**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Iltaa!

Mulla kävi samoin kun Jossulla; ostin kauheen kasan pääsiäismunia ja -patukoita ja yhtään virpojaa ei käynyt!! :( Ois ollut kiva esikoisen kanssa mennä avaan ovi pikkunoidille ja antaa palkaks suklaata, mutta kun ei niin ei. Joudutaan itse syömään suklaat. =)

Vaipoista, meillä on käytössä nyt Liberon 1 vaipat ja hyvin ovat toimineet. Liberon kakkosvaippojakin on jo valmiina ja kokeilinkin niitä jo, mutta olivat vielä liian isot tytölle reiden kohdalta. Ykkösillä siis jatketaan ainakin hetki vielä.

Mulla alkaa tulla tuon nimen keksimisen kanssa jo ihan stressi. :eek: Meillä kun piti niin olla nimi valmiina, mutta minkäs teet kun vauva ei oikeastaan näytä yhtään siltä mitä oltiin mietitty. Onneks on vielä vähän aikaa ristiäisiin.

marza ja nimetön prinsessa 2 vko 1 pvä
 
mimmukka ja ellip kiitokset, että annoitte taustatukea unettomuusasiassa ja kestoilussa. Täällä kun niin herkässä vaiheessa vielä synnytyksen jälkeen, että varsinkin nukkumisasia tuottaa suurta huolta. No, nyt on kuitenkin jo 2,5 tuntia unta alla tälle yölle. Syötin Siirin just ja toivon, että nukkuisi nyt aamuun asti niin saisin ehkä toisenkin mokoman unta vielä!

Kaatjuska ja Siiri 1 vko + vajaa 2 vrk
 
Kateeksi käy Zoe F! Kahdeksan tunnin yöunet kuulostaa nyt lottovoitolta, kun meillä nukutaan max 2,5 tuntia putkeen yöllä - ja päivällä vielä vähemmän. Onneksi sentään näin päin. Viime yö oli ihan mahdoton: typsy torkahti ensimmäisen syötön jälkeen syliin, heräsi parin minuutin kuluttua, kitisi, torkahti uudelleen, heräsi... Suostui sitten rauhoittumaan vasta minun viereen sänkyyn. Tokalla heräämisellä en edes yrittänyt muuta kuin kainaloon nukahtamista; siitä sitten nostin syvässä unessa olevan neidin omaan koppaan, kun menin laittamaan aamupalaa. Ehkäpä saan sitten myöhemmin päivätorkuilla kerättyä voimia toista samanlaista yötä varten. Elän toivossa, että kasvatusoppaiden mainitsemat pidempi unipätkä alkaisi pian. Yritän myös luoda "yöpuulle" rutiineja: puen yöpaidan ja unipussin pimeässä, lauleskelen ja heijaan. Rutiinit tuovat kuulemma vähitellenn turvallisuuden tunnetta ja helpottavat siten nukahtamista, ensin syliin ja joskus myöhemmin suoraan omaan sänkyyn.

Vaipoista me ollaan tykästytty Pampersien 1:een niiden ohuuden ja pehmoisuuden takia. Nyt kun typsy on kovasti kasvanut, pitää varmaan siirtyä seuraavaan kokoon; ehkä sitten ei tarvitsisi vaihtaa yöllä joka syötöllä.

Nyt kuuluu kopasta vaativaa kitinää, pitää mennä!

 
Puuskamuikkunen Purkaudu vaan ihan rauhassa. Mä tiedän, kuinka äsyttäviä sukulaiset voivat olla.

Tässä hyvä esimerkki mun niin ihanasta appiukosta :kieh: .

Tyttäremme syntyi, niin ukko katseli vauvaa ja sanoi, että on ihan hänen tyttärensä näköinen. Ihan samanlainen Amorin kaari huulessa ja kaikki. Tämä oli SIIS laitoksella, kun tuli katsomaan ekaa lastenlastaan. :kieh: . Ihan on tyttären näköinen ja sitä siinä sitten naisystävälleen päivitteli. Sanoin kiukkuisesti kivuissani, että kuule on ihan vanhempiensa näköinen, ei sun poikasi lasta ole saanut siskonsa kanssa. :kieh: .
Tästä hän monesti jaksoi sanoa, kun näki vauvamme.

Sitten tuli ristiäiset ja pidimme nimen tiukasti salassa, kuten pidämme tälläkin kertaa.
Esikkomme sai kolme nimeä eka on uusi. Toinen on miehen isän äidin yksi nimistä ja kolmas on minun äitini eräs nimi. Niin ylpeä Isä sitten sanoi tyttäremme nimen, kun pappi sitä kysyi, niin hyvä ettei appiukko tiputtanut silmiään päästään. Heti kun pappi oli lopettanut tilaisuuden, niin appiukko oli, että eikö nimi ole Raamatussa kyseli papilta. No onhan se, mutta niin on moni muukin nimi(ei me edes tuollaista ajateltu, kun päätimme nimen, joka on meistä niin kaunis). :heart:
Appiukko väänteli nimeä, kun vieraita oli paikalla ja mä sanoin sille asiasta. Muutaman kerran jopa vihaisesti. Vieraat, kun lähtivät, niin appiukko sanoi, että ei se tuollaista etunimeä tule koskaan käyttämään vaan käyttää toista nimeä, joka on hänen äitinsä nimi. Eihän toi ole edes mikään kunnon nimi. Siinä vaiheessa mä nappasin vauvani hänen sylistä. Ja sanoin, että kerranki jos vääntää tyttäremme nimestä jotain muuta kuin mitä se on, niin mä vedän sua turpaan. :kieh: Sen jälkeen hiljeni. :LOL: . Mua niin raivostutti. Tyttäremme nimi on ihan kalenterissa, mutta niitä ei ole Suomessa montaa ja nimi on hieman erilailla kirjoitettuna kansainvälinen.

Ja ennen kuin kastetilaisuus alkoi. Pidimme kastejuhlan kotona. Niin appiukko arvosteli, jo sitäkin. Että kyllä kastejuhla pitää pitä kirkossa ja pyytää kaikki sukulaiset paikalle. Pappi sanoi (oli siis paikalla, kun hänelle sanoi). Että höpön höpön. Nykyään se on noin 60-50%. Suurin osa pitää omassa kodisssaan tai muussa tilassa kuin kirkossa ja ei ole enää mikään sukujuhla. Kuten ennen. Minkä helvetin takia mä kutsuisin sukulaiset paikalle, jotka eivät muutenkaan pidä mitään yhteyksiä. Riitti, kun häissä jo ruokin heidät. Ja kukaan serkuistamme ei ole puolestaan kutsunut meitä edes häihinsä, vaikka ovat meidän jälkeen avioituneet. Tässä vaiheessa tiesin, että appiukko on haitaksi juhlissa.

Saas nähdä millainen souvi tulee toisen kohdalla, sillä todennäköisesti pidämme juhlat lähellä olevassa srk:n tilassa. Riippuu vieraiden määrästä.

Meillä on kuopuksenkin nimi jo valmiina. Appiukko vääntää sitäkin varmasti, tällä kertaa mä sitten tinttasin, jos ei ole viime kerrasta sana mennyt perille. Hiivatti soikoon. Saisi vaan syntyä jo. Alkaa pääsiäinen uhkaavasti lähestyä.

Jadekettu+masuasukki 41+2 :heart:
 
Noista sukulaisista: miehen täti, joka ei ole kuin suurimmissa käänteissä mukana elämässämme, sanoi eilen puhelimessa miehelleni, että lapsi pitää kastaa. Vetosi miehen kuolleeseen äitiin ja leikkii jotain keinoemoa miehelle. Ikinä ei ole ollut mitään apua hänestä, päinvastoin. Hääkoristeluistakin aikanaan otti nokkiinsa, kun en halunnut tuoksukynttilöitä pöytiin ja joka nurkkaan.. Suuttui ja mietti, miten minä muka osaisin koristella juhlia, kun ei ole yhtään kokemusta. omatpa on juhlat, niin myös nimiäiset.

Jadekettu Alkoi hirveästi kiinnostamaan se teidän tytön etunimi... :D Mikä on sellainen nimi, jota ei appiukko suostu käyttämään..!

Jossu ja marza Valitin kanssa facebookissa, että yhtään noitaa ei käynyt ja pitää TAAS syödä niille varatut herkut itse.. Sovin sitten parin kaverin kanssa, että ensi vunna sitten heidän lapset tulevat virpomaan! =)

Kaatjuska
Tuossa vaiheessa olin tosi väsynyt ja hormonimyrskyjen kourissa. Yhtenä päivänä yhtäkkiä olo alkoi olemaan parempi, olo oli virkeä ja iltaisin oli helpompaa saada unta. Toivottavasti teilläkin menee niin! :hug:

vaipat
käytetään tällä hetkellä muumivaippoja, mutta ne ei tunnu hirveän hyviltä. Falskaa nopeasti. Öisin on käytössä pamppersin 3 vaippa, joka on vähän iso, mutta ei ole vuotanut vielä.. Kohta voisi miettiä kestovaipan kokeilua, kun on vähän ärtynyt pienen pylly. Onko muita, jolla on havaittavissa vaippaihottumaa ja mitn sitä hoidatte? Meillä se on ainakin vielä tosi lievää ja olemme kokeilleet talkkia, sinkkivoidetta ja ilmakylpyjä.. en tiedä, mikä auttaisi parhaiten.

mimmu ja vuvva 3 vk ja 5 pv
 
GALLUP Eli onko teidän vauvojen sängyissä mobile, millainen ja miksi? Tykkääkö vauva, rauhoittaako vai hankaloittaako nukahtamista? Entä mitä te puuhailette, kun vauva on hereillä? Minä järjestelen asioita tyttö kainalossa, höpöttelen, jumppaan jalkoja ja tanssahtelen. Ada viihtyy parhaiten sylissä; sitteriä meillä ei vielä ole enkä viitsi yksin sängyssäkään makuuttaa.
 
moi

tulin tännekkin ilmoittamaan, että tyttö syntyi 3.4 :heart:
Eilen kotiuduttiin ja aamulla käytiin lääkärin tarkastus, jossa kaikki ok.

Synnytyskertomuksen laitoin tuonne odottajien puolelle =)

Tulen myöhemmin kommentoimaan ja kertoilemaan kuulumisia+laittamaan pikkuisesta kuvan.
Nyt hetkeksi huilimaan kun mies ja poika pilkillä ja tyttö uinuu :)

danjuska ja "Nennuli" 3vrk
 
Oi, lisää vauvoja :heart: Onneksi olkoon danjuska!

Pakko hehkuttaa, yö meni kerrankin siedettävästi. Syötöt sujuu ajallaan ja eikä turhia itketty. Nätisti alkaa nukkua omassa pedissään ja pitkäänkin. Merkkasin ylös että neiti nukkuu iisisti klo 03-10(tai kauemminkin). Jesjes. Ehtii hyvin nukkua rauhassa itsekin.

Huu, tänään sit sinne sairaalaan. Jännitän nyt ihan kauheesti vaikka ei siellä nyt mitään ihmeellistä tehdäkään tälläkertaa. Ehkä lähinnä se, kun pelkään tikkien poistoa. Kuvittelen omiani et maha aukee ittekseen ja ja .. :ashamed:

Joo vois laittaa kassi valmiiks. Ja vaatteet vaihtaa tolle. :)

Mömmis ja neiti 1vk
 
Mimmukka nimi löytyy ihan almanakasta. :LOL: Mutta on hieman ehkä vanha ja toisaalta kansainvälinen. Kun muuttaa kirjoitustyyliä. Ei ole mikään muotinimi. Mutta äijän mielestä nimen pitää olla Petra, Tanja, Satu tms. Siis ihan perinteinen nimi. Ei saa olla joukosta poikkeva. Vaikka minunkin nimi on sellainen, että ei ole montaa samannimistä ja koskaan kaimaani en ole törmännyt.

Vaippaihottumaan auttaa parhaiten, ilmakylvyt, talkki ja sinkkivoide. Ja se, että jos on herkkä iho, kuten esikollamme on niin vaihtaa tarpeeksi usein ja pian märän vaipan.

Jadekettu+masuasukki 41+2
 
Minilla: meillä on sit ollu just samanlainen yö. Eka nukku jopa 2 tuntia putkeen siis iltayöstä, sit alko se syöttö, kitinä, nukahdus, kitinä, nukahdus, heijaus, yms yms. sit puolen tunnin ja tunnin pätkiä nukku mun kainalossa. tuntuu et vois ite painua petiin, mut koko ajan jatkuu vaan tuo ähinä ja kitinä. eikä nuku ku pari minuuttia kerrallaan nyt. onneks mies tulee töistä kohta. kiva ku ei ehi ees ruokaa tehä ku toi kitisee. mä oon huomannu et meidän neiti nukkuu kaikista parhaiten metelissä (häissä nukku jopa 4 tuntia putkeen) (alko muuten tissit olla räjähtämispisteessä ku "ne on tottunu tyhjeneen 2 tunnin välein). Onneks ei tullu mitään tulehdusta tms.
Niin mullakin on muuten ne suiihkutissit. kippunen imaisee kerran ja meinaa tuhketua,irrottaa otteen rinnasta ja sieltä suihkuaa maitoa yleensä suoraan neidin naamaan. raukka ku se meinaa tukehtua mun maidon tuotantoon. toisaalta onneks maitoa tulee.
Zoe: TÄÄLLÄ KANS OLLAAN KATEELLISIA TEIDÄN TILLIÄISEN HYVISTÄ UNEN LAHJOISTA! :wave:
Meidän neiti on yli 5 viikkoa ja mun koko sen ajan pitäny käyudä hakemassa varastosta meille yövalo. ja arvatkaa oonko muistanu ! EN! en sa mitään aikaiseksi! kerrassaan on niin huonomuistikin että mä saatan pari kertaa päivässä kysyä mieheltä et mikä päivä tänään on. onneks vielä tosta valoisuudesta voi päätellä et mikä vuorokauden aika on.
mä kyl oon pyrkiny siihen et illalla mennään nukkumaan( toisin sanoen sänkyyn äheltään vauvan kanssa) ja laitetaan yökkäri päälle. aamulla noustaa ylös ja tehdään aamutoimet ja laitetaan päivävaatteet päälle.
ZOE: meillä ei oo vauvalle es sänkyä niin ei oo mobileakaan.. :LOL: Vauva nukkuu meidän sängyssä parhaiten. aluksi yitettiin nukuttaa vaunuissa, mut on niin paljon helpompaa ku vauva nukkuu vieressä. Mua ei kyl yhtään pelota et mä kääntyisin sen pääll tms. jotenkin nukun niin koiranunta. muutaman kerran on peiton kulma menny vauvan naaman päälle niin johan neiti iloittaa et hei mä en saa kunnolla henkee, ja parkaisee niin et naapuritkin herää. et ei huolta senkään suhteen, ainakaan pitäisi olla.
Ja siitä huonomuistiduudesta: mun on pitäny jo 2 viikkoa varata itelle jälkitarkastuaika, ja arvatkaa muistanko mä koskaan, sinne on ne rasittavat soittoajat ja en IKINÄ muista soittaa sinne silloin. nyt pitää kyl laittaa muistutus kännykkään..
vaivaako ketään ummetus? mulla on aina sellanen "ponnistuvaihe puolituntia" ku käyn vessassa. jotenkin aika järkkyä.... mitä ois kotikonsteja ummetuksen helpotukseen.?
täytyy taas alkaa laittaan pyykkiä kuivamaan. meillä ennen pyöri kone 3 krt viikossa nyt pyörii 3krt/päivässä!!!!!!!
 
niin joo piti vielä kommentoida tota anoppi/sukulaisasiaa: Mulla kans menee nykyään hermo anoppiin. Kerran mentiin käymään siellä. Vauva on itkeny 3 tuntia putkeen ja nukahti sen matkalla autoon (matka kesti 10 min) niin päästiin perille niin anoppi nosti sen ylös kopasta ja alko löllytteleen niin et se heräs huutamaan. sit otti tumput posi kädestä ku ollaan pidetty niitä sen takia ku se raapii naamaansa niillä ja kynsii silmät päästään. sit anoppi heilutti sitä niin et oksensi. sis huusi ja anoppi yritti "keskustella" meidän kanssa= huusi vauvan huudon yli jolloin vauva huusi vielä enemmän.......olin niin raivoissani et olin ian toimintakyvytön. onneks miehellä toimi aivot ja otti vauvan omaan syliinsä siihen se rauhoittu.
eilen sitten käytiin kans siellä ja anoppi taas veti sitä keskutelu yritystä (sillä on huono kuulo niin huutaa siksikin kovaa) niin huusi taas melkein vauvan korvaan. sit ku oltiinb lähössä niin se kerto et : AI NIIN JOO: KÄYTIIN TÄNÄÄN KYLÄSSÄ JA SIELLÄ OLI VAUVALLA RS- VIRUS, ET SE OLI SAIRAALASSA KÄYNY AAMULLA LIMAN IMUSSA, NIIN SEHÄN ON VAARALLINEN VAUVOILLA JA VARSINKIN PIENIPAINOISILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SIIS MÄ OLIN NIIN RAIVOISSANI SILLE MUIJALLE! EI VOINU KERTOO SILLON KU TULTIIN ET NE ON OLLU KYLÄSSÄ VIRUSPAIKASSA... KIVA JOS TOI NEITI NYT SAA JONKUN VIRUKSEN JUST KU OLLAAN SAATU PAINO NOUSUUN JA IRTI SAIRAALAN KONTROLLEISTA.
sit vielä kaiken lisäksi se alko hössöttään niistä risitäisistä: Me pidetään ne siellä ja mä sanoin et mä teen sitten sinne kaikki ite että sen EI tarvi puuttua millään tavalla koko asiaan. (se on saikulla ollu jo 4 kk) niin sit se alko voivotteleen et PAKKOHAN MUN ON PUUTTUA ET PAKKOHAN MUN ON TEHÄ SINNE RUOKA JA PAKKO JA PAKKO JA PAKKO...
HUOH!
kiitos ja anteeeks!
 
Zoe: ite oksennan kahvista :) luumut ja ruisleipä aiheuttaa meidän neidille vatsavaivoja..(söin luumupilttiä niin vauva huusi kaarella myöhemmin) Mut täytyy yrittää liikkua ja juoda. kaurapuuroakin vois koittaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iitanen:
Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Meillä on muuten yhtäkkiä alkaneet falskaamaan nuo Liberon 1-vaipat. Heti tulee reidestä tai kyljestä pissit läpi. Onkohan joku sekundaerä, kun ennen nuo toimivat ihan hyvin? Edellispäivänä yritin taas viritellä kestoja neidin päälle mutta ovat vielä liian isot. Meillä on erilaisia vaippoja NB-koosta alkaen, mutta tuo NB taitaa olla kolmekiloisista ylöspäin ja Mimosa on vieläkin himpun alle sen 3kg.

upupa ja Mimosa 5vkoa 2pvää
Tuolta huhtikuisten pinosta tulin kuokkimaan...

Meillä myös alkanut nuo kyseiset liberon vaipat falskaamaan. Ensimmäinen pussillinen toimi hyvin ja siitä viisastuneena ostatin lisää samaa merkkiä. Vaan kävipä niin että lähes joka ikinen vaippa on päästäny läpi, ja varsinkin aina silloin kun vauva nukkuu eli on kyljellään( eli kokoajan) niin alimmaisen kyljen puolelta märkä. :kieh: |O

Iitanen ja tyttö *2vko 2 pv*
Aika vähän noi pikkuvaipat ainakin imee. Meidän ukkeli kakkaa 10krt päivässä ja kestoilla mennäään pääasiassa. Yöksi laitan liberot ja villahousut niiden päälle, sit mennään tällä kombinaatiolla koko yö. Villahousut usein aamulla kakassa ja kosteat, mut eipähän tarvi lakanoita jokapäivä vaihtaa.

samppa+ukkeli vajaa 2vk
 
Alkuperäinen kirjoittaja muty:
niin joo piti vielä kommentoida tota anoppi/sukulaisasiaa: Mulla kans menee nykyään hermo anoppiin. Kerran mentiin käymään siellä. Vauva on itkeny 3 tuntia putkeen ja nukahti sen matkalla autoon (matka kesti 10 min) niin päästiin perille niin anoppi nosti sen ylös kopasta ja alko löllytteleen niin et se heräs huutamaan. sit otti tumput posi kädestä ku ollaan pidetty niitä sen takia ku se raapii naamaansa niillä ja kynsii silmät päästään. sit anoppi heilutti sitä niin et oksensi. sis huusi ja anoppi yritti "keskustella" meidän kanssa= huusi vauvan huudon yli jolloin vauva huusi vielä enemmän.......olin niin raivoissani et olin ian toimintakyvytön. onneks miehellä toimi aivot ja otti vauvan omaan syliinsä siihen se rauhoittu.
anteeeks!
Mulla meni esikoisen synnytyä anopin kanssa sukset ristiin. Se tunne mikä tulee, et ei pysty tekeen mitään ja katsoo vaan sivullisena on kaikkein pahin! Tunne et ei osaa mitään. Mulla meni niin pitkälle et kunnolla riideltiin, mä jouduin vauvan oltua 6kk aloittamaan masennuslääkkeet( jotka oli tavaan lahja ja pääsin eroon niistä 4kk käytön jälkeen), nyt asutaan 400km päässä anopista ja nähdää n 4-6 kertaa vuodessa, muuten ei olla yhteydessä.
Pidä huolta itestäs ja sano reilusti anopille vauvanhoito-ohjeet. Ei saa alistua. Voimia :hug:

UMMETUS
: mulla on ponnistaminen/ kakkaaminen hankalaa. en jotenkin hallitse ponnistusta ollenkaa. Ihan sama homma oli esikota ja tokasta. Ohi on menny n 1kk:ssa. Joten pehmittele pellavarouheella ja odottele toiminnan paranemista.

sappa + 3 apinaa
 
heipä hei pitkästä aikaa tänne kaikille...
menny aika melko nopsaa kun pikkunen reipas kk sitten liittyi seuraan..;)
piti tulla tänne kyseleen viisaammilta, että että.. mites paljon teijän kullanmurut syö?
tissiä vai korviketta?
meillä jäppinen nyt 1kk+ ja oon joutunu antaan korviketta tissin lisäksi..
ekku vajaa 10min per tissi ja sitte parhaimmillaan menee vielä 100ml pullosta!! aika paljolta tuntuu... tosin ku kattoo tota poikaa nii on se ollu kyllä ruoka aikaan kotona..;)
mutta kun sillä tuntuu olevan nälkä nii tämä äitihän antaa...;) esikoinenki oli kyllä melko pullero vauvana mutta kyllä se sitte tasottu ku alko pituutta venymään..
mutta syötänkö ihan överit tuota lasta??
 
Tyttö syö yhtä tissiä kohden 10-20min, joskus kauemmin. :D Tosin aikalailla vaihtelee tuo määrä. Onneksi paino on nousemaan päin kun kotiutuessamme paino laski himpan kun ei tissistä tullut silloin vielä tarpeeks maitoa ylös.

Kuulotutkimus tehty ja hienosti oli siellä. Verikokeessa kesti vähän kun ei löytynyt kunnon laskimokohtaa mistä sais tarpeellisen määrän verta. Ja tikkien poisto oli hieman kipeetä mulla, ja sain paljon särkylääkettä kotiin. Käynti sujui erittän hienosti tytön osalta, ei paljoa huutanut edes.

Nyt neiti vetää sikeitä ja hyvin on tässä ehditty siivota, syödä ruokaa, oleilla vain. :)

Mömmis ja neiti 1vk
 
Niin tuosta hätäsektiosta, haava pystysuuntaan minulla ja tosiaankin he poistivat sen 10tikkiä mahasta En taaskaa älynny kysyä et mitä tikkejä ne olivat. Nyt mahassa on haavan päällä teippi pariks päiväks.
 
Täällä oli normaali sektio ja 5 tikkiä oli. Ja eivät olleet niitä metallisia. Esikoisen sektion jälkeen oli 3 tikkiä. :D

Täällä valvotaan. Typyyn tarttui tuo esikoisen flunssa ja reppanalla nenä ihan tukossa. Keittosuolatippoja joutuu laittamaan tunnin välein, kun ei muuten saa henkeä. Lämpöä on hieman, mutta ei kuumeeseen asti. Pitää seurailla kummankin hengitystä, kun Eetulla tuppaa mennä keuhkoihin tuo flunssa ja sitten pitää mennä tk:seen, jos ei happea saa. :( Ja jos korvatulehdus tulee tuolle esikolle, niin pelottaa ottaa lääkekuuri, kun oli se paha allerginen reaktio maaliskuun puolessa välissä. Ihan Oysiin asti jouduttiin täältä menemään ambulanssilla. No, toivotaan, että säästytään siltä korvatulehdukselta. Ja toivotaan, että typyllä ei menis tuo räkäsyys pahemmaksi.
 
Hemptu Meillä poika on ihan tyytyväinen tissistä tulevaan maitoon. Mies hoitaa ensimmäisen yösyötön äidinmaidolla, jota aina aamuisin pumppailen, kun sen yösyötön vuoksi on tissitkin täynnä. Öisin ja joskus kylässä on annettu pullosta 125 ml ja siihen poika tyytyy. Kerran vauva joi ihan liikaa ja syönnin jälkeen tuli isot puklat. Siis niin isot, että piti lakanat vaihtaa sängystä. Ollaan kanssa annettu satunnaisesti tuttelia, kun tuntuu, että jää nälkäiseksi..

Eilen taas poika oli illalla vähän rauhaton mahakipujen vuoksi. Saattoi johtua suklaasta, jota söin pitkin päivää.. :ashamed: Tänään vähemmän herkkuja ja enemmän jotain terveellistä ravintoa!

Mimmu ja vuvva 3 vk ja 5 pv (tai jotain)
 
Vauvat syövät yleensä sen verran kuin jaksavat ei enempää ei vähempää. Tosin osa sitten saattaa pullautella jos ovat liian ahnaasti juoneet. Tosin silloin on tullut jo ilmaa mukana.

Meikäläinen taitaa olla taas viimeinen maalismasu, jolla ei ole vielä nyyttiä kainalossa. Torstaina yliaikakontrolli 41+5 ja taas taidetaan mennä HEL#### :kieh: käynnistyksen kautta. Tai sitten meidän mussukka päättää syntyä pääsiäisenä ja vieläpä pitkänä perjantaina. Tulee todella PIIITKÄ Perjantai :LOL: .

Jadekettu+masuasukki 41+3

PS. Muistakaa, että kaupat ovat perjantaina kiinni. Pitkät pyhät edessä :flower: .
 
Mullaki hätäsektio ja haava pystyasennossa. Tikit oli poistettavia sellasia muovisia... hih. ja tikkejä oli 14. Haava on ihan napaan asti, mutta siistin näkönen verrattuna esikoisen sektion jälkeen.

Ihanaa ku tulee pääsiäinen. Mies on sillon 4 päivää meidän kans ja saadaan syödä suklaamunia. Toki mie saan rajotetusti syödä, mut kumminki. =)

Meillä vähän näyttäs että on puhjennu koliikki. Eilen illalla taas huudettiin 19- 21.30. Mikään ei tuntunu auttavan. välissä hiljeni ihan muutamaksi minuutiksi ja taas jatku. yön kuitenki nukku joten kuten. aamuyöstä sitten oli semmosta ähisemistä ja levotonta nukkumista. Ja kerettiin olla aamulla tunti hereillä ku taas sama huuto maraton jatku. sain sen sitten ulos rauhottumaan ja sielä tuntuu tyytyväisenä nukkuvan. Hankalaa samaan aikaan hoitaa huomionkipeää esikoista ja koliikki vauvaa. Mulla hirvittää jo ens viikko ku mies on iltavuorossa ja minun pitää yksin saada muksut nukkumaan. Tällä viikolla mies on hoitanu esikoisen nukkumaan.

Noh eikö se koliikki mene ohi 3kk mennessä eli pari kuukautta vielä. Voih! :ashamed: :|

Jossu ja neiti 3 päivää vaille 1kk
 
Koliikki

Vauvan pitkään kestävät itkujaksot, joihon ruoka, vaippojen vaihto tai vanhempien rauhoittelu ei auta, ovat vauvakoliikin oire. Joka kymmenes lapsi kärsii koliikkivaivoista, jotka häviävät yleensä kolmen kuukauden ikään mennessä. Koliikin aiheuttajaa ei tunneta, eikä siihen ole olemassa hoitoa.

Koliikki menee ohiKaikki vauvat itkevät enemmän tai vähemmän. Tavallisesti vauvan itku johtuu ravinnon, vaipanvaihdon tai vanhempien sylin tarpeesta. Itku loppuu yleensä, kun näistä tarpeista on huolehdittu.

Pitkään kestävät itkujaksot eli vauvakoliikki on eri asia. Koliikkia poteva vauva itkee kauan, ja häntä on vaikeaa rauhoittaa. Lääkäri määrittelee lapsen vaivan koliikiksi silloin, kun vauva itkee enemmän kuin 1,5 tuntia päivässä. Useimmat koliikkiset lapset itkevät yli 3 tuntia päivässä, eivätkä vanhempien lohduttelut auta. Imettäminen, vaipanvaihto tai lapsen kanniskelu eivät tällöin auta, vaan vauva jatkaa itkemistään. Noin joka kymmenes lapsi saa koliikin.

Tavallisesti itkujaksot ajoittuvat iltaan ja saattavat jatkua osan yötäkin, mutta niitä voi myös esiintyä ympäri vuorokauden. Itkiessään lapsi vääntelehtii vatsavaivoista kärsivän tavoin. Kansankielellä vaivaa nimitetään kolmen kuukauden koliikiksi. Useimmiten vauvan koliikki ja itkujaksot loppuvatkin noin kolmen kuukauden iässä.

Vanhemmille koliikkisen lapsen hoito on raskasta. Avuttomuuden tunne ja huoli siitä, että lapsi on vakavasti sairas, on yleistä. Vanhemmat tuntevat itsensä avuttomiksi, koska he eivät pysty rauhoittamaan itkevää lasta, ja usein he samalla pelkäävät, että lapsi on jollakin tavoin sairas. Tällöin he turvautuvat usein lääkärin apuun saadakseen selville, mikä lasta vaivaa.

Syytä koliikkiin ei kuitenkaan valitettavasti tunneta, eikä siihen ole olemassa hoitoa. Monista tieteellisistä tutkimuksista huolimatta koliikin syistä ei ole saatu selkeää käsitystä. Eräiden tutkijoiden mielestä koliikki johtuu paksusuolen kouristuksista, jotka aiheutuvat joko siitä, että vauvaa ruokitaan liian paljon tai liian usein. Toiset taas ovat sitä mieltä, että kyseessä on jokin ruoka-allergian muoto. Monet imettävät äidit ovatkin muunnelleet ruokavaliotaan loputtomiin vaihtelevalla menestyksellä. Kumpikaan edellisistä tieteellisistä arvioista ei siis ole luotettava.

Koska koliikki on raskasta sekä lapselle että vanhemmille, eikä vaivan syytä tunneta, eikä perinteinen sairaanhoito pysty tarjoamaan tehokasta hoitoa, monet vanhemmat tukeutuvat vaihtoehtoisiin hoitokeinoihin. Akupunktuuri ja kiropraktinen hoito ovat suosittuja, mutta niiden tehosta ei ole tieteellistä näyttöä. Vanhempia rauhoittanevat kuitenkin seuraavat tiedot: 1) koliikki ei ole lapselle vaarallista, 2) se paranee itsestään, 3) eikä se vaikuta lapsen kehitykseen.

Kotihoito: Lasta on vältettävä imettämästä liikaa kerralla. Vain yhden rinnan tyhjennys syöttökerralla saattaa auttaa. Itkevää lasta on aina lohdutettava - silloinkin, kun kyseessä on koliikki. Vanhempien on syytä vuorotella lapsen hoidossa, koska itkevää lasta on raskas kanniskella pitkien itkujaksojen aikana. Vauvan hierominen on hyväksi sekä vauvalle että vanhemmille.

Lääkäriin otetaan yhteyttä seuraavana päivänä: Pitkään kestävistä itkujaksoista kärsivä lapsi on vietävä lääkärin tutkittavaksi ainakin kerran. Jos kysymys on koliikista ja lapsi on muuten terve, lääkäri toteaa lapsen täysin normaaliksi.

Lääkäriin on otettava heti yhteyttä: Ei ole koskaan tarpeellista.
 

Yhteistyössä