Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Mimmukka, täällä kans ajoittain tissiraivareita. Tänäänkin oli pakko antaa ensin tuttelia ja sit vasta tissiä, kun tytsy ei suostunut tissiä ottamaan. Tuttelia vetikin sit 100 ml ja päälle tissiä.

Marais, oothan huomannut housuvaipossa ne revittävät sivusaumat? Ei tarvi ottaa vaippaa pois niin kun housuja ja voi repiä vaipan sivuista auki. Mä aloin esikoisellakin käyttään housuvaippoja vasta sit kun se lähti kävelemään, enkä taida nytkään aiemmin niitä ottaa käyttöön. Teippivaipat on helpompi vaihtaa liikenteessä, kun ei tarvi riisua koko arsenaalia. Mutta yksivuotiaalla housuvaipat on kyllä jo ihan ehdottomat.

Ihanaa aurinkoista iltaa kaikille!!

marza

Hei vaan kaikille!

Ihana ilma, vihdoin meni tilaus perille ja saatiin hiukan lämpimämpää keliä! Grillailtiin just ulkona ja on niin mahdottoman helppoa muksun kanssa kun voi vaan kulkea sisältä ulos ja takasin ilman mitään ulkovaatteiden pukemisoperaatioita. Mimokin tykkää olla ulkona, istuskeltiin varjossa ja muru ihasteli naapurin kissaa ja tuulessa huojuvia kukkia :heart:

Meilläkin oli kuukausi takaperin tissiraivareita, välillä täytyi lypsää maito pulloon ja antaa siitä ensin ja sitten tissiä perään. Nyt on mennyt toisin päin, Mimosa ei suostu syömään pullosta laisinkaan. Ostettiin sellainen MAM-ensimuki, mikä on vähän tuttipullon mallinen nokkamuki siis, ja siitä suostui hiukan ottamaan kun sinnikkäästi yritin.

Mimosa löysi muutama päivä sitten jalkansa! Ihastelee ja imeskelee varpaitaan ihan onnessaan. Ja samalla alkoi yöllä potkimaan peittoa päältänsä. Ei onneksi näillä lämpimillä ilmoilla haittaa.

Mimosa ei muuten ollenkaan tunnu enää olevan edes kiinnostunut kierähtämisestä, ei ole kierähtänyt kertaakaan pariin viikkoon. Onkohan joku vaihe vain menossa? Ei ole neiti aikaisemminkaan ollut kovin innokas pyörähtämään, paitsi unissaan rullaa itsensä lähemmäs tissiä. Hereilläollessaan ei ole selältään kierähtänyt mahalleen vielä lainkaan, ja mahaltaan selälleenkin vain muutamia kertoja.

Alet kävin pyörähtämässä, löysin itselleni farkut ja takin á 15e sekä Mimosalle kietaisupaita-potkari-setin vitosella ja tunika-housusetin 7 eurolla. Aika paljon on lastenvaatteissa alennuksessa vain lyhythihaista ja -lahkeista, joita ei tule käytettyä enää lämpimien ilmojen loputtua. Ja housuja on pienille vaikka kuinka paljon, potkareita ei juurikaan ja meillä kun ei sukat pysy jalassa niin housut ovat hiukka huonot... Puolipotkareita tullut käytettyä tosi paljon.

Nyt pyykkikonetta tyhjäämään, kävin tänään hakemassa postista neidin uudet Fuzzyt! Toivottavasti ovat hyvät käytössä, hinta oli ainakin suolainen.

upupa ja Mimosa huomenna 4kk

heips

huh mikä helle!! mutta en edelleenkään valita B)

Meillä tyttöön vaikuttaa kans nämä helteet ja pisin nukkumis jakso oli vajaa 2h ja sekin pienissä pätkissä.. sai koko ajan käydä hyssyttelemässä. Lyhythihainen body ollut vain päällä ja tajusin nyt että tein virheen kun yöksi laitoin koko bodya.. kuuma tulee tytölle kun tisille yöllä tulee..

Marais: Juu niistä tosiaan saa sivut auki =)

Marza: Teillähän on kivat syöttö välit! =)
Täällä tyttö syö päivisin 2,5-3 tunnin välein.. yöllä eka väli on yleensä 4-5h, sitten 3-4h ja sitten noin 2h

Itse en ihan vielä housuvaippoja ota käyttöön.. en muista millon tarkalleen otettiin pojalle, mutta tosi käteviä kun lapsi lähtee liikkumaan.. oisko puolen vuoden iässä otettu housuvaipat käyttöön ja sen jälkeen ei muita vaippoja ollut. tosi käteviä.

Meillä myös tyttö vetää harson naamalleen kun alkaa nukkua. sängyssä on oma uniponi jota rutistelee ja muokkaa nukkumaan ruetessaan. Päivisin nukahtaa useinitse (joskus pitää vaunuja heijata) illala vaatii sitten silittelyä ja pian alkaa uni painaa ja kun silittelee päästä. Siinä vaiheessa poistun ja neiti saa nukahtaa rauhassa syvään uneen.

Mulla ois lahjakortti törsättävänä paikalliseen vaateliikkeeseen =) vois pe käydä ostoksilla.
Siinä käy tieten niin että itelle ei löydy mitään ja lapsille tulee ostettua vaikka mitä. niin käy aina!

Joko kaikkien lapsoset osaa kääntyä selältä mahalleen??
Meillä ei vielä kiinnostusta siihen hommaan.. yöllä pari kertaa vahingossa saanut itsensä kammettua mutta ei muuten. Vaikka ei kiirettä.. veljensä oli lähemmäs 4kk ennen kun alko liikkua, mikäli oikein muistan.

Huomenta,

Täällä nautiskellaan ihanasta hiljaisuudesta (joka voi loppua ihan millä minuutilla hyvänsä ). Joona nukkuu eikä ole vielä herännyt syömään :eek: . On siis nukkunut klo 21.30 alkaen tänne saakka :eek: :eek: .

Mua ei enää saa näillä helteillä pihalle. Meille nimittäin asennettiin ilmalämpöpumppu ja nyt on kämppä ihanan viileä :D . Illalla voin mennä kasteleen kukat mutta päivällä en nenääni laita ulos hikoilemaan.

upupa: Minkä kokoisia Fuzzeja tilasit? Toimiiko hyvin? Meillä on Joonalla kanssa Fuzzeja käytössä ja uuden mallin M-koko alkaa vasta nyt olla sopiva eikä falskaa. Nyt taitaa painoa pojalla olla 7 kg. Mä olen kaikki Fuzzit ostanut huutiksesta ja ovat siis käytettyjä. Meillä on aika montaa eri mallia mut uudet taitaa olla isoimpia.

Joona on alkanut osoittaa lievää kiinnostusta kääntymiseen. Siis kyljeltään punkee masulteen mutta selällään ollessa makoilee tyytyväisenä.

Eipä tässä muuta. Aamupala syöty, pitää mennä laittamaan kahvia.

Iines ja Joona 3 kk 3 vkoa

Huomenta!

Siirin kanssa oltu kuudesta hereillä, nyt vasta nukahti uusille unille. Mulla kampaaja yhdeksältä - leikkaus ja väri, ihanaa! Laitan taas helpot kesähiukset, jotka mulla kyllä on yleensä ympäri vuoden :LOL: Nyt kevään ollu edes vähän pidempi, kun pääs venähtämään korvallisetkin loppuraskaudesta ja Siirin ekan kuukauden aikana.

Kääntymistä ei meillä harrasteta, yhden kerran vahingossa kääntynyt vatsalta selälleen reilun 2 kk iässä. Köllöttelee, potkii ja huitoo toistaiseksi tyytyväisenä selällään lattialla ollessan. Siiri ei edelleenkään viihdy mahallaan kuin muutamia minuutteja kerrallaan.

Housuvaippoja ei ole kokeiltu, kun typy ei vielä niin iso ole. Pampersin 2-koko edelleen hyväksi havaittu.

Kestovaippoja pitäis pikkuhiljaa tilata isompaa kokoa, kun meillä ollu käytössä nuo Imse Vimset ja rupeavat olemaan aika pieniä. Osaisko joku suositella jotain mallia meidän pienelle, sirolle prinsessalle? En ole itse perehtynyt asiaan, joten vinkit otan mieluusti vastaan.

Helteitä pukkaa nyt koko Suomeen ja onhan se vähän hankalaa pienen kanssa näillä ilmoilla. Iines kadehdin kyllä teidän viilennystä sisällä! Mä oon viilentänyt kämppää aamuyöllä pitämällä ovia auki ja näin toimien lämpö jäi illalla alle 25 asteen, joten ei mitään suurempaa ongelmaa vielä. Zoe teillä kyllä hurjan kuuma - koitahan pärjätä pienen kuumakallen kanssa siellä!

Nyt suihkuun ja vähän omaa aikaa ennen kampaajalle lähtöä. Ja tietty syöttö vielä viimetingassa, jotta Siiri ja mies pärjää sen kaks ja puoli tuntia mitä reissussa menee. Tuo on meillä edelleen siinä ja siinä noin pitkä syöttöväli, joten joutuu tarkasti käyttämään ajan syöttöön just ennen lähtöä.

Niin ja tänään vielä hammaslääkäri puoliltapäivin, kääk!

Kaatjuska ja Siiri 12 vko 5 pvä

kaatjuska: Jos tykkäät Imse Vimseistä, niin varmaan niillä kannattaa jatkaa. Mä tykkäsin niistä pakkauksen Imseistä ja tilasinkin Joonalle yhdenkoon sisävaippoja, jotka taitellaan aluksi pienemmäksi ja sit tilasin pari S-koon kuorta. Tosin S-koko meni meillä parissa kuukaudessa pieneksi ja nyt onkin jo M-koon kuori käytössä. Bumgenius on kanssa hyvä kun sen kokoa voi säädellä ja mä tilasin nyt testiin Tots Botsin koko vaippaiän vaippoja.

Heips!

Täällä jatkuu arki entisellään. Päivisin nukutaan vaihtelevasti 3-4 päikkärit, kestoltaan 45min-3tuntii. Yöt nukutaan hyvin äipän viekussa :) Oon yrittäny saada neitiä nukkumaan omassa sängyssä, mut ite nukun huomommin kun oottelen vaan koska herätään syömään. Yleensä syö 2-3krt yössä, vaikka en oikeen tarkkaan tie kun vieressä nukkuu ni ottaa tissin suuhun kun nälkä yllättää taikka muuten vaan tekee mieli tissii :kieh:
Se on kyllä jännä kun päivällä nukahtaa hyvin omaankin sänkyyn, tosin pääsääntöisesti vaunuihin, mut illalla vaikka miten koitan ei oma sänky kiehdo

Pelkällä imetyksellä mennään eikä kiinteiden alotukseen oo kiirutta kun oli noita vatsavaivoja alkuun ja vieläkin d-tipat aiheuttaa kipua, siksi siis taas taukoa niistäkin. Välillä aina testaan, josko vatsa jo paremmin kestäs.

Upupa: meillä ei myöskään pysy muut sukat jalassa kuin HM:n sukat. Niissä on pitkä ribbivarsi ja kolmen pakkauksissa myydään 4,9?/ pkt. Pakkauksessa kolme eriväristä sukkaparia.

Fanni kääntyilly nyt kuukauden verran vatsalleen ja selälleen ja välillä onkin siten liikkunu pitkän matkan kun selkäni oon kääntäny :) Myös napansa ympäri pyörii ja kovasti yritystä on lähteä ryömien eteenpäin.. tosin naama viistää maata jalkojen potkiessa. Eipä se silti vielä kiirus ookkaan mihkään lähteä. On ees yks helpommin vahdittava :LOL:

Taas kutsu käy kovenevalla saundilla... mentävä

Reikiä nolla! Olipahan harvinaisen nopea ja helppo hammaslääkärireissu: Minuutilleen ajallaan sisään ja seitsemän minuutin päästä ulos lasku kourassa. Parin vuoden päästä uudestaan.

Aamulla ennen kampaajaa en raaskinut Siiriä herättää syömään, kunoli tunnin jo nukkunut sikeästi. Kuulemma heräsi heti, kun ovi kävi ja lähdin. Ja nälkäisenä oli suostunut 40 ml ottamaan pullosta korviketta. Ei ollu edes yritetty varmaan kuuteen viikkoon, kun ei edellisellä kampaajareissulla kelvannu.

Pitääkö teidän muksut aurinkolaseja ihan mukisematta? Siiri varmaan vielä oudoksuu moisia kapistuksia, kun ei oikein tunnu viihtyvän lasit päässä. Ei kyllä olla montaa kertaa vielä käytettykään.

3kk mitat tuli edellispäivänä haettua ja tuloksena oli 7600g ja 64,5cm....ihan hyvä kasvutahti, heh!! Kakkonen painoi 1-vuotiaana vain pari kiloa enemmän, hui! Riitti taas säpinää ja lämpöä tälläkin neuvolareissulla, kun kauheella helteellä piti neljän lapsen kanssa raahautua...Eeli oli kantoliinassa, Aada pyöräili, Venni ja veljentyttö istu tuplissa....olin lievästi puhki reissusta ku kotiin päästiin, vaikka päivä oli vasta puolvälissä =)

Soseet ja vellit alotettu täälläkin. Viikko sitten annoin ekan kerran maissivelliä, pari päivää on syöny myös peruna-porkkanavelliä ja tänään sai aamulla päärynäsosemaistiaiset :p näistä ei ainakaan ole masuvaivoja tullu, hyvin maistuu ja poika on taas oma itsensä....maitoa kului meinaan sen verta paljon vuorokauden aikana, ettei oo mitään järkee! Kerralla meni aina 300ml jommin kummin puolin ja nälkä pysyi loitolla vain hetken. Kerrallahan sais antaa vain maksimissaan 200ml, enempi venyttää mahalaukkua....

Hellepäivän kunniaks ajattelin viedä lapset uimarannalle....mies alko aamulla oksentamaan ja sen takia meni mönkään kaikki muut päivän suunnitelmat....tänään piti tulla sekä aamupäiväks että iltapäiväks kavereita lastensa kanssa kylään, mut eipä tänne viiti ketään päästää! Täytyy siis keksiä jotain muuta mieluista....

Aurinkolasit on olemassa, mut ei oo käytetty ku vissiin kerran, sen verta hyvin viihtyy poika rattaitten suojassa, et en oo kokenu tarpeelliseks....liinaillessa on kyllä kätevät sitten, kun pysyy matkatessa hereillä maisemia kattellen.

Kirjotusinnokkuudesta kyseli joku jo jokunen aikaa sitten.....itse en kuulu kaikista ahkerimpiin kirjoittelijoihin, mut ei mulla siihen ole kyllä aikaakaan usein. Nyt on harvinaista herkkua, kun kolme pienintä nukkuu samaan aikaan ainakin osan päikkäreistä ja esikoinen kattoo lastenohjelmia....usein tulee uniaikaan laitettua kämppää kuntoon tai sitten ainakin Eeli on hereillä, jos kaks muuta nukkuu. Ei siinä tuu paljoa konetta avattua ja toisella kädellä näpyteltyä tekstiä, mut eihän tänne mitään kauheita sääntöjä kuulu olla, et kuinka aktiivinen täytyy olla, jotta listalla pysyy....

Vattihattu ja Eeli 3kk

Marais: me ei taideta olla vielä etusivun listalla, joten jos joskus ehdit ja jaksat, sinne voisi lisätä: 7.3 (42 +1) poika 4015 g/52 cm (LA 20.2, esikoinen, KOS). Kiitos!

Soraya: teillä kuitenkin suht solakka vauva, vaikka pitkä onkin.

Juhannus meni mukavasti anoppilan täysihoidossa. Kelit nyt olivat mitä olivat, joten kauheasti ei viitsinyt ulkona olla. Tapasin myös yhden vanhan kaverinkaverin, jolla on 4 kk vanha poika. Oli kiva vaihtaa kokemuksia.

Velmo oppii varmaan kävelemään ennen kuin kääntymään! Koko aika pitäisi päästä pystyyn (joo, tiedän, ettei ole hyvä seisottaa noin pientä ) ja liikkeelle, mutta kääntymiseen ei ole mitään kiinnostusta.

Lempilelu taitaa olla sellainen apinahelistin. Tykkää heiluttaa sitä ja eilen imeskeli innoissaan apinan korvaa. Meillä on muutenkin vähän semmonen vaihe, että kaikki lelut pitää tunkea suuhun. Harmittaa, kun meidän Libero-pakkauksessa ei tullut sitä aurinkoa ollenkaan, kun se tuntuu olevan niin monen suosikki.

Uusin ääntely on sellaista narina-örinää. On tosi hupaisan kuuloista.

Mites muut perhepedissä nukkujat: missä vaiheessa meinaatte siirtää vauvan omaan sänkyyn? Mä en ole omaa laiskuuttani jaksanut tehdä asian eteen mitään, vaikka tavallaan haluaisin pojan jo omaan sänkyyn (meillä on niin kapea sänky, että joudutaan nukkumaan nyt ihan mutkalla, vaikka ei se tällä hetkellä kauheasti häiritsekään). Jospa sitä harkitsisi asiaa, kun mies on lomalla, niin pystyisi tarpeen vaatiessa nukkumaan paremmin päivälläkin.

Onko meidän tapaamisesta sovittu mitään tarkempaa? Onko se nyt 8.7 Tampereella?

Tässä varmaan tärkeimmät jutut tällä erää. Tulen kirjoittelemaan uudestaan, kun muistuu lisää juttuja mieleen.

rapsu + Velmo 3,5 kk

Zoe: Mä tein esikoisen kanssa silleen, että annoin todellakin pelkkää kasvista kerran päivässä pidemmän aikaa. Aina kun uusi kasvis tuli mukaan, niin annoin pelkkää uutta pari päivää ja sitten sekoitin edellisen viikon ainesta tokan viikon ainekseen. Mutta eipä tuohon mitään sääntöä ole, että miten niitä sekoittelee :) . Hissuksiin varmaan kannattaa aloittaa.

Heippa! Ihana päivä tänään! Kaveri tuli käymään lapsensa kanssa ja käytiin puistossa ja kuljailemassa! Sitten kun isä tuli töistä, jätin pojat kahdestaan ja lähdin shoppailemaan! Pojat oli käyny lenkillä kahdestaan.

Aurinkolasit Ostettiin maanantaina Baby Banzit. Pojille ei löytynyt kuoseja kunnolla. Ainoat olivat armeijakuosiset, joten valitsin sinisen väriset lasit, joissa oli pilkkuja. Näyttää vähän tytöltä ne päässään, kun on lierihattu ja lasit. Noissa laseissa on silikonipehmuste nenän kohdalla, joten eivät paina mistään. Tobias on pitänyt niitä ihan kivasti ulkona!

Nyt pitää mennä ruokkimaan poika! Öitä kaikille!

Käytiin uimarannalla Siirin varpaita liottamassa tänään! Meillä uimaranta ja meri muutaman sadan metrin päässä. Tyttö ei tykänny ollenkaan huonoa vaikka eihän tuo vesi kovin lämmintä ole. Siiri köllötteli hiekalla filtin päällä ja sateenvarjon alla nautiskellen mahtavasta kesäpäivästä. Tulipahan syötettyäkin siellä. Eikös nudistirannat ole nykyään jo ihan normisettiä, joten kyllä se rintaruokintakin sinne sopii :LOL:

Oon miettinyt, etta miten olette paattanyt antaa velleja tai soseita? Siis milla kriteereilla? (Olipas vaikeasti selitetty! :LOL: )

Meilla tytto voi myos paksusti, melkein 7kg... Kahdet rokotukset on annettu, eika ole tullut mitaan- tanaan taas tyttoa harmittaa tama jatkuva hiki... :| Hiessa ollaan, vaikka vaippa vaan on paalla...

Aurinkolaseja ei olla hankittu, kun tytto on aina varjossa.

Mitakohan muuta...

Zoe-F
Halfcafnonfatlatte Ihan sillä kriteerillä, että kun maitoa menee niin paljon. Neuvolassa sanoi, että niin iso määrä, kuin mitä meijän poika syö (yli 1,2 litraa) päivän aikana, alkaa rasittamaan jo sisäelimiä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Halfcafnonfatlatte Ihan sillä kriteerillä, että kun maitoa menee niin paljon. Neuvolassa sanoi, että niin iso määrä, kuin mitä meijän poika syö (yli 1,2 litraa) päivän aikana, alkaa rasittamaan jo sisäelimiä. :/
Kiitti Zoe! =) Taitaa poika olla sit usein nalkainenkin... =) Kuulostaa tosiaan paljolta! Ma vaan mietin, etta koska alkaisin tarjota meilla... nyt tuntuu viela maito riittavan, kun ei yollakaan heraa syomaan.

halfcafnonfatlatte: tarkotikko sie että minkä vuoksi vellejä alottaa ennemmin ku soseita? Mie olen ajatellu että passaan koko vellit kokonaan. En syöttäny esikoisellekkaan missään vaiheessa. vellihän on vähän puuron korvike tai ainakin olen näin ite ajatellu. Ja tosin noitten kiinteitten alottamiseen syynä toi maitomäärä, ja rintaruokinnalla olevahan alkaa syömään tosi tiheästi ja sit on koko ajan itkuinen niin sillon on syytä harkita kiinteitten alottamista.

Joo, sitakin... mulle kun nuo vellit on aivan tuntematon kasite... Niin oon miettinyt miten ja miksi niita annetaan... ihan siis uteliaisuudesta! :LOL:

Esikoisen aikaan oli vallalla suositus, etta kiinteita aloitetaan neljan kuukauden iassa... joten niin yritin, vaikka lasta ei kiinnostanutkaan... =)

Eli mietin vaan, miten ihmiset naista jutuista ajattelee... =)

Iltaa!

Zoe, mä ainakin esikoiselle aloittelin soseita juuri noin, eli ekaks perunaa noin viikon ajan, sit mukaan porkkana, eli tokalla viikolla poitsu sai sekä perunaa että porkkanaa jne... Jos tulee jotain ihottumaa tai muuta allergiaoiretta, on aika helppo arvata mistä ruoka-aineesta se johtuu, kun antaa kerrallaan vaan yhtä uutta ruoka-ainetta. Tosin loppuvaiheessa mulle iski laiskuus ja aloin antamaan kaikkea mitä sai antaa, enkä jaksanut sitä vajaata viikkoa odotella uuden ruoan kanssa. Eikä pojalla ole ikinä ollut mitään allergioita.

Misstra, meilläkin perhepeti käytössä, eikä mulla ole mitään kiirettä laittaa likkaa omaan sänkyyn. Usein nukutan illalla tytön omaan pinnikseen, mutta kun yöllä tyttö herää syömään, otan hänet viereen, enkä enää nosta takaisin omaan sänkyyn. Ja aina välillä tyttö nukkuu koko yön mun vieressä. Mä itse nautin suunnattomasti siitä kun vauva on ihan lähellä ja sitä saa nuuskia koko yön. =) Tuon vauvan tuoksun kun sais vielä pulloon. :LOL:

Ihanaa kun saatiin Suomeen vihdoin kesä. B) Mä nautin kovasti kun on hellettä, enkä ole lapsienkaan huomannut kärsivän kovasta kuumuudesta. Esikoinen ainakin tänään nautti kovasti kun sai nakuna juosta mummilan pihalla ja leikkiä vannassa. Eikä tyttökään mikään hikipallero ollut. Päällä sillä oli vaan hihaton mekko. Öisin en oo pitänyt tytöllä nyt muuta kun vaippaa ja peitonkin tyttö potkii aina pois. Mutta eipä täällä kylmä ole, sisälämpömittari näyttää 26 astetta ja ulkona näyttäis vielä olevan 21 astetta.

Viikonloppuna meidän esikoinen täyttää 2 vuotta, ja ollaan kutsuttu kaverit picnikille juhlimaan synttäreitä. Meillä kun on niin pieni kämppä, ettei tänne ketään mahdu. Sateen sattuessa oltais juhlittu mummulassa, mutta kyllä tuo picnik näyttää aika todennäköiseltä, lähes varmalta. =) Huomenna pitäis leipoa pari juustokakkua ja käydä ostamassa päivänsankarille synttärilahja.

marza

Yhteistyössä