no joo, en ole koskaan ikinä syöttänyt omiani. Mieskään ei suostuisi. enkä juottanut.
Monestakin syystä.
jos kaikki toimisivat noin, ruoka kallistuisi tosi paljon. Koska vaikka itse olen rehellinen niin kaikki eivät.
Jos kaupassa syötäisiin ja juotaisiin ja joka toisella olisi leipäpussi, karjalanpiirakka tai avattu tupla, niin voi kyllä arvata että aika paljon jäisi maksamatta loppupeleissä. Niitä karjalanpiirakoita punnittaisiin miten punnittaisin, samoin jätskipapereita ja tuplapapereita lapsi "unohtaisi" äitinsä nähden hyllyyn. Nuoriso oppisi vanhemmiltaan tavoille ja kävisi juomassa ja syömässä kaupassa.
Toisekseen, arvostan kovasti ruokaa ja pieniä asioita ja sitä että meillä on ruokaa. Kaikilla maailmassa ei ole.siksi syödään ihan kotona. ei joka välissä.
Kolmanneksi, tietääkseni hampaat eivät kestä jatkuvaa syömistä. siksi meillä on ruoka-ajat.
Neljänneksi, syömisestä aiheuttuu sotkua, murusia, likaiset kädet joillla sitten ksoketaan tavaroita.
Viidenneksi, ne tavarat ovat kaupan kunnes olen ne maksanut.
Kuudenneksi, suomessa ei ole lapsi kuollut nälkään vielä sen takia, että ensin käydään kaupassa. ja en tiedä kenenkään saaneen traumoja siitä, että on joskus kokenut sen, miltä tuntuu kun vatsassa on vähän aikaa nälkä.
Luulen, tai kuvittelen, että jossain etelä-euroopassa ehkä n ok maistaa vaikka viinirypäleitä? en ole varma. Mutta siellähän pelloilla työskentelevät rajan läpi tulleet paperittomat orjat, käytännössä orjat, eivät paikalliset suostu niihin töihin. surkealla palkalla, torjunta-aineiden keskellä, asuinolot alkeelliset, palkkaa ei nimeksikään. siksi ruoka ei ehkä ole niin kallista, kun se tuotetaan orjilla, vaikka paikalliset maistaisivatkin hedelmiä kaupassa. en kyllä ole varma miten muualla on.
Mutta en jaksa olla fanaattinen tästä asiasta. Koska tiedän että on ihmisiä, jotka katsovat että heitä eivät koske säännöt, toisten huomioon ottaminen, toisten kunnioittaminen, heillä on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia.
Nämä asiathan eivät miksikään muutu.