Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

4kk Neuvolakuulumisia:

Paino: (3280g) 7650g
Pituus: (48cm) 63,6cm
Pipo (33) 40,7

Kasvaa edelleen hvyin, lääkärintarkastuksessa kaikki ok. :) Tyttö sai toisen annoksen rotarokotteesta, sekä ensimmäisen annoksen pneumokokkirokoitteesta.
Saimme luvan aloittaa maissivellin, sekä harjoittelemaan hiljalleen kiinteitä, koska Venlan syömistahti on tihentynyt. Kasvussahan ei mitään huonoa ole muuten, eli rintaruokinnalla ois jatkettu jos ei olis tuota jatkuvaa tankkausta (etenkin öisin uuvuttaa..)

Herkkuja syön päivittäin.. Just äskön lettuja ja mansikoita.. :heart: Ei puhettakaan lakosta, muuten varmaan kuihtuisin olemattomiin.. :eek: Mulla siis pelkkä liikunta ja normaali terveellinen ruokavalio näyttää laihduttavan, ellen muista mässäilläkin.

Niinu & Venla 4kk 2pv

Oltas ilmeisesti viikon päästä lähdössä sinne helsingin reissulle. Mitäs kaikkea sielä helsingissä voi tehdä pienten lasten kans? Korkeasaaressa ajateltiin ainaski käydä ja lintsillä. toki siel ei oo kovin monta laitetta mihin meän esikoinen pääse. Mut me vanhemmat päästään... :LOL: jännittää vähän että miten meillä toi automatka sujuu. on kuitenkin lähemmäs 1000km. :whistle: :p

aaa mut on taas mentävä ku ninni ei meinaa laittaa nukkumaan. olleet tosi kuumat päivät viime aikoina ja sekottanu vähän meän nukkumista.

Moikka moi!

Meillä on nyt sit ruvetta kääntymään oikein urakalla. :LOL: Jouduin laittaan tytölle pinnikseen "pesän", että tyttö pysyy selällään eikä kiepsahda masulleen. Lattialla ollessaan pyörii koko ajan puolelta toiselle, eikä paikallaan ole yhtään. Ei kyllä enää uskalla jättää tyttöä mihinkään yksin.

Vauvan sitovuudesta; kyllä mullakin välillä harmittaa kun ei voi enää lähteä ex tempore mihinkään. Varsinkin nyt kesällä kun kaverit menee terassille töiden jälkeen, olis kiva välillä käydä muutamalla. Tai voihan sitä terassille mennä lastenkin kanssa, ja mä itseasiassa olin tänääkin syömässä terassilla lapset mukanani, mutta ei se oo sama juttu. Samoin välillä kaipaan sitä et vois lähteä jumpalle kun huvittaa, mutta aina pitää ensin odottaa mies töistä tai hankkia lapsen vahti. Mutta on ne lapset silti niin ihania. Usein iltaisin kun lapset nukkuu, ja niitä katselee, tulee itselle valtava onnen tunne ja kiitollisuus lapsista. :heart: Ei se kuitenkaan ole itsestään selvää että lapsia saa.

marza

Pikaisesti Mimosan eiliset kasvukontrollikuulumiset:

4kk (syntyessään)
5005g (2320g)
58,8cm (45,5cm)

Kasvaa hienosti omalla käyrällään. Motorinen kehitys iänmukaista, kannattelee päätään hienosti. Hymyilevä, reipas ja terve tyttö.

Ei siis tarvita enää ylimääräisiä kontrolleja! Arvatkaa vaan onko ihana kuulla, että lapsella on kaikki hyvin. :heart: Tänään Mimo sai neuvolassa vielä kolmannen rotarokotteen, 4kk-neuvolaan ei muuten kuulu rokotus. Eilinen lasten erikoislääkäri oli sitä mieltä, että Portugalin matkalle on turha ottaa b-hepatiittirokotetta, varsinkin kun alle 1-vuotiaat kehittävät hepatiittirokotuksiin kuulemma melko heikon vasteen. Kehoitti ottamaan sitten myöhemmin yhdistelmärokotteen jos aiotaan matkailla.

Mulla onkin huomenna sitten lääkärintarkastus ajokorttia varten, ajattelin pyytää samalla respetin minipillereihin josko kokeilisi niitä taas. Ei tuo kondomin kanssa räpeltäminen oikein nappaa, eikä toinen vauva ole ihan heti suunnitelmissa.

Olkapäänsä polttanut upupa ja kuorsaava Mimosa 4kk

jossu84, me ollaan lähdössä ens viikolla helsinkiin myös. :) Menemme minun porukoiden kanssa niin saan hieman lapsenhoito apua. Me ajateltiin käydä lintsillä, shoppaamassa ja sään salliessa myös serenassa.

Käytiin viikonloppuna pohjoisessa Oulun reissulla, oikein hyvin meni matka tytön kans, yövyttiin Kajaanissa ja kävimme sieltä käsin sit Oulussa. Välillä typy kiukkusi autossa hereillä ollessaan, mut kotiintulomatkan nukkui kokonaan. Helteestä huolimatta kaikkinensa kiva reissu. :)

Me aloitettiin eilen maissivelli. Ei ole tytön masu ollut moksiskaan siitä, hienoa.. :)

Tuntuuko muista että aika on mennyt kuin siivillä?? Tuolla on jo oma pino uusille maalismasuille.. :heart: Vastahan mekin plussattiin ja nyt tuolla lattialla jokeltelee ja touhuilee suloinen tyttönen. :D

Meille muuten syntyi tammavarsa kesäkuun 4.pv, olen ihan unohtanut kertoa. :) Laitan kuvia tänään tänne muutaman jos ennätän.. Vähän se kasvaa vauhdilla.. :eek:

Zoe: Teidän poika näyttää kellottavan kyllä antaumuksella! Söpö tapaus, ihan kuin sillä olisi muuten tukkamallina irokeesi :D Mäkin viritin tänään pinnasuojan, kun meilläkin poika löytyy aina pinniksestä eri päin kun sen sinne laittaa, ja usein pää kolisee pinnoihin kovaa. Yölläkin saa monta kertaa nostaa takaisin oikein päin, kun on nilkat ja kädet jääny jumiin pinnojen väliin.

Niinu: Komea pikkuinen!

Vauvan sitovuudesta: Sitoo, juu, ja osittain tuli yllätyksenä miten totaalisesti. Mut ei se mitään, pitää vaan reippaasti lähtee vauvan kanssa sinne minne voi, ja muuten pyytää miestä hoitamaan. Meillä kun ei kelpaa enää pullo, niin voin olla poissa pari tuntia kerrallaan. Mulla houkuttaa tossa pihalla punainen paholaiseni (Vespa), jolla tekisi mieli päristellä nyt hyvillä keleillä useasti. Eli mopoilukuumetta on, pääsen sentään kuitenkin parina iltana viikossa sillä pärtsäämään. Kuntosalilla kävin eilen, mutten sektion vuoksi uskaltanut tehdä vatsoja vielä laitteissa, jos vielä tekisin pari kuukautta ihan lattialla vaan...

Ilari alkoi nyt toissapäivänä nauramaan ääneen, olin sitä jo odotellutkin. Hekotti hassulla äänellä sellaselle pehmoeläimelle. Ja sit toisen kerran, kun meitä miehen kanssa nauratti ihan hirveesti, niin selän takaa alkoi kuulumaan: he, he, heee, hehe!! Oli aikas sulonen, kun yhtyi nauruun :heart:

Huomenna annetaan varmaan ekan kerran bataattia, sen jälkeen kun allergialääkäri on soittanut ja kuitannut että ok. Pitääkö kasvissoseet antaa lämpimänä, vai uppoaako huoneenlämpöinen tai kylmä yhtä hyvin? Sulatatteko soseita mikrossa?

Vedestä:
Te jotka annatte vauvoille vettä, niin annatteko viileää vettä suoraan hanasta, vai lämmitättekö huoneenlämpöiseksi? Aion kokeilla Ilulle sellasta Aventin taikamukia, josko se kelpaisi pullon sijaan.

T:Marais ja nukkuva poju

Heips,

En olekaan vähään aikaan ehtinyt kirjoittaa, vaikka joka päivä käyn juttunne lukemassa. Miehellä alkoi 6 viikon loma, joten eipä tätä surffailuaikaa niin enää jääkään. Nytkin tulin pikaisesti ilmoittelemaan, että Joona kääntyi tänään ekan kerran selältä vatsalleen :D . Eilen alkoi ekan kerran yrittää kääntymistä ja poika ähelsikin koko päivän aina hereillä ollessaan. Tänään jo onnisti ja parin yrityksen jälkeen kiepsahti ympäri. Käsi jäi vielä hankalasti alle mutta muutoin sujui hienosti.

Iines ja Joona melkein 4 kk

moikka

hiljaista pinossa

Meillä olis huomenna 3kk neuvola =)

Aika mennyt ihan älyttömän nopeeta.. Vieläkin voin muistaa ja tuntea ne fiilisket kun päivällä alkoi supistelemaan ja illalla lähdettiin synnärille :D
Jotenkin kaipaan sitäkin :whistle: Nyt meillä jo 3kk:n ikäinen neiti.. kohta saa alkaa kiinteitä antamaan ja ennen kuin huomaakaan.. se kävelee jo :eek:

Kyllä vauva sitoo juu. eniten rassaa kun ei voi lähteä esim. lenkille millon huvittaa. Jenna toki kulkee vaunuissa mukana, mutta esikoisen jos ottaa pyörän kanssa mukaan niin lenkistä ei ole mitään hyötyä kun tutkitaan joka voikukka ja kivi :LOL:
Toinen mikä on, niin kotitöille jää vähemmän aikaa nyt kun on leikki-ikäinen ja vauva. Kun Jenna nukkuu niin esikoinen kyllä vaatii kaiken huomion itselleen.
Muuten ollaan kyll kuljettu paljon. Jopa enemmänkin kuin esikoisen aikaan. Rannalla ollaan oltu monena päivanä. Jennalle vain mukaan valmiiksi pakattu hoitolaukku, viltti ja harso ja eikun menoksi =)

Tänään on meillä ollut taas pv, jollon kiukutaan tissillä :headwall: Syö kyllä mutta tempoo, sätkii ja riuhtoo ja välissä hermostuu aina |O Jospa huomenna ois parempi pv!
Kun taas unien suhteen tänään ollut hyvä pv ;) nukkui yli 3 tuntia mitä ei ole tehnyt piiiitkäään aikaan.
Kerkesin sillä välin siivota yläkerran ja vaihtaa järjestystä. Huomenna olis alakerran vuoro.

Outius: Meillä tuo sormien imeskely kuuluu ihan koko aikaiseen toimintaan eikä liity nälkään.

Zoe: Ronilla näytää olevan sama nukkuma tyyli kuin Jennalla :D

Iines:
Joonalle onnitelut uudesta taidosta! :flower: =)

Marais:
Pojalle ainakin upposi yhtä hyvin niin lämpöinen, kuin huoneenlämpöinenkin eväs. Ja oli myös aikoja jolloin lämmittämätön ruoka kelpasi paremmin (mm. kun teki hampaita ja kesähelteet )

kaiketi se on noustava tästä ha haettava pyykit narulta ja ja ja..
Palailen huomenna neuvola kuulumisten kera.

danjuska ja jenna

Meidänkin neiti oppi eilen kääntymään mahalleen ja vielä tosi sujuvasti - käsikin päätyi heti oikeaan asentoon. Yöllä kuului sängystä välillä kova puhina, kun yritti unissaankin punkea masulleen.

Ada on päivä päivältä hauskempi ja viihdyttävämpi tapaus. Ja näyttää siltä, ettei neidillä olekaan maitoallergiaa; maanantaina kokeeksi syömäni pehmis ei ainakaan vielä ole aiheuttanut mitään näkyviä vaivoja! Ihanaa, jos saisin taas juustot ja jugurtit sekä mun ykkösherkun jäätelön takaisin ruokavalioon.

Minilla ja Ada 3 1/2 kk

Voi miten ihana ja söpö varsa niinu! Kaikki eläinvauvat on niiiin ylisulosia!

Zoe Tuollain poikittain Tobiaskin roikolehtaa sängyssään! Ihana! Steriloitko muuten maitopullon joka käytön jälkeen? Kun oon miettinyt välillä reissussa, kun annan tuttelia, että josko pelkkä pesu riittäisi... Tosin meillä ei vielä syödä kiinteitä..

Minilla
Onpa veikeän näköinen pikkuneiti teillä! Ihanat silmät!

Danjuska Voimia tissiraivareihin! Hikistä hommaa, kun toinen kiukkuaa ja rimpuilee ja on tällainen helle koko ajan.

Tobias on ollut aika kitisevä pari päivää. Eilen ja tänään sai vihdoin tehtyä kakan aamulla, joten josko nyt jo helpottaisi. Aloittaa nopeasti syötön jälkeen valitusvirren. Huutelee, eikä oikein jaksa viihtyä leikkimatolla. Ei itke, mutta valittaa kovaäänisesti. Olen joutunut antamaan jo muutamana päivänä Tuttelia lisäksi, kun tuntuu, että poika olisi nälissään. Ja se onkin rauhoittanut. On taas hetken oma itsensä. Imetys alkaa ihan kohta hiipumaan myös meillä. Jossain julkisella paikalla kun on niin vaikeeta asetella tissikumia paikoillee ja sitten vasta ruveta imettämään, vaikka en mikään häveliäs olekkaan.

Marais
Laitan kylmää vesijohtovettä pulloon ja otan mukaan. En anna vettä kylmänä, mutta saattaa olla vielä viileää. En keitä vettä.

Mutta nyt pitää mennä katsomaan Serranon perhettä, kun Tobiaskin kerran nukkuu! :wave:

Zoe-F
Mimmukka81 Melkein päivittäin keittelin tutit ja pullot ja nyt kun poika syö jo vähän kiinteää, niin tiskaan vain vähän väliä (tutit kyllä keittelen aina kun loppuu noin kerran viikossa, siis tavalliset ja pullot ja niiden tutit kyllä menis siinä samalla). Jos on perättäin käyttöä ja tiedän sen (esim syö vähän ja just lisää.) niin huuhtelen vain tulikuumalla vedellä hyvin ja ehkä tipalla fairya.
Kyllä mä uskon että se tiskaaminen riittää, pullojen tutit kannattaa tiskata käsin, siis ilman harjaa sormineen ja fairytipan kanssa. Niihin saattaa muuten kertyä sellaista liistraa helposti, ja ennen keittämistä kannattaa tiskata myös, koska tulikuuma vesi saattaa polttaa maidon kiinni.
Jos oot jossain reissussa pidempään, ettet välttämättä saa edes tiskattua, niin kaupoissa myydään sellaisia kertakäyttö pusseja jotka saa laitettua (tietääkseni, en ole itse käyttänyt) sinne pulloon.

Kaa
Täällä ollaan, vaikka harvoin tulee kirjoiteltua.

Sormien lussutusta ja tarkkailua on täälläkin. Ja niiden ohella hurjaa kuolaamista. :D

Kääntymistä ei vielä ole havaittu. Ehtiihän sitä.

Nukkuminen on mennyt parempaan suuntaan, yöllä poitsu saattaa nukkua jopa nelisen tuntia yhteen mittaan (eka unisatsi öisin). Jee! :heart: Äitikin saa vähän unta.

Sitovuus; kyllähän se vauva sitoo, mutta se ei yllättänyt minua. Olen kuitenkin päässyt aika hyvin shoppailemaan ja harrastuksiin, useinmiten poika on mukana. Onpahan tuo jo tottunut käymään vaikka sun missä ja monenlaisissa ympäristöissä. Kaupat ja treenikenttä ovat tuttuja paikkoja. :D Näin aurinkoisilla ilmoilla tietysti välillä kaipaan sellaista ex-tempore terassille lähtöä, mutta ehtiihän niitäkin sitten myöhemmin.

Kaa ja poika 3,5 kk

Heippa

Me ollaan kuumuutta paossa mummulassa/mummilassa vuorotellen niin on kirjoittelu jäänyt. Näillä helteillä ei auringonpuoleisessa kerrostalokämpässä voi kuvitellakaan olevansa, joten paettiin heti viime viikon alussa maalle.

Joona aloitti kiinteiden syömisen viime lauantaina eli 5 pv alle 4kk ikäisenä. Ensimmäisenä pöperönä on nyt ollu kaupan porkkana-perunasose ja yllättävän hienosti on menny, suu aukeaa tasaisesti... Aattelin ottaa nyt vkoloppuna iltapäiväksi jonkun hedelmäsoseen lisäks ja ens viikolla maistellaan maissia :)

Maanantaina huomattiin että pojallahan on puhjennut hampaat. Kaks sahalaitasta naskalia löytyy nyt pikkumiehen alaleuasta. Vähän hymyilytti kun vielä pari viikkoa sitten neuvolassa täti vaan totesi et kunhan syö sormiaan muuten vaan, eivät ne hampaat sieltä vielä moneen kuukauteen puhkea :D Muutenkin tuntuu, että poika kasvaa vauhdilla, kun oli eilen mummilla hoidossa niin takaisin tullessamme mummi esitteli että Joona osaa ryömiä eteenpäin, kun pitää käsiä jalkojen takana niin että saa niistä ponnistettua..

Höh, enpäs nyt ehdikään enempää kirjoitella, pitänee jatkaa taas toiste :)

Agda ja Joona, tasan 4kk

Moi,

Ja anteeksi laiskuuteni, en ole ehtinyt käymään täällä ainakaan viikkoon! On ollut hirveää kiirettä. Reissuilua, kesävieraita, ulkoilua.. tuli ihan ikävä tänne jo. Ja kuten joku sanoi, ilmat on niin ihanat. Meillä on pidellyt aurinkokelejä jo 2,5 viikkoa. Arvatkaa kuinka ruskeaksi tämä mamma on siinä ajassa mennyt! :)

Te ootte jutelleet vaikka mistä, tuun päivittelemään kuulumisia paremmalla ajalla. Oltiin koko päivä veneilemässä isäni paatilla, nyt on jo kiire kotiin iltamaidon lämmittelyyn. Vauvakin oli ekaa kertaa mukana ja hyvin meni. Meillä jäi 3 kk:n neuvola käymättä, kun oma terkka oli unohtanut merkitä sen koneelle. Itse lomailee, ja aika olisi pitänyt olla toisella puolella kaupunkia. Samalla olisi pitänyt olla lääkäri ja kaikki rokotteet. Arvatkaa, oliko paskamaista istua ensin 1,5 h tuntia kuumassa odotushuoneessa. Ulkona hellettä +25. Sitten joku hoksaa tulla sanomaan, että ei teillä mitään aikaa ole. Siirtyivät kaikki sitten 4 kk:n neuvolaan.

En päässyt siis kysymään kiinteiden aloittamisesta. Meillä mennään pelkällä korvikkeella nykyään. Tuntuu, että se ei kohta enää riitä. Eli vois varmaan aloitella kiinteät, mutta miten? Perunalla ajattelin aloittaa. Olisiko esim. viisasta antaa yksi teelusikallinen ensin vain aamulla? Vai mieluummin päivällä? Ja kokeilla muutama päivä niin, sitten lisätä teelusikallinen muillekin ruokailuajoille. Onko joku tehnyt itse jo? Vähän maitoa sekaan vaan.. Entäs sitten se maissivelli? Sitä voisi varmaan jo aloitella? Millaisella määrällä näin aluksi? Zoe-F? Anteeksi kun lahopäänä en muista, miten viimeksi neuvoit. Eikä sillä varmaan ole väliä, aloittaako vellillä vai kiinteillä. Makuasia? Eikä tässä varmasti ole yhtä oikeaa tapaa. Ja maalaisjärjellä pärjää varmasti tässäkin asiassa, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia teiltä.

Sitovuus. Olen samaa mieltä, että ihan vaan välillä tekis mieli karata niin ex tempore jonnekin kuten aina ennen. Mutta kuten joku sanoikin, olen myös huomannut, että vauva vaan kainaloon ja menoksi. Ei se loppujen lopuksi ole kuin järkkäyskysymys. Mutta ehkä sitä ei terassisidukalle niin vapaasti töiden jälkeen voi jäädä lorvimaan, mutta muuten kyllä. :) Ja oon kyllä huomannut huikean eron lähtemisissä, kun vauva on vähän kasvanut. On niin helppo kulkea jo, kun vauva jaksaa olla pitkäänkin hereillä ja tarkkailla maailmanmenoa. Ei tarvitse ajoittaa menoja vauvan päiväunien mukaan aina. :)

Minustakin on vähän haikeaa, kuinka aika kuluu niin nopeasti. Vastahan me oltiin maalismasuja. :) Mutta vauvaa katsomalla haikeus muuttuu valtavaksi onnentunteeksi kaikesta siitä, mitä on tässä ja nyt. <3

Mutta hei, nyt oma koti ja sauna kutsuvat. Moiks taas.

-Minea ja Anton

Meidän poju täytti tänään tasan 4kk! :heart:

Tässä hän uusissa Baby Banz aurinkolaseissaan. Tilasin huutonetistä ja ovat uudet. Pään taakse menee nauha. Ihan kivat! Täydelliset olisivat, jos kehyksissä olisi pehmusteet siinä kohtaa, mikä painautuu silmien ympärille. Sellaisiakin olen nähnyt jossakin. Mutta luulisin, että nämä ovat ihan ok, näin ensi kokeilemalla ainakin. :)

Meillä poju ei huoli vettä, ainakaan vielä. Pari kertaa olen kokeillut.

Meillä ei vielä kääntyillä. Hih, meillä alkoi nousta pääkin vasta 3 kuukautisena käsistä nostaessa. Lueskelin täällä kuinka joillakin teillä tehtiin jo vaikka mitä siinä vaiheessa! :) No meillä sitten samaan aikaan tuon pään ylöstulon kanssa opittiin kannattelemaan päätä vatsallaan ollessa. Nyt nousee jo hienosti käsivarsien varaan. :heart:

Mä en ole syönyt herkkuja! Oon ollut aina oikeastaan kaiken kivan syömisen perään ja suu on käynyt koko ajan. Pienestä pitäen. Kun tulin raskaaksi, jätin kaiken mässyttämisen heti kertalaakista. En halunnut antaa sellaisia makuelämyksiä vauvalle itseni kautta, enkä pumpata häneen lisäaineita. Sama jatkuu edelleen, koska imetän. Oon ollut yllättynyt, kuinka helppoa se on mulle ollut! En todellakaan olisi uskonut. Minä, joka esimerkiksi söin melkein joka päivä työmatkaeväänä suklaalevyn. Bussilla körötellessä sitä massutin ja luin jotain lehteä. Siksi luulinkin, että raskaus vain lisää syömishimoani ja lihon ainakin 20 kiloa, tai jopa 30! Mutta toisin kävi. Nyt paino on 4kg alle lähtöpainon! :) Käyn painonvartijoissa ja noudatan heidän ohjeitaan imettävälle äidille. Täällä taisi olla vähän aika sitten keskustelua, että imetys ei ole vienyt kiloja? Musta taas tuntuu, että musta valuu rasvaa ja juon tilalle saman määrän vettä. Jotenkin tämä on tuntunut helpommalta kuin ikinä elämässäni mikään laihis! :) Pikkuisen mua mietityttää se, että kun keho pienenee, niin kaikki muhun kertynyt kuona, saasteet, myrkyt, lisäaineet ym moska lähtee liikkeelle ja myöskin vauvan maitoon... :/ Mutta täytyy toivoa, että kompensoin tilanteen sillä, että syön nyt terveellisesti, enkä kuormita sitä kautta.

Onko kukaan teistä tarjonnut pakastemaitoa? Oon pumpannut alusta asti pakkaseen ja otin kuukausi sitten vähitellen niitä käyttöön. Muutaman kerran ollaan tarjottu ja nyt vasta alkaa joten kuten huolia sitä. Se on ihan järkyn hajuista!! Puoli sulaneena haisee ihan oksennukselle ja lämmitettynä voimakkaasti raudalle. Kamala tarjota sellaista vauvalle, mutta en varmasti raaski heittää menemäänkään. Oon lukenut, että se maistuu erilaiselle ja jos vauva ei ole saanut sitä alusta asti, vierastaa sitä nyt kun makuaisti on kehittynyt.

Minea24:
Minustakin on vähän haikeaa, kuinka aika kuluu niin nopeasti. Vastahan me oltiin maalismasuja. :) Mutta vauvaa katsomalla haikeus muuttuu valtavaksi onnentunteeksi kaikesta siitä, mitä on tässä ja nyt. <3
Tuntuu juurikin tältä! :) Eräs ystäväni on raskaana ja kun katsoin hänen masuaan, tuli valtava kaipuu raskaana oloon. Kaikki ne muistot siltä ajalta tulvahti yhtäkkiä mieleen. Ja vastasyntynyt vauva, mihin se katosi? Ja sitten nyt tämä ihana onnellisuus vauvaa katsoessa! :heart:

Kiinteistä joku kyseli....anna ensin vaikka aamulla hiukan sosetta tai velliä ja kato tuleeks oireita. Jos ei mitään tuu, seuraavana päivänä uusiks vähän isompi annos ja jos ei siitäkään tuu mitään oireita niin sit taas seuraavana päivänä uusiks. Jos ei mitään tuu, niin sit voi antaa vaiks päiväl sen soseen, itse oon antanu kaikille suurinpiirtein lounasaikaan soseannoksen, siihen on sitten helppo myöhemmin lisätä vaikka joku hedelmäsose esimerkiks välipala-aikaan päivärytmiin....Eeli syö tällä hetkellä puol purkkia perunaa/porkkanaa/maissia lounasaikaan, illalla viimäseks maissi/pe-po/riisivelliä, muuten pelkkää maitoa. Joskus annan päärynäsosetta hiukan jossakin välissä. Vellit on siinä mielessä helppoja, että ne voi antaa pullosta maidon tapaan ja on kuitenkin vähän tuhdimpaa ku pelkkä maito. Itse olen alottanu vellien annonkin varovaisesti, aluks ihan 20ml, seuraavana päivänä 30ml ja niin edelleen....kakkoselle noinkin pienet määrät aiheutti kauheet reaktiot, varovainen kannattaa uusien asioitten kans olla, koska mille tahansa voi olla allerginen :/ se, kuinka paljon enimmillään velliä tai sosetta voi antaa, riippuu kans vauvasta, meillä esikoinen kesti esim velliä ihan maksimissaan 100ml, jos anto enemmän, oli liian täynnä ja huus seuraavat pari tuntia, juniori puolestaan on jo pari viikkoa syöny koko ison pullollisen kerralla illal viimäseks eikä oo moksiskaan, päinvastoin! Sosetta Eeli tykkäis kyllä syödä koko purkillisenkin kerrallaan, mut tulee ihan ähkyyn, puol purkillista on havaittu parhaaks tähän kohtaan....

Bataattisosetta tein eilen. Allergialääkäri suositteli sitä, koska harvat vauvat reagoivat sille. Keitin paloitellun bataatin ja soseutin haarukalla. Piti laittaa vettä sekaan, mutta unohdin.

Poika oli ihan ihmeissään, pyöritteli ruokaa suussaan ja välillä kuului että klunks (nielaisi). Suu alkoi aukeamaan pikkuhiljaa, ja välillä pisti ruokalapunkin suuhun. Se piti sit ottaa pois kun häiritsi touhua. Tänään uusiksi!

Viikko mennään bataatilla, ja minäkin kasvatan teelusikallisten määrää. Ensi viikolla sit mukaan varmaan persikka/kuningatar-sose/ruusunmarja iltapäivälle :)

Pakastin muuten bataattia sellasiin ihan pieniin minigrip-pusseihin, toimi aika hyvin.

T.Marais ja Ilari, kohta 4kk

Meilläki Ninni käänty eilen selältä mahalleen. voi sitä ihanuutta. Sen jälkeen se ei muuta tehnytkään ku pyöri lattialla. välillä vähän naureskeliki :heart: ihanan kuulonen nauru meän neitillä. toki se siit vielä kehittyy paljonki. Niin ja se Motorinen ja Kielellinen kehitys meinaa sitä vaihetta kun opitaan kävelämään ja puhumaan. Meillä esikoisella motoriikka on aina ollut huomattavasti kehittyneempi ikäisiänsä ja puhuminen on vieläkin vähän vaiheessa.

Alotin eilen maissivellin antamisen. En vielä vähään aikaan anna muuta. Oli tarkotus antaa vain se 20ml, mut ku pullossa oli vähän enemmän ja neiti näytti nauttivan siitä maissivellistä niin annoin syödä vähän enemmän. Ei ainakaan viel oo tullu mitään masuvaivoja. Mutta niinku vattihattu sanoki niin nuitten kiinteitten kans pitää olla varovainen.

Meillä sit peruuntu se Helsingin reissuki. Vähän harmittaa mut no mennään sit varmaan käymään Oulussa tai jossain tässä vähän lähempänä. saa nyt nähä minkälaiseen ratkasuun päädytään.

Hyi ku taas viileni ilmat täälä. Ihan ku ois pakkasta. :|

Jossu ja Ninni 3kk 3vko

Aamupäivää!

Täälläkin tuli viileät kelit ihan puskista :eek: . Eilen oli vielä kuuden aikaan illalla tuskaisen kuuma, varjossa 27 astetta. Nyt mittari näyttää 15 ja vettä sataa :/ .

Joona täyttää tänään 4 kk mut kiinteitä ei aloiteta vielä. Eilen oltiin neuvolassa ja lääkäri suositteli jatkamaan maidotonta ruokavaliota. Altistukseen ei mennä vielä, kun erityiskorvattavaa korviketta ei tarvita eikä tämä dietti ole mulle vaikeaa. Maidottoman kuurin ansiosta pojan yöunet venyi n. 1,5 tunnilla eli Joona huitaisee nyt klo 21.30-7.30 (-8.00) pätkän. Kun unet kerran sujuu näin hyvin ja kasvu on ihan ok, niin kiinteitä ei tarvi aloittaa. Painoa oli edelleen tullut pelkällä äidinmaidolla 550g/kk eli ihan hyvin meillä ruokaillaan :) .

Joonan mitat olivatkin nyt:

Paino 7300g (syntymäpaino 3650g)
Pituus 63,3 cm (syntymäpituus 50 cm)
Py 42,2 cm (syntymä py 35 cm)

Nyt unohdin mitä vielä piti kirjoitella... No, palataan asiaan taas kun dementia-kohtaus menee ohi :D .

Iines ja Joona 4 kk

Täällä aloitettiin tiistaina maissivellin kokeilu, hyvin on mennyt ja oireita ei ole ilmennyt. Tänään tyttö sai hiukan maistella perunaa, hassun näköistä pökeltelyä oli sen syöminen. :D

Venla oli eilen ekaa kertaa mieheni siskon hoidossa reilun puoli tuntia kun kävimme uimassa. Tyttö oli ollut alkuun ihan muina mimmeinä, kunnes ilmeisesti tajusi että vanhemmat eivät ole paikalla ja sai hysteerisen itkukohtauksen. Siinä sitä olikin istten lohdutteleminen kun palasimme.. Voi poloista. :heart:

Niinu & Venla 4kk 5pv

Kiitos vinkeistä, tytöt. Nyt olen jo paljon viisaampi. Opiskelinkin aamupäivän näitä kiinteiden aloittamisjuttuja eri lähteistä. Sitten käytiin vauvin kanssa yhdessä kaupassa ostamassa vähän bataattia, kukkakaalta, porkkanaa... vähän innostuin ja ajattelin tehdä erilaisia sosekokeiluja kerralla pakkaseen pienet satsit. Niihin minigrip-pusseihin. Mutta siis yhtä ruokalajia kokeilen ensin. Ja varmaan viikko mennään sillä. Aloitetaan tänään perunalla heti kun Anton herää päiväuniltaan. Äitiä kai tässä jännittää, avautuu taas ihan uus maailma pikkuiselle. Onkohan sillä väliä, vaikka sekoittais vähän perunan joukkoon korvikemaitoa? Kun kaikissa lähteissä neuvotaan, että rintamaidolla voi vähän pehmentää, jos haluaa. Mutta ei kai se haittaa, vaikka olis korviketta. Hö, otanpa nyt kirjaimellisesti kaikki. :) Mutta ajattelin silti sekoittaa vähän korviketta perunan sekaan, sillä sen maku on tuttu ainakin.

Zoe: meilläkin on nyt muutamana päivänä ollut vähän enemmän puklailuongelmaa. Luulen sen johtuvan suurista määristä. Syöntivälit ovat tihentyneet kovasti ja kerralla menee se 150 ml. Siksi ajattelin, että vellikin voisi olla tarpeen. Vaikka ei kyllä ihan 12 dl mene, yleensä n. 10 dl. Saakohan vellin ja kiinteät aloittaa samana päivänä? Jos vaikka illalla antaisi maidon joukossa sen 20 ml maissivelliä. Nukkuu varmaan sitten yönkin rauhallisemmin, jos ei mitään oireita tule. Meillä on aina nukuttu hyvin, yhdellä syötöllä, mutta nyt noin viikon verran ollaan heräilty kaksi kertaa syömään. Ja kerralla menee se 100 ml. Katkonaisemmat yötkin varmaan kertonevat siitä, ettei pelkkä maito enää kohta riitä...

Zoe-F
Minea24 Ei kannata ellet ota velliä ja sosetta samaa sorttia. Esim just maissivelli ja maissisose. Jos tulee jotain oireita, niin on helpompi tietää mistä ne tuli ja jättää se pois joksikin aikaa.
Ja voit laittaa korvikemaitoa, ei ole pakko olla äidinmaitoa :)

Moikka!

Tulin piakisesti lukemaan iuulumiset ennen mökille lähtöä. Onneks ilmakin selkeni eikä sada enää. Aurinko pilkistelee pilven raosta. B)

Aika monet jo alotelleet kiinteitä. Mä en aio vielä aloittaa ainakaan kuukauteen. Lähempänä puolta vuotta sitten.

Vettä oon antanut pari kertaa. Oon keittänyt veden ja antanut huoneenlämpöisenä pullosta.

Tuttelia meillä menee päivisin entistä enemmän kun tyttö on ihan tosissaan alkanut hylkimään rintaa. Oikeastaan vaan öisin ja aamuisin tissi kelpaa ilman kiukuttelua. Päivällä tyttö ottaa rintaa kauhean tappelun ja 100 ml:n tuttelin antamisen jälkeen. :eek: Meillä menee nyt päivässä n. 400 ml tuttelia.

Hampaita meilläkin vissiin tehdään. Alaleuassa tuntuu pari pientä "nystyrää" ja kuolaa valuu vaikka kuinka paljon. Esikoisellekin tuli hampaat tosi aikasessa vaiheessa, joten en ihmettelis vaikka tytönkin kaikki hampaat olis puhjennut jo ennen vuoden ikää.

Jos itse tekee soseita, ne on näppärä pakastaa jääpalamuotteihin. =) Mä tein soseet esikoiselle itse, mutta nyt luulen etten jaksa itse niitä väsätä kun kaupasta saa valmiina. Laiska minä. :LOL:

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

marza

Yhteistyössä