Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

Siis minusta olisi aivan mahtavaa päästä häihin joissa ei ole kuin aikuisia. Mutta en koskaan voisi semmoista rajausta suorittaa omissa häissäni, eli aiheuttaa päänvaivaa monille perheille.
Jo yksistään kun ajattelee sen hääpäivän pituutta (pitkine matkoineen) jonka jonkun mummo hikoilee kotona hoitaessaan nuorenparin lapsia kun lapset eivät päässeet juhliin....mun mielestä se on vaan itsekästä hääparin taholta.
Mutta entä, jos perheestä vain toinen aikuinen menisi häihin? Esim. jos naisen ystävä tai serkku menee naimisiin, niin onko mies kauhean pettynyt, jos ei sillä kerralla tule mukaan, vaan jää lasten kanssa kotiin? Itselleni ainakin olisi ihan ok mennä yksin, jos mies hoitaisi sen aikaa lapsia. Sen sijaan mitään mll:n hoitajia en rupeaisi häiden takia palkkaamaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28329078:
Mutta entä, jos perheestä vain toinen aikuinen menisi häihin? Esim. jos naisen ystävä tai serkku menee naimisiin, niin onko mies kauhean pettynyt, jos ei sillä kerralla tule mukaan, vaan jää lasten kanssa kotiin? Itselleni ainakin olisi ihan ok mennä yksin, jos mies hoitaisi sen aikaa lapsia. Sen sijaan mitään mll:n hoitajia en rupeaisi häiden takia palkkaamaan.
Ei kato ko se o loukkaus... nih... emmä mäne sit olleskas...
 
[QUOTE="niin";28328555]Se on tämä nykymalli. Mun ymmärtääkseni häät on ainakin ennen olleet perhejuhla, juhlitaan hääparia suvun, perheen, ystävien voimin. Nykyisin se on "minun suuri juhla, päiväni prinsessana, oman näköiset juhlat". Avioliitto ja perhe on vähän toisarvoisessa asemassa, tärkeintä on hääparin näköiset bileet! Minusta kyseessä ei voi olla perhejuhla, jos perheet ei ole tervetulleita.
En ole mikään mamma, joka raahaa lapsensa joka paikkaa, mutta osa ainakin omista vieraista tuli kaukaa ja on kohtuutonta, että he joutuisivat mun prinsessapäivän vuoksi jättämään lapsensa useammaksi päiväksi, tai kuskaamaan lapsenvahdin toiselta puolen Suomea. Meille oli tärkeintä, että rakkaat pääsevät paikalle, ja ylläriylläri, osallistumis % oli täys 100:)[/QUOTE]

No, moni muutkin perinne on muuttanut muotoaan ajan saatossa. Miksi olisi tärkeää, että häät ovat perhejuhla? Ja miksi on paha asia, jos häiden suhteen juhla on pääasia ja avioliitto jää juhlimisen taka-alalle? Eihän se kerro mistään muusta kuin siitä päivästä. Yksi ystäväni on menossa naimisiin ja haluaa järjestää häät nimenomaan siksi, että haluaa juhlat. Motiivi naimisiin menolle on silti joku muu kuin ne juhlat.
 
Lihapullasta tulikin the issue. :) Sitä mä muuten olen aina ihmetellyt, että miksi lasten menun tarvitsee maksaa niin hirveästi? Eihän ne niitä miljoonaa lohta ja aladobia ja salaatteja kuitenkaan syö kuin vähän maistelevat haarukankärjellä, ja sitten painelevat hiki päässä jo muiden lasten pariin.
Siis ymmärrän just nuo budjettijutut oikein hyvin, että sen takia joutuu rajaamaan kutsun vain aikuisiin.

No, eipä tämä ketjun asia mulle kuulukaan, vaan tämä on hääparien murhe. Mutta eipä siinä hääpari voi sitten paljoa valitella, jos hyvin läheistäkin porukkaa jää häistä pois. Mua kyllä harmittaisi jos vaikkapa pari parasta, moni(kymmen)vuotista ystävääni joutuisi omien määräysteni takia jäämään häistä pois (en laske mukaan nyt budjetin takia hääväen rajaamista).
Mutta jos asiasta ei ole ollut kovin usein muilla ongelmaa vastaavissa häissä niin ok kai sitten.
 
"sipsi"
Meillä oli perinteiset häät lapsivieraineen kaikkineen. Kyllä meillä juhla oli se kaikista tärkein asia, kun vuosia oltiin jo ihan avioliiton omaisesti yhdessä kihlaparina asusteltu ennen vihkimistä. Käytännnössä vain minun sukunimi muuttui papin aamenen jälkeen :)
 
"jepu"
En jaksa lukea taas tappeluketjua tästä aiheesta, eikä häät ole edes itselleni tai lähipiirille ajankohtaiset, mutta tuli mieleen tuosta kun joku sanoi, että ei sitten pidä lapsiperheiden rutista, jos ja kun häissä ei ole järjestetty mitään erityistä lapsille, siis leikkitilaa tms. Vinkkinä sanon, että tuo on varmin tapa saada juuri sellaiset häät joista näissä ketjuissa aina valitetaan: lapset kiljuu ja juoksee eikä jaksa istua paikallaan vaikka pitäisi kuunnella niitä pitkiä puheita jne. Eli joko lapsettomat häät (ja tämä selkeästi ja ystävällisesti kutsuun) tai sitten lapset on huomioitava eikä häiriötä synny, kun leikkivät omiaan.
 
Lasten leikkinurkkauksen järjestäminen on maailman helpoin homma, eikä maksa paljoa. Muutama piirustuslehtiö, värikyniä, ehkä värityskuvia tulostaa netistä, sitten lainata leluja vaikka lapsuudenkodista tai tutuilta (ja toivoa että ne säilyvät ehjänä)
 
"vieras"
No, eipä tämä ketjun asia mulle kuulukaan, vaan tämä on hääparien murhe. Mutta eipä siinä hääpari voi sitten paljoa valitella, jos hyvin läheistäkin porukkaa jää häistä pois. Mua kyllä harmittaisi jos vaikkapa pari parasta, moni(kymmen)vuotista ystävääni joutuisi omien määräysteni takia jäämään häistä pois (en laske mukaan nyt budjetin takia hääväen rajaamista).
Mutta jos asiasta ei ole ollut kovin usein muilla ongelmaa vastaavissa häissä niin ok kai sitten.
Tuskinpa kovin moni on valitellutkaan. Eiköhän se ole ihan tietoinen riski, että joku jättää saapumatta, kun ei saa hoitajaa lapsille. Hääpari on vain sitten päättänyt, että ennemmin voi joku jättää tulematta kuin että he muuttaisivat tärkeän päivänsä konseptia. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28329078:
Mutta entä, jos perheestä vain toinen aikuinen menisi häihin? Esim. jos naisen ystävä tai serkku menee naimisiin, niin onko mies kauhean pettynyt, jos ei sillä kerralla tule mukaan, vaan jää lasten kanssa kotiin? Itselleni ainakin olisi ihan ok mennä yksin, jos mies hoitaisi sen aikaa lapsia. Sen sijaan mitään mll:n hoitajia en rupeaisi häiden takia palkkaamaan.
Meillä on joko niin, että jos olisi tosi tuttu se hääpari, niin se olisi tullut tutuksi sekä miehelleni että mulle, eli kumpaakin harmittaisi jäädä kotia. Toisekseen mun suvun häissä mä sitten ajelisin itsekseni semmoiset 200-300 km suuntaansa ja kertoilisin jälkikäteen miehelleni että "juu siellä oli tosi hauska se yks juttu, harmi kun et nähnyt, sitten sejase täti ja serkku kaipasi nähdä suakin..."
 
Lapseton hääpari
Mä olen ollut yksissä häissä leikkitätinä yhden tuttuni kanssa. Lapset jaksoivat ehkä puoli tuntia pelata ja piirrellä ja juoksivat sitten vanhempiensa luo, eli meillä taisi olla aika tylsä ohjelma. :D
Mutta muutoin tuo leikkitädin palkkaaminen olisi hyvä ratkaisu, ainakin vauvaiän ohittaneille lapsille.
Siis häät maksaa ihan helvetisti, ja sitten täällä halutaan että hääpari palkkaa vielä viihdykettä vieraille, joita ei halua?! Logiikka.

Me pidimme lapsettomat häät ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Se oli meidän päivämme ja halusimme juhlista tyylikkäät aikuisten juhlat. Lapsivieraita olisi tullut 25 kappaletta, joten meininki olisi ollut melkoista.

Minä taas en henkilökohtaisesti tajua näitä mammoja, jotka kitisevät lapsettomista häistä. Enkä etenkään niitä, jotka ovat sitä mieltä, että "lapsille lihapullia ja vielä viihdykettä, jos kerran servetitkin on ostettu". :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapseton hääpari;28329269:
Siis häät maksaa ihan helvetisti, ja sitten täällä halutaan että hääpari palkkaa vielä viihdykettä vieraille, joita ei halua?! Logiikka.

Me pidimme lapsettomat häät ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Se oli meidän päivämme ja halusimme juhlista tyylikkäät aikuisten juhlat. Lapsivieraita olisi tullut 25 kappaletta, joten meininki olisi ollut melkoista.

Minä taas en henkilökohtaisesti tajua näitä mammoja, jotka kitisevät lapsettomista häistä. Enkä etenkään niitä, jotka ovat sitä mieltä, että "lapsille lihapullia ja vielä viihdykettä, jos kerran servetitkin on ostettu". :D
Mutta ne 25 lasta eivät olisi tulleet yksin, heillä olisi ollut vanhemmat mukana, jotka olisivat vieneet niitä välillä ulos (talvihäät vois olla ongelmalliset), sitten leikkihuone tai nurkkaus olisi hiljentänyt osaa porukasta...no, en mä teidän häitä jälkikäteen syyllistä, mutta mulla itselläni ne lapsivieraat ei kyllä aiheuttaneet pienintäkään stressiä omien häiden järkkäilyissä, ja hienosti meni. En mä edes muista että missä ne lapset vaeltelivat, kai ne vaeltelivat pitkin pihoja. :D Enemmän stressasin muun ohjelman sujumisesta.
Ja ihan tyylikkäät häät meilläkin oli.
 
"sipsi"
Minusta tässä nyt jankataan aivan turhasta :) Kaikki vaan eivät halua lapsia häihinsä, edes vanhempiensa välillä ulosvieminä. Ja silloin asia on niin, eikä siinä ole itikanpierun Itämeressä vertaa "syyllistämistä" tai mitään muutakaan. Itse olen muutamat häät miehen kanssa käynyt ilman tyttöä (enää ei halua mukaan lähteäkään), ja kyllä se on minun mielestäni mukava juhlia välillä kahdestaankin.

Meille ei muuten leikkinurkkaus tai lihapullat tullleet edes mieleen omissa häissämme :( Kaipa nuo mukana ollet lapset jotain söivät, toivottavasti ainakin, kun heillekin ruoka maksettiin. No, se on aina annettu mikä on tarjottu.
 
Meillä on joko niin, että jos olisi tosi tuttu se hääpari, niin se olisi tullut tutuksi sekä miehelleni että mulle, eli kumpaakin harmittaisi jäädä kotia. Toisekseen mun suvun häissä mä sitten ajelisin itsekseni semmoiset 200-300 km suuntaansa ja kertoilisin jälkikäteen miehelleni että "juu siellä oli tosi hauska se yks juttu, harmi kun et nähnyt, sitten sejase täti ja serkku kaipasi nähdä suakin..."
Niin no - jos vaihtoehtona on se, ettei kumpikaan voi mennä. Loppujen lopuksihan kaikkia kivoja tilaisuuksia tulee aina, ja yhdet häät ovat lopultakin vain yhdet häät. Onko ne sitten niin "must"-juttu, että aikuista ihmistä oikeasti muka suorastaan harmittaisi, jos ei lastenhoidon vuoksi pääse osallistumaan? Mitä siinä sitten menettää, jos jää kotiin?

Ja voihan niistä häistä kertoa miehelle eri tavoin - esim. oli ihan kivaa, mutta kivaa tulla kotiinkin, ja tosi paljon terveisiä siltä-ja-siltä serkulta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28329326:
Niin no - jos vaihtoehtona on se, ettei kumpikaan voi mennä. Loppujen lopuksihan kaikkia kivoja tilaisuuksia tulee aina, ja yhdet häät ovat lopultakin vain yhdet häät. Onko ne sitten niin "must"-juttu, että aikuista ihmistä oikeasti muka suorastaan harmittaisi, jos ei lastenhoidon vuoksi pääse osallistumaan? Mitä siinä sitten menettää, jos jää kotiin?

Ja voihan niistä häistä kertoa miehelle eri tavoin - esim. oli ihan kivaa, mutta kivaa tulla kotiinkin, ja tosi paljon terveisiä siltä-ja-siltä serkulta...
Kyllä mua harmittaisi, jos en pääsisi jonkun ystäväni häihin, ja ystäviäni olisi harmittanut myös jos he eivät olisi päässeet häihini. Ehkä nuo on joillekin vain juhla muiden joukossa, sama kuin jotkut tasakymmensynttärit, mutta mulle ja ystävilleni häät on lähestulkoon ainutlaatuisia juttuja.
 
Mä toisaalta ymmärrän lapsettomat häät, toisaalta taas en, motiivit mietityttää?
Onko kenties tarkoituksena saada paljon lahjoja/rahaa? Voi kutsua serkun kummin kaimatkin, kun ei tarvitse laskea kenenkään lapsia mukaan juhlaväkeen?

Meiltä jäisi menemättä, ihan jo senkin takia, jos lapsettomien häiden syynä olisi runsas alkoholin nauttiminen, olemme molemmat absolutisteja!
 
"vieras"
Olen ollut vain muutamissa häissä, ja niissä on ollut aivan törkeä meno alkoholilla läträämisen takia. Ne häät eivät todellakaan sopineet lasten silmille ainakaan loppuillasta. Kiva oli seurata vierestä, kun känninen bestman teloi itsensä juhlatilan portaissa, ja lapset ihmettelivät "kuinka setä kaatui".

Olen siis nähnyt todella lapsellisia juhlia sanan molemmissa merkityksissä. Lapsettomat juhlat voisivat olla ihan jees, että säästettäisiin lapset näiltä rumilta näyiltä.
 
Valinnan vapaus
Kyllä se vaan niin on että hääpari päättää millaiset juhlat heille sopii. Sitä ei edes tarvi kenellekään mitenkään perustella. Jos lapsellisia ei lapsettomat häät kiehdo voi häistä jäädä pois. Tosiasia on, ettei sota yhtä miestä kaipaa, vai miten se nyt oli.
 
toiseen ketjuun vastannut
Minun siskoni aikoinaan meni naimisiin ja halusi ehdottomast lapsettomat häät, hän tiesi tasan tarkkaan että meillä ei ole lapsenvahtia.
Isämme meni häihin ja äitiämme ei oltu kutsuttu.
(Oli ero vanhemmat tosin erosi kun olimme aikuisia)
No siitähän tietty nämä "muut" sukulaiset sanomaan että vie äidille eli lasten mummolle lapset hoitoon,
juu varmaan vien kun on juoppo josta ei oikeasti tiedä juoko itsensä humalaan tai saako päähänsä heittää muksut 5min päästä asunnostaan ulos.
(monasti pyytää meitä perheenä kylään, mene hermo 5minjoka te voisitte mennä häipykää ja myös aikoinaan vahti kerran meidän esikoista ja oli juonnut itsensä sillävälin kaatokänniin kun käväsin vain kaupungilla, en tosiaan uskont että tekisi näin ja en nyt ala kenenkään käsilaukkuja tarkistelemaan)
Jippii, suvun vihat päälle ja ei ymmärrystä ei.
Miehen suku kaukana ja eipä olisi sairaasta iäkkäästä toisesta mummostakaan ollut hoitajaksi
Ja kuten kyllä jo todettu MLL on kallis, myös meille.
Meidän olisi ollut pakko ottaa hoitaja vähintään 8h koska tuonne siskoni hääpaikkaankin olisi ollut matkaa joten ei ihan vaan viitsinyt mennä juon kupin kahvia.

Siskoni piti erikseen sukuhäät ja sitten tiettyyn klo aikaan loppui, ja sen jälkeen alkoi kaverihäät ja koetin kysellä jos sinne kaverihäihin olisimme tulleet kun isä voisi vahtia lapsiamme vaan eipä luonnollisestikaan halunnut.
Joten arvaten häät jäi välistä.
Harmitti se minuakin, etenkin kun juhlapaikkaan ei mennyt julkista liikennettä jne. että olisi päässyt ja täällä missä me asutaan ei asu ketään meidän sukulaisia kenen kyydillä sinne olisi päässyt "yksin"
No itsepä hääpari halusi ilman lapsia häät joten minä ajattelen asian näin että silloin on turha herneitä nenään vetää kun tässäkin tilanteessa sisko tiesi meidän perheemme tilanteen.
Koettihan nuo olla näreissään mutta olipa porukka hiljaa kun kerroin nuo "syyt" muillekin sukulaisille jotka ihmetteli minun ja puolisoni poissaoloamme.
 

Yhteistyössä