Maalismussukat - syntyneet

sasuma onnea tytölle uudesta kauniista nimestä :flower:

LD toivotaan että vyöhyketerapiasta on apua pienen vaivoihin! :hug:

Meillä oli perjantaina tytöllä kitinäilta, tyttö ei varsinaisesti huuda koskaan mutta vääntää ja kitisee...
Riisuin oman paidan pois ja vauvan pelkälle vaipalle ja kiedoin fleeeviltin meidän ympärille, niin me sitten käveleskeltiin tunnin verran pitkin kämppää kun mies tuli kotiin. Vauva rauhottui siihen syliin mun ihoa vasten. Sitten imetin pitkään ja käytiin nukkumaan, se yö meni hyvin kuitenkin. Nukkui klo 22-5.15, söi ja jatkoi uniaan puoli kahdeksaan saakka miehen kainalossa. Menin itse talliin aamulla reiluksi tunniksi puuhaamaan.

Lauantaina annettiin Cuplatonia iltäpäivällä ja se ilta oli mahtava, vauva oli tosi tyytyväinen.

Eilen taas kitistiin tunti ennen nukkumaanmenoaikaa ja viime yökin oli pari tuntia kitisemistä. Meillä onkin aiemmin menny yöt tosi hyvin, nyt sitten ensimmäinen levoton yö takana. Toivottavasti ei olisi jatkossa näin.

Tänään on aika lastenvalvojalle klo 15.

imetys mulla on vasta lähipäivinä ekaa kertaa tissit tuntuneet kipeiltä ja todella täysiltä kun on pidempi syöttöväli. Oikein vuotanut läpi paidasta. Voiko olla totta että nyt vasta maitoa alkaa enemmän tulemaan vai onko mulla alkanut joku supertuotanto kun vauva syö kaiken päivää?

Korviketta kokeillaan joku päivä ihan vähän, mies tahtoisi myös syöttää ja suoda mulle esim. kauppareissun. Nythän oon käytännössä ihan kiinni vauvassa kun imetän ja vauva syö todella usein hereillä ollessaan. Kuinka muilla on vauvat suhtautuneet korvikkeeseen? Meillä ei vauva syö tuttia ollenkaan, saas nähdä huoliiko tuttipulloakaan enää. Viimeksi laitoksella pullosta syötetty ja ekana päivänä kotona. Pelkään vaan että pienen maha tulee kipeäksi korvikkeesta...
Imettää aion kyllä niin kauan kun jaksan ja maitoa tulee mutta välillä olisi mukavaa käydä just vaikka kaupassa tms. niin ettei miehelle tule hätä vauvan syömisen kanssa.


tiinelli ja pieni suloisuus 19 vrk :heart:
 
tiinelli mulle kätilö sanoi että kun kaks viikkoa jaksaa sitkeesti imettää niin sitten se vasta alkaa todellisesti tulemaankin se maito. on se hienoo et joillain se vaan riittää :) ja muuten oon ite huomannu kans et jos vauva on levoton, niin rauhoittuu todella nopeesti kun menee sänkyyn seljälleen ja ottaa vauvan siihen rinnan päälle vattalleen. sydänäänet ainakin rauhoittaa kuulema. enpä ennen tätä tienny, siis noiden kahden ollessa pieniä.

ld toivottavasti vyöhykejutusta on apua... on varmasti tosi raskasta kun yksin hoitaa koko ajan itkevää vauvaa... meillä jo tuo remontti on vienyt miehen ajan niin minimiin olla apuna tässä, että mä oon ollu ite aivan puhki illat. sitten kun koko päivänkin täällä yksin vauvan kanssa on niin on oma jaksaminen ollu kortilla. koita jaksaa!!! ja älä unohda miten me kaikki arvostetaan sun jaksamista!!!

mindi hei mä voisin ens viikolla vaunuilla teille? jos ois lämmin ja nätti päivä, voitas mennä vaikka johki puistoon ´sen teidän keskimmäisen kans tai vaikka otat kaikki mukaan :D mulla lapset ei ole ens viikolla, ei tartte siis koulusta tulon aikaan olla edes kotona ... viestitellään tätä kautta, mulla on kännykän kans ongelmia...
ja mäkin varoin mahaani synnytyksen jälkeen vallankin koiran ollessa lähettyvillä. kävi ihan vaistomaisesti.. :D nyt on kyllä jo tottunut että ei sitä tarvii varoa ...

lähtöpainoon enää 1,5 kiloa :D jippiiiiiiiii!!!!! ja siitä rutistan vielä viitisen kiloa niin oon sit tosi tyytyväinen... vaikkakin siinäki ois silti ylipainoa...
no, pihan hommissa taitaa karista nekin :D

menkat alkoi tänään.... ilman kipuja, ihmeellistä. juu, ei kipuja mut kyl olin sitten hermo kireellä eilisen ja tän aamupäivän. tai en mä sitä perheelle edelleenkään purkanu, sisälläni kiehui ja eilenkin ihmettelin mikä mua mahtaa vaivata... no sitähän se sitten olikin....
aika nopeesti taas alkoivat synnytyksestä, mutta ei tartte alkaa ihmetteleen missä viipyiskään....outoo sinönsä kun on niin kauan olleet pois :) mutta toisaalta ihana tunne siitä että kroppa toimiikin ihan normaalisti :) ja mulla menkat nykyisin olleet pari kolme päivää ja sitten ohi. pilleireiden jälkeen meni tollaseks, sit oli välissä puoli vuotta ennen raskautumista etten syönyt. ja pillerithän mä haluan jatkoonkin, ellei sit jotai laastaria tms neuvolassa suositella ennemmin.
sen yhden lapsen haluaisin vielä joskus ja sit sais laittaa hanat kiinni...

pari lasia punkkua miehen kanssa kun lapset meni nukkumaan ... ai että rentoutus on taattu... kyllä äidinkin tarvii välillä ottaa hetki itselleen... menipä tuo mieskin jo unten maille kun on niin pitkän päivän painanut taas...
remppa häämöttää loppusuoralla, vihdoinkin!!! mutta näin kun saa ihan kokonaan olla omissa ajatuksissaan, edes sitten näin myöhään illasta, on se arvokasta,,,, mä ainakin tartten tällaista ihan omaakin aikaa olla yksin, eikä liikkua mihinkään.... ei tehdä muuta kuin näpytellä tätä ja lukea juttuja...
onneks mieskin sen tajuaa eikä tästäkään ole tullut riitaa... :)

nyt on aika mennä nukkumaan munkin, huomenna neuvolaan kokeisiin, otetaan verikoe, pissakoe, paino ja verenpaine, sekä hemppari. ja sitten viikon päästä onkin jälkitarkastus :)
äkkiä tää aika onkin mennyt....

tsemppiä dindeille :) kahden pienen kanssa päivät on aika säätöä ;)

hyvää yötä äiskät, tuun kertoon neuvolakuulumiset sitten heti huomisen ajan jälkeen !!

Flower again ja ihana tyttönen :wave:
 
eli tänään olin jälkitarkastuksen ensimmäisessä osiossa.
tehtiin mielialakysely, sain kokonaista kaksi pistettä :D eli ei masennukseen viittaavaakaan... 13 pistettä niin ois kuulema se raja.

pissa oli puhdas, painoo 78,6, ja verenpaineet ok.. hemppari vaan 119, että aika lailla tippunu kun synnytyksen jälkeen oli 131. no, en kyl oo ehtiny/muistanu syödä tarpeeks päivisin, eikä jotenkin oo maistunutkaan niin ehkä se sit on siitä. monivitamiinia kehotti ottamaan jos kotoo löytyis. ja rautaa sit jos viel alkaa tuntuu olo tosi väsyneeltä.

juteltiin kaikenlaisia ja jotenkin haikea mieli oli lähtiessä, enää ei kuunneltu sydänääniä ;)

tiistaina on sitten varsinainen lääkärintarkastus ja samalla vauvan 6 viikkois-neuvola :)

jaaha neidin kärsivällisyys oli tässä,,,, jatkan joku toinen kerta :D
 
sasumalle onnittelut hienon nimen valinnasta. Ja anoppi on aina anoppi

LD Oliko apua???

imetys Täällä sujuu edelleen, mut välillä annan tuttelia, kun tunne ettei oma maito riitä, tai en vaan jaksa tapella tissieni kanssa.
Tiinelli, voihan sitä pumpata omaamaitoa jemmaan reissujen ajaksi. Itse olen ajoittain tehnyt niin.
Mä annan korviketta iltaisin ja ensimmäine pätkä onkin pitkä jonka poika nukkuu.

Oma aika Mä niin kaipaan sitä. etenkin kun mies paljon poissa ja mä etupäässä pojan kanssa kaksistaan kotona. Ihanaa vaan olla ja hössöttää omia pikku juttujaan.
Onneksi välillä on näitä omia aikoja.

mahavaivat meidän poika kova piereen ja ei osaa kunnolla röyhtästä. Pierut herättää unilta ja herättää mut öisin. Aloitin cuplatonit ja 2 päivän kokeilun jälkeen lopetin. annoin 4 gtt x 3 päivässä ja aina kun annoin cuplatonia poika alkoi puklaileen ihan älyttömiä määriä. Nyt kun en ole antanut, niin ei puklaile. kokeilen sitä toista kun sitä saapuu meidän apteekkiin.
Olen nyt hieronut pojan jalkapohjia, ja komeeta pierua tullut yöllä ja nyt päivällä. ajattelin, et jos kaksi kertaa päivässä hierois kun näyttää apua olevan äidin antamasta vyöhyketerapiasta.

Oma vointi ihan OK. Sain kuulla et sektion jälkeen ei sais 3 kk nostella kun maitopurkkia. Juu, ei mulle kukaan sanonut mitään. No ensi viikolla nähään miten on palaudettu ja onko menty niin et tyrät syntyneet.

musta on tullut kamala herkku suu!!! apua, ei tule kesää tällä menolla!!!!

mut nyt jäätelöpurkki käteen ja emmerdalesta nauttiin ihan yksin


sane & toivo
 
Iltoja.

Ollaan nyt kahdesti käyty siellä vyöhyketerapiassa. Itkuisuus lisääntyi ainakin eka kerran jälkeen. Nyt toisen kerran jälkeen on syönyt ja nukkunut ja iltahuutoa ei oo ollut! Ja kummallakin kerralla tehnyt kakat siellä, muuten ei oo kakannut. Saapa nähdä miten pitkällä tähtäimellä.. Tää rauhallinen ilta voi johtua toki siitäkin että vauva sai kakattua tänään.

6vko neuvola oli tänään. Paino 4585g (synt. 2880g), pituus 53,5 (synt. 48cm). Kaikki oli hyvin. Lääkäri meinas että koliikkia tää tosiaan on. Kaks eri terkkaria kävi kyselemässä mun jaksamisesta, ihania :) Ja sanoivat että voi soittaa neuvolaan millon vaan kun siltä tuntuu.

Jälkitarkastus oli eilen. paikat on palautuneet ja haavat parantuneet eikä uskos että oon synnyttänyt. Mä sain muutamia pisteistä siitä mielialakyselystä, mut menee väsymyksen piikkiin.

Vauva on ihana, säälittää vaan se kun itkee niin paljon. Mutta aika varmaan ainakin auttaa. :)
 
söpö poitsu ld:llä :)

jännä et tollanen vyöhyke-jutska auttaa vatsavaivaan. kurja varmasti katella vierestä toisen kitinää...

mä oon aivan sairaan univelkainen.... viimeiset kaks viikkoa remontin takia mies ollu koko ajan kiinni siinä, mä sit yksin handlannu kaiken muun, ja ei oo tullu päikkäreitä otettua kun hommaa on ollu mullekkin vaikka kuinka....
ja nää aamuyöt menee ihan päin persettä suomeks sanottuna.... vauva kyllä nukahtaa jo klo 21, ja herää noin kolmen maissa syömään. mutta sitten: herääkin jo viideltä uudestaan!!!!! keikkuu tuttipullossa uudestaan ja kyllä sitten nukahtaakin mut mitä mun nukkumiselle tapahtuu..... ei tuu uni...
tai siis oon ihan unessa itekin mutta havahdun jokaiseen kahinaan ja vitinään... vauva nukkuu noin kahdeksaan saakka, mutta mä vaan katkonaisesti. ja nyt kun ei noita päikkäreitäkään oo päässy ottamaan, alkaa korttipino kaatua.
itken pienestäkin asiasta, ruoka ei maistu, musta tuntuu et mä oon elossa mut mä en silti oo läsnä.... tarttis saada nukuttuu ees hiukan tässä lähipäivinä.,..
onneks yläkerta on vihdoin valmis. ja pahin paine hellittää. vielä kun tän päivän jaksais niin sitten :)

mut niin paljoo ei voi ees kahvii juoda et se auttais tähän väsymykseen :D

no, kelit on alkanu olla tosi ihania, eilen oleskeltiin pihalla vaikka kuinka, grillailtiin ja mä koitin hiukan haravoidakin.

vauva hymyilee jo oikeasti takaisin, on varsinainen hymytyttö :heart: isommat sisarukset hoitaa oikein tosi hellästi vieläkin, ei ollut pelkkää alkuhuumaa ;)

mutta arki on kyllä niin vauvan täyteistä että ei netissä tule seilattua, saattaa olla että illalla vasta pääsen ekan kerran rauhassa koneelle. kyllä se yhdelläkin kädellä onnistuu, mutta omaakin aikaa tarvii. ja nyt sitä ton rempan takia on ollu ihan olemattoman vähän. sekin väsyttää. kyllä mua kieltämättä kadehdituttaa kun nytkin mies vielä kuorsaa vaan...vaikka mä oon keikkunu hereillä jo liki kolme tuntia.... ei se herää vauvan itkuun edes... oispa yhtä hyvät unen lahjat itellä kans... no, onneks mä osaan ne päiväunet napata, jotkut ihmiset on sellasia ettei saa päivällä unta.. mä en saa aamuisin mutta siis päivällä sitten :)

jotenkin rauhoittunut äitinä minäkin. ei kaikesta stressaa niin paljon kuin noiden aiempien kohdalla. olo on niin varma ja ei mitään pikku-kitinästä tule juostua vauvaa hyssyttämään ;) ja noiden mukuloiden kanssa hermot pitää muutenkin paljon paremmin, kun ei arjessa ole muuta stressiä enää.
rahat on aivan loppu mulla, ja se on suurin ärsyke tällä hetkellä. rasittavaa kun saa kokó ajan taiteilla miten saa kaiken riittämään. no meillä on kyllä yhteiset rahat siinä mielessä et ruokaa on ja vaatteita. mä hoidan mun laskut ja mies omansa, ja yhessä maksetaan yhteisiä. mut nyt on ollu menoja yllättäen niin paljon et tilillä on varmaan parikymppiä ja kymmenen päivän päästä tulee vasta lisää.... :( miehen lompakolla mennään sit siihen asti.... et ei kyl millekkää kodinhoidontuelle innosta himaan jäädä äitiysloman loputtua, ei tosiaan... palaa pää aivan totaalisesti jos en töihin pääse. vaikka se työelämäkään ei helpolla päästä, mut ei tämmönenkään kivaa ole :(

no, onneks nyt on kaikki hankinnat tehty, lapsilla uudet lenkkarit ja tarvittava määrä vaatteita, yms yms et sellasia ei tarvii huolehtia. mut ressaa tää silti. ja vallankin kun on niin väsynyt niin varmasti tuntuu vielä suuremmalta ongelmalta kuin onkaan.. miehen kanssa onneks osaan ja voin jutella. muita ihmisiä mä en juuri edes jaksais nähdäkään... eilen käytiin prismassa, ja jo puolessa välissä kauppaa olin aivan valmis lähteen pois. en tiedä mikä on tullu, mä kyllä ennen viihdyin kaupoissa. nyt mua ei sais noihin isoihin marketteihin millään... ja sit tietenkin siellä oli puolet kaupungista samaan aikaan ja kaikki änkee ja tönii ja ajaa kärryillään minne sattuu.. parkkipaikat täynnä yms mukavaa...
kai musta on tullu väsyny ja vanha ;)

mut tää ihana rauha minkä aamukahvilla oon tänä aamuna saanu, on korvaamaton... lapset on ilmeisesti heränneet jo, mut nauttiivat niin tosta omasta tilasta ylhäällä, et ei niitä paljoa täällä alakerrassa olekaan näkyny :D ja vauva nukahti keskelle ruokapöytää viltin sisään :) mä niin haluisin lenkille koiran kanssa, ihan vaan minä ja karvanen... ehkä mä meen illalla sitten...

hiivatulehdus oli ja pirskule vissiin meinaa tulla uusiks. ne kellä sitä ollu paljon: mä niiiiiiiin ymmärrän nyt sen tuskan kun tuntuu et hermo menee kun ei se hellitä...
kyllä naisen elämä on sit tehtykin hankalaks... ;) tiistaina mulla on jälkitarkastuksen jälkimmäinen osio, saa nähä mitä lääkäri sanoo sitten...on taas eri lääkäri... jättekiva...
ja sokereita ei siis enää tarvii mitata, sain sen mittarinkin omaks, mitä mä sillä teen ? ;) ja sokerirasitukseen sitten vuoden päästä. tosin tässä terkkarilla on ihan oma linja taas, mulle nimenomaan sanottiin et tartti mittailla jälkitarkastukseen asti, ja tää taas vähätteli et no ei ois tarvinnu.
ja kun mulle diabeteshoitaja sanoi et puol vuotta synnytyksestä niin uudestaan testiin kerran on kolesterolia ja sepelvaltimotautia suvussa, niin terkkari sano et kyl se vuos on se hyvä raja... ota taas selvää näistä... sen mä vaan toivon et siinä vaiheessa kun ja jos uuden raskauden saan vielä kokea, niin toi terkkari ois siirtyny muualle.... en vaan tykkää sen tyylistä. se tietää kaiken kaikesta..

nytkin kun kerroin miks on ollu henkisesti taas rankkaa, eksän takia, niin se vaan sano et no mitäs jos vaan koittaisin menneiden antaa olla? et älä mieti niitä entisiä asioita niin kyllä siitä helpottaa..
jooo-o, enhän mä olekaan miettiny, se hankala mies vaan pistää välillä asioita hankalaks, ja tekstailee mielenkiintoisia viestejä, niin miten se sit auttaa etten mitään miettis? huh.
no, ihan hyvin nyt menny onnkes parisen viikkoa taas, ja ihan on juteltu asiaakin puhelimessa. ja sillon ei muakaan vaivaa mikään kun sen kanssa asiat toimii. ja niin sen pitäis mennäkkin.

kyllä nyt on hieno aamu taas, aurinko paistaa ja taivas näkyy olevan aivan sininen ja pilvetön. tänään tuleekin sit vissiin se ennätyslämmin päivä :) nautitaan ihanasta säästä ja koittakaa jaksaa pienten kanssa , ja vähän isompienkin :)

Floweri ja typy
 
Hei!
Voi flower sua, raha on kyllä yksi murheenkryyni! Toivottavasti saisit nukuttua jatkossa myös aamuyöllä. Kovasti voimia lähetän :hug:
LD Söpö poika kyllä sulla, tai paremminkin komea, kyllä heti niin pojan näköinen! :heart:

Täällä kärsittiin muutamana iltana taas kitinöistä, klo 19 alkaa ja päättyy kun meen vauvan kanssa nukkumaan. Vauva nukkuu edelleen yöt hyvin, eka pätkä on klo 21-4 tai 5. Aamuyöllä on kähinää kun yleensä silloin tulee kakka, nukahtaa kyllä sitten kun on 20 minuuttia ähissyt kakan tuloa. Ja kas, kuinka käy äidille... Minäkään en usein nuku enää viiden jälkeen ja painelenkin usein kahvin jälkeen koiran kanssa talliin siinä kuuden aikaan. Se on niin ihanaa, että oon valmis uhraamaan aamulla parin tunnin unet sen OMAN AJAN takia. Voin henkisesti paremmin kun saan sen 1,5 tuntia olla keväisessä aamussa, vain minä, hevoset ja koira + pellolla olevat joutsenet ja kurjet ja maaseudun rauha. Kroppakin alkaa palautua normaaliin kuosiin kun heinää kannan ja hevoset roudaan ulos ja paskat siivoan tallista. :)
Lonkka meinaa kipuilla, buranalla jotenkin pärjään. Ratsastaessa vaivaa kuitenkin v...tukseen saakka :mad:. Toivotttavasti antais periksi.

Vauva syö ja kasvaa, posket jo pullottaa ja vauva yrittää hymyillä. Tarkkaan katsoo ihmisiä silmiin.
Paljon ollaan oltu ulkona, pari kertaa päivässä nukkuu pitkät pätkät pihalla ja mä touhuan siellä omia juttujani, harjaan hevosia tarhassa ja kuopsutan puutarhassa. Tänää on taas ihana sää, just tultiin ulkoa. Lyötiin pesistä poikien ja miehen kanssa ja sain tehdä kesän ekat kärrynpyörät nurmikolla :D. Imetyksellä mennään vieläkin, pari kertaa ollaan kokeiltu korviketta mutta vauvalle ei oikein kelpaa. Mukavaa myös kun mies on nyt 4 päivää kotona, se on ollut ympäri vrk:n töissä. Arki pyörii hyvin vaikka yksin täällä olenkin. Saan itse hoidettua hevosetkin hyvin pitkälle.





 
Viimeksi muokattu:
tiinelli kiitos :heart: menin vauvan kanssa nukkumaan aamulla sitten kymmenen jälkeen, vedettiin pari tuntia, ja loppupäivä menikin jo kuin tanssi :D

kyllä uni on tarpeen!!! sit oltiinkin ulkosalla loppupäivä, haravoitu, touhuttu muksujen kanssa yms yms.. ja kummasti edes ei ole itkettänyt... unta mä vaan tarviin... toisaalta oli kurjaa nukkua kun lapset oli viimeistä päivää ennen kuin lähtivät isänsä luokse, mutta olin ainakin kiva ja levännyt äiti sen jälkeen ja jaksoin koko päivän olla menossa mukana :)
ja ulkoilun merkitystä ei voi liiaksi tähdentää... aivan ihana ilma ollut, narutoppi päällä painelin pitkin pihaa koko päivän :) ekat rajat siis saavutettu ;)

tosi vaikeaa oli vauvan vaatetus säätää oikeaks, millon oli kuuma ja millon kylmä.. no, tyytyväinen hän enimmäkseen oli kyllä, kovasti tykkäsi kun pihalla vaan välillä istuksittiin. ja rintareppu oli kova sana, siinä oli helppo kulkea mukana, ja itsellä jäi kädet vapaaksi pelata krokettia lasten kanssa :) palloja himona jahtaava koira teki vaan osansa pelille eikä meistä kukaan voittanut :D mutta yhdessäolo oli se pääasia :)
 
Kantorepusta tuli mieleen että milloin sitä voi alkaa käyttää? Mulla on sellainen baby björn? mallia en tiedä ja kaveri sanoi, että vasta 3kk:n iässä sais käyttää. Kuitenkin yhdellä kaverilla on sama merkki, mutta eri mallinen ja on käyttänyt ihan pienestä saakka... Kantoliinakin ois testissä, mutta en oo saanut sen vertaa aikaiseksi, että perehtyisin sidontoihin jne. Se ois kyllä kätevä kun tykkään paljon sylitellä vauvaa. Pidän sitä tärkeänä kun on vielä näin pieni.

Imetys on onnistunut alusta saakka hyvin, vaikka ajoittain onkin ollut todella kivuliasta. Vauvan imuote on tarkistettu ihan ammattilaisen toimesta, ei vikaa, mutta mun nännit on olleet tosi kovilla :'( Välillä on ollut pakko pumpata kun tuli ihan verta ja korviketta saatan antaa illalla, että tissit saa vähän levätä. Imetän lapsentahtisesti eli paljon kuluu aikaa siihen. En kuitenkaan ole edes harkinnut lopettavani. Luotan, että kipu loppuu kokonaan. Paljon on jo helpottanut. Tosi hyvä vinkki on ollut rasvata lampaanvillavoiteella usein ja pitää maidonkerääjiä, jolloin nännit ei ole kosketuksissa mihinkään ja saavat ilmaa ja pysyvät kosteina. Mitä vaan rakkaan vauvani vuoksi :heart:

Lähtöpaino ja maha palautuivat käsittämättömän nopeasti. Viikko synnytyksestä näytin kuin en koskaan raskaana olis ollutkaan. Paino laski kolmen viikon aikana ja nyt toiveissa onkin vielä vaunulenkeillä karistaa lähtöpainosta hieman. Saapa nähdä kun noita herkkuja tekee koko ajan mieli ja paljon niitä uppoaakin :popcorn: Herkuttelu loppuu ensi viikonloppuna kun ristiäiset on juhlittu.

Vauva on aivan ihana. Meillä on helppo vauva jos näin voi sanoa. Tai tyytyväinen. Mahaa kipristelee välillä ja se itkettää, mutta cuplaton auttaa. Yöllä usein valvotaan, koska pienen rytmi on vaan nyt sellainen. Mitään hätää ei ole, mutta hereilläolokausi osuu usein 00-04 välille. Tosin sitten nukkuu hekposti 4 h ja syö ja nukkuu 3h ja syö ja nukkuu vielä :)

Jaha nyt pitää lopettaa. Tosi mukavaa kun olette kirjoitelleet tänne. Voisiko joku laittaa mulle vaikka yksärinä sen suljetun osoitteen kun tässä koneella mulla ei sitä ole. Kiitos!
 
Heips taas

Vyöhyketerapia Kuinka usein vauva saa käydä? Mä annan täällä kotona ihan kotitekoista vyöhyketerapiaa. yhtenäpäivänä hieroin kahteen otteeseen jalat, mut nyt ajattelin et joka toinen päivä vois olla hyvä. Poika ainakin nauttii.

Hymy Täälläkin jo hymyillään ja on se niin ihanaa katseltavaa, et sydän sulaa entisestään.

Raha Tuntuu et on yli tarpeen, kun mihinkään en ole päässyt niin makaa vaan tuolla tilillä. Mut pikkuhiljaa sieltä hupenee. Säästöön pitäis saada, kun kesärenkaat nyt hankitaan ja raksa rahat rupee oleen lopussa ja uusi autokin tarvittas. Eli pitäs antaa maata tilillä vaan.

sokerirasitus Raskausdiabeetikoilla 6 kk kuluttua synnytyksestä. Jos on ollut insuliini käytössä, niin eka rasitus jo 6 viikkoa synnytyksestä.
Mä itse mittasin vaan pari kertaa raskauden jälkeen sokeria, kun ei siitä sanottu mitää ja olivat OK. Sokerilääkityksenkin lopetin kun pääsin laitokselta, kun ei siihenkän kukaan osannut ottaa kantaa.

Vaatetus Siis niin ihanat kelit ja paljon päänvaivaa. Meillä kun parvekkeelle paistaa koko ajan aurinko ja mittari näyttää hirveitä lukemia. Kun menee ulos tuntuu viilemmältä. Laitat pojan nukkuun klo 9 niin sillon paljon kylmempi kuin klo 12 aikaan ja poika nukkuu 13 asti. Sit koetat laittaa sellasia mitä pystyy helposti vähentään kesken unien. vaikeeta aikaa, mut ihanaa kun aurinko paistaa.

Herääminen Meillä menee edelleen yöt mukavasti mun mielestä, mut se aamun viimenen syöttä, mä en millään jaksas nousta ylös, haluun vaan olla.
Nyt kaksi yötä mennyt niin et klo 22 nukkuun herää 2-3 välillä ja sit 5-6 välillä. Siinä välissä poika ähkii ja puhkii, muttei varsinaisesti hereillä. No mä sit kuuntelen sitä ähinää ja puhinaa. Pojalla paljon ilmaa mahassa ja välillä teen pierujumpat pojan nukkuessa, et rauhottuis. Vieläkään en ole saanut korvatulppia aikaseksi, mut pakko ne saada!!
Joskus aamusyötön jälkeen poika nukkuu takas vielä tunniksi, muttei aina. Tosin aamupäiä unet klo 9 eli ei se nyt niin kamalaa ole jos pitää kuudelta itekin nousta.

ON
Meillä nyt disflatylit käytössä ja en osaa varsinaisesti sanoa onko apua. Nyt ollut päivä et poika ei puklaa ollenkaan, välillä vaan pieniä ns sylkijuttuja tulee. Tosin nyt olen oppinut tekeen pierujumpan oikein ja pierua irtoo hyvin. Teen aina pojan herättyä ja sit jonkin ajan päästä syömisestä. Välillä hieron mahaa ja sit jatkuu taas jalkojen koukistelu. Hyvät pörinät lähtee. Samoten pojan röyhtäytys onnistuu huomattavasti paremmin kun ennen, poika jotenkin isompi ja jäntevämpi vai mikä lie syynä. Usein tulee jo matkalla olalle.
Alussahan pojalla ei ilmavaivaa ollut, mut nyt on heräillytkin pierujen takia. Ruokavalionikin pistin tiukemmaksi, mut en nyt ihan sairaanloisesti rupea kaikkea välttämään. Nyt jumpan takia, vaipassa koko ajan pientä kakkaa ja jatkuvasti saa vaihtaa.

Iltasin klo 19 alkaa aina kova huuto. ensin tuttipullosta tuttelia, mut jatkuu sit taas jonkin ajan päästä. Oliko Tiinelin ohje, et otettiin kaikki alasti ja mentiin viltin alle ja poika mahanpäälle. Rouhoittu nopeesti. Olin et jes näin jatkossakin ja seuraavana iltana se ei käynytkään. No sillon autto mobilen katselu. Selkeesti pojalla maha kipeä ja nälkäinen. No ei hän kauaa huuda, mut musta tuntuu pahalta ja kai sitä vauvat itsekäkin saa.
Olen muuten huomannut, et poika tunnistaa jo tutin, tuttipullon ja rinnan eron.
Meillä poika alkanut enemmän syömään tuttia, isonpojan merkkejä. Enään ei olla ihan pikku vauva.

Oma jaksaminen heittelee kovasti. Välillä kaikki OK ja sit taas välillä tunne et mikään ei suju ja poika ei haluu olla mun sylissä tai liian vähän mun sylissä ja huono-omatunto omasta ajasta. Tai sit muka hoidan poikaa liian vähän tai tyrkytän liikaa virikkeitä. väsymys tän teke, koska kun nukuttu niin taas kaikki hyvin ja tämä oma aika on todella arvokasta!!! Keskiviikkona psykologi, niin pääsee taas purkaan tuntojaan.

Kumpa tuo raksa nyt valmistus, elokuusta ollaan puhuttu. Pitkä aika olla vielä "yksinhuoltajana". Oikeesti kun mies tulee illasta kotiin mä olen jo ihan poikki. Onneksi hän jaksaa hoitaa vauvaa. En voi muuta todeta kun kyllä yksinhuoltajat on sitkeitä sissejä ja voimaa heille!!!

Samoten en osaa olla paikallani. Kun vauva nukkuu, niin huusholleeraan hulluna. Miksi, hoen itselleni ja hoen et olen imuroinut eilen ei tänään tarvi!!! kun olin työelämässä, niin tiskikone kävi kaksi kertaa viikossa, nyt kaksi kertaa päivässä. Pyykkiä pesin kerran viikossa, nyt 2-3 koneellista päivässä!!! Samoten imuroin nykyään päivittän ennen 2-3 viikossa. Pitäs vaan osata relata ja lukea kirjaa niin kuin ennenkin, olla itsekäs.
Katselen paikkoja kun on likasta ja pitäs siivota ja siivota. Sit alan hokeen, et me muutetaan ei mitään merkitystä tällä parilla kuukaudella enään ole!!! Mä teen itse itselleni hallaa tiedän sen.

Tiistaina jälkitarkastus, jos sit sais luvan touhuta enemmän, niin saan ruveta murehtiin rakennusajan siivouksia.

Viikonloppuna käytiin anopilla, kun ei siellä olla pahemmin oltu ja anopilla hinku nähä vauvaa. Hieman ollut asiasta syyllinen olo, mut mä en ole jaksanut. No anoppi menee kaksi kertaa päivässä meidän huushollin ohi, et voi täällä vauvaa käydä katsomassa väkisinkin, niin kuin mun oma äiti tekee. No mä tressasin reissua jo valmiiksi. En olis halunnut mennä. Vierailut olleet mulle henkisesti raskaita nyt vauvan synnyttyä, olin sit missä tahansa. No vauva huusi suurimman osan ajasta. Sit en halua et vauvaa piteee muut kun minä ja mieheni. Tiedän et muidenkin pideltävä, mut en
vielä haluu kun niin pieni ja en luota anopin otteisiin. ( Onneksi mies tunnusti ettei halua muiden pitelevän meidän lasta, lähti iso kivi sydämmeltä)
Poika huutaa tissiä, niin anoppi pyytää syliinsä. Juu en anna, me mennään syömään. Meikä imettää miehen huoneessa, änkee sinne ja mulla menee hermo. Kun vauva huutaa ja haluun rauhassa rauhotella, niin kaikki tulee katsoon, no hermohan siinä menee. Sit kun sanon etten halua pojan kanssa paljon kuljeskella kun niin pieni. Niin kyllä miehen siskon lapsia vietiin paljonkin pienestä pitäen. Joo hei tuskin niitäkään 6 viikkosena on raahattu ympäri suomea!!!! Mua ärsyttää vertailu ja neuvominen, etenkin kun meidän perhe on meidän perhe ja me tehään niin kun me halutaa ja ollaan ihan erilaisia kun siskon perhe. Siis mua vituttaa tollanen!!!
Ollaan miehen kanssa päätetty ettei lasta riepotella kauheesti ennen kesää, vaan tutustutaan rauhassa ja opetellaan yhteistä arkea ja vauvan lukemista. Me ei olla käyty oikeestaan missään vauvan kanssa ja jos me halutaan tehä niin, niin me tehään.
Sit mua ärsyttää kun tyrkytetään apua, sillon kun mä en sitä haluu tai kaipaa. Appivanhemmat usein puhuu, et meidän poika kun ottaa siellä päivä unia ja on hoidossa. Siis mä hoidan mun lapseni ja hän ei tosiaankaan me minnekään yö kylään moneen vuoteen tai mitä syytä ottaa päivä unia siellä. Mä en itsekään ole pienenä ollut hoidossa. Mä ole 32 v mulla ei ole menoja joiden vuoksi lapsen pitää olla yökylässä. Eikä kovin pian päivä hoidoskaan kun isällään. Sit ei kenekään tarvi työnnellä mun vauvaa vaunuissa kylällä, kyl mä työnnän ihan ite. Siis pikku asioita, mut mua ärsyttää suunnattomasti tollanen tällä hetkellä. Mä olen saanut vauvan, et minä hoidan sitä mieheni kanssa. Ei ihme et mä välillä loppu, mut näin mun ajatuksen juoksu kulkee. Tuleepas sekavaa tekstiä, vaihetaan aihetta.

Kaksi parasta kaveriani saa vauvan loppu vuodesta, toisella yritystä takana 6 vuotta ja toisella PAS, ihanaa saada pikkuselle kavereita lisää.

vauvakino Kesällä ajattelin mennä kokeileen millasta on ja pikku hiljaa liikkua enemmän vauvan kanssa.

ensiviikolla parturi, saa nähä miten mies pärjää 4 tuntia pojan kanssa. Mut laitetaan kunnolla kuntoon äitienpäiväksi. Nyt olen jaksanut jo kaivaa piilolinssit käyttöön. Yksi päivä kaivoin meikkipussin esiin, mut en sit kuitenkaan jaksanut meikata. Mut kesää rinnassa alkaa olemaan.

Sorry kirjoitus virheet, mutten jaksa kaikkea kahlata läpi enään.

Aurinkoista pääsiäis maanantaita


sane ja toivo
 
Kantoreppu : Meille sanoi lastentarvike myyjä, että saa käyttää heti syntymästä alkaen ja paketissakin lukee 0+. Meillä on Graco merkkinen reppu ja vauva viihtyy siinä hyvin. Tietenkin kasvot vielä itseä kohti. Vasta sitten joskus 3kk iässä voi katsella menosuuntaan.

Meidän pikkuisella ollut kova flunssa. Ei onneksi kuumetta tms. Varmaan samaa pöpöä kuin itselläkin oli hetki sitten. Keittosuolatippoja neuvottiin antamaan ja ne on auttanut.

Meillä lähti kokonaan masuvaivat Relatipoilla :)

Nyt on saatu jonkunlainen rytmi elämään. Pikkuinen nukkuu yöt klo 21-8.30 muutamalla herätyksellä. Viimeiset 2h on kuitenkin ähisemistä. Nukuttaa mutta tutti ei pysy suussa jne. klo 10 maissa menee ulos unille ja nukkuu 1-2h- Illalla klo 16-18 maissa toiset unet ja sen lisäksi pieniä torkkuja silloin tällöin.

Me liikutaan ja on liikuttu alusta asti vauvan kanssa jokapaikassa. Kaupoissa, busseissa ym. Vauveli nukkuu hyvin vaunuissa ja nauttii siitä kun vaunut on liikkeessä.

Itsellä oli järkitarkastus viime viikolla ja kaikki ok. 3kg alle lähtöpainon :) Mulla tosin tuli lapsettomuus hoidoista monen monta kiloa ja nyt tiputellaan niitä.

Maitoa riittää ja vauvan tahtisesti syödään. Illat tosi tiheästikin. Välillä ottaa itseä voimille mutta hetkenhän vauva vain pieni on.

Meidän vauva oli 6 viikkoisena 58,6cm ja 5660g. Aika isokokoinen siis jo on. Vaatteissa 62 ja jotkut 68 menossa... :)

Vauveli on tosi hyvän tuulinen. Hymyilee paljon ja juttelee jo pitkät tovit leikkimaton roikkuville leluille.

No tulipa jotain kuulumisia pikaisesti kirjoitettua, täytyy mennä pyykin ripustukseen :)

Marrr ja vaavi 7vkoa ja 4päivää
 
Moi pitkästä aikaa :)

Ristiäiset täällä onnellisesti ohi ja pikkuinen sai nimekseen Lilli Karoliina :heart:



Nimi oli aika pahasti hakusassa, vielä vähän ennen papin tuloa mietin jotain muuta vaihtoehtoa. Kysyin mieheltä kun pappi oli jo täällä, et mitäs mä nyt näihin papereihin laitan? Kun ei millään meinattu päästä yhteisymmärrykseen. Nyt meneekin sit tasan, esikoisella on mun päättämä eka nimi ja mies keksi toisen, nyt meni toisinpäin.

Esikoinenkin malttoi olla kiltisti koko päivän, mitä nyt vähän alkoi kyllästyttämään paikalla oleminen kasteen aikana :D Myöhemmin sit juoksikin kummien poikien kans tuolla ulkona, kuulemma melkein parikymmentä kierrosta talon ympäri. Kyllä illalla huomattiin, että oli vähän sippi :)

Päivänsankari oli tosi kiltisti, katteli vaan silmät pyöreinä ja naureskeli :) Ei edes pään kasteleminen saanut itkua aikaan.

Tarjottavia oli riittävästi ja illalla sitten miehen serkku kävikin rääppiäisillä.

Muuten täällä arki rullaa suht hyvin, mitä nyt tuon uhmiksen kans menee hermot useamman kerran päivässä. Samoin miehen kans on varsinkin nyt ristiäisten alla ollut hermot kireellä, mut toivottavasti helpottaa nyt kun stressi on ohi.

Tässä vielä pari kuvaa :)

Lillukka


Molemmat äitin rakkaat, Lauruska ja Lillukka :heart:



-JennyA & pikku-Lillukka 7vkoa (ja risat)-
 
Viimeksi muokattu:
Jatkanpa vielä vähän juttua... Mies lähti tyttöjen kans ulos ja sain nautiskella päiväkahvit rauhassa :)

Kantorepusta: Meilläkin on Baby Björn ja kuulemma saa käyttää ihan pienestä. Mun selkä ei vaan tunnu kestävän sitä edes näin pienen vauvan kans, Me on käytetty nyt kantopussia kotona ollessa ja liinaa sit olis tarkoitus alkaa käyttään kesän mittaan ulkonakin. Tosin tää neiti viihtyy vaunuissakin, saattaa vedellä 4-5 tuntia, ehtii siinäkin vaikka mitä touhuilla. Esikoinen kun ei missään vaiheessa suostunu vaunuissa kunnolla nukkuun.

Imetys alkaa meillä olla aika loppusuoralla. Vauva ei osaa imeä kunnolla, ei saa rinnasta kunnolla maitoa. Ei tule koskaan tyytyväiseks pelkällä imetyksellä. En sitten jaksa enää taistella ja kärsiä sitä kipua koko ajan, kun imuote on niin huono. Lypsänyt olen jonkin verran ja enimmäkseen onkin saatu syötettyä omaa maitoa. Ehkä viikon verran on ollu lähes pelkällä korvikkeella. Jotenkin olen yrittänyt itselleni takoa päähän, että pääasia et vauva saa tarpeeksi ruokaa mutta silti hirveä syyllisyys vaivaa, kun en saa sitä syömään rinnasta kunnolla. Eikä täällä oikein ole mahdollisuutta saada imetysohjausta, neuvolassa ei osata auttaa ollenkaan.

mut nyt lähden siivoamaan eilisten juhlien jälkiä, lähinnä laitteleen ylijääneitä tarjottavia pakkaseen. Sit pitäis lähteä yks kukkapenkki kaivamaan ylös, kun pitäis ne kasvit jakaa ennen ku kasvavat liikaa...

-JennyA-
 
Heips!
Eka kertaa nyt vasta kirjoittelen tänne. On ollu kaikenlaista muuta tässä niin ei ole kerinnyt.
Jouduin synnytyksen jälkeen antibioottikuurille, emättimeen oli tullut tulehdus ja eppari haava oli kans hieman tulehtunut. Joka nyt onkin sitten auki koska tikit ei ilmeisesti olleet pysyneet, no ahkeraa suihkuttelua..
Mulle ei jääny kovin hyvät mielikuvat synnytyksestä eikä osastolla olosta: / Epiduraali ei auttanut synnytyksessä ollenkaan joten kivut oli ihan saatanalliset:mad: Ja kukaan ei sanonut mitään mistään epparin teosta kuulin siitä vasta kun tikkasivat mua. Niin ja tikkejähän tuli moneen eri "kerrokseen" määrästä ei oo tietoa..:ashamed:
No sitten osastolla, aina kun pyysin hoitajilta apua imetyksen suhteen niin ne vaan tuli ja "löi" vauvalle tissin suuhun ja lähtivät.. Eli en saanu minkäänlaista opastusta imetyksen suhteen vaikka sitä toivoin. Niinpä tyttö saattoi olla tissillä 1h ja huutaa sen jälkeen nälkäisenä. Maitoa mulla ei tullu niin antoivat lisämaitoa pullosta. Lisämaitoa tarvittiin myös sen takia koska tyttö oli alle 3kg niin verensokereita mitattiin ja ne oli muutaman kerran aika alhaiset. Niin ja kaiken lisäksi ainuana yönä kun tyttö oli hoitajien hoidossa oli sille annettu tutti, eikä minulta oltu kysytty lupaa..:(
No kun kotiin lähtö lupa saatiin, rupes eräs vanhempi kätilö narisemaan että meidän olisi hyvä jäädä osastolle vielä yhdeksi yöksi koska maitoa ei edelleenkään tullut paljon. Mutta olin päättänyt että kotiin lähdetään ja lääkärikin sanoi että kotona maito toden näköisesti nousee. Kätilö sitten kotiutus vaiheessa kätilö sitten kauhisteli että nythän tyttö JOUTUU pelkälle korvikkeelle, kysyin että kuinka niin?? No tämä tuumas siihen että siksi koska mulla ei tuu mitään ja mun ei siksi kannata edes imettää...!!!:confused: No onneks oli itellä järki mukana, joten jatkoin sinnikkäästi imetystä korvikkeen lisänä. Maito nousikin seuraavana päivä kun kotiuduttiin.
Korviketta ei ole sen kummemmin tarvittu. Eli täysimetyksellä mennään. Mies antaa tosin korviketta jos on tytön kanssa kaksistaan kun en ole saanut lypsettyä maitoa.
Niin ja osastollahan ne antoivat rintakumin jonka kanssa olenkin imettänyt siitä saakka. Nyt olen sitten kokenut ton rintakumin hankalaksi, mutta tyttö ei rupea millään pelkälle rinnalle. Ei vaan saa kunnon otetta rinnasta. Luulen että tämäkin olisi vältetty jos osastolla olisi ohjattu imuote meille kunnolla..:(
No onneks meillä on ihania terveydenhoitajia neuvolassa jotka ovat meitä kyllä kaikin mahdollisin tavoin auttaneet. Ensi viikolla meille tulee kotiin imetysohjaaja joka neuvoo kädestä pitäen imetysasennot ja imuotteen.

Onko teidän kanssa kukaan käynyt synnytystä läpi? Tai oletteko saaneet epikriisiä siitä?
Minun kanssa sitä ei ole kukaan käynyt läpi enkä ole saanut epikriisiä. Joten minulla ei ole mittän haisua koko synnytysestä, mitä nyt omat katkonaiset muistikuvat. Tätäkin ihmettelivät neuvolassa, no he ehdottivatkin että käydään neuvolassa se läpi koska mulla jäi hieman kammo tosta synnytysestä..

Arki on lähtenyt sujumaan ihan kivasti, imetän siis lapsen tahtisesti ja tytöllä ei ole minkäänlaista rytmiä. Joskus nukkuu 4h korkeintaan, yleensä syö 2,5h välein välillä jopa 1h välein. Ensimmäisen viikon yöt oli yhtä tuskaa, tyttö huusi yöt ja nukkui päivät. No nyt on onneksi nukkunut yölläkin kun kaveri opasti että ei kannata vaihtaa vaippaa yöllä jos ei ole pakko..

Kastajaiset on 7.5 ja kotona pidetään pienimuotoiset.

Tässäpä meidän kuulumisia, teksti on varmaan tosi sekavaa mutta jospa siitä jotain selvää saa..:)

Katjahei ja rinssa 1kk 5vrk
 
Heips!

Jaahas, pääsiäislomat kohta jo vietetty. Ihanat ilmat ollut ja täälläkin päästiin jo grillauksen pariin iltaisin parina päivänä.

Mukavia nimiä täällä vauvat saaneet! Siis mä oon edelleen ihan ihmeissäni, mitä tää lapsi saa nimeksi. Soppaan on lisännyt anoppi lusikan ja toinen nimi pitäisin tulla sieltä sitten... niin, ettei menis liian helpoksi :D

Vauva on kiltti, toisinaan vatsaansa valittelee, mut kyllä maailmaan meteliä mahtuu ja ei oo naapuritkaan vielä valitelleet. Nukkuu ihmeen paljon. Mä oon just semmonen äiti, etten voi kyllä olenkaan sinä aikana levätä kun vauva nukkuu, vaan siellä sitten käyn "tarkistelemassa" vointia viiden minsan välein... Oispa ihanaa olla rennompi! Mut toisaalta oon kyllä ennenkin ollut tällänen, joten omien päikkäreiden väliin jääminen ei yllätä :LOL:

Synnytystä ei kukaan käynyt kanssani läpi (tosin ei siinä kai mitään suurempia ongelmia ollut, joista ois ollut kysyttävää), tiedot synnytyksestä ilmeisesti postitetaan neuvolaan, mut ei vielä oo täällä näkynyt.

Kantoreppuna on mulla tällä hetkellä shelter lodger, ja oon sitä tykännyt käyttää. Mulla toi baby björn aiheutti kanssa selkävaivaa, mutta ei kyllä vielä ihan pienen vauvan kanssa. Manducan hankin, kun vauva tästä vähän kasvaa.

Raha ei kasva puussa, mut mun rahankäyttö on holtitonta joskus, joten ei kerkee tilillä hirveesti vanheneen. Onneks mulla on säästeliäs mies.

Flower lähetän yksäriä...

Mindi83
 
Katjahei Munkin synnytys oli aika ikävä kokemus. Mä käyn sitä läpi neuvolan psykologin kanssa. Huomenna seuraava istunto. Kannattaa ilman muuta puha asiasta jonkun kanssa. Epikriisi kuuluu tulla kotio ja neuvolaan, jos ei tule kysele perään. Tosin se saattaa olla niin lyhyt, ettet saa siitä vastaavaa hyötyä.

Imetys siskoni kans opetettiin imettään rintakumeilla. Pääsi erooon niistä niin, et poika alotti imemisen rintakumilla ja jonkin aikaa imettyään sisko otti rintakumin pois. No onneksi tulet saamaan hyvää ohjausta imetykseen. Mulla itsellä kun aika hyvin panostettiin siihen miten rinta suuhun ja erilaisia asentoja osastolla yhden hoitajan toimesta. Anna ihmeessä palautetta osastolle, sitten kun jaksat.

Meikä valmistautuu jälkitarkastukseen
 
synnytyksen läpi käyminen no kun osastolta olin lähtötarkastuksessa, hoitaja kävi sen vaihe vaiheelta mun kans läpi, oli ihan paperilla kaaviot miten oli edennyt, kiva kyllä et kelattiin. viime viikolla kun neuvolan jälkitarkastuksen keskustelu-osio oli, terkkari ei edes kysynyt mitään synnytyksestä!!! ja se oli mun mielestä outoa..

rintareppu kiitos mindin, mulla on käytössä baby björnin reppunen, aivan suunnattoman kätsy. ei käy kropan päälle, hiki vaan tulee ;) mä oon kyl aina tehny paljon fyysistä työtäkin, voi olla että selän lihakset vaan tykkää :)

imetys se on hieno asia jos se joillakin onnistuu luonnostaan, mutta miks ihmeessä syyllistää itseään jos se ei onnistu?????? mulla on jo kolme korvike-vauvaa, ja thats it. ei siinä sen kummempaa vaikka kuinka tottakai ois ollu ihanin asia maailmassa tuo onnistunut imetys. kun ois ees maito riittäny kuukaudeksikin niin oisin ollu kiitollinen. mutta minkäänlaista syyllisyyttä on turhaa kantaa, se ei sitä asiaa miksikään muuta vaikka kuinka kelailis. ihan loistava äiti jokainen on vaikka ei maitoa tulis rinnan kautta vauvalleen annettua :)
voitte muuten uskoo et meni jauhot suuhun tossa yhtenä päivänä, mentiin anoppilaan syömään ja siel oli miehen tätejä miehineen. no, oltiin varmaan vajaa vartti oltu talossa, sen että tervehditty kaikki paikalla olijat, niin yks miehen tädeistä kajautti: NIIIN SIIS SULLAKO EI OO TISSEJÄ OLLENKAAN???
Ääääh,,, sit se alko änkyttä et eiku siis maitoo tule tai sillee...
mä en osannu oikeesti sanoo mitään... mies pelasti tilanteen ja sano et sellasta se joskus on ja sillä siisti :D
kukaan ei puhunut aiheesta sit enää , varmaan kaikki näki et mä menin aivan hämilleni :D eikä tää täti millään pahalla, tai arvostelevalla tavalla sitä sanonu, ne on tollasia hölöttäjiä kaikki, et jos kyseessä ois ollu hankalana tiedetty ihminen, se oiskin ollu tosi ilkeesti sanottu.
Nyt tää lähinnä vaan naurattaa ;)

ei anneta vauvaa muiden syliin anteeks mut tää kolahti silmiin aika lujaa... mä ymmärrän jos joku on kännissä niin sellaiselle sitä vauvaa ei anneta... tai sit mun ajatusmaailmassa on vikaa ... siis minkä tähden ei muut ihmiset sais vauvaa pitää?? ei se siitä rikki mene ;) ymmärrän kyk jos on ensimmäinen lapsi, et siitä vaan haluaa kaikin voimin pitää itse kiinni.
mutta: isovanhemmille on varmasti kurjaa jos ei saa vauvaan tutustua... meillä kaverit ketä on käyny, saanu kaikki pidellä, kuka vaa ite haluaa. oon sitä mieltä et näin vauva oppii jo ihan pienestä, et muitakin ihmisiä on kun vanhemmat, eikä sosiaalisena sitte ala vierastamaankaan. näin on ainakin mun muksut olleet vauvoista asti. eikä se ole huonoa äitinä olemista, jos vauva hetken on jonkun muunkin sylissä....

eppari siis jos ei joku tätä tiennyt että sellanen saatetaan synnytyksessä tehdä??? mä ihmettelen kyllä neuvoloita, miksei tästäkään valaista ensi-synnyttäjiä????

raha meillä menny ton remontin kuluihin ja lasten huoneiden sisustukseen, ja sit napsahti vielä liki parinsadan sairaalalasku... ja kun laskuja on ni niitä joskus vaa kasaantuu... mut kaikki järjestyy, en voi mihkää vaatekaupoille kyl mennä mut onneks mahtuu viime kesän kledjut taas :) oon mekko/hame-ihminen, joten helmat hulmuaa jo :)

vauvan vaatetus vaunuihin oon laittanu bodyn ja sukkahousujen päälle fleece-takin ja -housut. sitten makuupussiin. kun keli lämpenee vauvan nukkuessa, vetoketjuja vaan auki, ei tarvii alkaa toista herätteleen :)

mukavaa uutta viikkoa :)

mindi laitan tekstarii :)
 
Pikasesti vain tuota toisten syliin antamisesta.

Minusta vauva ei ole mikään kiertolelu, jonka kuuluu kylässä mennä sylistä syliin. Isovanhemmat ja muut sukulaiset ja ystävät ovat saaneet pitää vauvaani sylissä, mutta ei se tarkoita, että kovin miellelläni annan poikaani heidän sylitettäväksi. Varsinkin kun halutaan sillon, kun meillä on joku oma juttu menossa, kuten syömään meno tai rauhottaminen.

Meillä ainakin toisen isovanhemman otteet on sellaset, et herran jestas. Poikakin ihan kauhuissaan. Sit koko ajan vaihdetaan pojan asentoa sylissä, niin et ihan hämillään ja maha menee sekasin ja puklaa taas kaiken pihalle.

Papat eivät ole edes halunneet ottaa vauvaa vielä syliin. Haluavat ottaa vasta sitten kun poika isompi ja jäntevämpi ja pää pysyy mukana.

ihan vain lisätiedoksi, et mun lähisuvassa ei ole ollut sylivauvoja moneen vuosikymmeneen ja siksi osalla otteet hakusessa ja varmasti otteet paranee ajanmyötä niin isovanhemmilla kuin mun muilla lähisukulaisilla.
 
Ihanaa kevätpäivää kaikille:wave: Pääsiäiset ´lusittu´ja nyt kohti vappua :) Mitäs ihmisillä on vapuksi ajateltu? Meille tulee miehen sisko ja hänen miehensä sekä heidän 6v poika yökylään lauantaina ja sunnuntaina suunnataan Lintsille jos sää sallii :D Tämä on ollut jokavuotinen perinteemme ja lapset on riemuissaan :)

LD Meilläkin esikoisen kanssa ekan vyöhyketerapian jälkeen ilta oli yhtä huutoa mutta siitä sitten pikkuhiljaa alkoi hiljentymään :) Voimia sinulle kovasti,toivottavasti kohta jo helppaa :)

synnytys käytiin läpi jo sairaalassa vaikka ei siinä sektiossa sen kummepaa läpikäymistä ole :) Kyseltiin vaan että miltä se noin operaationa tuntui ja millaisia kuvia jäi henkilökunnasta yms.

Ihania nimia ja kuvia lapsista olette laittaneet!!:heart: JennyA:n tyttelin kastemekko oli todella kaunis :)

vauvan syliin antamisesta Flower olikin jo laittanut ja samaa minäkin kummastelen että miksi ei anneta muille? Itsellä oli sama ´vika ´esikoisen kanssa ja se vaan lisäsi ahdistustani kun ei osannut ottaa iloa irti kyläilyistä tai muista vaan koko ajan istui huutavan lapsen kanssa :( Onneksi nykyään osaa jo nauttia siitä että mummit ja vaarit höösää vauvaa ja itse voi rentoutua ja nauttia kylässäolosta. Ja just toi että pitäisi osata ajatella asiaa isovanhempien kannalta,he varmasti innolla odottavat vauvaa kylään ja sitten eivät saakkaan pitää ja hössätä niin on varmasti aika kurjaa.

Tässä pari kuvaa Möttisestä :)

Tässä ollaan parin minuutin ikäisiä


Tässä parin päivä ikäisiä


Ja tässä jo reilu kuukauden,tämä oli ristiäiskutsukuva


Nyt lähden tekemään ruokaa ja iltapäivällä kouluun :)

-Naurukohtaus ja Lenni jo yli 2kk-
 
Imetys täällä on luistanut ihan jees, mutta.... Nyt ollaan annettu korviketta jokusen kerran ja sen jälkeen vauva on paljon tyytyväisempi. Eli siis, meillä myös iltakitinät melkein loppuneet sillä tavalla että annetaan korviketta iltapäivällä. Vauva kun syö lähes kaiken aikaa rintaa hereillä ollessaan, mulla ilmeisesti on tissit ihan tyhjät iltaisin. Eli korviketta meilläkin jo pelissä. Älkää hyvänen aika rinnastako imetystä hyvään äitiyteen! Jokainen imettää sen minkä onnistuu, tai ei ollenkaan, jos vauvalla muuten riittää rakkautta ja hoitoa niin hyvä. Sama se, mistä sen ruuan saa.

Synnytyksen läpikäyminen eri kätilö tuli osastolla juttelemaan sen läpi, samoin terkkari kotona käydessään ja antoi myös epikriisin samalla. Ainoa asia mikä mun siinä vaivaa on se, että sairaalaan mennessä olin tasan 2 cm auki ja tunnin käyrällä olon jälkeen (mihin supistuksia piirtyikin tosi hyvin olin saman 2cm auki. Tunti ennen tytön syntymää kätilö alkoi painostaa mua kotiin ja moneen kertaan sanoi ettei mun synnytys ole käynnissä kun supistukset ei tehnyt mitään mun kohdunsuulle. Nyt kuitenkin se kätilö on repinyt epikriisiin jostain synnytyksen kestoksi 5h 45 min??!! :mad: Sen naisen asenne oli todella ilkeä siihen saakka kun yhtäkkiä mun synnytys sitten käynnistyi rytinällä, ja toinen kätilö jonka kanssa juttelin synnytyksen läpi, sanoi että kesto on sen 20min. Mieskin ihan ihmeissään, eihän me oltu sairaalassakaan kahta tuntia edes, miksi se kätilö olisi ollut laittamassa mua lähes väkisin kotiin, jos mulla olisi HÄNEN mielestään synnytys kestänyt jo useita tunteja sinne mennessä. Se kätilö säikähti todella pahasti kun yhtäkkiä tyttö vaan tulikin, taisi saada opetuksen hänkin että joskus kannattaa kuunnella äidin tuntemuksia sen sijaan että pistää kotiin sieltä vaivoista. Jos jaksan, niin valitan tuosta. Itseni tuntien en kuitenkaan :D, pääasia että kaikki meni sitten hyvin.

Vauva muiden syliin voi toki, meillä saa kuka vain ottaa syliin! Vauvalla kun oli iltakitinää, annoin anopinkin kantaa kun tahtoi. Vaikka teki mieli mennä kaappaamaan vauva itselle mutta tiedän miten anoppi on iloinen kun saa yrittää auttaa. Muutenkin oon ikää myöten paaaljon rennompi anopinkin suhteen, mulla toki on ihana anoppi, tykkää omin luvin siivoilla jne. mutta tiedän hänen hyvää tarkoittavan niin en tosiaan ala päätäni vaivaamaan pikkuasioilla. Appivanhemmille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi ja voitte kuvitella miten tärinässä ne on, ihanaahan se vaan on ja omalla suhtautumisella voi paljon vaikuttaa. En jaksa pienistä suutahtaa.
Mun mielestä anopeillakin on jotain oikeuksia lapsenlapsiinsa. Sehän on hyvä asia että lapsella on useampi välittävä aikuinen elämässään.

Raha mulla on muka hyvä äitiyspäiväraha, mutta kulujakin kyllä piisaa tällä porukalla. Just laitoin taas kauppaan 130e.. Pelkkään ruokaan yms. tarvikkeisiin...

Kaana en muka saa aikaiseksi vastailla yksäriviesteihin, mutta kiitos kaunis vinkistä, apteekissa kävin juuri ja kokeilen samaa konstia kun sinä, jos saisin lonkkakivun jo loppumaan :hug:!

Meillä on täällä eilisestä saakka ollut pienellä nenä tukossa, keittosuolatippoja ja niistäjän hain, muuten ei vauva kipeältä vaikuta. Toivottavasti ei tulekaan kuumeseen!

Vaatetus ulos minä kai puen liikaa... Vauvalla on alusvaatteiden päällä kollegepuku, siinä päällä vielä keväthaalari ja vaunuihin laitan makuupussiinkin. Toki sitten avaan pussia jos vaikuttaa hikiseltä.

Mukavaa viikkoa kaikille!!!
 
Vauvan syliin ottamisesta ja hoitamisesta. Mun vauvan saa ottaa syliin kuka haluaa. Muutenkin ollaan käyty aika paljon kylässä. Harva se päivä ollaan mun äidillä tai mummulla ja parilla kaverillakin käyty. Ja kaikki saa pitää vauvaa. Toki jos pilkkua aletaan n*ssimaan niin en mä humalaiselle tai jotenkin sellasesti sairaalle antais joka voi oikeesti tiputtaa vauvan jotai jotain.
Mut toki jokainen tekee kuten tykkää. Mun täytyy sanoa että mä sekoaisin täällä jos olisin vaan kotona kahdestaan vauvan kanssa enkä näkis ketään aikuisia ihmisiä ja olisin vaan. Mielelläni käyn kylässä vauvan kanssa.

Synnytystä käytiin laitoksella läpi ja kun pyysin niin sain kirjallisena synnytyskertomuksen.
 
Tulin tähän vielä kun odottelen ruokaa uunista :)

raha meillä on ihan perus suomalaisen tulot,mies on postissa töissä. Rahaa ei juuri jää mihinkään ylimääräiseen mutta joka päivä on kaksi lämmintä ruokaa pöydässä :) Itse olen aika holtiton rahankäyttäjä ja uskallan tuhlata myös turhuuksiin,mies taas ei.
Mies myi autonsa pari viikkoa sitten ja sai käteisenä melkein 10 000e,sinä päivänä oli kiva hypistellä seteleitä :D Uuteen autoonhan ne toki menevät kuhan sellanen jostain löytyy mutta kun mies vei rahat tilillensä niin mietittiin että miltä tuntuisi jos joka kuukausi saisi niin suurta palkkaa :)

vaatetus ulos nyt kun pääsiäisenä on ollut tosi lämmintä niin olen laittanut vauvan sisävaatteissa pelkkään fleesepukuun ja ilman makuupussia. Ei siis tumppuja eikä töppösiä eikä mitään ja välillä lyhythihanenkin bodykin ja hyvin on poika pärjänny:) Tuossa puvussa on kyllä umpinaiset jalka ja käsiosat etten sentään ihan ilman mitään ulos törkkäse :)

Muuten meillä menee aika mallikkaasti. Olen nyt viime aikoina panostanut oikein kunnolla tuohon imetykseen ja se sujuukin oikein hyvin. Nyt vaikka mies olis pääsiäisen lomilla niin minä nousin silti öisin imettämään,mies on siis tähän asti noussut aina vapaapäivinään. Lenni nukkuu tosi hyvin,sammahtaa n.21-23 ja herää ekan kerran 5-7 maissa ja jatkaa vielä unia n.ysiin asti eli tosi mallikkaasti mennään :) Pakkasessa on vielä runsaasti omaa maitoa joten toivon että omalla maidolla mennään mahdollisimman pitkälle :)
Viime viikolla oli 2kk neuvola ja painoa oli melkein 6 kiloa:whistle: Ja pituutta muistaakseni 57cm(synt.49cm). Meillä onkin nyt käytössä 68cm vaatteet kun noi 62cm alkaa tuntua pieniltä. Potra poika on kyllä ja ruoka-aikana kotona:whistle:

Mitäköhän meidän pinon pikkukeskosille kuuluu? Ainakin Aleksi-poika tuli mieleeni :)

-Naurukohtaus ja Lenni reilu 2kk-
 
Tiinelli Laitoin yksäriä sulle ihan siks, että josko muita ei kovin kiinnosta kuinka olen kankkuuni jääsalvaa sivellyt :D Muut ei ole valittaneetkaan samasta vihoittelevasta vaivasta. Toivon todella, että sullakin auttais voide ja menis äkkiä pois!

Syliin meidän vauvan saa ottaa kuka tahansa tuttu ihminen. Osa ei halua, koska vauvahan menee rikki kun siihen koskee, mummu antaa heti pois kun vauvalle tulee hikka, koska kai pelkäsi aiheuttaneen sen :LOL: Muutaman kerran olen ystävällisesti huomauttanut niskojen tukemisesta, vaikka meidän vauva tosi jäntevä jo onkin ja hyvin kannattelee päätään, mutta välillä retkahtelee ja heiluu pää miten sattuu niin parempi olla varovainen vielä.

Pitää mennä...
 
huomenta :)

vauva syliin niin siis eihän sitä vauvaa riepotella syliin ja pian toiseen... meillä jokainen saa pitää niin kauan kuin haluaa/vauva viihtyy :) anopille ensimmäinen lapsenlapsi, ja on kyllä sikäli kokematon. sanookin että pelkää välillä osaako pidellä oikein. sitten olen ihan kädestä pitäen neuvonut lempeästi :) mulla on ihana anoppi myös, hössöttäjä kylläkin mutta meidän koti on meidän, ja jos yhtään meinaa tupata liiaksi, mies komentaa ;)

anoppi käymässä joo aivan kuten tiinellin niin munkin anoppi saa meillä hääriä. saa siivota. vaatekaapille en päästä ;) mutta on hänestä valtava apu ollu pihahommissa ja muutenkin. tekee meille välillä ruokaa pakkaseen ja esim sämpylöitä leipoo :) ja nyt yritän koko ajan enemmän antaa vauvaa hänelle, ois toiveissa päästä kesällä pori jazziin, ilman lapsia ;) mutta saa nyt nähdä...
tämä anoppi kun osaa olla avuksi, tarjota apuaan, mutta ei tutki meidän laskupinoja saati kauhistele jos on ikkunat pesemättä ;) ihana, tykkään oikein kovasti :heart:
ja tottahan se on , että jos ei vauva saa olla heidän sylissään pienestä asti, on suhde vauvan kanssa hatarampi.
otteet on varovaisemmat jo senkin takia et heillä on ollut vain yksi lapsi. mun vanhemmat taas osaa käsitellä kuin vettä vaan, niillä sentään ollu neljä :) mutta pääasia et on edes toiset isovanhemmat lapsella lähellä. mun vanhemmat kun asuu liki 400 km;n päässä.. :(

jälkitarkastus oli siis eilen. paikat palautuneet normaaliin, mutta kuitenkin uudelleensynnyttäjälle normaaliin tilaan ;) kohdunsuu oli hieman laskeutunut, lantionpohja-jumppaa vaan kovasti ;) ja sanoi että kohdunsuun reunoilla eriväristä kudosta, joka sekin on uudelleensynnyttäjälle ominaista.
tulehdusta ei näkynyt, joten kaikki kunnossa. yasmine-ehkäisypillereihin sain reseptin, toiset menkat kun alkaa niin voin hakea. ja jos tarviin neuvoja ehkäisystä, käännyn ehkäisyneuvolan puoleen.

ja sitten: kehoitti mua meneen sokerirasitukseen puolen vuoden päästä synnytyksestä.... sanoin jaaha, no kun terkkari just viikko sitten sano et kyl vuos on se aika mihin tähdätään.... lääkäri hymähti ja sanoi, no, kyllä kannattaa puolen vuoden päästä mennä kerran paastoarvossa jäin kiinni, ja kerta suvussa on kolesterolit koholla, ja mun isä ja veli ollu lääkityksellä tohon jo vuosia.. terkkari tietää tämän mut piru et se on omapäinen.... en sit kuuntele sitä vaan varaan tuohon rasitukseen ajan.... ärsyttävää kun ei tiedä ketä uskoa taas...

vauvan neuvola 7 viikkoisena pituus: 57,5
paino: 5220 g
pää: 37,4

terkka kehui oikein sirkeäksi neidiksi :) vauva vastasi terkan hymyyn heti, ja hän ihmettelikin kuinka nyt jo noin voi olla :D ja katse muutenkin kohdistui jo niin et ei ton ikäisen vielä edes odoteta seuraavan niin tarkkaan. rota-virus rokote ei ollutkaan piikkinä, vaan litkuna jonka se pipetillä imutti vauvan suuhun. tämä lasten neuvolan terkkari on AIVAN ihana, sympaattinen, jaksaa kuunnella, eikä yritä pitää omaa päätään kuten toi äitiyspuolen terkkari...

seuraava neuvola on 9.6. ihanaa, sit ollaan jo virallisesti kesäkuukaudessa :)

nyt aamutohinoihin ennen kuin vauveli herää, ehdin meikata ja laitella hiukset ja siivoskella keittiöö :) asiat tärkeysjärjestykseen ;)
 

Yhteistyössä