morjensta
meep tosi kiva kuulla sustakin! aloinkin tossa yhtenä päivänä muistelemaan et ketä kaikkia täällä vuosi sitten oli tiiviisti kirjoittelees... se on edelleen jotenkin harmi, ettei kaikista ole kuullu mitään. mutta kiva kyllä että oot vielä porukassa! odotan jo mitä pääset enemmän kirjottamaan.
itelle tää palsta on verraton henkireikä, vaikka on noita sosiaalisia kontakteja kyllä päivittäin, mutta tänne sitä jotenkin kaipaa oikein tarinoimaan
tikrulaisen nukuttamis-ongelmat.. mitäs jos laitat sen esikoisen nukkumaan ennen vauvan nukkumaan menoa? vai meneekö hankalaksi? saattaa olla ihan mustasukkaisuutta ja huomion kaipuuta iltaan... mulla vaikka nuo koululaiset jo onkin, kyllä hekin vielä halia ja aikaa äidiltä haluaa illalla sänkyyn mentyä
joskus vauva nukahtaa ennen isompia, mutta joskus mies jää alakertaan vauvan kanssa, kun isompien on aika käydä nukkumaan.
meillä on iso aula ja molemmilla lapsilla omat huoneet ylhäällä. itse nukutaan alhaalla, vauva meidän huoneessa.
toi on haastavaa, että on kaikki samassa tilassa...
muistelin että sillon kun nää aiemmat on ollu pieniä, jaettiin esikoiselle "oma huone" matalalla hyllyllä tms , ja loppupeleissä ihan sellanen sermi. oli niin levoton käymään nukkumaan , tartti jotenkin ihan oman rauhan.
mä en nyt muista minkä ikäinen teidän esikko on....... mutta tää mun esikoinen oli sillo jotai kaks, vähän päälle... nukkumiset oli ihan yhtä sirkusta sillon, kunnes tila jaettiin ja esikko sai oman nurkan. en tiedä auttaako mut meillä auttoi sillon
ja se , että vauva on pois nukuttamisen aikaan mun sylistä. että esikoinen sai AIVAN vain mun ajan. luettiin kirjaa, ja taisin jopa jättää jonkun cd:n/kasetin soimaan jotain kehtolauluja ihan hiljaiselle siihen huoneeseen.
pääasia on ettei itse hermostu, vaikka hyvä se on sanoo ettei saa hermo mennä, voi elämä mitä showta se olikaan joskus
mä en nyt muuta keksi tähän hätään, toi huoneen jakaminen auttoi siis meillä joskus takavuosina.
vauvan pituuskasvu mä nyt en jaksa olla huolissani miks meidän on niin tappi
jokainen kasvaa omaa vauhtiaan, ei sille mitään voi ... kovin on kyllä pitkiä joidenkin vauvat... meidän ilopilleri tulee kasvamaan omaa vauhtiaan
ite luulen, että tahtia on hidastanut nämä liikkeelle lähdön opettelut, sekä tuo hampaiden vääntäminen joka aiheutti sen ettei ruoka ihan niin hyvin maistunut moneen viikkoon.
vauvan ruokarytmi nyt siis aamuisin menee Muksu-hedelmäinen puuro. sitä noin puoli desiä ja maitoa noin 100 ml. ruoka on noin klo 12, saattaa purkillisen syödä. kalaa, kanaa, ja karjalanpaistiakin on mennyt jo. herkkuna maissi-pikku kalastajanpata yhdistettynä
hedelmäsoseen aika on mennyt kolmen tienoille. niistä inhokkeina on hedelmäseiska ja hedelmäralli. herkkuina edelleen päärynä ja mango
ruoka taas klo 17, jolloin menee jotain puoli purkillista. iltapalaksi puoli desiä puuroo. joskus klo 20. nyt alkanut heräämään maidolle jo klo 04. silloin vähintään sata milliä.
ja maitoo tasaisin väliajoin, meillä menee kaiketi noin 600 ml vuorokaudessa. en tiedä on liian vähän vai minkä verran mutta sen se juo.
päikkärit on silleen nyt, että kun vaunulenkille lähdetään koiran kanssa joka aamu puol kymmenen-kymmenen maissa, niin siinä matkalla nukahtaa ja nukkuu noin puolisen tuntia, kun mä saatan olla lenkillä liki puoltoista tuntia
ja sitten nukkumaan menee yhden-kahden maissa, kaksi-kolme tuntia koisaten.
sinä aikana otan torkut itekin jos ehdin tai jos ees väsyttää.
oma jaksaminen nyt kun oon kohta kaksi viikkoo tehnyt joka päivä pitkiä kävelylenkkejä, huomaan että oonkin oikeesti paljon paljon virkeämpi päivisin
sykkeen pidän reippaana, teen kävellessä vatsarutistuksia sun muita että hiukan tulis jotain treeniä ees. hauikset saa kyytiä kun pitää koiraa mukana, ja on matkalla paljon ylämäkiä
kunto kasvaa, ja vaikka mulla onkin järkyttävä nälkä jo klo 11, ei se haittaa, sillonhan kuuluukin syödä
iltasyömiset oon jättäny kokonaan niin, et joskus kahdeksan maissa otan yhden voileivän. ja kun pitkin päivää on syöny aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen, ei muuten illalal tule jääkaapilla juostuakaan et mitähän sitä suuhunsa laittais
ei oo sellasia mielitekojakaan. kaksi viikkoa oon ollu myös herkkulakossa niin, et karkit ostettu vaan lauantaiksi. no yhtenä päivänä leivoin omenapiirakkaa ja sitä maistoin palasen, ja eilen kaksi palaa, ja nyt on taas sappi kipeä joten eipä tarvii pullaakaan haaveillakaan pitkään aikaan
mieli on hyvä, vaikkakin väsynyt välillä. onneks koittaa taas viikonloppu, niistä mä ammennan voimia aina seuraavalle viikolle
vauvan tutkimukset varsinaista selkoa ei tullut. sydämessä vikaa ei kuitenkaan ole, se on varma :wave:
epäilyn alla edelleen se raynaudin tauti, saattaa olla sukuvika. eikä sekään siis vaarallinen, lämpimästi vaan päällä niin ei oireile noin suurinpiirtein. tulehdusarvot oli koholla silloin, mutta vauvallehan nousikin se kuume juuri sinä iltana kun tutkimuksissa oli oltu, ja se oli se vauvarokko tulollaan.
no, olis laittanu lähetteen jatkotutkimuksiin tyksiin. ja uusiin verikokeisiin tänne terveyskeskukseen. kieltäydyin ja sanoin et me sitten hoidetaan tää yksityisellä. ihmetteli lääkäri puhelimessa et aijaa, no mikäs on ettei kyseisen paikkakunnan terveyspalvelut ole mieleisiä.???
sanoa pamautin viimeisimmät niin olikin hiljaa ja änkytti ja vaihtoi ite puheenaihetta.
no, nyt on sit reilun viikon päästä aika ihan lastenlääkärille, ja samalla otetaan perusverenkuva, ja tulehdusarvot kontrolloidaan. suljetaan näin pois mahdollinen vaskuliitti, joka se VOIS olla , mutta joka on erittäin harvinainen näin pienillä.
saadaan tuloksetkin vartissa.
jos ois menty lähetteen mukaan, niin ennenku ois aika ees tyksiin, kestäis AINAKI kuukauden ellei enemmän... yksityisellä onneks saadaan nyt ravata vaikka kuinka, kun omavastuut on menny. pääsee nopeasti hoitoon ja kunnollisille lääkäreille.
en siis enää ota stressiä, kaikki selviää aikanaa.
ja mä nyt oon muutenkin tämmönen, että jos joku asia painaa mieltä, puran sen joko heti pois, tai sitten jos en asialle MITÄÄN mahda, yritän kaikkeni jotta saan sen pysymään suurimmaksi osaksi taka-alalla. näin se ei vie multa energiaa jaksaa päivän touhut
ja kun tuolla ulkona tallustaa, se tekee mielelle erittäin hyvää. vauvakin on jo tottunut istuksiin vaunuissa ja katteleen maisemia, eikä enää huuda jos on hereillä ja matka jatkuu
kaikki selviää aikanaan, liika murehtiminen tekee vain hallaa...
täysin voimin eteenpäin
terveisin Flower again ja typy liki 6kk =)