**Maalismasut 2009** tammikuussa

ärsyttää ku taas kirjotin hirveen pitkän tekstin ja kaikki män jonnekki. |O

BiaBia: :hug: Toivottavasti kekkoset ei ihan heti ole tulossa tälle puolen maailmaa

Eeeva: Ihan ku oisin ite kirjottanu tuon tekstin. Välillä ukko huolehtii hirveestikki siitä että lepään,mut taas toisaalta mun pitäs hoitaa koti, lapsi, käydä töissä ja tienata hyvin yms. Rasittava osaa siis olla, mutta onhan nuissa miehissä paljon hyvääkin eihän me muuten niitten kans oltas.

Kummeista: Meillä on valittuna, mutta yhdellä vasta kerrottu. Muut on vielä vähän epävarmoja kummiehdokkaita. Viimeksi se oli niin helppoa. ja ei haluta samoja kummeja molemmille lapsille.

Jokos teillä on nimet mietittynä?
Meillä on tytölle pari nimiehdotusta, mutta pojalle ei yhtään. On vaan semmonen olo että tää tapaus olis tyttö.

Muistinkohan nyt kirjottaa kaikki mitä kirjotin edelliseenki... ärsyttää toisinaan tää palsta ku ei toimi niin miten pitäis.

Jossu ja tilli
 
Ristiäisistä... Voihan sen nimen ilmottaa ite väestörekisteriin ensin (paperihan tulee suoraan kotiin) ja sopia srk:n kanssa että kastetaan sitten kun sopii. Kyllähän jotkut liittyy kirkkoon vasta aikuisenakin tai ennen riparia joten eipä liene ongelma jos pari kuukautta venyy. Onhan ristiäiset muutakin kuin nimenanto. Aiotteko muuten kaikki kastattaa vauvanne ja jos niin minkä takia? Meinaan vaan, että onko se just sen nimen, juhlan ja kummien takia vai ajatteleeko moni just myös sitä kirkkoon liittymistä? Tai miksi sitten ei kasta jos joku ei aio ja aikooko silti pitää jotkut kemut vauvalle ja minkätyyliset? Nykyisin ei varmaan läheskään kaikki pidä ristiäisiä tai liitä vauvaa kirkkoon syystä tai toisesta. Menipä syvälliseksi.

Joku kysy turvakaukalosta; pakollinenhan se on ja joistakin neuvoloistakin voi muuten lainata/vuokrata tai MLL:ta.

Mukavaa viikonloppua paksuille mammoille! Enää muutama viikko ja tuhisijat sylissä :)

MM
 
ristiäisistä: Meillä ne pidetään ihan vaan sen takia, että vauvakin liittyy kirkkoon. Ei sitten tarvitse aikuisena kirota, et "miks mä en kuulu kirkkoon, miks en saa toimia kummina, miks en saa kirkkohäitä" Erotkoon sit joskus jos siltä tuntuu. Kai tää on ihan perinteenkin takia, et ristiäiset pidetään. :saint: Ja NYT EI SIIS OLE TARKOITUS aiheuttaa kelleen mielipahaa näillä kommenteillani :hug:

Mä muuten onnistuin liittymään siihen naamakirjan yhteisöön :saint:
 
hups, sori, kommentoin väärään pinoon :LOL: helmimasuihin piti nääs, mut vanhasta tottumuksesta tulinkin maaliskuisten puolelle :D (siit on jo 3v aikaa... :whistle: ) Mukavaa odotusaikaa kaikille maalismammoille!!

-Kyrsä ja nappula 35+0
 
Nimiäiset: Meillä pidetään nimiäiset. Kutsutaan ainakin lähisukulaiset, miehen mummo suutahti vähän kun kuuli ettei vauvaa kasteta. Tuo vähän loukkasi mutta päätettiin että miehen ukki pitää puheen ja siunaa epävirallisesti, en pistä pahakseni, meille se oli okei. Ihmettelen vaan miksi pitää ylireagoida jossei vauvaa kastata. Molemmat emme kuulu mihinkään kirkkoon. Lapsi saa liittyä johonkin kirkkokuntaan sitten kun itse haluaa, päätös on hänen. =)

AVAUTUMINEN/
Alaselkä piruilee potenssiin taivas. Panadol alkaa jo auttaa jonkin verran. Suppareitakaan ei ole tullut vähään aikaan. Olen yrittänyt ottaa rauhallisesti ja alan jo masentua tähän tekemisen puutteeseen ja rajoittuneeseen oloon. Kun ei saa/voi tehdä mitään. Itkettää jo. Ärsyttää, itkettää ja suututtaa moni asia. Lähinnä turhautumisen piikkiin nuo olotilat menee. Kunpa syntyis jo vauva, niin pääsis kunnolla hommiin. Energiaa itselläni piisaa vaikka muillekin jakaa.

Päivät tuntuvat iäisyydeltä ja mä en yksinkertaisesti JAKSA pysyä levossa, ottaa niin pannuun ku muut saa tehdä kaikkea ja ite ei pääse mukaan ollenkaan. :'( On niin outsider olo ja koti alkaa tuntua jo vankilalta. Pääsen kyllä minne ikinä haluankaan mennä, mutta selkä, voi prkl tämä selkä rajottaa niin pirusti menoja.

Mömmis & potkija 31+0 :heart:
 
Mömmis kaikki sympatiat sinulle! Täällä aika samat fiilikset. Eipä tälläset säryt ja kivut mitään herkkua ole. Mieliala on aika apea ja itku herkässä. Nää kotihommat just ja just pystyy hoitamaan, mut kaikki ylimääränen tuottaa tuskaa. Mulla varsinkin autossa istuminen on ihan kauheeta ja kauppa yms. reissun jälkeen oon ihan poikki. Koiraa en uskalla enää hihnan päässä viedä pihalle, kun jos se nykäsee niin multa meinaa mennä jalat alta. Ja kyllähän se nykii, kun on tottunut vähän kovempaan vauhtiin. Mun kävely on aikamoista hidasta vaappumista tyyliin "mara-walk". :D Onneks ton koitulin voi päästää vapaana pihalle juoksentelemaan.
Sain nyt myös sitten insuliinit hoitamaan tätä RD:tä, eli nyt sitten pistetään. Mutta eipä tuo nyt kovin kummosta ole ja sokerit pysyy kurissa. Ä.polilla vauvalla oli kaikki hyvin, painoa n. 2kg ja synnytyslääkärin "tuomio" että "ehkä vähän sokerivauva". Kuulemma 75% tuonviikkoisista (rv31) sikiöistä on pienempiä ja 25% suurempia. Mutta sokerivauvallahan on painon lisäksi ne tietyt piirteet ymmärtääkseni, eli esim. normaalia suurempi/pulleampi keskiruumis. Nyt sitten raskauden seuranta siirtyi ä.polille, tietty myös neuvolassa käyn ne normaalit hommelit, eli pissat, paineet ja hempat antamassa.
Kasteesta, kummeista, nimistä Me pidetään ihan "normaalit" ristiäiset, vaikka tuo uskonnollisuus ja kirkkoon kuuluminen ei meille niin tärkeää ole. Ihan tapakristittyjä olemme. :) Ajateltiin pitää nuo kemut äitienpäiväviikonloppuna, joko lauantaina tai sunnuntaina. Mites, aiotteko kahvittaa ristiäisvieraat kotona vai esim. seurakunnan tiloissa tai jossain vuokrapaikassa? Täällä nuo srk:n tilat on aika ankeet ja ahtaat, niin meillä olis vaihtoehtona sellanen kiva kunnalta vuokrattava huvila tai sitten ihan kotona. Jos kotona oltais, niin samalla olis sitten tuparit. Kummeista on jotain puhetta ollut, mutta mitään päätöksiä ei olla vielä tehty. Sama nimien suhteen. Mulla on yks nimiehdotus pojalle hyvin vahvana päässäni ollut jo pitkään, mutta ei olla vielä päästy yhteisymmärrykseen tuleeko se olemaan justiinsa se. Tytölle ei ole vielä muovautunut lopullista nimeä, ehdotelmia on kyllä paljon. Mä haluaisin antaa yhteensä kolme nimeä, mutta isäntä ei oikeen meinaan lämmetä, hänen mielestään kaks riittää. :whistle: Pitäis alkaa nyt ihan paperille laittamaan nimiä ja ehdotelmia ylös, kun siihen synnärille menevään lomakkeeseen pitäis rustata ne nimet hätäkastetta varten.
Toivottelen kaikille mukavaa vknloppua kivuista, säryistä yms. huolimatta! :flower: Eipä tässä enää kauaa aikaa h-hetkeen ole. Meilläkin laskettuun nyt tasan 2 kalenterikuukautta. :eek:

Riine ja Pallopää 31+4
 
Jossu84: tuota olin tulossa kirjottamaan ku olin vähä rauhottunu.. Niinhän se menee.. Mulla oli vaan niin paljo helpompaa oottaa esikoista ku mies oli armeijassa sillon niin en edes oottanu siltä mitään huomiontia.. Nyt riittäis ku ois edes hitusen kiinnostunu mahasta edes sillon ku sanon että kato ku masu heiluu tai ku mennään nukkumaan niin jaksais hetken pitää kättä mahalla tai ihan mitä vaan.. Sitte kiehuu kun tuntuu että oon ainoa jolla koko muksu kiinnostaa..
 
GALLUPPIA: Onko teillä lantio leventyny paljon?

Laitetaanko mahan ympäryksiä pinoon? :D

Mulla on yhdet reilut rennot housut (farkkukangasta joten ei jousta) jotka huilas lantion yli ennen raskautta. Nyt eivät mahdu kiinni vaikka säätää löysimmälle ja painoakin on sama kuin ennen raskautta.. Vissiin lantion kivut on tehny omaa työtään tuolla alakerran puolella.. Harmi ku en mitannu aluksi.. :)

Rintapumppua kaipaaville löytyi tämmönen huuto.netistä:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=95805974

Parempi päivä tänään rv 33+2
 
Kaa
Lisägalluppia; missä tarjonnassa vauvanne ovat tällä hetkellä? Raskausviikko ja tarjonta olisi mukava "kuulla".

Oma mukula on yhä perätarjonnassa ja viikkoja on nyt 31+4. Terkkakin sanoi, että kovin on tiiviissä tuolla masussa, joten kääntymistä tässä peukut pystyssä odotellaan... sektio kun olisi vasta kakkosena siinä synnytystavan toivelistassa.
 
Kaa
Lantio on hieman leventynyt, mutta ei suuresti. Leveälantioinen kun olen syntyjäänkin. :D Vatsanympärystä en edes osaa arvioida.... noin kuukausi sitten se oli sellaiset 92 cm, olisiko tuohon jokunen sentti tullut lisää.
 
Kaa
Ja vielä kun muistan;

tsemppiä kaikille kolotuksista ja kivuista kärsiville, Biabialle leppoisaa oloa sinne sängynpohjalle ja kaikille miesten tempauksista kärsiville, antaa typeryksien olla typeryksiä, miehiähän ne on! Raivostuttava tilanne, kun ei toinen ymmärrä... :hug:
 
Lantio on leventynyt ihan reippaasti mulla. Eilen just kokeilin saada viimekesäisiä shortseja jalkaan,huhhuh tekipäs tiukkaa vaikka ennen olivat hyvin väljät! :D Lantio on paukkunut ja rutissut nyt etenkin yöllä kun vaihdan asentoa..

Tarjonta: Neiti oli vielä viimeksikin perätilassa..Sitä edellisellä kerralla viikkoa ennen oli kai oikeinpäin. Neukkatäti meinas teetättää ylimääräisen ultrakäynnin vielä jos ei ensiviikon pe (sillon on taas neuvola) ole oikeinpäin.

Mömmikselle paljon jaksamisia, voin vaan kuvitella kuinka rasittava tilanne. Mutta ajattele että joudut kärsimään hyvän puolesta kumminkin. :heart:

Niinu & itiö 33+2
 
ai mikä ihana hiljaisuus. lapset on poissa kotoa :D syödään miehen kanssa aamupala ja lähdetään käymään kalusteliikkeessä. aika ihanaa mennä kauppaan ihan kahdestaan kun ei tarvitse kokoajan komentaa =)
eeeva kyllä nuo miehet ovat :headwall: tuo kuulostaa vähän minun ex mieheltä. nykyinen mieheni ei uskalla koskaan mainita mitään kämpän siivouksesta koska mie tokasen siihen että siivoa itse kun tämän kerran halusit. me siis ostettiin miehen vanhempien vanha asunto ja minä alussa hieman pistin vastaan mutta kun halvalla sai. tässä on kolme kerrosta joten siivottavaa on. mies kyllä tietää hyvin etten pysty nyt ihme suorituksiin kun rupiaa supistaa.
miehille tarvitsisi olla joku oma neuvolakäynti missä heille kerrotaan mitä kaikkea raskauden aikana tapahtuu naisessa. minä ainaskin olen todella kiukkunen ollut koko ajan ja itken todella helposti. ja kaikkea muuta siihen vielä....
tarjonta ei muistaakseni ollut mitään puhetta viime kerralla neuvolassa ja siitä on jo aikaa kun viimeksi olin ja seuraava olis parin viikon päästä. potkuista päätellen toukka on pää alaspäin.
ristiäiset,kummit kummit ollaan päätetty ja pyydetty. toinen kummeista vaan on silloin pohjoisessa töissä kun olisi tarkoitus pitää ristiäiset että saas nähdä miten käy. tässä suvussa saa tosiaan stressata näiden ristiäisten kanssa että kaikille sopii ja sitten vielä kun oma äiti asuu ulkomailla niin ei hän pääse ihan koska vaan.
nyt nauttimaan rauhallisuudesta :D
 
Ristiäiseet, nimi ja kummit: Ristiäiset pidetään, mutta paikka on vielä auki (joko kotona tai seurakuntasalissa puolen kilsan päässä, vieraita min. 17 aikuista + 7 lasta). Kolme nimeä, joista etunimi ja viimeinen jo varmoja, keskimmäistä ei ole päätetty.
Kummeiksi pyydetään miehen veli + vaimo ja mun sisko + mies. Ei olla kysytty vielä.

Tarjonta viime maanantain ultarassa ja vajaa kolme viikkoa sitten neuvolassakin oli rt.

Lantio ei ole juurikaan muuttunut.

Vatsanympärys 92 cm, alkulukemaa en tiedä.
 
Ihan normi ristiäiset on meillä tiedossa ja ne pidetään uudessa kodissamme jolloin ne ovat samalla tuparit. Kummeista ei vielä varmuutta, mutta joitain potentiaalisia ehdokkaita kyllä löytyy. Jos tämä tulokas on tosiaan poika, niin nimi on jo valmiina (riippuen toki siitä näyttääkö se siltä), mutta jos onkin tyttö niin on päätettävä parista vaihtoehdosta. Rakenneultrassa kätilö silloin sanoi, että pojalta näyttää ja olen sen mukaan vaatteita ostanut vaikkakin kokoajan mulla itsellä on ollu tyttöolo. Mielestäni vaatteet kuitenkin sopivat pitkälti molemmille.

Vauva on tietääkseni ollut kokoajan perätilassa, koska potkut on tuntunut aina samassa paikassa. Viimeksi neuvolassa ultrasi ja silloin oli perätilassa/ hieman poikittain. Nyt ilmeisesti joka neuvolassa terkka katsoo ultralla mitenpäin vauveli on.

Vatsanympärys on noin 103cm kun viikolla 20 on ollut 98cm

Hansku mulla alkoi myös joulun alla tämä niin pirullinen kylkisärky. Välillä se vihloo niin pirusti ja sitten yhtäkkiä katoaa tullakseen taas pian takaisin. Olen huomannut, että joskus siihen auttaa kun vasemmalla kädellä ottaa oikean rinnan alta kiinni ja vähän vetää vasenpaan (jos ymmärsit). Muuten melkein vaakatasossa lepääminen saa oloa vain paremmaksi.

Minde 30+3
 
Miehet joo tuo siivousjuttu kuullostaa tutulle..alkuun ku supisteli ja väsytti niin en jaksanu yksinkertaisesti mittään,mies sitten teki ja sanoi että voisit sinäkin osallistua..no,siitä suivaantuneena siivosin enkä antanu koskee imuriin yms. tuli kauheemmat supistelut..sillon mies tajus etten vaan v*ttuillakseni oo tekemättä..sen jälkeen on taas ollut mitä ihanin aviomies...no ehkä epäselvästi kirjotin,mut josko joku sais selvää=)
ristiäiset meille se on vaan tapa/perinne ja siis pidetään..kummeista puolet on
valittu..montakos niitä saa olla?Ristiäiset pidetään joko meillä kotona tai sitten minun vanhempien luona,saa nähdä nyt..Tytölle nimi on jo valittu,mutta osaa vielä muuttua kunhan vauvan näkee,niin kävi ekankin aikaan..pojille ei oikein oo nimeä,ja kun on veikattu tyttöä niin on sekin jäänyt vähän taka-alalle..
Tarjontarv 30 oli neukkalääkäri ja silloin oli rt,ei tosin vielä kiinnittynyt alas..
vyötärön ympärys ennen raskautta:aivan liikaa,ja nykyisin jotain käsittämätöntä,en ole edes mitannut enkä mittaa(ja sen kyllä huomaa :D )
terveisin Angelia ja vaavi 32+1
 
Kaa
Nimi, ristiäiset, kummit: Nimi päätetään sitten kun nähdään minkä näköinen kaveri sieltä maailmaan tulee. Kummalakaan ei siis ole mitään erityisiä nimitoiveita, päätetään sitten syntymän jälkeen. Ristiäiset pidetään, mutta vielä ei ole ajatusta missä. Tuossa puolen kilsan päässä olisi meilläkin seurakuntasali, ja siellähän se olisi hyvä tila. Kotona ei ole tilaa ja vanhempienkin luona tulee olee tiukkaa. Vieraita on siis tulossa noin 30. Kummeja ei olla vielä mietitty, katsellaan sitäkin sitten syntymän jälkeen.

Käytiin tänään ostamassa uusi sohva. Samalla sitten poikkesin Baby Stylessä ostamassa petarin pinnasänkyyn ja pari pullotuttia. Niin, ja hyllyssä oli vielä 6 kpl niitä Avent Isis rintapumppuja. ;) Enää tarttee hankkia sitteri ja kaikenmaailman kosteuspyyhkeet ja rasvat. Kaikki muu on hankittu. Uskomatonta!
 
Oon muuten huomannu ensimmäisen huonon puolen siinä kun tekee lapset nuorena: Sen kun isovanhemmat on kaikki työelämässä eikä kukaan meinaa omilta hommiltaan joutaa avuksi :( En siis valita kun eihän ne sille voi mitään, mutta varmaan helpompi sillon ku ovat jo eläkkeellä :)
 
Kaa
Eeeva, tuo on kyllä totta. Miehen puolelta ovat molemmat vielä työelämässä, mutta omalta puoleltani jo eläkkeellä. Ja mielellään ottavaa osaa vauvanhoitoon (siskollani on jo kaksi lasta), joten sieltä saan tarvittaessa apua. (Ja kun asuvat tuossa 3 km päässä, niin milloin vaan on helppo napata lapsi vaunuihin ja kävellä "äiskän" helmoihin... :D , ihan luvallisesti ja tervetulleeksi toivotettuna)
 
Meilläki isä just möi firmansa pois jotenka hänet saan aina sillon tällö houkuteltua yökylään (asuu 100km päässä) ja äitikin onneksi hankkii sitä aikaa vaikka just uudessa vaativassa työssä aloittikin.. Että en voi valittaa kyllä :) Miehen äiti asuu 150km päässä, mutta käy aina sillon tällön pari yötä kylässä, mutta miehen isä ei oo käyny kertaakaan meillä eikä varmaan käykkään. Ei mekään kyllä jakseta käydä siellä ku ollaan täysin eri planeetoilta ja homma on lähinnä tosi vaivaantunutta.. Molemmilla siis vanhemmat eronneet.

Me ollaan minä 22 ja ukko 21 :D eli siis kohta 23 ja 22 :LOL:
 
Ristiäisistä: Me kastetaan, sillä molemmille kirkkoon kuuluminen on tärkeä juttu.

Ympärysmitoista: Ennen raskautta vyötärön kapein kohta oli 60 cm. Nyt vyötärön levein kohta on 100 cm. Kasvu ei ole onneksi 40cm, sillä mitta on erikohdasta. Lantio oli 90, nyt en viitsi kiusata itseäni mittaamalla sitä. Raskauden jälkeen laihdutan maltillisesti itseni entisiin mittoihin.

Vanhempien töistä: Koko perhe ollaan työnarkomaaneja, eli tehdään niin pitkää päivää kuin tilanne vaatii ja tuodaan töitä kotiinkin. En siis odota vanhemmilta lastenhoitoapua kuin viikonloppuisin ja lomakausilla. Etäisyyttäkin on monta sataa kilometriä.

T.Marais ja Mökö 32+6
 
Ristiäisistä: me pidetään ristiäiset anoppilassa. Sielä oli esikoisen ristiäisekki. ja Vieraita tulee varmaan noin 20. viis kummia tulis tillille. ja vain yks on näistä sukulainen.

ympärysmitoista: hui kaikkia te utelettekin. enpäs taida kertoa kun muutenkin isoissa lukemissa pyöritään. :D

Te joilla on useampikin lapsi minkäikäisiä ne muut lapset ovat? ja mitä he ovat tuumanneet uudesta tulokkaasta?
Meillä poika täytti marraskuussa 2v ja tuntuu että ei oikein ymmärrä että vauva tulee. kyllä se jotenki käsittää että vauva on äitin masussa, mut silti se on hepreaa sille. :D ja kyllä sillä välillä tuntuu olevan kova huoli minusta, en tiiä sitte onko ottanu isästänsä mallia ku ei anna kantaa mitään raskasta yms... :LOL:

kaa: me ei osteta pinnasänkyyn petaria. ei käyny esikoisen aikaan edes mielessä tuommonen. niitä muovitettuja froteelakanoita meillä kyllä oli käytössä suojaamassa patjaa.
 
Kaa
Olen tämän päivän paininut ajatuksissa tuon synnytystavan vuoksi. En pelkää tulevaa synnytystä, olen koko ajan ajatellut synnyttäväni alakautta. Mutta nyt kun terkka puheli tuosta vauvan tarjonnasta (perätarjonta ollut koko ajan) ja kovin tiiviistä oleilupaikasta (kääntymistilaa ei suuresti ole), niin olen ruennut miettimään myös sektio-asioita. Ja ei se sektiokaan minua pelota, vaan se palautuminen ja parantuminen. Eihän näitä pitäisi vielä miettiä, mutta silti tulee sellainen olo ettei tuo kaveri oikein pääse kohdussa kääntymään ja varmasti edessä on sektio. Toivoisin niin kovasti alatiesynnytystä... Kaikenlaista sitä joutuu ajatuksissä käymään läpi ennen kuin on tarvekkaan!
 

Yhteistyössä