Määrittele parisuhteen kesto.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin olen sitä mieltä, että kumppaneiden ikä määrittää sen, onko kyseessä pitkä vai lyhyt suhde.

Kakskymppisille viisi vuotta on jo melko pitkä aika, kun seitsemänkymppisille se on vain yksi silmänräpäys.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
Pakko kysyä, että minkä ikäinen olet? Pitkä se on, jos ikää esim. 20?

Mitä sillä iällä on väliä, oikeasti? Jos molen ollut sitoutumiskammoinen ja mun suhteet kesti max. sen 3kk, niin kaikki sen yli on pitkää ja vakavaa :o :D

Sitä ajoin takaa, että 18-20 vuotias ei mitenkään päin ois oikein ehtinyt seurustella vielä yli kymmentä vuotta. Sen ikäiselle 4 vuotta on jo aika pitkä pätkä elämästä.

Onhan sillä väliä. Ajantaju ja aikakäsitys muuttuvat iän myötä. Ei mulle alle 10 vuoden suhde ole todellakaan pitkä, eikä neljän vuoden suhde edes välttämättä vakava... Näin kolmekymppisenä. Pari kymppisenä oli ihan toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 1v = "tapailu astetta"
1-2v= lyhyttä seurustelua
2-3 = seurustelua vähän vakavammin
3-7= ei kovin pitkä parisuhde
7-10 = jo lähenemistä pitkälle parisuhteelle
10-19v = pitkä parisuhde
20--> =kasvettu jo yhteen :D

Mikä tekee seurustelusta vakavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Onhan sillä väliä. Ajantaju ja aikakäsitys muuttuvat iän myötä. Ei mulle alle 10 vuoden suhde ole todellakaan pitkä, eikä neljän vuoden suhde edes välttämättä vakava... Näin kolmekymppisenä. Pari kymppisenä oli ihan toisin.

Näin kun tuossa puolessa välissä huitelen, niin se 4v on pitkä, mun mielestä. Oli se sitten oma tai muiden suhde.

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 1v = "tapailu astetta"
1-2v= lyhyttä seurustelua
2-3 = seurustelua vähän vakavammin
3-7= ei kovin pitkä parisuhde
7-10 = jo lähenemistä pitkälle parisuhteelle
10-19v = pitkä parisuhde
20--> =kasvettu jo yhteen :D

Mikä tekee seurustelusta vakavaa?

Minusta ainakaan yhdessä oltu aika ei määritä suhteen vakavuutta. Onhan näitä nähty, että pari on elänyt yhdessä montakymmentä vuotta, jonka jälkeen paljastuu toisen eläneen kaksoiselämää koko sen ajan. :/

Mulle tuli sellanen mieleen, et määritelläänkö suhteen vakavuus vaan keston mukaan? Toisilla se vaan kolahtaa ja lyhyessä ajassa, et se kumppani on "se oikee" siihen ei tarvita kymmentä vuotta...

Klonkku henkisenä :saint:

Näin kun tuossa puolessa välissä huitelen, niin se 4v on pitkä, mun mielestä. Oli se sitten oma tai muiden suhde.

4v on varmasti pitkä sulle, mutta yleisesti ajatellen ja "pitemmälä juoksulla" 4v on aikasta lyhyt aika. Hyvä alku silti =)

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Mulle tuli sellanen mieleen, et määritelläänkö suhteen vakavuus vaan keston mukaan? Toisilla se vaan kolahtaa ja lyhyessä ajassa, et se kumppani on "se oikee" siihen ei tarvita kymmentä vuotta...

No tätä mäkin yritän tässä selvittää, mutta ei sitä sitten kai lasketa ku vuosien perusteella :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:

4v on varmasti pitkä sulle, mutta yleisesti ajatellen ja "pitemmälä juoksulla" 4v on aikasta lyhyt aika. Hyvä alku silti =)

Ei ne vuodet, vaan se sitoumus :saint: :D

No tätä mäkin yritän tässä selvittää, mutta ei sitä sitten kai lasketa ku vuosien perusteella :whistle:

Mä luulin että tässä puhuttiin vain kestosta, kysymys taisi kuulua että mikä on pitkä parisuhde. ;) Suhteen vakavuushan on ihan asia erikseen.

Molen jo sentään "lähenemässä pitkälle parisuhteelle" :laugh: Musta kyl oikeesti tuntuu siltä, että me oltais oltu ukon kans _aina_ yhessä :D

Mä en lähtisi kategoriaa tekemään ollenkaan suhteen vakavuudesta sillä perusteella kauan on yhdessä ollut.

Joillakin voi olla suhde hyvinkin vakava jo 6kk seurustelun jälkeen. Joillakin seurustelu ei ole paljon tapaamista pitemmälle muuttunut edes 5v aikana.

Mää lähtisin katsomaan tilannetta yksityiskohtaisemmin ja niistä ajatuksista mitä toisilla on.

Mutta jos ajattelen vain suhteen pituutta, niin ajattelen, että lyhyt suhde on kestänyt alta 3v. Ei lyhyt-mutta ei pitkäkään, on sellainen 3-7v ja pitkä alkaa vasta 7 vuodesta. Noi ajat nyt heitin summamutikassa vähän sinnepäin. Oikeastaan en ole ajatellut asiaa ennen tätä..

Ymmärrän. Mullekin meidän suhde oli vakavaa heti ensi sekunnista lähtien, ts tiesin että "tässä se on". Mutta TODISTETTAVASTI se on vakavaa vasta vuosien ja vuosien jälkeen, siis muille. Näin se vaan yleensä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mä luulin että tässä puhuttiin vain kestosta, kysymys taisi kuulua että mikä on pitkä parisuhde. ;) Suhteen vakavuushan on ihan asia erikseen.

No siis, toki puhuttiin kestosta.. ku täällä puhutaan nimenomaan niistä yhdessä vietetyistä vuosista jne. Cothis ei aina ihan ymmärrä, kuten todettu, että miksi se pitää silleen laskea ja näin päin pois. Ku eikö se oo kuitenkin vähän sama, ku vertais suhteita tyyliin neuvolan käyrien mukaan.. jos nyt edes joku ymmärtää mitä tarkoitan sanoa :xmas:

jaa-a hankala kysymys. 1-2vuotta o tosiaan vähän ja 3-> eteen päin ihmisestä riippuen on musta jo ihan kiva aika. toisaalta taas tosiaan äärimmäisen pieni aika. ehkä se tosiaan riippuu ihmisen itsensä iästä. vakavuus ei taas ole suoraan verrannollinen kestoon.

esim. minulle miun 5v kestänyt suhde (1,5v siitä naimisissa) oli pitkä.. ylittihän se jo kaikki aiemmat kirkkaasti. yhdessä oloa olin miun ikävuosien 18-23 välissä. toisaalta taas miun vanhempien suhde on pitkä.. naimisissakin ovat olleet oli 30vuotta.

Ymmärrän. Mullekin meidän suhde oli vakavaa heti ensi sekunnista lähtien, ts tiesin että "tässä se on". Mutta TODISTETTAVASTI se on vakavaa vasta vuosien ja vuosien jälkeen, siis muille. Näin se vaan yleensä on.

Ah, tämä selvä. Eli uskottavuuden takia täytyy sinnitellä kimpassa vielä 2v että tämä meidänkin suhde äljäkkeen kanssa on vakavaa B) :D

Ah, tämä selvä. Eli uskottavuuden takia täytyy sinnitellä kimpassa vielä 2v että tämä meidänkin suhde äljäkkeen kanssa on vakavaa B) :D

Aivan niin :D Teille se on selvä juttu, mutta ympäristö laskee ne vuodet =)

Däääämn, mikä julma maailma :'(

No siis, toki puhuttiin kestosta.. ku täällä puhutaan nimenomaan niistä yhdessä vietetyistä vuosista jne. Cothis ei aina ihan ymmärrä, kuten todettu, että miksi se pitää silleen laskea ja näin päin pois. Ku eikö se oo kuitenkin vähän sama, ku vertais suhteita tyyliin neuvolan käyrien mukaan.. jos nyt edes joku ymmärtää mitä tarkoitan sanoa :xmas:

Katos; tiivistit mun ajatukset luettavaan muotoon :D Kiitos :hug:

Molen jo sentään "lähenemässä pitkälle parisuhteelle" :laugh: Musta kyl oikeesti tuntuu siltä, että me oltais oltu ukon kans _aina_ yhessä :D

Parin vuoden päästä mekin :laugh: Ja musta kyllä oikeasti tuntuu aika samalta.. vähintäänkin yhdessä on oltu pieni ikuisuus :D

Mähän tuossa aloituksessani huhuilin pitkässä parisuhteessa eläviä.

Tämä ihan siksi että yleensä pitkässä suhteessa ehtii tulla enemmän asioita eteen, sellaisia asioita joista siinä kyselin. Musta olisi hassua kysyä vuoden yhdessä olleilta että mikä saa jatkamaan vaikeina aikoina, siinä vaiheessa se tunteiden palo on aika kantavana voimana vielä.

Däääämn, mikä julma maailma :'(

Julma tahi ei, mitä sä/te siitä välitätte - ootte ja nautitte vaan =)

Parin vuoden päästä mekin :laugh: Ja musta kyllä oikeasti tuntuu aika samalta.. vähintäänkin yhdessä on oltu pieni ikuisuus :D

Nii'i... Toisten mielestä ollaan nuoripari ja omasta mielestä jotain, mitä ei ole olemassa ilman toista, josko noin voi sanoa

Yhteistyössä