**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Jeee!! Poika kääntyi juuri ensimmäisen kerran mahaltaan selälleen. Hirmuinen projekti oli, kaikki voimat pinnisti, ja sitten onnistui! Ja ihmetteli aikansa ja alkoi itkemään :heart: :heart:

Ensin yritti sängyssä, eikä jaksanut, siirsin pojan parketille ja kovalla alustalla onnistikin!!

T.Haltioitunut Marais ja ponteva Ilari
 
Iines: meillä neiti sai eilen rotan toisen annoksen ja sit ekan piikkirokotteeen ja ei IKINÄ oo ollu niin "kiltisti" ku eilen. söi nukku ja nukku ja söi. oli vähän hereillä ja taas söi ja nukku. et ei ainakaan vielä oo tullu oireita. ennen yöunia annoin varalta pandolia.

outius: tervetuloa! mua ainakin kiinnostaa synntyskertomus... :)

tää päivä onkin ollu tosi ÄRSYTTÄVÄ, en jaksa tehä mitään ku KAIKKI ÄRSYTTÄÄ!! ukkookin oisin voinu läpätä nokkaan jos niin ku oisin yhtään väkivaltainen. (en todellakaan siis kannata mitään väkivaltaa), mut oli vaan niin rasittava kattoa sitä. se puuhailee kauheesti kaikkee, mut ei mitään kotona. se kyl kanniskelee neitiä ja vaihtaa vaippaa jne. mut mitään kotitöitä se ei nykyään taaskaan tee oma- alotteisesti!! meinaa hermo mennä ku se ois koko ajan menossa ja sit ku vähän aikaa pitää olla kotona niin istuu vaan sohvalla tai netissä. en jaksa kattella sitä. varmaan menkat tulossa tai sit oon raskaana....

menkoista tulikin mieleen et mulla on niin outoa hormoonitoimintaa nykyää. maha on ihan menkkamaisen kipee ollu 3 viikkoa vaihtelevasti sit yhtäkkiä on saattanu tulla veristä vuotoa, ja oon aatellu et joo menkat alkaa. sit ei taas tuu pariin päivään mitään ja taas saattaa tulla yhtäkkiä. osaaks joku kertoo mitä tää vois olla. testin tein pari viikoa sitten ja nega oli.

onks joku muukin alkanu kyllästyä jo kotiseiniin? mulla on hirbee asuntokuume... aion raahata ukon kattomaan yht' rivarikolmioo vaikka on kuin lama. en enää jaksa kattella tätä roinaa joka tunkee joka paikasta. (meillä on siis yksiö...)

t. Muty & neito kohta 3 kk
 
Muty synnytys käynnisty niillä kolmella ässällä. Perjantaina iltana klo21 alko tulemaan kivuliaista supistuksia tasan 5 min välein. Tekstailin siinä illan mittaan kaverilleni,joka oli synnyttänyt 6 kk minua aikaisemmin. Hän sanoi,että supistukset saattavat vielä loppua. Ne kuitenkin vain voimistuivat ja tulivat edelleen 5 min välein.
Kotona halusin olla mahdollisimman pitkään. Mies lämmitti kaurapussia ja hieroi selkää.Se auttoi todella paljon. Viimein hieman ennen kahta yöllä mies sanoin,että nyt lähdetään sairaalaan, kun oloni alkoi olemaan jo todella tuskainen. Itse en olisi halunnut vielä lähteä,mutta onneksi lähdettiin. Sairaalassa oltiin tasan kahdelta, silloin oli 3 senttiä auki. Siirryttiin suoraan synnytyssaliin. Siellä kokeilin pari kertaa ilokaasua,mutta en tykännyt siitä. Alettiin suunnittelemaan epiduraalia. Sisätutkimuksen jälkeen olikin 5 cm auki. Tässä vaiheessa olin ollut sairaalassa tunnin.Epiduraalia oli vaikea laittaa.Lopulta se saatiin laitettua ja aloin odottamaan helpostus supistuksiin.Sitä ei kuitenkaan tullut. Supistukset jatkuivat kovina.
Kipu siirtyi koko ajan alemmas ja selän hierominen ei enää auttanut.Puuskutin vain supistuksen yli.Ilokaasuakaan en siis ottanut. Vauvan sydänäänet heikkenivät hieman ja kalvot päätettiin puhkaista.Papereissa lukee,että lapsivesi olisi ollut veristä. Vajaa tunti epiduraalin laitosta olin 8 cm auki. Aloin tuntemaan jotain ennen kokematonta tunnetta alapäässä supistuksen lopussa. Päättelin sen olevan ponnistuksen tunnetta. Soittelin kelloa ja sanoin asiasta kätilölle. Hän tarkistaa tilanteen ja olinkin jo 10 cm auki. Viimeiset 2 senttiä aukenivat 20 minuutissa. Sain vihdoin alkaa ponnistamaan. Se oli aivan uskomaton tunne. Sattui niin vietävästi, kun puudutus ei ollut auttanut. Onneksi sain tytön ulos 7 minuutissa.Pisteitä tyttö sai 9/9 strategiset mitat mainitsin jo aikasemmassa viestissä.
Synnytys oli siis hurjan nopea.Koko kesto oli 7h ja 45 min. Päässäni olin kuvitellut jotain ihan muuta. Mutta niinhän se on,että ensikertalainen ei osaa pelätä tai jännittää, kun sitä ei ole koskaan kokenut aikasemmin. Kokemus oli kyllä positiivinen. Voisin synnyttää uudelleen. Osastolla en viihtynyt sitten ollenkaan!

Nyt tyttö on kerrassaan hurmaava tapaus. Ei juurikaan itke, ähisee ja muutenkin ääntelee kovasti. Nukahtaa omaan sänkyynsä. Nukkuu mahdottoman pitkiä yö unia.Viime yönäkin 8½ tuntia.
Te,jotka käytätte kertakäyttövaippoja,niin mistä tietää koska pitäisi vaihtaa seuraavaan kokoon?Meillä käytössä vielä pampperssin 2 koko.

Aurinkoista iltaa kaikille
Outius ja Annika
 
Jossu: Ei kun nimenomaan mahaltaan selälleen. Ensin nosti itsensä kyynärpäiden varaan ja sitten ähellysten kanssa mentiin.

Käännytäänkö yleensä ensin selältä mahalleen? Meidän poju teki sit just päinvastoin jos näin on, toisin päin ei ole vielä mennyt :)

Joo, kohta saa ihmetellä kun vauva ei olekaan enää siinä mihin sen hetki sitten laski..... Pitää tehdä kesän aikaan kodin turvatarkastus, ettei ole pojun ulottuvilla mitään vaaranpaikkoja (teräviä kulmia, pesuaineita jne.)

T:Marais
 
outis: Mulla oli melkein samanlainen kokemus synntyksestä, paitsi et mulla autto epiduraali, mut helppo ja nopee synntys ja osastolla en tykänny olla ollenkaan...

muisteletteko usein viimeistä synntystä ja millä mielellä? mä muistelen sitä nykyään melkein päivittäin ja toisinaan tulee niin huono- olo ku ajattelee koko asiaa et alkaa oksettaan.

motoriikasta: meidän 3 kk hylje valas ei käänny minnekään. pötköttää vaan ja huitoo etu- ja takatassuillaan kovasti. :LOL:

mä en jaksa meidän naapureita. ne kessuttaa menemään ja vauva yritti nukkua takapihalla mutta piti ottaapois kessun kärystä..

nyt tuli jädeauto.. pitää mennä shoppaileen
 
Kääntymisestä Meidän poika ei tajuu vielä hetkeen kääntyä mahalleen, kun ei tykkää olla silleen hirveesti. Ehkä oppii just toisin päin, niinkuin Maraisn vauva!

Outius Me käytetään kolmosvaippoja. Oon jo muutaman viikon käyttänyt. Liberon ja pamppersin vaippoja meillä on tällä hetkellä. Eivät ole yhtään liian isoja. Käytettiin jo tuon ikäisenä, mitä teidän vauva nyt on.. Laitettiin ensin aina yöksi kolmosvaippa, kun ei vaihdeta öisin muuta kuin jos tulee kakka. Sitten kakkoset loppu, eikä niitä ollu enää järkeä ostaa..
 
ilmoittaudun minäkin uutena.Meillä 16.3 synt.Annika tyttö joka 6viikon lonkkalastahoidon jälkeen nauttii elämästään täysin rinnoin ja nukkuu yöt oikein mukavasti, eilenkin 21.30-05.30 ja sitten olikin suden nälkä =)
 
Marais: Juu toi selältä mahalleen on se vaikeempi juttu. Meillä esikoinen käänty mahalta selälleen 3 viikon ikäsenä ja tuosta selältä mahalleen 2kk3vk. (Tosin on motoriikan puolesta ollu kehittyneempi ikäisiänsä) niin ja tää neiti on jotain päälle kuukauden ollu ku käänty mahalta selälleen(en siis tarkkaan muista, mut kuiten ennen ristiäisiä ja sillon oli tasan 2kk) . Nyt on alkanu harjottelemaan tuota selältä mahalleen ja kyljelleen on vasta päässy. Totta meinaa lähtiä karkuun isoveljeään ku välille meinaa vähän kiusata meidän Ninniä. :(

Nyt on neiti ihan parin viimisen päivän aikana alkanu tavoittelemaan leluja vähän kauempaa. jännän näköstä ku se yrittää vielä "komentaa" niille leluille. hih

:LOL:

Niin ja uusille oikein lämpimästi tervetuloa!! =) =)

Pitää lähtiä nautiskelemaan saunan lämmöistä. :heart:

Jossu ja Ninni 2kk 17pv
 
Tervetuloa outius ja puppy!

Pikaseen vaan kommentoin, et kuten joku aiemmin mainitsikin niin rintatulehdus on bakteeriperäinen tulehdus, eikä siis tule kylmästä tai vedosta, niin kuin usein luullaan. Eli rintaan on ensin päässyt joku bakteeri ja kylmä saa sen sit tulehtumaan pahemmin. Näin mä olen kuullut, enkä ikinä ole rintojani millään suojannut, kesälä enkä talvella. Ainuttakaan tulehdusta mulla ei ole ollut.

Jatkan huomenna paremmalla ajalla.

marza
 
Huomenta.

Levoton yö takana. Neiti meni nukkumaan kahdeltatoista ja heräsi kahdelta ja kolmelta sekä kuudelta. Siitä on pitkä aika kun on tuohon aikaan pitänyt herätä. Nyt on mennyt niin monta viikkoa 6-7 tunnin unilla. Milloinhan oikeasti tulee joku rytmi meille. Päivistäkään ei tiedä sattuuko nukkumaan ne 4 tunnin päikkärit vai onko niinkuin eilen että pisin oli tunnin päikkärit ja sekin vain kun työntelin rattaita ja käytiin ostamassa maitoa.

Eilen oli kyllä ihan kamala päivä. Tuttava lähti asioille miehensä kanssa ja työnsi lapset minulle siksi aikaa hoitoon. Nuorimmainen kun on vain vuoden vanha ja seuraavakaan kuin pari vuotta vanhempi. Minä paimensin niitä huutava neiti sylissä kun en voinut neitiä lattialle laittaa kun kumpikin näistä lapsista yritti rusikoida neitiä. Olin ihan loppu tuon tunnin jälkeen enkä enää suostu lastenvahdiksi.

Ihana tuo minun 12 vuotias poika. Hän tässä koko ajan kyselee että koska neiti heräisi, jotta hän ehtisi näkemään ja leikittämään neitiä ennen kouluun lähtöä.

Mutta nyt pitää laittaa lapset koulutaipaleelle.

 
Hei kaikki ja tervetuloa uusille :) !

Täytyy avautua eilisestä neuvolan jälkitarkastuskäynnistäni. Tärkeimpänä asiana itse pidin, että olisin saanut jotain apua imetyskipuuni. Paikalla oli ensin joku aika nuorennäköinen kandi, joka vaan kuunteli sujuvasti ja selvästi odotti vaan, että pääsee mun alapään kimppuun gynen tutkimusta harjoittelemaan... :x Sitten varsinainen lääkäri tuli paikalle ja hoki mulle takaisin vaan kaikki samat asiat, mitä hänelle kerroin jo kotona kokeilleeni. Ei ottanut mitään kantaa sammakseen. Lähdin neuvolasta itkien :'(

Jos neuvolan ohjeiden mukaan olisin toiminut, en varmasti enää imettäisi lainkaan! Kipuja siis imettäessä on edelleen kovasti ja polttelua sen jälkeen. Onko kenelläkään muulla mitään samankaltaista? Eilen tilasin vielä yksityiselle ihotautilääkärille ajan ja menen sinne ensi maanantaina. Päätin, että imetys loppuu sitten, jos sieltäkään ei mitään apua saa...

Te, keillä imetys ei ole onnistunut Älkää poteko siitä huonoa omatuntoa! Itse ainakin ole sitä mieltä, että kun parhaansa yritää, niin sen pitää riittää. Ymmärrän kyllä, että vaikeaa se on hyväksyä. Itselläkin kesti kauan, ennen kuin pystyin tekemään em. päätökseni lopettamisesta. Kuitenkin äitiys on paljon muutakin kuin vain ruoan antamista! Ja sitähän imetys periaatteessa vaan on.

Outius Meilläkin käytössä Pampersin kakkoset. Liberon kakkosen tiukkoja mahan kohdalta :D

Nyt täytyy mennä välillä kotihommiin :kieh:

Eka ja Sonja 2 päivää vaille 2 kk
 
Aamupäivää,

Uusille tervetulotoivotukset!

Joona on jo ekoilla unilla, kun heräsi tänään jo 7.30. Yleensä nukkuu ysiin saakka ainakin. Meillä sitten oli hiukan kitinän täyteinen ilta. Ei siis huutanut naama punaisena mutta itkuisempi oli kuin normaalisti. Vatsaa väänteli jonkin verran, kun ilmaa tuli paljon ulos. Tississä olis ollut kiinni koko ajan mutta ei kuitenkaan imenyt kun hetken :eek: . Yö meni onneksi ihan normaalisti.

Vaipoista meillä on vain öisin kertavaipat mut niistä on koko 3 just passeli. Me käytetään Joonalla Lidlin Toujours vaippoja, kuten käytettiin esikoisellakin. Ne on halvempia kun Liberot ja Pampersit mutta varsinainen syy on se, että ne on todella todella paljon imukykyisempiä kun noi kaksi edellä mainitsemaani! Meillä esikoinen oli todella runsaasti pissivä (kuten nyt Joonakin) ja Pampersit & Liberot falskas aina öisin. Riippumatta siis koosta. Koitin silloin montaa eri kokoa mut aina oli lakanat märkinä. Sit kerran luin keskustelupalstalta kehuja Lidlin vaipoista ja ostin kokeeksi. Sen jälkeen en muita enää ostanutkaan. Ja tosiaan plussana on se halvempi hinta :) .

ekakertalainen: Sitkeä sammas saattaa aiheuttaa imetyskipua. Eli se on tarttunut sulla rintoihin. Mä en vaan valitettavasti tiedä muita keinoja kun sen Daktarin-geelin ja luomukeinoista paras oli mulla se sitruunalla liottaminen. Tsemppiä kovasti, tiedän miten inhottavaa on kun imetys sattuu :hug: .

Kukas multa kyselikään, että oonko maidottomalla dietillä? En siis ole millään täysin maidottomalla, lähinnä välttelen selkeitä maitotuotteita. En siis tutki kaikkia tuotteita, että onko niissä "piilomaitoja" mutta tietoisesti välttelen kyllä suuria maitomääriä. Ja tämän tuloksena Joonan pieruttelut vähenivät ja kakka alkoi luistaa taas siihen kerran päivässä tahtiin. Ihottuma otsassa oli pois jokusen päivän, eli niin kauan kun kortisoni vaikutti mut nyt se taas nostaa päätään. Tosin eilen sorruin syömään jätskiä :/ . En tiedä, olis varmaan pakko käydä juttelemassa tuosta erikoislääkärillä mutta eka kyllä haetaan pojalle sairaskuluvakuutus. Nyt vielä neuvolakortissa ei lue mitään spesiaalia, joka rajaisi vakuutusta. Pitäis vaan saada aikaiseksi sen verran, että menisin vakuutusyhtiössä käymään.

Jees, hommiin pitää mennä täälläkin :) .

Iines ja Joona 2 kk 3 vkoa
 
Hip hei!

Sain tytön päikkäreille joten nyt on hetki aikaa kirjoitella enemmän.

Mimmu, arvaan että sua harmittaa ihan sairaasti tuo kolarointi. Eikös teillä ollut ihan uus autokin? Onneks sentään kolaroija oli fiksu ja jätti yhteystietonsa.

Marais, teillä pikkuinen oppi varhain kääntymään. =) Onnea pojalle uudesta taidosta.

muty, sinäkö se kerroit niistä vuodosta joita tulee aina välillä ja taas ei mitään? Mulla on sama homma. Kysyin jälkitarkastuksessa et mitä tää nyt on, et ei kai menkatkaan ihan vielä ala kun täysimetän. Lääkäri sanoi ettei ne oo menkat, vaan höpötti jotain kohtulihaksen vahvistumisesta ja siitä et se aiheuttaa et sieltä tulee vanhaa verta ulos. On kuulemaa aivan normaalia pari-kolme kuukautta synnytyksestä. Esikoisen kohdalla mulla ei ollut tämmöstä.

Huomasin just et meidän uusilla jäsenillä, eli outiuksella ja poppylla on saman nimiset tytöt. =)

Te joilla hankaluuksia imetyksen kanssa, tai imetys ei onnistunut, paljon tsemppiä teille! :hug: Ja kuten ekakin kirjoitti, niin älkää missään nimessä poteko siitä huonoa omaatuntoa. Imetys ei ole mikään äitiyden mittari. Mäkin muistan esikoisen kohdalla, kun ajattelin et imetys onnistuu keltä vaan kun vaan laittaa tissin vauvan suuhun. Mutta eihän se mene niin. Muistan myös kun kaikki vaan toitotti et kun vaan imetät tarpeeksi niin kyllä se maito alkaa nousemaan ja imetys onnistuu. Mutta eipä onnistunut vaikka kuinka yritin. Monena iltana tuli silloin itkut itkettyä asian takia ja ku lopulta päätin et lopetan koko imetyksen kokonaan, se oli tosi iso helpotus. Nyt tokaa odottaessani olin jo varautunut siihen että maitoa ei tule, enkä edes halunnut imettää kun muistelin miten esikoisen kohdalla kävi, mutta tällä kertaa imetys onkin ollut helppoa ja ihanaa ja kaikki on mennyt hyvin.

Vaipat meillä on nyt pampersin 3-kokoa. Oon käyttänyt sekä niitä baby dry-vaippoja (vihreä paketti) että new baby-vaippoja (keltainen paketti). Kaapissa on myös liberon kolmoskokoa, mutta ne on jotenkin liian jäykkiä ja kauheen isoja, joten niitä ei varmaan ihan hetkeen käytetä.

Vihvi, meillä kans vauvan painokäyrä menee plussalla. Viimeks oli muistaakseni +7 %. Näin pienellä vauvalla se voi olla kuulemma jopa +30%, mutta silloin aletaan jo vähän huolestuun vauvan painosta. Ihmettelen kyllä neuvolantätiäsi, kun on sulle maininnut et vauva painaa liikaa. :eek: Törkeää käytöstä mun mielestä.

Kukas se puhuikaan et kotona oleminen alkaa kyllästyttää ja seinät kaatuu päälle? Täällä kans yks kyllästynyt.:wave: Ja varsinkin esikoinen alkaa nyt vaatia kauheesti ohjelmaa päivisin. Oonkin nyt ollu aika paljon liikenteessä, kun tosiaan tää kotona oleminen alkaa puuduttaa. Eikä asiaa yhtään helpota se et mies on päivät töissä ja illat raksalla. Oon siis käytänössä yksinhuoltaja. :( Eilen olin koko päivän (7h :LOL: ) kaupungilla ja pikku kakkosen -puistossa. Kävin terassillakin lasten kanssa syömässä ja onnistuin polttaan nahkani. :kieh: Esikoiselle kyllä laitoin aurinkorasvaa, mutta ajattelin etten itse tarvitse. No nyt on sit posket, nenä ja käsivarret ihan punaiset. Tänään onkin aika harmaa päivä, eikä ulos houkuta lähteä. Mutta lupasin mennä porukoille, ja äiti lupas laittaa meille ruokaa. =) Pääsee itse vähän helpommalla.

Rokotetutkimukseen osallistutaan. Päätin siks osallistua kun siinä pneumokki-tutkimuksessa saa sen rotan myös, ja se kun on itseostettuna aika kallis. Päästiin mukaan vielä siihen tutkimukseen missä vauvalta ei tarvi ottaa verinäytteitä, kun niitä tutkimuksia on kuulemma menossa parhaillaan kaksi ja toisessa vauvalta otetaan joka käynnillä verinäyte. Ens viikolla on meillä eka käynti ja silloin vauva saa ekan annoksen rotaa + neuvolarokotteet.

Viihtyykö teillä vauvat hyvin lattialla? Mä varmaan pidän tyttöä liian vähän lattialla, mutta kun se ei oikein viihdy siellä. Puuhamaton alla jaksaa jonkin aikaa seurata leluja, mutta pian kyllästyy ja alkaa huutaa. Tuo tyttö on kyllä semmoinen sylivauva, aina pitäis olla sylissä. Onko teillä muuten käytössä jo jotain rutiineja? Mä olen ollut vähän aina rutiineja vastaan, kun mun mielestä se rajoittaa liikaa elämää. Esikoisella meillä ei ollut oikein mitään rutiineita, eikä oikein ole vieläkään. Mutta nyt kun ollaan paljon enemmän kotona kun esikoisen synnyttyä, rutiineja on tullut väistämättäkin vauvan kanssa. Ja tuo tyttö on paljon tarkempi ja säntillisempi kun isoveljensä.

Mutta nyt alan laittaa lapsia valmiiksi mummille lähtöä varten.

marza
 
Imettäminen ei välttämättä ole niin helppoa kuin voisi ajatella. Ja sen olen huomannut nyt tämän kolmannen kanssa. Kaksi kuuakutta melkein on ollut yhtä tuskaa, ennenkuin vasta nyt tämä on ihan helppoa ja onnistuu hyvin.

On ollut tudella lähellä, että olisin heittänyt hanskat tiskiin.

Ekakertalainen: Ja todella ihmettelen ettei lääkäriltä tai terveydenhoitajalta liikene tuollaisessa asiassa enempää aikaa ja neuvoja. Tottakai pitäisi auttaa ja katsoa mistä tuo kipuilu johtuu! En ymmärrä mitä virkaa tuollaisella neuvolalla on, josta ei tuon vertaa apua saa. Hyvä että olet varannut ajan muualle.
 
marza: Rutiinit on ollut vahvasti esikoisella ja samalla tavalla mennään nytkin. Meillä on selkeät aamu- ja iltarutiinit, kaikki tehdään samalla tavalla. Esikoinen on aivan riippuvainen niistä ja kieltämättä se hiukan sitoo sitten noudattamaan niitä. Tosin esikoinen on joka asian suhteen todella tarkka ja vaatii kaiken samalla tavalla. Joona näyttäis olevan sopeutuvaisempi vähän kaikessa. Ja mitä tulee rokotetutkimukseen, niin Joona kanssa on mukana siinä ryhmässä, jossa ei oteta verinäytteitä. Varaudu sitten, että tyttönne saa kolme rokotetta kerralla, eli rota suun kauta ja molempiin reisiin piikki. Joona sai ne eilen ja hiukan jännitin iltaa ja yötä mut hyvin kaikki meni.

Ai niin, Joona ei viihdy sitten yhtään lattialla. Puuhamatolla saattaa viihtyä hetken mutta sitten alkaa kitinä ja huuto. Masulleen kun laittaa niin puolen minuutin kuluttua alkaa ähinä ja alkaa punnertaa selälleen. Niskaa ei kannata kovin hyvin ja joka päivä sitä treenataan mut vaikeeta on, kun toinen niin kovasti inhoo masullaan olemista.
 
Pitäisikö alkaa huolestumaan, kun Annika ei näytä vieläkään löytäneen käsiään?Ikää on 2 kk. Huitoo ja viuhtoo kovasti,mutta suuhun hän ei niitä vie tai ei tavoittele leluja. Joku täällä kerto,että heillä kädet olisi jo löydetty aikoja sitten.
Miten teillä on Kaatjuska, kun tytöt on saman ikäiset?

Te naiset jotka kamppailetta raskauskilojen kanssa niin neuvokaa miten pääsee makean himosta eroon? Olen yrittänyt hedelmiä, marjoja ja yhden palan keinoa, mutta mikään ei auta! Mies painostaa pääsemään kiloista eroon, mutta tietysti sitä itsekin haluan.

Vihreästä kakasta oli kai jossain vaiheessa puhetta. Meillä myös ollut pidemmän aikaa sama vaiva. Joukossa on ollut keltaisia viiruja ja kokkareita,mutta pääasiassa tavara on ollut vihreää. Luin jostain,että kakan väri voi johtua ilmavaivoista tai maitoallergiasta.Tyttö on kova paukuttelemaan, mutta erityisemmin ei kärsi vatsavaivoista. Maitoallergiakaan ei sovi kuvaan. Olen nyt kolmena päivänä jättänyt d-vitamiinitipat pois ja tänään kakka oli pääasiassa keltasta. Voiko tippojen pois jättämisestä tulla jotain ongelmia?
On muuten vähän outoa kuvailla lapsensa kakkaa keskustelupalstalle :kieh:

Puppy Meidän lapsilla on tosiaan samat nimet.Saako kysyä,että miten päädyitte kyseiseen nimeen? Meillä on nimessä tarina. Entä minkä valitsitte toiseksi nimeksi. Me valitsimme Emilian.

Outius ja Annika
 
2 kk neuvolassa käyty. Tunti siinä vierähtikin.Suluissa edellisen kerran tulokset eli kuukauden vanhana.

Painoa 5250g (4395g)
Pituutta 61,3cm (56,6cm)
Pään ympärys 39,9 (37,2)

Neuvolatädit ihmettelivät tytön pituutta.Tulee kuulemma pitkä.Solakaksikin kehuivat.Itsestä ei kyllä siltä tunnu, kun neitiä kanniskelee.
Meillä opeteltiin myös vauvatanssia.Onko joku muu sitä kokeillut?Tuntui ihan kivalta. Auttaa kuulemma raajojen jäykkyyteen.

Outius ja Annika
 
Herranjestas sentään hermina, yhdeksännessä kerroksessa eikä hissiä!! :eek: Me asutaan kolmannessa, eikä meillä ole hissiä ja kyllä on hankalaa. Ja teillä on vielä remonttiäänetkin siinä ja kuusi kerrosta enemmän. Huh huh. Siinähän ne kilot tosiaan lähtee! Jaksuja sinne!

Raskauskiloista Mulla on nyt pari sitkeää kiloa, jotka on ja pysyy. Ja haluaisin noin 7 kg pois. Näin väliaikaisena yksinhuoltajana olen pitänyt tosi vaikeana tehdä mitään terveellistä ja vähärasvaista ruokaa.. Salaattia tekee ihan mieli joskus, kun syön sitä niin harvoin.. :ashamed: Kunnon dieetin aloitan sitten juhannuksen jälkeen, kun on mies tullut ja jussit juhlittu.. Kai rasvan- ja sokerinhimostakin pääsee, kun pääsi tupakastakin eroon.. Ei ole vaan mitään imeskelytabletteja, jotka veisivät himot pois..

Lattialla olemisesta Tobias on alkanut pikkuhiljaa viihtyä yhä enemmän leikkimatolla. Yleensä aamuisin jaksaa huitoa leluja reilun puoli tuntia, joskus melkein tunninkin. Mutta iltaa kohti tuokiot lyhenevät. Mahalteen ei tykkää olla. Alkaa aika nopeasti kitisemään. Ei ole tajunnut itse yrittää kääntymistä. Ihan tyytyväisenä makoilee selällään.

Rutiineista
Meillä on jo aamurutiini muodostunut. Aamulla kun herätään, poika leikkii matolla sillä aikaa, kun syön aamiaista ja käyn suihkussa. Sitten jumppaillaan ja sitten onkin pojalla jo nälkä. Nukkuu ja syö tunnin verran. Sitten yleensä lähdetään jonnekkin tai ollaan vaan. Siitä lähtien jokainen päivä on erilainen. Illalla taas yritän pitää poikaa hereillä yhdeksään ja sitten syötän. Se on vaan koko ajan hankalampaa, kun tämä haluaisi mennä aikaisemmin nukkumaan. Aamuyöllä kun vauva herää, niin syötän ja sitten hän heräileekin tunnin välein. Siksi yritän saada pojan nukkumaan vasta kymmeneltä. Nyt poika herää ekan kerran 4-5 aikaan.

Ikävä ilma ulkona. Pitäis kuitenkin mennä haukkaamaan happea. Ei huvittais.

Mimmu ja Tobias 2,5 kk
 
hermina: sulla on varmaan remontin jälkeen suomen upeimmat pakarat ja reislihakset!!! :LOL:
outius: mä oon nyt viimeisen kuukauden aikana yrittäny päästä eroon muutamasta sitkeääkin sitkeämmästä kilosta. laihduin eka synntyksen jälkeen lähes normaaliksi mut sen jälkee tuli takas noi ikikilot, jotka ei tunnu häviävän minnekään. nyt oon yrittäny olla enemmän ulkona ja liikkua. kotona jos oon sisällä niin liikun vaan tietokoneelta vessaan ja jääkaapille :LOL: ei paljon askelia kerry. sit ku ulkoilee niin tekee mieli sydä terveellisemmin jne.. siis ainakin mulla. nyt oon saanu hävitettyä yhden vaivaisen kilon pois... syviä vatsalihaksia treenaan päivittäin niin se on ainakin auttanu mahan kiinteytymiseen. mulla on sanottu et suoria vatsalihaksia ei kannata/saa alkaa tekeen ennen ku on syvät lihakset hyvässä kunnossa (treeniä ainakin 6 viikkoa)

Makeanhimo: ei siihen kai auta mikään muu kuin lobotomia.... :LOL:
lattialla oleminen: aamusta neiti jaksaa olla ehkä tunnin verran itekseen ja ihmetellä leluja mut mahallaa ei jaksa olla ku muutaman minuutin. neuvolassa sanoi et pitäis antaa olla enemmän mahallaan, mut en mä ainkaan jaksa kuunnella sitä huutoa. oon laittanu nyt useemmin päivässä mahalleen ja pitäny vaan vähän aikaa.
rutiinit: aamulla herätään n. 9 aikaan jos ei oo minnekään menoa. vaipan vaihto ja vaatteet päälle sit tunnin verran hylkeemme sätkii pöydällä lelujen kanssa pöydällä kun äiti syö aamupalaa. sit tissiä ja unentenmaille. (kesto mielellään 3 tuntia, mut yleensä tunti) nukkuun pidempään jos oon liikenteessä, mut yksin ulkona ei todella nuku ku 5 min ja sit taas tutti tippuu jne sitä rumbaa en jaksa, niin nukkuu sit yleensä sisällä. sit iltapäöivä menee miten menee. nukkumista syömistä pötköttelyä pöydällä ku sillä aikaa ku äiti tekee ruokaa tms. nukkumaan neiti menee 22-23. eka syöttö on 3-6 välillä riippuu tosi paljon. sitten mennään noin 2 tunnin syöttöväleillä tonne 9 asti aamulla. ja aina aamulla väsyttää äitiä siis. yritän aina venyttää heräämistä mut pakko on sit nousta ylös ku neiti alkaa huutamaan ja voi sitä riemua ku äiti sit nousee ylös ja alkaa seurustella...
;)

ekakertalainen: mulla imetys on sattunu silloin ku mulla oli niitä piimäkokkareita nännin päässä.... se kipu on jotain ihan hirveetä. piti välillä ottaa tissi pois suusta ku tuntu et ei enää yhtään kestä kipua.
 
Tervetuloa uusille!

Olisin antanut ääneni Kuopiolle, mutta kyllä Tamperekin on ok. Näillä näkymin nuo ehdotetut päivätkin kävisivät.

marza: kysyin lääkäriltäkin, että mitäs minipillerien kanssa, jos menkkoja ei kuulu. Sanoi, että joskus on tehty niin, että pillerit on aloitettu heti odottelematta kuukautisia, mutta silloin ehkäisyteho ei kuulemma ole yhtä hyvä. Ja kun sektion takia en saisi tulla raskaaksi, niin en viitsi ottaa yhtään turhaa riskiä.

Hormoninäppyjä oli meillä 4-viikkoisesta 8-viikkoiseksi; semmoista pientä röhölää näppyä otsassa, poskissa ja vähän rinnassakin sekä vaihtelevasti kuiva ja punainen iho. Ei hoidettu mitenkään ihmeemmin, meni itsestään ohi.

Kestovaippoja meillä on FuzziBunzin ja BumGeniouksen taskuvaipat, Ipanoiden, Myllymuksujen, CuddleBunsin ja Eemukan sisävaippoja sekä ImseVimsen ja SWW:n kuoret. Taskut ovat kätevämmät, mutta kyllä ainakin alussa sisävaippa+kuori toimi paremmin. Nyt alkavat taskutkin olla ihan ok. Yöllä ja kyläillessä käytetään kertiksiä.

Onko muilla kestovaippailijoilla ongelmia sopivien vaatteiden löytämisessä? Velmo kun on muutenkin aika pullukka ja kestojen kanssa tosi paksu jötikkä, niin tuntuu, ettei riittävän leveitä housuja löydy mistään tai sitten lahkeet ovat 20 cm liian pitkät.

Hyvä, että mutyn tiehyttukokset ovat paranemaan päin. Itsellänikin on ollut niitä, muttei läheskään noin pahoja. Ovat aina helpottaneet, kun on saanut rinnan tyhjäksi. Yleensä käsin pumppaaminen on toiminut paremmin kuin imettäminen tai pumpulla pumppaaminen.

Muutamalla on vauvat tosi hienosti oppineet kääntymään, onnea! Meillä poika on kääntynyt muutaman kerran vahingossa vatsalta selälleen, mutta mitään tietoista kääntymisen yrittämistä ei näytä olevan. Kädet ja jalat sätkivät kyllä kauheasti mahallaan ja ennemmin näyttäisi yrittävän liikkua eteenpäin. Leluja Velmo ei tavoittele oikeastaan ollenkaan. Tämä voi kyllä olla vähän meidänkin syytä, kun meillä ei ole mitään lelukaarta tms. ja ei kauhean usein itse heilutella mitään leluja vauvan edessä.

Kuolaa valuu kauheasti ja nyrkit/sormet eksyvät suuhun harva se hetki. Viime viikonloppuna Velmo oppi päristelemään huulillaan. On aika hauskan kuuloista ja näköistä. Päristtely ei ole vielä kuitenkaan ihan täysin hallussa ja suu kuplii kauheasti sylkeä. =)

Lauantaina käytiin miehen kanssa kahdestaan syömässä ja mun äiti oli hoitamassa Velmoa. Syötiin ja juotiin oikein pitkän kaavan mukaan, kun mies oli saanut töistä avoimen lahjakortin. Oli ihan mielettömän hyvät ruoat ja oli ihanaa viettää laatuaikaa kahdestaan. Velmokin oli ollut tosi tyytyväisenä ja kiltisti mummin kanssa ja mummi oli iloinen, kun sai viettää pojan kanssa aikaa kahdestaan, joten on varmasti helppo saada jatkossakin hoitaja.

Mitä vaatteita muuten olette hankkineet/ aiotte hankkia kesäksi? Jos on kauhean lämmintä, lyhythihaiset ja -lahkeiset voisivat olla hyviä, mutta toisaalta pitkähihaiset suojaisivat paremmin auringolta.

Tsemppiä kaikille, joilla imetys ei suju. Siitä ei tosiaan kannata potea huonoa omatuntoa, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Itse huomasin jo viikonloppuna, kun olin yhden illan ja yön imettämättä, että oli jotenkin orpo olo.

Oon käynyt pari kertaa vaunujen kanssa juoksulenkillä. Kunto on vielä aika huono, mutta muuten on sujunut ihan hyvin. Ylämäet olen kyllä suosiolla kävellyt.

Velmo sai eilen ensimmäisen pusun. :heart: Oltiin vauvakahvilassa ja Velmo makasi matolla selällään. Yksi vanhempi tyttö (9 kk) konttasi sitten kauheaa vauhtia Velmon luo ja antoi märän pusun johonkin nenän ja suun väliin. :LOL: Velmo oli tosi hämmästynyt, että mitä nyt tapahtui.

Outius: on teillä ihan solakka tyttö. Meidän poika oli tuonikäisenä samanpituinen, mutta kaksi kiloa painavampi.

Vauvatanssi on vissiin sama kuin vauvatus? Meille opetettiin se perhevalmennuksessa ja aina välillä tehdään sitä, muttei riittävän säännöllisesti, jotta Velmo olisi oppinut ennakoimaan.

Misstra + Velmo 2,5 kk
 
Mulla on viime aikoina ollu ihan hirvee tuo makianhimo. Ja on pitäny syödä salassaki ku mies yrittää rajottaa tuota minun makianhimoa. :LOL: :kieh:

Meillä on viime aikoina kadonnu ihan kokonaan päivärytmi ku Ninni ei suostu enää nukkumaan ulkona tai nukkuu jos vaunut on liikkeellä. mutta ku toi esikoinen on sairastellu viime aikoina niin on vähän rajottanu meidän ulkona olemista. harmi.
 

Yhteistyössä