään korkeakouluun hankkimaan muodollinen pätevyys, jonka jälkeen varsinainen ammattitaito tietenkin hankitaan työelämässä. minun lapsestani ei todellakaan tule roskakuskia siitä yksinkertaisesta syystä, että saatuaan puolet perimästään minulta, hän ei tyytyisi elämässään niin vähään (koska rahkeet riittävät korkeammalle).

minusta tämä keskustelu on osittain turha, on nimittäin ilmiselvää, ettei kaikista lapsista tule korkeasti koulutettuja. tämä siksi, ettei kaikilla riitä resurssit (pään sisältö) kouluttautumiseen. toisin sanoen, harvasta roskakuskin lapsesta tulee tohtoria ja harvasta tohtorin lapsesta roskakuskia.
olen aika samaa mieltä!
Asiasisältö joltain osin on tosi, mutta ilmaisutapa on mielestäni mauton ja alentava, joten ihmettelen, miksi venera, jonka katsoin aikaisemmin keskustelevan asiallisesti aiheesta, alentui tähän tekstiin samaistumaan, turhauduitko?

Voi olla teille, ilmiselvää, että kaikista ei tule korkeakoulutettuja puutteellisen pään sisällön takia, mutta jotenkin en yhtään ihmettele enää, että kenenlaisten lapset niitä roskakuskien lapsia kiusaa, kun teidän juttujanne lukee. Aina ei voi näköjään iloiten sanoa, että kun puolet perimästä lapseni on saanut minulta.

Ehkä mä sitten olen tyhmä, mutta en käsitä miten sä voit sanoa noin varmaksi että lapsesi menevät lukioon? Ethän sä sitä kerta päätä???

öhöm
Ehkä mä sitten olen tyhmä, mutta en käsitä miten sä voit sanoa noin varmaksi että lapsesi menevät lukioon? Ethän sä sitä kerta päätä???
lukio ei kouluta ammattiin. lukio on YLEISSIVISTÄVÄ oppilaitos. lukion jälkeen lapseni valitsevat VAPAASTI, mihin ammattiin haluavat kouluttautua.

opiskelu auttaa kummasti esimerkiksi kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä.. :whistle:

vieras
lukio ei kouluta ammattiin. lukio on YLEISSIVISTÄVÄ oppilaitos. lukion jälkeen lapseni valitsevat VAPAASTI, mihin ammattiin haluavat kouluttautua.

opiskelu auttaa kummasti esimerkiksi kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä.. :whistle:
Joitain muita avuja sieltä ei tosin aina saa. :whistle:

Eipä taida sullakaan olla hallussa luetun ymmärtäminen. Mä olen jo varmaan kaks kertaa tähän ketjuun laittanut, että olen itse käynyt lukion.

Edelleen ihmettelen, että miten saat lapsesi menemään lukioon jos hän on päättänyt mennä johonkin toiseen kouluun?

vieras

Eipä taida sullakaan olla hallussa luetun ymmärtäminen. Mä olen jo varmaan kaks kertaa tähän ketjuun laittanut, että olen itse käynyt lukion.

Edelleen ihmettelen, että miten saat lapsesi menemään lukioon jos hän on päättänyt mennä johonkin toiseen kouluun?
:) sinun lapsesi päättää itse omasta elämästään? jos lapsesi ei halua pukea vaatteita päälleen, hänen ei tarvitse pukea päälleen? jos hän haluaa karkkia kaupasta, hän saa karkkia kaupasta? jos hän haluaa 14-vuotiaana tatuoinnin, hän saa tatuoinnin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:) sinun lapsesi päättää itse omasta elämästään? jos lapsesi ei halua pukea vaatteita päälleen, hänen ei tarvitse pukea päälleen? jos hän haluaa karkkia kaupasta, hän saa karkkia kaupasta? jos hän haluaa 14-vuotiaana tatuoinnin, hän saa tatuoinnin?
Äly hoi älä jätä. Nyt puhutaan koulutuksesta. Miksi kenelläkään vanhemmalla olisi oikeus päättää mitä VAPAAEHTOISTA koulua hänen lapsensa alkaa käymään? Eihän se vanhempi sitä koulua käy. Jos nuori pakotetaan vain ja ainoastaan vanhempien mieliksi johonkin tiettyyn kouluun, niin mitä luulette onko motivaatio opiskeluun korkealla? Tuskin.

Yhteistyössä