Maalismussukat - syntyneet

JennyA: En ole kyllä itsekään varma muistanko edes oikein... en tiedä mikä siinä olis ideana, ehkä tuo että vaikuttaa jotenkin suolistoon/aineenvaihduntaan...

Tarkoitus olikin herättää kysymyksiä, taas näitä suosituksia... Musta on tullut erittäin epäileväinen mamma kaikkia varsinkin terveysjuttuja kohtaan, että mä voin miltein samantien heittää jonkun foliohatun päähäni :D

Tintti, eihän mulle tullut mieleenkään, että piha on todella kätevä tosiaan tuossakin mielessä :D

Mindi83
 
tikrulainen: Miksiköhän sitten mä sain ohjeen siirtyä korvikkeesta pois 10 kk iässä???

Mindi: Sen takia mä vähän kyseenalaistinkin tuon jutun, kun en oikein käsitä mikä siinä vaikuttais kasvuun? Mä olen kans aika epäileväinen näiden kaikkien terveysjuttujen kanssa.

Meillä muuten aiotaan siirtyä tankkimaitoon, koska sehän se parasta lapsille olisi :)
 
Proteiinit vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen... oisko siinä sitten syy, jos kasvu tyrehtyisi sen takia ettei söisi sitten enää niin hyvin..

Minua harmittaa, kun tuntuu että tutkimustuloksia saadaan joka tuutista, eri näkökulmista... eri tekijöiltä (oma lehmä tietenkin ojassa)... Vaikea löytää sitä luotettavuutta nykyjään, ainakin minun mielestä. No onneksi nyt on sitä tietoakin saatavilla :attn:... kun sen vaan löytäis jostain, ja jotain rehellisyyttäkin peräänkuuluttaisin näissä tuotteiden mainonnassa :) Tää on nyt vähän off topic...

Heh, nyt loppu purnaus.. :D
 
maito vauvalle niin no mä nyt otin sitten netistä selvää että mikä siinä se virallinen syy on miksi vasta vuoden ikäiselle voi antaa suoraan tavis-maitoa.
Suolisto on avainsana. Suoliston limakalvot ja bakteerikanta, on alle vuoden ikäisellä sellainen mikä on ratkaisevaa.
vaikka näissä on se suositus, niin sehän onkin niin, että vauva totutetaan 10kk ikäisestä..... ei suoraan tavallista maitoa, vaan pienin määrin aluksi, aivan kuten kiinteätkin aikoinaan alotettiin.
mä en suoraan sanottuna ymmärrä miksi sitten pieni pitäisi laittaa juomaan jotain sellaista, mikä vaarantaa esimerkiksi suoliston bakteerikannan, joka taas muovaantuu lopulliseen muotoonsa vasta yli vuoden ikäiselle.... ja tuo kallisarvoinen bakteerikanta vaikuttaa taas ravintoaineiden imeytymiseen sekä kehon puolustusjärjestelmään. eli ei tähän maito-asiaan oikein kannattaisi kauhean kevein asentein suhtautua...
ite ainakin kun luin tuon artikkelin, Googlettaa kannattaa "lapsen suolen kehitys", niin on tosi hyvä mieli kun oon tehnyt juurikin näiden neuvolan parjattujen suositusten mukaan. kyllä niissä järkeäkin on, vaikkakaan eihän se toki päivälleen niin ole että kun tenava on 1v, niin naps, nyt suolisto on valmis :D maalaisjärkeä kehiin taas!!!

ja koska maito käsitellään meijerissä niin pitkälle, sen vuoksi se ei lapsen suolistolle ihan noin vaan käykään vaan voi aiheuttaa siis jotain mitä ei silmin voi havaita. lehmän maito suoraan tilalta käykin jopa laktoosi-intolerantikoille. mietinnän arvoinen asia, mitä sitten vauvalleen juottaa.....
 
Heipparallaa!

Imetyksestä Meillä loppui imetys 2 viikkoa sitten ja se kävi yllättävän helposti.
En varmaan vielä ois imetystä lopettanut, mutta kohtahan syntyy uusi pikkuinen joten haluan muutaman kuukauden huilata ennen uutta rupeamaa. ;)
Niin, minä olin niin julma äiti (tai no julma ja julma, en kestä huudattaa lasta montaa yötä) että laitoin rintoihin hivenen sinappia. :ashamed: Olen tuota keinoa käyttänyt joka kerta kun olen imetyksen lopettanut ja sen olen hyväksi havainnut. :)
Kahtena yönä poika heräs muutaman kerran ja n. tunnin sai hyssytellä että nukahti uudestaan. Mutta mitään mahdotonta huutoa ei pitänyt. Nukuin itse sohvalla, ettei maido tuoksut sotke pojan unia. (Nukkuu meidän vieressä) Yöllä ei tosin isi kelvannut rauhoittelijaks vaan piti päästä mun syliin, mutta ei sekään ongelmia tuottanut.
Nyt ollaan nukuttu yöt tosi hyvin, paitsi tän viikon unia on sotkenut vauvarokko.
Ennen poika heräs yöllä syömään tosi, tosi montas kertaa. Maitookaan ei enää uudesta raskaudesta johtuen tullut paljoa mitään, että turha ois ollu imetystä jatkaakkaan.

Maitotuotteita Mulla on kans neuvolan ohjeistus (mun mielestä tää on ollu jo esikoisen aikaan, eli yli 10 vuotta sitten...) että 10kk iästä eteenpäin hapanmaitotuotteita ja vasta vuoden iässä lehmänmaitoa. Meillä menee piimää, raejuustoa, rahkaa, luonnonjogurttia ja viiliä päivittäin sen 6dl edestä joten ei olla opeteltu korvikkeisiin. Korvikkeita kun tuo ei ole ikinä tottunut juomaan.

Piimä meillä on gefilusta tai ihan vaan tavallista rasvatonta piimää. Raejuusto, kuten viilikin on rasvattomia (neuvolan suositus käyttää rasvattomia maitotuotteita) ja jogurttina tosiaan tuota luonnonjogurttia.

Lehmänmaitoa aletaan käyttämään sitten vuoden iässä. Tosin olen nyt jo muutaman kerran antanut vähän muussia, mutta siinä on ollut juurikin tuota keitettyä maitoa. Niin ja olen myös antanut tavalista juustoa sillon tällön vähäsen.

Ruoka meillä on koko perheelle samaa. Tosin vauvalle ilman suolaa.
Niin ja jos on jotain nakkikeittoa niin en anna niitä nakkeja.

Meillä juodaan nokkamukista tai sit ihan tavallisesta mukista/lasista. Nokkamuki on suosikki ja siitä menee hyvin vesi sekä piimä.
Tuttipulloon tai tutiin pikku-mies ei ole koskaan oppinut.
Niin ja siis piimää juodaan ruuan aikana ja janoon juodaan vettä.

Kävely Meillä kävellään sellaisia 2-3 metrin matkoja. Nyt on jääny vähän tuo opettelu sairastelun takia vähemmälle.

Sanoja tulee äiti, lamppu, höpöhöpö ja öö joku muukin... Mutta tänään uusimpana opittu ole hyvä! :D :D Liian suloinen, kun antaa jonkun tavaran ja tuumaa siihen perään oje hyva. :heart: Luultiin ekaks miehen kans että kuultiin omiamme, mutta tämä on nyt toistunut niin monta kertaa illan aikana, että ei me omia kuultu. Hassu poika. :heart:
Poika kun on leikkinyt usein miehen kanssa ota-anna leikkiä, niin siitä on näköjään tuo sana jääny mieleen. :D

Pakko kertoa täälläkin, että uusimassa vauva lehdessä oli meidän pikku-ukon kuva kuvaukselliset palstalla. Se oli se ainut 7kk ikäinen kylvyssä istuja. :heart:

Perhekahviloista olitte puhuneet jossain vaiheessa.
Me käydään niissä paljon. Tykkään tosi kovasti, kuten lapsetkin ja ollaan saatu sieltä hyvin uusia ystäviä. :)
Piristää kummasti viikkoa. Vaikka meilläkin käy aika paljon vieraita ja kavereilla on lapsia joissa vieraillaan niin on silti kiva käydä myös noissa kerhoissa.

Onpas ollu tylsä viikko kun ei olla päästy mihinkään eikä kukaan ole käynyt meilläkään. Tympeetä kun lapset sairastaa!
Mahtava puhelin lasku varmaan tulossa, kun olen sillä pitänyt yllä sosiaalista elämää. :D Samoin koneen ääressä on tullu istuttua ihan liikaa.. :ashamed:

Onneks kuume on jo helpottanut ja huomenna voidaan mennä ulos! :)

Raskaus on sujunut tosi hyvin. Älyttömän helppo on ollu kyllä tää raskaus edellisiin verrattuna.
Jos mulla ois kaikki raskaudet ollu tälläsiä niin en tietäis todellisista raskausvaivoista mitään! :D

Lapsille iltapalaa ja iltapesut ja sit saa itse lösähtää sohvan ääreen odottelemaan miestä kotiin. :)

Tiitulipiituli ja pikkumies kohta 11kk ja rv 25+0 :heart:
 
JennyAdelina: jaa-a, paha sanoo. Olisko neuvolan yleinen linja pettänyt tämän yhden tädin kohdalla.:LOL:

FA: kiitos tietoiskusta lehmiksen vaikutuksesta vauvan suolistoon!

Mä olen vähän sillä linjalla asiassa kuin asiassa, että jos minulla itselläni ei ole asiasta parempaa tietoa, niin en lähde sooloilemaan (ainakaan vauvan terveyden kustannuksella) ja viittaa kintaalla tutkimuksille ihan vain "fiilis"-pohjalta. Kyllä niiden suosituksen taustalla on aina tutkimusta, ei ne tuulesta temmattuja ole. Jos olisin itse tutkinut asiaa, niin sitten uskaltaisin myös haastaa ja tehdä toisinkin, jos niikseen tulisi. Tässä lehmisasiassa tunnustan oman tietouteni rajallisuuden ja menen suositusten mukaan.

Onko muuten mitään syytä aloittaa lehmistä 1-vuotiaana, jos vauva saa maitotuotteita muualtakin? Tietääkö kukaan? Jotenkin en ole pitänyt lehmistä mitenkään erityisen ravintopitoisena tavarana... Voin olla väärässäkin. Kun imetys loppuu ja lehmistä uppoaa, niin pitää alkaa rasvahappovajeen vuoksi syöttämään sitä 2tl öljyäkin päivässä.

Mä olen aina mieltänyt kaikki suositukset niin, että silloin AIKAISINTAAN on hyvä ottaa jokin uusi juttu käyttöön. Eli mieluummin vähän myöhässä kuin aikaisin. En ymmärrä, mikä mieli on hosumisella. Mut jokainen tyylillään, mä tykkään pelata vauvan terveysasioissa varman päälle.:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Heips!

Tiitulipiituli: kiva, että uusi raskaus on mennyt hyvin ja noin monta viikkoa jo takana, aika menee nopeesti :)

Suosituksista: totta, että jos ei tietoa ole... ei voi varmaan hirveesti vikaan mennä näitä noudattamalla. Mulla on sellasta epäilyä välillä kyllä, esim. juuri näissä rasvattomissa tuotteissa... en oikeen näe siinä järkeä, enkä nyt tarkoita, että suoranaista voita alkaisin tarjoamaan tai koko ajan jotain rasvaista. Mikäs se syy oli, että vain rasvattomia? Tervettä epäilystä varmaan saakin olla, kunhan ei mee överiksi, salaliittoteorioiksi sun muiksi :D Näissä maitosuosituksissa muuten olen kyllä mennyt suositusten mukaan ja nyt ollaanki vasta maisteluasteella vauvan kanssa, tällä hetkellä maistellaan vasta jogurttia, piimää ja raejuustoa.

Meillä vauva ei vielä osaa oikeen juoda nokkamukista, hirveesti menee ainakin aikaa siihen, että saa jotain juotua... mut oon koittaut ahkerasti kyllä tarjota, kyllä se siitä sen oppii :) Samoin, jos itse antaa lusikan hälle.. niin ruoka on kyllä ihan jossain muualla kun suussa :D

Täällä on mittari suurinpiirtein nollassa ja onki suunnitelmissa lähteä vähän ulos lenkille! Mun uudet kengätkin saapui, pääsen testaamaan :)

Mindi83
 
Pakko oli tulla tänne nopeasti raportoimaan ensimmäinen unikoulu-/tissivieroitusyö. Se meni loistavasti, kiitos taas meidän isin!:heart: Likka itkeskeli muutamaan otteeseen klo 22.30-1.00 välillä, mutta isin sylillä ja tassutteluilla rauhoittui muutamassa minuutissa. Sitten nukkui kuin tukki vähän yli klo kuuden. Siis mahtavaa, ja mä kun niin jännitin tätä!!!:LOL:

Toivottavasti nyt ei takapakkeja tule. Mutta eikös kaiken järjen mukaan eka yö ole se hankalin. No, isi hoitelee vielä ensi yönä ja kattellaan miten menee. Esikosella vaan nousi yöllä yhtäkkiä kuume ja hän itkeskeli sitten kun likka rauhoittui.:'( Likka ei herännyt edes esikoisen itkuun, kumma juttu. On ollut aina niiiiiin herkkäuninen.

No, loma alkoi. Kun yksi asia sujui hienosti (yövieroitus), niin täytyihän taas toinen murhe tulla lisää (esikoinen kipeäksi). Ettei vaan kävisi helpoksi. Onneksi vaikuttaa aikas lievältä taudilta ainakin toistaiseksi, vähän lämpöä, ei edes räkistä. Nyt täytyy vaan saada rutiini öihin pienelle, jos/kun saa tartunnan.

Mutta tästä on hyvä jatkaa!!!!!!!!!!!!!! Kiitokset kaikille tsempityksistä!:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Olipas kiva ja arjesta irtauttava (toi ei ehkä ole oikea sana :p ) viikonloppu. Meitä pidettiin kyläpaikassa todella hyvänä. Ihanaa ruokaa saatiin, ulkoiltiin hieman, saunottiin ja vain olla möllötettiin ja jutskailtiin. Poika innostui toden teolla kyläpaikan koirasta. Konttasi sen perässä ja hihkui. Onneksi oli kiltti koira, niin ei mitenkään reagoinut, vaikka poju pari kertaa ehti tarttua turkkiin oikein kunnolla. Nyt on taas kiva olla kotona. =)

Mä en ole noita maitoasioita kovin vakavasti miettinyt, joten en osaa ketään niiden suhteen ohjeistaa. Meillä juodaan tällä hetkellä sekä tissimaitoa että korviketta ja syödään soseen seassa rahkaa, viiliä tai maustamatonta jugurttia ja raejuustoa oon pojulle antanut ja hän tykkää siitä kovin. Seuraavaksi ajattelin tehdä mannapuuron tavalliseen maitoon, eli juurikin keitettynä antaa. Vielä en ole mitenkään päättänyt, että missä vaiheessa annan tavallista maitoa "raakana". Mun ymmärtääksen rasvatonta maitoa suositellaan sen takia, että maitorasva ei ole siitä terveellisimmästä päästä.

tikrulainen Onnittelut hyvin alkaneesta unikoulusta. Tulevat yöt voi toki olla erilaisia, mutta toivon että isoilta itkuilta vältytte. Meillä poika nukkui toisena yönä 8 h putkeen (ensimmäistä kertaa elämässään), kun kokonaisuudessaan yöunet oli 11 h (heräsi siis kerran).

Tiitulipiituli Kyllä repesin tosta sun sinappijutusta. :LOL: Eipä ollu itsellä tullu mieleen, että sen vois tehdä noin. Aikamoista.
 
Me oltiin viikonloppu vierailulla mummoloissa. Aina yhtä mukavaa ja aika kuluu liian nopeaa. On niin kiva kun lapsen isovanhemmat ovat kaikki todella kiinnostuneita ja innostuneita viettämään aikaansa pojan kanssa, ja poikakin selvästi nauttii heidän seurastaan (ja mummoloiden eri leluista kuin kotona :D).

Tarjosin tässä pojalle uudestaan piimää - ensimmäisellä kerralla kun aiheutti aikamoiset puistatusreaktiot. No, nyt se maistui ruoan kanssa oikein hyvin. Jee! Hapanmaitotuotteista en muuten ole huomannut reaktioita, siis mitään allergiaan tms. viittaavaa, mutta tänään keitin ensimmäistä kertaa kaurapuuron maitoon aamulla, niin sitä pulautteli jonkin verran. Toisaalta meillä on ollut pulauttelua muutenkin paljon koko ajan - tosin viime aikoina se on hieman vähentynyt. Onneksi! Olen ollut todella kyllästynyt siihen pulautteluun! Vaikka tiedän että joillakin lapsilla on varmasti paljon paljon hankalampiakin ongelmia... :ashamed:

Tintti, mielenkiintoinen vuokranantaja teillä... Aika outoa ja sopimatonta mielestäni tuollainen. Ellette nyt muutenkin ole läheisissä väleissä, mutta jotenkin ei sinun viestistäsi siltä vaikuta ;) Itse en kyllä lähettelisi mitään laihdutusohjelmia kenellekään, en edes parhaalle ystävälleni. Eiköhän kaikki omat ohjelmansa löydä jos sellaista itse kaipaa. Kiva että pääsette sinne omaan kotiin pian! Onko muuttonne nyt kuun vaihteessa? Joko olette aloittaneet pakkailun? :)

Tikrulainen, hienoa että unikoulu tuotti nopeasti tulosta! Jee! Erittäin lyhyellä kokemuksella asiasta (ehkä viikko pitempään kuin teillä.. ;)) sanoisin, että vaihteleviahan yöt todella ovat, voi tulla vielä vaikeampiakin taas, mutta niinhän meillä kaikilla. Ja meillä ainakin se ensimmäinen yö oli pahin, sen jälkeen ei samanlaista ole ollut. Viime yö oli taas erinomainen! Paitsi aamulla herättiin taas kuuden maissa. Uuh.

Siispä kahvia kitaan NYT! :D
 
Marni80 & Mountain: yöt voivat tosiaan vaihdella unikoulun jäljiltä. Toka yö oli ihan mahtava, pari kertaa täytyi laittaa tutti suuhun, muuten nukkui kuin tukki.=) Viime yö (3.) oli taas vähän samanlainen kuin varsinainen unikouluyö eli pientä itkeskelyä entisten ekan/tokan syötön aikoihin ja sitten likka oli virkistynyt ihan kunnolla. Isi on hoitanut pientä edelleen öisin (kun on lomallakin!) ja olivat tuijotelleet toisinaan alakerrassa lattialle tehdyssä pedissä.:LOL:

Meitsi nukkui viime yönä tyytyväisenä lähes 8h:n yöunet, ekan kerran vuoteen! Nyt kun esikoinen on terve, niin nähtäväksi jää, miten seuraava yö menee. Kaikkina aamuina ollaan kuuden pintaan herätty. Taitaa nuo aamut joksikin aikaan aikaistua. Ihan sama, jos saa pidempiä pätkiä nukuttua.;) Kyllä mulle klo 22-06 unet riittävät ja omaa aikaa se klo 20-22 väli, ihan luksusta!

Mulle on ihan sama, että koska siirrytään taaperopuolelle. Olisko maaliskuun alussa, kun kerran "maalisvauvoissa ollaan"? Voidaan aloittaa synttärikuulumisilla.

Me ollaan menossa torstaina 1v-hammastarkastukseen. Otettiin se tähän isin lomaviikolle, kun kutsu kerran tuli. Sehän nyt on enemmänkin hammashoitajan "valistuspuhe". Nyt on sitten symmetrisesti 4 hammasta ylhäällä ja saman verran alhaalla, mitä esitellä. Esikoisella (3v täyttää) ei olekaan tänä vuonna koko tarkastusta, jää vuosi väliin ja 4v pääsee sitten jo ekaa kertaa siihen tuoliin istumaan.

Mä varasin tänään ajan 1v-valokuvaukseen. Onko kukaan viemässä pienokaista moiseen? Me ei olla sitä tyyppiä, joka vuoraa kämppänsä omilla kuvillaan. Jotenkin kuitenkin tuo 1v-rajapyykki on niin tärkeä, että se ollaan molempien kohdalla haluttu ihan virallisesti ikuistaa (vaikka sitä tulee itsekin kuvattua lapsia ihan tolkuttomasti). Me ollaan esikoisesta teetetty yksi vähän isompi kuva, sitten isovanhemmille ja kummeille kuvat sekä muutama kuva albumiin. Sama setti toteutetaan nyt. Mitään isompia sarjoja samettikansioineen ei olla otettu. Vuoden päästä ajateltiin ottaa vasta sisaruskuvat + mahd. perhekuvatkin. Sitten alkaakin tulla niitä päiväkodin kuvauksia ja koulun kuvauksia,...
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Tintillä mukava vuokranantaja (vielä hetken) :LOL: Täytyykö moikata kaikkia naapureita, eiks joku kansainvälinen merkki kävis myös tälle tädille.. :D

Mulle on myös ihan sama milloin taaperopuolelle, ehkä tosiaan hyvä aika ensimmäisen täyttäessä vuoden. Varmaan kauhee hinku kuka pääsee pinon pystyttään.. ;)

1-vuotiskuva: No oon edelliset vienyt ja kaipa nyt tämäkin siis. Meillä kyllä ne vanhatkaan ei ole seinällä/esillä, (ehkä joskus löydän hyvän paikan niille) mut jotenkin oon sitä mieltä, että se täytyy ottaa :D Mulla on nyt seinällä tuo sisaruskuva lapsista (mustavalkoinen), kun vauva on vielä ihan pieni, ristiäiskuva niin sanotusti. Mua harmittaa kun en ennen ole tajunnut pyytää mustavalkoista versiota myös!! Meillä ei talossa myöskään ole hirveästi muitakaan kuvia... yksi tuollainen taulu miehestä ja vauvasta lisäksi vaan. Joku "valokuvaseinä" on ollut ajatuksissa, ehkä joskus...

Hampaat: meillä on kahdeksan kappaletta ollut jo vaikka kuinka kauan, mutta lisää ei ole tullut.. ne tuli niikuin kerta rytinällä...

Meillä yö meni ihan hyvin, ahdasta on mutta olkoon! Olo on aamuisin kuin pannukakku, sen verran lätistetty on yöllä kummaltakin puolelta! Kädet on kuin makaronia, kun ovat puutuneet ollessaan ihan kummissa asennoissa jossain siellä tyynyn päällä... mut hei, tähänkin tottuu ;)

Mindi83
 
heippa, kiirettä on pitäny... nyt pikanen päivitys vaan...

yöt menee hyvin mutta illat on tappelua taas :( en tiedä... mies auttaa huippu-paljon...

ja nyt sitten oon ranne paketissa... se riivatun naapuri kuka pitää vapaana koiraansa, hyökkäsi sitten meidän avoimesta portista suoraan mun koiran päälle, joka oli kytkettynä terassilla....

minä väliin repimään omaa koiraa hihnasta mutta pakko oli väistää, sen verran kova rähinä oli...
ja nyt mun rannetta särkee, 1,5 h sitten otin kaks buranaa eikä mitään tehoa :(

meni hermot siihen naiseen ja huusin sille... hän vetosi et meillä ei ois saanu olla portti auki... just joo, ja hän sit saa sitä rakkiaan irrallaan juoksuttaa??

siihen loppui se naapurisopu... ärsyttävää

no, kiiru on nyt et saan ruuan valmiiks ja yhden käden varassa koitan vauvoja hoitaa jotenkin ...
 
PIkaisesti koitan jotain, poika kuitenkin herää ihan just...

Ensinnäkin kiitos maidonjuontivinkeistänne! :) Piti kiittää jo aiemmin vaan unohtui. Neuvoistanne viisastuneena en tosiaan aloita enää korviketta tässä välissä (vaikka on poika sitä kyllä välillä aina juonut, mutta ei mitenkään suuria määriä tai säännöllisesti), vaan jatkamma hapanmaitotuotteiden lisäämistä samalla vähennellen imetystä ja lopulta siirtyen lehmänmaitoon. On tämä vaan niin korvaamaton apu ja tuki tämä palsta :)

Meidän pojalla on vasta kaks hammasta! Molemmat tuli yhtä aikaa, alhaalle. Noh, kaipa niitä siitä pukkaa taas enemmän. Nyt on inhottavasti alkanu purra, esimerkiksi kun suuttuu tai ei halua että vaikka puetaan niin saattaa yrittää purra milloin mistäkin. Muutenkin on aika äkkipikainen, näyttää kyllä jos ei mene hänen mielen mukaan.. saattaa myös koittaa hakata päätänsä lattiaan, pöytään, tms. jos joku kiukuttaa. Hurjaa! Minkähänlainen uhmaikäinen tuosta tuleekaan, kauhulla odotan! :D

Vielä ehdin Flowerille pikaisesti toivottaa jaksamista sekä kipeän käden että naapurin kanssa! Inhottava juttu ja ihme naapuri. Toivottavasti käsi paranee pian! :hug:

Nyt ei muuta kun hommiin taas! Hui hai!
 
Heipä hei kaikille :)

Pitkästä aikaa saan aikaiseksi kirjoittaa jotain.

Meillä on alle kaksi viikkoa 1-vuotis synttäreihin. Voi miten nopeasti tämä vuosi on mennyt. Todella haikeaa vaikka toisaalta ihanaa toki, että lapsi kasvaa. Meidän tyttöhän on lapsettomuushoitojen tulos, joten uusista vauvoista ei ole tietoa. Voi olla, että ainoaksi jää. Varmaan senkin takia tuntuu niin kovin raskaalta ajatella, että vauva-aika alkaa olla lopuillaan ja meidän pikkuisesta on tullut omatahtoinen taapero. Tuntuu, että vuosi on mennyt niin nopeasti, että onko sitä osannut nauttia tarpeeksi kaiken väsymyksen keskellä.

Meillä ei vieläkään nukuta öitä. Edelleen maitoillaan useamman kerran yössä. Oli jo hyvällä mallilla mutta kääntyi taas takas entiseen. Olin itse yhden yön sairaalassa ja sillä välin mies oli pärjännyt tytön kanssa hyvin, tyttö oli valvonut ensin 45min ja seuraavaksi kai 20min. Vesipullo oli rauhoittanut. Seuraavana yönä nukkuikin koko yön ja sitten yhdellä syötöllä. Nyt on ilmeisesti tulossa hammas ja se tekee varmasti kipeää. En vaan raaski huudattaa tyttöä ja annan maitoa, kun tiedän toisen rauhoittuvan sillä. Tassuttelut ei auta. Seisoo vaan ja möykkää.

Imetän vielä aamulla, 2 kertaa päivällä, illalla ja sitten yöllä. Eilen yritin päivä imetyksiä lopetella mutta tyttö tankkasi kahta kauheammin yöllä. Täytyy jotenkin pikku hiljaa varmaan. No sillä asialla ei ole kiire. Tavallista maitoa ollaan annettu pieninä maku annoksina, teelusikallisen verran (josta puolet ruokalapussa). Kermaa olen myös käyttänyt ruoassa, jota tyttökin on jo maistellut.

Syöminen (siis lounaan ja päivällisen) on meillä todella hankalaa. Tyttö kaivaa kaiken suusta pois ja sotkee minkä ehtii. Sotkeminen on normaalia, sen tiedän. Mutta entä tämä varmaan lähemmäs 5kk jatkunut syömättömyys. Alussahan tyttö tunki kädet kurkkuun ja oksensi kaiken pois, nyt onneksi enää kaivaa. Nauraa vain päälle. Tuntuu, että mikään ei kelpaa. Ei itsetehty eikä kaupan. Nyt päätin, että en jaksa enää taistella ruokailusta. Annan samaa ruokaa mitä itsekin syödään, sormiruokana. Tyttö syö sen mitä syö, toki avustan tietenkin mutta en jaksa sirkusta ruokapöydässä enää yhtään. Tänään pinna jo paloi ja sen jälkeen tietysti hirvittävä syyllisyys kun ääntäni korotin :ashamed:. Suurin huoli on kai se, että jos vauva ei syö tarpeeksi niin yöllä syö sitten kahta kauheammin.

1-vuotis kuvaan olisi tarkoitus mennä :)

Meillä nukutaan pääsääntöisesti vielä kahdet päiväunet. Tänään kokeiltiin yhdillä unilla, jotka olivat vaan klo 12-13 välillä. Neljän aikaan tyttö oli hurjan väsynyt mutta virkistyi siitä sitten. Tyttö nukahti seitsemältä yöunille, saa nähdä herääkö monelta. Normaalisti on menty klo 20 jälkeen. Mutta nyt mentiin ilman taistelua, siltä kannalta parempi tämä.

Miten paljon te ulkoilette pienen kanssa? Olen miettinyt, että ulkoillaanko me liian vähän... Välillä pulkkaillaan pieni lenkki ja sitten vaunulenkkeillään välillä. Tyttö nukkuu molemmat päiväunet pihalla. En vain keksi, että mitä tehtäisiin. Tyttö nukahtaa aina, kun vaunutellaan. Siksi sitäkään ei viitsi ylimääräistä, kun sitten menee unirytmit taas ihan päälaelleen. Käyttekö puistoissa tms.? En ole osannut mennä tytön kanssa, kun ei tuo vielä mitään siellä osaa tehdä. Sisällä kävelee jo täysin sujuvasti mutta toppavaatteissa ei pysy pystyssä. Odotan vaan,että kevät tulisi ja päästäisiin leikkimään enemmän ulos.

Mutta nyt voisin lähteä untenmaille :wave:
 
marrr: juuri tänään mietin syyllisyydensekaisin tuntein pikkuisen ulkoiluja. Meillä kun ulkoillaan esikoisen rytmin mukaan ja esim. aamupäivän ulkoilut osuvat pienemmän päikkäriaikaan. Pieni nukkuu kyllä ulkona ja saa siten raitista ilmaa, muttei varsinaisesti touhuta mitään ulkona toisen nukkuessa. Nyt päikkärit olleet vähän aikaa hullusti klo 10-13 välillä eikä nukahda enää millään toisille. Sitten esikoisen toisen ulkoilun aikaan n. klo 17- likka on niin väsynyt, että yritän vain rauhoitella, että jaksaa yöunille asti. Hankala vaihe, mutta edelleen on yritystä saada päikkäreitä pitkitettyä alkamaan vasta puolilta päivin, niin voisi ulkoilla samaan aikaan esikoisen kanssa muutenkin kuin unten mailla.:ashamed:

Me ollaan tilattu 1-vuotiskuvat seepian värisenä. Tykkään, kun ne lämpöisemmän sävyisenä antavat sellaisen vanhahtavan fiiliksen. On siis enemmänkin sellainen "ruskeavalkoinen" sävy. Meilläkin vain yksi kuva esillä ja nyt siis kuopuksen kuva tuloillaan pian. Täytyy kehitellä samanlaiset kehykset ja keksiä joku kiva kunniapaikka.

Mä mietin pääni puhki, että kuinka käytännössä järkkään lasten synttärit, kun juhlitaan yhdistettyjä 1v ja 3v synttäreitä kaverusten synnyttyä peräkkäisinä päivinä. Koska mä olen aivan käsi kaikissa kotihommissa, niin meinasin taas tilata jotakin hauskaa teemakakkua. Nyt vain mietin, että hankkiako kaksi vai yhteinen...? Kaksi kakkua tuntuu aikas suureelliselta, kun meille tulee parisen kymmentä henkeä. Toisaalta voisi olla hauska idea jakaa yksi iso kakku kahtia ja laittaa siihen kaksi eri teemaa. Mutta miten? Äääh, en tiedä. Onneksi lapset eivät ole vielä tänä vuonna kovinkaan vaativia, itsehän tässä paineita taas ottaa.:|

Huh, me käytiin tänään stadissa parin tunnin matkan päässä katselemassa haikaloja suin muita.=) Ei mitään herkkua kahden pienen kanssa.:O Pienempi jaksoi hyvin, kun nukkui osan matkaa mennessä ja tullessa, mutta isompi ei meinannut saada millään aikaa kulumaan ja keksi kaikkia koiruuksia. Meillä olisi tarkoituksena mennä kavereitten luo Ouluun toukokuussa, mutta jotenkin se matka vähän hirvittää...
 
Pikaisesti kirjottelen. Mä oon saanut vakituisen työpaikan ja sen kans tässä aika kuluu. Lapsi saa varmaan ens viikolla hoitopaikan, nyt oon ollut sukulaisten avun varassa. Aivan ihanaa kun auttavat!

Arki tuntuu nyt hyvältä ja tasaiselta :) Mitään suurempia ongelmia ei oo. Lapsi syö ja nukkuu hyvin, kasvaa ja kehittyy. Pelottaa vaan vähän tietysti tuo hoidon aloittaminen ja millaseksi hulabalooksi tää menee sitten, mulla kun 3-vuorotyö. Mutta onneks on ollut tällanen pehmeä lasku lapselle, kun on saanut olla tuttujen hoidossa ja kotonaan sekä mummulassa :)

Itse nautin kyllä tästä kun saan olla töissä. Saan siitä ihan uutta energiaa. Kotiäitiys ei olis mua varten. Ihan eri tavalla ihanaa olla lapsen kanssa sitten kotona. nyt on kaks vapaapäivää ja oikeen iloisena oon siitä kun saa olla lapsen kanssa, ja jaksan eri tavalla touhuta sen kanssa kaikkea. :) Suoraan sanottuna kotona olo alkoi jo jurppia vaikkei lapsen kanssa silleen mitään ongelmaa olekaan.

Terapiassa käyn yhä ja masislääkettä syön varmaan loppuelämäni, ihan sama. Senkin suhteen asiat nyt ok.
 
LD Onnittelut vakkarityöstä!! :)

Ulkoilusta Me ulkoillaan kerran päivässä ja pääsääntöisesti niin, että poika nukkuu vaunuissa ja minä kärrään ympäri kaupunkia n. 1,5 h. Hyvin vähäiseksi on jäänyt pulkkailu tai muu ulkona hengailu pojan ollessa hereillä. Kaupoissa toki käydään ja kahvittelemassa ja kyläilemässä, mutta harvoin lähdetään ihan vain ulos pojan ollessa hereillä. Minäkin viimeksi tänään fiilistelin sitä, että kun tulee kevät ja poika jo sen verran iso, että osaa kenties jo kävellä, niin kiva mennä puistoon keinumaan ja tekemään hiekkakakkuja. Ja sitten pääsee myös rantsuun! :)

Nyt ei jaksa muuta kirjoitella... painun nukkumaan...
 
Pikainen kommenntti vain Tiitulipiituli kirjoitti: "Meillä menee piimää, raejuustoa, rahkaa, luonnonjogurttia ja viiliä päivittäin sen 6dl edestä joten ei olla opeteltu korvikkeisiin." Meillä sanottiin 10kk:n nlassa, että hapanmaitotuotteet käyttöön ja noin 2dl vuorokaudessa saa vauvalle niitä antaa. Sitä en tiedä miksi näin, mutta osaisiko joku mua valaista? Tai siis koskiko vain meidän vauvaa kun imetän edelleen.

Pitkästä aikaa luen teidän juttuja enkä nyt muuta jaksa kirjoittaa, tuo määrä vain jäi mietityttään. Lisää tässä joku päivä, nyt ollut jotenkin hektistä eloa, itse aiheutettua tosin, kaikkea kivaa puuhattu kovasti. Sen kerron vielä, että meillä vauva (?!) "sanoi" pari päivää sitten eka kertaa jotain ymmärrettävää. Kysyin mennäänkö syömään puuroa ja otetaanko leipää niin vauva sanoi "pääpää" joka on siis tähän saakka ollut aina vain leipää tarjotessa, leipä palan ollessa suussa, niin hän sanoo "pääpää". Oli hauskaa :heart:
 
No jatkoin sitten vielä ihan vähän lukemista ja ihan pakkohan mun on vielä jotain sanoa LD aivan mahdottoman paljon onnea!!! :flower: Vakkarityö ei ole nykyisin mikään itsestäänselvyys. Tosin nyt tuntuu, että voisin antaa omani lopullisesti muulle ja olla vaan vauvan kanssa. Tuskin olen tätä mieltä ikuisesti :LOL:

Mindi kyseli tuota miksi rasvattomia maitotuotteita johon Tintti jo vastasikin. Mulla oli vasta äitini kanssa hirvee väittely aiheesta kun hänen mielestään on käsittämätöntä antaa lapselle rasvatonta maitoa kun sillä ei ole maidon kanssa mitään tekemistä jne. Jestas mulla kiehu ku yritin terveydellisiä faktoja hänelle saada meneen jakeluun vaan ei! Kaikki eläinperäinen rasvahan on sitä ei niin hyvää rasvaa ja maitotuotteita nautitaan jo pienenä suuria määriä, joten niiden rasvattomuus on mun järkeen tosi tärkeä asia. Mutta ei siis ei ole äitini ymmärryksen tasolla moni muukaan terveyteen vaikuttava juttu, mulla alkoi nytkin hermostuttaa kun edes mietin tätä keskusteluamme. Meillä on suvussa (isällänikin) paljon sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta yms. sairauksia, joihin voi vaikuttaa todellakin elintavoilla ja ravinnon laadulla on iso merkitys. Aamen. Meidän vauva tulee tasan tarkkaan käyttämään vain rasvattomia maitotuotteita. Äitini kuuluu kastiin "eihän se nyt haittaa jos silloin tällöin syö sitä tai tätä, mutta ei laske pahaksi kun yhtä syö tänään ja toista huomenna, 7 päivänä viikossa." eikä hänen mielestään näin ollen ole paha jos vaikeaa diabetesta sairastava ylipainoinen isäni syö tänään pullaa, huomenna pirtelön hampurilaisen kera ja ylihuomenna karkkia ja keksiä, niin eihän ole kuitenkaan joka päivä syönyt pullaa. Aivan. Mua alkoi nyt raivostuttaa :stick:

Tämä paasaus ei siis ollut kenenkään teidän kommentteihin kohdistettu tms. lähinnä vaan nyt tuli purkaus :D
 
5 hammasta on murulla nyt :heart: kyllä niitä tehtiinkin kiukulla ja huonoilla öillä.
toissapäivänä nousi ilman tukea seisomaan kun tuli moulin rougen ;) loppukohtaus. ja otti ekan askeleen
viikonloppuna vieroitettiin niistä kahdesta imetyskerrasta, olin yhden yön mummolassa ja isä lasten kanssa. kuulemma ihan itkutta mennyt, ja oli suostunut ottamaan pullosta. parina yönä on syönyt neljän aikaan, muuten nukkuu edelleen täysiä öitä. halii tissejä, muttei kaivele paitaa tms. oon vaan toistellut että maito on loppunut, että isot tytöt juo maitoa pullosta. jospa tämä myös setvisi noita allergiasotkuja, saatiin nimittäin uusi erikoiskorvike testiin.
vaan tänään, viikon jälkeen, ei oo pullo kelvannut. toivottavasti oli vaan kiinni siitä että perhekahvilassa oli hulinaa ja ei malttanut!

huomiseksi saatiin peruutusaika kyynelkanavan sondeeraukseen, mua jännitti jo puhelun jälkeen niin että tiputin kännykän lattialle kun kädet tärisi. pitää yöllä laittaa kello soimaan neljältä, ja tuputtaa maitoa vauvalle. aika on ennen yhdeksää, ja sillävälin ei saa syödä mitään. vähän jänskättää että miten selvitään.

meidän tyhmä lähikauppa poistaa valikoimistaan juurikin ne V:n lempparisoseet+paljon luomupurkkiruokia; ainoita mitä tuo oikeastaan kelpuuttaa purkista tai mitä voi edes syödä. ostinkin tänään sitten muovikassillisen noita ruokia+soseita, 2013 menee vasta huonoksi niin säilyyhän ne.
käytössä on soijajugurtit, missä ei ole kauraa. kaura testataan ensiviikolla, meillä on siis viljoista mukana maissi+riisi nyt.

alkaa olla pientä nukkumisongelmaa, V pyörii niin paljon että meidän sänky on ahdas ja mies ei saa nukuttua. nyt pitäisi keksiä meille toimiva ratkaisu, voikohan kohta 11kk laittaa lastensänkyyn jo? laittaisi sen seinän ja meidän sängyn väliin, en millään tässä vaiheessa haluaisi alkaa hankkimaan enää pinnistä.
 
palsta päättyy pian mä just mietinkin että tänne ei sitte juttu jatkukaan.... kivaa on kyllä ollut vaan kaikkea aikansa...niinhän se menee... mä en jatka ainakaan mihinkää taapero-palstalle enää. kyllä tää riittää :) tiedä sitten törmääkö tulevaisuudessa tuttuihin nimimerkkeihin näissä merkeissä vielä :)

kiittää ja kumartaa :wave:

LD:lle onnittelut työpaikasta, hienoa!

mä ulkoilen aamulla 9- tunnin, puolitoistakin. nukkuu jos nukkuu... ja jos ei nuku niin ei sitten.
päikkärit joko ulkona tai sisällä, mutta kuitenkin kun heräilee kuten nytkin, 14:30 niin sitten siitä ulos vielä. välipala naamariin ja pihalle. joko pulkkailemaan tai pihalle keinumaan..
tai sitten jos päikkärit on venyny, niin ylos mennään vielä viiden ruuan jälkeen.
meillä ulkoillaan tosi paljon. ite oon aina tykänny olla pihalla, satoi sitten pikku-ukkoja taivaan täydeltä tai ei... :D

ja muutenkin hyvää jatkoa elämään. kaikkea tässä on "yhdessä" koettukin :)
 

Yhteistyössä