**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Vihvi, kiitti tiedoista! Olisikohan neuvolatäti sitten luullut, että tarkoitin kysymykselläni rinnan perään annettua maitoa pullosta... Hmm. No, nyt on 125ml pumpattua maitoa jääkaapissa odottamassa. :) Voikohan pumppaamisesta muuten olla haittaa maidon erittymisen kannalta? Oon ajatellut sen kertovan rinnoille, että nyt kävi tyhjennys ja sitten pitää tuottaa lisää maitoa. Mutta jostain olin lukevinani, että se ei ole ihan sama viesti rinnoille, kuin se, että vauva imisi?

Meillä on alkanut olemaan masuvaivoja. Odotuspuolella oli mainintaa helpottavista aineista:
-Cuplaton
-Disflatyl
-Reladrops
-DDS-Junior
-Probiootti Baby
-Lactophilus-jauhe
-Bifidobacterium Infantis

Luulen, että kokeilen jotakin noista maitohappobakteerivalmisteista. Jossakin oli myös vinkkiä lämpimän pyyhkeen käärimisestä vauvan vatsalle. Sitäkin voisi koittaa. :)


Vauva 12 pv
 
Joo, ollaan odotuspuolella keskusteltu noista masuvaivoja helpottavista aineista. Cuplaton ja Disflatyl ovat kumpikin ilmavaivoihin, mutta niissä on eri ainesosa. Meillä esikoisella toimi paremmin Disflatyl kuin Cuplaton. Jokainen lapsi on oma yksilönsä, joten ei se sama masulääkekään auta kaikkia. Onneksi on vaihtoehtoja.

Sitten sellainen vinkki, joka auttaa masuvaivoihin ja laittaa pierut pois mahasta. On jumpata vauvelin jalkoja koukussa kohti masua, niin johan pärisee, jos on ilmaa masussa. Ystäväni vauva päästäli pitkät paukut, kun jumpattiin. Meidän neiti sitten hieman vähemmän. Mutta auttoi asiassa.

Jadekettu+masuasukki 38+0, pian liitymme kunnolla seuraanne. :heart:
 
hei!
Kiitos Jadekettu hyvistä vinkeistä vauvan vuorokautiseen rytmiin. Meillä näkyy olevan juuri tälläistä nyt. 9-16 on hyvä "rytmi", mutta kun ilta koittaa alkaa kitinä ja maratontissittely.
Yölläkin vauva heräilee vähän miten sattuu... Mutta onneksi olen saanut levätä aamupäivisin.
Nyt vauva on siis 6 pvän ikäinen. Tosi suloinen pakkaus. On sulattanut meidän kaikkien sydämet!!! :heart: :heart:
Tiistaina on neuvolan täti tulossa kotikäynnille. Milloinkahan vauvan voi viedä ulos? Onko n 2 vkon ikäisenä vai joko uskaltaisi pienelle lenkille viedä kun ei ole edes pakkasta??
Täytyy vatsavaivoihin kokeilla jotain edellä mainittua, kai sitä täytyy ostaa vaan pullo kerrallaan esim. cuplatonia. Tuntuu että varsinkin iltaisin vauvan massua vääntää...

Onpa mukava kun on tehty uusi pino meille jo synnyttäneille..

t. Savan ja poika 6 päivää

 
Soraya mikä pumppu sulla on käytössä ja onnistuko lypsäminen sillä heti alkuunsa? Sut ainakin tiedän olevan ekaa kertaa näissä lypsypuuhissa, niin siksi kyselen... Naapurissa esikkonsa muutama kk sitten saanut, joka tuskaili lypsämisen vaikeutta käsikäyttöisellä pumpulla. Aikaisemmin palstalaiset ainakin kehuivat sähköpumppuja.

Ne joiden vaaveilla masuvaivoja: kuinka tarkkana pitää olla oman ruokavalion kanssa? Ja onko kaikkin tuon listan valmisteet vauvan käyttöön vai tarkottaako osa äidin käyttämiä?
 
Kaatjuska. Ostin Aventin käsikäyttöisen pumpun. Täältä kaksplussalta sen bongasinkin, oli saanut paljon kehuja. Joitain muita merkkejä taas oli sätitty. Oon ollut ihan tyytyväinen, on toiminut alusta asti. http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tuoteesittelyt/aventpumppu.html


Mä googletin noita masuvaivaan tarkoitettuja aineita. On vauvalle tarkoitettuja. Itse ostin Rela-tippoja ja kokeilen niitä.


Täytyykö vauvan sängyn päädyn olla ylhäällä? Joskus olen jossakin nähnyt kirjakasan sängyn pääpuolen jalkojen alla. Sairaalasänkykin oli pää ylempänä. Meillä on toistaseks sänky ihan normaalisti vauvalla ja aattelin kysyä, miten teillä?
 
Soraya ei tietääkseni tarvitse sängyn päädyn olla ylhäällä. En ole missään nähnyt mainintaa asiasta. Sairaalassa on varmaan sen takia, että äiti näkee nopeammin ja helpommin lapsen, ilman että täytyy nousta kokonaan punkasta kipuineen.

Jadekettu+masuasukki 38+1 :heart:
 
soraya: sillon jos vauvalla on nuhaa niin on hyvä nostaa pään puolen päätyä, että hengitys on vauvalle helpompaa.

masuvaivoista: äidinkin pitäis vähän tarkkailla mitä suuhunsa pistää. Esim suklaa on sellanen mistä vauvalle tulee niitä masuvaivoja. Toki täytyy kyllä sanoa että haluttaa herkutella suklaalla. :p

viime yö meillä meni ihan loistavasti. Iskä oli juhlimassa varpajaisia ja ekaks epäilin että saanko nukuttua ollenkaan, mut vauva ei itkeskelly masuansa ja muutenkin heräili vain muutaman kerran. voi ku ei vain olis poikkeus yö.
 
Muty :LOL: ei meillä neuvolatäti haistellu mitään siteitä, ei kyllä painellu kohtuakaan, kun oli jo sairaala-aikana palautunu niin hyvin.

Ollaan nyt oltu tasan viikko kotona ja mussulla on ihanan selkeä yörytmi. Nukahtaa yhdeksän jälkeen, herää kahdentoista aikaan, kolmelta ja aamulla seitsemältä. Sitten syötön ja aamutoimien jälkeen pääsee itse suihkuun, kun pienen unet jatkuu vielä kymmeneen asti.

Ja selkeästi helpoin tapa saada pieni rauhottumaan on lämmin kylpy. Heti kun saa vaatteet päälle, poika nukahtaa ja jaksaa nukkua nelisen tuntia, vaikka olisi ollut miten kiukkuisella päällä hetkeä aiemmin =)

Saa nähdä miten pitkään sama rytmi jatkuu..
 
Täällä kanssa on masuvaivoja jonkinverran ilmennyt, etenkin iltaisin kun typy ahmii maitoa. Eilen illalla en meinannu saada nukkumaan millään, kun niin kipristi masua toisella. Ajattelin tänään käydä apteekista jotain helpotusta siihen vaivaan. Meinaa hotkia maitoa niin vauhdilla, että ilmaakin pääsee mukaan turhan paljon. Yöt neiti onneksi nukkuu hyvin, ollaan aina ennen nukkumaan menoa pidetty vauvaa virkkuna mahdollisimman kauan, tämä on selkeästi auttanut parempaan yöhön. :)

Vitsi että on ollut ihanaa, kun on saanut ulkoillakin. Mulla alkaa olla alakerta jo parantunut, pystyy kävelee jo ihan reippaasti eikä istuminenkaan satu mihinkään. :) Synnytyksestä tuli kuluneeksi eilen tasan 2vk. Ihan uskomaton ajatus, että synnytys on jo taakse jäänyttä aikaa ja toipuminenkin on jo näin pitkällä.. Ihanata! :)

Nyt ollaan lähdössä tytön serkun synttäreille.. :heart:

Niinu & hippis 2vk 1vrk :heart:
 
Ehtiihän sitä tännekin vauvanhoidolta! Ekaksi ONNEA kaikille vauvaantuneille :flower:

Meillä kävi terkka viime keskiviikkona tarkastamassa muksun, kaikki on niin kuin pitääkin :) Huomenna mennään neuvolaan vielä punnittavaksi kun heillä ei ollut viime viikolla yksikään kuljetettava vaaka toimintakunnossa. Mimosan syntymäpainohan oli 2320g ja kotiutumispäivänä, Mimosan ollessa 9 vuorokauden ikäinen, siihen oli tullut vielä 50g päälle. Aluksi murun ruokailun kanssa oli ongelmia (pulauttelua ja limaisuudesta johtunutta ruokahaluttomuutta) mutta nyt tissi kelpaa ja maitoakin multa tulee joten paino on (ainakin poskien pyöristymisestä päätellen) noussut.

Maitoa tosiaan tulee ihan hirmuisesti, yritin reilun viikon luovuttaa sairaalaankin maitoa kun ylimääräisiä sai pumpata lähes litran päivässä mutta mun maidossani on liikaa bakteereja jotta huolisivat luovutusmaidoksi. :/ Mies joutuu huomenna lähtemään metsästämään mulle rintapumppua kun tuo sairaalan mankeli on palautettava, ajattelin Aventin sähkökäyttöistä vaikka se onkin aika hurjan hintainen.

Meillä ei masuvaivoista ei ole toistaiseksi juuri kärsitty, ihan Jadeketun mainitsemalla pumppajumpalla ollaan saatu hoidettua vaiva pois.

Minkälainen rytmi teidän vauvoilla on? Mimosa syö noin neljän tunnin välein, näin iltasella kun hän on pidemmän aikaa hereillä saattaa maittaa tissi parinkin tunnin välein ja sitten yöllä muru saattaa nukkua yli kuusikin tuntia putkeen! Ihan pelottaa jo että VOIKO tämä olla näin helppoa. Kai tämä tästä ehtii muuttuakin, mutta ainakin toistaiseksi ollaan säästytty tummilta silmänalusilta ja saatu nukkua yöt syöttöä tai kahta lukuunottamatta ihan rauhassa.

Nyt huudetaan äitiä, täytyy mennä tissittelemään

:wave:

upupa ja Mimosa 2vko 4pvä
 
googletin napavarren irtoamisesta ja vastauksia tuli et n. viikon ikäseltä viimestään irtoaa napavarsi. meillä nyt pikkumies 1vko ja 4päivää ja napa"rupi" edelleen kiinni...
mites teillä? oon kyllä ahkeraan koittanu sitä putsailla, mut onkohan sen hyvä olla enää paikallaan?? onneks tiistaina neuvola..
 
Hemptu Meillä esikolla tippui se napavarren tynkä viikon ikäisenä. Mutta siinä parin viikon hujakoilla yleensä lähtee. Ei käsitykseni mukaan tarvitse huolestua. Tulehan ilmoittelemaan sitten mitä sanoivat neuvolassa.
 
Ok, pidämme siis sängyn jatkossakin normaalisti. :)

Hemptu, meillä napatynkä irtosi 10 päivän ikäisenä. Tuolla sanottiin näin: "Napatynkä irtoaa kolmen viikon kuluessa." http://www.pampers.fi/fi_FI/parenting-articles/cord-care-and-belly-buttons/1422 Että tuskin on haittaa, että teillä ei ole vielä irronnut. Mutta onneksi teillä on tosiaan huomenna neuvola, niin saat varmistuksen asiaan. :)

Meidän vauvan rytmi. Syö noin kolmen, neljän tunnin välein yleensä. Vaipan vaihto ja syöminen vie aikaa yhteensä puolesta tunnista puoleentoista tuntiin, kunnes taas nukahdetaan. Onneksi yöllä syötöt sujuu nopeasti ja mennään hyvillä mielin takaisin nukkumaan. Eilen meillä syötiin päivällä Jadeketun artikkelista "Vauvan kello" löytyvän yhden kohdan mukaan. Eli neljä tuntia... Istuin sohvalla ja unelias vauva lutkutti muutaman kevyen imaisun ja torkahti. Nostin röyhtäisemään ja vauva havahtui hamuamaan. Tätä jatkettiin tuntitolkulla. Kokeilin kellauttaa sänkyynsäkin nukkumaan, mutta siellä alkoi taas hamuaminen ja parku. Välillä vaihdoin vaipan. Kun pari tuntia oli kulunut tissitystä, annoin pullosta omaa pumpattua maitoa. Sekään ei riitttänyt vaan hamuttiin taas lisää. Istuin sohvalla kelloa tuijottaen ja kun kolme tuntia oli kulunut ja neljäs tunti alkoi, ajattelin, että ei hyvää päivää. Tää vielä menettelee, kun on ensimmäinen lapsi. Mutta entäs jos olisi muitakin lapsia ympärillä hoidettavana!

Vauva 2vk
 
Soraya Sittenhän näillä ihanilla kullannupuilla on nämä tehoimuviikot. Muistaakseni eka oli siinä parinviikon ikäisenä, eli ollaan rinnalla koko ajan :D .

Alla on taas lainaus allaolevasta. Kannattaa kaikkien varsinkin esikoisensa saaneiden käydä tutustumassa. Ja on siellä konkareillekin paljon hyvää ja tärkeää tietoa.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=165

NÄYTTÄÄKÖ SILTÄ, ETTÄ MAITO ON LOPPUMASSA TAI EI RIITÄ?
Tiheän imemisen kaudet

Varmaan yleisin syy luulla, että maito ei riitä, on lapsen yhtäkkiä tihentyvä rinnan tarve. Aiemmin lapsi tahtoi maitoa ehkä kahden tai kolmen tunnin välein, imi vaikkapa kymmenen minuuttia kerrallaan, heräsi yöllä syömään kolme kertaa. Yhtäkkiä syöttöväli vähenee tunniksi, ja lapsi viipyy rinnalla puoli tuntia kerrallaan, saattaa varsinkin iltaisin haluta olla rinnalla koko ajan, ja imee yölläkin tunnin välein!

Nyt tarvitaan äidiltä sitä luottamusta! Tämä ei tarkoita, että maito ei enää riittäisi, vaan päinvastoin: lapsi aikoo piakkoin käyttää entistä enemmän ravintoa kasvamiseen ja oppimiseen ja TILAA LISÄÄ maitoa. Rintahan oli siitä ihmeellinen, että se tuottaa maitoa tilauksen mukaisen määrän. Tiheän imemisen kausina lapsi imemällä kasvattaa maidon tuotantoa vastaamaan isomman lapsen tarpeita. Imuttelu on usein erityisen intensiivistä iltaisin, jolloin "tilataan seuraavan päivän maitoja".

Tällaisia tiheän imemisen kausia tulee kaikille lapsille silloin tällöin. Jostain syystä niitä on odotettavissa varsinkin kuuden viikon, kolmen kuukauden ja viiden-kuuden kuukauden ikäisillä lapsilla.

Tiheää, joskus melkeinpä jatkuvaa :) imuttelua kestää ehkä kaksi päivää, voi mennä kokonainen viikkokin, mutta pian huomaat, että syöttövälit ovat taas pidentyneet, imusessiot lyhentyneet ja maito riittää mainiosti.

Jotkut lapset viettävät myös elämänsä ensimmäiset kaksi tai kolme viikkoa melkein koko ajan rinnalla. Emme tiedä, miksi jotkut lapset tahtovat tehdä näin, kun taas toiset nukkuvat melkein koko ajan ja toiset taas ovat valveilla mutta seurustelevat mielummin kuin syövät... maidon riittävyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Koska kuitenkin ON mahdollista, vaikka harvinaista, että maitoa ei todellakaan tule alunperinkään tarpeeksi, esimerkiksi äidin hormonaalisista syistä tai rinnan rakennevian vuoksi, täytyy aivan pientä lasta luonnollisesti tarkkailla: kasteleeko vauva vähintään neljä-viisi pissavaippaa päivässä (ei siis ole "kuivunut"), voiko vauva hyvin, nouseeko paino (jos epäilyttää, että ei nouse, kannattaa käydä vaikka päivittäin punnitsemassa neuvolassa).

On harvinaista, että maito ei riittäisi - ja jos se aluksi on riittänyt, se siis EI enää vähene itsestään. Mutta varsinkin ensikertalaisen imettäjän on vaikea välttää huolehtimasta, kun rinta valitettavasti ei ole läpinäkyvä, jotta näkisi miten maitoa menee, eikä mitään virtausmittariakaan ole keksitty. :)

Lapsen yhtäkkiä kasvavalle tissi-innolle voi muuten olla toinenkin selitys: lapsi on ehkä altistunut jollekin "pöpölle" ja taistelee sairastumista vastaan tilaamalla äidin maidon mukana vasta-aineita.

Jadekettu+masuasukki 38+2 :heart:
 
Nyt sitten löysin vauvautuneiden pinon kun masuihin kirjoittelin jo meitin kuulumiset.

Täältä sitten löysin myös tiedon että muutama muukin on saanut keskosvauvan. Miten kauan emmimemmi ja biabia vauvelit oli keskolassa ja mitä mieltä olitte hoidosta ym. touhusta keskolassa? Meillä tyksissä oli aivan ihana henkilökunta niin hoitajat kuin lääkäritkin. Huolehdittiin koko perheen hyvinvoinnista! joonatan oli keskolassa kuukauden ja kolme päivää. Viimeiset kaksi viikkoa odotettiin koko ajan kotiutumista. Saatiin aina viikko lisää keskolaelämää kun Joonatanilla oli keskosapneaa ->unohti hengittää ->pulssitaso laski. Vihdoin viime perjantaina saatiin pulssitaso laskuton viikko täyteen ja päästiin kotiin. Poika on koko ajan kasvanut hienosti ja käyrä on lähes pystysuora. Syntyessä 1750g rv.33+4 ja tänään neuvolassa 2830g rv. ois 38+3.

Mä olen ollut pois palstalta jonkun aikaa niin on mennyt ohi teidän synnytystarinat niin kyselen ehkä sellaisia asioita mistä olette jo kirjoittaneet, mutta älkäähän hermostuko!
 
jatkan vielä hiukan yksikätisenä...Joonatan toisessa kainalossa...

meillä paljon masuvaivoja jo keskolassa siellä sitten jo aloitettiin pojalle maitohappobakteeri.
Myös itse syon bakteereja koska meitin keskolalääkäri sanoi että bakteereja syövien äitien maito pysyy pidempään parempana ;) kuka mihinkin uskoo mutta mä olen aina valmis kokeilemaan kaikkea. Omasta syömisestäni: Jätin pois kokonaan suklaan, vähensin kahvia ja ruisleipää, aloitin mammateen juomisen. Mammateessä on mm. fenkolia mitä on käytetty masuvaivoihin jo -80 luvulla (äitee juonut veljen masuvaivoihin). Nyt on sitten vauvelin masu ollut pari päivää paljon parempi. En sitten tiedä mikä on auttanut vai kaikki toimet yhdessä mutta näillä mennään nyt...
 
Onko se siis ihan mammatee nimellä? enpäs oo ikinä kuullutkaan. Vois kyllä kokeilla. Tuota kahvin juontia minäkin olen vähentäny, mutta pakko sitä on aina välillä saada varsinkin aamuisin. Niin ja paljonko tuo mammatee maksaa?
 

Yhteistyössä