Mä erosin tänään kirkosta

Gluteus maximus
meillä mies erosi jo muutama vuosi sitten. Minullakin käynyt mielessä. Meidän suvussa harva kuuluu kirkkoon, ovat eronneet jo yli 20v sitten. Isäni aikoinaan kertoi, että kun 70-luvulla kirkosta erosi niin se vasta tapahtuma olikin. Hyvä kun pappi ei kirkonkirjoilla päähän lyönyt, sen verran kauheaa se siihen aikaan oli!

Liinuska74
Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:
Mä kuulun kirkkoon, eikä mieleeni ole koskaan tullut erota. Mieheni isä kun erosi kirkosta erotti hän samalla mieheni.. kysymättä häneltä mitään..
Ei kai täysi-ikäistä voi kukaan toinen "irtisanoa" kirkosta. Oliko miehesi silloin alaikäinen?
Mä olen eronnut kirkosta alaikäisenä vanhempieni mukana, olin silloin niin pieni, etten ymmärtänyt asiasta mitään.
Periaatteessa mulla ei ole mitään kirkkoon liittymistä vastaankaan, mutta lapsikaste sotii mun vakaumusta vastaan. Olen siis kristitty ja uskovainen, en ateisti, vaikken kirkkoon kuulukaan.

Ateisti
Alkuperäinen kirjoittaja ellit:
Oma kantani on tämä että ei se taivaspaikkaa tuo jos maksaa kirkollisveroa. Itse makselen mutta olen ajatellut erota. Uskon kyllä kristillisiin arvoihin mutta kuten sanoin, taivaspaikka ei mulle eukea rahalla...
No eipä meistä kuule moni muukaan ajattele sitä taivaspaikkaa veroa maksamalla ostavan vaikka kulutusyhteiskuntaan ollaan synnyttykkin. Jos kerran taivaspaikkaa havittelet niin voisi kuvitella, että takapakkia tulee enemmän eroamalla kuin makselemalla sitä mitätöntä veroa. Jokainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee ja perustelkoon asiansa haluamallaan tavalla, mutta harmittaa vaan kun näistä perusteluista paistaa sellainen teiniangsti niin reippaasti läpi.

Marja
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
mä ymmärrän kirkosta eroamisen sen vuoksi ettei usko mitä siellä puhutaan ja kirkon opetukset/näkökannat menee ristiin, mutta en siksi ettei haluta maksaa sitä veroa.. Ihan kuin se nyt sitten rikkaaksi ja autuaaksi tekee...

itse olen ortodoksi ja en kyl tuu eroomaan kirkosta vaikka en siel pahemmin käykkään.
Siis että et ymmärrä et kirkosta erotaan koska ei haluta varoa maksaa. No meidänkin perheessä kirkolle meni veroja noin 150? kuukaudessa, joten todellakin oli syy erota ja eipä meille muutenkaan kirkko ole koskaan mitään merkinnyt emmekä halua tukea milläänlailla uskovaisia.

Pastori
Ai, uskominen vaati nykyisin kirkkoon kuulumista ja siitä maksamista? Hiukan ristiriitaiset fiilikset tulee :/
Oli kyse teiniangstista tai ei, mutta jos on toista mieltä niin se on vastapuolen silloin vain hyväksyttävä.
Jos on mahdollisuus olla maksamatta kirkollisveroa niin otan mahdollisuuden vastaan. Asia herättää aina keskustelua, loppuisi kaikenlainen kitinä jos valtionvaroista maksettaisiin kaikessa hiljaisuudessa myös kirkon osuus... Tosin sitten ketuttaisi maksaa sitä pakollisena..

höppeli
Mä maksoin viime vuonna kirkollisveroa 840eur. Ja yks lapsi kastettiin, kertaakaan en ehtinyt käydä kirkossa. No joo joo ei sitä tietty sen takia maksetakaan, mutta oikein ihmettelin kun näin ton summan!

vierastus
Minä olen ajatellut tuon veron niin, että se olkoon minun osani hyväntekeväisyyteen. Eli maksan sen hyvällä omallatunnolla, kun muuten en juuri mihinkään keräyksiin osallistu.

Uskon omalla tavallani
Alkuperäinen kirjoittaja Ateisti:
Jos sillä ei kerran mitään väliä oman elämänlaatuun ole niin miksi sitten ei voisi ajatella jonkun muun elämänlaatua. Ajatelkaa kirkkoa yleishyödyllisenä leikkikerhona ja jos sitten vielä on aivan pakottava tarve vapautua siitä pikkuverosta niin tehkää vasta sitten niin.
Faktahan on se että silloin kun sieltä jotain apua tarvitsisi kipeästi niin sitä ei saa.Miksi sitä puljua siis pitäisi rahoittaa??Puhumattakaan muista epäkohdista.Miettikääpä viime vuosien pappiskandaaleita,kaikenlaisia hiihtäjiä niistäkin löytyy :p Ja sen uskonnonhan pitäisi perustua Raamattuun mutta systeemit muuttuu koko ajan nykymenon muuttumisen myötä.Kiitos mutta ei kiitos =)

hohhoijaa
Oma kantani on tämä että ei se taivaspaikkaa tuo jos maksaa kirkollisveroa. Itse makselen mutta olen ajatellut erota. Uskon kyllä kristillisiin arvoihin mutta kuten sanoin, taivaspaikka ei mulle eukea rahalla...
No eipä meistä kuule moni muukaan ajattele sitä taivaspaikkaa veroa maksamalla ostavan vaikka kulutusyhteiskuntaan ollaan synnyttykkin. Jos kerran taivaspaikkaa havittelet niin voisi kuvitella, että takapakkia tulee enemmän eroamalla kuin makselemalla sitä mitätöntä veroa. Jokainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee ja perustelkoon asiansa haluamallaan tavalla, mutta harmittaa vaan kun näistä perusteluista paistaa sellainen teiniangsti niin reippaasti läpi.
Tuskin olet ateisti,sen verran kiihkoilulta kuulostaa juttusi."Jos kerran taivaspaikkaa havittelet niin voisi kuvitella, että takapakkia tulee enemmän eroamalla kuin makselemalla sitä mitätöntä veroa".Sun mielestä tämä uskonto on kuitenkin se ainoa oikea jonka avulla sen taivaspaikankin saa,se paistaa jutuistasi läpi.Ja luultavasti kyseessä on ev.lut.seurakunta.Sä et ole atestia nähnytkään!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Uskon omalla tavallani:
Jos sillä ei kerran mitään väliä oman elämänlaatuun ole niin miksi sitten ei voisi ajatella jonkun muun elämänlaatua. Ajatelkaa kirkkoa yleishyödyllisenä leikkikerhona ja jos sitten vielä on aivan pakottava tarve vapautua siitä pikkuverosta niin tehkää vasta sitten niin.
Faktahan on se että silloin kun sieltä jotain apua tarvitsisi kipeästi niin sitä ei saa.Miksi sitä puljua siis pitäisi rahoittaa??Puhumattakaan muista epäkohdista.Miettikääpä viime vuosien pappiskandaaleita,kaikenlaisia hiihtäjiä niistäkin löytyy :p Ja sen uskonnonhan pitäisi perustua Raamattuun mutta systeemit muuttuu koko ajan nykymenon muuttumisen myötä.Kiitos mutta ei kiitos =)
juurikin näin,eli mielummin maksan sen summan vaikka spr:lle ja sitä kautta oikeasti tarvitseville.Ja itsekkin uskon,mutta raamatussa ja nykypäin evlutissa niin paljon ristiriitoja että eipä huvita ahdasmielisille rasisteille mitään maksaa.

Erosin kirkosta vuosia sitten. Minulle itselleni kirkko ei anna mitään ja yhteys johonkin taivasheeboihin on ohut ja olematon, oikeastaan poikki, ja sen kuulema näkee minun aurastani ja chakroistanikin (Joo, tuttavapiirissä on monenlaista porukkaa, tosin tämäkään tieto ei tehnyt minusta autuaampaa.)

Mies kuuluu kirkkoon ja esikoinen kävi riparin (ja aikoo protulle tulevana kesänä), mutta hänellä onkin kavala suunnitelma tienata taskurahoja sählykerhon ohjaajana lähitulevaisuudessa.

Näen kirkon toki vahvana (ja jäykkänä) yhteiskunnallisena toimijana. Vahvuuteen liittyy kuitenkin pöhötautia, väärää instituutiokeskeisyyttä, ja uskon, että melkein mikä tahansa muu organisaatio pystyisi samaan, ja suurempaankin, yhteiskunnallisuuteen osallisuuteen ja yleishyödyllisyyteen, mutta huomattavasti ohuemmalla hallinnolla ja byrokratialla. Tätä rakennetta en halua olla pitämässä pystyssä massan mukana.

Piika-äiti

vieras
Ei ole pakottavaa tarvetta vapautua siitä pikkuverosta, mutta käytän nekin rahat työllistämiseen.

Minäkin olen miettinyt vuosia jo kirkosta eroamista, mutta en kuitenkaan ole kehdannut, kun ollaan käytetty seurakunnan palveluja. Lapset ovat olleet kerhossa ja nyt kun esikoinen menee ekaluokalle niin varmasti lapsi käy seurakunnan leireillä.

Emme ole mikään uskova perhe, mutta seurakunnalla on tuota toimintaa niin siksi kuulumme kirkkoon.

Ateisti
Tuo rahasummien vertailu on kohtuullisen turhaa, koska sehän riippuu aivan suoraan tuloista joita verotetaan keskimääri tähän tarpeeseen Suomessa 1,33 prosentilla. Se että kirjoitin tosta taivaspaikasta oli lähinnä ironiaa vastauksena sen ostamiselle. Niin ja ateistihan ei taivaspaikkaa havitteli missään mielessä. Se että jaksan tästä kiihkoilla johtuu vaan siitä, että minulla ei ole mitää tarvetta julistaa ateismiä jonain parempana vaihtoehtona vaan ainoastaan saada ihmiset ajattelemaan asiaa laajemmin. Sinulta -uskon omalla tavallani- haluaisin kuulla mitä tarkoitat että apua ei saa jos sitä tarvitsee. Aivan varmasti saat osallistua seurakuntasi hengellisiin tapahtumiin se että onko niistä juuri sinulle apua on sitten aivan eriasia. Todella ahdasmielistä ajatella, että se kirkollisvero tuhlataan joidenkin pappismiesten riitoihin. Kirkossa sitä rahaa käytetään moneen muuhunkin kuten vaikkapa ulkomaanapuun, diakonia toimintaan ja yhteisvastuuseen, hautauspalveluun, sairaalasielunhoitoon, perheneuvontaan jne... Ennen kuin haukkuu muita ahdasmielisiksi olisi varmaan syytä vähän laajentaa omaa mieltään.

aika ihmeellinen ajatusmaailma sinunkin viesteistäsi paistaa läpi... aivan kun sinä olisit joku määrittelemään sen miksi kirkosta saa erota!

itse olen kirkosta jo lähes 10 vuotta sitten. elämäni ei ole siitä miksikään muuttunut. ja siksi erosin koska en katsonut tarpeelliseksi kuuluakaan siihen.

No minä en kirkosta verojen tai uskosta luopumisen takia eronnut, vaan siksi, koska olen uskossa ja koen että kirkon opit on liiaksi ihmisten keksimiä ja ristiriidassa Raamatun kanssa. En halua olla mukana sellaisessa instituutiossa.

Ateisti
Eikö se nyt jo selvinnyt, että se on vaan vastalause siihen, että taivaspaikan voisi ostaa. Miten niin olen yrittänyt määritellä sen miksi kirkosta saa erota. Olen kirjoittanut jo monesti että jokainen tehköön sen omista syistään, mutta halusin vaan tuoda esille yhteiskunnallisen näkökannan jota monikaan ei ajattele erotessaan. Onko se määrittelemistä että kertoo oman kantansa ja koittaa vaan saada jokusen ajattelemaan asiaa muulta kantilta?

Onnea hyvästä päätöksestä :flower:

Ja mitä tulee hyväntekeväisyyteen tulee voi hyväntekeväisyyttä harjottaa lukuisin eri keinoin tarvitsematta sotkea koko asiaan kirkollista rakennetta.
Ja taasen tulee moraaliin ja muuhun shaisseen niin kirkko se vasta onkin yksi kaksinaamaisuuden perikuva opettamalla toimimaan yhdellä lailla ja sitten koko kristillinen ajatus kuitenkin tekee toisin.
Enkä nyt sano että uskominen olisi jotenkin huono asia, ei ollenkaan. Ukokoon kukin siihen mihin tykkää, mutta väite että kirkko pitäisi yhteiskunnan moraalin pystyssä saa niskakarvat nousemaan pystyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja ElinaJohanna:
Mä kuulun kirkkoon, eikä mieleeni ole koskaan tullut erota. Mieheni isä kun erosi kirkosta erotti hän samalla mieheni.. kysymättä häneltä mitään..
Ei kai täysi-ikäistä voi kukaan toinen "irtisanoa" kirkosta. Oliko miehesi silloin alaikäinen?
Mä olen eronnut kirkosta alaikäisenä vanhempieni mukana, olin silloin niin pieni, etten ymmärtänyt asiasta mitään.
Periaatteessa mulla ei ole mitään kirkkoon liittymistä vastaankaan, mutta lapsikaste sotii mun vakaumusta vastaan. Olen siis kristitty ja uskovainen, en ateisti, vaikken kirkkoon kuulukaan.

Tarkemmin en siis asiasta ole kyselly.. mut luulempa et mies ollut sillon alaikäinen ku mitää ole kyselty..

Irkku
Siis katsot asiaa yhteiskunnan kannalta?! Ja pohdit kristillisiä perusarvoja ja sitä, että joku muu voisi huonosti jos kirkkoa ei ole? Siis kuulut siihen, että joku muu löytää sieltä avun...hohhoijjaa...ei kuulosta kovin ateistiselta tuo touhus. Omat ratkaisusi perustuvat siis vain toisten tukemiseen...sori nyt vaan, mutta kukaan ihminen ei ole noin epäitsekäs. Vai miten se nyt meni? Kerro lisää...

mä ajattelen että kirkko on paikka josta voi hakea apua kun ahdistaa. tule esim joku katastrofi niin ihmiset haluaa että on kirkko jonne voi mennä hakemaan lohdutusta.
jos kirkko ei saa tukea niin mitä jos ne lakkautetaan. olisi kamalaa jos vain pari kirkkoa ympäri suomea jätettäisiin. sitten kun haluaisi naimisiin tai hautajaiset kirkosa pitää matkustaa toiselle puolelle suomea.
Musta jotenkin hölmöä että haluaa kirkolta ristiäiset,häät ja hautajaiset ,mutta ei halua kuulua siihen

Minä kuuluin seurakuntaan niin kauan, kuin lapseni olivat kerhoiässä ja kun tilanne muuttui niin, ettei heitä alaikäisinä erotettu enää seurakunnasta minun erotessani. Kun käytimme seurakunnan palveluita jonkun verran, maksoin veroa, tai siis maksoin ensimmäiset 18 työvuottani. Viimeisenä vuonna, kun kuuluin seurakuntaan, maksoin mielestäni sen verran ison summan, että katsoin siinä vaiheessa sille rahalle olevan muuta käyttöä, jonka itse päätän. Arvostan kovasti seurakuntien työtä perheitten ja lasten parissa ja olen siihen omalla panoksellani osallistunut mielestäni oikein mallikkaasti. Lähetystyöstä en oikein tiennyt mitä ajattelisin ja tahdoinko olla sitä tukemassa. Minulle uskominen on aivan keskeneräinen asia, en oikein tiedä mitä ajattelisin omasta uskomisestani, mutta en tunne nyt tarvitsevani siihen seurakuntaa.

Yhteistyössä