**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Voi Eeeva pientä mimmiäsi. :hug:


Mihinkähän sitä joutuisi ilman tätä palstaa... Täältä ja yleensäkin netistä saa monesti kullan arvoisia vinkkejä ja tietoa! :) Jos en olisi kuullut tuosta tiheän imun kaudesta, olisin luullut, että nyt mun maito ei oikein riitä ja olisin varmaan turvautunut aika herkästi korvikkeeseen. Ja jostakin luin yösyöttöjen tärkeydestä maidon erittymisen kannalta, niin en anna nyt miehen syöttää yöllä pullosta mun maitoa, vaikka se oli niin ihanaa nukkua pieni pätkä enemmän miehen hoidellessa yhden yösyötön. Saa päivällä sitten osallistua. :) Vaippaa on kyllä vaihtanut yöllä kun mä imetän. Meidän vauvaa ei voi pitää yötä vaihtamatta, niinkuin neuvolatäti ehdotti kokeilemaan, koska pienellä on monesti vaippa vuotanut yli ja vaatteetkin märkinä...


Löysin tämän jutun mammateestä.
http://www.haapajarvenluontaistuote.net/tuotteet.html?id=7/83 Mutta Valioravinnon sivuilta, johon siinä oli linkki, en löytänyt mitään tietoa tuotteesta.


Suunnittelen tässä ristiäiskutsukorttia. Ajattelin laittaa siihen Jukka Kuoppamäen Pieni Mies-laulun sanat:

Pieni mies
sinä naurat aina niin
Pieni mies
unohdu et kyyneliin

Pieni mies
sua kauan odotin
Pieni mies
sinut viimein omistin

Pieni mies
sinun katson kasvavan
Pieni mies
näen päivän koittavan

Pieni mies
jolloin seuraani sut saan
Pieni mies
rinnalleni kulkemaan

Pieni mies
sitä vielä tiedä et
Pieni mies
miten paljon merkitset

Pieni mies
olet tärkein päällä maan
Pieni mies
maailmain saat kukkimaan

Pieni mies
jolloin jatkat työtä mun
Pieni mies
jätän kaiken käsiis sun

Pieni mies
kun sä kerran vanhenet
Pieni mies
silloin yksin ole et

Pieni mies
omat pojat sulla on
Pieni mies
tiedät mitä onni on

Pieni mies
jolloin suuri olet niin
Pieni mies
kasvat isän haaveisiin


Vauva 15pv :heart:
 
Hieps kaikille!

Täällä tosiaan jatkuu tuo bilirubiinin kanssa pelleilly. Ei meinaa millään alkaa laskemaan ne arvot. Kotona ollaan, mut käydään 4 päivän välein verikokeissa ja aina sama tulos: arvot pysyny samana. Niitä siis kontroilloidaan niin kauan et ne lähtee laskuun (tai nousuun) <- toivottavasti ei sitä tee. Mä en tajua miks ne arvot ei laske. vauvan paino on noussu viikossa 340 g ja pissaa ja kakkaa normaalisti. OOn nyt yrittäny nukuttaa sisällä auringon valossa, ku se kuulema laskee kans sitä arvoa, mut eipä oo mitään vaikutusta. Tai noh, ei ainakaan ne oo noussu.

Siteen nuuhkimisesta: joo kyl mullekin tuli aika puun takaa et joku tosiaan haluaa nuuskia mun sidettä. Ja kieltämättä aika intiimillä alueella liikutaan. kas ku ei pers reikää halunnu haistaa... mä kans oon kuuullu et jos on joku tulehdus tms. niin se tosiaan haisee kauas, eikä sitä tarvi kenenkään sentin päästä tulla haistelemaan. '
ristiäistarjoilu: mulla on alkanu itää sellanen idea, et ostais (ja tekis jos jaksais) niin erilaisia leipiä, leivtteitä ja päällisiä (kinkkua, kasviksia, juustoa) ja sit tekis jotain vihersalaattia. ne ois suolainen pala. sit makeeksi tekis hyytelökakun ja pienen täytekakun mummoja varten. sit viipalepikkuleipiä ku ne on niin sairaaan helppoja tehä. sit hmm.. mitäs vielä tekis. jotain makeeta vielä vois kehittää.. (en kai oo yhtään herkkupee)
Mites teillä on tuo paino alkanu laskemaan? Mulla synntyksestä seuraavana päivänä paino oli tippunu sen 5 kg ja siihen se tippuminen on jämähtäny. siis painoa edeleen on se 4-5 kg, eikä oo minnekään hävinny vaikka imetän 2-3 tunnin välein. tokihan meikä syö ihan huolella herkkuja.
entä ootteko jaksanu jumpata? onks kellään mitään hyviä nettiosotteita missä ois jotain liikkeitä esitelty näin synntyksen jälkeiseen jumppaan? Mä YRITÄN muistaa tehä ne 200 lantiopohjalihasliikettä päivittäin, mut en oon vielä tässä 2.5 viikon ainkana vielä kertaakaan päässy siihen 200 liikeeseen. 50 on jo hyvin mulle.
niin ja entäs jälkivuoto? näin 17 pvää synntyksen jälkeen se on jo aika miniä. ei vielä kyl ihan uskalla siirtyä pikkuhousun suojiin, JOS sattuukin lorahtamaan..
niin oisko jollain vielä nettiosotetta tms tietoa et miten vauvaa vois jumpata et pierut lähtis liikkeelle. Meijän vauveli vääntää naama kurtussa pierua ja paukauttaa itkun kanssa niin ku aikuiset. vois koittaa jumpata sitä jotenkin niin sais liikkeelle helpommin. onkohan se muuten normaalia et vauvan pierut haisee ihan karseelle. siis ihan kun aikuisen pieru. :$
semmonen romaani tällä kertaa

Muty & Kirppu jo 17 vrk.

ps. musta tuntuu et meijän vauva ei oo enää vauva vaan se on jo iso tyttö. sanoinkin miehelle et vauvakuumetta jo pukkaa... (mitenkähän sairas oon??)
 
muty: Täällä taistellaan kans bilirubiinin kans!! 2 kertaa vauva oli valossa synnärillä ja viimeisimmällä sairaaláreissulla arvo oli vielä yli 250 :( Synnäriltä lähtiessä se oli jotain 230..

Millasia lukuja teillä on bilirubiinissa?

Jälkivuoto vaihtelee tosi paljon vielä..
 
Muty meillä on otettu esikoiselle rotarokote. Silloin jouduimme sen itse maksamaan. Mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että nyt vuonna 2009 se kuuluisi rokotusohjelmaan. Jos ei kuulu, niin otan. Veljen poika oli 11 päivää tiputuksessa rotan takia. Itse en sellaista riesaa halua, koska se on todella rankkaa pienelle. Kun muutenkin sairastelevat.

Jälkivuodosta vielä sen verran, että itselläni vuotoa kesti noin 6 viikkoa. Alussa runsaampaa. Sitten väheni, kunnes tuli taas runsaampaa. Ihan vikoilla viikoilla saattoi yllättäen lorahtaa pöksyihin verta, mutta muuten ei koko päivänä tullut. Joten sidettä oli pakko pitää.


Jadekettu+masuasukki 38+3

 
en nyt muista tarkkaan, mut jotain 230-240 on ne bilit ollu. meilla ollu ei oo mitään syytä löydetty, eiks teijän vauvalla ollu ne vasta - aineet.. ( on pikkusen hankala kirjoittaa yhellä kädellä ku imetän.. :LOL:

mulla on ihan sellanen olo ku ois menkat. voiko ne alkaa jo nyt+ vuotokin muuttu menkkamaiseksi
 
Soraya: joo se on just tota mammateetä minkä linkin olit laittanut. Mä en tiedä mitä se maksaa kun pyysin äitiä tuomaan kauppareissulta sitä mulle kun olivat illalla tulossa meille.

Jälkivuodosta: sektion jälkeen mulla oli kaks viikkoa vuotoa. Menkat voi käsittääkseni alkaa jos ei täysimetä vauvaa...jotain hormonia ei silloin imety tarpeeksi pitämään menkkoja pois. Muutenhan ne voi alkaa 6 vko synnytyksestä!

Vauvan jumppaaminen: me jumpataan hoitopöydällä ihan vaan jalkoja koukkuun vatsan päälle ja suoraksi. Kakka lentää hienosti jos ei ole vaippaa päällä

Paino: Mulla tuli raskauden aikana +20 kg ja sairaalaan jäi 10 kg sen jälkeen lasku on jotenkin hiipunut. Mutta mähän en vieläkään täysimetä, pikkuhiljaa siihen suuntaan ollaan vasta menossa vauvelin jaksamisen mukaan. Ei saa rasittaa häntä liikaa imettämisellä kun keskolassa kuitenkin tottunut pääasiassa pulloon. :ashamed:

ristiäiset: meillä on ristiäiset 26.4 kirkossa ja kahvit mun vanhempien luona. Mun äiti on luvannut valmistaa kaikki tarjottavat. Pääsen helpolla!
 
Ellip ihanaa, kun vanhempasi auttavat ristiäisjärjestelyissä.
Kyllä se paino lähtee sitten pois. Ajattele, sullä jäi kuitenkin 10 kiloa jo sairaalaan ja se on paljon se.
Hitaasti hyvää tulee.

Eeeva. Joo, mä kävin hieman lukemassa tuosta rotasta. Niin ilmeisesti vuoden 2009 syksyllä vasta tulee ohjelmaan. On vielä työnalla. Mutta pääasia on, että tulee. Koska se on kyllä oleellinen rokote ja se on kyllä aikas kalliskin. Olikohan se jotain 70 ? kpl ja niitä tarvittiin kaksi.

Jadekettu+masuasukki 38+4
 
Jadekettu: kiitos tzempityksestä!

Ollaan tänään lähdössä koko perhe isomamman synttäreille. Mennään jo päivällä niin ei ole muita vieraita; koitetaan vältellä pöpöjä.

Harmitti aamulla ihaan itkuun asti kun poika ei huoli tissiä aamuisin, lopulta huutaa pää punasena ja on pakko luovuttaa ja antaa pullosta. Voiko olla että on tosiaan NIIIIIN tottunut pulloon keskolassa että on näin vaikea Yrittää imettää aikoina joina on tottunut vain pulloon? Yöllä on ihan turha edes koittaa imettää, huuto alkaa saman tien kun "haistaa" tissin.
ellip ja Joonatan 1kk 1vko 1pvä
 
Ajateltiin miehen kanssa että pojalle otetaan rota-rokotteen, maksaa se 2 kpl ainakin täällä 157e. Mut kyl sen maksaa kun sit tietää et olis pois suljettuna toi ripulointi-sairaalakeikka.

Ostin itse mamma-teetä luontaistuotekaupasta ja maksoi vähän alle 5e ja sitä sit olen litkinyt, mut eipä mulle oikeen vaikutusta. Ajattelin jos ostais niitä tbl vielä ja kokeilis niitä.

Mulla imetys on kyllä sellanen yöks homma. Se ei vaan onnistu kun ei maitoa tule ja poitsu huutaa pää punaisena nälkäänsä, sit vielä kun joutuu noiden pirskatin rintakumien kanssa leikkiä niin se on se yks penteleen asento missä voin syöttää (anteeksi kiroamiseni, mut ottaa pähän :kieh: ) Niin siis mulla niin matalat rinnanpäät ettei mitään toivoo et poika pystyis ilman kumeja imee tissii. Siks onkin tullut helpommaks et yöllä pullo suuhun ja ite pumppaan vaan maidon pois. Ei pitäis tehdä niin, mut mun hermot ei vaan kestä. :saint:

Mulla tuli painoo n.20kg, josta puolet jäi sairaalaa ja sit onkin hiipunut, oliskos 3kg saanut kotona alas, mut johtunee varmaan just tosta imettämisestä kun se tapahtuu vaan muutaman kerran päivässä. Meidän poika kun nukkuu sen 4-5h putkeen niin ei montaa kertaa ehdi päivän aikana..
Meillä kans poika oli lastenosastolla 4päivää, jonne joutui suoraan synnytyssalista ja pääsin imettämään tai kokeilemaan sitä kun poika oli muutamia päiviä vanha. Oli jo niin tottunut pulloon, että meillä on ihan sama tilanne kuin sulla ellip

Ristiäisiä tässä mietitään..varattiin seurakunnalta takkahuone jossa alttari. Pidetään koko tilaisuus siellä kahveineen. Pyytänyt olen jos vaikka sisko vähän auttais mua järjestelyis. En tahtois turhaan stressailla ihanana päivänä. :heart:

Mut nyt jos sais vaatteet päälle ja hampaat pestyä..NYT jo! B)

fasu ja "Leevi taskurapu" HUOMENNA 4 vkoa!!!!! :heart: :heart: :heart:
 
Me käytiin tänään tulevan "kummitädin" kanssa kaupassa hakemassa matkarattaat ja uusi jalustallinen kaukalo. Muuten ihan hyvät, mutta huomasin etten enää omista vasaraa kun se joskus aikanaan vääntyi koirankoppia rakentaessa, uutta ei ole tullut ostettua, enkä nyt saa pyöriä kiinni :headwall:

Nimiäisiä pitäisi alkaa vähitellen miettiä, en vaan koskaan ole edes osallistunut sellaisiin, niin en oikein tiedä mitä sinne keksisi.. Ajattelin odottaa ensin sen maistraatista tulevan lomakkeen millä lapsen nimi iloitetaan ja sen jälkeen pitäisi pienelle ensimmäiset juhlat =)

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti ja poika on vihdoin ylittänyt syntymäpainonsa. Onnistui myös esitellä terkkarille taitojaan ja kääntyi sujuvasti vatsalta selälleen päivää alle kahden viikon iässä :heart: Sitä sitten ihmeteltiin kaikki huuli pyöreänä, ettei noin pienen pidä vielä sellaista osata. Ainakin nyt tietää olla jättämättä mihinkään lattiaa korkeammalle hetkeäkään yksinään.

Myrna ja Mussu 2 viikkoa
 
fazerina: mä kans pelleilen noiden tissikumien kanssa. vauva aina kerkee hermostua ennen ku päästään syömään. siis se kumi tippii just ku oon saamassa sen vauvan suuhun ja yöllä se on hävinny. nyt mulla on sängyn päässä kotelo mihin laitan sen. ja en todellakaan nouse yöllä pesemään sitä. pain päivän välein yritän muistaa keittää ne.SItten niissä on vielä sellanen rasittava puoli et KAIKKI yleensä ihmettelee et MIKÄ IHME TOI ON???? ETSÄ PYSTY IMETTÄÄN ILMAN TOTA?? niin, en pysty.mulla on toooosi matalat nännit, oikeestaan toinen on sisäänpäin kääntyny niin imetä niillä sit ilma kumia. Onneks kuitenkin kaikesta huolimatta on ne kumit et voin imettää. Kumilla imettäessä ei tosin voi kovin huomaamattomasti aloittaa imetystä ku pitää eka kiinnittää se kumi ja muutenkin se on enemmän säätämistä ku "pelkällä" tissillä imuttelu. Mut tosi hyvä keksintö kaikesta valituksestani huolimatta.

Juu mekin päädyttiin rotarokotteeseen, sain niin tarpeekseni sairaalasta..
Tuli mieleeni tosta sairaalasta vielä sen verran et sillon ku jouduttiin sinne vauvateholle sen bilirubiin nousun takia (bilit oli sillon lähellä 400) niin mua niin ärsytti ku ne heti tunki ekana tutin suuhun vauvalle vaikka se ei ollu mitenkään rauhaton. siis me ei olla annettua (ainakaan vielä ite) tuttia vauvalle ku ei oo nähty sitä tarpeelliseksi. sit siellä ne tosi herkästi "päätti" et annetaan lisämaito pullosta, vaikka mulla ois tullu maitoa (omaa maitoa ne onneks antokin). niille oli jotenkin sydämen asia saada antaa pullosta se ruoka... noh, toivottavasti ei jouduta enää sinne, mä en jaksa. Vauva kyl on keltanen edelleen. paistais nyt aurinko niin veisin ulos saamaan aurinkoa.
mitäs sitten... tylsää.. vauva nukkuu ja mies riennoillaan.. voi lähtee ulos, mut kuitenkin vauva herää just ku oon saanu kaikki kamat niskaan. tai sit ku oon parin kilsan päässä kotoa niin alkaa parkuminen :)
ootteko te kokenu sitä paljon puhutta baby bluesin? tai muuta masennuksen tyyppistä oireilua? musta tuntuu et mulla on nyt joku alakulo menossa. itkettäis vaan. toisaalta sitä on niin onnellinen tosta vauvasta. mut mä luulen et mulla on suurimmaksi osaksi väsymystä. oltiin tänään kaupungissa niin mies meni ostaan ärrältä karkkia niin olin sillä välin nukahtanu autoon.. se oli siellä max 5 minuuttia.
semmoista tänne. taitaa suurimalla osalla olla synntyskäynnissä tai viimeiset hetket menossa TAI täys tohina vauvan kanssa, ku tekstiä ei enää tuu montaa kymmentä sivua päivässä... :LOL:

- Muty (joka haisee maidolta, puklulta ja kakalta) & kirppu 18 vrk.. (ei hertti viikon päästä jo melkein 1 KK) huh mihin tuo aika menee?

ps onks kellään muuten jo peitot viuhunu synnytyksen jälkeen? mä oisin ihan valmis, loppuis tuo vuoto niin pääsis "selibaatista" :LOL: :LOL:
 
Neuvolassa käyty. Vauvan paino on noussut hienosti, 4180g! :) (Syntymäpaino 4005g-->3780g) Pituutta tullut pari senttiä, nyt 55cm.

Jälkivuoto tuntuisi olevan hiipumaan päin. Ellei jopa melkein loppunut. En ole silti uskaltanut luopua vielä siteistä...

Ei ehkä oteta rotavirusrokotetta. Mä olen muutenkin vähän harkitsevainen rokotusten suhteen... Mutta kyllä me varmaan normaalit rokotusohjelmaan kuuluvat otetaan. Vaikka aivan kamalahan tuo rotavirus näyttää olevan, jos vaikka joutuu sairaalaan 11 päiväksi tiputukseen, kuten Jadeketun sukulaisvauva. :(

Täällä kanssa yksi, joka käyttää rintakumia silloin tällöin. Mulla on melko matalat rinnan päät, joista saa kyllä kiinni, jos vauvalla on kärsivällisyyttä ja rinta ei ole liian pinkeä. Mutta kun vauva on menettänyt hermonsa jo vaipan vaihdossa ja siinä samalla ruokaa odotellessa, niin kumin kanssa saa nopeasti paremman otteen. Ja meilläkin kumi lentelee minne sattuu, jos vauva huitoo käsillänsä... Mulla on yksi kumi jossakin kadoksissa jo. :D En ole vielä löytänyt sitä tiiraamalla sängyn ja sohvan alle. Musta on jotenkin helppo imettää kumilla, vaikka siinä on se kaikki keittohässäkkä ja kumin on oltava käden ulottuvilla silloin kun imetys alkaa. Kumin kanssa syöttö on miellyttävämpää, jos rinnan päät on herkät jatkuvasta imemisestä ja niitä nipistelee inhottavasti. Silti yritän kuitenkin melkein aina ensin ilman, kun se kuitenkin monesti onnistuu meillä. Sairaalassa jo suosittelivat kokeilemaan ensin ilman, niin rinnan pää muotoutuu omalle lapselle sopivaksi. Mulla kun siis on jotain, mistä ottaa kiinni, ei aivan sisäänpäin kääntyvää, niinkuin ainakin Muty mainitsi. Mutta silloin kun maito nousi alussa ja rinnat oli kivikovat, oli aivan turha yrittää saada runtattua nänniä mitenkään päin vauvan suuhun. Ja ihan hirmusti haleja teille, joilla tissitys on yhtä "tappelua" itkevän vauvan kanssa! Ainakin Ellip ja Fazerina mainitsi asiasta! Harmi, että tästä tissityksestä ei ole tehty niin helppoa meille. :hug: :hug:

Ei ole peitot vielä viuhunut... :D Mies jo kovasti odottelee! Mutta hienosti hän on kyllä jaksanut odotella. Kattelee mua turbotissiä kuola valuen kun tuun suihkusta. Mä voisin luopua näistä utareista, nää on ihan järkyttävät. Pelkään, että nää putoaa ihan justiinsa! Mulla itellä ei ole haluja nyt, mutta eiköhän tässä jossain vaiheessa pikku hiljaa aleta viuhutella! :)

Baby blues? Hmm... En oo edes ajatellut, että tää voisi ollakin sitä. En oo kokenut itseäni mielestäni alakuloiseksi, mutta kummallisen itkuherkkä olen! Oon ihmetellyt, miten niin pienistä saatan yhtäkkiä pillahtaa itkuun. Se on varmaan se väsymys ja myös hormonimuutokset, Muty. :hug:

Mitään jumppaa en ole vielä tehnyt. Mulle on siis tehty sektio ja neuvolasta suosittelivat odottamaan jälkitarkastusta ensin, se on huhtikuun lopussa. Mulla on kuntosalikortti, joka vanhenee toukokuun lopussa, että kyllä ainakin koko toukokuun ajattelin siellä käydä. Samoin, ilmoittauduin jo toukokuuksi kuntotanssiin työväenopistoon. :) Jospa nyt huhtikuun kävisin kävelyillä ja nostelisin ehkä kotona käsipainoja. Tänään vasta astuttiin ulos ensimmäisen kerran vaunulenkille, kun mentiin neuvolaan...

Paino oli tippunut 9kg viikon kuluttua synnytyksestä. Mulla kertyi hirveästi nestettä viimeisen raskauskuukauden aikana, se varmaan lähti aika helposti. Nyt kun saisi 2,5kg pois, olisin lähtöpainossa.

Vauva 2vk 2pv
 
Heipähei!

Tänään käyty neuvolassa, pituutta tytöllä nyt 53cm (syntyessään 48cm), painoa 4115g (syntyessään 3280g). Ikää neidillä 2vk 4vrk, joten hyvin on lähtenyt kasvamaan täysi imetyksellä. :) Saanen olla onnellinen, kun ainakin toistaiseksi imetys on sujunut ongelmitta ja maitoa riittää. Rinnanpäätkin ovat kestäneet imetyksen yllättävän hyvin.
Heijasteet, näkö ym olivat kaikki kunnossa. Jänteväkin kuulema on.

Aamulla huomattiin että tytöllä on silmätulehdus, huomenna vasta saadaan resepti ja lääkettä. Tänään neuvolassa oleva lääkäri ei ollut enää paikalla.

Rotarokotus otetaan täälläkin, en tod halua pienelle mitään ylimääräisiä vaivoja.

Nyt mentävä, tais pikku pomo suuttua. ;)

Niinu & hippis 2vk 4vrk
 
Moikka kaikille!

En ole vielä kirjoittanut mitään synnytyskertomusta tuonne toiselle puolelle enkä mitään. Ihana lukea teidän kokemuksia vauvan hoidosta. Huomaa, ettei ole ajatuksineen yksin. :ashamed:

Täällä käytetään myöskin rintakumia. Se on tosi ärsyttävää varsinkin öisin. Toisen rinnan nänni on ontelonänni ja toinen vaan tosi matala. Ja sitten ei ole voimia yrittää ilmankaan. Toinen ongelma on imetysasento. Se onnistuu vain makuulleen. Tänään harjoittelin vähän istuma-asentoa. Olishan se aika näky, että jossain kauppakeskuksessa pistän pitkälleni penkille ja latan rintakumin ja alan imettää... :LOL:

Baby blues Huomaan jotain piirteitä itsessäni. Ne on sellaisia alakulo- ja ahdistuskohtauksia. Toivon, että tämä menisi nopeasti parissa päivässä ohi. :ashamed:

Ollaan harjoiteltu kotiolemista. Mies on ollut pääsääntöisesti kotona, mutta huomenna hän on koko päivän poissa. Jännittää huominen, kun nuo kolmen tunnin poissaolotkin tuntuvat pitkältä. Siihen pitää tietenkin tottua, mutta vielä en olisi valmis.

Anteeksi omanapaisuus, yritän huomenna lukea ja kirjoitella enemmän!

Mimmu ja poika 6 vrk.
 
Tervehdys!

Ehtiipäs sitä tännekin aina välillä, pikkuinen nukahti syötyään ja itkeskeltyään hiukan ilmavaivoja. Meillä alkoi vatsanväänteet päivä d-tippojen aloittamisen jälkeen, mutta alkavat mennä jo ohi. Surkea olo tulee äidillekin kun pieni itkee kun pumppa ei tule :/

Maanantaina käytiin neuvolassa punnituksessa. Painoa tullut 90 grammaa reilussa viikossa, pituutta sentti. Neuvolatädin mielestä liian vähän, kun ''normaalisti'' tuossa ajassa tulee 100 grammaa. Käski sitten ruokkia kolmen tunnin välein ja antamaan tissin päälle vielä maitoa pullosta. Yritin selittää, että sairaalassakin siirryttiin kolmen tunnin välein ruokkimisesta neljän tunnin systeemiin siksi, että Mimosa ei ehtinyt nukkua syöttöjen välillä kunnolla eikä jaksanut siksi syödä. Ja varsinkin jos herätettiin ruokailemaan, niin ei varsinkaan syönyt. Terkka oli kuitenkin sitä mieltä että nyt on SIIRRYTTÄVÄ kolmen tunnin välein syöttämiseen ekaks tissistä ja sitten pullosta. Kokeiltiin sitä sitten maanantaina loppupäivän ja tuloksena oli ylensyönyt vauva joka pulautti neljästä ateriasta kolme kokonaan ulos. Nyt jatketaan kyllä omaan tahtiin syömistä, sanoi neukkatäti mitä tahansa.

Minäkin joudun käyttämään rintakumia, kun tissit ovat usein niin pinkeät ettei vauva saa kunnon imuotetta. Mimosalla menee kyllä muutenkin imuote välillä vähän hassuksi, alahuuli rullautuu mutta ajattelin ottaa sen tiimoilta yhteyttä imetystukihenkilöön, jos hänen avulla pääsis eroon tuosta tissikumistakin. Onko kellään kokemusta imetystukihenkilöistä tai -ryhmistä? Muuten, säilytysvinkkiä tissikumeille ja tuteille: mulla on joka huoneessa lasi johon voin tutin tai rintakumin laskea, molemmat löytyy aina ainakin jostakin huoneesta :) Mullakin oli aluks aika nihkeä suhtautuminen tuttiin mutta meidän neitosella on niin valtava imemisen tarve että ilman tuttia menisi murulla peukut suuhun. Tutista pääsee kuitenkin helpommin eroon kuin peukalon imemisestä. (Mun pikkusisko söi peukkua eskari-ikäiseksi, tästä hänellä muistona lättäpeukut ja purentavika.)

Seksiä ei olla harrastettu, vähän jänskättää tuon epparihaavan arven kanssa. Vaikka mulla siis tosi pieni eppari ja parani todella nopeasti. Kondomejakaan ei kotoa löydy, täytyy ostaa ennen kuin aletaan peittoa heiluttelemaan. Jälkivuotokin hieman häiritsee, tosin täällä alkaa sekin jo loppumaan, pikkuhousunsuojalla pärjätään.

Rotavirusrokotteen aiomme Mimosalle hankkia. Mitkä rokotteet alle 1-vuotiaalla tulisi olla ulkomailla matkailtaessa? Ollaan menossa syyskuussa Portugaliin. Ajattelin, että ainakin sen tuberkuloosirokotteen voisi ottaa varmuuden vuoksi.

Täällä nimiäisten suunnittelu on ihan vaiheessa. Kutsuttavia on niin hirmuinen määrä että ainakin jokin tila on vuokrattava. Ajateltiin että tarjottaisiin lämmin ruoka (esim. jokin kiusaus kera karjalanpiirakoiden ja vihreän salaatin) ja sitten kakkua, pullaa, keksejä ja karamelleja. Mutta saas nyt nähdä, taidan tuupata järjestelyt mun ja miehen äideille :ashamed:

Meille on muuten satanut ihan hirmuisesti vauvalahjoja, en olis ikinä uskonut että ihmiset onnittelisivat näin sankoin joukoin =) Lähes joka päivä käy vieraita ihastelemassa vauvaa ja viihdyttämässä mökkihöperöä äiskää. Ja rotinoiden kera tietysti, eipä ole kummemmin tarvinnut käydä kaupassa kun pakkanen pursuaa ruokaa ja pakastettua maitoa. Jotenkin liikuttavaa kuinka iloisia ihmiset ovat puolestamme.

Kuinka kauan teidän synnytykset ja ponnistusvaiheet muuten kestivät? Mulla merkattiin synnytyksen kestoksi 11,5 h ja ponnistusvaihe oli 11 minuuttia.

Pahoittelen jos on hirmuisesti kirjoitusvirheitä tai toistoa edellisistä viesteistä, välillä tuntuu että synnytin aivotkin ulos kun oon välillä niin jumissa. Pahemmanlaatuinen äitiysdementia vaivaa... Viikon verran olin hiukan alakuloinenkin, mutta tämän viikon olen jo hymyillyt taukoamatta, varmaan keväinen sää yhdessä mun pikkuisen prinsessani kanssa saa hymyn huulille :)

upupa ja Mimosa 3vkoa
 
Imetysasentoon vielä että itsekin koen makuultaan imettämisen miellyttävimmäksi. Sairaalassa oli pakko imettää istuen, kun sänkyjä (aikuisten) ei ollut. Minäkin muuten pääsin synnytyssalin jälkeen seuraavan kerran imettämään vasta kun Mimosa oli 4-5 vuorokauden ikäinen, ja silti maito nousi hyvin eikä vauva hylji tissiä. Jännä, kuinka yksilöllistä tämäkin on. Ja kuinka monimutkainen asia imettäminen kokonaisuudessaan on, harvalla sujuu ''tissi suuhun ja menoks''-tyylisesti alusta alkaen.
 

Yhteistyössä