määräaikainen työsuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnela74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
periaatteessa ei voi. Kumpikaan ei yksipuolisesti voi purkaa määräaikaista työsuhdetta ilman että on mahdollisuus joutua maksamaan korvauksia (siis myös työntekijä!). mutta ainahan voi kysäistä työnantajalta. itse olen aikanaan "vapautunut" viikkoa aikaisemmin kun se kenen hoitovapaata lomitin, suostui tulemaan viikkoa aikaisemmin töihin

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa mamma:
Mulla on sellainen käsitys, että määräaikaisen työntekijän irtisanomisaika on 2 vkoa. Vakihenkilöllä 1 kk.

Määräaikainen työsuhde on sovittu määräajaksi, jos toinen osapuoli ei suostu irtisanoutumiseen, niin sitä ei tapahdu ilman sanktioita.

Periaatteessa siis määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa, mutta yleensä työnantaja siihen kuitenkin suostuu.

Irtisanoutumisaika on ihan liittokohtainen ja myös riippuu siitä kauanko on ollut kyseisessä työpaikassa, mulla on tällähetkellä 2 viikkoa vaikka olen ollut 3 vuotta samassa työpaikassa, en muista kuinka ne menee. Mutta määräaikaisessahan sovitaan milloin työt loppuu ja jos haluaa aikasemmin lopettaa niin jatko riippuu vallan työnantajasta, saattaa vaatia kulukorvauksia jos joutuu hankkimaan uuden tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jostyönantaja veemäinen niin voi jotain voi tulla kun kerran olet sopinut olevasi siellä tiettyyn päivään saakka.

ei tarvitse edes veemäinen olla vaan pelkästään sopimuksista ja säännöistä kiinnipitävä. Jos vaikka siihen sijaisen hankkiminen muutamaksi viikoksi maksaa maltaita (koulutetaan ensin yms).
Onneksi työnantajallakin on vielä joitakin oikeuksia

No mitenhän sitten siinä tapauksessa, että sopimuksessa lukee vain että määräaikainen, mutta ei loppu päivää? Alkupäivä löytyy ja viimeisestä päivästäkin on jo sovittu, mutta työnantaja ei sitä ole kirjannut sopimukseen.

Mulla ei nimittäin ole aikomustakaan jatkaa sen päivän jälkeen töitä siinä firmassa kun sopimuksen pitäisi loppua.

Yhteistyössä