Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Heips,

Täällä minäkin, juhannuksena netissä roikkumassa :whistle: . No, aamukahvin ajan vaan.

Soraya: Musta välillä tuntuu, että mielipiteitä imetyksen pituuteen ja kiinteiden aloittamiseen on yhtä paljon kun on ihmisiäkin :) . Itse en aio aloittaa Joonalla parin viikon päästä kiinteitä, vaikka 4 kk hänellä tuleekin täyteen. Meillä mennään imetyksellä vaikka sinne 6 kk saakka, jos pojan paino nousee hyvin eikä ala öisin herättelemään. Ja mitä tulee aloitussoseeseen, niin mä suosittelen maissia. Sillä aion aloittaa Joonan kanssa. Meillä esikoisella koitettiin perunaa aluksi ja siitä tuli pienelle kovat masuvaivat. Samoin kävi bataatin kanssa. Toinen kiva ja lempeä vaihtoehto on kesäkurpitsa. Siitä tulee helpolla aika vetistä sosetta mut pienelle se on tutumpaa, kun pelkkää nestettä on koko elämänsä nauttinut.

Aiotteko muuten ostaa vai tehdä soseet itse? Mä varmaan ostan aluksi. Kun aluksi sosetta menee pari lusikallista päivässä, niin on helpompaa ostaa niitä purkkeja. Ne kun jakaa jääpalamuottiin ja pakastaa, niin saa helpolla täsmäannoksia. Sitten kun ruokaa alkaa mennä isompia määriä kerralla niin on kätevä tehdä paljon soseita ja pakastaa nekin. Esikoisen aikaan mulla oli parin viikon välein soseiden teko päivä ja tein kerralla pakkaseen sen parin seuraavan viikon satsin :) .

Jaahas, kahvi loppui, samoin mun nettiaika :LOL: . Hyvää juhannuksen jatkoa kaikille!

Iines ja Joona 3,5 kk

Kaa
Soseiden suhteen olen samoilla linjoilla kuin Iines; yritän pitkittää niiden aloitusta niin pitkälle kuin itse jaksan (imetysväli on yhä 2 h). Sitten aloitan maissilla ja bataatilla, perunaporkkanan otan sitten myöhemmin ohjelmistoon. Pottu kun kovettaa niin monen vatsaa, että se saattaa sen saman tehdä meidän herkkiksellekkin.

Pikkukakkonen? Minä olisin valmis, mies ei. :D Eli minun puolestani ehkäisy voitaisiin jättää kokonaan pois. En halunnut aloittaa mitään monen vuoden mittaista ehkäisykeinoa (kierukka, kapseli jne), enkä toisaalta mitään kemiallistakaan (pillerit), joten valitiin kondomi. Onhan se melkoista "sotkemista", mutta minun kropalleni paras vaihtoehto. On tullut kuitenkin noita pillereitä ja renkaita käytettyä yli kymmenen vuotta ennen raskauden yrittämistä, annetaan nyt keholle rauha niistä.

Kuukautiset
; tulisivat nyt jo... outoa, eikö? :LOL: Minullahan oli ekat menkat kuukausi synnytyksestä ja toisetkin tulivat melko pian niiden jälkeen. Nyt on sitten mennyt jo yli 40 (50?) päivää edellisistä, joten olen odotellut milloin seuraavat alkavat. Jomotusta ja kuumottelua on aina tasaisin väliajoin... en nyt muista onko se merkki menkoista vai ovulaatiosta? :ashamed: Muut kropan merkit kyllä tukevat sitä, että nyt on ovisaika... (Nyt tulee ihan mieleen kuumeiluaika, kun näitä asioita viimeksi mietti! :D )

Juhannus vietettiin vanhempieni luona ja illalla tultiin kotiin nukkumaan. Nukkumassa olin siis jo puoli yhdeltätoista. Kovaa biletystä, eikö? Poikakin kävi ekaa kertaa saunassa. Pitihän sitä nyt käydä rantasaunassa juhannuksena! Ei löylyissä kuitenkaan, vaan pesulla. Vähän aikaa istuttiin lauteillakin ja pojalla oli hauskaa. Kikatteli vaan menemään. =)

Kaa ja Poeka 3 kk ja risat

Hyvää juhannuksen jälkeistä aikaa!

Kaatjuska: Me oltiin keskolassa 5 piiiitkää vikkoa. Joonatanilla oli kaikki koko ajan tosi hyvin. Lopussa kotiutuminen viivästyi lyhyiden apneoiden takia. Kotona on koko ajan mennyt tosi hienosti. Alussa jouduttiin käymään tiheemmin neuvolassa punnituksissa, mutta se rauhoitti omaakin mieltä kun sai väliaikatietoja kasvun edistymisestä!

juhannus reissulta selvitty kotio.
reissu meni todella hyvin vaikka ensin jännitin miten käy kun pojun unet ja rytmit menee sekasin.
käytiin katsomassa riistasafaaria ja kastelholmin linnaa sekä kierreltiin katselemassa maisemia. myös syötiin hyvin =)
ei se matka ihan nappiin mennyt. kun päästiin mökille huomasin unohtaneeni pojun vaipat kotiin ja hoitolaukussa ei ollut kuin kolme :headwall:
ei muuta kun taas ajelemaan ja etsimään paikkaa mistä saisi vaippoja.
eihän juhannus aattona mikään auki enään illalla ollut mutta onneks löydettiin huoltoasema ja siellä onneksi oli vaippoja, tosin housuvaippoja 10-jotain.
kyllä ne onneks kelpas siihen hätään ja seuraavana päivänä löydettiin pieni kauppa mistä sai sopivampia vaippoja. mie kun en koskaan unohda mitään tärkeää :whistle:
noh seuraavalla kerralla sitten muistaa.....
juhannus aatto oli koleaa mutta seuraavana päivänä aurinko porotti ja oli todella lämmintä ja niin myös tänään. harmi vaan että jouduttiin jo palaamaan kotiin. löydettiin kyllä jo mökki seuraavallekkin reissulle. sitä odotellessa =)
nyt iltapesulle ja nukkumaan :wave:

Moi!

Siirin nimpparit vietetty juhannusaattona kavereiden kanssa mökillä mansikkajuustokakulla juhlistaen. Muutenkin tuli perinteisesti syötyä grillattua ruokaa mahan täydeltä. Kyllä maistui! Kavereiden kanssa saunottiin ja pelailtiin pihapeleja. Tänään käytiin molemmissa mummuloissa - siinä meidän juhannus.

Siiri nukahti just sisällä vaunuihin! Ei meinannu millään antaa periksi nukkumisen kanssa, vaikka tänään nukkunut koko päivänä vain pari tuntia, samoin aatto ja juhannuspäivä menny tosi vähäsillä unilla. Tytöllä jäi varmaan päälle tuo vaunuihin nukahtaminen, kun kaksi edellistä iltaa oltu kavereiden kanssa niin myöhään iltaa viettämässä mökillä, että on nukahtanut yönukkumaan vaunuihin. Ei sitten yötä oltukaan mökillä vaan tultiin yöksi kotiin molempina iltoina.

Soseet meillä aloitellaan ehkä 4 kk iässä, mikäli neuvolassa näin suositellaan painon nousun takia. Kuitenkin koko ajan menty siellä miinuskäyrillä aika reilustikin kai (painoa 2 kk iässä oli 4785 g ja 2,5 kk iässä 5140 g).

Lempilelu on meillä lelukaari ja vau`kirjan "facebook", kirja jossa vauvan naamoja. Pitäähän typyllä olla kans naamakirjan kaverit, kun äidilläkin on!

Vielä lakkikeskusteluun : löysin Siirille ihanan Tutan hellelakin, jossa pikku lippa edessä ja niskaa suojaava lipare takana. Oli kerrankin oikean kokoinen ja söötin näköinen. Nyt odotellaan vain niitä aurinkoisia ja lämpimiä kelejä, jolloin tarkenee olla muutakin kuin vaunuissa...Alkava viikko onneksi näyttää tosi lupaavalta. Aurinkolasit (Baby Banz) hommaattiin myös B)

Vaatteita huutonetistä oon myös tilannut ja ollut tosi tyytyväinen. Kirpparit on myös tosi kova juttu ja täällä Kokkolassa joka kesäkeskiviikko on loistava iltatori, josta oon tehnyt hyviä löytöjä. Viime viikolla kahdet uudet puolipotkarit ja vähän käytetyt Nalle Puh paita ja housut sekä yhdet potkuhousut, kaikki yhteensä 2,40 ?. Kierrätys on mahtava asia!

Huomenna alennusmyynteihin ! Onko muita menossa?

Mukavaa alkuviikkoa!

Kaatjuska ja Siiri 12 vko 1 pvä

Terve!

Täälläkin Juhannus vietetty, ihan kotioloissa tosiaan oltiin. Mitä nyt yhdessä kyläpaikassa käytiin ja aattona ajeltiin katsomaan kokkoa. Mukavaa oli, kun oltiin ihan rauhassa :)

Suosittelen muuten Rekorderligin alkoholitonta mansikka-lime -siideriä, niiiiin hyvää!!

Huokaus, olin eilen sairaan väsynyt, ja toivoin, että Ilari käy taasen ysiltä nukkumaan niin rupeaisin samaan aikaan. Juu ei - poika naureskeli aina 23.00 asti, jolloin simahti. Oli siis väsynyt ja pilkki, mutta kun laski sänkyyn, niin tsäp, silmät auki ja suu hymyssä..... :heart:

Kaatjuska: minä kävin eilen alennusmyynneissä pikaiseen, kokoja oli hyvin jäljellä ja jotain tarttui mukaankin :) Nyt piäsee sitten aurinkoisilla keleillä uudessa mekossa ulos B)

Ulkoiluvaatteita pitäis muuten saada vielä
, odotan että ale% nousee. Jotkut housut ja tennarit ainakin. Mulla ei oo nääs kun kahdet matalapohjaiset kengät: tennarit vuosimallia 2000 + matalapohjaiset talvisaappaat, loput on korkkareita. Ihana tepastaa niillä pururadalla päivittäin, muut äitit varmaan kattoo että tuo on ihan pimeä. Askel on ainakin pitävä, kun korko uppoo hiekkaan.

Ulkonäkökomplekseista muuten: Mun mies ei kestä kun "jollotan" milloin mistäkin. Sanoi jo, että lopeta se ruikutus, ei kestä kuunnella. Kestoruikutuksen aihe on paino, jota on siis vielä 6kg jäljellä lähtöpainoon. Ja maha (ei vielä littea) ja hiukset, joita ei ehdi laittamaan. Mulla kun on pitkät ja luonnonkiharat hiukset, niin ne on ihan kuin villakoiralla, jos ei föönaa ja muuten puleeraa. Mutta kun noilta vauvanhoitopuuhilta ei enää niin vaan ehdi itseään tuntikaupalla ehostamaan.

No, nyt loppui taas turhan ruikutus, ulkona paistaa aurinko!!!

T:Marais ja Ilari 3kk 2vko 2pv

Heippa ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Juhannus vietettiin kaverin mökillä. Käytiin Keskisten Tuuri-kyläkaupassa. Oli aika iso paikka.. Tobias nukkui paljon. Varmaan sai jonkun raitisilmamyrkytyksen.. Tosi hyvin meni, vaikka juoksevaa vettä ei ollut! Ja matkaakin oli 400 km ja poika ei ole mikään matkustajatyyppi. Välillä tuntui, että en ole pitänyt Tobiasta moneen tuntiin sylissä, kun sylejä oli niin paljon. Uskalsin juoda pari siideriäkin. Tosi rentouttava ja ihana juhannus! En olisi halunnut palata vielä kotiin.

Marais
Olin kanssa eilen juhannuksen jäljiltä niin poikki ja odotin iltaa, että voi laittaa Topsun nukkumaan. Yhdeksältä poika on viimeistään simahtanut yleensä, mutta eilen ei meinannut millään nukahtaa. Aina kun laski sänkyyn, niin rupesi joko huutamaan tai naureskelemaan.. Piti katsoa miehen kanssa vielä leffakin, mutta se nyt sitten jäi, kun halusi vauva viettää vanhempiensa kanssa aikaa...

Ulkonäöstä Mua inhottaa, että on kanssa tuo 6! kg vielä laihduttava. Juhannuskuvia katson ällöten plösöä olemusta. Pitäisi tuosta karkista päästä eroon. Pitäiskö ruveta polttamaan tai jotain, ettei tekisi niin paljon mieli makeaa... :( Muka imettäminen laihduttaa! Aika paljon syön sitten kaloreita, kun paino vaan on ja pysyy sitkeästi samassa.. Ei tee mieli ostaa mitään alennusmyynneitäkään, kun mikään ei pue.

Naurusta Tobias on pari viikkon ajan nauranut silloin tällöin. Aloitti sen siis noin kolmekuisena. Tosi suloisen kuullosta. Meillä taas ei Tobias vieläkään kääntyile mihinkään suuntaan. Taitaa tietää, että äiti kyllä auttaa, jos on tarvis kääntyillä..

Nonni, poika heräs, pitää mennä!

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille toivottelevat Topsu ja Mimmu 3kk1vk

Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmukka81:
Ulkonäöstä Mua inhottaa, että on kanssa tuo 6! kg vielä laihduttava. Juhannuskuvia katson ällöten plösöä olemusta. Pitäisi tuosta karkista päästä eroon. Pitäiskö ruveta polttamaan tai jotain, ettei tekisi niin paljon mieli makeaa... :( Muka imettäminen laihduttaa! Aika paljon syön sitten kaloreita, kun paino vaan on ja pysyy sitkeästi samassa.. Ei tee mieli ostaa mitään alennusmyynneitäkään, kun mikään ei pue.
Aivan kuin minun päästäni nuo ajatukset. Ällöttää oma löysä olemus (kiloja jäljellä 5 kg) ja jatkuva syöminen. Imetys ei ole kadottanut kiloja mihinkään, samassa ollaan kuin sairaalasta lähtiessä. Oma syöminen on siis ihan holtitonta, se tässä kilot paikoillaan pitää. Enemmän kuin kilot numeroina minua ärsyttää yleinen kropan löysyys. :/

Noh, tänään alkoi parin viikon pituinen maidoton ja kanamunaton ruokavalio, se ainakin vähentää yhtä pahetta, eli jäätelönsyöntiä. Josko tämä pojan vuoksi tehtävä ruokavalio myös veisi kilon tai kaksi... :D

Kaa, mulla tuo dieetti ainakin tiputti kiloja entistä vauhdikkaammin, kun mitään todella hyvää ei oikeastaan saa syödä. Eli jätskit (ennen pari päivässä), juustot, pannari kermavaahdolla yms. on poissa listalta. Tofu-systeemit on surkeita korvikkeita - ainoaksi todelliseksi herkuksi on osoittautunut Maraboun tumma suklaa pistaasipähkinöillä. Siinä ei ole maitoa eikä kananmunaa ja vedänkin sitä nyt levyn päivässä, ettei kiloja lähde enempää. Löysää on kyllä täälläkin, mutta sitä yritän saada liikunnalla pois.

Täällä alkoivat rintaraivarit! Tähän asti mallikkaasti imenyt tyttö on kiinnostunut kaikesta muusta niin paljon, että tissi on ihan yök. Kikkoja vaihdellen maitoa on kuitenkin mennyt hyvin alas - toivottavasti on ohimenevää.

Minilla ja Ada 3kk ja risat

Minäkin luulin että imetys tiputtaisi kiloja, mut eipä näytä niin tekevän. Käyn vielä pitkiä vaunulenkkejä päivittäin, niin ilmeisen paljon vissiin tosiaan tulee syötyä. Ja jos vähentää syömistä, niin sitten se näkyy kyllä maidon määrässä. Pitäisi siis vähentää makeasta, mutta pitäähän sitä joitain nautintoja olla :saint:

Kyllähän se paino pikkuhiljaa sieltä hilautuu alaspäin, mutta vaan jotain 200-300g viikossa, mikä tuntuu kyllä hitaalta.

Minäkin olin maidottomalla ja munattomalla dietillä n. kuukauden ja paino putosi aluksi kivasti. Kunnes: keksin leipoa itse kauramaidosta kananmunatonta pullaa (margariinina maidoton flora culinesse) & löysin Oatleyn herkut kaurajäätelöt ja pistin karkkia poskeen. Ja Fazerilla on vielä älyttömän hyviä maidottomia ja munattomia pikkuleipiä, olikohan Wilhelmiina tai jotain. Näillä kun mentiin, niin eihän se paino enää tippunutkaan..... Ja juu, mies on karkkifirmassa töissä, ja kantaa sieltä namusia kotiin :p Mahtaa muuten Ilarilla olla leuhka olo parinvuoden päästä, kun voi hiekkalaatikolla kertoa että "Iti on kalkkitehtaalla töittä" :D Mulle ois ainakin ollu pienempänä kova juttu. Lupasi ottaa Ilun isompana katsomaan namusien valmistusta :heart:

Nyt olen aloittanut taas maitotuotteiden syönnin, eikä refluksi ole vielä palannut (nyt mennyt jo 2 vko:a). Olisikohan mörkö sitten se kananmuna, mutta kokeilen palauttaa sen ruokavaliooni vasta myöhemmin, jotta saan tuohon maitoon ensin varmuuden. Ilman kananmunaa kun on aika helppo olla. Sitä ei ole suunnilleen muualla kuin joissain jäätelöissä ja pullassa.

BTV: minä vältin maidottoman dietin aikaan lääkärin neuvosta myös naudanlihaa ja soijaa. Soijaa sen vuoksi, että osa maitoallergisistä reagoi myös ns. ristiinreagoinnilla soijaan ja saa vastaavat oireet (vrt. esim. koivuallergikot reagoivat usein omenalle).

T.Marais ja Ilari

moikat

Täälläkin kotiuduttiin eilen juhannuksen vietosta. esikoinen jäi vielä tosin toiseen mummolaan..

Ollaan nyt neitin kanssa kahdestaan kotona, kun mies lähti iltavuoroon.
Tuossa kitkin kukkapenkkejä ja laittelin kukkia mutta piti välillä tulla sisälle kun niin kuuma.. mutta en valita :D B)

Meillä tyttö ei ole vielä kuin koittanut muutaman kerran nauraa ääneen.. semmoinen ihme kirskahdus vaan kuuluu :heart: tänä aamuna jutteli oikein isosti ja kiljahteli :D
Hymyjä on alkanut jakaa ihan joka välissä, vaikka kesti pitkään ennen kuin alkoi edes kunnolla hymyillä.

soseista: Varmaan suurimmaksi osaksi tulee ostettua.. Tosin esikoiselle tein itse alussa jonkun verran kun oli aikaa. laitoin jääpala muotteihin niin sai kätevästi aina pienen annoksen otettua sulamaan.
Vielä mennään imetyksellä.. ainakin sinne 4kk:n asti jos noin hyvin kasvaa.

Soraya: Kiva kuulla että alkusähläys ohi :D

ulkonäkö asiaan.. mulla kiloja on noin 2 jäljellä.. olen 171cm ja nyt on painoa 64-65kg, että ei nyt varsinaisesti mitään ylipainoa ole. ehkä ne ei hirveesti ne kilot ole jotka tympii mutta nyt on ollut oikeestaan parisen viikkoa semmoinen fiilis että ei ole oikein sinut oman kroppansa kanssa.. jonnekkin hemmettiin on itsetunto ja -kunnoitus hävinnyt ja olo ei oikein hehkeä ainakaan ole :/
makeatakin tulee syötyä aivan liikaa!! suklaasta olen yrittänyt pysytellä erossa, koska Jennalle tulee maha kipeäksi siitä, mutta muuten menee herkkuja kyllä paljon. Toki lenkkeiltyä tulee joka pv useaan otteeseen kun on tuo koira. sais vaan tämän mahan timmimmäksi ja tuon nahkapussin siitä pois... ja reidet samoin. viime kesänä ostin elämäni ensimmäiset pikinit kun tuntu että niitä jopa kehtaa käyttää.. nyt ei puhettakaan että päälleni pistäsin :ashamed:

Meillä meni juhannus oikein mukavasti. syötiin hyvin, saunottiin ja pelailtiin.
Eilen tulomatkalla tyttö ei jostain syystä nukkunut autossa kun pieniä torkkuja. Mutta ihme kyllä ei kitissytkään :eek: :D tyynenä katteli kaukalostaan :D
tosin sitten nukkuikin illasta parin tunnin unet (jota ei ikinä yleensä tee) ja sitten ysiltä nukahti ja nukkui neljään..ja jatkoi uniaan ilman kakan ähellystä ( !!! :D ) kasiin asti!
Teki kyllä kutaa nukkua itsekkin hyvin kun univelkoja jussina kyllä tuli.

danjuska ja jenna

Huomenta,

Täällä silmät ristissä ollaan hereillä. Mä olen nykyään hirmuisen väsynyt |O . No, ehkä tämä tästä iloksi vielä muuttuu.

Joona on aloittanut rintaraivarit. Aaamupäivän ja iltapäivän menee syötöt ihan hyvin mut illalla alkaa raivoaminen. Hirveä huuto, jos ottaa imetysasentoon. Sitten taas illan viimeinen syöttö menee hyvin, kun poika on jo niin väsynyt. Toivottavasti nämä menis nopeasti ohi, on niin turhauttavaa jo muutenkin tämä imetys.

Alennusmyynnit saa mut juoksemaan pakoon. Mulla olis nytkin tarvetta kesähameelle mutta kun on noi alet, niin en haua mennä lähellekään kauppoja :/ .

Minä myös aloitin nyt maidottoman ruokavalion. Joona on niin vaivainen, että ainakin maito ja muna on testattava. Ja tuosta ristiinreagoinnista mistä Marais mainitsi, niin oon kuullut, että kananmuna-allergikoilla voi kananliha tehdä myös oireita.

Meilläkin mies jää kesälomalle ensi maanantaista ja onkin 6 viikkoa kotona. Sen lisäksi olis vielä 2 viikkoa isyyslomaa jäjellä. Mitään suurempia kesälomasuunnitelmia ei vielä ole. Mies vähän kyseli josko lähdettäisiin Korkeasaareen kun Muumimaailmassa käytiin reilu viikko sitten. Naantalissa mennään varmaan käymään toistamiseen ihan muuten vaan, sinne kun hurauttaa 20 minuutissa. Ainakin hääpäivää pitää juhlistaa aterioimalla tunnelmallisessa ympäristössä :) .

Esikoisen aamupuuroilu näyttää vähän hitaalta, joten pitänee mennä vahtimaan.

Iines ja Joona 3 kk ja melkein 3 vkoa

Me päästään käymään helsingissä lomareissulle. Jee! mut ainut huonopuoli on että me mennään autolla. Joten kilometrejä tulee lähemmäs tuhat. Saa nähdä sit miten matka sujuu. Jännittää jo etukäteen. Junalla ois ollu helpompaa, mut paljon kalliimpaa.

Höh enpäs kerkeekkään enempää kirjottaa. Esikoinen vaatii huomiota taas.

Jossu ja Ninni

Soseista: Aloitetaan ensi viikolla bataatilla. Pitää käydä ostaa pieniä minigrip-pusseja, joihin meinaan sosetta pakastaa. Suapi nähdä miten maittaa :)

Väsyttää täällä myös. Ilarin unirytmi on joko sekaisin tai sitten se siirtyy uuteen rytmiin. Ennen oli yhdet aamupäiväpäikkärit ja yhdet iltapäiväpäikkärit ja sitten kävi unille n. 21-22.00. No, nyt on 20 minuutin aamupäivätorkut ja useita samanlaisia torkkuja iltapäivällä ja käy nukkumaan vasta 23.00!! Ja jokaista torkkua edeltää tyytymätön unikitinä |O Paitti että yöunille käydessä leikkii ja nauraa pari tuntia silmät ristissä. Tää on nyt siis ihan uutta, aiemmin on nukahtanut todella helposti. Oliskohan tää nyt sitä eroahdistusta, kun syliin nukahtaa parhaiten? Pitäisköhän teipata oman naaman kuva pinnikseen? :LOL:

T.Marais ja nyt torkahtanut Ilari Espoon helteissä

Heipsan!

En olekaan saanut aikaiseksi kirjoitella mitään pitkään aikaan joten jospa nyt.. :)

Soseet aloitetaan varmaan aika pian.. Itsekin meinaan aloittaa bataatilla tai maissilla hiljalleen. Syynä ihan jo sekin että neidillä tuntuu olevan nyt jatkuvasti nälkä, eikä minulla tuo yhden tissin maito riitä kattamaan kaikkia syöttöjä tässä tahdissa enään, nyt on joutunut parina päivänä antamaan tuttelia 1dl-1,5dl lisänä (yhteensä päivässä), ennen ei ole tarvinnut noin suuria määriä. Yöt ovat olleet lisäksi nyt levottomampia kun tyttö haluaa tankata samaan tahtiin kuin vastasyntyneenä. Myös unenmäärä päivällä on selvästi vähentynyt. Nukkuu kyllä kolmesti, joskus jopa neljästi mutta päikkärit ovat lyhyitä n.30min-1h.

Leluja näprätään jo suu mutrussa keskittyneesti, hauskannäköistä! :D Kierähtäminenkin sujunee pian ihan omin avuin, lupaavalta näyttää.

Alennusmyynteihin aijon pinkaista heti kun rahapussi antaa myöten..

Kilot ovat kyllä karisseet minulla, en halua laihtua enää yhtään, mutta tuntuu että kuihtuu silti.. :eek:

Niinu & Venla 3kk 3vk+risat

Kertokaas kokeneemmat maidottomalla olijat: Voiko vaikutuksen nähdä jo samana päivänä kun aloittaa :eek: ? Joona vetää jo toisia päikkäreitä ja on nyt nukkunut ilman kitinöitä 2,5 tuntia! Ekat unet aamupäivällä olivat 2 tuntia. Tänään on poika ollut muutenkin paljon paremmalla tuulella eikä mun mielestä ole masukaan lurissut ja kurissut kuten aikaisemmin.

Iines79, voisi luulla että vaikutus näkyisi melko nopeaan. Jos esim. syö tulista ruokaa joka käy vauvalla mahaan, niin eihän se varmaankaan enää seuraavana päivänä vaikuta, mikäli äiti on syönyt jotain tavallista ruokaa. :)

Mites muuten vellejen kanssa? Oletteko aikoneet syöttää, jos niin milloin? Minä voisin hiljalleen alkaa kokeilemaan, on kyllä niin nälkäinen tyttö etenkin illalla.

Iinekselle maidottomasta: Meille lääkäri sanoi (oikein hyvä lääkäri, Tiina Tuomela), että jotta maitoproteiini poistuu kokonaan äidin elimistöstä ja näin rintamaidosta, niin siihen voi mennä neljäkin päivää (tämä tietty noin-arvio). Kaiken järjen mukaan sitä mukaa kun äiti on maidottomalla, niin maidon määrä rintamaidossa vähenee pikkuhiljaa ja olo helpottaa vähitellen. Meidän Ilarilla meni juuri näin, n. viidessä päivässä oireet helpottivat ja reilussa viikossa katosivat kokonaan. Voipi olla, että teillä auttoi jo nopsaan, ja vointi vaan kohenee seuraavina päivinä :) Toivotaan, onnea!! :flower: Meilläkin poika nukkui enemmän silloin, kun vointi ratkaisevasti parani.

Zoe: Kiitos nukutusvinkistä, kokeilempa hiippailla ittekin pois, kun alkaa haukottelemaan ja hieroa peittoa kasvoihin, voi olla, että läsnäoloni aktivoi poikaa lisää ja nukahtaisikin paremmin itsekseen. Jos ei nukahda, niin kutsu varmasti kuuluu ;)

Meidän veijari on vielä täydessä touhussa lakki päässä, sillä laitoin sille rypsiöljyä yöksi päähän. Aamulla sit harjaan karstaa pois. Tän vinkin sain tänään lastenpolilta kun meillä oli refluksikontrolli. Nyt tilanne on niin hyvä, ettei enää tarvi mennä, ellei käänny huonompaan suuntaan.

Muuten, ostin tänään kaupasta Ilarille housuvaippoja!! Niitä mielettömiä Liberon tiikerivaippoja kokoa 7-10kg. Ne oli helppo pukea mutta mutta.... NE KIRISTIVÄT!! Eikä meidän jullikka ole edes pullukka, tämän päivän mitat oli 65,5cm ja 7,3kg. Eli ihan sopusuhtainen :)

T.Marais ja kumman pirteä Ilari

Moikka!

Lomareissulta Kuusamosta palattu ja hyvin meni reissu. Paluumatka oli vähän itkuinen lapsilla, kun ajettiin putkeen koko matka, eli n. 800 km ja aikaa meni 10 h. Mennessä oltiin Oulussa yötä, joten silloin ajettiin putkeen vaan 6 h. Mutta muuten oli mahtava reissu, mitä nyt ihan paskat ilmat, mut niin tais olla koko Suomessa.

Uuden ketjunkin olitte aloittaneet. Kiitos Marais.

Meillä oli 3 kk:n neuvola ennen reissua ja tytön mitat oli
5745 g
59,2 cm
pipo 39 cm.

Täysimetyksellä mennään edelleen, ja tyttö syö n. 4-5 tunnin välein. Soseita ajattelin aloitella sit vasta lähempänä puolen vuoden ikää, jos vaan tissimaito riittää siihen asti. Tytöllä on myös rytmi tarkentunut entisestään, ja jos likka ei pääse päikkäreille kun väsyttää, niin oksat pois. Huutoa kestää sit kauan jo menee yliväsymykseks. Tyttö nukkuu nyt kolmet päikkärit ekat n. klo 10-13, tokat n. 15-17 ja vikat 19-20.30. Kympin aikaan tyttö menee yöunille ja syö yöllä kerran n. viiden aikaan. Mä olen myös huomannut että tyttö nukahtaa paljon helpommin ja rauhallisemmin kun sillä on rätti naaman päällä. :LOL: Nyt ollaan siis laitettu tytölle unirätti naamalle aina kun se menee nukkumaan ja sinne se nukahtaa ilman sen kummempia heilutteluja ja hyssyttelyjä. Nyt täytyy koputtaa puuta... Meillä on esikoisen kanssa nukkuminen ollut aina semmoista tappelua, et pidän sormet ja varpaat ristissä et tää tyttö olis toista maata sen asian suhteen. Pitäis vaan aina tajuta viedä tyttö nukkumaan ennen kun se väsymys iskee, mutta usein käy niin et sen tajuaa vasta sit kun tyttö alkaa kiukutteleen ja sit ollaankin menty jo yliväsymyksen puolelle.

Meilläkin mies kestää vauvan itkua paremmin kun mä. Sillä on niiiiiin paljon pitempi pinna kun mulla. Mä en kestä vauvan itkua yhtään, mulla menee heti hermot ja on pakko mennä toiseen huoneeseen laskeen kymmeneen et rauhottuu. Mies meillä usein vauvan rauhotteleekin kun se huutaa. :ashamed:

Meilläkin kävin samoin kun Zoen vauvalle rokotuksessa; tyttö nukkui kun tukki lähes koko seuraavan vuorokauden. Oli pakko käydä tsekkaamassa et hengittääkö se kun niin sikeesti nukkui. :LOL:

Nauramisesta; tyttö on pari kertaa nauranut oikein kunnolla, mut lähinnä ne on semmoisia kiljahduksia vielä. Lempilelua tytöllä ei vielä ole, puuhamaton leluja kovasti katselee ja autossa ihailee liberon kukkaa, mutta mielenkiintoisin taitaa olla se neuvolasta saatu iso aurinkoinen naama. Tyttö yrittää myös kovasti kääntyä selältä mahalleen, mutta vielä ei ole onnistunut. Kyljelleen pääsee kyllä, mutta ei jaksa punnertaa itteään kokonaan mahalleen. Mahalta kääntyy kyllä jo selälleen.

Alennusmyyneillä kävin tänään ja rahaa upposi 150 ?. :whistle: Ja ostin ainoastaan lapsille vaatteita. Esikoiselle löysin reimatecin asun viidellä kympillä syksyä varten ja likalle ostin pari mekkoa ja hellehatun. Lisäks ostin esikoiselle farkut, hupparin ja pari t-paitaa. Täällä on semmoinen lasten vaateliike, mikä myy aika paljon merkkivaatteita; gant, burperry, elle, timberland yms. ja siellä oli lähes kaikki vaatteet -40 %, niin olihan niitä sit pakko ostaa kun halvalla sai. Ei niitä normaalihinnalla raski ostaa. Mun täytyy myöntää et oon ihan heikkona noihin lasten merkkivaatteisiin.... Joku käyttää rahansa tupakkaan tai autoihin, mä ostelen lapsille vaatteita. :LOL:
Huutonetistäkin oon ostanut aika paljon lapsille vaateita, mutta mua harmittaa kun aina ne vaatteet myydään isossa erässä ja sit aina siinä paketissa on semmoisia vaatteita mistä en tykkää. Mutta muuten musta huutonet on ihan loistava keksintö. Oon itekin myynyt siellä tavaroita ja just tässä taannoin ostin esikoiselle pyörän.

Mutta nyt nukkumaan että huomennakin jaksaa herätä nauttiin ihanasta päivästä. Nyt täytyy nauttia auringosta kun se paistaa. Voi olla harvinaista herkkua. ;)

marza

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:

Uudet potut, lohta!
Vihta heiluu kohta!
Aurinko, tuuli ja vaahtopäät.
Teillekin iloisat juhannussäät!

Meidän vesselin mitat oli 3kk-neuvolassa 64cm/7,2kg. :D
Aikas järkäle! Itelläni on ranteet kovilla, kun kannan ja hoidan.
Oon joutunut opettelemaan toiminnot päinvastaisilla käsillä, kuin mitä oon tottunut, että kuormittavuus jakaantuisi.
Ainakin yksi vaavi näytti olevan saman suuntaisilla mitoilla
täällä, Mökin muijan tytsy! :) *Muoks muoks* Ja niinpä
myöskin Misstran poitsu, mittaa näytti olevan vieläkin enemmän!

Vauva 3kk & 16pv
Mukava kuulla että näitä isoja vauvoja on muitakin. Hyvät pituuskasvun geenit on peritty kummaltakin puolelta :whistle:

Jep, mökiltä palattu sivistyksen pariin. Alku oli vähän sateista ja harmaata mutta sunnuntaina sitten kirkastui. Ei ois oikeen malttanut lähteä mutta kun kotonakin on näitä hommia mitä pitää tehdä. Jonkun viikon kuluttua sitten uudestaan. Ja näitä lämpimiä säitähän on kait sitten luvattu pidemmäksi aikaa, ei vain muutamaksi päiväksi...

Muija ja Sara

Heippa!

Marza Ihanan harvoin teidän tytteli syö! Meillä poika syö noin kahden tunnin välein. Sitten yöllä on pidempi jakso, klo 21.30-06.

Päivisin olen aika sidottu poikaan. Eilen käytiin kaupoilla ja reissu kesti kolme tuntia, niin kotona ei sitten tissi enää kelvannutkaan, vaan Tobias kiljui ja raivosi, kun yritin antaa tissia. Piti antaa ensin desi tuttelia, ennenkuin malttoi imeä rintaa. Pitäisköhän miettiä niitä kiinteitä..?

Itkusta ja sen kestämisestä Kestän yksin ollessa hyvin pojan itkua, mutta saman tien, jos mies on kotona, niin hermo menee. :ashamed: Mies kestää hyvin itkua ja rauhoitteleekin pojan silloin kun on kotona.

Laihtumisesta En syönyt eilen yhtäkään karkkia tai pullaa tai keksiä! Vaaka tosin näytti vieläkin samaa lukemaa.. :LOL: Mies kysyi eilen, mikä voisi olla hyvä karkkipäivä ja vastasin, että mahdollisesti keskiviikko. :saint:

Eipä muuta tällä erää!

Mimmu ja Topsu 3,5 kk

Mimmukka81: Ne tissiraivarit on ihan normaalia 3kk iässä. Ei siis oo merkki että pitäis alkaa kiinteitä antamaan. Ei kannata hoppuilla tuon kiinteitten kans jos muuten vauva kasvaa hyvin.

Neiti on viime päivinä nukkunu päikkäreitä tosi levottomasti ku hellettä on varjossa ollu 23 astetta. :attn: En oo pitäny ku mekkoa ja sukkiksia päällä. Jos on vähän tuullu niin harson vaan päälle laittanu. Jaa mut taas neiti huutaa.

Moi taas kaikille!

Rintaraivareita täälläkin ajoittain... 3 kk tulee täyteen ensi maanantaina, joten ilmeisesti kuuluu asiaan :kieh: Kiitos jossu84 tiedosta!

Meillä neiti kääntyi eilen ekaa kertaa selältä mahalleen :heart: On jo kauan yritellyt ja oli tosi onnellinen, kun onnistui! Tosin kädet jäi hankalasti vielä mahan alle, mutta ei näyttänyt tyttöä haittaavan, oli niin iloinen, kun itse pääsi mahalleen:)

Mulla oli nyt juhannuksen jälkeen itsellä lievää flunssaa ja eilen illalla sitten tyttö alkoi olla räkäinen:( Yö oli aikamoista, kun nenä oli niistämisestä huolimatta niin tukossa, että hengittäminen oli hankalaa. Piti kanniskella paljon pystyasennossa ja siihen sitten nukahti ja aamuyöllä nukkui pidemmän pätkän onneksi. Toivoisin kyllä, että paranisi PIAN! Niin sääliksi käy pientä... Onneksi kuumetta ei ole ollut ja on syönytkin aika hyvin, niin lääkäriin en ole vielä ajatellut lähteä...

Meillä kans muuten nukutaan levottomasti helteellä, vaikka vaatetta olisi vähänkin päällä. Ennen en ole viilteitä ilmoja kesällä toivonut, mutta nyt ei 15 astetta kuulosta ollenkaan pahalta:D

Oon huomannut kans, että Liberon vaipat menevät liian pieniksi aiemmin, kuin kilolukemat antavat olettaa. Marais ja ZoeF onko housuvaipat olleet käteviä? Meillä vielä teippivaipat käytössä enkä housuvaippoja ole osannut ajatella...

Mukavia aurinkoisia päiviä kaikille!

Eka ja Sonja 12 vkoa ja 3 pvää

Moi!

Housuvaipoista: Juuh, käteviä silleen on (nyt 1vrk kokemuksella), helppo pukea ja riisua. Mutta kakka olikin äsken toinen juttu: kun vedin vaipan pois, niiin kakka levisi pitkin jalkoja siinä mukana. Ja ihmettelin sit kun hame tuntu märältä: syötin pojan sylissä, niin housuvaippojen reikäinen (?tuuletusta varten reikiä?) sivusauma fuskasi kakat mun hameelle ja vaaleelle sohvalle.... :whistle: No, eipä mittään, onneksi kone pesee ja sohvakin lähti puhtaaksi. Mut on kyl niiiiin hienot tiikerivaipat et oksat pois!

Syöttötuoli:
Pitäis alkaa katselemaan jotain perusmallia, 5kk ikäisenä jotkuthan jaksaa siinä jo pieniä aikoja istuskellakin :) En ajatellu ostaa mitään hienoa monitoimituolia, vaan ihan semmonen perinteinen.

T:Marais ja Ilari

Yhteistyössä