~~~MAALISMASUT 2008~~~Syyskuussa

Onnea LOE poikavarmistuksesta! Kävitkö yksityisellä vai missä kerrottiin?
Me mennään jossain välissä 4D:hen, tietääkö joku millä viikoilla olis paras aika?

Oon Ninnin kanssa täysin samoilla linjoilla ton syömishomman kanssa. Käyn itse yksityisessä neuvolassa erittäin kokeneella kätilö-th:lla ja hän sanoi, että nämä Suomen suositukset ovat kyllä todella tarkat.
Saman paikan lääkärit olivat myös sitä mieltä, että noin puolet listan tuotteista on sellaisia, joita voisi nauttia kohtuudella.

Mutta suomalaisäidit ovat tietenkin todella kuuliaisia ja ottavat ohjeen kuin ohjeen kirjaimellisesti. (Mistä ei tietenkään myöskään ole mitään haittaa)

Vähän sama kuin se WHO:n suositus siitä, että lapsia tulisi imettää kaksivuotiaiksi. Suositushan on tehty ajatellen niitä maita, joissa hygieniataso on heikko, eikä puhdasta vettä ja ruokaa ole tarjolla.

Täytyy muuten ottaa toi LOE:n kätilön ohje sitruunavedestä myös omaan käyttöön, oon taipuvainen saamaan pissatulehduksen.

Sunnuntaimiettein pikkuvaemo ja -kakkonen 14+2
 
...pilvien välistä Turussa =)

Huomenta! Taas oon ollu hereillä kasista asti vaikka ainut päivä viikossa kun saisin nukkuu... No, onpahan aikaa tehdä kaikkee.

Danjuska laitoin sut tohon enkelivauvalistaan, kiva kun jaksoit käydä täällä moikkaamassa, kaikkea hyvää teille :hug: !

LOE varovaiset onnittelut pojasta! Oliko teillä ennestään poikaa? Onko sulle sanottu lääkärissä jotain tosta häntäluu-jutusta? Aattelin soittaa neuvolaan varmaan tiistaina ja kysellä vähän mikä vois auttaa. Mulla ei ois mitään sitäkään vastaan et pääsisin :attn: pääsisin saikulle, ottaa toi työ tällä hetkellä niin päähän!! Oon baarissa töissä ja AINA yksin työvuorossa. Tulee varmaan vielä tilanteita eteen missä en voi mitään enää tehdä tulevan jättimahani kanssa, esim. asiakkaan poistaminen ravintolasta tms. Kun koskaan ei tiedä mitä humalainen/ muuten sekava saa päähänsä. Sit on nyt jo ärsyttäviä asioita kuten kaikki juomakorien- ja tankkien nostot arrggh :kieh: ! Jos ei ois uutta tupakkalakia tullu ni oisin ollu heti raskauden alusta asti äippälomalla... Ois tullu vasta ens keväänä :headwall: :headwall:

Sitruunavedestä : Mä juon töissä vallan sellasta sekotusta missä soodaa ja vettä 50/50 ja siihen kunnon loraus sitruunamehua päälle, kiva kuulla et sitruunasta vois olla jotain tollasta hyötyäkin vaikkei mulla oo taipumusta virtsatietulehduksiin, mut jos sit ennaltaehkäsis ettei
tulekaan =)

Nyt lopetan taas, sain näköjään tekstin tuleen 3 kertaa tohon kesken kirjotuksen, täytyy poistaa ylimääräset =)

:heart: :Ninni ja Kirppu tasan 15+0!! :heart: :heart:

PS. LOE mun tietämyksen mukaan parin päivän heitoilla ei oo mitään merkitystä. LA:n ne vaihtaa ainakin Turussa vasta jos heittää ultran kanssa yli 4 päivää.
 
Onpa täällä hiljasta. Mihin on kaikki hävinny? Mä odottelen et mies heräis
( ollu taas 04 asti töissä ) jos sit vaikka tehtäis jotain. Tekis mieli mennä syömään johonki ku en millään jaksais mitään alkaa ite väsään. Pitäis sit käydä kaupassaki ku jääkaapissa ei oo oikeen mitään...

Moi taas!

:heart: :Ninni ja Kirppu 15+0 :heart: :heart:
 
Täälä ollaan oltu kipeenä koko viikon :snotty: ,nyt rupee pikku hiljaa paraneen,eikä oo enää niin kauhee olo. :)

Gardenialle myös pahoitteluni menetyksesi johdosta,olen todella pahoillani! Paljon jaksamisia! Isot :hug: !

Kummiasiaa Kummitäti on jo valittu ja pyydettykin =) ,mun sydänystäväni. :heart: Kummisetä on hiukan vaikeampi valinta,sitä ollaan tässä mietitty jo pitkään,mutta tuntuu,ettei sellasta sopivaa löydy tästä lähiporukasta... :/ mut ohan täs viä aikaa.... ;)

Ruuasta Mä oon sitä mieltä,että maalaisjärjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa. Ja miten ennen on saanu syyä kaikkee ihan huoletta... :eek: Nythän nää (jokunen vuosi sit )"ohjeet" on vasta tullu ja koko ajan tulee lisää kaikenlaisia... :whistle: No mä en ainakaan ite ihan kaikkee noudata.. :ashamed: Kukin tablaa tyylillään.

Synnytyksestä Siitä on viikon päästä kaksi vuotta...
Esikoinen synty 5vko etuajassa,käynnistyksellä.
Aamulla 9.00 aikoihin kotona tuli lapsvedet,mutta supistuksista ei ollut tietoakaan vielä sillon, mentiin sairaalaan ja mulla oli crp koholla ja päästiin osastolle,jossa sain käynnistystabuja. Yöllä 00.53 syntyi pieni poika. :heart:
Supistukset olivat aivan tajuttoman kamalia kipuja,mutta muuten synnytys meni hienosti ja oli nopee. :) Sain spinaalipuudutuksen synnytyssalissa ja se oli hyvä,autto paljon. =)

Nyt toivoisin synnyttäväni ilman käynnistyspillereitä. :) Kun oon kuullut, et käynnistettäessä supistukset on kovemmat,kun "luonnollisessa".
Onko kellään kokemusta molemmista?

Nyt täytyy mennä laittaan pikkumies takas sänkyyn,et sais sen nukkuun päikyt ennenkö isäntä saapuu töistä kotiin. On nykyään aika hankalaa tuon ukkelin nukkumaan meno,iltasin ja päivisin myös... |O

Mamuliini ja masukki 16+6
 
Huomenta päivää kaikille. Täällä oltu myös yö töissä mut reippaana jo ylhäällä. Mies kyl viel nukkuu ja ajattelinkin mennä hänet pian kahvikupin kanssa herätään. (elekää luulko, et passaan kahvit sänkyyn. eiei meen kiusaan oman kahvikuppini kanssa niin hänen on pakko nousta kun alkaa niin paljon tehdä kahvii mieli) :LOL:

Pikkuvaemo meille sanottiin Turun medisonarissa että 4D ultra olisi parasta tehdä vkon 26 ennen. me päätettiin mennä jouluviikolla, ollaan silloin muistaakseni vkolla 25, niin saadaan mun vanhemmille viedä pohjanmaalle joulutuliaisia dvd:llä. =) kuulemma vkon 26 jälkeen vauva alkaa olla jo niin iso, ettei pääse kunnolla enää liikkuun ja silloin tulee tylsää kuvaa. oon nähny 4D:n joka otettu vkolla 18 ja silloin jo näkyi ihan mielettömän selvästi kaikki.

Täällä on hieno ilma tänään, haluttais mennä pihalle touhuamaan jotain mut pian täytyy lähteä takaisin töihinkin.. plaah!

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

Mä & Voice täys 13+0
 
Mamuliini mulle ei esikon synnytyksessä annettu mitään käynnistävää, kuopuksen synnytyksessä alkoi supparit heikkeneen ni sain tippana oksitosiinia, ei käynnistävänä vaan supistuksia vahvistavana, ja huomasin kyllä et supparit oli huomattavasti kivuliaammat kun esikon kanssa vaikka olikin epiduraali molemilla kerroilla annettu. Ja sehän ei edes ollu käynnistävänä vaan avittamassa suppareita. Eli luulen et jos saa käynnistäviä ni voi olla vielä totakin kivuliaammat. Mut hyvin on kaikki kivutr unohtunu, ei minkäänlaisia traumoja! Päinvastoin, odotan Kirpun synnytystä jo ihan intsinä!!

Sain miehenki innostuun et mennään johonki syömään, jee! MEksikolaista tekis vähän mieli :p

Heipsu taas!

:heart: :Ninni ja Kirppu 15+0 :heart: :heart:
 
HEi kaikille! Tääl voidaan jo taas vähän paremmin, mut migreenistä kärsin melkein päivittäin. Olen ollut taas huolesta harmaa kun en ole olevinaan tuntenut pikkuisen liikkeitä koko viikkoon, kun taas sitä ennen tuntui pari päivää ihan selkeästi vähän väliä. Mut toivotaan et kaikki on hyvin, mul on keskiviikkona sit jo neuvola onneksi. Ja torstaina sokerirasitus..

Täällä kun pohditaan tuota ruoka-asiaa nyt ihan olan takaa, niin sanompa oman sanaseni siihen. Eli mä noudatan noin pääasiallisesti kaikkia ohjeita ja kehoituksia, mut ihan maalaisjärkeä käyttäen. Ja olen samoilla linjoilla pimmin kaa että mielestäni jotkut menee jo siinä vähän överiksi mitä saa ja mitä ei saa syödä. Itse mietin et onhan ennen aikaankin syöty kaikkea, toki ymmärrän että joistain asioista tiedetään nyt tarkemmin, mut kohtuus kaikessa.. Noin esimerkkinä, maksamakkaraa ja myöskin laatikkoa syön aina joskus kun tekee mieli enkä salmiakkia ole välttänyt raskauden takia.

Ihana aurinkoinen syyspäivä, käytiin kävelyllä koko perhe, koirakin sai juosta vapaana rannalla. Kerättiin vaahteranlehtiä, jotka on aivan upean värisiä nyt. Mietin et jos kuivattais niitä ja askartelis jotain pojun kanssa.

enne ja aarre 16+3
 
Sunnuntaita kaikille!

Täällä makoillaan sohvan pohjalla. Poika on kovassa kuumeessa ja äiti myötäelää myös makoilemalla sohvalla. Sinänsä harmi juttu, kun piti mennä appivanhemmille syömään. No, mies ja tyttö sitten lähtivät, me jäätiin sairastamaan.

angel08 4D ultrasta: meille taas sanottiin (Kaarinassa), että paras aika olisi 26-30 viikolla. Sitä vähän kyllä ihmettelin, kun olen myös kuullut että reilu 20 viikkoa olisi paras aika. No, varasin ajan joulukuun alkuun, silloin on viikoja 25+5. Toivottavasti on "sopivaan" aikaan.

Syömisistä on myös ollut paljon keskustelua. Täytyy myöntää, että olen ollut suorastaan hysteerinen aikaisemmissa raskauksissa syömiseni kanssa. Jotenkin ajattelen, että jos vauvalla on kuitenkin jotain "vikaa", niin voin ainakin olla hyvällä omallatunnolla enkä syytä itseäni, ei tarvitse miettiä, että oliko syynä se ja se kala minkä silloin söin. Nyt kyllä ei ole enää muistissa kiellettyjä ruokia, enkä neuvolasta saanut minkäänlaisia esitteitä tms. Unohdin kokonaan itsekkin pyytää. Sen nyt vanhastaan muistan, että listeriaa ei olisi hyvä hankkia, kissanhiekkoja ei kannata vaihdella ja liikaa A-vitamiinia tulisi välttää. Onkoha jotain uusia suosituksia tullut?

Nyt olen aika surutta syönyt lähes kaikkea mitä mieli tekee, koska en yksinkertaisesti ole muistanut rajoitteita. Maksasta en välitä, kalaa syön harvoin ja juustotkin on jostain syystä nyt jääneet hyllyyn, että siinä mielessä ei ongelmaa. Muutenkin otan tämän raskauden jotenkin rennommin kun aikaisemmat. Mistä lie johtuu..

Nyt täytyy mennä välillä kuumepotilasta hoivailemaan!

Mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa kaikille!

Oonaliina 14+4
 
pikkuvaemoJoo, käyn yksityisellä koko raskauden neuvolan:) Paljon parempaa palvelua ja ajan sain tunnin varoituksella :heart: Ja sitten tuo kätilö on vielä erikoistunut synnytyspelkoihin ja kouluttanut koko viime kevään noita meidän sairaalan kätilöitä noiden pelkojen tiimoilta :) Kätilö kyllä sanoi, ettei ole 100%varma, mutta ihana kuitenkin saada poika noiden kahden pojan lisäksi :heart: :heart: :heart: Vaikka ensin tyttöä toivoin, nyt kuitenkin ihana tietää, että poika tulossa, kai :heart: :heart:

Nyt tuli vieraita, myöhemmin lisää! :hug: :hug: :hug: KAIKILLE ja uusille tervetuloa, en siis ole tunteeton mömmö, vaikka unohdan aina tervetulot toivottaa :D :D

LOE ja "minttukarkki" 16+? olen ihan pudonnut kärryiltä:( Siis tuo sama ultraaja on aina saanut viikot täsmääviksi, mutta nyt heittikin parilla päivällä liian vähän :'(
 
Lieneekö sitten tämä hyvä ilma pidellyt immeiset poissa tietokoneen äärestä. Ihanaa, aurinko on paistellut ja ihana syysilma.

Mamuliini...mä olen synnyttänyt sekä käynnistetysti, että "luomusti". Mä luulen, että tuo supistusten voimakkuus on enemmänki kiinni siitä, että onko vauva jo valmis tulemaan ja miten on kiinnittynyt/laskeutunut ja onko omiasupistuksia yhtään. Eka ja toka syntyivät ilman käynnistystä...ja voin sanoo, että tokan kans oli sellaset poltot, että oksat pois. Kun olen ilman kipulääkkeitä sinnitellyt, niin vaikka tuli nopeasti, niin kivut olivat aivan kammottavat. Sitten taas pojat tuossa välissä 4kpl ovat käynnistettyjä...ja meidän 5. lapsi, ei sitten meinannut millään tekopoltoista huolimatta syntyä. Kärvistelin ensin 8 tuntii...ja kun mitään ei tapahtunut (kohdunsuu ei auennut centtiäkään) niin laitettiin tippa kiinni ja mä sain unilääkkeen. No siinä kävi sitten niin, että nukahdin ja 3 tuntia myöhemmin poika syntyi yhden supistuksen ansiosta yhdellä ponnistuksella. Mun nukkumisen aikana oli kohdunsuu tehnyt itse töitä...enkä mä ollut huomannut mitään ;) Meidän miekkonen sairastui sitten sen seurauksena (kun kätilö otti vastaan lennossa...ilman kunnon käsihygieniaa) sepsiksen ja keuhkokuumeen...ja oli tosi kriittiset paikat. Onneksi kaikki kääntyi loppujen lopuksi onnellisesti. Niin ja meidän neiti tuli maailmaan ilman tippaa...eli luomusti. Mutta kuten jo totesin...ainakin mun mielestä toi on vähän legenda toi, että käynnistetyt on kivuliaampia...ei ainakaan mulla.

Onks teil muuten ruokahimoja...sellasii raskausajan. Kun oottelin kolmatta mä söin curry maustetta purkkikaupalla...siis ihan suoraan tölkistä ;) Nyt ei oo tullut viel ihan hullua himoa mihinkään...puolukkasurvos...pakastettu sellanen on kyl tosi nam...(kun en siis voi oikein karkkeja syödä). Yhdellä mun kaverilla oli raskausaikanaan himo raakaan lihaan...kuullosti tosi ällölle mun korvaan. Mä kans yritän varoo vähän noita kiellettyjen listalla olevii. Katsokaas kun muut miehet tuovat :flower: vaimolleen synnärille niin mun mies tuo mulle maksamakkaraa oman pötkön jääkaappiin...nam ;)

Mä oon odotellut sitä soittoo sieltä äippäpolilta, mutta eipä oo kuulunnu. Höh...neuvolatäti oli sitä mieltä, että pitäis pikaisesti alkaa pistellä sitä insuliinia. Joku puheli, että ei pystyis pistelemään...niin mäkin joskus aattelin (neulakammoinen kun olen). Vauvan ja itseni parhaaksi kuitenkin...ja neula on muuten niin ohut ja pikkuinen että ei tunnut ollenkaan, kun tuohon masuun pistää...se kirpaisee, kun joutuu mittailemaan sormenpäästä veriarvoja...mutta siis itse insuliinin pistäminen ei tunnu missään.

Mulla kans muuten katos teksi, kun silloin ihan ekan kerran kirjoitin, niin mä kans kopioin tekstin ennen lähettämistä...niin ei tarvii uudelleen satuilla...mut nyt lähen satuileen lapsii yöpuulle ;)


Mamma Muu+Mulperi 14&risat
 
LOE, kun käyt yksityisellä, ultrataanko siellä joka kerta?

Itse käyn myös, Femedassa Helsingissä, aivan mahtava paikka. Siellä kätilö-th ei ultraa, mutta lääkäri ultraa joka kerta.
On kyllä ihan eri fiilis käydä superammattilaisilla, kun ainakin meidän terveyskeskuksessa terkat oli tosi nuoria ja kokemattomia.

Itsellä myös aivan järkky synnytyspelko, enkä aio suostua alatiesynnytykseen, joten senkin takia valitsin ton paikan.

 
Munkin vauvan saa laittaa listaan, ei ollutkaan tuulimuna vaan oli siellä vauvan alku, rv8 kuollut kohtuun. (Rv 12+3 todettiin tuulimuna).Olin yksityisellä ultrassa että onko tyhjentynyt, ei ollut ja huomenna kaavintaan.....tää ei ikinä lopu...kuukausi on jo km, voisi jo alkaa yrittämään, mutta kun ei!!

Ihanaa odotusta muille!!! :heart:
 
Iltoja!

Muuta en nyt kerkeä kommentoimaan (huomenna sit koulun jälkeen) mutta papikselle:

Mä oon ollu tosi uupunu ja väsyny nyt melkeen koko ajan. Hetki sen alkuraskauden väsymyksen jälkeen en enää tarvinnu unta niin paljon enkä ollu päivisin väsyny mut nyt on semmonen 'eijaksa'-väsymys. Siis mitään en jaksais tehä ja yhtäkii saattaa iskee megaväsymys ja sit nukutaanki päikkäreitä 2-3tuntia :eek: Mä oon kans miettiny et olisko toi sitä hemoglobiinin laskua ku sillon ekalla käynnillä mulla oli 118 ja neukkis sano et ei vielä hätkähdyttävä ja et myöhemmin sitten alotetaan se raudan syönti.. Omin päin en sitä haluu alottaa jos vaik hemo ei oliskaan matalalla ku niistä tabuista tulee mahavaivoja :x

Ja ihana valkkari-asia vielä niin mulla sama ongelma :/ Alkkareissa ihan tuntuu ja pyyhkiessä tulee kans.. Sitä en tiiä kuuluuko tähän tilanteeseen mut en oo asiasta huolestunu, vaik se aika ikävää onki :snotty:

Nyt iltapuuhiin!

Suvitus+poika 15+1
 
pikkuvaemo Joo ultrataan joka kerta:) Ensin käynnit on 3viikon välein, USEAMMIN kuin kunnallisella. Sit rv28 jälkeen kahden viikon välein. Ja sit joltain viikolta viikon välein:) Toi kätilö on tosi tunnettu ja ihana :heart: Ja itse sain niin hyvän tarjouksen, etten voi kieltäytyä:) Mulla katsos esikoisen synnytys oli painajainen, kätilöt huusivat ja valittivat. En saanut mitään kipulääkettä. Sit nousi KORKEA kuume ja sit leikkaukseen. Kuopuksen kohdalla noi pelot sit rysähtivät tosi pahasti päälle. Nyt on sit helpompi mennä synnyttään, koska saa apua pelkoihin(kunnalliselta EN saanut:(). Itse yritin saada kuopuksesta leikkausta, koska mua niin pelotti, että kaikki menee taas mönkään:( Alateitse synnytin ja mielelläni sen teen nytkin. Vaikka todella hyvin toivuin esikoisesta(sektio), mutta mua jotenkin ahdisti se, että maha auki. Muutenkin hankalaa sit kolmen pienen lapsen kanssa olla kotona maha auki, jos mies töissä :(
 
Tere tere,reipas himokirjottaja jälleen langoilla:LOL: noh,ku ei ehi,niin ei ehi.
Perjantaina käytiin np-ultrassa ja kaikki oli ok,helpotti NIIN älyttömästi tuo tieto,josko osais alkaa jo iloitseen tästä. La ois muuttunut muutamalla päivällä,mut eivät alkaneet sitä muutteleen.

Mulla on tullu paha olo takasin? Usein aamusta iltapäivään on sellanen ällötys-huono-olo,ei nyt okseta mut semmonen et ei jaksais muuta kun maata. Mietin voiskohan olla jotain heittelyä sokereissa? Mammu muu:sulla on jotain sokerihäikkiä? kö? (näin kuin äkkiä muutaman sivun selasin taaksepäin) Muita? Olen tehnyt "tutkimusta" enkä huomaa eroa vaik syön/tai en syö karkkia,tai muuta makeaa. Tosi kurjaa tämmönen.

Synnytyksistä/käynnistyksistä on ollu puhe:mulla eka käynnistettiin,2pvää sain suun kautta pillereitä,jotka eivät tehneet ainuttakaan kipeää supparia,mut kolmantena päivänä alko sit heti kerrasta tapahtuun,supparit tuli heti 5min välein ja aika hurjina.Olin heti 4cm auki. Synnytys eteni tosi nopeeta 5ekaa tuntia ja sit spinaalipuudutus pysäytti koko homman. Meinaan et vaik käynnistyksessä voi alkaa heti tapahtuun lujaa,voi se olla hyväkin vaihtoehto sille et 24h kärvistelee kovien,mut ei tarpeeksi kovien suppareiden kanssa? Mutta,näitähän ei voi etukäteen tietää,jokainen synnytys on erilainen.

Toipuminen sektiosta: mulle tehtiin pystyviilto (ja mun kaikki vuosia huolella treenatut vatsalihakset meni zipzap vaan poikki :LOL: :LOL:)
Ja 2viikoa olin kipee ja liikkuminen ym oli hankalaa(pahin kipu kesti vaan 3-4pvää) En pitänyt sitä silloin pahana,mut toki nyt jos miettii kun on toi esikoinen et en ihan noinkaan haluis nyt mennä.Mulla ois toive alatiesynnytyksestä nyt mut katotaan,mikä on vauvan koko sit lähempänä.Synnytystapa arvionhan saan automaattisesti mut sehän on vasta rv38. Mut voihan alatiesynnytyskin tehä alapään kipeex pitkäksikin aikaa.

Imetystyynystäkin on ollu puhe.Mä sain lahjaksi pikku-pia merkkisen ja en nyt hirveesti liputtais sen puolesta. Tietty ku oli se sektio sitä imetti pitkään vaan makuullaan. Mut jotenkin se oli liian kova ja pullee (täytettä sai pois vain ratkomalla saumaa) ja mulla on isot tisut ja kun vauva oli iso,tuntu et vauva hukkuu ja tukehtuu mun tissien alle ja kun imetys oli alkuun muutenkin sellasta säätämistä,oli helpompi imettää ihan tavis 50*60cm tyynyn kans. Vauva tuli jotenkin liian ylös ton tyynyn kans.Mut niitähän on erilasia ja ois tietty pitänyt vaan ottaa täytettä reilummin pois,mut ei vaan saanut aikasex.
Mut sit se tyyny oli loistava kun lapsi opetteli istumaan,niin sen sain hyvin selän taakse ja sivuille.

Eipä täs nyt muuta,taidan painua saunaa ja sit nukkuun,meidän pikku-ukko on mukavasti heräillyt viime ajat viimestään klo 06 joten pikkasen on väsyttänyt päivisin....

hyviä vointeja kaikille!
M+himpula 13+5
 
Iltaa!

Laitoin Tuizu sut ja enkelivauvan listalle! Voi hyvin, ikävää että joudut vielä kaavintaankin kun hidastaa toipumista. :hug: sulle ja parempaa syksyä, tuu kertoon kuulumisias jos vaan jaksat ja siltä tuntuu!

Itellä on toi häntäluu vaan kipee. On kuulemma voinu kuopuksen synnytyksessä jotenki "vaurioituu" ja nyt sit vauva jotenki ärsyttää sitä ja kipeyttää. Pelottaa vaan et jos jo nyt näin kipee ni miten kipee mahtaa olla vaikka 20:n viikon päästä. Saas nähdä pääseekö sitä enää ollenkaan töihin, pomo ( mun appiukko ) oli sitä mieltä et voisin kohta jäädä jo kokonaan pois. Jos vaan rahaa jostain sit saan ni mikäs siinä, voi vaan aika käydä pitkäks. Mut päivä kerrallaan nyt mennään ja tiistaina aattelin neuvolaan soittaa.

Eipä muuta, meen hetkeks kattoon bb 24/7 ku tuli ne uudet asukit ja jotain muutaki vielä tänään tiedossa.

Kauniita unia ja pikkuvauvan kuvia :heart !

:heart: :Ninni ja Kirppu 15+0 :heart: :heart:
 
Jee, nyt pitäisi olla rv 15+0 plakkarissa!

Kummihommeleista: Kummallisinta mun mielestä on, että valtaosa ihmisistä yhdistää ristiäiset nimenantoon - nehän ovat täysin toisistaan riippumattomia. Meidän vauva saa nimen rekisteriin ja myöhemmin siunataan seurakunnassa, mutta kasteelle saa luvan mennä sitten, kun on itse uskonratkaisunsa tehnyt. Saahan tuo toki luterilaiseen kirkkoon liittyä, jos silloin siltä tuntuu. Lapsi tulee saamaan hyvät eväät raamatun sanomasta kotona ja kummin lahjomisvirkaa tulevat useat sukulaiset ja ystävät hoitamaan. "Kummi" astuu kuvioihin sitten vanhempana, mahdollisesti olemaan aikuisenmallina murrosiän alkuvaiheilla (silloin kun vanhemmat eivät tiedä elämästä mitään).
 
Jatkanpa vielä omasta navasta: navan ympärystä on pistellyt koko viikonlpoun ja alavatsaa on vihlonut jo viikon. Terkka sanoi, että kuulostaa ihan kasvukivuilta. Pitää lopettaa hyppelehtiminen, se aiheuttaa aika ikäviä tuntemuksia. Pistävä kipu kertoo kuulema hapenpuutteesta ja silloin pitäisi muistaa hengittää keuhkot täyteen pari kertaa.

Ruokarajoitukset: Kun opiskelee molekyylibiologiaa ja on tekemisissä ravitsemusterapeuttiopiskelijoiden kanssa, tulee hyvin tietoiseksi tiettyjen ruokien piilevistä "vaaroista". Esimerkkinä dioksiini (Itämeren kaloista) tappaa koe-eläimet jo hyvin pieninä annoksina (kuten myös nikotiini ja botuliini). Nitriitti saattaa aiheuttaa keskenmenoja (estää tietyn reaktion aineenvaihdunnassa), joten otin varman päälle ja olin syömättä sitä sisältäviä ruokia ja kasviksia (ei ole suosituksissa tosin) alkuraskauden ajan. Pellavan siemeniä olen karttanut kadmiumin takia (molekyylikoko) ja makeutusaineita rottakokeissa kasvaimia aiheuttaneena. Olen karttanut myös säilykkeitä (etenkin ananasta ja kolhiintuneita purkkeja) alumiinin takia.

Lapsiin lääkket vaikuttaa erilla lailla kuin aikuisiin (esim. eräs unilääke vilkastuttaa rauhoittamisen sijaan) aineenvaihdunnan erilaisuuden takia - miten sitten sikiöihin? Jotkut aineet (etenkin kaasut) läpäisevät istukan ja olenkin ollut helisemässä kaikille ovien edessä tupakoitsijoille. Sanon ei vihreälle teelle ja yrttisysteemeille (myös kamomillalle, vaikka Vau'kirja sitä ehdotteli ihan - saattaa vaikuttaa sikiön hermoston kehittymissen).

Odottavan äidin ylenmääräinen C-vitamiinin saanti aiheuttaa vastasyntyneen sairastumisen keripukkkiin. Liika A-vitamiini aiheuttaa epämuodostumia (porkkanan ym. karotenoidia voi popsia huoletta). En usko, että tuosta liikaa varoitellaan, sillä A-vitamiinia kertyy kiintiö täyteen aika helposti, jos maksaa hotkii. Aloitin minäkin raskausvitamiinikuurin hb:n alhaisuuden ja väsymyksen takia. Toisaalta hb:n kuuluukin laskea, sillä silloin veri läpäisee istukan helpommin.

Mulla ei ole pöpökammoa, mutta yritän olla saamatta niitä sisälleni. :p Hirvitystä aiheutti, että en ollut tajunnut ajatellakaan viinirypäleiden kuorimista pesemisen sijaan. Niistä olen varmasti saanut hirmuiset määrät torjunta-aineita. Kaikki vihannekset olen pessyt ja pakastesellaiset kiehauttanut ennen syöntiä. Homejuusto ei enää maistu ja muut vähälaktoosiset juustotuotteet ovat suurilta osin suomalaisia ja pastöroituja. Raaka sipuli (ja paprika) ei mene alas tai saa kaiken muun tulemaan ylös.

Huh, jos joku jaksoi lukea, onnittelen! Tämmöistä täällä: leivän päälle kunnon kerros levitettä ja kyytipojaksi täysrasvaista juustoa ja 2,5% rasvaista piimää niin että napa rutisee, jättisuuria koululounaita ja välipalaa ja illallista heti kun siltä tuntuu. Jos sais nyt tuon painon vähän nousemaan laskemisen sijasta.
 
Papagena mikset soittais anopilles ja kysyis häneltä mitä on mieltä, et kannattaisko sun koittaa päästä näyttää tilannettas johonkin? Vai huolestuisko hän sit heti niin paljon et ryntäis ite sua tutkiin?
On mullaki valkovuoto ollu aika nestemäistä nyt välillä mut en oo siitä murehtinut. Googleta vaikka sanoilla valkovuoto raskaana tai valkovuotoa vai lapsivettä ni löytyy vaikka kuin monta vastausta. Katoin äsken ja kyllä monella on ollu tosi nestemäistä valkkaria ja on ihan normaalia. Mut ymmärrän huolesi ja kannatta varmaan oman mielenrauhan takia soittaa synnärille tai johonkin ja kysellä. Voithan sä johonki yksityiselleki soittaa, ei ne puhelimitse annetusta neuvosta mitään ota.

Nyt tarvii viedä neiti kouluun, palaan vähän myöhemmin!


:heart: :Ninni ja Kirppu 15+0 :heart: :heart:
 
Papsu tuu kertoon kuulumiset ku palailet kotiin, hyvä et pääsit noin äkkii neuvolaan! :hug: sulle!

Taggy tervetuloa maalismasuihin, lisään sut listaan! Haluatko et laitan sun synnärin kans listaan?

:heart: :Ninni ja Kirppu 15+1 :heart: :heart:
 
Synnäri on vielä meillä hieman auki kun neuvolasta oltiin laitettu paperit naistenklinikalle vaikka haluisin kättärille joten kävin np-ultrassa naikkarilla. saa nyt nähdä suostuuko ne vaihtamaan sitä.
 
Moikka!
Tulin taas päivittämään kuulumisia.
Edelleen flunssan kourissa ollaan, voimat meinaa välillä olla tosi vähissä :snotty: Tänään piti soittaa neuvolaan että saan ajan rakenneultraan, mutta se ei ookkaan paikalla ku vasta torstaina, eli odotellaan.
Välillä meinaa taas aamusin olla pahoinvointia, lauantaina ku pesin hampaita nii yhtäkkiä lens laatta! :x
Mulla on tullut kauhea pelko että entä jos kaikki ei olekkaan hyvin. Viime maanantaina kuulin sydänäänet, sain huokasta yhden päivän. Mutta sitten taas iskee pelko, pitäs vissiin joka päivä päästä kuuntelemaan sydänäänet nii ois rauhallisempi mieli! :D Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti! :heart:
On kait se lähettävä tekemään jotain kotihommia! :wave:

Heidi ja masuasukki 16+3 :heart:
 

Yhteistyössä