Maalismussukat - syntyneet

Aurinkoista aamua!

Kiva, ihana ilmapiiri täällä nyt - kaikille uusille (tai palanneille) lämpimästi tervetuloa!

Jos haluatte nimenne listaan, laittakaa mulle pls yksäriä!

Monestakin asiasta olisi taas kommentoitavaa, mutta siitä juoksemisesta täällä itsekin aiemmin kirjoittelin. Mä tosiaan juoksin (kevyesti) melkein puoliväliin raskautta. Sen haaveilemani puolikkaan jätin kuitenkin väliin - ei siksi, ettenkö olisi jaksanut, vaan siksi, että itseni tuntien olisin painanut kieli vyön alla ja sykkeet tapissa.. Pari tuntia sykerekisterin ylärajoilla ei varmaan tee hyvää sikiölle.

Nyt olen käynyt pari ihan kevyttä lenkkiä. Mulla ei valitettavasti ole ohjetta antaa tohon, että koska voi aloittaa. Itse katsoin viisaammaaksi sen ekan kolmiset kuukautta vain kävellä. Sellaisen ohjeen voisin antaa, että lähde ensin reippaalle kävelylle, johon otat ihan pieniä, kevyitä hölkkäpätkiä väliin. Muista vatsa- ja lantionpohjalihasten kontrolli! Ennen jokaista hölkkäpätkää vedä tietoisesti lihakset pakettiin, ja yritä myös pitää ne hölkän ajan. Jos lirahtelee, treenaa lantionpohjaa ja kokeile uudestaan myöhemmin. Jos onnistuu, niin siitä se pikkuhiljaa lähtee.

Matkustamisesta Mun kokemuksen mukaan vauvan kanssa on helppo matkustaa. Jos vauva on rintaruokinnalla, on ruuatkin aina mukana, sopivan lämpöisinä, valmiiksi pakattuna ja hygieenisena :) Kuten joku tossa sanoikin, se joka ei osaa kävellä, istuu tyytyväisenä rattaissa :) Esikoisen kanssa tehtiin eka reissu vajaan puolen vuoden iässä, myös kakkosen kanssa alla vuoden iässä. Nyt kesällä toivottavasti lähdetään jonnekin Välimerelle. Meillä on matkustaminen sujunut aina hyvin, mukaan vain pitkä pinna, avarakatseisuutta muiden maiden erilaisia tapoja ja olosuhteita kohtaan sekä kekseliäisyyttä ratkaisemaan tilanteita.

Matkarattaista voin lämpimästi suositella Carenan lieback lux -sateenvarjorattaita. Mulla oli sellaiset esikoisella, kestivät monet lentokonereissut, ja muuten pidin niitä auton takakontissa "kauppakeskusrattaina". Menivät pieneen tilaan, olivat lapselle mukavat, osoittautuivat kestäviksi eivätkä olleet edes kalliit. Myin ne sittemmin tilanpuutteen vuoksi pois, ja sain vielä melkein ostohinnan takaisin!

Kakkoselle ostin myöhemmin samanlaiset! Nekin palvelivat tosi hyvin, kunnes nyt kolmosen synnyttyä myin ne, ja Emmaljungan vaunut, pois ja ostin tilalle Britaxin "kerrosrattaat". Vähän kyllä mietin reissua ajatellen, että pitäisikö sittenkin vielä ne matkarattaat hankkia... Noiden ovh on reilusti alle 100€, molemmilla kerroilla olen ostanut ne tarjouksesta muistaakseni 59€.

Nyt aamukahvi nassuun ja taidan lähteä pihalle tonkimaan! Meillä on vain tollainen pieni rivarin piha, mutta kiva siinäkin on tonkia :)
 
Piti tulla tuohon lomailuun lisäämään, että tavaraahan sitä on TODELLA paljon mukana vielä tuollaisella 1,5 vuotiaallakin mutta takaisin tullessa olisi sitten ollut tilaa vaikka kuinka laukuissa :D Vauvan kanssa pelottaa ehkä eniten se ruoka/maitomäärä mutta toisaalta taas vauva (meillä tuolloin 10kk) voi syödä jo samaa ruokaa kuin mekin. Ei tietenkään kaikkea mutta vihanneksia, lihaa jne. muussattuna! Toiset halvat matkarattaat ostamme ehdottomasti sillä esikko alta 3-vuotiaana ei välttämättä jaksa kaikkia reissuja kävellä. Samalla rattaat on oiva paikka saada pidettyä villi poikanen turvallisesti paikallaan! Se taas säästää vanhempien hermoja! Lomailu itsessäänhän on todellista LOMAA myös äidille!! Viikkokin ilman ruuanlaittoa, siivousta ja muita kotitöitä on aika juhlaa :wave:

Tintti: Saat lentoemoilta sellaisen lisäkappaleen jolla lapsi kiinnitetään sun omaan vyöhön :) Ihan pienillehän on sitten saatavissa koppia. Ne tosin pitää varata etukäteen.
 
Heippa kaikille uusille ja vanhoille :wave: :)

Hei sellanen tuli mieleen, et sopisko, et jos kaikki esittäytys viel sillee ihan lyhyesti? :) Itekin kun oon vasta niin vähän aikaa kirjotellu, enkä odotusaikana käyny näil sivuil ollenkaan, ni välil oon tosi pihal ketä oli ketäkin ja kuinka monta lasta kullakin. :p

Eli ite oon vuosimallia -83 (vajaan viikon pääst synttärit:) kahden lapsen äippä täält Lounais-Suomesta. Esikko alottaa syksyllä koulun ja tyttöjä siis molemmat. Eri isät on näillä tytsyillä, mutta toivottavasti nyt enää ei tarvitsis tän elämän aika miestä vaihtaa :D Yks lapsi saa viel tulla, jos tullakseen josain vaiheessa, mut sit on lapsiluku täynnä. Ite oisin tyytyväinen näihin kahteenkin, mut mies haluis viel yhden :) Lisäks meidän perheeseen kuuluu 9 v. koira ja vuoden ikänen kissa (+akvaario, josta piakkoin toivottavasti päästäis eroon.. :p ) No niin, tulipas sittenkin vähän pidempi, mut jos ees jotain lyhkästä teiltä muilta sais :)

Matkarattaista meilläkin käytössä Gracon Miraclet(nyt en oo varma täst kirjotusasust). Otettiin ne sen takia, ku kätevät kun saadaan kaukalo siihen kiinni. Ostettiin uutena alennuksesta, oisko ollu 79e, mut en nyt suoranaisesti tiiä onko mitenkään superhyvät. Mut ihan ok ja asiansa ajavat.

Meillä tytsy on täysimetyksellä , mut kyllä muutkin sylit kelpaa siihen asti kunnes tulee pikkasen väsy ym. ni sit vaan äiti. Mut mä itseasias luulen et se on tost mun kantoasennost kiinni. Tyttö meinaan on siin kyydissä niin paljon, et tuntee siin varmaan jotenkin olonsa turvalliseks tai jotain. Meillä meinaan oli muutama ilta tos joku aika sit, ku ei suostunu oleen ollenkaan isällään.. Se oli aika "kauheeta", ja isälle tietty kova paikka. Mut kun hän rupes kantaan samantyyppisesti ku mäkin, ni taas rupes viihtyyn :)

Meillä on nyt muutamana iltana nukahdettu ite sänkyyn!! Mut yleisesti meillä nukahdetaan vaan tissille ja nyt on viel pitkään ollu sillee, et ei suostu sänkyyn ees jäämään, jos en tuu viereen. Ja meillä kun tyttö menee nukkuun 23-24 ni sinnehän mä sit jo itekin nukahdan, ku hänt "nukuttaan" meen.

Aurinkoista päivää kaikille! Mieletön ilma =) (joka tosin tarkottaa et päikkärit varmaan jää aika huonoiks.. Mahtaskohan jotain sellast saada tilaukseen, et aina päikkäriajaks noi lämpötilat laskis sinne max. kymmeneen asteeseen? Ja sit taas nousis :D)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Kiva kun täällä on taas aktiivista jutustelua :)
Esittely: eli 27v kolmen pojan äiskä Keski-suomesta, pojat -01,-06 ja -11 sekä aviomies ja koira.Vasta rakennetussa paritalossa asustellaan. Kotiäitinä oon pääasiassa ollut, välillä hiukan opiskellutkin... Harrastuksia ei oikeestaan tällä hetkellä oo mut koiran kans lenkkeillään ja kakkuja teen sillon tällön tilauksestakin :)
Vauvan nukahtaminen pikkunen nukahtaa iltasin viereen joko tissille tai tutti suussa noin klo 23 mut päivisin onkin sit vaihtelevaa, yhet pidemmät unet nukkuu melkein joka päivä mut ei ihan aina. Vaunuissa nukkuu paremmin ku muualla ja vaunuihin nukahtaakin hyvin jos vaan vaunut on liikkeellä...
Matkustelu me ollaankin jo alotettu vauvan kans kun pari viikkoa sitten oltiin Turkissa viikon lomalla ja oikein hyvin meni. Ehdottomasti helpoin matkaseuralainen oli juurikin vauva! Ei mitään ongelmaa kun täysimetyksellä ollaan niin eväätkin aina mukana :D muutenkin herra on niin tyytyväinen tapaus että lennotkin meni ilman mitään ongelmia, menomatkan nukkui sylissä koko ajan ja tulomatkalla seurusteli tyyytyväisenä ja torkkui välillä. Kohteessahan oli noin 25astetta lämmintä ja se oli just sopivaa vauvalle, päiväunet nukkui matkarattaissa varjossa jonne mukavasti tuuli. Eli kannattaa vaan rohkeesti lähtee reissuun jos mahdollisuus tulee, vauva kyllä viihtyy kunhan on tutut ihmiset ympärillä ja rytmit suurin piirtein pysyy samana :)

nyt viihdyttämään pikku-miestä :heart:

nannah ja pikku-mies 10vko ja 3pv
 
Heipä HEI

korvat ja lento Ota purkkaa mukaan, niin pysyy paremmin auki. Eipä ne nousut ja laskut paljoa mahassa tunnu.

matkarattaat minkä ikäisenä on hyvä aloittaa käyttö, pitääkö osata istua??? Meillää noi yhdistelmävaunut on todella tilaavievät ja haluan helpommin autoon pakattavat.

itkuhälytin mulla philipsin itkuhälytin ja on ihan huippu. Joku joskus sanoi et radiopuhelimet on huono valinta itkuhälyttimeksi, epäluotettava, mut kuten näkyy, palstalaisilla on ainakin toiminut hyvin:)

imetys ja syli isän syli kelpaa todella hyvin, välillä paremmin kun äidin kun ruoka tuoksuu liikaa.

Esittely 32 vuotias. Hoitojen avulla saatu esikoispoika. Yhteiseloa 14 vuotta takana miehen kanssa ja kohta vietämme 5. hääpäiväämme. Rakennetaan unelmataloomme ja toivomme muuttoa elokuun aikana. Haaveissa saada vielä Urho tai Paula.

Poika nukkunut todella huonosti tänään, mut äskön heräsimme molemmat 30 min nokosilta ja taas jaksaa. Olin aamulla klo 7 jo raksalla siivoamassa, jotenkin nämä kuumuudet ja työmäärä vienyt voimat.
Edelleen huolissani pojan syönnistä. Ei suostu syömään toisesta tissistä enään ollenkaan, vaikak muuten syöminen mennyt jo paremmin. Pitäsköhän alkaa pumppamaan, ettei lopu kokonaan maidon eritys, huonommasta tissistä. no perjantaina on 3 kk neuvola ja nähdään kasvu.

pikasesti nyt, kun poika haluu viihdytystä

sane ja Eero
 
Esittely: Neljän lapsen kotiäiti täältä pk-seudulta =) 10-vuotishääpäivää juhlitaan ens viikolla, paritalossa asustellaan. Kauheen tarkkaan en viitsi tässä esittäytyä, etten taas tule tunnistetuksi ;)

Matkarattaat: Meillä on Peg Peregon Si. Lähinnä siksi valittiin ne, että menee tosi pieneksi, ja niihin saa laitettua meidän turvakaukalon, vaikkei varsinaisesti olekaan travel system-yhdistelmä. Nämä rattaat menee aika hyvin kallelleen, muttei ihan vaakatasoon.Kerran on kokeiltu 2-kuisena pötkötelllä, ja ihan hyvin pystyi jo nukkumaan siinä. Kun ei ne matkarattaat ole ne pääasialliset vaunut, vaan juurikin satunnaisessa käytössä, niin en näe siinä ongelmaa. Baby björnin sitterissäkin on pystymmässä asennossa =)

Isin syli
kelpaa mainiosti, välillä tuntuu paremmaltakin, kun äitin sylissä pitäs saada ruokaa koko ajan ;)

Nyt kauppaan vauvelin kanssa, valmistellaan synttärijuhlia täällä =)
 
Moikka! Mie olen odotuspuolella kans kirjotellu ja suljetulla tietysti mut tänne en oo tainnu kuulumisia kertoa vielä.. Eli 2.4. rv 40+3 syntyi mein neiti , 3430g ja 52cm.
Esittäytyminen: 30-v 3 tytön äiti Kymenlaaksosta. Tytöt syntyny 12/07, 01/09 ja 04/11.

Meillä arki sujuu ihan mukavasti ja rytmi on löytymässä kaikille kolmelle muksulle joten alkukankeuden jälkeen elämä kolmen pienen kans alkaa helpottumaan.
 
Esittely; 24-vuotias yksinhuoltajaäiti Pohjois-Pohjanmaalta Ylivieskasta. Tämä maalismussukka on esikoinen. Lähihoitajaksi valmistuin joulukuussa.

Mullehan nyt sitten pukkas kohtutulehduksen. Kävin jo maanantaina lääkärissä, mutta siellä alamahakipu kuitattiiin sillä että on suolistoperäistä ja kutina johtuu vääristä alushousuista. Tänään kävin uudelleen lääkärissä ja siellä lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultras. Kohtutulehduksen lisäksi on kysta oikeessa munasarjassa. Sain kahdet antibiootit ja särkylääkettä.

Vauva täyttää 11. päivä 3 kuukautta ja koliikki on alkanut helpottamaan. Säännöllisiä huutokohtauksia ei ole enää tullut, sillon tällön vaan. Ja yöt menee joskus hyvin ja joskus huonosti, riippuu vähän.

Onko kenenkään muun vauvalla napatyrää? Pojallehan sellainen tuli joskus reilun kuukauden ikäisenä ja on ollut todella iso. Nyt on napa palautunut melkein normaalin näköiseksi, hieman vielä pullottaa. :) Hyvä niin.

LD + Pikkunen Tuomas-vauva
 
Esittely:
Reilu kolmekymppinen emannuus pohjois-pohjanmaalta. Esikois tytär syntyi 1.4 rv 41. Naimisissa, kohta 7 vuotta täynnä. Perheeseen kuuluu myös pari koiraa.

Täysimetys:
Tyttö viihtyy myös isän sylissä mutta suuttuu ja ärtyy kyllä helpommin ja lepyttämisessä onkin sitten täystyö:D

Kiitti neuvoista itkuhälyttimen suhteen :) Enköhän uskalla nyt ostaa sen copran ;) Niin kärkkäisellä ainakin on nyt Cobra MT600C 39€ mutta taitaa tuon mallin hinta muutenkin olla siinä neljän kympin luokkaa?


Matkarattaat:

Meillä myös Cragon Mirage plus, ostettimma kun käy kaukalon kanssa ja on ainakin ollut kätevä kauppareissulla pienen vauvan kanssa. Menee helposti kasaan. Ihan ok kärry. Prismassa maksoi 109€

Onko kenellkään kokemusta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Minulla meinaa välillä ahdistaa ja arvelen että kärsin jonkin asteen masiksesta. Taipumusta entuudesta moiseen on. Toivon että saan oloni kuriin ilman pillereitä kun on tuo imetys yms.

mutta nyt syöttöpuuhiin.

narppu
 
Pieni esittely: 34-vuotias opiskelija + osa-aikainen pankkitoimihenkilö Pohjois-Pohjanmaalta. Perheeseen kuuluu tytöt 03/11 ja 10/08 sekä mies. Omassa talossa pienellä paikkakunnalla asustellaan :)

Muuta en nyt sit jaksakaan kirjotella. Yritän huomenna saada jotain aikaseks...

-JennyA & Lillukka 3kk tänään-
 
Heipä hei mammat!

Sattuipa hyvään saumaan tää esittelyhomma, kun vihdoin päätin yrittää ainakin aktivoitumaan tällekin puolelle. Tuolla odottajien puolellahan kirjoittelin kans, mutta kahden lapsen kanssa on aika mennyt niin totaalisesti, että nyt vasta olen ehtinyt tänne vähän lueskelemaan.

Eli esittelyä: Olen 27-vuotias oululainen. Perheeseeni kuuluu aviomies ja pojat 2/2009 ja tämä maaliskuinen, joka syntyi 15.3. Itserakennetussa omakotitalossa asutaan. Pihan laitto ja autotallin rakentaminen ovat vielä kesken, joten sekin kuluttaa osaltaan tätä aikaa.

Täysimetyksellä mennään. Tää kakkonen huolii kuitenkin tutinkin toisin kuin esikoinen teki, joten se on helpottanut elämää. Esikoinen oli alussa tosi mustis, joten tutilla sain pienokaisen rauhoitettua, että pystyin välillä keskittymään häneenkin.

Nyt mies kotiutui, joten taidan lähteä pikkuhiljaa nukkumaan. Hän oli iltaa viettämässä kavereiden kanssa. Omaa vapaailtaa odotellessa. ;)

Meep ja "Mikke" 2,5kk
 
Esittely: viikkos sitten eronnut :'( 5 lapsen yh.. jee jee.. suoraan sanoen kyl *ituttaa. Tuntuu kun ei saa edes minuutiks istua alas ja olla vaan.. aina jotain jossain tarvii.. ilta on sitten sitä aikaa kun saa vähän olla vaan..riippuen siitä miten vauva nukahtaa.. ikää nyt 2kk.
Tänäänkin oi pakko tehä pihatöitä(rivarissa) klo 22 aikaan illalla, koska muuten se ei vaan onnistu..

pläääh.. tulin eisttäytymään ..muutamia viestejä kai olen laittanut.. jos sitä kohta nukkumaan.. jaksaa taas seuraavan päivän..
 
kokeilenpa jos ehtis jotain mäkin taas laittamaan... kiva että täällä on uusia ja aktivoituneita kirjoittajia, ei tartte aina vaan omia juttujaan lukea, voitte uskoo et se jos mikä on tylsää!!! ja siks pidin viikon breikin ja kannatti, täällähän on ollu kivasti luettavaa :)

esittely ikää 34, satakunta asuinalueena. kolmas lapsi tämä vauva. kaksi lasta ovat edellisestä suhteesta, koululaisia jo ovat. omakotitalo, koira, puutarha ja iso piha josta nautitaan valtavasti.
Meillä myös toiveissa vielä yksi... :heart:

chrystal blue voi ei!!! miten siinä nyt noin kävi=?????? voimia kovasti... ei varmasti oo helppoo.

LD no onpa kurja et tollasen pukkas! mullahan se oli jo heti vuorokausi kotiin pääsyn jälkeen synnytyksestä...ei oo kiva ei, mut äkkiä se ohi menee kun lääkkeet alkaa purra.

oon toteuttanut viime päivinä sitä tavoitettani että oon koneella vain kun vauva nukkuu. näin ei tule kiireessä kirjoitettua ja voi huolella miettiä mitä ja miten... jospa tää palsta pysyisi sopuisana taas jonkin aikaa :D ja muutenkin, on ihanaa nauttia perheen kanssa ajasta, kuin et istuis monesti päivässä kirjottamassa tänne. mä oon ollu aivan liikaa omasta mielestäni täällä, ja siksi pieni paussi teki hyvää. ja lupasinhan poiketa joten tässä poikkean :D

mukavaahan täällä on vertaistukea saada.

sauna en veis vauvaa ollenkaan, ei alle vuoden ikäisen hyvä ole olla. höyryhengitystä voi tehdä myös niin et laittaa kaukaloon/sitteriin ruokapöydälle, kattilallinen kuumaa vettä viereiselle tuolille, lakana päälle niin että ilma-aukkoja jää. tosi hyvin auttaa!!! ite tietty vieressä tarvii vahtia ettei vauvan tule liian kuuma tms.

philipsin itkuhälytinlöytyy täältäkin, loistava.

matkustaminen vauvan kanssa ei sen vaikeampaa kuin ruokakaupassa käynti. hiukan maalaisjärkeä jos on niin onnistuu taatusti, meni sitten mihin päin maailmaa tahansa :)

sit taas menoks

flower again ja neiti pian 3kk
 
crystalblue:hug: Voimia

masennus Täällä on kans välillä fiilikset todella maassa. Heittelee välillä ihan hirveesti. Nyt pari viime päivää ollut alakuloisuutta, itkusuutta lievänä ja ääretöntä väsymystä. Ajattelin tilata taas aikaa psykologille. Mielummin käy ajoissa, ettei tule mitään. Meillä suvussa masennustaustaa ja ei tämä elämän tilanen ihan ihanne ole. Mies niin paljon raksalla, et yksinhuoltaja ololta tuntuu, ei auta vaikka kuinka ajattelee et kohta helpottaa.
Mua ahdistaa etenkin aikuisen seuran puute. Autoton olen ollut pariviikkoa ja kaverit asuu niin korvessa, et linja-autolla ei pääse. Ja mä olen koko ajan huolissani vauvasta, ihan liikaa ja tarkkailen kaikkea ja kehittelen päässäni vaikka mitä. Sit alakuloinen, kun en jaksa koko ajan touhottaa vauvan kanssa jotain, vaan möllötän hiljaa.
Sit musta poika reagoi isäänsä vahvasti, aina hymyilee ja jokeltelee hänelle hirveesti ja itellä tunne et vauva musta välitä, ei jokeltele niin paljoa ja naureskele. Tiedän ihan tyhmää, mut tältä musta tuntuu tällä hetkellä ja varmaan ihan mun pään sisäistä.
neuvola tosiaan perjantaina ja ajattelin sanoa, et parempi vaan pitää niitä tiheempiä käyntejä, et mun psyyke ei kestä kuukauden välejä. alkuun kävin joka viikko, nyt eka pidempi jakso, kun musta tuntu niin hyvältä. jois vaikka 2-3 viikon välein käynti. no katsotaan

mä täällä yksin pyöritän kotia, hoidan vauvaa ja sit teen vielä paljon raksan hyväksi, eli hommaa on paljon, kun muutetaan mies toivon mukaan kotona kaksi viikkoa, niin saadaan kumpikin hieman lepoa.
Mulla on työhaastattelu ensi viikolla. olis vain kaksi vuoro työtä ja vähemmän tressaava työ. Jaksaa sit olla perheensä parissa paremmin kun töihin palaa. Mähän elän aina niin kaukana edellä enkä tässä päivässä ollenkaan ja aina pitää olla asuunnitelmia menossa

Kutsu käy aamiaiselle ja laatu aikaa hetki miehen kansa, ennen kuin taas katoaa

sane
 
Huomenia kaikille!

Esittely: Kolmen lapsen äiti pääkaupunkiseudulta. Lapset poika -04, tyttö -08 ja tyttö -11. Naimisissa ihanan, Välimeren seuduilta kotoisin olevan miehen kanssa. Rivitalon pätkässä asustellaan. Äippälomalla vuoden loppuun asti, sen jälkeen kutsuvat taas työt.

Crystal: haleja! Rankka rasti, mutta kyllä sä selviät. Muista, että avun pyytäminen ei ole heikkoutta vaan viisautta!

LD: Sulle mun on pitänyt monta kertaa sanoa, että mä oikeasti ihailen sua! Mahtavaa, että ensinnäkin sulla oli rohkeutta pitää tämä lapsi, ja aivan mahtavaa, että sä koliikista huolimatta pärjäät niin hyvin! Kaikista palstalaisista mä olen jotenkin sun tarinaan eläytynyt kaikkein voimakkaimmin. Ihanaa, että koliikki alkaa helpottaa! Teille tulee varmasti ihana kesä :)

Mä möyrin eilen tossa pihalla melkein koko päivän, nyt kelpaa istuskella terassilla! Tai no, onhan pihassa vielä laittamista, mutta kaikkinensa on monen vuoden projekti, vaikka pieni piha onkin. Ollaan tässä vasta kolmatta kesää, viime kesänä laitoimme aidan ja terassin.

Tänään onkin sitten ohjelmassa nappulafutista - pojat pääsevät tänään oikein isolle stadionille pelaamaan! Sää ei näytä niin hienolle kuin eilen, mutta ehkä se tästä vielä lämpenee!
 
Viimeksi muokattu:
kamilya: Voi kun mukava kuulla :) Välillä kun itestä tuntuu että tästä ei tuu mitään ja oon ihan paska äiti.

Itellä on kans välillä alakuloisuutta. Mutta toistaiseksi se ainakin helpottaa sillä kun pääsee ihmisten ilmoille. Ennen lasta nautin yksin olosta, mutta nyt tuntuu että olisi se ihan ok jos olisi joku toinenkin jakamassa arkea, ja iloa ja myös niitä huolia vauvasta. Tai olis joku toinenkin välillä vastuussa. Mielialat heittelee todella paljon. Täytyy sanoa että melkoisen rankkoja ovat olleet nämä kuukaudet. En silti ole katunut päätöstäni pitää lapsi, todellakaan. Pakko se sanoa ettei kukaan niin kuvittele :)

Vauvan päiväunet ovat jostain syystä nyt vaikeutuneet. On alkanut huutaa vaunuissa eikä nukukaan enää niihin. Melkeinpä ainoa keino saada päivällä nukkumaan, on keinuttaa sitterissä. Parasta aikaa mulla jalka ketkuttaa sitteriä ja vauva nukkuu siinä, herää heti jos liike loppuu. Ja jos ei nuku päikkäreitä niin karjuu pää punaisena niin kauan kunnes nukkuu eli vaikka tuntitolkulla. Ärsyttääkin puheet että oon totuttanut tähän. No hemmetti, pakko se on jollain konstilla saada nukkumaan kun ei sitä huutoa kuuntele pirukaan.
 
CrystalBluelle paljon paljon voimia!

LittleDeathille puolestaan pakko sanoa samaa, minkä Kamilyakin jo sanoi. Arvostan huimasti! Toivottavasti ei tunnu liian kummalliselta, että joku taustalla pysynyt tulee tällaisia sanomaan, mutta kun puheeksi tuli. Ja koska ihan todella monta kertaa oon ajatellut, että vau.

Kiitos kaikille matkarataskokemuksensa jakaneille! Hyvä kuulla käyttökokemuksia. Ja ilahduttavaa on kyllä sekin, että niitä saa myös uutena kohtuuhintaisina, kirjoittaa nimim. mietityttää vähän paljonko tuli maksettua yhdistelmävaunuista, joissa vauva ei viihdykään... Piakkoin rataskaupoille siis.

Esittely: 2kk vanha tyttö on esikoisemme, ja pk-seudulla asutaan. Oon itse jokusen vuoden keskivertoensisynnyttäjää nuorempi. Nuppu (joka ei ole tytön oikea nimi vaan juuri päätetty palstanimi) on vinhaa vauhtia kasvava vauva, painossa on ylitetty jo 6kg ja pituudessakin pyöritään jossain 60 sentissä. Ääntä ja ärhäkkyyttä löytyy, mutta onneksi vastapainona on ihanat hymyt ja kujertelut. Ei mikään helppo vauva (se ääni ja ärhäkkyys yhdistettynä päiväunihaluttomuuteen), mutta ei "vaikeakaan" (ei mitään koliikkeja ja toisaalta yöt sujuu hyvin). Pahoitteluni Nuppu-salanimestä ja epämääräisestä iän määrittelystä, mutta kuten joku muukin sen ääneen sanoi, myös oma toiveeni on pysyä tunnistamattomana. Vertaistuki kelpaisi silti, sillä ystävät tuolla nettimaailman ulkopuolella ovat aivan eri elämäntilanteissa. Toivottavasti epämääräisyys on ookoo!

Nyt tästä rauhallisen sunnuntai-illan viettoon... Viikonloppuna on ollut vähän myrskytuulia, mitäs muutakaan kuin riitaa miehen kanssa. Sen jälkeen, kun Nuppu syntyi, riidat on saaneet aivan uuden ulottuvuuden, kun niiden aikana (ja jälkeen, jos ei heti sovita) oikein selkäpiitä kylmää ajatus siitä, että mitä jos ei kestetäkään yhdessä. Ennen riiteli niin vapautuneesti... No, onneksi tilanne ei ole kuitenkaan pahapaha, vaan kyseessä ihan perusriitely. Onko kukaan muu huomannut muutoksia riitelyn suhteen lapsen/lasten syntymän jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
esittely olen 24-vuotias kolmen lapsen äiti espoosta. Tytöt ovat syntyneet 02/2006 ja 08/2008 sekä nyt poika 02/2011. Esikoisen sain exäni kanssa,erosimme ennen kuin tyttö täytti 1v,meillä oli kaikesta huolimatta hyvin sopuisa ero ja tyttöö näkee isäänsä viikoittain ja meillä on oikein hyvät välit :) Exä on erittäin mukava ihminen kunhan en ole suhteessa hänen kanssaan;) Valmistun kosmetologiksi vuoden päästä aikuisopistosta. Asumme vuokra neliössä pienkerrostalossa eikä omaan olla muuttamassa minun tahdostani. Exäni kanssa hätäiltiin ja kas,velkaa jäi suut ja silmät täyteen joten nyt aion maltilla asua vuokralla.

Kas,Flower tulikin takaisin;)

matkarattaita meillä ei vielä ole ja kovasti olenkin nyt yrittänyt niitä katsella. Mä en tykkää noista yhdistelmistä yhtään,varsinkaan sen jarruepisodin jälkeen :( Ovat muuutenkin niin jotenkin raskaat ja kuumat. Olen ajattelut jotain travel systemiä mutta kattoo nyt.

crystal blue Voi ei sentään!!!! :( Kuinkas siinä niin kävi? Paljon paljon voimia arkeen:hug: Toivottavasti saat tarvittaessa hoitoapua ettet uuvu täysin.

masennus sairastuin lievään synnytyksenjälkeiseen masennukeen esikoisen saatuani ja se oli kyllä kauheaa aikaa:( pääosin tunteeni johtuivat pohjattomasta väsymyksestä mikä johtui tytön koliikista. Pelkäsin kuin hullu puuroa että se uusiutuu kun saimme kakkosen mutta ei ollut mitään siihen viittavaakaan. Ja sitten kun ilmeni että odotan kolmatta mikä ei todellakaan kuulunut suunnitelmiin,olin aivan hysteerinen että varmasti sairastun kun lapsi tulee niin huonoon saumaan. Mutta ei,päinvastoin olen jopa tuntenut syyllisyyttä kun olen pakahtua rakkaudesta tuota poikaa kohtaan:heart: Masennusta olen muutne sairastanut sekä ahdistuneisuushäiriötä jo muutaman vuoden,ilman lääkkeitä on tähän asti selvitty ja käynkin säännöllisesti psykologilla.

Eilen oltiin miehen veljen yo-juhlissa ja oli kyllä mukavaa :) Sää helli meitä ihanasti ja lapsetkin nautti auringosta. oli ihanaa pitkästä aikaa laittautua oikein kunnolla,mä kyllä meikkaan joka päivä muutenkin mutta eilen oikein laitoin kampauksen ja kunnon silmämeikin niiin kyllä teki ihmeitä tälle lärville :D Ja tilasin itselleni aivan ihanat Ed Hardyn kiilakorkosandaalit jotka sujautin vielä jalkaan niin olo oli kuin eri ihmisellä :) Ihanaa olla välillä turhamainen :D

Nyt menen selvittämään siskosten riitaa joka kuuluu jommankumman huoneesta :)

-Naurukohtaus ja Lenni 3,5kk-
 
Moi!
Tuskin ketään enää muistaakaan mua, olin se joka kyseli raskaudenaikaisesta maksasairaudesta taannoin palstalla. Paljon en oo osallistunu keskusteluihin mut tosiaan lueskellu juttuja silloin tällöin. Nyt vois olla aikaa osallistua jutusteluihinkin!

Tyttö syntyi sen hepatoosin takia jo helmikuun puolella.

Oon siis 28v äippyli pirkanmaalta, tyttäret 10/08 ja 02/11.
Avioero vireillä, riitaisa huoltajuuskiista esikoisesta jne. Asuttu erillään jo yli vuosi.
Mä en osaa ajatella että ex-mies haluais erottaa siskokset toisistaan :'(

Taistelen jotta saan pitää pikkuiset täällä luonani yhdessä! Haistakoon peen tää nykyajan tasa-arvolainsäädäntö, ex-mies pelottelee jatkuvasti että ku ollaa molemmat kunnollisia vanhempia, niin oikeudessa vaan heitetään noppaa kummalle lapsi menee tän nykyisen tasa-arvon takia.
En ymmärrä.. Kyl siis mun mielestä isätki osaa hoitaa lapsia, varsinkin ne ketkä kovasti tahtoo ja yrittää, mutta meillä on tää sisarusjuttukin tässä vielä lisänä. Erottamaan en pikkuisia rupeaisi. Ja muutenkin mä tunnen että mun luona on paljon tasapainoisempaa ja kodinomaisempaa olla. Mä kun tuppaan oleen pikkasen pullantuoksuinen mami vaikka itse sanonkin :)

Uimisesta, esikoisen kanssa ollaan vanhoja vauva-uimareja, ja viimetalvikin käytiin kerran viikossa uimahallissa. Nyt kun kesällä ei järjestetä vauvauintiryhmiä, oon aatellu vieväni vauvan itsekseni uimahalliin. Meidän lähihallissa on 32 asteinen opetusallas, niin siellä voitaisiin pulikoida. Neiti kun tuntuu nauttivan ainakin kylpyhetkistä ammeessa niin paljon :)
Yhtä-aikaa tyttöjä en voi ottaa, vanhempi kun ei osaa uida, ja pienempää pitää kokoaika pidellä vedessä sylissä. Helppo toteuttaa aikana jolloin esikoinen on isänsä luona.

Järveen vein esikoisen ensimmäisenä kesänä, oli jotain 8kk silloin. Tykkäsi kovasti. En itse välttämättä uittaisi 3-4kk ikäistä vielä kylmässä järvivedessä.. omassa piha-altaassa ehkä.

Itkuhälytin on meillä Philipsin Avent. Ostettiin se jo esikoiselle.. soittelee lauluja, ja joku "yövalo"kin siinä. Ihan hyvä vehje muuten, mutta syö pattereita ihan kauheella tahdilla! En tiä onko meijän versio joku epäkelpo, mutta en suosittelis sitä kelleen tolla patteriensyöntitahdilla. Kolmet, tai neljät päikkärit se vehje jaksaa päivystää kunnes patterit simahtaa. huoh. Kallista lystiä, jos ei omista ladattavia. Ja jos omistais, niin ois aika vaivalloista.

rattaat
Matkarattaista en tiedä mitään, mutta itseäni kiinnostaisi jotkin edulliset sisarusrattaat. Niistäkään en tiedä mitään, muutamia tosi kalliita oon löytänyt googlettamalla :(

Päiväunet
Mun vauvani nukkuu vaan pikkutorkkuja pitkin päivää, harvemmin ottaa semmosii pitempii unia. Mut ei se oo tahtia haitannu, muuten aika iisi vauva. Nukkuu sänkyyn, eikä pahemmin kitise. Ihan eriä kuin esikoinen, jonka luulin olleen helppo! Lapset on niin ihania <3

kakkajutut
Mun neiti kakkaa kerran viikossa. Muuten se haisee todella pahalle. Hyi. Kun vauva paukuttaa, mun pitää melkein poistua huoneesta! Että voikin haista niin hirveelle! :D
Neuvolassa sanokin, että ne vauvat, jotka kakkaa harvakseltaan eli yli viikon välein, yleensä päästelee paljo pahemmanhajusii ilmoja pihalle kuin ne vauvat jokka kakkaa päivittäin/parin päivän välein.

sauna
Jo ensimmäisellä kylpykerralla parin viikon ikäisenä imetin vauvaa saunan alalauteella. EN usko siitä haittaa olleen. Vieläkin jokasaunakerralla ollaan oltu alalauteilla. Se on aina avannu rööritki yötä vasten - höyryhengitystä samalla siis.

flunssa
En tiedä oisko mun vauvani allerginen siitepölylle, taikka kissalle joka meillä on. Sillä on meinaan jo neljättä kertaa ihan perä perään flunssa. Ei mikään nuha, vaan ihan räkäinen flunssa. pikkasen vajaa Kolme putiloo sitä suolavettä oon jo kuluttanu vauvaan, vaikka ikää vasta vähän reilu 3kk. Niistinkin tullut erittäin tutuksi.
Esikoisen ensimmäinen flunssa tuli vasta 6kk iässä, niin pikkasen erilaista ollut nyt vauvan kanssa. Ekan flunssan ilmaannuttua päivittelin sitä miten on mahdollista vastasyntyneelle tulla räkätautia.. olihan se.

Masennuksesta meillä ei ainakaan oo, mä iloitsen joka hetkestä lasteni kanssa, sateisinakin päivinä tuntuu kuin paistaisi aurinko :) riittää kun katsoo pikkuisia, näkee vauvan vienon hymyn, vanhemman lapsen nauru, lapset on mun mielestäni parasta kaikessa!
ex-mies usein yrittää saada musta yliotetta. kaikkensa yrittää. Hetkeksi pahotan mieleni ja ahdistun, mutta positiivinen asenteeni saa mut pian takaisin pinnalle! ex miehet osaa olla inhottavia.. täältä palstaltakin vähän samaa lueskellut..
Se yrittää selittää, kuinka olen taakka läheisilleni täällä, ystäväni ovat vain mielikuvitusystäviä, ja ne eivät oikeasti haluaisi olla ystäviäni vaan esittää mulle vaan, sitten kun ostin vauvan ristiäisiin esikoiselle ihanan mekon, ja lähetin innoissani siitä kuvan exälle, se soitti perään että "hyi kuinka kauhea kolttu" ja sano että onko hänen pakko tulla sellaisiin ristiäisiin jossa hänen lapsellaan on noin ruma mekko päällä. Uhkaili yrittävänsä kaataa mun työpaikan firman valheilla konkurssiin, jotta multa lähtis eron yhteydessä myös työpaikka, sitten se selitti, että kun olin kolme kesää sitten kännipäissäni juossut järveen, että se oli selvä itsemurhayritys ja että hän saa esikoisen huoltajuuden itselleen kun selittää oikeudessa että olisin mielenvikainen. Siis en todellakaan oo ikinä edes ajatellut itsemurhaa! Ei kuulu mun tapoihin eikä ajatusmaailmaan millään lailla.
Siitä olikin täällä puhetta tossa aikasemmin. Mä kuulun siihen ryhmään, joka ei ymmärrä itsemurhan tekijöitä. Ne aiheuttaa läheisilleen suunnattoman pahan mielen, läheiset eivät tule ikinä ymmärtämään itsemurhan tehneiden motiiveja, ja syyttävät vain itseään.

Mutta pinnalla pysytään positiivisen asenteen avulla :D

nonnih. mitäs vielä.

vB]auva[[/B] on täysimetyksellä, ja pikkasen yli 5kg. kiinteitä oon suunnitellu vasta lähempänä 5kk ikää, riippuu tietysti kuinka vauveli tuntuu kasvavan pelkällä maidolla.

Tulikohan tästä liian pitkä sepostus?
Anteeks mun avautuminen, mutta helpottaa kun saa välillä vähän avautua mun ja ex-miehen tilanteesta. Avautuminen on apukeino positiivisuuden ylläpitämiseen :) Kiitos!
 
Maikki: En noista tuplista hirveästi tiedä, mut kaveri sanoi et ainakin 3-pyöräisissä se etupyörä olis hyvä olla kääntyvä. Kävin hakemassa siltä niiden tuplat linaan ja vähän hankalat on käsitellä, siis lähinnä kääntää ku etupyörä ei käänny. Noi on kai jotkut Emmat?
 
Juhlat saatiin juhlittua, kivaa oli, mutta onneksi ei oo vähään aikaan uusia tiedossa, sen verta haastavaa on vauva kainalossa niitä järkkäillä.

CrystalBlue Isot halaukset!

Maikki-82 Mulla taas on kyllä sellainen käsitys, että silloin kun vanhemmat on kummatkin ns. kelvollisia, eli ei mitään huumesotkuja yms jotka ratkaisevasti vaikuttavat lapsen elämään, niin lapsi tuomitaan lähes AINA äidin huoltajuuteen. Tosi kenkku tilanne, ja eksäsi tekee todella inhottavasti kun uhkailee ja pelottelee =(
Ja vielä piti kommentoida, että myös meidän harvakseltaan kakkaava tyttö päästää todella myrkyn hajuisia pieruja, siis niin kauheita että silmiä kirvelee =D

LD: Meillä on suht saman ikäinen vauva kuin sulla. Juuri näillä main on meillä muillakin lapsilla käynyt samalla lailla, että päivällä ei nukuttais millään! Meillä on ihan kauheen vaikeeta saada unta päivällä, ottaa sellaisia puolen tunnin tirsoja, liikkuvissa vaunuissa nukkuis kyllä. Nyt on harvinaista, jos nukkuu päivällä yli tunnin putkeen. Liittyy ilmeisesti jotenkin siihen, että lapsi on ruvennut havannoimaan ympäristöään enemmän ja unen saaminen on siitä syystä hankalaa. Mene ja tiedä, mutta et siis ole ainoa jonka vauva ei nuku päivällä!

Sane Mulla oli esikoitten vauva-aikaan vähän samanlaista kuin sulla, mä huolehdin ja murehdin koko ajan. Saako tarpeeksi ruokaa, onko liian kylmä, liian kuuma? Mä en koko kesänä antanut pitää ikkunoita auki, ettei vaan käy veto ja tule kylmä =D Meinasin paahtaa ne vaunuihinsa ku pelkäsin että paleltuu. Osaltaan varmasti kuuluu siihen äidiksi "kasvamiseen", esikothan ne on jotka meistä äidin muovaavat. Mutta osaltaan varmaan myös johtuu siitä hoitotaustasta.Meillä on kanssa takana lapsettomuutta, ja jotenkin sitä oli niin pelokas, että sen hartaasti odottamansa aarteen "pilaa" jotenkin, että ei osannut rentoutua. Meillä myös parisuhde koko totaalisen aallonpohjan ennen 1-vuotispäiviä, pahin kriisi ikinä. Muuta en osaa toivottaa kuin voimia! Niin, ja vielä siitä, että ei sen vauvan kanssa tarvi joka sekunti olla "läsnä" kun vauva hereillä ja touhuta jotakin. Myös vauvat väsyy, ja kaipaa omaa rauhoittumista. Meillä ainaki voi tästäkin vauvasta ihan lukea, että koska haluaa olla yksin ja milloin kaipaa seuraa.

Vauvellson oli tänään vaunuissa unilla (sisällä), oli herännyt siellä ja saanut juhlamekkonsa helman hilattua käsillään suuhun ja autuaana sitä imeksi =) Hassu tyttö!
 
Tässä hieman esittelyä:
29-vuotias äiti Päijät-Hämeestä ja tämä poika on kolmas lapsi.Aikaisemmat ovat tytöt 2006,sekä 2008.Mies ulkomailla töissä,joten yh-arki rullaa täällä aikalailla.
Nurkissa pyörii myös mäyräkoira makkara,joka on hassu tapaus.Putkiremppa puskee päälle,eli kerrostalon piha sekä rappu on sikin sokin.Syksyllä sitten evakkoon lasten,sekä koiran kanssa 8 viikon ajaksi.Tarkoitus uusia myös keittiö remontin aikana.

Flunssa helpottanut hyvin nyt viikonlopun aikana.Pojan ääni käheänä,mutta paranemaan päin selvästi.Myös 3-4tunnin päiväunet on mulle ollut hyvä merkki paranemisesta.
Lääkärissä en ole käyttänyt kun poika syö normisti,nauraa ja heiluu ihan omana itsenään.

Leikkimatoistakyselisin kun meillä tyttöjen matto ehti jo mennä eteenpäin ja poika selvästi tarvis semmosen.Haluaa paljon viihdykettä ja hermot menee jos joku ei esittele leluja lattialla ollessa.Kun eihän tota koiraakaan kauhean kauan jaksa katsella vaan.
Eli vinkkiä hyvästä leikkimatosta??

Jaksamisia kovasti erotilanteiden yms. kanssa painiville!!

Mukava että täällä on muitakin kolmen lapsen äitejä.



mamskeli
 
Viimeksi muokattu:
JA MITÄHÄN VIELÄ! Se haluaa ISYYSTESTIN.. voi helvetti sanon minä! Poika on ihan isänsä näköinen ja se haluaa ISYYSTESTIN! Saamansa pitää, ihan sama mulle, mutta se mitä tuo kertoo kuin paljon muhun on edes koskaan luottanut, viilentää tunteeni häntä kohtaan totaalisesti!

Kiitos teille tuesta. :)
 
Bumbo
Tilasin nettikaupasta Bumbo-istuimen vaaville, se kun kovasti jo änkee istumaan.
Sitä vissiin saa käyttää jo 3kk ikäisille.. Monenlaisia mielipiteitä jakoi kun googletin, mää nyt lähden olettamuksesta että se ei rasittaisi selkää liiaks ku peppu uppoo sinne pohjalle, ja eihän sitä muuten voitas edes mainostaa jo ton ikäsille jos olis vahingollinen?
Vai mitä mieltä olette?

-Maikki ja tyttö 3kk
 
Paljon olisi kommentoitavaa, mutta nyt ei jaksa pika esittelyä enempää, ettei se jää tekemättä. Älyttömän iso :hug: ainakin nyt CrystalBlue ja Maikki-82. Koittakaa jaksaa!

Olen 33 v. naimisissa oleva tytön hupakko Oulusta :D Vauva on meidän ensimmäinen, mutta toivottavasti saadaan vielä toinen, ehkä kolmaskin, aika näyttää. Olen töissä asiakaspalveluassistenttina. Mulla ei ole erityisemmin harrastuksia. Vietämme vauvan kanssa paljon aikaa kavereiden kanssa, joilla lähes kaikilla on lapsi(a) tai tulossa. Ehkä se on sitten mun harrastus. Tykkään kovasti tavallisesta perusarjesta. Olen kai siis vähän tylsä ;) en keksi mitään järkevää kerrottavaa itsestäni.
 

Yhteistyössä