**Maalismasut 2009** tammikuussa

Myymä! :) Mulla on kanssa oikealla vatsan yläosassa jotain epämiellyttäviä tuntemuksia. Jos makoilen sillä kyljellä, niin yhteen tiettyyn kohtaan tulee kipu. Vähän sellainen ahdistava, ehkä pistävä, vaikea kuvailla. Mulla on enää vasen kylki, jolla voin nukkua. Selälläänkin tulee kumma olo. Nukkuminen on muutenkin pätkittäistä. Päivällä väsyttää. Kävellessä oikealla puolella, mutta nyt alempana alkaa tuntua puristavaa, kiristävää tunnetta. Ihan kuin vauva tuuppaisi voimakkaasti. Mulla tuntemukset johtuu luultavimmin vauvan asennosta, näin pääteltiin neuvolassa, kun vauvan selkä on kaarella vasemmalla puolella ja jalat oikealla. Potkii ja tuuppii siis oikealle, pää on alaspäin. Kävellyt olen edelleen päivittäin, mutta todella rauhalliseen tahtiin.
 
Zoe-F: Tosi hieno maalaus. voi ku sitä jaksais itekki jossain vaiheessa väkerrellä kaikenlaista. Hyvä jos villasukat jaksaa tehdä.

Talvitakeista: Ostin syksyllä kokoa isomman pitkän mallisen takin ja on vielä ainakin menny kiinni ja en usko että masu enää niin hirveesti kasvaa. Takissa on kuitenkin vielä tilaa. ainut vaan että ku vetoketju pitää alhaalta alkaa laittamaan kiinni niin tulee ongelmia. :LOL: :LOL:

Täälä flunssa jyllää vieläkin. Poitsun jo vein tänään hoitoon ja meinasin itsekkin piipahtaa töissä. Saa nähä miten mie jaksan. Poitsulla oli eilen täysin kuumeeton päivä ja muutenki ihan oma itsensä. (pieni uhmaikäinen)

Minun pitäs uudestaan lukea nuita kirjoitteluja muutama päivä taaksepäin ku huomasin että nyt vasta pystyin keskittymään teidän kirjotuksiin.

Jossu ja Tilli 33+4 (meniköhän tuokaa oikein...)
 
Huomenta,

Minäkin sit kirjoittelen kotoa. Meillä tuli poika ihan yllättäen kipeäksi. Kun haettiin hoidosta, oli ihan hyväntuulinen ja vauhdikas oma itsensä. Mies vaan huomasi, että nyt on pojan silmät omituisen näköiset (punareunaiset) ja mitattiin lämpö -> 38 tasan :eek: . Nyt sit jo yskii ja nenä on tukossa. Mulla on mahdollisuus olla kotona vaan tänään :/ , miehelläkin pakko mennä töihin huomenna, joten poika on vietävä mammalaan hoitoon. Mä tykkäisin, että tulis tänne hoitamaan mut ei ne suostu :/ .

Talvitakki: Mun normaali takki menee just ja just vielä kiinni. On ollut liian iso, kun laihdutin 10 kg ennen raskautta. Ostin kyllä alesta löysemmän takin, niin sitä on mukavampi käyttää loppuajalla, kun menee helpolla kiinni.

yöunet on jotain ihan surkeeta. Mä heräilen varmaan 10 kertaa yön aikana, tosin nukadan heti uudestaan. Tänä aamuna tosin tapahtui omituisia, sillä mä en herännyt miehen herätykseen enkä ole myöskään havahtunut siihen, että mies on lähtenyt töihin. Yleensä herään jokaiseen pieneenkin ääneen. Taidan olla yliväsynyt...

Pitää mennä napsimaan päivän vitamiinit, unohdin ottaa aamupalan aikaan. Palaan kyllä uusiksi pojan päikkäriaikaan :D .

Iines ja Sintti 32+5
 
Heipähei,

terveisiä lääkäristä, pääsin ainakin toistaiseksi eroon pukamista! Kyseessä olivat siis trombosoituneet pukamat, eli lääkäri puudutti persuksen sellaisella kylmällä aineella (pystyn nyt kuvittelemaan miltä tuntuu kun tungetaan jääpuikko takalistoon :D ), viilsi pukamat auki ja puristi verihyytymät pois. Toimenpide oli puudutuksesta huolimatta kivulias, huusin kuin hyeena. Mutta nyt ei satu, tai no haavaa tietysti kirvelee mutta se on pikkuvaiva. Jälkihoitona suihkuttelua ja Buranaa. Saikkua sain loppuviikon. ''Lysti'' maksoi yksityisellä 88 euroa.

Menen nyt makoilemaan hetkeksi, en saanut edes nukuttua kunnolla kun pelotti tuo lääkäriinmeno niin hirmuisesti.

upupa ja Multeri 32+3
 
Soraya: Täysin sama vika täällä. Mutta toisinpäin. Vasemmalla kyljella on paha olla kun tuntuu niin sietämättömän oudolta ja epämiellyttävältä tuossa just mahan yläpuolelta.

Zoe-F: Ihanasti olet maalannut, oi tulis joku tänne meillekin maalaamaan seinään kuvioita.

Talvitakki: Luovutin jo tuossa joulukuussa. Antaa olla turha tässä vaiheessa enää uutta takkia ostaa kun pirpana syntyy pian. Joten teen niin että talvitakki päälle ja vetskari auki, eli tämä meinaa et pitäis olla villapaita päällä ettei masu jäädy.


Mömmis & potkija 30+5 :heart:
 
Heippa!

Täällä näköjään ihmisiä vieläkin flunssassa, paranemisia kaikille lentsunenille! Itellä nyt alkaa helpottaa tämä flunssa, johan tätä on 1½ viikkoa jatkunut ärhäkkänä. Viimeyönä heräsin ja mahassa kiersi, paha olo tuli myös ja olin jo varma että oon saanu mahataudin, mutta onneksi se sitten olikin menny ohi kun olin vaan nukahtanut. Inhottavaa, pelkään kuollakseni sitä norovirusta. :(

Zoe-f on tehnyt kyllä mainiota kädenjälkeä! Hienoa! :flower:

Eilen vietettiin itiön "viiskymmpisiä", eli 50pv laskettuun.. :D Aika hurjalta tuntuu, mutta toisaalta kai mie jo oisin valmis synnyttämään henkisesti. Kyllähän se jänskättää mut kai siitä hengissä selviää. Vielä uupuu joitain tavaroita, ikiävää vaan olla just nyt ihan peeaa kun pitäis saada vielä ostoksia tehtyä. Äippärahatkin tulevat mulle vasta päivää ennen laskettua aikaa! :eek:

Oho.. Unohdin puuron hellalle,pitää mennä pelastamaan se! :D

Niinu & itiö 33+0
 
zoe-f aivan ihana maalaus. itse en osaa kunnolla edes kukkasta piirtää :ashamed:
talvitakista ei ole toivoakaan että menisi kiinni eikä ole mennyt pitkiin aikoihin. onneks on pitkä neuletakki mitä sitten pidän. miehellä on yks toppatakki mikä menee minulle kiinni niin sitä pidän sitten ulkona lasten kanssa touhutessa.
yöunet mua on jo ruvennut ketuttaa tuo nukkumaan meno. herään yöllä siinä 2-3 aikoihin vessaan ja sen jälkeen menee parista kolmeen tuntiin ennen kun uni tulee taas. ennen tätä oli vain ehkä kerran viikossa mutta nyt joka yö :headwall:
onneksi nämä vaivat jäävät sinne synnytyslaitokselle :D

cadillac ja toukka 33+2
 
Heippa!

Upupa No onneksi se on nyt ohi ja kohta ei tarvitse kärsiä edes kirvelystä! Parane pian!

Ja muut flunssaiset mammat myös paranemisia! :hug:

Zoe-F Tuosta kaapista tuli tosi kivan näköinen!

talvitakista Sain lainaksi kaverilta ison untsikan. Siinä on vielä tilaa. Mahdun vielä syksyllä ostettuun yhden koon normaalia isompaan takkiin, mutta vetoketjun laittaminen alkaa olla hankalaa ihan kohta..

Öistä nukun vielä kohtalaisen hyvin. Paitsi että herään 3-4 aikaan vessaan ja sen jälkeen ei meinaa tulla uni uudestaan. Viime yönä heräsin taas ja laitoin lopulta valot päälle ja rupesin lukemaan, kun ei tullut uni. Tunnin siinä lueskelin ja alkoi nälkäkin kaivertaa vatsassa.. Hain vähän viinirypäleitä ja luin vielä hetken ja sitten sain taas unta! =)

Ylävatsakivuista Mulla alko muutama viikko sitten ihan kauhea pistely ylämahassa keskellä tai enemmän oikealla puolella. Vähän niinkuin myymä kuvaili. En löytänyt mitään hyvää asentoa nukkumaanmennessä ja istuessa tuntui, kun pallean kohta olisi puutunut. Se oli inhottavaa ja on se vieläkin vähän kipeä, mutta helpottanut. Välillä oikein sattuu, kun vauva potkaisee tuonne kipeään kohtaan kylkiluiden alle.

Näin toissayönä unta siitä, että imetin vauvaa, mutta se ei oikein onnistunut. En tiennyt, tuleeko maitoa, jotta vauva saisi masun täyteen ja lopulta vauva ei edes huolinut tissiä. :ashamed: Todentuntuinen uni. Toivottavasti imetys onnistuu sitten oikeassa elämässä!

Mimmu ja furuno 33+0
 
Huomenta!

Tosi hienot tuli Zoe-F!!! Olet taitava! =)

Talvitakista- Kaytan villapaitaa alla ja takki ei ole mennyt kiinni enaa piitkaan aikaan... Toivottavasti talla selvitaan talven yli... uutta en halua ostaa!

Younista- heikkoa on yha, vessaan ja syomaan heraan pari kertaa yossa. Matalien verensokerien ansiosta huono olo herattaa usein. Kaipaan selalla ja mahalla nukkumista! =)

Onko kukaan muuten kuullut Emmimemmi ja vauvan kuulumisia?

Latte
 
Hiq
kuulumiset eilisestä neuvolasta:
meilkein pääsin tyksiin käyrälle näin synttärin kunniaksi kun ei saatu Oskarin sydänääniä kuuluviin ja supisteli niin ettei hoitaja saanut tunnusteltua miten päin kaveri oli. Ihan kivuttomia harjotussuppareita ja aina välissä kovat potkinnat niin että maha heilui. Heti kun täti ehdotti tyksiä niin kaveri rauhoittui ja saatiin sitten ne sydän äänetkin, syke ok noin 152.
Mulla paino ok 72.8 (viime kerrasta +1,6kg), verenpaine 118/72, pissa puhdas. SF-mitta 28, eli piirtää kaunista keskikäyrää.
Seuraavan kerran viimeisen työpäivän kunniaksi 30.01.

Päivä jatkui sitten harjoitussuppareiden myötä ja kävivät jopa kipeiksi iltapäivän mittaan.
Sama meno tänään joten soitin neuvolaan ja sain saikkukomennon ja maanantaina lääkärille tarkitettavaksi. Ihana kun heti otettiin tosissaan- meillä on todella mukava nlatäti.

Oskarin huone tapetoitiin sunnuntaina- eilen saatiin listat paikoilleen ja lauantaina äiti hakee Ikeasta kalusteet :heart: Tässä pieni fiilispala (ikävän huonolaatu kun valaistus on mikä on ja kännykameralla otettu...):


Suppareista huolimatta mieli on ihan iloinen. Ja talvitakista piti vielä kommentoida, että anoppi osti mulle etukäteissynttärilahjaksi takin silloin marraskuussa kun goretex ei enää mahtunut kiinni. Zaran vaaleanpunainen villakangastakki ja hyvin on tilaa vieläkin. Olen ostoon erittäinkin tyytyväinen.. ja anoppiin kanssa :)

Terkuin, Hiq ja *ekaa kertaa juuri hikannut* Oskari rv33
 
Huih.. Meinasin sitte pökertyä äsken.. Tulin kotiin ja kerkisin keittiöön, niin iski taas samainen pahaolo kuin yöllä ja sillä matkalla kun kipitin vessaan niin oli hiuskarvan varassa että pysyin tajuissani.. :eek: Oliskohan taas hb tehny kepposet mulle.. Jotenkin taas niin väsynyt olokin kokoajan. :( Taidan ottaa nyt rohkeesti joka ilta rautaa kunnes ensiviikon pe on taas neuvola. Pelottaa jos pyörryn vaikka jonneki lenkille tai tallille.
Kynsikin onnistui tallilla vääntymään tuolta puolesta välistä sitä liha osuutta nurinpäin, voi kun tuntui hyvältä.. Tänään ei oo minun päivä näköjään. :(
 
Soraya, kyllä mie syön melko usein (aamupala, välipala, lämminruoka, iltapala). On mulla monesti semmonen nälkä heikotuskin iskeny, mut se on ollu lähinnä semmosta kropan vapinaa ja muutenki erilaista. Tää iski ku salama kirkkaalta taivaalta ja hävisikin aika nopeesti sit pois.

Zoe-f, juu raskausvitamiineja popsin kaksi päivässä, eli takuulla riittävästi.
 
Zoe-F
Niinu Mie laitoin vähä hömösti, kun piti kysymäni että syötkö tarpeeks usein ruokaa, mutta se ruoka sana jäi sitte nähtävästi kirjottamatta. Mutta vastaus tuli siihenkin :D
Mulla oli kanssa tota pyörryttämistä ja sitte mulla kyllä lens veri nenästä vähän väliä. Nyt ku hemppa taas vähä korkeemmalla ni on ollu parempi. Välil silti vähän huimaa vielä.
Mie syön vaa tavallista multivitaa ja siihen päälle 100mg obsidania.
 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä:

rv 30+5 (rv 25+5)
paino +540g/vk (1,031g/vk) Vihdoinkin sain hillittyä ton nousun. :kieh:
turvotus +
rr 120/79
pissa ok, sokeri +2 (Pissa ok, sokeri +4)
hb 114 (116)
sf 27,5cm (23cm)
perätila
vauvan syke +145 (+157)
liikkeet ++ (++)

Tuli tuosta sairaalareissusta vielä mieleen että lääkäri halusi nimenomaan myös seurata lapsiveden määrää joten 2vk päästä sairaalaan ja sitten 3vk päästä ois neuvola. Nyt jäin panikoimaan että mikä vika lapsivedessä ny on :S Sanoivat että pelkävät mulle tulevan raskausmyrkytys. Jtn selittivät mut meni ohi. Sanoi että ei hätää, seurataan nyt vaan tiheämmin. :eek:

No kait pitää ny kattoo millane oma olo on jatkossa.
 
zoe-f, mulla kanssa tulee verta nenästä tuon tuosta. Mulla se johtuu tästä pitkittyneestä flunssasta, kun oon joutunu käyttää nenäsumutetta joka päivä jo yli viikon, niin on kuivattanu limakalvot nenusta. :/
 
Hei vaan mammat!

Olit jaksanut ihanan vaivan Zoe-F nähdä maalauksen suhteen!

Tulin omaa napaa jakamaan, vime yönä supisteli varsin paljon ja usein, ei kivuliaasti mutta viilteli välillä kohdunsuulla. Tulin näyttäytymään Naikkarille ja jäin samantien vuodelepoon tänne vielä määrittelemättömäksi ajaksi. Kohdunkaulaa oli jäljellä 14mm ja oli sekä pehmennyt että alkanut aueta sisäsuulta. Sain lasten keuhkoja kypsyttävän pistoksen (toinen tulee huomenna) ja nyt odotellaan ja katsellaan. A-vauva on kuulemma niin alhaalla perätilassa ettei tod.näk. enää edes pysty kääntymään joten leikkuria odotellessa. Ihan ok kokoisia olivat, A 1570g ja B1770g, tosin An kohdalla saattoi tulla mittavirhe kun reisi on niin syvällä lantiossa ettei meinannut nähdä. Olen popsinut supistuksia estävää lääkettä ja jotain lievää relaksanttia jonka pitäisi hillitä menoa.

Ja ihan oikeasti jos saatte lepo-ohjeet levätkää ihmiset! On niin paljon helpompaa hoitaa niitä lapsia kun eivät ole pieniä keskosia enää. Ja kukaan ei oikeasti halua päätyä eri osastolle kuin lapsi toipumaan, nähdä lasta nenämahaletkuissa ja koneissa tai kotiutua yksin.

KOhta pääsen taas käyrälle, voikaa hyvin ja ottakaa rauhassa!

BiaBia ja kekkoset 31+5
 
pikaisesti tulin vaan lukemaan, mutta BiaBia:lle jaksuja sinne sairaalaan.. ei varmasti helppoa jos kovin pitkään joutuu vuodelevossa siellä olemaan :hug:
Toivottavasti pikkuiset pysyisivät vielä masussa. Koko ajanhan he vahvistuvat ja jokainen pv eteenpäin on hyväksi =)
 
Heissan kaikille ja vointeja lepäileville!

Mä meinasin tänään pyörtyä kaupassa, kun ostin kestovaipan kotiin tuijoteltavaksi. Kysyin kuinka monta Fuzzy Bunzia vauva tarvitsee joka koossa (kolme kokoa 18 euroa kappalehinta). Vastaus oli, että 15 riittää :x 270 euroa joka kokoon eli 810 euroa yhteensä pitäisi laittaa vaippoihin. Onhan tuo vähemmän kuin kertiksiin, mutta 300 euroa kerralla vaippoihin tuntuu karmivalta.

Ajattelin , että vastasyntyneen kanssa aloitellaan äitiyspakkauksen vaipoilla ja ostelen joitain Fuzzy Bunzeja lisäksi. Saan siskolta sen pakkauksen kestovaipat ja varmasti pienellä kyselyllä vähän kauempaakin sellaisilta tutun tutuilta, jotka eivät aio käyttää niitä. Katsotaan sitten kuinka pitkälle ne riittävät ja sitten tuntuman mukaan joko täysillä mukaan kestoiluun tai siirrytään kertiksiin.

Talvitakki on napitettava villakangastakki, jossa menee kaksi ylintä nappia kiinni. Ei se nyt kovin hyvältä näytä, mutta toimii vielä, kun maha pysyy lämpimänä. Koiranulkoilutustakki menee kiinni vielä varmaan muutaman viikon, mutta kaikki muut takit ovat armottomasti liian pieniä.

Enää 13 työpäivää ja huominen työpäivä on viimeinen yksin mun työpisteessä. Tänään siivoilin papereita pöydältä, kun mulla on niitä kertynyt vuoden aikana valtavia pinoja. Onneksi suuren osan saan siivota mappi ööhön. Pari viimeistä työpäivää varaan arkistointihommiin ja muut kaksi viikkoa opetan seuraajaa ja teen näille päiville osuvia akuutteja hommia. Tiedossa on hektiset viime hetket. Toivottavasti olo pysyy nyt yhtä hyvänä kuin viime aikoina on ollut. Liitoskivut on aika mielettömmät, mutta jotenkin niihin on vaan tottunut. Äitiysloma houkuttaa jo silti kovasti :saint:

Oon tajunnut tässä viime aikoina, että ristiäiset voi mennä aika penkin alle. Kummiksi valitut henkilöt ovat lomalla Aasiassa vähän yli kaksi kuukautta ja lähtö on lasketusta ajasta vajaan kahden viikon päästä. Parhaimmillaan siis kummit eivät näe lasta ennen matkaa eivätkä myös pääse ristiäisiin. Lisäksi siskoni laskettu aika on kaksi kuukautta mun jälkeen, joten voi olla vaikka synnärillä juuri ristiäisten aikaan. Ja tässä on siis mulle tärkeimmät henkilöt. Mutta toivotaan onnea ajoituksen kanssa. Yhteiset ristiäiset siskon lapsen ja mun vauvan kanssa taitaa olla ainakin mahdotonta, kun nimi on annettava kahden kuukauden sisällä. Aiemmin luulin, että raja oli kolme kk ja haaveilimme yhteisistä ristiäisistä.

Melita ja Samuel 32+1
 
Hei,

tulin merkkaa, että olen tänne asti lukenut. Paljon olette kirjoittaneet. Olen itse pahoillani, että kirjoittamiseni on jäänyt väliin. Perhe on ehkä ollut nyt viikon terveenä. Aikas kovat sairastelujaksot olleet meillä ja veto on ihan poissa.

Muutama pikakommentti.
Zoe-F aivan mahtava piirros. Jatka samaa rataan:)

Melita ei ristiäisiä ole pakko pitää kahden kuukauden kuluessa. Syntyneen lapsen nimi pitää ilmoittaa väestörekisteriin kahden kuukauden kuluessa. Mutta ristiäiset voi pitää myöhemminkin. Meidän yhdellä tutulla oli äidin sairastelun takia siirrettävä ristiäiset. Tosin kaikki tiesivät lapsen nimen, jo ennen ristiäisiä, koska pystyivät pitämään ristiäiset vasta, kun lapsi oli lähemmäs 6 kuukautta. Ja jos lapsi syntyy keskosena, niin saattaa olla kolme-neljä kuukauttakin sairaalassa. Kuten parhaalla lapsuudenaikaisella ystävälläni kävi.

Viikolla oli neuvola. Viikkoja on nyt 29+6. Eli huomenna pitäisi ottaa 30+0 kuva:)

Pissa puhdas
Hemppa 110, sain käskyn alkaa syömään rautaa. Normisti ilman raskautta hemppa on siellä 140-156
Liikkeet ++
Syke 127 normisti siellä 150. Tosin nukkui, koska oli edellisen yön melskannut urakalla.
RR 115/73
Kohdun pohjan korkeus 29 (esikoisesta samoilla viikoilla 28)
Painoa tullut 233 / vko. Raskauden alusta yhteensä 4,5 kg.

Tämä raskaus menee suhteellisen samaa tahtia kuin esikoisestakin.

Vaivoja:(

Näitä ei ole ollut esikoisen aikana. Vasta juuriennen äitiyslomaa alkoi kivistää alapäätä liikkuessa.
Nyt on alapään luut välilä iltaisin todella kipeät. Hyvä, kun sohvalta pääsee ulos ilman manailua :snotty: . Nyt tiedän mikä on närästys. Aamuöisin vetää jalasta suonta. Sen tähden pitää iltaisin juoda kunnolla vettä sellainen litra, niin ei suonta vedä. Maha menee suhteelisen helposti kovasti, kun liikkuu. Neuvolassa sanoi terkkari, että milloin alkaa äippäri. Sanoin, että tän kuun lopussa.sanoi, että hyvä, koska sua supistaa koko ajan. Maha oli kovan kokoajan. Väillä tuntui, ja välillä ei. Olisi laittanut mut saikulle muuten. Aloitan siis 50 päivää ennen äippärini.

Mutta palaan myöhemmin uudelleen asiaan. On paljon kirjoiteltavaa, kun olen lukenut teidän juttujanne.

Jadekettu+masuasukki 29+6
 
myymä
Melita älä missään nimessä mene ostamaan valmiiksi jotain yhtä tiettyä merkkiä vaikka fuzzi onkin kehuttu :) PAras löytyy ehdottomasti kokeilemalla. Esim. olen kuullut paljon pahaa noista taskuvaipoista, että vastasyntyneellä falskaa pahasti. Harsot + kuorivaipat kuulemma ihan parhaita vastasyntyneelle.
ITse olen haalinut kaikenlaisia erilaisia jotta pystyn kokeilemaan mikä olisi just meidän herralle sopivat :) Ja hei, onhan noissa jälleenmyyntiarvo tosi kova, eli hyvän hinnan saat kyllä takaisinkin :)

Biabialle paljon jaksamisia sairaalaan! Pidetään peukkuja etteivät ihan vielä sieltä putkahda :)

Mä lähden kuntouttamaan itseäni nyt uimalla ->

myymä ja pikkuveli 31+1
 

Yhteistyössä