Mä oon järkyttynyt!

• Viestiketjun aloittaja en halua olla teinin äiti...
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
huokaus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
noh, siitä ei kyllä niin älyttömän kauan ole kun itse olin yläasteella joten muistan kyllä sen miten tuossa iässä oli hyvinkin eri tavalla kehittyneitä nuoria.
Ju, toisilla se kroppa kehittyy aikaisemmin, mutta se korvienväli ja ajatusmaailma ei välttämättä kulje samaa tahtia kehon kanssa
missä kohti sanoin että puhun vain kropasta?
Yksikään kolmentoista ikäinen nuori ei takuulla ole henkisesti kovin kehittynyt. Vaikka itse saattaa niin luulla ja jooskus jopa vanhemmat niin luulevat. Joka ikinen kolemtoistavuotias on lapsi, sekä henkisesti että fyyisesti, pari karvaa alapäässä ja tissit eivät tee kenestäkään kypsää edes fyysisesti, jo pelkkä luustokin kehittyy parikymppiseksi asti joka ikisellä ihmisellä ellei kyse ole sairaasta henkilöstä.
se on hyvä että sun mielipide on fakta :D
Siitä faktasta on tähän päivään mennessä ollut samaa mieltä jokainen lääketieteen ja kasvatuksen alan ammattilainen jonka lisäksi asiasta on lukuisia tutkimuksia jotka kaikki sanovat samaa.

Se on äärimmäisen surullista että joku oikeasti luulee lapsen olevan kovinkin kypsä, se tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että tällaisen ihmisen hoivissa lapsi jää vaille sitä hoivaa ja huolenpitoa jonka lapsi tarvitsee kehittyäakseen ja kasvaakseen
Ei, vaan biologinen FAKTA on, että kun naisella alkaa kuukautiset hän on sukukypsä. Biologisesti valmis lisääntymään. Henkiseen puoleen en ota mitään kantaa, mutta biologiselta kannalta tuo on FAKTA. Myös kaikkien lääketieteen ja kasvatuksen alan ammattilaisten mielestä.

pippin
No miksihän se on seksillä ikärajakin jos ei siksi että SUURIN OSA 13-vuotiaista on yksinkertaisesti liian nuoria. Ja saattavat kokea painostusta kaveripiiriensä ja varsinki vanhempien poikaystäviensä taholta.

Musta on ihailtavaa että äiti haluaa suojella lastaan, läheskään aina se 13 vuotiaana aloitettu seksi ei johda MIHINKÄÄN hyvään. Ja mielestäni äidillä on oikeus vaikuttaa noin nuoren elämään.

Ja tytär EI ILMISELVÄSTI ole tarpeeksi kypsä jos puhuu tyyliin "ainahan voi tehdä abortin". Se abortti ei tosiaan ole mikään helppo ratkaisu eikä mikään ehkäisykeino. Ne jotka sen ovat kokeneet tietää että se voi painaa vielä vuosienkin päästä. Jos nuori puhuu siitä kepeään sävyyn se osoittaa ettei hän ymmärrä asiaa täysin, eikä siis ole tarpeeksi kypsä.

vieras
tytsi: saankos kysästä miten olet löytäny tänne kaksplussan sivuille? ei tulis mun mieleen mennä kaksplussan sivuille jos olisin neitsyt ja 18 vuotias. ja vielä kauheen paksutukkanen.

vanha
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
noh, siitä ei kyllä niin älyttömän kauan ole kun itse olin yläasteella joten muistan kyllä sen miten tuossa iässä oli hyvinkin eri tavalla kehittyneitä nuoria.
Kyllä mä ton tiedän. Enkä yleistä, mutta aika usein ne, jotka aloittivat seksin yläasteiän alussa, olivat niitä vähemmän kypsiä nuoria. Ei se seksielämän aloittaminen kerro yhtään mitään henkisestä kypsyydestä. Olen edelleen sitä mieltä, että se osoittaa vastuuta ja kypsyyttä, ettei aloita seksielämää liian nuorena. Minä olin 13v:nä ja yleensäkin yläasteiässä mielestäni melko kypsä ja fiksu nuori eikä mulle silti olisi tullut edes mieleen harrastaa vielä siinä iässä seksiä. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)

Tytsi kuulehan.
Tässä huomasin sellaisen asian, että sinä tässäkin ketjussa korotat itsesi jollekkin kultaiselle jalustalle. Sun mielestä ne ikätoverisi jotka ovat aikaisin seksielämänsä aloittaneet, ovat juuri niitä kypsymättömiä typeryksiä. Kirjoituksestasi nyt oikein kuultaa läpi halveksuntasi vastakohtiasi kohtaan.
Että jos nämä sun ikätoverit on tuossa asiassa kypsymättömiä, niin ainakin mun mielestä jollain tapaa sinä olet joiltain osin hyvin kypsymätön. Mielipiteesi yleensäkin ovat teinille tyypillisesti hyvinkin mustavalkoisia, ja kovin herkästi tuomitset "toisinajattelijat". Mutta kuten ennenkin täällä on todettu, se toki suotakoon sinulle iästäsi johtuen. Enkä sano nyt tätä millään pahalla, enkä loukatakseni. Ihan vaan havainnoin tällaisen asian.

Ja asiaan muuten, kyllähän se itselläkin kammottavalta skenaariolta tuntuu, että oma 10½ vuotiaani reilun kahden vuoden kuluttua seksielämänsä aloittaisi. Mutta jos näin käy, en koe epäonnistuneeni kasvattajana. Meistä kun ei kukaan voi niitä lapsiaan siellä pullossa pitää.
Ap:lle kovasti voimia tuohon elämänvaiheeseen..Luopumistahan se on tuokin eräällä tapaa, ja meille jokaiselle edessä :/
Vaan väistämätöntä...
Kyllä se on kypsymättömyyttä aloittaa seksi jo 13-vuotiaana. Harvinaista se on, että noin aikaisin aloittaa ja esim. meidän koulussa noin aikaisin aloittaneet olivat juuri sellaisia, jotka tekivät sen painostuksen alaisena, saadakseen huomiota tai ollakseen jotenkin niin "kovia ja aikuisia". Kypsää on ymmärtää, että seksi ei todellakaan kuulu noin nuoren elämään vielä muutamaan vuoteen!
Kypsyyttä on tietää milloin on itse valmis ja mihin, ja milloin ei ole. Se, että sä et ollut valmis ei tarkoita ettei joku toinen voisi olla. Kypsyyttä on myös ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta, olla arvostelematta toisia ja heidän tekemiä päätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vanha:
[Kypsyyttä on tietää milloin on itse valmis ja mihin, ja milloin ei ole. Se, että sä et ollut valmis ei tarkoita ettei joku toinen voisi olla. Kypsyyttä on myös ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta, olla arvostelematta toisia ja heidän tekemiä päätöksiä.
Näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Hop, hop, pillerireseptiä hakemaan neidolle.

Ei ole kivaa pojallekaan, jos tyttö tulee raskaaksi ja tekee abortin vastoin pojan toivetta...
Mutta kun mä en halua et se vielä harrastaa seksiä!! Sehän on lapsi!! :(
Oon jo miettinyt et voinko olla niin julma et käsken lopettaa seurustelun :(
Mut päätin vain yrittää rajoittaa tapaamisia, ainakin sellaisia missä jotain vois tapahtua.
En oo nyt lukenut koko ketjua, mutta jos nuori pari haluaa harrastaa seksiä he kyllä keksivät paikat. Eli tapaamisten rajottaminen ei ainakaan ole ratkaisu tähän asiaan. Tuli vaan niin elävästi mieleen oma nuoruus...että kyllä paikka aivan varmasti löytyy jos ollaan kerran niin rakastuneita.

tytsi: saankos kysästä miten olet löytäny tänne kaksplussan sivuille? ei tulis mun mieleen mennä kaksplussan sivuille jos olisin neitsyt ja 18 vuotias. ja vielä kauheen paksutukkanen.
No kai tänne on tervetulleita kaikki jotka pitävät lapsista.
Ai jaa, että täällä sitte jotku sitä mieltä että jos on neitsyt vielä 18vee niin sekin on paha asia.

vieras
siis ei siinä mitään pahaa ole jos on neitsyt 18 vuotiaana. itse pienen vauvan äitinä tulin tänne etsimään muita äitejä ja löysinkin 18 vuotiaan neitsyen joka kehuu itseään täällä päivät pitkät. kysyin vaan tytsiltä kuinka hän on tänne löytäny.

Valitettavasti se on niin, että jotkut aloittavat aikaisin seksielämän, vaikka vanhemmat miten yrittäisivät sen estää ja takoa järkeä päähän :/ Mun serkku oli 13v:nä just tällainen tapaus. Aika yksilöllinen juttu. Minä taas en ikinä olisi ollut valmis seksiin yläasteikäisenä (en tosin ole aloittanut vieläkään ). Joihinkin nuoriin myös kaverien painostus/odotukset vaikuttaa. Suosittelen, että keskustelet vakavasti tyttäresi kanssa aiheesta :) Toi ehkäisyjuttu on vaikea. Kuulostaa hurjalta, että antaisi 13v:n hankkia pillerit, mutta on myös aika paha, jos tulee raskaaksi, kun ei ole ehkäisyä käytetty :|
Pillereiden hankkimiseen ei tarvitse vanhempien lupaa. Ja toisekseen ne on kyllä nyt aivan varmasti hankittava, koska seksielämäähän tässä selvästi alotellaan.

Kyllä mä ton tiedän. Enkä yleistä, mutta aika usein ne, jotka aloittivat seksin yläasteiän alussa, olivat niitä vähemmän kypsiä nuoria. Ei se seksielämän aloittaminen kerro yhtään mitään henkisestä kypsyydestä. Olen edelleen sitä mieltä, että se osoittaa vastuuta ja kypsyyttä, ettei aloita seksielämää liian nuorena. Minä olin 13v:nä ja yleensäkin yläasteiässä mielestäni melko kypsä ja fiksu nuori eikä mulle silti olisi tullut edes mieleen harrastaa vielä siinä iässä seksiä. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)

Tytsi kuulehan.
Tässä huomasin sellaisen asian, että sinä tässäkin ketjussa korotat itsesi jollekkin kultaiselle jalustalle. Sun mielestä ne ikätoverisi jotka ovat aikaisin seksielämänsä aloittaneet, ovat juuri niitä kypsymättömiä typeryksiä. Kirjoituksestasi nyt oikein kuultaa läpi halveksuntasi vastakohtiasi kohtaan.
Että jos nämä sun ikätoverit on tuossa asiassa kypsymättömiä, niin ainakin mun mielestä jollain tapaa sinä olet joiltain osin hyvin kypsymätön. Mielipiteesi yleensäkin ovat teinille tyypillisesti hyvinkin mustavalkoisia, ja kovin herkästi tuomitset "toisinajattelijat". Mutta kuten ennenkin täällä on todettu, se toki suotakoon sinulle iästäsi johtuen. Enkä sano nyt tätä millään pahalla, enkä loukatakseni. Ihan vaan havainnoin tällaisen asian.

Ja asiaan muuten, kyllähän se itselläkin kammottavalta skenaariolta tuntuu, että oma 10½ vuotiaani reilun kahden vuoden kuluttua seksielämänsä aloittaisi. Mutta jos näin käy, en koe epäonnistuneeni kasvattajana. Meistä kun ei kukaan voi niitä lapsiaan siellä pullossa pitää.
Ap:lle kovasti voimia tuohon elämänvaiheeseen..Luopumistahan se on tuokin eräällä tapaa, ja meille jokaiselle edessä :/
Vaan väistämätöntä...
Kyllä se on kypsymättömyyttä aloittaa seksi jo 13-vuotiaana. Harvinaista se on, että noin aikaisin aloittaa ja esim. meidän koulussa noin aikaisin aloittaneet olivat juuri sellaisia, jotka tekivät sen painostuksen alaisena, saadakseen huomiota tai ollakseen jotenkin niin "kovia ja aikuisia". Kypsää on ymmärtää, että seksi ei todellakaan kuulu noin nuoren elämään vielä muutamaan vuoteen!
Kypsyyttä on tietää milloin on itse valmis ja mihin, ja milloin ei ole. Se, että sä et ollut valmis ei tarkoita ettei joku toinen voisi olla. Kypsyyttä on myös ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta, olla arvostelematta toisia ja heidän tekemiä päätöksiä.

Seksi ei kuulu 13-vuotiaille, jos sitä ei ymmärrä niin on kyllä huonosti asiat. Oli 13-14v sitten miten kypsä tahansa niin seksi ei siihen ikään/elämänvaiheeseen kuulu. Se on nimenomaan kypsymättömyyttä, jos aloittaa seksin noin nuorena. Kaikkiko pitäisi "erilaisuuden hyväksymisen" nimessä hyväksyä? Mitä, jos 11-12v lapsi kokee olevansa valmis seksiin, hyväksytkö asian mukisematta? Joku raja tässäkin asiassa pitää olla..lapsuutta pitäisi suojella, EI lyhentää! Kyllä on huolestuttavaa tämä asenne, että on ihan OK, jos 13-vuotias harrastaa seksiä :| Miettikää vähän, mitä kirjoitatte!

siis ei siinä mitään pahaa ole jos on neitsyt 18 vuotiaana. itse pienen vauvan äitinä tulin tänne etsimään muita äitejä ja löysinkin 18 vuotiaan neitsyen joka kehuu itseään täällä päivät pitkät. kysyin vaan tytsiltä kuinka hän on tänne löytäny.
Parempi kehua itseään ku haukkua koko ajan jotain toista. hyvä itsetunto ja se että pitää itsestään ei tee kenellekään mitään pahaa, mutta se että koko ajan täytyy kiusata yhtä henkilöä voi aiheuttaa paljonkin pahaa mieltä. eikä pelkästään kiusatulle.

Mä en käsitä mitä kypsymättömyyttä on harrastaa nuorella ikää seksiä jos kerran tuntee olevansa siihen valmis. Kyllä mä ainakin tiedän pari 12-vuotiaana neitsyyden menettänyttä, mutta eivät he mitään kypsymättömiä ole olleet. Ovathan ne olleet nuoria (liiankin nuoria ) mutta mulla on kyllä näköjään eri käsitys kypsymättömyydestä kuin tytsillä.

vieras
no enhän minä ole ketään kiusannu. ensimmäistä kertaa tänne kirjoitin ja heti täällä vaan lyödään päin näköä. miksi vastailet mulle kun kysyin vaan tytsiltä miten hän on tänne löytänyt.

no enhän minä ole ketään kiusannu. ensimmäistä kertaa tänne kirjoitin ja heti täällä vaan lyödään päin näköä. miksi vastailet mulle kun kysyin vaan tytsiltä miten hän on tänne löytänyt.
" ja vielä kauheen paksutukkanen". Oli sun viimenen lause. Miksi? :/

Seksi ei kuulu 13-vuotiaille, jos sitä ei ymmärrä niin on kyllä huonosti asiat. Oli 13-14v sitten miten kypsä tahansa niin seksi ei siihen ikään/elämänvaiheeseen kuulu. Se on nimenomaan kypsymättömyyttä, jos aloittaa seksin noin nuorena. Kaikkiko pitäisi "erilaisuuden hyväksymisen" nimessä hyväksyä? Mitä, jos 11-12v lapsi kokee olevansa valmis seksiin, hyväksytkö asian mukisematta? Joku raja tässäkin asiassa pitää olla..lapsuutta pitäisi suojella, EI lyhentää! Kyllä on huolestuttavaa tämä asenne, että on ihan OK, jos 13-vuotias harrastaa seksiä :| Miettikää vähän, mitä kirjoitatte!

Voi tytsi tytsi!! :headwall:
Varmaan tuo "vanha" nyt puhui hiukan yleisemmällä tasolla tuosta kypsyydestä.......

Jos olen tämän mielipiteen takia jonkun mielestä mustavalkoinen, suvaitsematon ja ymmärtämätön niin ei voi mitään. Olen hyvin mielelläni mustavalkoinen ja ehdoton tässä asiassa :) Mielestäni on hälyyttävää, jos jonkun mielestä 13-vuotiaan seksielämä on hyväksyttävää. Seksi kuuluu yhtä vähän 13-vuotiaalle kuin alkoholi 12-vuotiaalle. Jotenkin ristiriitaista, että ollaan huolissaan lapsuuden lyhenemisestä ja samaan aikaan haukutaan niitä, joiden mielestä ei ole normaalia/toivottavaa, että 13v kokee olevansa valmis seksiin. Kerroin hetki sitten tästä ketjusta äidilleni, joka on lastentarhanopettaja. Hän on varmaan mielestänne myös suvaitsematon, koska ei hyväksy 13-vuotiaiden seksielämää =)

No sitten kun oma melkein lapsi tyttärenne/ poikanne on aloittamassa aikuisten leikit, voi se sitten tuntua vähän pahemmalta.
Ja kun ottaa huomioon miten usein tytöt aloittaa seksin harrastamisen liian nuorena vain siksi, että kaikki muutkin niin tekee tai poikaystävä haluaa ja ehkä jättää jos sille ei anna.
Ja veikkaan että tämä on yleisempää kuin se että oiikeasti olisi kypsä ja itsekin siihen valmis.
Mielestäni niille nuorille tytöille olisi tärkeämpää painottaa sitä että vielä ei tarvi haluta eikä vielä ole siihen edes valmis, ku alkaa opastaa ehkäisyssä niin että nuori saa vielä kotoakin samaa palautetta että kyllä se nyt on jo aika.

Tähän haluisin sanoa sellasen jutun....en tiedä ymmärtääkö kukaan pointtia...seksi elämän aloittaminen ei esim. yläasteella ei useinkaan kerro mitään fiksuudesta. Oli poikien keskuudessa suositut tytöt ja vähemmän suositut. Jos pojat eivät olisi osoittaneet kinnostusta minuun yläasteella, en varmastikkaan olisi myöskään "rakastunut" ja alkanut seurustelemaan sekä harrastamaan seksiä.

vieras
Minkä helvetin takia joku hiusten paksuus pitää vetää tällaiseenkin ketjuun? Ettekö yksinkertaisesti osaa perustella mielipiteitänne ja jättää vittuilu väliin?

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä