**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

Myöhästyneet hyvän joulun toivotukset kaikille ja jo etukäteen hyvää uutta vuotta! Emmille ja koko perheelle paljon onnea vauvasta! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Itselläkin on ollut aika paljon supisteluja, välillä säännöllisestikin, mutta neuvolassa eivät tunnu niistä huolestuvan. Mua tietty välillä huolettaa ne, joten olis kiva kuulla jossain vaiheessa tarkemmin Emmin voinnista ennen sektiota ja tietysti tunnelmia sen jälkeenkin. Täytyy kyllä laittaa valmisteluihin vähän vauhtia kun ei oikeesti voi tietää milloin se vauveli päättää tulla.

Univaikeuksia, liitoskipuja, selkäkipuja, "pala kurkussa" -tunnetta, supisteluja ym. on ihan säännöllisesti. Ja tietty kiukkuisuutta siitä kun tuntuu että normaalien asioidenkin tekeminen on tuplasti vaikeampaa kuin ennen. Johan tästä joutais mammalomalle niin sais vähän aikaa huilata kotona ihan rauhassa ennen kuin vauva tulee. Tänään on eka työpäivä joulunpyhien jälkeen ja kieltämättä olis kyllä houkutellut jäädä kotiin nukkumaan. Mutta ei kai auta kuin tsempata.

Cattitude 29+5

ai niin, pitäis muistaa ottaa se rv 30 mahakuva... oliko sen tarkoitus olla 30. viikon kuva (eli 29+jotain) vai sitten kun on 30 viikkoa täynnä? No, ehkä se ei ole niin päivän päälle.
 
Myymä: Mulla kanssa oli tuossa ihan vähä aika sitten sama homma tuon nukkumisen kanssa! Oli raivostuttavaa, kun väsytti mutta unenlaatu oli surkeeta ja heräsin liian aikaisin. Nyt maistuis uni vaikka kellon ympäri, mutta ei ole kerinnyt nukkumaan..

Imetysvaatteita ei oo tullu hankittua, kaippa niitäkin vois tuossa helmikuun puolella alkaa hillitysti hommaamaan. Vaikka pari paitaa ja yhdet rintsikat näin etukäteen. Täytyy sit ostaa niitä rintsikoita lisää kunhan tietää minkäkokoiset kannut ovat sitten. :D Mie ostin kanssa mammahousut vasta n.kuukausi sitten. Kyllähän sitä pärjää vaikka verkkareissa tai vastaavissa loppuun asti, jos ei halua erikseen ostaa. Nuo yhdet mamma housut oli vaan niin edulliset ja hyvät jalassa niin päätin ostaa, kun ihan hyvä edes kahdet housut käytössä että voi pestäkin välissä.. :D

Rintapumppu on täälläkin hommaamatta, aventin pumppua olen itsekin katsellut, mutta en ole vielä päättänyt minkä ostaisin.

Pitänee tässä alkaa valmistautua tallille lähtöön, pitää lähteä ystäväni kaveriksi sovittamaan satulaa hänen hevoselleen.

Niinu & itiö 30+4
 
Huomenta! :flower:
Joulunvietosta ollaan palattu kotiin. Vielä olis vapaatakin kaks päivää. Ja töihin tuskin hetkeen palaankaan, sain tänään lääkärille ajan saikkua hakemaan. On tuo lonkka nyt niin kipee ja inhottava, että en kyllä pysty töissä sen kanssa toimimaan. särkee koko ajan ja liikkuessa sitten vielä enemmän ja tuntuu menevän välillä "lukkoon". Sokerit myös heittelee ihan miten sattuu, toivon kovasti että tänään tulis kutsu sinne ä.polille. Stressaa nuo sokerien ja syömisten kyttäykset kyllä ihan hirveesti... Ja kun ei tiedä kuinka tuolla masussa voidaan. Vauva on kyllä tosi aktiivinen, mönkii, möyrii ja potkii ihan urakalla. :heart:
Vaatteiden pesusta on ollut puhetta. Mulla olis kauheet kasat vauvan vaatteita odottamassa pesua. En edes muista mitä pesuainetta meillä on nyt käytössä, mutta noille vauvan tamineille vois ostaa jotain mietoa hajusteetonta pesuainetta. Ostettiin syksyllä pesutorni, kun kuivausrummussa on niin mukava vatteet kuivattaa. Mutta useimmissahan vauvanvaatteissa onkin sitten rumpukuivaus kieletty. Mites, onko kukaan kielloista huolimatta niitä kuivausrumpuun laittanut, onko ollut jotain harmia? Omat vaatteemme kyllä siellä kuivataan ja hyvin näyttää poistavan vaatteista nukkaa ja koirankarvoja. Eli sikäli kyllä olen todella tyytyväinen tuohon hankintaan.
Liikunnasta nyt ei pysty kyllä ajattelemaankaan lenkkeilyä, varsinkaan koiran kanssa. Tuo lonkkasärky vaan pahenee liikkuessa. Tapaninpäivänä kävin n.3 kilometrin lenkillä ajatellen että se varmasti helpottaa särkyä, mutta sitten menikin ilta itkua tuhertaessa kun sattui niin paljon. Meillä on melkein 50 kiloinen koira joka välillä hieman tempoilee taluttimessa, niin en kyllä sitäkään uskalla kauheesti lenkittää. Supistuksia en kyllä ole huomannut, edes minkäänlaisen rasituksen yhteydessä. Kaipa niitä tulee, mutta en tosiaan ole rekisteröinyt yhtäkään.
Kestovaippoja en ajatellut alkaa käyttämään. Kokeilen kyllä niitä jotka tuli äitiyspakkauksen mukana. Saa nähdä sitten, että hurahdanko vai en. ;)
Imetysvaatteita ja -liivejä olen minäkin kyllä ajatellut, mutta ei ole kyllä minkäänlaista hajua millaisia sitä sitten ostelis...
Uuden vuoden aattona mulla olis töissä iltavuoro ja u.v. päivänä aamu. Mutta tosiaan en ole nyt työkykyinen, eli saavat etsiä mun tilalle jonkun sijaisen... Kiva homma. Kuka ihme suostuu tulemaan sillon töihin?? :/ Eli ei ole kyllä mitään suunnitelmia tuohon vuodenvaihtumiseen. Kaipa sitä kotona köllötellään sitten.
Miehen sympatiakiloista en osaa sanoa, kun sillä noita kiloja on jo ennestäänkin. =) Mies vaan totesi kerran, että hänkin vois alkaa käyttämään mammahousuja kun ne on niin mukavan kiristämättömän näköiset! :D Täytyy kyllä sitten ottaa vauvan syntymän jälkeen yhteiseksi projektiksi kilojen karistaminen.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Riine ja pallopää 28+6
 
Minä en oo kuullu fuzzeista mitään huonoa muuta ku hinnan :) Pojalla ei pitäneet normaali imuilla ku alle 2 tuntia.. :(

Imetysliivejä hankin kaarituellisia ja ilman kaaritukea. Alussa kaarituet paino mullaki, mutta sitte ku maha palautu ja maidontulo tasaantu niin ei painanu. Monethan pitää yölläkin imetysliivejä ja niin pidin minäki alussa. Lähinnä siksi kun maitoa valskasi niin oli pakko olla suojat paikallaan..

Rintapumppu: Aion hankkia etukäteen aventin sähkökäyttöisen. Ensinnäkin siksi, ettei tarvi sitte vauvan tultua ravata kaupoissa ja toisekseen siksi että aventilla on maahantuonnin kanssa ongelmia eikä niitä pumppuja välttämättä äkkiseltään saa mistään. Käsikäyttöisiä saa paremmin. Mulla oli viimeksi ainun käsikäyttöinen ja tykkäsin siitä, mutta sähkökäyttöisistä avent on ihan luksus.

Imetyspaitoja aion hankkia lähinnä toppeja, koska päällypaidat on helppo nostaa pois edestä tai pitää napillisia.

Vaatteet pestään millä milloinkin. Annostukseksi riittää puolet ohjeesta.. Pesupähkinöitä oon nyt testaillu, mutta lasten mummo sai niistä allergiaoireita (mystistä).. En kyllä suostu uskomaan että ne on aiheuttaneet, mutta tutkinnan alla on :) Se on allerginen muillekki oudoille jutuille kuten betonille ja basimysinille (en tiiä miten kirjotetaan) :D

Uutena vuotena varmaan räjäytetään kotona pari rakettia ja koitetaan pitää rytmit mahdollisimman normaaleina... Mies on töissä :(

Liikuntaa ei voi harrastaa oikeastaan ollenkaan.. Supistuksia tulee heti :(

Eeeva ja Äppä 30+4
 
Hiq
Emmille ja perheelle hurjasti onnea ja hyvää jatkoa. Olisi tosiaan kiva kuulla vointeja ja kokemuksia sitten myöhemmin :flower:

Nlasta pääsin juuri töihin. Kaikki OK, hemppa laskussa taas, sf26 ja syke 145-150 välillä. Meinasi täti etten kyllä täyttäpäivää jaksa duunissa vetää tammikuun loppuun asti, mutta samalla ihmetteli miten otan kaiken niin iisisti ja tyynenä... hmmm- mies voi olla erimieltä :LOL: Sukurasitteena oleva refluksiotauti ja hillitön närästys saavat toivottavsti loppu viikosta kyytiä. nlatäti konsultoi ensin erikoislääkäriä. Onpa ihana ajatus että voisi nukkua makuulla!

Supistuksia on ollut aamuisin ja muutamia yksittäisiä silloin tällöin. Koirien kanssa ulkoillessa ottaa lähinnä selkään ja nivusiin ei niinkään laukaise supistuksia. Mutta onko kellään kokemista lemmikkien reagoimisesta supistuksiin?? Meidän nuorempi karvakaveri herätti mun lauantaina kun mua supisti (ei pahasti) ja seurasi silmä tarkkana sen kolmen vartin putken (noin 1min, ja 7min väli) kunnes rauhoittui kainaloon nukkumaan. Aika ihana :heart:

Miehelle on tullut empatiakiloja joku 3. Se ei ole koskaan lihonu ennen! Tikku mikä tikku. Ikävä vaan että sai useamman parin housuja joulupukilta ja saa nyt mennä kaikki ne vaihtamaan isompiin....

Eipäs tällä erää muuta. Jaksamista kaikille!
-Hiq ja Oskari rv31+0
 
Ai niin imetysliivejähän ei suositella ostettavaksi ennen rv 35 ku sitte vasta tietää vähän että mitä kokoa pitää olla :) Ympärystä suositellaan yhtä kokoa normaalia isompaa.. Kannattaa ostaa liikkeestä niin saa asiantuntevaa palvelua. Esim stockmannilta ostin ite ekani enkä maksanu ylimääräistä. Kyse oli kuitenki anitan liiveistä joten niissä on aika vakiohinnat kaupasta riippumatta :)
 
Heipsan maalismasut!

Emmimemmin perheelle onnittelut pienestä tytöstä!

Huh, joulu ohi kunnialla. Oli muuten rankkaa ne muutama päivä ennen joulua. Aattokin meni niin, etten paljon ehtinyt istahtaa. Turvotusta onkin tullut sen edestä ja olo on iltaisin aika turpea.

Olin neuvolassa 23.12 ja kaikki oli oikein hienosti. Sokerin paastoarvo oli jälleen tippunut, enää se oli 5,2. Kaikki oli siellä hyvin. Tänään mulla olikin kauan odotettu pelkopolikäynti. Vauvan kokoa tarkistettiin ultralla ja se oli n. 1,5-1,6 kg. Käyrillä mentiin hiuka keskikäyrän yläpuolella mut arvio laskettuna päivänä oli n. 3,8 kg. Mulla on vielä toinen kokoarvioultra rv 35, jossa katsotaan josko vaavi tulee olemaan samaa kokoa kun esikoinen. Jos siltä näyttää, niin synnytys todennäköisesti käynnistetään viimeistään rv 38. Näin ollen meille tuliskin helmivauva :eek: . Mutta jännityksellä odotellaan mitä lähiviikoina selviää. Kohdunsuun tilanne oli muuten hiukan muuttunut. Oli pehmentynyt mutta onneksi vielä kiinni.

Mä en nyt yhtään muista mistä piti kirjoittaa mut palaan myöhemmin paremman muistin kera. Sori, tämä oli aika omanapainen viesti :ashamed: .

Iines ja Sintti 30+2
 
Lääkäristä palattu tuliaisina 2 viikkoa saikkua, lähete fysioterapiaan (7 kertaa) ja grammasta Panadolia särkyyn (max 2 kertaa päivässä ) . Et sillai. Oli vaan niin noloa viedä se sairaslomalappu töihin... :ashamed: Mut toivottavasti olis nyt apua tosta särkylääkkeesta ja fysioterapiasta. Nyt on taas kivut jo sitä luokkaa että meinää itku tulla. :(
Taidan tästä mennä pötkötteleen.

Riine
 
Heips!

Terveisiä emmiltä ja pikkuneidiltä. =) Neiti voi edelleen olosuhteisiin nähden hyvin mutta syönti tapahtuu nenämahaletkun kautta. Ja mitat olivat 1510g ja 40cm.

Emmille sen sijaan iski tulehdus. Antibiootit menee suoneen kolmesti päivässä. Muuten vointi on hyvä.

Synnytyksestä sen verran että emmi oli alkanut vuotamaan verta ja sitten iskivät erittäin kipeät supistukset. Tytön sydänkäyrässä huomattiin sitten sykkeen hidastumisia joten lääkäri päätyi hätäsektioon. Emmi varmaan sitten kertoo hieman tarkemmin kun pääsee kotiin ja koneen ääreen.

T: Onnellinen isukki =)
 
myymä
emmimemmin miehelle kiitos kun jaksaa tulla päivittelemään tilannetta :)
Emmimemmille paljon voimia tulehdukseen ja pikkuiselle tietysti paljon myös jaksamisia:)
PAljon jaksamisia myös isälle :)

:heart:
 
Onnea emmimemmille, toivottavasti pikkuinen jaksaa taistella ja kaikki menee hyvin :flower:

Omaa napaa:

Kävin tänään ultrassa ja kyllä siellä pikkuisella toispuoleinen huulihalkio näyttäisi olevan.. No,hoidettavissa kuitenkin on.
Painoarvio oli 1200g ja 90% tyttölupaus (voipi lisätä listaan ) :D
Kaikki on muuten hyvin pikkuisella ja minulla.

Äidillä kasvain oli hyvälaatuinen,leikkaus tammikuun puolella,vielä ei voi tietää onko sisäelimissä kiinni yms. mutta tällä hetkellä koko oli jotai 15-18cm.. eli aika iso on.
Toivottavasti leikkaus onnistuu ja kaikki menee hyvin.

Pikkuisen isän kanssa ollaan todella hyvissä väleissä.. molemmat ollaan sinkkuja nyt niin välitkin pysyy parempina.

Linda ja vaavi 28+3
 
emmimemmille, vauvalle ja miehelle halauksia ja onnea tulevaan!

Lindalle kanssa :hug: Onneksi on hyvälaatuinen kasvain, toivottavasti leikkaus menisi hyvin.

Vauva on tänään muksinut oikein urakalla tuohon ylävatsalle ja kylkiluihin. Olis kiva saada kans tietää, minkä kokoinen vauveli on, kun rakenneultrassa on viimeksi mitattu ja silloinkin sanottiin vain että ''viikkoihin nähden oikean kokoinen.'' Mutta munki pitäis sinne synnytystapa-arvioon päästä, millä viikoilla sellainen mahtaa yleensä olla? Ensi kuussa alkaa synnytysvalmennuskin. Pian se on kuulkaa tämä vuosi pulkassa, tuntuu että vauva syntymä lähenee aimo harppauksen kun vuosi vaihtuu...

upupa ja Multeri 30+0 (poks!)
 
Tervehdys kaikille ja onnittelut emmimemmille! :flower:

En olekaan pitkään aikaan mitään kirjoitellut, mutta sivusta kyllä seuraillut muiden kuulumisia.
Joulun aon töissä aina niin kiire ja synttäritkin oli just ennen joulua, et ei vaan kaikkea kerkiä. Eikä kaikkeen riitä enää energiakaan.

Keskiraskauden neuvolalääkäritarkastus oli tuossa joulua edeltävällä viikolla ja tällaiset tulokset tuli tällä kertaa:

rv 27+2
Painoa 74,6kg (viikossa 300g, lähtöpaino 65kg)
RR 135/77
Pissa: puhdas
Hb 125
Kohdunsuu pehmeä ja kiinni, pit. 3cm
Vauvan syke 160
Liikkeet ++
Sf-mitta 29cm (meni yli yläkäyrän, mutta lääkäri ei ollut ihan varma mittaamisestaan)

Sokerirasitustesti oli joulukuun alkupuolella ja selvisin siitä hengissä, vaikka kovasti se etukäteen jännitikin. Lähinnä siis ne verikokeet, kun aina meinaan pyörtyä.
Itse koe meni siis ihan kivasti, mutta tuloksissa oli sitten parantamisen varaa.
Paastosokeri oli 5,4 eli yli viitearvon. Tää siis meinaa, että mulla olis raskausdiabetes. Sain terveydenhoitajalta ohjeet ruokavalioon, mutta muuten ei mitään ihmeitä tartte tehdä. Ja tietysti liikuntaa olis hyvä lisätä (mulla on ollukin aika olematonta). Ja joku aamu täytyy mennä uudelleen terveyskeskukseen antamaan verinäyte, jolla mitataan paastosokeri. Toivottavasti se olis nyt laskenu sinne normaalin rajoihin.
Jostain syystä on ollu kauheen vaikeeta yrittää olla vähärasvaisemmalla ja vähäsokerisemmalla ruokavaliolla, varmaan kun on aikasemmin voinu syödä ihan mitä vaan. Ei oo tarvinnu miettiä. Jouluna tuli kyllä syötyä, niin kuin jouluna yleensä tulee syötyä, eli hyvin ja vähän liikaakin. :D Mut joulu on vaan kerran vuodessa, niin pakkohan se oli.

Tänään ostin sitten vihdoin yhdistelmävaunut. Pitkään olin Emmaljungia eri paikoista jo katellukin, mut tänään satuin löytämään Lastentarvikkeesta kivat alennettuun hintaan.
Eli siis Emmaljungan Duo Edget (värinä camo olive) http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/Emmalj08_Edge_CamoOlive.jpg
Olivat vissiin viimeiset tätä väriä, joten sain ne tosi edullisesti. Normaalihinta olis ollu 820? ja nyt maksoin niistä 543?. Hoitolaukku ja lämpöpussi täytyy varmaan erikseen vielä hommata, kun tähän malliin ne ei automaattisesti kuulu mukaan. Mut ne ehtii vielä. =)

Jahas, tästä tais tulla jo romaani. Ehkä nyt lopettelen ja palaan myöhemmin uusin jutuin.

Hendu ja ötökkä 29+1
 
Emmimemmille ja vauvalle hyviä vointeja sairaalaan sekä isälle jaksuja naistensa hoivaamiseen! siinä on nyt sun elämäsi naiset, pidä heistä hyvää huolta :)

Neuvolakuulumisia tältä päivältä (29+1):

sokerirasituksen tulokset oli tullu; OK (arvot 5.1, 8.5, 5.0)
paino 65.3 (630 g/ vko, alusta 8.3 kg)
paineet 122/ 70
leuc +/-
Hb 115 (124)
sf 26 (26, mutta eri mittaaja...)
raivotarjonta
syke 115-146
liikkeet ++

Jatkossa kiellettiin selällään makaaminen.
Neukkatäti onneksi jatkaakin ainakin toukokuulle asti - ei siis vaihdu täti kesken kaiken, YES!
Sykettä kuunteli aika pitkään ja sanoi, että on OK, kun nousi kuitenkin sieltä. Hän kuulemma passittaa tarkastuksille äippäpolille, mikäli syke noin alhainen (115) ja pysyttelee koko ajan siellä.

Hyviä vointeja mammoille ja masuasukkaille!
 
emmille ja vaaville :hug: ja isukille kiitos kun tulit kertomaan miten siellä voidaan =)
täällä voidaan edelleen isosti. on ruvennut nyt illalla nenä vuotamaan eli saas nähdä iskeekö se flunssa nyt sitten kun jäi jouluna vähän puolitiehen :snotty:
tuli sitten käytyä tänään ostoksilla.
toukalle tuli ostettua kaukalo, imetystyyny, imetysliivit, pinnasängyn suojus, rintakumit, maidonkerääjä, pari tuttia, body, pipo, sukat....kyllä meni taas rahaa.
tytöllekkin löysin jo ensi vuoden talvipuvun alesta ja onneksi löytyi vielä yks puku mikä oli kokoa. itselleen ei mieli tee mitään ostaa kun ei mikään normaalikokoinen vaate mahdu mutta löysin kivat saapikkaat ja makso vain 14,90 =)
[/b]imetysliiveistä itselleni tänään ostin oz babystä. sieltä ostin viime kerrallakin kun tykkäsin todella paljon. ostin nyt yhdet ja toiset käyn hakemassa jos paljon isommat tarvitsee hankkia. kaarituelliset ovat kun en muita osaa käyttää.
rintapumppu senkin olen jo ostanut ja sähkökäyttöisen. olen ennen koittanut niitä käsikäyttösiä mutta ei niillä mitään saa. viime synnytyksen jälkeen maito nousi rintoihin ja ne oli kuin kaksa kiveä. en saanut mitään ulos käsikäyttöisellä ja anoppi lähti hakemaan sähköistä. rupes olee aika tukala olo jo mutta onneks sain sillä sähköisellä pumpattua liiat pois. ei olis varmaan tyttökään pystynyt enään imemään kun olivat niin valtavat ja kivikovat.
kyllä taas onnistusin tuon tummennuksen kanssa :headwall:

cadillac ja toukka 30+6
 
voi onnea emmimemmille täältäkin :) ei näköjään saa nukkua enää päikkäreitä kun herää sit yöllä liian pirteenä... kylläkin osittainen syy taitaa möyrytä tuolla masussa :D no. jos yrittäis saada unta :p

tiinahuu ja peipi 31+2 :heart:
 
myymä
Huomenta :)

Vihdoin kunnolla nukuttu yö takana :) Eli siis nukuin todella sikeästi.. Pelkäsin jos että huonosti nukutut yöt tulevat tavaksi!

Seuraava neuvola ois sitten 7.1 joten sitä odotellessa :) Koskahan ne neuvolakäynnit alkaa tihentyä?

Tähän hätään ei muuta, tuun taas kirjoittelemaan tässä päivän mittaan :)

myymä ja pikkuveli 28+5 :)
 
Neuvolakäyntejä täällä Kokkolassa ainakin esikkoaan odottavalla on jo nyt kahden viikon välein (sanoi jo viimeksi, että tihennetään, ja silloin oli rv 26+2).

Seuraava neukkakäynti mulla kuitenkin vasta kolmen vikon päästä, kun on 12.1 ylimääräinen ultra istukan paikan tarkistamiseksi.
 
Aamua

Flunssan jälkeistä yskää edelleen poden, siitä huolimatta saan nukuttua ihmeen kaupalla 7-8 tuntia putkeen. Kädet ei enää puutuile niin pahasti. Mikäköhän siihen oikein auttoi. :eek: Kenties kun olen juonut enemmän kuin tarpeeksi nestettä koko flunssan aikana. Saa nähdä miten jatkossa. Päiväunia en enää onneksi tarvi niin paljoa kuin aiemmin, mikä on ihan jees juttu. Olo on mitä mainio. =)

Neuvola ois meillä joskus 15.1. Kai se tuon jälkeen alkaa tihentyä ne käynnit tai jotain.

Mä niin rakastan tätä pientä potkijaamme, myllää ja potkii ahkerasti. :heart:

Mömmis & potkija 28+3
 

Yhteistyössä