*** MAALISMASUT 2009! ***

Zoe-F saikin jo pätevät vastaukset Burana-asiaan joten se siitä. Tosiaan yhdellä pillerillä tuskin on vielä vaikutusta mihinkään suuntaan, mutta kannattaa varustaa lääkekaappi parasetamolilla jatkoa varten.

Kyllä mullakin alavatsa jo on pyöristynyt, mutta tuskin sitä kukaan muu huomaa kuin itse. Eilen oli työpaikan kahvipöydässäkin pokassa pitelemistä, kun tuli juttua siitä kuinka "on käsittämätöntä että jotkut haluaa tehdä vielä sen iltatähden....", en sitten sanonut asiaan juuta enkä jaata, kunhan myhäilin vaan itsekseni, että tietäisittepä vaan :p Itse olen siis syksyllä 35 täyttävä, samoin työkaverit.

SydänAlma: kiva kuulla, että muitakin "suurperheellisiä" on odottajissa, meillekin se neljäs tulossa (eka yhteinen kylläkin) ja mieheni mielestä kaksoset olis kiva juttu, mua ajatus lähinnä kauhistuttaa. Ensi viikolla meillä on se alkuraskauden ultra, joten sit saadaan varmistus mm. lapsiluvusta
:)
 
Vesisade mulla on ollu aika koviakin vatsakivpuja sekä selkäkipuja. Neuvolas ei juurikaan hulestunu. Mua kyllä ihmetyttää kun on täällä juttuja lueskellu niin moni on sit ultrissa käyny. Niin en tie sitte pitäskö yksityiselle mennä. Mutta luulis saavan kunnalliselta puolelta jos on kipuja.

No pitää ens viikkoon kattoo. Kyllä mulla ainakin kivut jonkin verran helpottaa...

sydänalma meillä on toinen lapsi =)
Pitäs lähtee pihalle kun tyttö opn isänsä kans ulkona mutta Vtuttaa niin kovaa. En tiedä mikä ja kaikki. :headwall:
voisko joku tulla siivoon tänne. Tekis mieli raapasta tulitikkua niin pääsis tästä rojusta eroon :D
kait se on lähettävä ulos tuulettumaan... jos vaikka mieli kohenis
 
No nyt se vissiin sitten alkaa. Pahoinvointi nimittäin. Viimeiset puolituntia olen ollut tässä ämpäri kainalossa siltä varalta, että kohta tulee :kieh:
Vielä ei tullut mitään mutta olo ei ole mitenkään mukava :headwall:

Voiko oikeasti olla jo tässä vaiheessa, nyt vasta 4+6?
 
Moikka kaikille! Täällä on onnesta sekaisin ja toisaalta jännityksestä ja vaikka mistä myöskin.. 28v. esikoisen odottaja (aviopuoliso 29v.). Laskettu aika 28.3. ALKUmetreillä ollaan siis!
Takana on keskenmeno 5 vuotta sitten. Sen kokeneena haluaisin halata jokaista keskenmenon saanutta! Oma kokemuskeni oli sellainen, että sen jälkeen ei miehen kanssa ajateltu perheenlisäystä ennen kuin nyt. Johtui varmasti myös kovin vaikeasta alkuraskausajastani (nyyh). Nyt toivon (ja rukoilen :) ), että pääsisin helpommalla pahoinvointien ym. kanssa. Jännittää alkavat 5./6.viikko ..kääks! :)

Toistaiseksi merkkejä raskaudesta on ollut alavatsan nipistely ja "tuntuminen" (päivittäin) ja lisääntynyt ruokahalu (!). Mies on huomannut etuvarustuksen kasvaneen hieman (varmaan on siitä mielissään :) )

Ihanaa aurinkoista odotuspäivää kaikille ! =)

 
Eeeva: alakauttahan mulla ultrattiin. kiitos hyvästä linkistä, mulle ainakin hyödyllistä luettavaa.. johan tuota meinaa kallistuu sille puolelle että se vauvva tulis ihan oikeesti, kun aikaisemmat keskenmenot tapahtuivat rv 5-7 ja nyt mennään jo rv 9. :D

Niinu & itiö 8+1

 
:wave: Pikkukakkosta odotellaan ja LA on 8.3. Äitienpäivää aikoihin todettiin tuulimuna ja nyt ollaan sitten turvallisilla vesillä, kun maanantaina näkyi ultrassa terhakka vauvan alku ja sydän jumpsutti todella voimakkaasti. Synnärinä on OYS.
Eka neuvola on 6.8 ja np-ultra on 27.8.

Buranasta Esikoista odottaessani jouduin pääsäryn takia käymään päivystyksessä ja siellä lääkäri sano, että jos ei panadol auta, niin saa ottaa buranaa. Viimeisellä kolmanneksella se on kielletty. Ja sehän lukee pakkauksessakin. ;)

Viipi&Nappula 7+6
 
eli vaikka teitä näin valtavasti onkin, niin toivottavasti vielä mahdun mukaan :wave:

Katt...............28.3...................toinen...............TYKS..............31v

Tastasin kärsimättömänä jo eilen vaikka olin vannonut että vasta ensi kuun puolella testaan. Mutta plussaa tuo testi ainakin näytti, ja kun oireita alkaa ilmaantua päivittäin lisää, niin kai se uskottava on että meille tulee pikkukakkonen :heart: Meillä nyt miehen kanssa ollut kaksi suojaamatonta yhdyntää ja siis kaksi raskautta!! Joskus kun päätetään että lapsiluku on täynnä niin saadaan ollakkin sit tarkkoina :D

Elikkäs esikko on 8,5kk ja yhä imetän. Unohdin jo kuka se oli täällä joka myös imettää yhä edellistään... (joo, tää dementia ainakin on yks oire) Hieman on alkanut nännit sattumaan, ja just eilen pojulle puhkes sit viel kolmas hammaskin jota pakko hänen kokeilla kaikkeen, kiva... Oon aatellut että imetän mahdollisesti koko raskauden ajan ja sit jatkaisin tandem-imetystä. Onko kellään täällä siitä kokemuksia?

Mitäs muuta, pahoinvointi ei vielä ole alkanut, jatkuva pissahätä kyllä jo on, samoin sydän hakkaa ja pyörryttää, eikä vatsaa saa vedettyä sisään. Ja tää itkeminen, oikeasti! TÄnäänkin aloin parkua ihan vaan sitä kun mies lähti töihin! Onneksi on ymmärtäväinen ja pitkämielinen :)

Tätä ketjua kun luki niin tosi surullista nuo km:t ja muut pienemmät murheet. Hyvä että sulla Zoe kaikki hyvin! Tollaset vuodot varmaan stressaa aivan mielettömästi. Mua lähinnä kauhistuttaa se loppuraskauden tuskallisuus ja synnytyskin jo valmiiks. Vaikka kuinka yritän ajatella että jokainen raskaus on erilainen. Aattelin kuitenkin neuvolassa kysäistä josko neuvolapsykologille taas pääsis. Synnytyksen jälkeen siitä oli apua meinaan.

Nyt taidetaan pojun kanssa lähteä pyörillä uimarannalle kun heräsi päikkäreiltä.

t.Katt ja kaveri rv5+1
 
Sanni-Maria no niinpäs näkyy olevan meillä samat päivät menossa! Kiva kun on joku joka menee just samoilla ajoilla niin voi vertailla vähän oireita ja muitakin tuntemuksia... Mikäs sulla on synnärinä sitten maaliskuussa? Onkos minkälaisia oireita ja havaittavissa?

Mulla olo edelleen ennallaan paitsi että mahaa on turvottanut tänään jo aamusta asti... kiva...

Tepa ja Pikkuinen 5+6
 
:wave: Tervetuloa kaikille uusille! Meitä onkin aika komea joukko koossa :D

Lämmin halaus keskenmenon saaneille.

omaa (.) Edelleen melkein täysin oireitta mennään. Rinnat on turvonneet ja pientä väsymystä ollut tällä viikolla iltapäivisin, muuten ei mitään. Edelleen kaipaan jotain selkeetä merkkiä tästä raskaudesta, tuntuu niin uskomattomalta. Tiistaina neuvola, ei ole kyllä ikinä aika kulunu näin hitaasti =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

liinakko
rv7+5
 
Katt Tervetuloa mukaan :) Minä myös imetän ja meidän tyttönen on nyt 9kk. Mulla on kans käyny mielessä tuo tandemimetys. Oikeastaan toistaiseksi on pakko imettää kun tyttärellä on jonkinlainen maitoallergia epäily päällä, koska on niin sinnikkäästi kieltäytynyt kaikesta muusta maidosta..

Ensi kuussa on allergiakokeet ja joudun 1-2 viikkoa diettaamaan kaikkea mille on allergiaepäily (maito, kananmuna + vino pino hedelmiä ja marjoja). Oon tässä pari päivää pohdiskellu, et onkohan vähän turhan rankkaa kropalle kun joutuu välttämään noita ja vielä imettää ja on raskaana..

Ja kuullostipa tutulta nuo mielialanvaihtelut! Ihan kamalaa. En oo yhtään tottunu tällaseen.. Mulla kiehahtaa jokainen pikku asia mitä mies ei hoksaa/muista. Onneksi aika usein pidän mölyt mahassa kun tiedän, et en oo kovin "rakentavan riitelyn" tuulella..

Saa nähdä kun viikonloppuna on yhdenlaiset sukujuhlat, et miten pysyy tämä raskaus salassa. On välillä niin yök olo. Mutta huomattavasti parempi ku oon syöny noita raskausajan multitabseja :)

annas + pikkuinen rv 6+1
 
Kaa
Soitin tänään sinne neuvolaan tuosta vuodosta ja terkka määräsi minut viikonlopuksi lepoon. Kyllähän se mulle käy :D . Maanataina on sitten se eka nla, jossa jutellaan enemmän. Ja jipii! se meidän vakiterkka on tullut takaisin lomiltaan! Loistavaa.

Kaa rv 6+1
 


misa75............................25.3.........................ensimmäinen............JS.................33vEli testasin viime viikolla, ja nyt menosssa 5+2. Mitään oireita ei ole vielä ollut, ja sekös jännittää onko kaikki hyvin. Eka neuvola 19.8 m
 
Täällä on :x olo...

Katt jaahas, ettei vaan sitten TYKSissä törmättäis. Mulla LA 26.3. :wave:

annas00 Meillä on esikolla kanssa allergioita (mm. maito, muna, viljat, soija, maissi) ja olin itse tiukalla imetysdieetillä. Niihän siinä sitte kävi, että mun kroppa hyytyi ja maidontulo lakkasi kun tyttö oli 8kk. Eli voisin kuvitella, että kun olet vielä raskaana kannattaa seurailla omaa oloa aika tarkkaan. Kyllä ne niitä korvikkeita rupeaa sitten juomaan kun on pakko. :/ Voimia niiden allergioden kanssa... voi olla välillä aika raastavaa. Varsinkin ne testit jotka on pakko tehdä eikä ne useinkaan kerro mitään vaan ihan yritys erehdys metodilla on edettävä. :hug:

Riita meinaa tulla täälläkin kun mä hermostun ihan kaikesta vaikka täytyy kyllä sanoa, että vika ei todella ole miehessä. On tosi reipas kotona töiden jälkeen ja vielä jaksaaa kysellä oloani ja hieroa ym. Mäkin onneksi osaan pitää mölyt mahassani mutta välillä on niin :headwall: olo.

siru rv5+1
 
Minäkin tunkisin itseni joukkoon.

omenaruusu...............25.3.............kolmas................KOKS.................32v

Oireita on vaikka muille jakaa. Rinnat on pinkeät ja arat, vatsaa turvottaa jo mukavasti, väsyttää ja vessassa saa juosta jatkuvasti. Neuvolaan en ole vielä soitellut, mutta työterveyslääkärillä kävin allergioiden takia. Lopetin allergialääkkeet plussan jälkeen ja nyt sain tehokkaampaa nenäsumutetta tilalle. Tablettimuotoisia allergialääkkeitä ei lääkärin mukaan saa käyttää raskauden aikana. Onneksi Ventolinea saa, joten hengitys pelaa ainakin kunnolla.
 
Hei vaan kaikille!

Kiitokset vitamiinivinkeistä pahoinvointiin. On nääs sellainen olo, kuin olisi koko ajan vuosisadan krapula päällä...varsinkin aamut on ihan karseita, kun pitäisi päästä sängystä ylös. Mies toi aamulla onneksi mehua ja otti vauvan aamusysteemit vastatakseen. Toiminnan nopeus ei ole kovin suuri itsellä. Joo ja vissyä juon niin, että varmaan kohta jo päässäkin kuplii.

Mukava huomata, että ainakin Kattilla ja Annas00:lla on suunnilleen saman ikäinen vanhempi lapsi kuin itsellä. Välillä kieltämättä vähän (vähänkö vaan?) jännittää tämä pieneksi jäävä ikäero. Heräilen aamuyöstä ja mietin, miten hommat tulee toimimaan. Mäkin imetän edelleen osittaisesti, Tuntuu kuin maito olisi vähentynyt, saattaa tosin olla kuvitteluakin. Olen ajatellut jatkaa niin kauan kuin tuntuu sujuvan.
Eeeva yms: Mä olen käyttänyt Levolacia ummetukseen. Toimii ja on kuitenkin melko "lempeä" menetelmä. Toinen hyvä on syödä aamulla vain omena ja kahvia. Siis ja jos saattaa siis kahvia juoda :)

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
 
Laitanpa minäkin vähän kuulumisiani...

Lievää pahoinvointia on päivittäin, oksentamaan ei tarvitse mennä mutta ei se välillä kaukanakaan ole. Yöllä saatan herätä pissalle 1-2 kertaa tai sitten ihan muuten vaan, ja sen jälkeen en saa enää unta. Nice...

Neuvolaan en ole vielä saanut yhteyttä, täällä se aukeaa kesäsulun jälkeen vasta 4.8 ja silloin viikkoja on jo päälle 7. Mielessä pyörii nyt löytyykö masusta syke, onko vauva terve jne. En ole malttanut pitää salaisuutta itselläni vaan vauvauutista on kerrottu jo lähimmille, ja nyt pelottaa onko kaikki varmasti hyvin ettei jouduta perumaan puheita.. Minkälaiset suunnitelmat teillä on np-turvotus- ja verikoeseulontaa kohtaan? Itselläni ikää on jo se 32 v. joten haluaisin osallistua seuloihin. Tietääpähän sitten valmistautua jos jotain löytyisi...anteeksi jos masennan teidän odotusiloa näillä jutuillani mutta nämä hormonit kai saavat ajattelemaan pahimpiakin skenaarioita..
 
Moi! Mukavaa, että on muitakin Tyksiläisiä.. =)
Oireista: Kahvi ei maistu enää juuri lainkaan, ei tee pahaa mutta ei vaan mee alas. Mielialavaihteluja on kanssa paljon, eka kiukuttaa ja sitten alkaa naurattaa. Ja väsymys vaivaa, vetelin tossa just kahden tunnin päiväunet :D Huonoa oloa ei varsinaisesti vielä ole, mutta sellanen yleinen pieni kuvotus on koko ajan.

Kysymys: Kun syön noita Multivita Raskaus monivitamiineja, ja niissä on B6 vitamiinia 4mg (siinä annoksessa mitä syön) niin voisko auttaa pahimman pahoinvoinnin yli? Kuinka paljon B6-vitamiinia tulis syödä?
 
Iltaa!

ärrieri Minäkin olen np-ultraa ja veriseulaa miettinyt ja tullut miehen kanssa yhdessä siihen tulokseen, että np-ultraan menen mutta verikokeita en käy. Jos sitten np-ultra antaa aihetta niin sitten katsotaan miten jatkotutkimuksien kanssa edetään. Minäkin jo jonkin verran yli kolmekymmentä, joten käyhän tuo asia mielessä ehkä enemmän kuin aikaisemmin.

Tervetuloa uusille, meitä alkaa olla muhkea määrä ja kyllä synnärit raikaa ensi maaliskuussa :D

Mulla huonovointisuutta on koko ajan enenevissä määrin ja syödä pitää usein. Ainut hyvä homma tässä on, että mikään lihottava ei maistu ;) Mahakivistyksiä ja kolotuksia on, maanantaina kontrolliultra, toiovttavasti kaikki ok! Rinnat on niin kipeät, että tekisi mieli pitää liivit kokoajan päällä.

Viikonloppuja!

Ja Zoe, onneksi kaikki oli hyvin, nyt vaan kasvattamaan huolella :heart:
 
Pirta: Mulla kourasee mahan pohjasta lujaa kun vaan nään duphalac pullon :ashamed: (sehän on ihan samaa ku levolac). Mehuun oon koittanu sekottaa ettei maistus mutta en voi pitää sitä ajatusta pois mitä siinä lasissa on :headwall:

Pitää tuota omenaa kokeilla kahvin kans.
 
Moi!

Ihan alkuun km:n saaneille ja vuodoista kärsiville paljon tsemppiä!

Olin pari päivää mökillä ja nettipimennossa, niin johan te kerkesitte monta sivullista kirjoitteleen. =) Meitä maalismasuja on tosiaan jo aika liuta. Mutta hyvä vaan, on kiva jakaa kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Laihduttamisesta, mulle tuli ekassa raskaudessa 18 kiloa painoa, joka sitten jämähti tuohon vyötärölle. :kieh: Muutaman kilon sain pudotettua, mutta n. 15 kiloa on edelleen ylipainoa.

Oireista, mulla ei edelleenkään ole oikein mitään oireitä. Selkää välillä juilii, mutta ei kovin kipeesti. Kahvikin maistuu entiseen malliin, eikä muitakaan yökötyksiä ole tullut.


Masun kasvamisesta, jännä miten toisilla masu näkyy jo ihan alkuviikoilla toisilla vasta puolessa välissä. Itelle mulle meni ekassa raskaudessa vielä rv21 omat farkut jalkaan. Eivätkä edes yhtään puristaneet! Eikä toisiaan vielä oo mitään kumpua havaittavissa. Tosin kun tuota mahaa on jo omasta takaa tarpeeksi, niin ei se vauvamahakaan ihan äkkiä näkyviin tule. :LOL:

Vitamiineista, mä syön kans niitä multitabsin raskausvitamiineja. Havaitsin ne hyväksi ekassa raskaudessa, joten jatketaan samalla linjalla.
Kiva lukea että täällä on muitakin joille tulee lapsille suht pieni ikäero. Meidän lapsilla sitä tulee olemaan 1v 9 kk (jos kaikki menee hyvin).

Marza ja vauva 6+3
 

Yhteistyössä