**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

Kaa
Meillä on mies hankkinut ne sympatiakilot jo ennen raskautta. Niin sympaattinen se on! :D

Uutta vuotta ei olla vielä mietitty, se muotoutuu tässä viikon kuluesssa. Itse olen vapaalla aattopäivän ja uudenvuoden päivän ja silloin oli tarkoitus tosiaan rakentaa se vauvanurkkaus tuonne makkariin. Siinäpä sitä hommaa riittää.

Miten paljon olette voineet harrastaa liikuntaa raskauden aikana? Itse tulin juuri koiran kanssa aamulenkiltä ja kiittelin onnellisena siitä, että voin vielä lenkillä käydä. Itse siis käyn (melkein) päivittäin koiran kanssa lenkillä. Sellaista rivakkaa kävelyä tai metsässä kiipeilyä ja kulkemista. Tottakai joka lenkillä tulee niitä kiristäviä supistuksia, mutta ne menevät hieman tahtia hellittämällä ohitse. Ja sitten on taas hyvä jatkaa. Lääkärikin on tarkistanut, etteivät supistukset ole vaikuttaneet kohdunkaulaan tai kohdunsuuhun, joten jatkan tällä tahdilla niin kauan kuin pystyn. Muuten tulee todella huono omatunto tuon koiran suhteen... Niin, ja tanssissa olen käynyt vielä kerran viikossa. Se on kylläkin varmaan pakko jo lopettaa tulevina viikkoina, ei kroppa oikein kestä enää Jiven potku-askeleita... :|
 
Kaa
Juuh, vielä oli puhe tuosta lastenvaatteiden pesusta. Ostettiin juuri uusi pesukone, jossa on oma ohjelmansa vauvanvaatteille (Joo, voiko turhempaa olla pesukoneessa...). Kone pesee normaalisti, mutta lisänä on lämpimän veden huuhtelu, jotta mahdollisimman paljon pesuainajäämiä saadaan pois. Olen pessyt nuo vaatteet hieman pienemmällä pesuainemäärällä kuin muut vaatteet, käyttämättömiä kun ovat. Ompahan sitten vähemmän niitä ihoa ärsyttäviä aineitakin vaatteissa.

Kaa 28+5
 
Mä käytän normaalipyykkiin aina vaan noin kolmasosan pesuaineen suositusannoksesta. Ja puhtaiksi ovat vaatteet tulleet aina! Mä olen varma, etteivät ne pesuainevalmistajat siihen ohjeeseen ainaskaan kauhean naftia suositusmäärää laita, pikemminkin juuri toisin päin... :whistle:
 
Tänään pitäis alottaa tuo vauvanvaatteiden pesu. :attn: Mies sai roudattua varastosta nuo loputkin vauvan vaatteet. niin ja pinnis tilattiin eilen. makso vaan 62?. Oli tarjouksessa. tammikuussa pitäisvielä se kaukalo ostaa. varmaan ostetaan se Brio Brimo kaukalo. En vielä tiedä ostetaanko jalustalla vai ilman. Olis kätevämpi jalustalla, mutta pitäis saada aikaseksi tutkia tuo auto että voiko sitä kiinnittää tuonne...
 
Sunnuntaita!

Mulla on kaikki vauvanvaatteet vielä varastossa odottamassa pesua. Meidän kämppä on niin pieni, ettei täällä ole oikein vielä paikkaa niille. Pitäis vissiin ostaa joku tilapäinen lipasto vauvan vaatteita varten.

Kaunis mekko myymällä. Mulla on noiden rintojen koon kanssa käynyt niin, etteivät kyllä yhtään pienentyneet synnytyksen jälkeen vaikken imettänytkään oikeastaan yhtään. Ja nyt ovat taas kasvaneet varmaan kupin verran. En tiedä kuinka isoiks tissit oikein voi kasvaa... :LOL: Mä oon jo kauan haaveillu rintojen pienneysleikkauksesta, mutta taitaapa jäädä vaan haaveeks kun kai sen rahan voi johonkin parempaankin käyttää.

Mä käytän kotona omon sensitive-pulveria ja sillä pesin esikoisenkin vaatteet vauva-aikana. Käytin vaan pulveria paljon vähemmän kun normaalisti, vaikken ikinä laita sitä määrää mikä paketissa lukee.

Uutta vuotta vietetään luultavasti ihan kotona tai sit mennään mun porukoille saunomaan. Saas nähdä. Kavereilla olis mökkibileet, muutei viitisitä sinne lähteä.

Kaa kyseli tuosta liikkunan harrastamisesta. Mulla vähän riippuu mitä harrastaa. Käyn uimassa kerran viikossa, mutta ikinä ei oo supistellu tai vihlonu masua uidessa, vaikka reippaasti uinkin. Mutta lenkillä olleessa ei tarvi kun vähän reippaammin kävellä, niin johan alkaa mahaa vihloa. Joten kovin pitkiä ja reippaita kävelylenkkekjä en voi koiran kanssa tehdä.

marza ja masuvauva 28+0

 
sympatiakilot ei ole tullu miehelle. Hän niin haluaisi saada 10 kg lisää mutta ei tuu, hän oli niin onnellinen kun puntari näytti 86,4kg eilen. Hän on melkein 2 m pitkää että kymmenen kiloa ei näkyisi missään.

Liikuntaa: en pysty tehdä mitään eilen olin potkukelkalla vähän yli kilometrin lenkki ja supisteli loppuillan. luulin jo että pitää käydä synnärillä katsomaan että ei ole tulossa pois, mutta se rauhoitui vehnäpussin avulla.

Lastenvaateiden pesu... ne ovat olleet sisällä kaapissa (pojan huoneessa) niin minä ajon vaan tuulettaa niitä.

miksi ei kukaan sanonut että ne pesupähkinät haisee aivan kauhealle!!! onneksi vaatteet ei haise kun ne tulee pesukoneesta. :D

En ole viitinyt edes katsoa kuinka paljon on tullu joulunaikana. Nyt on jo viime neuvolakäynistä tullu 10 kg. en viitti edes ottaa mitään stressiä siitä, aloitan liikuntaa heti kun pystyn. alavatsa lihakset voi melkein heti synnytyksen jälkeen tehdä... mutta ei mitään 4 krt/v salilla.
 
Meillä ei sympatiakiloja pahemmin pääse tulemaan kun työtä raksalla piisaa ihan riittävästi. Äijä sais kyllä saada ainakin 10 lisäkiloa, mut kun ei tartu ni ei tartu.

Liikuntaa pyrin harrastamaan päivittäin ees yhen lenkin verran. Käy vaan niin sääliksi koiraa jos ei pariin päivään pääse lenkille, mutta ei se valita ja tärkeintä on kuitenkin lapsen ja minunkin hyvinvointi.

Uusivuosi, olen jo varmaan kuukausi sitten esittänyt toiveen, että tehtäisiin joku "viimeinen" yhteinen matka ennen lapsen syntymää, mutta haaveeksi taitaa jäädä kun mitään ei vielä suunnitelmissa ole. :/

Onko muilla ollut kylkikipuja? Mulla alko tos ennen joulua pistään kylkiluiden alta ja nyt sit vuorotellen pistää kyljen etupuolta ja takapuolta. Istua ei pysty kovin kauaa ja eilen kun kaupoilla oltiin ni välillä oli NIIN inhottava olo. Onkohan kyseiseen vaivaan mitään muuta helpotusta kuin makaaminen?
 
|O |O |O
En saa tuota 1vuotiasta päikkäreille! Neiti on aivan loppu mutta silti pitää taistella. Löin hanskat tiskiin ja jätin homman ukolle. Muutenkin on alkanut olemaan hermo kireällä, tiedä sitten mistä johtuu. Olisko hormoonit taas syypäänä ;)

Emmille kovasti onnea! Toivottavasti me muut poksahdetaan vasta ens vuoden puolella :D

chromo 29+0
 
chromo: Ai joillaki muillai kiukutaan päikkäreiden kans :/ Meillä alkaa tänään tutin vieroitus! Saapa nähä miten käy ja montako yötä huudetaan..

Minde: Mulla tulee se kipu oikealla kyljellä nukkuessa tai jos istuu liian kasassa..Inhottava :(

Mies on lihonu hitusen, mutta johtuu enemmän taksin ajosta ku raskaudesta :D
 
Heipsan mammat!

Nyt ois joulut takanapäin, onnistuneesti onneksi. Syöty on kyllä ihan sen verran kun on mieli tehnyt,en ole siis syömisiäni halunnut jouluna kytätä, eikä tuota painoa silti näyttäis ainakaan vielä tulleen kuin tyyliin 300g lisää.

Liikuntaa harrastetaan täälläkin ahkerasti, minut pitäis varmaan sitoa pakkopaitaan ja työntää suukapula suuhun että malttaisin pysyä lenkkeilemättä. Rakastan niin liikkumista, ihana aina käydä reippaalla lenkillä koiran kanssa talvisissa maisemissa. :heart: Välillä tosin alamaha tuntuu ratkeavan liitoksistaan ja on pakko hiljentää (riippuu ihan vauvan asennosta).

Miehen lihomisesta: Meillä ainakin tuntuu herkut maistuvan miehelle paremmin kuin mulle, johtunee osin siitä että hänkin lopetti tupakoinnin silloin alussa, niin tuo napostelu on jäänyt päälle. Kiloja on siis jonkun verran hänellekin siunaantunut, päästäänkin yhdessä sitten treenaamaan kesän häitä varten. :)

Uusivuosi on vielä ihan auki, saa nähdä mitä keksitään. Ainakin hyvää ruokaa ja raketteja on tiedossa.

Vauvapyykki on vielä pesemättä, vaatteet menee ainaki meillä niin nopeesti kaapissa tunkkaiseksi, että ajattelin jättää sen pesurumban ihan viimeiseksi. Varmaan helmikuun puolessavälissä vois alkaa pesemään.

Nyt täytynee taas lähteä lenkkeilemään, koira käy jo kuumana kun ei ole päässyt vielä juoksemaan tänään. Hyvää illanjatkoa mammoille!

Niinu & itiö 30+3
 
emmimemmin koko perheelle paljon onnea pikku prinsessasta!
kuulumisia odotellessa.. :)

(.) ihan hyvin mennyt joulu ja kaikki..kone ollut huollossa niin ei ole voinut pitkiin aikoihin käydä!paremmalla ajalla tulen uudelleen :)
 
Eeeva, meilläkin nakattiin 5 viikkoa sitten tutti roskiin. Päätin että 1-vuotispäivänä se tapahtuu. Sanoin miehellekin että nyt varmaan menee yöt pilalle, mutta ei ollenkaan. Yksikään yö ei ole ollut mitään huutoa. Ne ekaa paria viikkoa oli vaikeaa päivisin kun neiti kiukkus eikä sitä saanut hiljenemään.
 
Kaa
Olen tässä lueskellut tänä päivänä kestovaipoista ja yritän nyt päättää mitä teen sen asian kanssa. Periaatteessa voisi kokeilla ainakin ja sitten jos tuntuu sopivalle, jatkaa sitä. Ei meistä kyllä 100 prosenttisia kestoilijoita tule, mutta jos edes osittain. Mitäs muut olette kestovaippoista mieltä? Onko kokemuksia, vinkkejä? (Sitä paitsi mua himottaa neuloa niitä hahtuvahousuja... jotain uutta neulottavaa kaipaisin taas.)
 
Meillä kestoillaan vaan vähän. Hankinnassa ois muutama ehkä fuzzi bunz taskuvaippa. Ne kun on käteviä ja istuu suurelle osalle vauvoista.

Ootteko katellu imetysvaatteita? En oo oikein törmäilly kivoihin (kohtuuhintaisiin eli alle 50e/paita) ku H&M:lla.. Liivejä mulla on jo parit. H&M:lle oli tullu kuppi E joten sieltäki voi ostaa :) Ennen kyllä käytin loppupuolella imetystä jo H&M 80D:tä mutta ekat 2kk ne ei mahtunu.. :)
 
myymä
Pesuaineista: Me käytetään nestemäistä pesuainetta koska jauheet kuulemma tukkii pesukoneita. Mä laitan reilusti vähemmän pesuainetta kun suositus on koska puhdistuu pienemmälläkin määrällä. pesupähkinöitä oon aikonut tilata mutten oo vielä saanut aikaiseksi :)
MEillä myös sellainen pesukone jossa "vauvanvaate" -ohjelma erikseen. Se on kyllä sikäli ihana että ne vaatteet on ihan lämpösiä kun nostaa pois :D

Kestovaipoista: Mä hurahdin ja nyt on sitten hankittu tulokasta varten :)

Eeva: Noista fuzzeista sen verran että monet sanoo, että vastasyntyneellä falskaa pahasti nuo taskuvaipat mutta hieman isommilla menee tosi kätevästi :)
Me aloitellaan ihan harsoilla tai sisävaippa+kuori tai hahtuva -kestoilla ja on jo muutamat taskutkin valmiina :)

Tähän hätään ei muuta :)

myymä ja pikkuveli 28+3 :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
En oo kattellu mitää imetysvaatteit, en oo saannu vielä aikaseks ees kattella mitää mammavaatteitakaan ja alkaa tuntumaan, että en taida niitä mammavaatteitakaan kattella :D
No huhhuh :D Mulla kiristi omat housut jo rv 10 niin että hankin mammahousut :D Paidat kyllä jotku menee vielä..
 
Ohoh olipas ttullu ekstiä vaikka joulukin oli... =) ite en oo kattonukaan koneelle päin joulun aikaan.
Syöny oon aika vähän ku tuo yrkkä meinaa lentää jos jotain syö. Mä tuun nykyään niin herkästi täyteen. kaks leipää niin tuntuu et oksennus tulee on niin täys olo ja tunnin päästä on nälkä... :eek:
EMMILLE Onnea! Huh kuinka lähellä se oma synntys alkaa olemaan.. Näin se vaan aika kuluu. Huomenna aattelin lähtee shoppaileen vauvalle jotain vaatetta ERITTÄIN rauhallisesti ettei noi supparit alkais uudestaan.
Onko jollain hyviä kokemuksia imetysliiveistä? oon nähny vaan kaarituettomia liivejä ja mä en pysty käyttämään niitä. Onko kokemuksia kellään kaarituellisista hyvistä imetysliiveistä. Kuinkahan monta kuppikokoa suuremmat kannatais hankkia?
omaa napaa: Täällä meidän maha- asukas sitkeesti on poikittai/viistottain. Pyllyä/jotain ruhon osaa änkeää SITKEÄSTI oikelle puolelle kylkiluiden PÄÄLLE!!! onko normaalia? Oon aatellu se vauvat elää kylkiluiden alla mutta ei meillä ainakaan. Pikkusen painaa keuhkoja ku alimmat kylkiluut on varmaan murtunu ku ne on NIIN kipeet. Aika vaikee hengitellä. Nahka vaan siukuu. Tuntuu et napa repee ihan justiinsa mut eipä tuo vielä ainkaan oo revenny.

ZOE: sulla on kyllä ollu säästöä jos ei oo tarvinnu mammavaaytteita ostella. ite tässä justiinsa suunnitelen ISOMPIEN mammavaatteiden ostamista. Oisko kellään vinkata hyviä/joustavia/mahtuvia ulkoiluhousuja? oon yrittäny katella jotain, omat toppahousut ei mee kiinni= ei pysy jalassa ja ois kiva yrittää ulkoilla joskus ees.

Kannattaako muuten hankkia kotiin etukäteen rintapumppu?
Meillä on hirvee ongelma vaunuista.. ei kerrassaan osata päättää millaset hankittis... mutta vielähän on aikaa... (muty psyykkaa itseään, koska lähestyvä synntys KAMMOTTAA)
ei muuta kuin unirikasta yötä... :)
 
Heippa! Kävin tänään alennusmyynneissä tuhlaamassa tämän vuoden budjetin töissä loppuun. Kauhea homma saada rahaa niin paljon haisemaan! :D Viisi tuntia kesti. Onneksi jaksoin kävellä aika kivasti tänään ilman viiltelyitä tms. Ja se hyvä puoli myöskin, että pahin alennusmyyntihysteria on omalta osaltani ohi. Käyn ostamassa ensi viikolla jotain lökähousuja ja yöpaitoja, kun niissä tykkään kotona olla.

(.) Kylkiluut on kyllä tosi kipeät. Mikään asento ei oo hyvä niille.. Muuten ihan hyvä olo!

Hyvää yötä! Mimmu ja Furuno 30+3
 
Mä en ole ajatellut mitään imetyspaitoja ostaa, joku toppi+neuletakki-yhdistelmä riittänee mulle. Tai joku napitettava paita. Liivit onkin enemmän ongelma, kun ei sitten tiedä kuinka paljon nämä tissit vielä päättävät kasvaa, vai kasvavatko enää laisinkaan.
Kestovaippoja ajateltiin käyttää suurimmaksi osaksi. Saadaan kaverilta kestoja lainaan, ja sitten noita äitiyspakkauksen vaippoja on tullut niiltä tutuilta joilta ne olis muuten jääneet kaapin perälle lojumaan. Eli noita pieniä vaippoja on jo tarpeeksi, sen mukaan miltä näyttää istuvuus yms. hankitaan sitten isompia vaippoja. Villahousuja olen ajatellut, mutta mua ei ole neulomisen taidolla siunattu joten jos vaan saisin jonkun kutomaan niitä kohtuuhinnalla niin olis tosi jees :D

( . ) Oltiin tänään mun mummolassa puusaunassa, teki kyllä hyvää kipeälle selälle! Mies se jaksaa ihmetellä ja ihastella mun mahaa, ja Multerikin innostui potkimaan isukille :heart:

Iiks huomenna alkaa viimeiset kymmenen viikkoa!

upupa ja Multeri 29+6
 
muty: on se ihan normaalia että painaa kylkiluita ja keuhkoja. Mie olen esikon aikaan käyttäny kaarituettomia rintsikoita ihan siitäki syystä että jouduin pitämään niitä yölläkin kun maitoa tuli niin runsaasti että piti niitä tissisuojia käyttää. en nyt muista oikiaa nimitystä niille. Kaarituellisia pysty sitten päivällä piettämään.

rintapumpusta: Me ostettiin etukäteen. Ei tarvinnu sitte lähtiä ettimään kaupoista ku vauva oli jo kotona. Toki niitä saa neuvoloistakin lainaan, jos tuntuu että ei halua ostaa omaa.

Mäki haluun alennusmyynteihin, mut ku rahaa tulee vasta reilun viikon päästä. Blääh!!

mammavaatteista: ei mullakaan pahemmin oo mitään mammavaatteita. masutuubeja oon ostanu muutaman ku noita housuja ei saa enää kiinni niin saan masutuubilla peitettyä vetskari kohan. Muutama imetyspaita mulla on esikoisen ajalta. neki on henkka maukalta ostettu. Munki pitäis löytää jostain hyvät ulkoiluhousut. Mutta niitä on vaan niin vaikea löytää. Kertokaa jos löydätte jostain hyvät.

Jossu ja tilli 31
 
muty; mä hankin esikoista odottaessani käsikäyttöisen rintapumpun, joka oli lopulta oikeastaan ihan turha, koska maitoa ei multa tullut juuri mitään. Mä jättäisin pumpun hankkimisen vasta synnytyksen jälkeen, kun ikinä ei tiedä kuinka paljon maitoa tulee ja tarviiko pumppua. Kyllä sen sit oikeastaan jo synnärillä tietää et kantisiiko ajaa
rintapumppukaupan kautta kotiin.

Imetysliiveistä sen verran, et mä ostin aluks kaarituelliset imetysliivit, kun ajattelin etten voisi käyttää isojen rintojen kanssa kaarituettomia liivejä. Mutta mutta... kaarituet painoi niin paljon ettei niitä voinut käyttää ja olivat muutenkin hankalat imetyksessä. Ostin sitten kaarituettomat liivit ja ne oli supermukavat ja olivat vielä ihan nätitkin. Joskin niidenkin käyttö jäi aika vähäiseksi kun mulla ei se imetys sujunut ihan niin kun olin aatellut... Ja useinhan jos maitoa tulee paljon niin niitä liivejä joutuu käyttään 24/7, joten on kivempi nukkua kaarituettomilla liiveillä.
 
Itse ajattelin kanssa hankkia lisää noita kaarituettomia, paljon miellyttävämpää käyttää. Painaa ikävästi nuo kaaret kainalon kohdalla. Öisin muuten tulee lorona toisesta tissistä maitoa. Kivat lätäköt siinä sit. Mies kiljuu et yääk mitä sä kuolaat!? :D
Mulla on edelleen hakusessa se että mitkä paidat pitäis olla jos meinaan imettää? (Toiv se edes ylipäätänsä onnistuu.)

( . ) Ihan tajuttomasti tämä murunen potkii ja työntää ittensä mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Tälläkertaa oli mennyt suht ylöspäin niin että en voinut nojata ollenkaan. Meni sillei ihanku tielle. Hassu vauva. <3 Saadaan se potkimaan aina melkein joka pyynnöllä. Taino, en tajua miten se tietää että iskä on siinä vieressä, ihanku noilla kahella ois joku yhteys. Potkii heti kun vähänkin isukki on lähellä. Suloista.

Vaatteista vielä, itse jätin jotku lempipaidat säästöön kun en halua että ne venyy muodottomaksi. Lökät ja pari mamihousua tähän mennessä toimineet. Paidat tosin semmoset normaalia isompia. Pitää kyllä shoppailla ensikesällä uusiks koko vaatevarasto. :D


Mömmis & potkija 28+2 :heart:
 
myymä
Huomenta! :)

Rintapumpusta: Tämä ei päde tietenkään kaikille mutta itse tein esikoisen aikana montakin virhettä kyseisen kapistuksen kanssa. Ensimmäinen oli se, etten hankkinut sitä etukäteen. Kun maito nousi ja pumppua todella tarvitsi niin ei muutakun hirveetä kyytiä kiertelemään kauppoja. Ostin ensin EMMA merkkisen joka oli AIVAN susi. Oli TODELLA jäykkä ja meni rikki muutaman pumppauksen jälkeen ja eikun uusi reissu vaihtamaan (ja ystäväni joka oli silloin lastentarvike liikkeessä töissä sanoi että noita emma pumppuja tulee takaisin ihan harva se päivä).
Sen jälkeen kokeilin medelaa, joka olikin pelkästään _nänninvenyttäjä_ eikä mitään muuta. Ja AH kunnes löysin AVENTIN. Sen parempaa kapistusta ei ole. Ei ole jäykkä, yhdellä kädellä helppo pumpata ja kyllä heruu :) Eli mitä tästä itse opin.... ÄLÄ OSTA HALPAA :D

Nukkuminen: PAri viime yötä on mennyt tosi levottomasti, enkä tosiaan tiedä miksi. Heräilen jatkuvasti eikä meinaa uni tulla... Mistähän tämä nyt mahtaa johtua! Toivottavasti unenlaatu paranisi pian taas..

myymä ja pikkuveli 28+4 :)
 

Yhteistyössä