MAALISMASUT 2008

Olipa aika ihme kuvia... mäkin saisin itsestäni tosi raskaana olevan näköisen kun vaan en vetäisi vatsaa sisään. :LOL: :LOL: :LOL:

Mulle tuli yhtäkkiä pari raskauspäivää lisää kun tajusin että olen laskenut viikot alkion siirrosta enkä punktiopäivästä (silloinhan hedelmöittyminen on jo tapahtunut eikä kahta päivää myöhemmin). No, ei se mitään, olen mielelläni pari päivää pidemmällä!!

Hajut tuntuu tosi voimakkaina. Asunnossa kävi huoltomiehiä ja he haisivat mielestäni ihan hirveästi tupakalta. Aikaisemmin en ole niin tupakanhajua moittinut. Samoin miehen lenkkivaatteet haisi mun mielestä aivan tolkuttoman kamalilta. :x

Meillä on ensi viikolla muutto edessä ja mua stressaa kun en voi kantaa mitään kovin raskasta (en uskalla ja mies ei anna). Mitä mä sitten teen kun kannettavaa olisi kyllä (kirjojakin varmaan tuhat)? Kai mä vaan päsmäröin... :kieh:

Jiksu 5+6
 
Mitäs maaliskuiset voivat tänään?

Jatkuva nälkä on loppunut melkein kokonaan, tilalle tullut aina silloin tällöin kevyt huono olo ja haukottelen KOKOAJAN.

Mä voin todella turvonneesti. Siis tänään on 5+0 joten tää on ihan mahdotonta ettei mee farkut mukavasti enää ollenkaan kiinni! enkä mä oo tänään syöny vasta kuin pari leipää, lounaan jälkeen tää on melkein nolon iso jo kun on niin alussa. Voikohan sillä olla jotain tekemistä sen kanssa että täähän on jo 4. raskaus kuitenkin, vaikka ykskään ei oo menny esim. yli 13 rv:n? koska en mä muista että aikasemmin olisin näin turvoksissa ollut läheskään, en edes myöhemmillä viikoilla.

Vai mistä tää voi johtua?

Onneksi on istumatyö niin voi pitää nappia auki , kun vaan muistaisin pistää aina kiinni kun nousen :LOL:

Oikukas ja Karjaleena Kaaleppi 5+0

ps. yritin katsella tosta bellygalleriesta jonku kuvan mikä kuvais tätä turvotusta ja tää pääsee aika lähelle sen jälkeen kun oon syönyt:

http://pregnancy.about.com/library/belly/blbelly0508a.htm

huom siis normaalisti mun vatsa loppuis viimeistään tohon missä näkyy snadisti noita vatsalihaksia. Elikkäs tosta käden luomesta vähän vasemmalle vielä. (aivan ku silläki nyt olis niin tarkkaa merkitystä, mutta oon vaan niin hämmentynyt :LOL: )
 
Loka
Missäs miun oireet on ? Välillä vähän huono-olo mut mitään pahoinvointia ei taida olla, neidin aikana kyllä oli :eek:
Eikä oikeen pissatakaan enää normaalia enempää :/ Ainoa oire on turvotus vatsanalueella ja tissit/nännit on kipeet, aamusin TOSI kipeet.

R.testin tein ekan kerran viikko sitte sunnuntaina ILLALLA ja viiva oli vaalea, mutta selkeä. Maanantai AAMUNA tein toisen testin ja se oli jo hiukka tummempi.
Torstaina siivoilin ja löysin vielä yhden käyttämättömän testin ja tein sen sitten myös ja siihen tuli jo TOSI tumma viiva. Tän tein siis iltapäivällä.
Eli voisko ajatella että kyllä siellä jotain kasvaa kun kerran hormonitaso nousee ?
Vai miten ? Pelottaa niin kovasti että joku on menny pieleen.
Vajaa 2 vuotta tätä raskautta odotettiin, toivottiin, petyttiin jne.

 
Olipas siinä melkosia massuja. :LOL:

Mä oon niin kateellinen teille joilla on edes jotain oireita. Aamulla heräsin verenmaku suussa ja pissahätään, mutta siinäpä se sitten oliki. :eek: Mahdankohan mä sittenkään edes olla raskaana. Eilen iski nukkumaan mennessä pieni pelko taas itää, että mitä jos kaikki ei ookkaan hyvin. Pitääkö sitä oikeesti kiduttaa itteensä jonnekki viikolla 12 asti, ennenku jotain selviää. |O

Vielä 25min niin saan soittaa sille neuvolatädille..

Mun masu ei ainakaan oo kasvanu vielä. Se on aina ollu sellanen ilmapallo ku oon syöny, joten sensuhteen ei mitään uutta. Ukko eilen kysy, että otetaanko mun napakoru tänään pois. Mä sanoin, että vasta ku masu alkaa näkymään ni se purskahti nauruun. *jupinaa* :kieh: Kehtaaki väittää, että oon pömppis.

Minäkin toivotan uudet tervetulleeks, vaikka itsekin aika tuore tulokas oon.. :wave:

Rhea ja masuasukki 4+6 (Olisko huomenna siis 5+0?)
 
Neuvolan täti vastasi ja kertoi, että myös labran testi näytti +:aa! Joten kai sitä jotain tuolla masussa on! :heart:
Eka neuvola siis nyt 27.7 ja aamulla niin aikasin, että melkeen yöks laskisin. |O
Aikooko muut ottaa miehekkeen mukaan neuvolaan!? Mun ukko on niin ummikko kaikkien näitten asioitten suhteen, että sille kyllä teksi hyvää olla mukana.

Papsu: Kiitos tsemppauksesta! :heart: Kai siellä jotain on ku ne labrassakin sai plussan. Mut haluisin silti jo nyt tietää, että kaikki on hyvin. Tohon neuvolaanki on vielä 2vko. :snotty: Millon oot jatellu soittaa neuvolaan?

(Hirveetä itsensä toistamista ku samat asiat kirjotan aina haaveilijoihinki, mut en osaa sieltä vielä kokonaan poistua.)
 
Mä täällä hehkutan sitä kun äsken puistossa selvis että ystäväni, jonka kanssa odotin esikoistakin samaan aikaan, on raskaana- niin yllättäen taas ollaan samaan aikaan ja täysin samoilla viikoilla ilmeisesti. Ihanaa saada taas mammakaveri ihan tuosta nurkilta. :D Juteltiin että varmaan pitää lähtee ostamaan sitten kaksostenrattaita kun lapset ehtii täyttää melkein kaksivuotta mut tuskin ne jaksaa kovin kävellä vielä silloin muutakuin lähipuistoon. Mitä muut on mieltä joilla on sitten vauva ja alle kaksivuotias?

Omasta olosta sen verran että välillä ihan pikkuruista nippailua alavatsalla mut ei ihmeitä. Ainiin ja uutinen kerrottiin anopille joka kävi kylässä yksi ilta, ilahtuihan tuo kovasti ja alkoi jo intoilla kun jää eläkkeelle samoja aikoja kun vauvan olis määrä syntyä. (hieman kauhulla odottelen.. :whistle: ) heh..

Rhea kyseli ottaako muut miehekkeitä neuvolaan mukaan, omani oli esikoisesta melkein joka neuvolassa mukana (kun vaan pääsi) ja täytyy sanoa että minusta siitä oli kyllä hyötyä. Siten mieskin pääsi mukavasti osaksi tätä odotusta. Nyt on hankalampi päästä töiltään mukaan mutta ainakin tuohon ekaan neuvolaan mieskin tulee kun on lomalla, harmi että ultraan ei ehkä pääse.. mut katsotaan sit kun ollaan niin pitkällä.

Pitää mennä, pikkumies heräilee vaunuissaan. KAikille oikein hyvää mieltä ja oloa! :heart:
 
Jiksu, mielettömästi onnea ja tervetuloa mukaan! Kuten myös kaikki muut uudet raskautuneet!

Enne, mulla on ollu molemmissa aikaisemmissa raskauksissa seuranta sokerin takia. Ekassa raskaudessa se tuli vastaan reilun ylipainon takia ja sitä seurailtiin vaihtelevasti koko raskauden ajan (alkuraskaudessa sokerirasitus ja loppuraskaudessa otettiin paastosokeriarvoja). Lisäksi pääsin Tays'iin muutamaan ylimääräisenn ultraan, joissa tarkkailtiin vaavin kokoa. Poika syntyi ihan normaaliaikaisena ja normaalikokoisena (n. 3,5kg).
Toisessa raskaudessa jouduin seurailemaan sokereita, koska niitä oli seurattu edellisessäkin raskaudessa (ei siis ollut väliä sillä oliko ylipainoa vaan kun niitä oli seurattu edellisessä raskaudessa, niin niitä seurattiin tälläkin kertaa). Mulla oli pari kuukautta semmoinen vehje, jolla otin itseltäni sokeriarvoja aamulla ja syontien jälkeen. Lisäksi oli ne pari ylimääräistä ultraa. Mut kaikki oli ihan ok ja typy syntyi 2 vkoa yliaikaisena ja normaalikokoisena (3,6kg).
Nyt tässä kolmannessa raskaudessa joudun varmasti taas seurailemaan
sokereita ja tarkkailemaan syömisiäni, mut onneksi se on jo kaikki tuttua ja tiedän melko varmasti, että kunhan en hirveästi herkuttele, niin tulevakin vaavi syntyy normaalikokoisena.
 
Papagena: Huimaus saattaa johtua alhaisesta verenpaineestakin. Mua huimaa aina jos nousen liian nopeasti vaikkakin vain istuma-asennosta sohvalta. Eikä siihen auta muu kuin yrittää nousta hitaammin.

Mutta ei kai siinä mitään kieltoa ole etteikö rautaa saisi ottaa lisäravinteena, etenkin jos on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin (mulla on... korkeimmillaankin se on vain noin 130, yleensä noin 120 joten rautakuuri on takuuvarmasti edessä).

Jiksu

Ps. Tunnustaudun kans entiseksi tuuritupakoijaksi, vedin aina töiden jälkeen yhden, joskus jopa kaksi, baarissa koko askin. :x Lopetin kun menimme lapsettomuustutkimuksiin. Nyt tulisi oksennus jos pitäisi polttaa, mua kuvottaa jo kun näen jonkun polttavan.
 
Hassua että teillä muilla on noita raskausoireita, mutta mä en tietäs tästä raskaudesta mitään jos ei olis tullu plussaa tikkuun. :eek:
Eipä kyllä edellisilläkään kerroilla ole ollut pahoja oireita näin alussa, lopussa sitten suonenvetoa ja issiasvaivoja.

Mä soittelin viime viikolla nauvolaan, kun tiedän aikojen olevan kortilla, kun haluan aamuaikoja, ennen duuniin menoa. Vaikka pitäisihän töistä saada vapaata neuvolassa käyntiä varten, en vaan ihan vielä ajatellut kertoa asiasta töissä. Mites muut? Milloin meinaatte töissä asiasta mainita?

Mä sain ekan ultra-ajan 13.8. ja varmaan ainakin silloin mies koettaa päästä mukaan. Esikon aikaan oli joka neuvola kerralla mukana, nyt varmaan vaan ultrissa.

Korven tyttö ja pikkukolmonen 6+2
 
Huh, huh. Heippa vaan kaikille! Kiva lukea, että muillakaan ei ole hirmuisesti oireita. Itsekin välillä ihan ääneen miehelle oon pohtinut, että liekö masussa ketään, kun oireita ei juuri ole. Vatsaa nippailee ja nälkä on selvemmin, ei tosin aiempaa useammin, koska syödään "lapsiperheen" ajoissa... heh. Yskä vaivaa edelleen, jotenkin pelottaa yskiä, jos se pussi vaikka irtoaakin?! Onkohan se mahdollista?

Rhea: Mietin ihan samaa, ottaako mies mukaan neuvolaan. Jos muutkin ottaa ja se on ihan normaalia, niin mikäpä ettei. Varsinkin jos työvuorot sen sallii. Miehet tuskin saa palkallista vapaata äitiysneuvolan takia! :LOL:

Korven tyttö: Mie pohdin tuossa töissä kertomisesta sellaista, että kertoisin ehkä rehtorille sit 12 vkon kohdalla ja jos muut kyselee (eli jos näkyy tms.) niin sit. Viimeistään varmaan synttäreideni aikaan syyskuussa laitan kakun viereen lapun, jossa julkistan, jos kaikki ei vielä tiedä tms.

Nyt pakko mennä murkinalle, edellisestä kerrasta jo liian kauan!

Misupai ja Helmisuurimo 5+6
 
Päivä meni Suomenlinnassa seikkaillessa ja kun kotiin pääsi niin se oli sitten siinä. Mua väsyttää paljon ja ihan koko ajan. |O Samaten olen huomannut että aamulla jo herätessä on nälkä, mitä ei ennen ole ollut. Ja päivän mittaan maistuu ruoka, välipalat ja kaiken maailman herkut. Maha edelleenkin ihan pallona. Ihan käsittämätöntä miten näin alussa voi jo tuntua siltä ettei housut meinaa mahtua päälle. Esikoisesta mahduin normihousuihin ainakin viikolle 20.

Veera-81 ja nimetön masuasukki 4+4(työnimi mietinnässä )
 
Papagena: Me ollaan ainakin ihan rohkeesti ilahdutettu toisiamme. Kyllä mä eilen miehelle sanoin että mitäs jos toi tyyppi suuttuu kun tökitään, mut eipä ukko uskonut :) Joten ei muuta kuin antaa palaa!! =)


Sohvaan kiinni kasvanut Veera ja tää nimetön
 
Olin tosiaan tänään eka kertaa neuvolassa,ihan vaan tietoja antamassa ja uusia aikoja saamassa. :)
Seuraava aika,lääkäri+neuvola on 7.8 ja sit eka ultra on 22.8 IIK! Jänskättää...

Enne; Mä kävin edellisestä raskudesta sokerirasituksessa ja niin se on edessä nytkin ylipainon takia.

Jiksu; Ihana kuulla,että teitä on onnistanut niin pitkän yrityksen jälkeen! :heart: Onnee odotuksen odotukseen! :hug:

Papagena; :LOL: Saitpa mut nauramaan pierujutuilles, vaikka ei se oo kivaa ku on ilmavaivoja... :/ Kokemusta on... :ashamed:
Onnee tupakanpolton lopetukseen! :)

Mä lopetin heti kun sain tietää raskaudesta. Aiemmin poltin aika vähän,aski kesti viikon,paitti ku lähti viihteelle,niin sit meni ainakin aski. :x
Mulle sano yks tuttu terkka,et rautaa voi syyä raskausaikanakin.

Meillä ei mies luultavasti tuu neuvolakäynneille mukaan,mutta ultraan sit ainakin taas tulee. :)

Foolihappoo en syä,mut muita vitamiinejä mm.magnesiumia ja sinkkiä.
Kuulin,että on hyvä jatkaa edelleen sinkin syöntiä raskausaikanakin, tulee kuulemma fiksuja lapsia. :D Saapi nähdä... ;)
Onko kukaan kuullu samaa?

Nyt unimatti oottaa,on aamulla aikanen herätys! |O
Väsyttää silti vaikka menis kuin aikasin nukkuun....
Ja mahassa tuntuu nippailua,pissittää ja välillä etoo niin pirusti, mutta en oo oksennellu tässäkään raskaudessa...
Olkaa te onnellisia kellä ei oo oireita,en usko sen heti tarkoittavan sitä että jokin olisi vialla. Täytyy yrittää ajatella positiivisesti! :heart:

Tervetuloo uudet plussaajat! :heart:

Mamuliini ja masuasukki 6+1
 
Papagena: Samaa mietin. Jotenkin pelottaa, että jotain tapahtuu, jos liikaa innostuu. Ollaan heiluteltu peittoja suht normaalisti. Tosin reissussa ei niin voinu, ku oli muitakin lähietäisyydellä. Mut ehkä on kuitenkin oltu varovasempia, kun tarkemmin ajattelen.

Onks kellekään tullu vielä hirmuisia himotuksia? MIulla ei ainakaan vielä pahemmin. Jotenkin makea ei maistu niinku aiemmin, vaikka tarjolla olisi. Nytkin popsin viinirypäleitä. Mitäs kaikkea sitä ei saa mielellään syödä? MAksamakkaraa ainaskaan, harmi, mun suurta herkkua!

Hmm, käynpä vilkaisemassa vaunutarjontaa... vähän aikasta, mut pakko...
 
Pitkästä aikaa!!Olipas luettavaa....silmät kierossa luin ja osa jutuista varmaan meni ohi....

Tultiin tänään mökiltä ja huomenna on kummipojan synttärit ja torstaina taas reissuun, veneilee, en ole sellaista koskaan tehnyt, kivaa!!Ollaan siellä viikko ja sitten taas mökille toiseksi viikoksi ja sitten alkaa uusi duuni.
Mulla ei kanssa ole oireita, onneksi en ole ainut..joskus tulee jotain pieniä, mutta ne voisi olla muutenkin. Tissit on vähän aremmat.

Kyllä mä luulen että jos vaan näkyy kumpi on niin kertokoon!mulle on aivan sama kumpi tulee, esikoinen kun on!! Missä vaiheessa muuten se voi näkyä? Mä olen kanssa ihan ummikko noiden ultrista, mutta eiköhän ne neuvolassa kerro! Mies tulee ekaan neuvolaan, musta on hyvä se ottaa mukaan! Nyt varmaan mieheni on jo enemmän tässä mukana, puhuu jo juttuja lapsista!!Onneksi, m'ä luulen ettei se oikeen hokannut niin alussa ja kun se oli viime viikon yksin kotona, niin sillä oli aikaa miettiä tätä! Mä en kyllä itsekään oikeen usko vielä... :) kunhan siellä vaan on kaikki hyvin.

Ihanaa kun porukka on lisääntynyt, olen vaan sekaisin kaikista...en varmaankaan ole ainut...mutta eiköhaän tässä 9kk aikana tutustuta :LOL:

Mä lähen värjäilee hiuksia, eihän tässä voi kohta peiliin katsoa... :LOL: niin ja noi ihmeen näppylät naamassa, miä ne on...???? :LOL: tollasia ei ollu ennen.... |O

Tuizu ja tyyppi 6+2(miehen antama kutsumanimi... =) )
 
Täällä ilmottautuu joukkoon tänään plussannut mamma! Aamulla tein testin ja kaks viivaa siihen ilmesty :) Ihanaa!
Laskettuaika on 5.3. laskurin mukaan. Ja toinen lapsi tulossa. Esikoinen täyttää perjantaina 9kk, synty siis 13.10.06 :heart:

Ootte olleet ahkeria kirjottaan, en kerenny kaikkia kirjotuksia lukemaan, paremmalla aikaa sitten.

Neuvolaan en oo vielä varannu aikaa enkä varhaisultraan. Huomenna täytyy kyllä alkaa soittelemaan niitä aikoja.

Emildan rv 5+6
 
Piti vielä tulla kirjottaan oireista. Mulla ei siis oo yhtään mitään raskaus-oireita. Esikoista odottaessa aloin oksentaa jo rv 4 ja sitä jatku rv15 loppuun asti. Se oli kyllä ihan kamalaa pahoinvointia. Yölläkin välillä heräsin oksentamaan. Monista tuoksuista tuli ihan :x olo ja paljon jäi ruoka-aineita pois ruokavaliosta kun ei vaan voinu kuvitellakaan että olisin syönyt esim. viinirypäleitä. Väsymys paino koko ajan ja rintoja aristi.

Siks tuntuu nyt hassulta että onko meille oikeesti tulossa toinen vauva kun ei oo yhtään mitään oireita. Toisaalta, olis kyllä ihana kokea sellainenkin raskaus että olo olis mitä parhain! =)
 
täälläkin on olo vähän pöllähtänyt, että voiko tämä olla totta. neljä vuotta oli hormonikierukka ja poisoton jälkeen tuli vain yhdet menkat ja sitten plussattiin. tuntuu jotenkin uskomattomalta. juhannuksen alla oltiin vielä pahassa kolarissakin mutta ei näyttänyt onneksi haittaavan masuasukin oloa. nyt on vain täällä neuvolat kiinni joten ei saa asiaa mitenkään eteenpäin :(
 
Täältäkin vielä liittyisi joukkoonne yksi uusi odottaja näin illan hämyssä! Olen jo jonkun aikaa lueskellut tätä teidän ketjua ja nyt yritän itsekin jotain kirjoitella sikälimikäli tämä nyt onnistuu, kun en ole aiemmin näihin kirjoitellut ja koko tietokonekin ostettiin vasta hiljattain...

Odotan kolmatta lasta (aiemmin poika 9v ja tyttö8kk) ja laskurin mukaan LA 5.3. Minulla ei ole oikeastaan ollut vielä mitään raskausoireita, enkä ole neuvola-aikaakaan varaillut. Olo myös itsellä hieman pöllähtänyt vielä, että ei tätä oikein todeksi tahdo uskoa....Mutta tosi onnellinen tietysti!

Olive =)
 
Ei antanu lääkäri paljoa toivoa. Tutkittaessa jäi klimppistä verta hanskaan. Kyllä sitä nyt ihan housuihin asti tippuu, toivo meni.
Nyt täytyy vaan odotella, että hanat aukee kunnolla.
Arvasin, että jotain on pielessä kun ei mulla oo ollu mitään oireita.

Kuuluuko kohdunnapukan aueta tässä vaiheessa? Kun se on edelleen kova ja takana..!?

Ahdistaa niin helve*isti! :'(
 

Yhteistyössä