MAALISVAUVAT 2008 *Kesä- ja heinäkuussa -08*

Ollaan miehen kanssa tilapäisesti yksilapsisia ja koirattomia, ihan outoa. Esikoinen on mökillä koko ensi viikon, pääsee uimaan kunnolla, kun vedet on vihdoin lämmenneet.

Kiinteistä olette jutskailleet. Ihmepoika menee vielä tissimaidolla lukuunottamatta luumusosetta, jota saa vatsan toimintaa edistämään.

Misupai kiitos kysymästä, shoppailut sujuivat hyvin :D . Kampissa Pompii vaihtaa omistajaa ja siellä on kaikki -70 %-alella. Ostin ihanat nahkaiset muskaritossut, joissa on kilpparin kuvat, sitten molemmille pojille henkselit ja ihmepojalle ihanan oranssin Timberlandin fleecetakin.
Kattelin tosi kauniita Naturinon talvikenkiä, joissa oli karva sisällä, mutta kun ei ole aavistustakaan siitä, mikä olis se oikea koko, niin jätin ostamatta.

Unista: meillä edelleen samat sävelet, eli ysistä kuuteen-seiskaan mennään.

Nyt aamupalalle!
 
Heissan!

Mies lähti koko kolmen koplan kanssa puistoon. Ihanaa omaa aikaa heti aamusta. Tää on kyllä harvinaista herkkua, että saa tähän aikaan päivästä ihan vaan yksikseen olla B) Täällä piti tulla pikaiseen käymään ja kerhossa myös kattoon onko uudet kuvat jo sinne asti päässyt. Vai oliko liian isoja.. Minkäkokoisia kuvia te muut sinne lähetätte? Mä oon pienentänyt 50%:iin. Valvottiin miehen kanssa tosi myöhään. Väsyttää niin paljon, että aion ehtiä nukkuun pienet unet ennen kuin nälkäiset lapset kotiutuu.

Me ei olla myöskään vielä kiinteitä aloitettu. Tissillä mennään ainoastaan. 4kk paino oli 8,3 kg eli tosi hyvä. Saa nähdä mitä ens viikolla neuvolassa on. Nyt on alkanut syömään taas paremmin, mutta pari viikkoa piti tosi pitkiä ruokavälejä. Ehdin jo vähän huolestuun. Meillehän lääkäri sanoi, että pitäis puoli vuotiaaksi täysimettää, kun näin hyvin kasvaa. En mä haluiskaan kiirehtiä. Välillä tekis mieli jo aloittaa, kun lukee täällä teidän kiinteiden aloituksista. Eiköhän se meidän vuoro vielä tuu. Imetys on kuitenkin niin ainutkertaista ja tosi tärkeää mulle!

Meillä mennään nukkuun joka ilta 20-21 ja aamut taas alkaa vauvan osalta 7-9. On mun mielestä hyvä rytmi. Sopii hyvin yhteen 2 ja 4-vuotiaiden kanssa.

Viikolla kävin ostaan Juliukselle ison kasan bodyja ja paitoja. Koko ajan jää hetkessä pieneksi. Vaikka pituus olis jossain malleissa vielä hyvä, olkapäistä saa melkein väkisin tunkea, masun kohdalta kiristää ja hihat jää lyhyiksi. Nyt saa olla jo jostain malleista 80 cm, pääosin kuitenkin 74 cm. Housut riippuu kanssa mallista, mutta pääosin 74 cm kaikki ovat käytössä nyt. Huimaa vauhtia meidän vauva kasvaa, ei meinaa perässsä pysyä edelleenkään.

Rannalle on illemmalle päästävä. Niin upee päivä taas on.
Kivaa kesäpäivää muillekinB)

Jade ja Julius 5 päivää vaille 5kk :heart:
 
Hyviä löytöjä, Vaemo! Meilläkin Siirillä oranssia, sopii niin kivasti punaisen ja farkun kanssa. Ostin Siirille reissusta "talvikengät" eli sellaiset tossukengät, joissa karva sisällä. Toki sit jos kävelee niin ostetaan oikeat kengät. Ettei tartte aina vetää äp:n tossuja jalkaan...

Meilläkin neiti nukkuu päikkäreitä tuolla kylmässä tuulessa. Piti laittaa vk-haalari, ettei tuu vilu, kun en kesällä oo pitänyt sitä vaunujen peittoo vaan pelkän verkon laittanut. Siis ulkona 15 astetta, jee. Eilen sentään pysty olemaan bikineissä! Isukki kalassa ja äidin laatuaikaa, ollaan siis mökillä. Kirjaa oon ahminut, on sen verran hyvä.

Yöt ja päivät: heräys 7-8 maissa, tisua, 10-11 pikku unet, tisua+maistelua, 12-13-> unta, 15 maissa tisua+maistelua, 17-19 välissä pikku unet, tisua, pesut, tisua ja unille 20-21. Kaksi syöntiä yössä 6 mennessä. Maistelut on sellaisia 1/3 purkista yhtä makua. Tissi on meillä pääravinto 6 kk asti. Sit otetaan kauraa mukaan puurona. Kun maitoa tulee niin paljon, en raaski "jättää käyttämättä". Vieläkin nimittäin suihkuaa välillä...

MEillä uusin leluihastus on pallo. Eilen miehen kamun luona neiti sai käsiinsä ison "supertele" pallon ja siitäkös riemu irtosi. Selällään sitä saa kivasti pidettyä käsillä ja jaloilla ja sitten isin pitäessä kainalosta palloa pystyy potkimaan. Oli muuten illalla pikkaisen levoton neiti sängyssä, kun taisi pelata siellä palloa. Mennään siis ostamaan tytölle oma pallo. Onko muilla mitä lempparileluja? Lempparilelu on pitkään ollut sellainen Brion mun vanha kierivä helistin, jossa kulkunen sisällä. Siinä on sellaiset pinnat, joista saa hyvin kiinni pikku kätösellä.

Nyt ei malta istua koneella enempiä, täytyy mennä lukemaan kirjaa. Tuija Lehtistä tällä kertaa uppoaa, kun oli tullut uusi teos...

MIsupai
 
Täälläkin on opittu kääntymään ja nyt sitä tehtäis kokoajan,ja sitten meijän poika viihtyy omassa sitterissään jonkin aikaa,varsinkin jos siitä laittaa sen musiikin soimaan,silloin hän rupee potkimaan niitä juttuja mitä siinä roikkuu ja ne myös pitää eri ääniä ja sekös Juhoa naurattaa..

oisko joku halukas kuka nyt turussa asuu niin tulis 14.8 klo 11 kattoo mun ja Juhon kanssa kinopalatsiin tuon mamma mia??ois kiva jos joku lähtis seuraksi.. =)
 
Täällä mennään koko ajan lähempänä 30astetta mittarin mukaan. Onneks on sentään vähän tuulee välillä ja aurinko ei paista kirkkaalta taivaalta.

Kiinteistä ei olla vielä kokeiltu eli tissimaidolla mennään ainakin sinne 5kk ikään eli tonne elokuun lopulle. Sitten aletaan varmaan maistella tai ainakin meiän lääkäri oli sitä mieltä. En kyllä kauheesti harrasta sen kuuntelemista, mutta ite olin kanssa ajatellu saman tapaisesti niin eiköhän me ainakin aleta maistelemaan. Nythän tosiaan pitäis olla enää se 4ateriaa päivässä. 3-4kk asti aterioita on se 5x180ml tai 4x180ml + 1x150ml ja nyt tosiaan pitäis sit olla se 4 ateriaa, mutta määristä en tiiä. Tämä siis ranskalaisten ohjeistus :)

Katoin just noita kiinteitten alotus ohjeita tosta Eliaksen terveysvihosta niin 5kk iässä tai viimeistään 6kk iässä suositellaan jugurttia tai fromage blancia joka on vähän kun maitorahkaa otettavaks ruokavalioon. 4kk tai viim. 6kk tulis mukaan kuvioihin hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat sekä kananmunat. Leipä, pasta ja riisi on sit 7kk alkaen. Puurot voi alottaa 4kk ilman gluteiinia ja 6kk gluteiinilliset, mutta ei kuulu täällä mitenkään yleisesti lasten ruokavalioon. Välipaloina vähän isommille lapsille on yleensä jotain suklaa juttuja tai muuta makeeta kuten yoplaitin juotavia jugurtteja tai sitten hedelmäsoseita. Ja maito on 3-vuotiaaks asti semmosta "2-ikäryhmän maitoa tai sit 1v lähtien jotain "kasvu"maitoa, vapailla suomennoksilla ;) Jos tämä jotain kiinnostaa ihan vertailun vuoksi =)

Elias oppi eilen kääntymään masulle niin että kädenkin sai ite pois alta ja sit kateltiin ympärille niin kauan kun päätä jaksoi kannatella, jonka jälkeen alko harmittamaan. Sitten kun isi tai äiti käänsi takaisin selälleen niin ei menny kun hetki niin oli taas mahallaan. Tuolla äsken unissaan jotain naureskeli, mutta nyt maltto jäädä ihan selälleen sänkyyn saa nähdä mistä asennosta löydän kun herää syömään. Ja maailmaa on huomattavasti kivempi katsella myös istuvilteen ja ylös on noustava ehdottomasti itse tai siitä hommasta menee hohto ihan kokonaan. Äitiä on myös kiva nipistellä aina sylissä ollessa tai syödessä ja ote on ihan pitävä...

Unista nukkumaan mennään vaihtelevasti 20-21 välillä ja syömään herää myös vaihtelevasti nyt 3-6 välillä. Ja sitten aamulla joskus 8-10 välillä riippuen mihin aikaan on syöny.

Lempilelu on kotona semmonen pehmorapu-helistin, missä on kaks muovilenkkiä mistä saa hyvin kiinni ja sit vaunulelu on ihan huippu kun sitä voi mätkiä, syödä tai siitä voi vaan pitää kiinni ettei tipu kyydistä kun nukahtaa. Se on myös pelastanu monelta tylsistymiseltä, jos unet on loppunu kesken kauppareissun.

Tämmöstä tänne päin. Nyt tiskaamaan ja odottelemaan mun pizzaa :p

Saini ja Elias 18vkoa ja 2pvää
 
meillä herättiinkin tänään jo klo 7! äiti oli hiukan kohmelossa ja koitin vielä tainnuttaa Telmaa tissillä mut hän päätti turauttaa vaipan täyteen tavaraa joten noustava oli :LOL: Meillä oli maissivellikokeilu taas eilen illalla ja niin hyväyöuninen viikko katkes sitten viime yönä, oisinko noussu viitisen kertaa. Että siihen jää ne vellit sitten. Tuntuu että pahentaa vain. Ja vaikka eilen illalla annoin ensin 19 aikaan 40ml maissivelliä ja tissiä päälle ja sit vielä puol kahdeksan aikaan tissiä uudestaan -> yöunille, niin ekan kerran olisi halunnut syödä tunnin päästä eli 20.30, saatiin hänet sit hyssytettyä että "vasta" 22.30 söi sitten. Tuntuu että toi 3 tuntia on meillä ihan maksimi syöttöväli. Mikähän tähän olisi avuksi? Huomenna on onneks neuvola, täytyy kattoo siellä noi painokäyrät että riittääkö maito vielä, ja kysyä asiantuntijoilta neuvoa, josko meilläkin sit alotettas ne soseilut ihan urakalla. Ite haluaisin täysimettää niin pitkään ku mahdollista, ollaan lähössä syyskuun 20s sinne Nizzaan, Telma ois sillon tasan 6kk ja ihannehan ois ollu että vasta sen reissun jälkeen (viikon kestää ) oltais alotettu ne soseet, mutta en tiiä... 3:s Rotateq on myös luvassa huomisen neuvolassa, saas nähä tuleeko taas viikon verran niskapaskoja päivittäin, yibee...

Unet vaihtelee meillä edelleen aika paljon mutta keskimääräiset on ehkä näin: 8.00 aamutissittelyt ja ylös, 9.30-11.30 aamu-unet, tissiä tissiä tissiä, peuhaamista, 13.00-15.00 iltapäiväunet, tissiä jälleen, pikkutorkut vielä 17.00-18.00, tissiä, pesut & rasvaukset, tissiä uudestaan ja yöunille about 20.00. Ihan kiva päivärytmi mielestäni. :) Yöt menee sit sillai et yleensä tykkää vielä ottaa hörpyt tossa 23 paikkeilla, joka nyt ei niinkään haittaa ku yleensä oon ite vielä sillon hereillä. Sit syö 2 ja 5 ja ylös 8. Tämä siis jos kaikki on tosi perfect, läheskään aina ei oo, ja sitten sitä heräillään...

Lempileluja meillä on yks semmonen vaaleanpunainen pehmoista matskua oleva nalle jonka yläosa on siis nallen pää ja kädet ja alaosa ikäänkuin semmonen leveä hame jota on kiva kiskoa suuntaan jos toiseenkin. :D Sit tietty perinteiset helistimet on mukavia, varsinki se joka tuli äp:sta, sopivia laittaa suuhun kun ikeniä oikein kutittaa... Sitterin päälle hän ei oikein tajua, lattialla on paljon kivempi möyriä. Viltti vaan ja lelut siihen ympärille niin johan kelpaa ihastella. Meiän Maisa-pupua hän kans tykkää tuijotella, kun sillä on omat touhut menossa, se on niin jännän näköistä! Tosin Maisa lähtee varmaan kohta uuteen kotiin, se on hirveen ihmisrakas ja tottunut läheisyyteen eikä meillä oo enää oikein aikaa sille... :'( Ja täällä on hirveän vaikea päästää sitä juoksemaankaan ku on niin paljon piuhoja. Jännittäis kans et miten käy ku Telma rupee liikkumaan, varmaan pistäis ne kaikki purut het suuhunsa... Toivottavasti Maisalle löytyis semmonen hyvä koti että niillä ihmisillä ois paljon aikaa ja tarmoa :heart:

Nyt taidan ottaa vähän kahvia vai pitäisköhän peräti pistää tulitikut silmiin että pysyis hereillä. Mieskin onneksi heräs jo mun seuraks. Tänään ois kiva tehä vaikka kirpparikierros, miehellä vielä tää viikko lomaa...

t. mamaL + Telma 4kk 8pv.
 
Mä tulin vaan ilmottautumaan! Me on oltu niin paljon nyt mökillä nettipimennossa ja muutenkin sivistyksen ulottumattomissa, että en ole kerennyt paljon käymään täällä vaikka ikävöin kyllä tätä palstaa. ;)

Meillä on mennyt mukavasti, Leolla menee noin. puoli purkkia perunaporkkanaa päivässä lisäksi pari lusikallista omenaa, ruusunmarjaa tai metsämarjoja. Poika rakastaa syömistä, tissikin kelpaa hyvin taas. Onneksi. Vielä käänny ei.. mut en ota siitä stressiä vielä. Paljoo..

enne ja Leo 4 ja puoli kk.
 
Lomat on kait sit lomailtu ja mieskin lähti aamulla töihin! Tän viimisen reisun kanssa Ruissaloon kävi hullusti :kieh: Mentiin sinne ja voi kääks mikä likanen rotanloukku meitä siellä odotti ja aiotun 3 yön sijaan oltiinkin vaan yks ja tultiin takas kotiin! Mua niin alko tympiin, etten jaksanut edes alkaa ajattelemaan vaihtoehtoisia paikkoja tai muuta majotusta niin ajeltiin vaan kotiin ja se oli hyvä ratkasu! Matkalla käytiin Liedon Zoolandiassa ja olihan paikka...kamalan kallis(liput)ja meidän keskimmäiselle pojalle aivan liian lapselliset laitteet ja Veetihän nyt ei mistään vielä ymmärrä niin, että semmosta :ashamed:

Rannalla tuli oltua kun oli näin ihanat ilmat ja täällä kotona aina vaan riittää hommia! Mua pistää raivostuttan kun ei ole päivääkään etteikö jotain työtä olis ja meillä noi isommat lapsetkin on nin valmiille opetettu etteivät mitään viitsi tehdä tai huolehtia edes omista huoneistaan ja pyykeistään :p Pesukone on laulanu kaks pvää ja urakka tuntuu loputtomalta, kun toinen jemmaa likapyykkiä sängyn alle ja vanhempi poika tuli Tanskan matkalta, mutta arvatkaa vaan oliko puolet vaatteista ja tavaroista hukkunu matkan aikana??Hoh hoi, tämmöstä arkista tänne ja nyt pitää alkaa ruokkimaan Veetiä! Ajattelin pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan lihasoseita vaikka nyt 5kk ei olekkaan täynnä vasta kun 15.8 mutta kuitenkin kun ruokaa saa olla antamassa vähän väliä!

Veetin lempilelu on pentikin valkoinen kani, joka pitää olla aina kun menee nukkumaan, on söpön näköstä kun kani on kainalossa =)
 
Ai niin se jäi kertomatta, että toissa yönä Veeti putosi sängystä! Nukkui meidän keskellä enkä vieläkään tajua miten päätypuolelta pääsi putoamaan, mutta näin vaan kävi ja heräsin siihen kun kolahti ja alko kamala parku :( Säikähdin ihan hirveesti, mutta kaikki on kaiketi kunnossa, mitään jälkiä ei tullu ja muutenkin oli ihan normaali itsensä poika eilen, enkä lähtenyt sitten minnekkään soittelemaan tai viemään! Että olkaapa varovaisia niiden pienokaisten kanssa, keksivät vaikka mitä ;)
 
Aurinko se paistaa möllöttää, lämmintä on. Isommat mukelot tuolla pihalla painattaa talon muitten lasten kanssa ja Matias nukkuu. Pyykkikone laulaa täällä kans, sitä kummassa riittää! Aamupäivästä kävästiin esikoisen kaa vähän shoppaileen, ennen miehen töihin menoa. Hällä synttärit viikonloppuna ja Turtles lautasia ja kuppeja ja servettejä hajettiin tiimarista. Samalla reissulla ostin kummi pojille hupparit ja college housut lahjaks. Noita vaatteita kun ei koskaan oo liikaa tuossa iässä (3 ja 7) Kakku kaffel käytiin sit iso-mummolassa kun siellä olivat.. :)

Saini.. mielenkiintosia nuo Ranskalaisten neuvot, ne on niin erit tavat eri maissa :) Noista juotavista jogurteista tuli mieleen ku Ruottissa oli mehuja tollasille vauvoille! Täällä ei tulis pieneen mieleenkään antaa tommoselle vauvalle moisia sokerilitkuja! Ja jostain luin(saatto olla myös ohjelma) että Espanjassa annetaan lapselle sellasta appelsiinimehua johon on sekaan sulatettu voita ja hunajaa! Ei tulis ihan heti mieleen antaa pojalle sulatettua voita ja appelsiinimehua, saatikka hunajaa! Vaan kuinka hulluina meidän tapoja sitten pitävät :LOL:

Tutteli..
olipa ikävä reissu, harmittaa kyllä varmaan kovasti. Sitä ku ei tosiaan tiedä millanen paikka on vastassa :/ Tosta putoamisesta. Matias kans parin kuukauden ikäsenä tippu sitteristä. Käytettiin ihan lekurissa, vaan eipä onneks tuullu mitään. Mut tätä nykyä saa olla kyllä todella varuillaan tuon pojan kanssa kun tosiaan pyörii kumpaankin suuntaan ja harjottelee etenemistä mittarimato tyyliin. Kylläkin hitaasti, mutta varmasti. Että eipä tässä kohta uskalla enää harrastaa sitä viereen nostoa aamusta kun meilläkään ei ole päätyä sängyssä, pian lattialta löytyy.. :whistle:

mama-L..
ihan tavallista toi 3h väli syödä. Voithan sie sen vellin sijaan tarjota tuttelia/nan:ia yötä vasten jos se vaikka pitempää sitä nälkää pitäis? Meilläkään Matias ei ole mitenkään ihastunu noihin velleihin, joten oon jättäny ne kokonaan pois. Kohta aattelinki alkaa tarjoomaan pojalle puuroa, jos sit nukkuis sieltä ilta seiskasta aamu kuuteen? :D Meille kun sopii toi aamu 6 erittäin hyvin koska kohtahan alkaa taas nuo koulut ja ylös on noustava joka tapauksessa viimeistään 7:ltä. :D

Täällä kans poika tykkää istumisesta ja pystyyn seisomaan on päästävä. Aina saa olla seisottamassa ja siinä sitten poika jalkoja vispaa niin maan riivatusti! Tykkää astella pitkin erilaisia pintoja ja tunnustella miltä lattia tai matto paljaitten jalkojen alla tuntuu. :D Kissakin on nykysten saanut uuden ihailijan! Tuon tuosta poika riemusta kiljahtelee ja yrittää tarttua mihin millonki. Kissa vaan ei niin hirveen innostunu ole saamastaan huomiosta :LOL:

Lempileluja taitaa olla melkein kaikki mitä käteensä saa. Eilen esim. oli aivan tohkeissaan kun sai iso velun bionicle ukon käteensä, oli niin tomerana että! :) Mut unille mentäessä ei ole oman tutin, hurstun ja nallen voittanutta. Nalle on semmosta ihanan pehmeetä "karvaa" ja sitä poika sitten nukahtaessaan silittelee :D Noi isommat muksut on ristiny sen Nassi Nalleksi lasten ohjelman mukaan. Me kun lauleskellaan tosta Matiaksesta että "pikkuruinen avaruus sankari..SamSam.. on pieni mut ei voimaton.. SamSam.." pikku kakkosessa tommonen lasten ohjelma ja sillä avaruus sankarilla on sellanen nalle.. :D

Joo.. mut kurkkaan kerhon puolelle.. :wave:

Marmeladi *jäänyt työ leskeksi*
 
Huh hellettä! Minä sitten päätin käyttää tällaisesta kauniin aurinkoisesta päivästä varmaan juuri sen kaikista lämpimimmän hetken soseiden keittämiseen... Neljää eri sorttia tein ja niitä sitten erissä pakastelin jääpalarasioihin. Laskeskelin, että lähemmäs 100 palasta on nyt pakkasessa, joten riittänee hetkeksi. No nyt on urakka takana, mutta josko seuraavan kerran valitsisi jonkin pilvisemmän päivän tähän hommaan =)

Unista: meillä nukutaan 20-7 ilman syöttöjä. Päivällä sitten 2 lyhyet unet (alle tunti) ja yhdet pidemmät. Ihan tyytyväinen olen rytmiin. Nyt tosin yöt olleet levottomampia, johtuisikohan siitä, että on oppinut paljon uutta viime aikoina??? Toivottavasti ainakin, olisi jokin syy, jolloin voisi ajatella tämän olevan ohimenevää... Mutta ihan hyvin siis nukutaan kumminkin.

Jotain oli vielä mielessä mitä piti kommentoida, mutta pää lyö ihan tyhjää... Taidanpa mennä tuonne ulos istumaan kun ilmakin jo mukavasti viilenee ja lukea päivän postit kera kupin teetä :) Mukavaa alkavaa viikkoa :wave:
 
Tervehdys taasen.
Päätin sitten tulla laittaa kirjanmerkin ja myös ilmoittaan että hengissä ollaan. Ollaan oltu vaan paljon poissa kotoa tuolla mökillä joka on kaukana sivistyksestä sekä netistä....

Meitin Kokkola cup-reissu meni hyvin, muuten, oaitsi neidille yski tokana päivänä pieni lämpö, mutta onneksi laski päivässä, ja päästiin kattoo pojan vika peli. Hienosti sujui pelit ja poika oli ylpeä saavutuksesta. Kuin myös äiti... Edes kunnon rankkasateet eivät latistaneet pikku-futaajia. :)

Mä olen täällä lueskellut teidän lastenne kokoja (painoja ja pituutta), niin kyllä tuo meidän neito on pikkuinen joihinkin verrattuna, ainakin tuntuu siltä. Pari viikkoa sitten painoa oli 5600g ja pituutta 59,5cm. Ikää neidillä 3,5kk.
Nyt ollaan aloitettu varovasti soseet. Pottu-porkkana-kukkakaali on tällä hetkellä menossa. Jokaista lajia olen n.viikon maistatellut ja seuraillut masua, joka tuntuu olevan aika herkkä... Maissivellillä aloittelin. Sitäkin vaan 1tl päivässä alkuun... Siksi näin varoen, koska ollaan allergista sakkia koko perhe, miestä lukuunottamatta.
Kun puurojen aika koittaa on mun oltava vielä tarkempi koska keliakia voi olla myös mahdollinen.

Lempilelu meillä on sellainen pehmokirja sekä sellainen soiva lehmä.( soi siis ihan kun narusta vetää, kai sillä jokin nimikin on, mutta juuri nyt ei tule mieleen... :ashamed: )
Nukkumaan mennessä pitää olla harso kasvojen lähellä. Muuten ei nukahda. ( Ihanku Tenavissa, kun sillä sillä yhdellä on se unirätti) :LOL:

Nyt alkaa olla aivot jo niin solmussa että painun nukkuun.

Öitä.

viivi ja vagner sekä neiti 4kk + 1vko. (noin)
 
Ollut vähän hiljaiseloa täällä nää ensi kk. Mulla on ollut pientä baby bluesia ilmassa ja oon joutunut käyttämään lääkkeitä. Kokoajan väsyttää, olo on aikaansaamaton ja tunnen olevani täysin epäonnistunut äiti. Tunne-elämä on siis jokseenkin sekaisin, mutta onneksi kuitenkin järki vielä jotenkin toimii...ja onneksi on maailman ymmärtäväisin ja ihanin mies koko maailmassa. Jaksaa aina olla mun tukena joka asiassa, kuuntelee...lue ei arvostele, ja on valmis joustamaan mun mielioikkujen kanssa (yksikin ilta ajoi melkein 60km...kun mamman teki vähän mieli suklaata ;)

Noh se omasta navasta...neiti voi erittäin hyvin...kasvaa ja porskuttaa. Meillä ollaan vielä täysin tisutyttöjä ja en ole antanut vielä mitään lusikalla (paitsi pakolliset 5 tippaa devitolia). Neuvolakortti ei ole tässä nyt ihan käden ulottuvilla...mutta viimeksimuistaakseni hätyyteltiin 61cm ja painoa jotain 6,5kg luokkaa. Tasasesti kasvaa. Ollaan ravattu vaikka millä spesialisteilla niiden alkuvaikeuksien takia...mutta kait se on uskottava ettei mitään vikaa löydy. Mä oisin jo itse valmis jättämään sairaalat taakse...mutta lääkärit haluaa vielä varmistella, ettei mitään piilevää ole taustalla. Vauva on hyvin tyytyväinen oloonsa...ei turhia nurise. Meillä ei vielä käännytä...neiti on enempi juttuimmeisii. Välillä tuntuu ettei saa suunvuoroa...kun ihanaa jokellusta kuuluu lattialta. Viihtyy siis kuitenkin lattialla...niin ja varpaat on suurinta herkkua maailmassa ;)

Meillä muuten imetään tukevasti nykyään peukkua. Osas silloin aiemmin imeä tuttiakin...mutta nykyään peukku livahtaa aina suuhun, kun on menossa nukkumaan. Neiti on kyllä taitava, kun on lohdutellut itseään peukulla, niin ottaa sen sitten kun on nukahtanut pois suuta. No oon päättänyt etten ota kaameesti stressiä siitä peukunsyönnistä (sormet ristissä toivon, ettei sitten enää isompana peukkuaan imeskele)

Meillä nukutaan erittäin hyvin (tai siis vauva nukkuu). Niin ja minä valvon...näen painajaisia ja pyöriskelen...ja valvon. Neiti menee nukkumaan tuossa 9 aikaan illalla ja heräilee sitten seuraavana aamuna 8 maissa (on joskus nukkunut jopa 12...kääk). Isommat lapset muuten vaistoaa, että en oo samassa terässä kuin silloin...ennen. ne on levottomampia ja tulevat viereen ja kiukuttelevat mulle enempi. Olen kyllä onnellinen näistä "helteistä"...lapsetkin nimittäin viihtyvät paremmin ulkona.

Meillä isompi neiti (täyttää ensi kk 2) on oppinut tässä kesän aikana potalle! Huvitti, kun meidän lapsethan eivät ole pottaa käyttäneet vaan istuneet suoraan pöntölle ilman mitään pienennysrenkuloita yms. Niin olin sitten laittamassa jotain tavaroita eteenpäin...niin eiköhän tää meidän prinsessa mennyt ja hakenut potan kasasta ja liruttanut sinne oikein muhevan pisun. Mieheni sanoikin, että näinhän sen juuri pitikin mennä...että seitsemäs alkaa sitten istuskelemaan potalla...ja nyt siis tekee sinne kaikki tarpeensa. Muutaman kerran kyllä kiivennyt pöntöllekin ja siellä sitten istuskellut...ihanaa...tämä on juuri tätä äitiyttä...pissijuttuja ;)

Nyt minua kutsutaan...neitonen heräsi päikkäreiltä...palailen taas...enemmin tai myöhemmin

Mamma Muu+Ruusunen
 
Laitampas minäkin kirjanmerkkini tähän.
On ollu niin hyvät kelit, ettei oo malttanu koneella kökkiä. Eipä oo kyllä juuri kotonakaan tullut oltua. B)

Täytyy ihan alkuun hehkuttaa kun Nooa VIHDOIN sai kammettua itsensä selältä mahalleen. Siihen tarvittiin kaukosäädin ja isokasa tsemppaamista. Nyt pyörähtää jo pienemmällä maanittelulla ja myös iskän silmälasit kelpaa houkuttimeks. Itsekseen ei vielä viitsi paljo urheilla.. :D

viivi & vagner: Oliko teidän pojalla Kokkola cupin aikana pelejä Rödsön koululla? Mun sisko, äiti ja isäpuoli oli nimittäin siellä toimihenkilöinä ja kioskin pyörittäjinä. Itsekin tuli siellä melkein päivittäin käytyä vohvelit tms. syömässä. :whistle:

Lempileluna meillä taitaa olla harso. Siitä on moneksi. Sitä voi purra ja lutkuttaa, hiplata ja heittää naamalle ku alkaa unettaa. Anoppi osti sellasen keltasen kumilelun, jossa on jotain tappeja (luulin että se oli koiran lelu) ja sit äon ollu kiva jyystää myös.

Aah.. mies toi ruokaa. Menenpäs syömään. :p

Rhea ja Nomppu.

Ai juu ja 5kk neuvolassa painoa oli kertynyt 7025g. Pituus menee vähä alakäyrällä. Pieni ja pullea siis kuten äitinsä. :heart:
 
Heips pitkästä aikaa!
Ei kummoisia kuulumisia, hengis ollahan ja hyvin voidahan. Neidin päikkärit juminu johonki 3x puoli tuntia seutuville, mikä vähän :headwall: ärsyttää, mutta... minkäs teet. Ku ei nuku ni ei nuku. Ruoka maistuu kyllä loistavasti ihan siitäki eestä, menee kasvissoseita ja kanaa, hedelmäsoseita ja iltaisin vielä puuroa. Varmaan pian otetaan myös aamupuuro ohjelmistoon. Imetys kai vetelöö viimesiään, tyttö meinaa vaan kääntää päätä pois että hyi en ota kiitos.

Mamma Muulle :hug: . Minähän oon siis toinen samanmoinen. Jaksuja!! :hug:

Rhea, Nompulle mahtis-tuuletukset upeasta suorituksesta!! =) =) Ja ootahan vaan, vielä se urheiloo itekseenni niin että pian tuskailet täällä että kun tuo ei pysy hetkeäkään selällään... :D

Mut nyt miehen kainaloon! :wave:
 
Tulinpa pitkästä aikaa tänne lueskeleen kuulumisia.Kesästä on nautittu ja kaverin ensi viikolla olevat häät on mua työllistäneet kun kaasona hälle yritän hääräillä..
Eilen käytiin tytön kaa 4kk neuvolassa.Painoa oli 6705g ja pituutta 63,3cm.Neitistä on tullut kauhea syöppö,kiinteät alotettiin 1kk sitten ja nyt vetää niitä ja maitoa yötä päivää.Mies onneksi herää nyt öisin syötöille kun on isyyslomalla vielä tämän viikon.Neiti syö yön aikana parin tunnin välein.Aiemmin se nukkui täysiäkin yöuni,mut tilanteet näköjään muuttuu aina..Tissittely lopetettiin jo pari viikkoa sitten ku ei kelpaa niin ei kelpaa.
Sitten kun neiti ei syö yöllä niin joko kiljuu ja hihkuu tai sitten vain hiljaisena kiehnää ympäri pinnasänkyä.En tajua miksi öisin pitää olla niin levoton,kun päivällä on rauhallisempi,sais urheilla neiti päivällä..
Viime yönä Hetsukka oli onnistunut vääntäytymään pinnasängyn toiseen päähän ja mutkalla reunasuojukseen,sitä sit säikähti ku ei liikkeelle päässy.No sieltä kun sen pelastin niin ei mennä kauan niin toisessa päässä sama homma.Taitaa tahallaan meitä juoksuttaa!
Liikkuu öisin kauheasti joka suuntaan,muttei onneksi vielä ylöspäin.
Lääkäri käski yrittää antaa illlalla myöhään puuroa,että yöt rauhoittuis vaan ei ollu ainakaan heti apua.Söi eilenkin älyttömästi kaikkee ja silti piti yöllä syödä vähintään yhtä paljon.Toivottavasti tämä on vaan joku välivaihe.Tulee raskasta ku mies lähtee töihin ja jään yksin pyörittään taloutta.Yöuni on kuitenkin NIIN tärkeää!

Toivotaan että näitä ihania kelejä jatkuis nyt sitten ainakin ens kuun!!!
Voimia kaikille joille on rankkaa ja terkkuja muuten vaan muille =)
 
iltaa...ei malta koneelle kun niin hienoa ilmaa, nyt pitää nauttia aurinkosta koko kesän edestä :) Ollaan oltu kans paljon mökillä, kun siellä jotenkin helpompi ulkoilla. Ihanasti saanu vähän väriäkin ;)

Niin sitä sappisaippuaa ostin Tampereelta miraakkeli nimisestä "lastenvaate" kaupasta, mut kaippa sitä löytyy ihan hyvin varustetuista marketeista? ? vai luulenko höpöjä :)??

Meille tuli siitä kolmannesta rotateq rokotteesta aikas pahat oireet, ensiks oli muutama päivä aika korkeaakin kuumetta ja sit viiden päivän kuluttua alko viikon kestävä ripuli, joka vaikutti jo Nooan ruokahaluunkin, mut onneks siitä selvittin ja se oli viimenen tehoste muuten olis varmaan jääny antamattakin. Toivottavasti muut selvinny vähemmällä.

äityliini ja nooa jotain 4,5kk


 
Moi! Vihdoinkin meillä käännytään!JEE! :D Leo käänty joskus kuukausi sitten yhden kerran ja mä ajattelin että no niin! mut se jäikin siihen, mikä lie vahinko sitten oli. Mut eilen se alotti oikein urakalla ja on jatkanu samaa tänään. Heti ku lasken maahan selälleen niin kääntyy mahalleen jne. Käsi oli eilen vielä vähän hankalasti siinä edessä mut tänään jo taitavasti saa kädenkin pois alta.

Mies lähti mökille yöks tekeen laavua, kauhee ikävä jo nyt.. Minkähänlainen ilta ja yö meille tulee.? On se hassua kun on oppinut olemaan paljon yhdessä niin sit on ihan orpo olo kun toinen lähtee. Viikonlopuksi sitten startataan koko loppuporukkakin sinne, odotan innolla.

Mantsukka, kiva et muidenki vauvat syö jo kiinteitä. Leo lakkasi syömästä tissiä päivisin niin alotin kiinteet (sitten alko taas tissikin maistua paremmin). Alotin ne n. viikkoa ennen kuin poju tuli 4kk. Nyt menee n. puoli purkkia päivässä perunaporkkanaa ja muutama lusikka jotain hedelmää tai marjaa . Tissiä muutamia kertoja päivällä ja yöllä kerran pari.

Ihana ilma, mut vähän kylmä tuuli.

Vaunut heiluu.. moikka
 
Heips,

ei ole aikaa lueskella muiden juttuja kun hädin tuskin ehdin nopsasti kirjoittaa neuvolakuulumiset ikkunarempan (vain kaksi ikkunaa mutta 7 pokaa!) keskeltä.

Eliel kävi nelikuukautisneuvolassa tällä viikolla (viikkoa vaille 5 kk:)) ja mitat olivat 7860 kiloa ja 64 senttiä.

Ja masulta selälleen kierähdetään alta aikayksikön, eli vihdoinkin meillä myös edistystä siinä suhteessa :) Selältä masulle ei kierähdetä kuin harvoin, sillä masulla ei ole yhtä kiva olla kuin selällään.
 
On kyllä vain hiljasta.. vaan ulkoillessa ja kylästellessä on aika menny. Huomenna alkaaki sitten valmistautuminen pojan synttäreitä varten, eli tiedossa siivousta ja leipomista 2pv.

Levottomat yöt jatkuu. Poika ähisee tuon tuosta mahalleen pyörähettyään, kun ei vaan vieläkään muista miten sieltä selälleen päästään :D Mie sit sitä kääntelen takas selälteen ja kylelleen. Ja on ollu kyllä tosi väsyny olo tässä sit viime ajat ku nukkumisesta ei tuu mitään. Tänään oli aika migreeni ja onneks mies aamusta kotona ni sain nukkua sit vähän pitempään.

Vaan eipä tänne mitään sen ihmeempää.

Marmeladi ja Matias
 
Ama tippui tänään vaunuista!!!! Pikkusen pelästyin ja hirveen paha mieli :( Otettiin vaunuista pehmeä koppa pois vähän aikaa sitten kun oli niin hiostava ja tänään sit nukahti sillai et oli ilman turvavöitä. Nominä menin käymään sisällä ja sanoin miehelle että kattoo ettei vaan pääse tippumaan jos herää.. Mies grillasi ja tyttö oli kauenpana varjossa niin eiköhän onnistunut luikertelemaan! Onneksi oli hyönteisverkko niin se otti vähän koppia ja tyttö roikku pussissa. Mitään näkyvää ei tullu ja kohta jo sitten nauruskeli :heart: Täytyypä olla hieman tarkempi!

Meillä näkyy alhaalla yksi hampaan alku! ja kuolaa sen mukaisesti...

Lempilelut... jumppamatto, pampersin kukkareppu ja äitiyspakkauksen lorukirja on ihan ykkösiä!
Nukkumaan mennessä on pakko saada nunnukka (=uniriepu) naamalle. ja tutti tietysti suuhun.

Oon muuten huomannu et kaura ei sovi meille. Tytölle tulee heti masu kipeäksi. Nyt kahteen kertaan kokeillu kauravellia ja aina sama juttu. Onkohan siinä sitten kuitua liikaa? Mulla ittellähän on keliakia...

Ippu: Mitäs puuroja Annikalle annat? Ama on syönyt jotain niitä kaupan jauheita, kun on semmonen sihtikurkku.. Oisko ollu joka riisi-banaani.. aattelin koekille tehdä itse siitä maissijauhosta..

-Riksu ja ama joka mulisee sängyssään
 
:attn: Kerhon puolella kaivataan esittelyä Rhealta, skogilta, tutteli78:lta, taaperotx3lta. Oottelen vielä viikon verran ja sitten... :( Jep, poistan jäsenlistalta. Kuulostaa epäreilulta, mutta kaikki muutkin on kirjoitelleet omansa. Toki jos on pätevää selitystä ettei ehdi koneelle niin sit katotaan uudestaan, mutta nyt mennään näillä.

riksu, minä annan Annikalle ihan Elovenaa, minkä oon ensin jauhanu hienoksi ja siitä jauheesta sitten keitelly puuron =)
 
Tuli Rhea perille! =)

Ja kiitti kun muistutit, teen elokuulle uuden ketjun!! =)
Väki on tältä puolen vähentynyt, monet ovat siirtyneet keskustelemaan pelkästään kerhon puolelle. Mutta koitetaan jäljellä olevat olla aktiivisia! =)
 

Yhteistyössä