~~~MAALISMASUT 2008~~~Syyskuussa

Tää kipu on sellasta lähes kokoajan tuntuvaa, välillä voimakasta ja välillä pientä, mutta ei mee kuitenkaan pois kokonaan edes välillä. Kipu tuntuu vatsan molemmin puolin sellasena nipistyksenä ja paineena. Niinku jännittäis ihan hirveesti jotain asiaa ja samalla ois pidätelly jo monta tuntia. Tiiättekö? Lääkäri sano liittyvän kohdun kasvuun, mutta tää on jo viides päivä ja kipu on jatkuvaa. Ihan kummallista ja tosi ahdistava olo. Soitan neuvolaan tossa 12 maissa ku puhelinpäivystys alkaa ja sanon, että tuun nyt. :kieh: Niin ja vatsa on kyllä toiminu ihan hyvin, melkeen liianki hyvin, eikä pissatessa tms. oo mitään kipua.

Mullakaan ei tosiaan sen kummemmin enää oo oireita muuten.

Miten te jaksatte jo innostua joulusta.. se tuntuu niin kaukaselta. Meillä on nyt 5vko aikaa ttehdä opinnäytetyö ja päättää missä halutaan asua ku vauva tulee. Ois niin ihana olla jo Kokkolassa ennen joulua, ettei tarvitse olla porukoilla koko joulua elukoiden kanssa, vaan sais oman kodin laittaa joulukuosiin ja mennä sinne sitten jouluruuan ja pukin jälkeen. :xmas:

Onko muut miettiny kummiasioita? Meillä ei oo ketään, jota vois pyytää. :(
 
Huomenta vaan!

Viime yö oli jo normaali! Tyttö ei heränny kertaakaan ja tänään meni reippaana päivähoitoon. Siellä oli jo kaivattu ja vastaanotto oli kiva =)
Nyt oon vielä kotona ja mies pitää pekkasen ni ollaan kaksin, ihan mukavaa!

Joulusta vielä.. Me mennään joka joulu mun äidin luo viettämään joulua! Aluksi saunotaan, sitten syödään ja myöhemmin tulee pukki ja iltasella istutaan iltaa ja pelaillaan pelejä. Tää on traditio joka jatkuu varmaan niin kauan ku kutsu tulee ;) Nyt meillä on uus kotiki tänä jouluna ja en malttais odottaa et pääsee koristelee! :xmas:

Kaks viikkoo on mun flunssa kestäny ja nyt vaikuttais et alkais menee ohi, vihdoin. :snotty:

Mulla kans hiukset nätit ja kiiltää, ees jotain hyvää :)

Jatketaan myöhemmin!

Suvitus+poika 14+5
 
Loka
Kummit on valittu ja pyydettykin jo ;)
Miulla on tosi hyvä mieli eilisen lääkärireissun takia sen takia et lääkärikin tunsi pienen liikkeet eli pikkanen voi hyvin ja mitään hälyyttävää ei siis ole.
Mut kyllä miua ärsyttää nää supparit mitkä tulee heti ku vähänkään kumartelen,kurkottelen,pyyhin pölyjä,siivoan, nostelen tai kävelen pidempiä matkoja.
Ja eilen illalla 2 km lenkin jälkeen oli niiiiiin kipee selkä ettei oo ikinä ollu. Sauna ja lämmin suihku autto hetkellisesti mut muuten sitte kävelinki ympäri asuntoa ihan ku se ainoastaan helpotti. Tuli ihan mieleen synnytysvideot :| 1000mg panadolin otin ja se autto puolisen tuntia.

Loka ja Tirriäinen 15+6
 
Kirjoittelin jo pitkät pätkät ja kaikki katos, joten aloitetaan alusta!!

Täälläkin odotellaan jo joulua! Se on niin ihanaa. Kaikki ruuat, tunnelma, joulutavarat, kuusi ja sen koristelu, kynttilät ja tietenkin myös lahjat. Itse en niin hirveesti kaipaa, mutta tytölle on sitten kiva hommata kaikkea. Tänä jouluna jo ymmärtää niitten päällä vähän enemmän kun viime jouluna!! Joulua vietetään vuorollaan vanhempieni luona, sisarenie luona tai kotona, koko porukalla. Tänä jouluna ollaan menossa vanhempieni luokse syömään ja pukkia oottamaan, mutta saunassa käydään jo aamusta kotona. Kohtahan sitä saa ruveta hankkimaan ensimmäisiä lahjoja ja kaivamaan ulkovaloja esillä!! :LOL:

Sitten on ollut puhetta synnytyksestä. Tyttö syntyi normaalisti alakautta ja jos vaan mahdollista niin toivon todella että myös tämän tulevan kaverin saisin synnyttää normaalisti. Oon kuullut niin paljon hirveitä juttuja, kuinka kipeä se leikkaushaava voi olla. en halua omalle kohdalle!! Täytyy kyllä nostaa hattua tälläisille äideille, jotka leikattu. Kuitenkin hoitavat lastaan siinä missä normaaliin tapaan synnyttäneet, vaikka haava tosi kipee! Eikös siitä leikkauksesta paranekkin paljon hitaammin kuin norm. synnytyksestä? En siis ymmärrä sellaisia ihmisiä, joiden mielestä äiti joka ei ole synnyttänyt alakautta, on jotenkin huonompi äiti kuin sellainen joku synnyttynyt alakautta!! Miten se synnytystapa vaikuttaa äitiyteen? Ymmärtääköhän tästä kukaan mitään!!

Muumi82 ja eppu 17+2
 
Tääl hiivatulehdus kummittelee, mut jospa toi apteekin lääkitys auttas mahdollisimman pian.. myös migreeni iski päälle eikä siihen auta oikein ku nukkuminen, mikä ei nyt oo mahdollista enneku isäntä palaa kotiin joskus viiden maissa.. pikkumieskin on viel huonolla tuulella, ainoa asia joka saa hymyyn tällä hetkellä on se että viikkoja tuli taas täydet!

enne ja aarre tasan 16
 
ja täällä taas :wave:

Mulla iski kauhee ahistus päälle tästä syömisestä :ashamed: Koko ajan tekis mieli syödä jotain ja oon kohta norsun kokonen.. Itsetunto alkaa taas laskee oikeen romahtaen :ashamed:

Mä en osaa kuvitella asuvani 'eimissään'. Koko iän asunu helsingissä ja täällä uskon myös meidän pysyvän. Ihan hulluna pidän ajatusta että lähimpään ruokakauppaan olis useampi kymmenen kilsaa :eek: Mulla se lähin ruokakauppa on tossa tien yli ku kävelee eikä sinnekään jaksa aina mennä :whistle: Ja tässä kilometrin säteellä on kolme alepaa, kaks k-kauppaa ja jotain muita pikkukauppoja + kioskit..

Mä yritin sillon aiemmin tota kummijuttua pohtia mut meni ilmeisesti kaikilta ohi :snotty: Ku me pähkäillään kans kummien kans ja sillon kyselin et voiko toisella lapsella olla samoja kummeja ku ekalla?
Vaihtoehdot on niin vähissä..

Nyt taas mässäilee..

Suvitus+poika 14+5
 
kun siellä terkkarin vastaanotolla olen nyt harjottelussa niin Hb on kans tullu tsekattua ja on niinkin hyvä kuin 141, että ei se tätä mun oireilua selitä! Tämän päiväisen jälkeen olen taas iiihan puhki, enkä tietenkään saanu puhelinajalla soitettua neuvolaan :kieh: Ärsyttävää kun ei voi soittaa sillon kun itselle sopii ja hätä on suurin eikös!!!
Ihanaa nyt 3vp ja launataina lähdetään tallinaan sinne uuteen kylpylään yöks :) Varasin itselleni hierontaa ja kampaajan ja olen kyllä kummankin tarpeessa ;) Hieronta täytynee varmaan hoitaa jotenkin istualtaan tässä vaiheessa kun vatsallaan olo ei tunnu enää hyvältä! Vatsa tosin pienentynyt viime viikosta vai turvotusko laskenut? Kaikki muut raskausoireet jotenki lopahtaneet, mutta yöllä pitää herätä pissalle!
Nyt mun pitäs jaksaa ryömiä postilaatikolle kts onko dobbler tullut, mutta sitä vähään en jaksais.Jos on tullu lähden kyllä samantein postiin, niin kausn sitä vempainta jo odotettu, että pakko saada jo tietää onko masussa enää ketään.

Kummiasiaa ei ole uskaltanut vielä edes ajatella, mutta joku parhaista kavereista saa haasteen vastaan.En tosin tiedä kun niillä on jo ennestään paljon kummilapsia, että miten suhtautuvat pyyntöön!


 
Tervetuloa uusille!! :flower:
Myymälle ja Gardenialle suuren suuri :hug:

Täällä jo joulusta puhutaan. Odotan sitä innolla ja kauhulla. Odotan sitä tunnelmaa ja hyvää ruokaa. Ja on meidän tytön ensimmäinen joulu :D
Kauhulla odotan sitä missä me joulu vietetään. ALuksi oli tarkoitus että kaikki olisi tullut meille uuteen kotiin, mutta sitä ei ehditä saada jouluksi valmiiksi. Tähän asti on oltu vuoro jouluin molempien vanhempien luona, mutta nyt haluaisin kaikki samaan paikkaan ja samanlaisia toiveita myös minun äiti on esittänyt. Koska meidän tyttö on molempien ensimmäinen lapsenlapsi niin eka joulu on varmasti kaikille tärkeä. Eikä meidän muilla sisaruksilla ole perhettä. Mutta, mutta.. Anoppi on hieman hankalaluontoinen, eikä oikein hyvin tule toimeen minun äitini kanssa, niin siinäkin on hieman haastetta. Et saa nähdä miten meidän joulu järjestyy vai ollaanko kolmistaan täällä meidän pienessä asunnossa. Lahjojen oston olen aikonut aloittaa hyvissä ajoin kun ei se raha kasva puissa.

Kummeista oli puhetta, niin ollaan jo hieman niitä mietitty, yksi varma kummi on, minun pikkuveli. Oltas otettu tytölle jo kummiksi mut hän ei ehtiny käydä rippikoulua, luvattiin et pääsee seuraavalle kummiksi, eikä näköjään tarvinnu kauaa oottaa. :D
Synnytyksestä oli myös juttua, niin tytön synnytin alateitse ja toivon että voin synnyttää tämän toisenkin. Avautumis vaihe oli tuskaa ja kesti 18h ennen kuin pääsin synnytyssaliin. Olin osastolla sen yön ku vedet meni kotiin mutta supistuksia ei juuri tullu. Epiduraalin jälkeen en tuntenut minkäänlaista kipua ja kaikki sujui oikein hyvin. Synnytyksen jälkeen tuntui että ois voinu kotia lähtä samontein. :D
Suvitus Mun mielestä voi olla samoja kummeja kuin mitä toisellakin lapsella on.
Omassa navassa ei juurikaan muutoksia. Masu on hieman kasvanu. Tänään ollu mahtava päivä. Heti aamusta oli niin energinen olo, käytiin tytön kanssa ulkona lenkillä ja samalla käveltiin meidän tontin ohi kun siellä nostettiin elementtejä. Vihdoin alkaa rakennuksellaki tapahtua jotaki :D
Tulipas kirjoitettua. Toivottavasti jaksoitte lukia.

Maria ja Pikkukakkonen 16+6 :heart:
 
Mukavan kirkasta syysiltapäivää kaikille! Ja uusille kovasti tervetuloa! Täällä on saatu suursiivous päätökseen, se on se joka kuukauden suurin ponnistus... :LOL: Kaupassa meinattiin vielä lenkkeillä, jottei huomenna tartte kaikkien muiden kanssa yhtäaikaa.

Kummiasia on meillä jo hoidettu hyvissä ajoin. Mun pikkuveli, miehen pikkusisko ja sit mun hyvä ystävä ja mun poikamiesserkku. Ja kaikki tietää jo vauvasta. Omasta kummipojasta saimme tietää seuraavana päivänä, kun hän syntyi.

Kyllä miekin jo odotan joulua! Ihania ostoksia ja sitä rauhallista tunnelmaa kotona. Glögiä pitää juoda paljon ja sitä me hamstrataan aina koko kevään tarpeiksi asti... outoja ollaan. Viime keväisiä alettiin juoda tällä viikolla...

Oma napa kulkee hyvin mukana. Liikkeitä tuntuu toisinaan paljon, toisina päivinä vain kerran. Ainakin siis luulen niiden olevan liikkeitä! Toki sitä välillä miettii, että onhan kaikki varmasti hyvin. Mut kai jos jotain vakavaa olisi, siitä olisi jotain oireitakin, tai sitten ei... Rakenneultraa ootetaan kovasti, se on viikon päästä. Onkohan siitä vaaraa, jos välillä nukun mahallaan (mulla vain ihan pieni masu), kun ei mitään kipuja tms. oo tullut. Kai se luonto hoitaa sen, että ei pääse edes kääntymään masulleen, kun masu on iso!

Nyt kauppaan! Pitää ehkä ostaa herkkuja!

Misupai ja Helmis 16+5
 
Heissan teille kaikille uusille ja vanhoille =) Mun LA muuttui joten nyt se on 26.3. joten voitteko päivittää se oikein listaan... Täällä on keskultelu imetystyynystä paljon ja mä tein nyt sitten itselleni hankinnan ja ostin sellaisen nyt tätä toista odottaessa.. Totesin sen niin älyttömän hyväksi viimeksi leikkauksen jälkeen että nyt se oli jo sitten pakollinen hankinta! Suosittelen ainakin sellaiselle joka ei osaa imettää makuulta käsin!!!
 
Liian iso perhoseksi muutin sun LA:n listaan :)

En jaksa nyt kirjotella tän enempää, ollu ihan kauhee päänsärky taas koko päivän, olin tyttöjen ja koiran kanssa vähän rannalla kävelemässä ja tytöt leikkimässä ja pikkasen helpotti oloa ni en viitti olla nyt koneella kauempaa ettei ala taas jyskyttään.

Kauniita unia maalismasut!

:heart: :Ninni ja Kultsi 14+4 :heart: :heart:
 
Muumi82 pohti sektiohaavan kipeyttä ja synnytystapa-asioita... Omalta kohdaltani voin kertoa, että vaikka toki haava tuntui ikävältä, kipu oli sellaista "positiivista" kipua.
Siis vauva oli niin ihana ja tervetullut, etten pohtinut leikkaushaavaa yhtään. Ja vertauksen vuoksi sektion jälkeen en sairaalasta päästyäni syönyt yhtään särkylääkettä ja viisurinpoiston jälkeen vedin kolme viikkoa Panacodeja.

Suvitus, et oo yksin ton syöpöttelyn kanssa. Itse voisin myös syödä aivan koko ajan.
Mulla itseinhoa lisää vielä se, etten flunssan takia voi liikkua ollenkaan. Kolmatta viikkoa tauti päällä ja lisänä kuusipäiväiset työviikot + huono ruokailu, yök.

Onneksi enää kaksi vaivaista työpäivää ja sitten alkaa "loma". Aion hoitaaa itseni kuntoon, aloittaa varovaiset kävelylenkit ja myös paremmin keskittyä siihen, mitä menee suusta alas.

Kummeista... Ollaan ihan pulassa ton kummiasian kanssa. Pojan kummeina ovat molemmat siskot itseltä ja mieheltä. Ollut molemmissa tapauksissa huono valinta, kumpikaan ei pyytämättä vietä lainkaan kummipoikansa kanssa aikaa.
Meillä on tosi paljon tuttuja ja kavereita, mutta jotenkin vaan kukaan ei tunnu niin läheiseltä, että voisi pyytää kummiksi.

Tämmöisiä yöllisiä pohdintoja täällä, enpä olekaan onneksi valvonut pitkään aikaan.
t. pikkuvaemo ja -kakkonen
 
Meillä ovat lapset kerrankin ajoissa lähdössä kouluun..niin kerkesin istahtaa tähän tietsikan ääreen muutamaksi hetkeksi...on vähän niinkuin henkireikä mulle.

Kummiasiasta...meilläkin ovat kummit sellasii tavaranlähettäjii. Ei oo oikeen kukaan silleen oikeesti mun mielestä innostunut asiasta. Meilläkin kun on näitä lapsia enemmänkin, niin olis mukavaa, jos joku kummi joskus viettäis ihan oikeesti aikaa kummilastensa kanssa. Ja kortit ois sellanen halpa muistamisen väline. Vähän kyllästyttää taas pyytää joitakin...kun se on vaan ne ristiäiset ja sitten ainakin mun mielestä on vähän vaivaantunutta toimintaa. Meillä ei itellämme oo yhtään kummilasta mutta jahka nuo meidän sisarukset alkaa lisääntymään, niin sitten näytetään miten kummilapsii hoidellaan :saint:

Leikkausasioista siis sektiosta ei itselläni oo kokemusta...koputtaa puuta...Mulla ovat kaikki lapset syntyneet alakautta (ja toiv. Mulperikin syntyy). Mä nimittäin kammoksun tosi paljon leikkauksia ja neuloja...luomusti vaan ilman kipulääkitystä. En oo mikään friikki ja haluu korostaa tuota ilman kivunlievitystä selviimistä (en mikään sankari), mutta se on vaan mun juttu. Kukin tehköön tyylillään. Pääasia, että lapsi syntyy...keinolla tai toisella. Niin, neljännen kanssa mulle suositeltiin sektioo...ja lääkääri sanoi, että oli vähän kauhuissaan kun en suostunut. Vauvan mitat olivat sen verran isot, että lääkäri pelkäsi, että ois jäänyt kiinni kuin korkki...ja ois joutunut hätäsektioimaan...onneksi kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin ja vauva syntyi...vaikka tiukkaa olikin :)

Mä tässä odottelen soittoo sieltä äippäpolilta...vähän taas jänskättää, että mitä aikovat.

Mamma Muu+Mulperi 14 + risat
 
Olipas mukavan tuntuinen ilma tänä aamuna. Ei oikein olis huvittanut tänne töihin sisätiloihin tulla homehtumaan.

Kummiasiasta, meillä on kyllä ehdokkaat mietittynä ja kaksi heistä (sukulaisia) ovat ns. varmoja, eli selvästi itse tuoneet esille, että ovat valmiita tehtävään. Kaksi muuta ovat ystäväpariskunta, jotka luultavasti myös mielellään tehtävän vastaanottavat. Kenellekkään emme vielä ole asiasta puhuneet, mutta kyllä ennen syntymää asia varmasti puheeksi otetaan.

Neuvolakuulumisia: Hb oli vain 105, eli luultavasti tämä päänsärky ja väsymys johtuu paljon siitä. Tänään täytyy mennä hakemaan rautatabletit apteekista. Muuten oli kaikki ok. Sydänäänet kuului hyvin ja th vielä katsoi ultralla. Oli todella vanha kone ja hoitaja sanoi, ettei hän ole mitenkään asiantuntija, mutta nähtiin kuitenkin jotain. Kovin siellä pikkukaveri vilkutteli.

Sain myös ajan ylimääräiseen ultraan jo 1.10, koska olen jotenkin niin huolissani ja meillä noita ongelmia on ollut. Lisäksi laittaa lähetteen äippäpolille, jonne menen sitten juttelemaan kontrolleista. Luultavasti vanhaa sektiohaavaa yritetään tarkkailla ja joskus viikolla 35 jo katsotaan keuhkojen tilanne ja jos ok, niin leikataan hyvissä ajoin.

Vähän mieltä rauhoitti, että ainakin näillä näkymin kaikki olisi ok.

Nyt en enää muista mitä muuta piti sanoa, mutta palailen myöhemmin.

Oonaliina 14+2
 
Pikkuvaemo on taas näköjään alkanu herään öisin, vai? Älä ota taas tavaksi =) . Mä heräsin kans yöllä kolmen jälkeen ku mies tuli töistä enkä meinannu millään saada unta vaikka sängyssä pysyinki. Herätys ois vasta ysiltä mut kasilta taas nousin. Ärsyttävää ku ei voi nukkuu sillon ku sais.

Mulla tämä ja huominen päivä töitä, sit taas 4 vapaata. Ollaan miehen kans päätetty pitää talvilomat jo lokakuussa samaan aikaan koulun syysloman kanssa ku mä meinaan kuitenki viimestään joulun jälkeen jäädä kotiin ( selkä ei kestä töitä kuitenkaan kauempaa, hyvä jos siihen asti ) ja mies pitää sit isyyslomaa ku on vauva syntyny ni ihan kiva etg on jo nyt syksyllä sit vähän lomaa molemmilla.

Kummeista ollu kovasti keskustelua, meillä suurinpiirtein selvillä ketkä kummeiksi haluttais. Meillä kans tosi laaja ystäväpiiri et voi tulla hankaluuksia valintojen suhteen. Mut eiköhän saada valittua ja toivottavasti he sit kans suostuvat =) .

Mulla neuvola tasan kahden viikon päästä, tuntuu et on jo ikuisuus siitä ku viimeks olin. Mut tällasta tää alkuaika on. Montako kertaa teillä on neuvolalääkäri raskauden aikana? Täällä ei ilmeisesti ku 2 kertaa, ainki ennen on niin ollu.

Sektiosta ei mullakaan kokemusta, alakautta on molemmat neidit putkahtanu maailmaan. Ja niin toivottavasti tälläkin kertaa. Kipulääkistystä haluan, epiduraali ihan ykkönen! Kaasua koitin esikon synnytyksessä mut mulle tuli siitä vaan paha olo, kamalaa ainetta! Jälkisupistukset vaan kauhistuttaa, on kuulemma pahemmat kerta kerralta, esikon kanssa ei tullu ollenkaan, mut kuopuksen kanssa tuli ja olin ihan pihalla et mitä nää on kun ei kukaan ollu niistä sanallakaan puhunu :/

Misupai sait mutkin nyt himoitseen glögiä! Me juodaan kans talvisin paljon glögiä, alkon sellaista useimmiten mut täytyy nyt sit tyytyä kaupan holittomiin. Ainaki Marlilla on mun mielestä ihan hyvää, sit meillä on ollu töissä yhtä glögiä mistä mulle ja tosi monelle muullekin tuli huono olo, oiskohan ollu Helleforsin, en oo ihan varma...

Mä sain eilen taas kullanmurulta muistutuksen olemassaolosta, illalla pikkunen monotti taas ihanasti kylkeen.
Masullaan pystyn vielä onneks nukkuun, mut en usko et kauan sitä enää voi, kauheeta tulee oleen loppuraskauden yöt kun nukun normaalisti aina mahallaan. Tarvii taas kaivaa toinen peitto minkä saa sit aseteltuu haarojen väliin et pystyy oleen ees puoliks mahallaan.

Eiköhän siinä sit taas ollu juttua kerrakseen, ette varmaan jaksa noin pitkää sepustusta edes lukee...

:heart: :Ninni ja Kultsi 14+5 :heart: :heart:
 
Vapaapäivä ja olen jo ollut hereillä seiskasta asti, vaikka piti nukkua pitkään! Eilen se dobbler viimein tuli ja...ensin ei kuulunut kun oma syke ja aloin jo hätääntymään mutta mies sitten löysi sen oikean sykkeen joka 150 pintaan :) Aamulla olin tietty heti ensimmäiseksi kuulokkeet korvilla ja sain itsekkin ne kuuluviin joten vih viu!!! Toivottavasti en tule dobbler riippuvaiseksi :eek:
Lupaavalta näyttää vkonlopun säät, sataa sataa ja sataa! Olin suunnitellu sauvakävelyä tälle aamlle ja olis muuten ensim.kerta yli kk kun millään lailla liikkuisin siis liikkumalla muuta kuin autolle, mutta taitaa se nytkin jäädä.Onko kukaan Helsinkiläinen muuten tietonen, onko liikkulalla vielä mamma jumppaa kun en enää 2vk ole päässyt kotisivuille mitä kautta jumppaliput pitäs tilata??? Sinnekkin olin niin kovin menossa, mutta sitäkään ei tietty enää ole :(
Mukavaa viikonloppua kaikille ja pysykää terveinä =)
 
Töissä taasen ja vähän meinaa väsymys painaa, vaikka viimekin yönä nukuin tosi hyvät yöunet. Mä luulen että hemppa alkaa taas heitellä, täytyy varmaan tänään pyytää jotakuta katsomaan se. Mä oon vaan niin huono noiden rautavalmisteiden kanssa, kun en muista koskaan aamuisin ottaa. :| pakko nyt vähän kyllä terästäytyä ku 3-4 aikaan joka ainoa iltapäivä iskee ihan ylitsepääsemätön väsymys, ja yleensä vielä lisukkeena mukavan mojova migreeni ...

Kiva et tutteli oot viimein saanu dopplerin, ja :heart: äänetkin! :)

Sitten noista gallupeista. Kummit on meillä jo päätetty ja pyydetty varmaankin yhtä lukuunottamatta. Minä halusin ehdottomasti pikkusiskoni ja parhaimman ystäväni esikoislapseni kummeiksi. :heart: Mieheni pikkuveli on lupautunut hoitamaan sylikummin tehtävää, sitä sen touhotusta on mukava ollu katsoa, miten se jo valmiiks suunnittelee miten tehtävänsä hoitaa ja on selvästi ylpeä =) Viimeisen kummin valinnan olen suonut miehelleni, hän vielä miettii kenet ystävistään valitsee.

Joulua ootan minäkin kauheesti ! :xmas: Senkin takia että tämä on ensimmäinen joulu joka vietetään miehen kanssa yhdessä. Ollaan varmaankin tämä joulu minun äitini ja sukulaisteni kanssa, meillä on ollut tapana olla jouluisin isolla porukalla, muutaman kerran olemme vuokranneet ison mökin Tahkolta / Vuokatista. Odotan jouluruokiakin ihan kamalasti! Meidän suvussa panostetaan joulukaloihin lähes yhtä paljon kuin kinkkuun ja laatikoihin. Erikoisuus ovat mäti-smetana-sipuli leivät, jotka joudun tänä vuonna hampaita kiristellen jättämään väliin listeriavaaran vuoksi. :'( Mutta onneksi on kaikkia ihania sillejä, savusiikaa, kinkkua ja suosikkiani porkkanalaatikkoa. Namnam! <3

Onpas jouluisat tunnelmat... :D
mama-L & Onni 15+1
 
Moi taas...

Ihan ekaks Mallalle onnittelut hyvistä uutisista!!! Vai on teille tyttö tulossa, tuntuu varmaan kivalta ku on jo ennestään 2 poikaa, vai?
Mun miehen 30-vuotispäivät oli sellaset 2-päiväset, lauantaina oli meiän koti täynnä kavereita ja sunnuntaina sukulaisia ja loppuja kavereita. Kovat oli juhlat, mitään sen erikoisempaa ei kuitenkaan ollu, ruokaa, juomaa ja musiikkia riitti, ja tietty hauskaa! Mulla edessä ens kesänä, saas nähdä jaksaako mitään järjestää ku on toi vauveliki =)

Ja sit Mama-L sulle ihan pikaseen vaan et mäti kanssa mun suurta herkkua ja oon sitä kyllä syöny ihan normaalisti nytkin, oon aatellu noita ruoka-asioita vähän silleen et syön mitä haluan. Esim. maksaa en syö IKINÄ normaalistikaan, eli en syö nytkään, mutta kaloja ja just tota mätiä oon kyllä syöny ihan rauhassa. :ashamed:

Eipä taas muuta...

:heart: :Ninni ja Kultsi 14+5
 
MÄ kirjottelin tänne kerranki pitkät pätkät, mut sitte ku lähetin sen tekstin, tää kone vaan iha jumittu, eikä se teksti näköjään tullu perille. EN nyt just jaksa kirjottaa sitä uusiks, mut katotaan, jos myöhemmin olis aikaa!

Mamma-86 rv12+5-13+3
 
Mä koin leikkauksen todella helpottavana asiana kun ensimäinen lapsi syntyi.. Katri meni yliaikaiseksi vaikka käynnistettiin maanantaista torstaihin ensin lääkkeillä ja sitten perjantaina lääkäri päätti että kalvot puhkaistaan ja laitetaan tippa kiihdyttämään supistuksia.. Kyllähän synnytys käynnistyi vauhdilla mutta mulla ei vaan paikat suostunut aukeamaan millään.. Se suoraan sanottuna kipu he.....ti kesti 10,5 tuntia ennenkuin päätyivät hätäsektioon. Mä olin itse todella huonossa kunnossa. Menetin litran verta ja lääkäri totesi että rautalääkkeitä ei tarvita mutta hoitaja antoi kyllä niitä että vahvistuisin vähän.. Kyllä mä myönnän että olin todella kipeä leikkauksen jälkeen ja kuitenkin oli vauva hoidettavana mutta kuitenkin oli sairaalan ihana henkilökunta kyllä hirveästi apuna, pakosti. Muistan sen hetken kun lääkäri lopulta antoi käskyn leikkauksen että en ole koskaan tuntenut mistään niin suurta helpotusta.. Ja kun lopulta kuulin että sain tyttövauvan niin kyyneleet virtasivat silmiin, niin kuin varmaan jokaiselle äidille ja isällekin sillä hetkellä.. Mä joudun nytkin sektioon mutta ei se kauheasti huoleta ehkä jopa tunnen helpotusta jollakin tapaa..
Mutta tämä nyt oli vain mun tarina eihän aina ole näin vaikeita tapauksia!!!
 
Ja taas moi :wave:

Kummijuttua vielä..
Meiän esikoisella kummeina mun sisko ja miehen veli + hänen avovaimonsa, jotka on parhaat mahdolliset kummit ikinä. Ollaan molempien kans läheisiä ja asutaan lähekkäin ja ollaan koko ajan yhteyksissä ja he ovat kiinnostuneita meiän tytöstä. Joskus olin ajatellu pyytää kummeiksi mun veljeä ja tämän vaimoa, mutta heille syntyi juuri neljäs lapsi ja heillä varmaan muitakin kummilapsia niin en usko että 'kerkeäisivät' paneutua kummin hommaan. Pelottaa vaan et he loukkaantuu asiasta :ashamed:
Mutta yksi varman kummi on mun pikkuveli, joka tosin vasta täyttää 11v. mutta toivon että hän suostuu :)

Mä yritin viime yönä nukkua mahallaan, mutta ei onnistunu. Tai pitkään aikaan en oo kokonaan mahallaan nukkunu mut silleen puoliks olin viime yönä ja aluks oli tukalaa mut sit tottu. Mut ku yritin asentoo vaihtaa ni ai hemputti! Ihan mielettömät kivut tuntu alavatsalla ja piti silleen sentti sentiltä hivuttaen vaihtaa asentoa, eli ei taida toi mahallaan nukkuminen enää sopia mulle :x

Miehelle jo ilmotin et imetystyyny ostetaan :D Kysyin veljen vaimolta mikä tyyny meillä oli lainassa ja sano et merkki on oloilo ja on yleinen ja saa monista paikoista. Eli heti ku ylimäärästä ni lähen sellasta metsästää B)

Ninni:
Meillä neuvolaääkäri on kolme kertaa odotusaikana.
Ai että jälkisupistukset olis pahempia kerta kerran jälkeen?? Hirveetä, mä olin esikoisen jälkeen jo ihan tuskissani niiden kanssa |O

Tuttelille onnittelut sykkeestä, oon kateellinen ku pääset kuuntelee :snotty:

Mallalle onnittelut hyvistä uutisista ja tytöstä :heart:

Mua harmittaa jouluruuissa ku en niin hirveesti niistä tykkää ja aina oon syöny hirveesti maksalaatikkoa, ku en sitä muuten syö ku jouluna ja nyt en saa sitäkään :'( Eli kinkkua, perunaa ja kalkkunaa, jes..

Suvitus+poika 14+6
 
Kylläpä te ootte olleet taas ahkeria kirjottajia =)

Mäkin voisin noihin kysymyksiin kommentoida.

Eli tuosta imetystyynystä: oon semmosen meinannut kyllä hankkia.Jotenkin tuntui tuon esikon kanssa imetys hankalalta kun pelasi tavallisten tyynyjen kanssa.Eli semmoseen nyt ainakin investoidaan.Onkokellään muuten tuota mollavauvan tyynyä?onko millanen käytössä?

Ja nuista kummeista,meinataan pyytää kaveripariskuntaa.Tämä nainen on meijän esikon kummi ja nyt ajateltiin että jos suostuvat kummeiksi pariskuntana ja tämä nainen olisi sylikummi.Ja sitten meinattiin miehen veljeä pyytää.Meilläkin nuita kevareita kyllä on mutta haluaisi kuitenkin sellaiset ketkä yhteyttä pitävät.Ainakin tämä nainen on ollut loistovalinta,pitää yhteyttä ja tykkää touhuta pojan kanssa. :heart:

Rhea:mikä sun tilanne on?

Joulua odotellaan kovasti.Yleensä ollaan oltu miehen vanhempien luona aattona mutta nyt tilanne on sikäli muuttunut että vanhemmat erosivat :(
Miehen isä oli kyllä jo kysynyt että mennäänkö sinne kuitenkin.Ja mehän mennään.Siellä on aina niin ihana joulutunnelma :heart: :xmas:

Kivut on mulla helpottanut ja eilen illalla kun telkkaria kattelin niin epeli antoi oikein mojovia potkuja jotka mieskin tunsi.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja voikaa hyvin.

Rohmutti ja epeli 15+5
 

Yhteistyössä