~~~MAALISMASUT 2008~~~Syyskuussa

Loka Olitkohan se sinä joka kyselit imetystyynystä.. Mulla oli esikoisesta käytössä imetystyyny, se oli kyllä hyvänä apuna aivan pienen vauvan kanssa, mut ei välttämätön. kyllä tavallinenkin pehmeä tyyny voi aja ihan saman asian, vaikkakin tuon imetystyynyn saa mukavasti "ympärille". Makuasia, ehkä?

Synnytyksestä on myös ollut puhetta, mä pelkäsin sitä kun odotin esikoista. Tottakai se jännitti, mut sitten kun aloin olla ihan lopussa ja pelkkä liikkuminenkin sattui niin sitä alkoi odottaa innolla eikä se enää pelottanut. Kivuliashan se oli, mutta sitä jäi lopulta ihan hyvät muistot, ehkä ne kivut on unohtunut mielestä vähäsen koska enää en pelkää odottaa synnytystä.

Liikkeistä, viimeviikon kun oltiin flunssassa ja muutenkin oli raskasta niin en olevinaan tuntenut liikkeitä kai ollenkaan, mut nyt taas eilen ja tänään niitä on selkeästi tuntunut! välillä ihan kovastikin, en tiedä vaikuttaako esim. oma stressi, flunssa, mieliala tms. vauvan liikkeisiinkin tai niiden tuntemiseen, vai oliko hänellä vaan hiljaisempi kausi.. tietty ehdin pelätä jo kauheasti pahinta, mutta nyt helpotti kun taas on tuntunut liikettä.

Seurakunnan perhekerho alkoi tänään, oli kiva nähdä muita äitejä ja lapsia. Kummasti pisti silmään heti muutama odottajakin sieltä =) Poju tykkäsi kun sai leikkiä muiden lasten kanssa ja ihan nätisti se osasi ollakin.

papagena
Mä vaihdoin verhoja viimeviikolla ja siivosin muutenkin aika raivoisasti niin tunsin supistuksen! maha siis kovettui ja tuli sellanen hassu olo, ei nyt mitenkään kivulias mut kumminkin. Ei kai ne vaarallisii ole mut kyllä se vähän pysäytti..

suvitus Mä muistan myös lukeneeni tuon jutun kaksplussasta ja täytyy sanoo että se ihmetytti myös kovasti. Ymmärrän sen johonkin asti, että ei painoteta liikaa esim. että mikä on "tyttöjen väri" tai "poikien lelu" että kyllä molemmat voi leikkiä esim. nukeilla halutessaan, mut siinä oli kyl tosi ääripää. Menty vähän liian pitkälle asiassa, minun mielestäni myös.

myymä voimia sinulle, ja tule toki edelleen kirjoittamaan kuulumisiasi! olet mielessä :heart:

enne ja aarre 15+4
 
Tulin just äsken neuvolasta.
Kaikki oli hyvin, paino on noussut 700-800g/vko, ja suositus on 500g/vko :ashamed: :D Neuvolatäti sano että katot vaan vähän että mitä suuhun laitat ja liikut vähän, jospa se siitä tasaantuu.
Hemoglobiini oli 116, suositteli syömään rautalääkkeitä. Jospa ne auttas vähän kun olet ollut tosi väsynyt viime aikoina, koko ajan vois vaan nukkua!
Sain tietää veriryhmäni, se on O+ =)
Sanoi että kohtu on kasvanut hyvin, ja kuunneltiin sydänäänet, pikkuisen syke oli 144 :heart:
Ensi maanantaina pitää soittaa neuvolaan nii saan ajan rakenneultraan =)

Mitenkäs muilla maalismasuilla menee? =)

On kait se ruettava siivoomaan ja tekemään ruokaa, ukkokulta tullee parin tunnin päästä!

:wave:

Heidi ja masuasukki 15+3 :heart:
 
Heips!
Tänne ilmoittautuisi yksi uus äippä ja masu 15+0.
Laskettu aika heitti reilusti, joten siirryn helmikuun porukasta tänne.
LA on siis 10.3. ja tämä on meidän ensimmäinen lapsi. Synnytyspaikkana naisten klinikka.
 
Heippa kaikille! :wave:

Heidi1985 mulla on sama veriryhmä! =)

Meillä rakenneultran varasi kätillö samantien np-ultrassa kun kävin. Ja se on vasta marraskuun 16 päivä. Silloin viikkoja 20 ja päälle.

Tervetuloa LauraN joukkoon!

Nyt kun täällä näyttää juttua olevan noista synnytyspeloista, niin mäkin oon huomannu alkaneeni ajatella jo tulevaa synnytystä ja sitä mieletöntä kipua. Tosin mulle ei esikosta annettu mitään kipuläkettä, vaikka muistankin sanoneeni kätilölle, että mua sattuu niin paljon, että mä kuolen. Ilokaasua tarjosi ja sitä muutamia kertoja koitinkin, mutten saanut siitä mielestäni apua. Ja osittain se johtui siitäkin, että supistukset alkoivat heti niin voimakkaasti, etten pystynyt koko annosta aina hengittämään. Hui, kun se muistuikin niin elävästi mieleen! Tosin synnytys oli melkein yhtänopeasti ohi, kuin se alkoikin. Koko synntyksen kesto oli hiukan yli 5h ja siitä parisen tuntia kerettiin olla sairaalassa. Muistan, kuinka kulutin sairaalan kuumaa vettä litratolkulla ja se oli paras apu kipuun, mitä sieltä sain.. No nyt siis jännitän miten toinen synnytys lähtee etenemään ja jopa sitäkin olen kerennyt jo miettimään, ettö mitä jos viivyttelenkin lähtöä liian kauan ja lapsi alkaa syntyä kotona tai matkalla.. Ehkä nämä pelot ovat aika turhamaisia, mutta yllättävän kovia ja todellisia ne minulle ovat. Elän kuitenkin hetkessä ja toivon kaiken menevän painollaan ja hyvin!

Eipä muuta tällä kertaa! Kuullaan taas!
 
Tervetulua joukkoon LauraN

Ja nyt on pakko vastailla galluppeihin....

Imetystyynystä on hieman kokemusta, testailin sitä kerran kaverini luona kun imetin lasta. Ihan kätsä peli, mutta mulle aika tarpeeton kun liikun niin paljon nii enviittis sitä raahata aina mukanani ja kotona ollessa se ois aina kadoksissa,,, niinkun kaikki...

Vaatteista sen verran että meillä on aika paljo unisex vaatteita. Tuli sillon ostettua kun esikoista odottelin. En halunnut ostaa vaan tytölle/pojalle, sillä eihän sitä voinu tietää kumpi olisi seuraava. Nyt kuitenkin ollaan ajateltu selvittää lapsukaisen sukupuoli ja ostetaan sitten äitiysavustuksen rahalla jotkin kivaa tytöllemme/pojallemme, nimittäin pakkausta ei nyt oteta.

Joo ja sitten soittelin tänään yksityselle ja kyselin vähän 4D ultrasta. Minustakun siellä ois nii ihana päästä käymään. Maksaa vaan aivan pirusti. 230e ja sit jos haluu dvd:n ja kuvia 3e lisäks. Tutkimus kestää 45-60min. Ja kela ei korvaa sitä kun meidän kunta tarjoo ilmasen rakenne ultran, ellei sitten siellä selvii jotakin minkä takia lääkäri suosittelisi tarkempaa tutkimusta. Että en usko että käydään jollei rahaa ala sadella,,, tuolla rahalla ostaa kuitenkin meidän perheelle kahdenviikon ruoat niin tuntuu aika hurjalta summalta.

Joo mutta nyt makaroonilaatikon kimppuun....
 
On ollut todella huono päivä. Oikeastaan jo lauantaina alkoi inhottava kuvotus ja päänsärky. Jotenkin turvoksissakin olen. Vähän huolettaa, että onkohan kaikki hyvin. Yritin aamulla saada neuvolaan aikaa, mutta ei meidän neuvolassa vastata puhelimeen kun puhelinaikana. Sain sitten jonkun puhelimen päähän, niin yksi ainoa aika tällä viikolla vapaana. Jotenkin on "palvelu" mennyt huonoksi. Nyt jos menen tällä viikolla, niin seuraava käynti on sitten viikolla 22. Siis 8 viikkoa väliä? Taitaa säästötoimet ulottua neuvolatoimintaankin.

Liikkeitä en vielä ole tuntenut, vaikka melkein epätoivoisena niitä olen kuullostellut. Istukka on etuseinässä, joten voi olla ette pariin viikkoon vielä tunne.

Meillä on sitten kaikki vauvatavarat hankittavana. Mitään ei sisaruksilta ole enää jäljellä. Toisaalta ihan kiva sukeltaa taas vauvamaailmaan. Kovasti on muutoksia 10 vuodessa tullut. Ei niistä vanhoista vaunuista, turvaistuimista taitaisi edes enää olla mihinkään.

Senkin takia haluaisin jo pikkuhiljaa neuvolaan, kun on unohtunut kyllä kaikki "odotusajan opit", eikä ole tuoreita lehtiäkään luettavana. Ei taida ne vuoden -94 vauva- ja kakspluslehdet enää ihan tuoretta tietoa antaa...

Nyt täytyy taas hakea jotain raikasta syötävää kun pahaoloaalto iski jälleen..

Oonaliina 13+5



 
Voi ei...
Viikonlopun olin nettipimennossa ja en kyllä tämmösiä uutisia odottanu :( Suuren suuri halaus sulle Myymä ja toivottavasti tänään on menny kaikki hyvin eikä tule enempää surua ja huolta :hug:
Mä kun olin aivan varma että Myymällä ja vauvalla olis kaikki hyvin ja ne laitteet vaan reistaili tai istukka oli tiellä... Voi hitsi :(

Mun mielestä ainakin olis tosi kiva idea laittaa enkelivauvatkin tuonne listaan, mutta sehän tosiaan riippuu äideistä että haluavatko enää listalle...

Danjuskakin oli tainnut käydä laittamassa kuulumisia. On kyllä tosi mukava kuulla kaikista pinosta poistuneistakin. Varsinkin kun moni kävi jo tutuksi ja huolettaa että miten siellä jaksellaan...

Imetystyynystä oli puhetta ja mulla oli semmoinen käytössä esikoista imettäessä ja oli kyllä ihan kätevä! Olohuoneessa oli helppo imettää sohvalla, mutta makkarissa se oli tosissaan tarpeen jos halus imettää istualtaan ja oli tosi paljon parempi kuin nuo pehmeät tyynyt.

Minulla kummittelee koko ajan tuon esikoisen synnytys mielessä kun siitähän ei ole vasta kuin reilu 9 kuukautta :/
Kipu oli aivan kauheeta ja varsinkin se tunne kun tuntui ettei enää jaksa ei sitten millään... Mutta sitten taas se tunne kun jaksoikin ja sai sen pienen nyytin syliin niin kyllä sen tahtoo kokea uudestaan :)
Mua pelotti niin esikoista odottaessa kuin nytkin se sektio :eek: En tiedä mikä siinä pelottaa, mutta mä en tosiaankaan haluais että mun maha leikattais auki... Ymmärrän kyllä, miksi se täytyy tehdä joskus ja ymmärrän myös niitä jotka pelkää alatiesynnytystä, mutta mä oon aina pelänny kaikenlaisia leikkauksia.
No, näillä näkymin mä "pääsen" taas kerran äkistämään alakautta :D

Huomenna olis sitten se kauan odotettu neuvolalääkäri! Siellä pitäis kuulua ensimmäistä kertaa ne sydänäänet ja minäkin saisin mielenrauhan... Toivottavasti kaikki on hyvin...

Tuun varmaan sitten huomenna laittamaan kuulumisia.
Mukavaa uutta viikkoa kaikille!!

Pimmi 12+5
 
kävin tuolla polilla kun ei nuo kivut helpottaneet yhtään.Lääkäri ultrasi ja ainakin vauva voi hyvin.Varsinaista syytä ei kipuiluun ei löytynyt mutta oli sitä mieltä ettei nyt noin kovat kivut ole ihan normaaleja ja kipupiste kun on vasemmalla puolella.Arveli sitten sen johtuvan siitä että kohdunkiinnike on repeytynyt.Jos kipuilu jatkuu niin on mentävä uudelleen.

Verikokeet otettiin ja pissanäyte pitää vielä toimittaa.Myös tulehduksen mahdollisuus on vielä olemassa.

Kyllä helpotti mamman oloa,viime yö meni asiaa surressa ja sopivaa asentoa etsiessä.

Ja kun lääkäritäti sillä ultralla tutki niin johan tuli pikkuseen liikettä ja pari mojovaa potkuakin :heart: :heart:

Onnellinen rohmutti ja epeli 15+1
 
Alavatsaa on särkenyt koko päivän vähän väliä. Samoin istuessa tuntuu ikävä pistävä kipu tuolla alapäässä. Taitavat kuulua asiaan. Sykkeen kohoaminen ilmeisesti mös. En jaksa siitä sitten huolestua sen enempää.

Jos kukaan on kiinnostunut ODOTTAVAN SELKÄSTARTTI -nimisesta esitteestä (Lihaskuntoharjoittelu apuna raskauden ajan selkäkipujen hallinnassa), täällä voi tutustua sen teoriaosioon(alussa on lyhyesti raskauden aiheuttamista fyysistä muutoksista, avarsi ainakin minun mieltäni):

http://www.selkaliitto.fi/oss/teoria.htm
Onkohan noita esitteitä neuvoloissa saatavana? Taidan olla kiinnostunut.

Yhdyn pimmi84:n mietteisiin sektiosta ja vatsan aukileikkaamisesta. Olen jo ehtinyt kauhistuttaa itseäni sikaterävillä keittiöveitsillä, joilla aina onnistun vetäisemään sormeen vekin. Alakautta haluan synnyttää, jos se vain suinkin on mahdollista. Kivunlievityksestä tähän mennessä olen ajatellut haluta kuuman suihkun (allas taitaisi myös olla aika kiva) ja aquarakkuloita, jätän muille loput. Saa nähdä.

Sienna 14+1
 
Pitkästä aikaa koneella, silleen että joutaisi jotain kommentoimaan.

Synnytyksestä sen verran että, toivon saavani puskea nämäkin Kamut alakautta maailmaan. Vaikka olen edellisiäkin puskenut reilut 20h niin kivut ovat jääneet synnytyssaliin :) Nyt vaan pelottaa enemmän se sektiohaavan kipu, itse leikkaus ei pelota, kun niitä on mulle tehty ennenkin. Kun kuitenkin haluaisin heti päästä hoitamaan vauvoja täysipainoisesti. Tietysti mun tapauksessa riippuu siitä onko A-vauva pää- vai peppu edellä tulossa, jos peppu niin sitten se on suunniteltu sektio. Muuten saan ainakin "yrittää" alakautta.

Vaatteita meillä ei ole, enkä ole vielä edes ajatellut hankkia niitä, kun päätimme ottaa kaksi pakkausta ja yhden rahan. Vaunut yms. hankitaan vasta ensi vuoden puolella, olen sen verran "epävarma" tästä raskaudesta. Vaikka nytkin Kamut "pelaavat jalkapalloa" masussa :D

Nyt Veikan vaippaa vaihtamaan, haisee sen verta pahalle tossa vieressä! :x

Korven tyttö ja Kamut 15+6
 
Terppa taasen :wave:

Minäpä vedin psykan kokeesta 5!! Vähän on niinku hyvä fiilis :D

Siitä kaksplussan jutusta vielä.. Mun mielestä on aivan oikein että poika saa leikkiä nukella jos haluaa ja tietty tytöt autoilla jne, mutta heillä meni musta päinvastoin ku ei halunnu laittaa sinisiä pojalle ja ilmaisivat asian muistaakseni niin etteivät ikimaailmassa laittaisi pojalleen sinistä haalaria, eikös siinä oo melkeen sama juttu käännettynä :eek: Ja jutut, että 'kyllä meidän onni saa imettää nukkea jos haluaa' meni multa ihan ohi :whistle: Kyllä mun lapsilla täytyy olla sukupuoli jo lapsesta lähtien, eihän se sitä tarkota kuitenkaan et pukisin vaan siniseen jne.. Menee sekavaks mut oltiin vaan miehen kans niin ihmeissään jutusta enkä oo päässy kenenkään kanssa asiaa pähkäilee :xmas:

Mun veriryhmä tais olla A+.

Ja tällä maalismasulla menee oikeen hyvin! Väsyttää ja mies se vaan nukkuu mut oon vaan tosi hyvällä tuulella =)

Joo ja käytiin hakee äsken kotipizzat ja ku kotiin päästiin ni huomattiin et ne oli väärät ja soitin sinne ni ne teki uudet ja nyt on syöty yhet pizzat ja toiset onki sit illaksi, vähän mahankasvatusta :LOL: Niinku heidilleki oli sanottu että katohan vähän mitä suuhun laittaa ni mää näytän mallia :LOL: No mut ei musta oo niin hirveesti viel paino noussu et suon tän herkuttelun itelleni :p

Tervetuloa laura :flower:

Onnea rohmutti hyvistä vauva-uutisista :heart:

Ja mul on kans tällä hetkellä tosi kipee selkä. En tiiä johtuisko ku nukkunu viime yönä huonosti tai mistä mut ahistaa :/

Suvitus+poika 14+2
 
eli kaikki neuvolassa siis hyvin..
pissassa aavistus jotai valkuaista tai mitä lie, mut sano sen johtuvan valkovuodosta..
hb oli noussu 125-->131.. johtunee ilmeisesti siitä kun syön multi tabsin raskausvitamiinia, jossa on myös rautaa..
hyvä juttu, nimittäi mulla tuo 125 on ilman raskauttakin ihan normaali hb, et on siinä ny vähän varaa vaikka tippuakki.

veriryhmä on O.. eli ollaan "yleisantajia, mutta meille ei käy muu kun O veri..

ja sydänäänet kuului pienen etsinnän jälkee... 140 oli syke :heart: kyllä helpotti mieltä =)

verenpaine oli 110/68, vähän matalampi ku aikasemmi..

ja paino oli noussu 1,5kg 5viikossa et ihan ok...

siinä ne tärkeimmät tais olla.. =)

nyt täytyy lähtee makaa toho sohvalle ku tyttö haluaa kuunnella vauvan sydänääniä :D jollai omalla vekottimella se on mahan päältä niitä kuuntelevinaan... oli neuvolassa mukana ja tarkkaan katto mitä siellä tehtiin =)

äiskä ja taavi 14+5
 
Voi Myymä :'( . Olen myös tosi pahoillani puolestasi. Tottakai voit tulla tänne kertomaan kuulumisiasi. Toivotaan nyt että nämä ikävät uutiset loppuisivat täällä maalismasuissa. Elämä on välillä niin epäreilua.

Varasin tänään rakenneultran ja sain sen viikolle 19+6.Mies on silloin matkalla ja harmittaa vietävästi kun hän ei pääse mukaan. Kysyin, että voisiko sen ultran tehdä 19+5, että mies pääsisi mukaan niin sieltä vastattiin että ei käy. On siitten jo liian aikaisin. Ihmettelen kyllä kun onhan täälläkin joku saanut rakenneultran viikolle 18? Kai se sitten vaihtelee kunnittain tai jotain....

Voi kun saisi taas kuulla sydänäänet, että tulisi itselle varmempi olo. Neuvola on vasta kahden viikon päästä. Täytyy vaan luottaa, että kaikki on hyvin. Nyt on ruvennut makea maistumaan, mitä en voinut alkuraskaudessa ajatellakaan. Nälkä ei ole enää niin usein. Ei pahoinvointia eikä mitään. On jotenkin vaan epävarma olo kun ei vielä tunne liikkeitäkään. Tosin pari kertaa olen kyljelläni tuntenut jotain, mutta tosi vaikea arvioida onko ne liikkeitä vai jotain muuta. Odotan innolla tuntevani liikkeet.

Onkohan täällä jo puhuttu aiheesta, että meinaako joku kestovaippailla? Minä meinaan ja nyt pitäisikin alkaa vähän ottaa selvää asiasta. Osaako joku suositella jotakin? Kestoilua voi niin monella tavalla tehdä kuulemma. Olisi kiva jos jollain olisi kokemusta. Eipä taas muuta tällä erää.

Jennah ja pikkuinen 15+4
 
Hei en ole pitkään aikaan kirjoittanut vaikka olen kyllä lukenut teidän juttuja ahkerasti =) Otan osaa teille kenelle on tullut suru uutisia :hug: Olen itse kokenut sen ja tiedän miltä se tuntuu. Mulla oli keskenmeno ekaa odottaessa 2003.. Sitten syntyi aivan ihana tyttö 2006 toukokuussa,hätäsektiolla,10,5 tunnin kivuliaan synnytys yrityksen jälkeen. Mä haluan nytkin sektion vaikka onkin loppujen lopuksi varmasti jälkeenpäin paljon kivuliaampi..
Olen hankkinut jo jotakin pientä tulevalle mutta en uskalla mitään isompaa vielä kuitenkaan ostaa, sen verran taikauskoa on.. :ashamed:
 
Tervetuloa joukkoon LauraN :flower: !
Lisään sut listaan samantien!

Tänne ei mitään ihmeellistä, oon puunannu keittiötä koko päivän, pessy kaikki uunia ja kaappien ovia myöten. Ihme siivousvimma iski, kai se on tota pesänrakentamista sekin =) . Nyt onki sit taas vaihteeks selkä ihan poikki, mut eiköhän se taas huomenna oo kunnossa. Masukin välillä kovettus jos kurottauduin tai kumartelin. Vauveli siellä ilmotteli olemassaolostaan. Tulis jo maaliskuu... Ei millään jaksais sinne asti odottaa et sais pikkusen syliin tuijotettavaksi kun sillon on niin aikeeta saada silmiä vauvasta irti :heart: .

Ei mulla muuta, kauniita unia maalismasumuruset!
Ja sori etten jaksa nyt kommentoida juttuja, oon ihan poikki...
Yhen jutun vielä äkkii lisään, Liian iso perhoseksi, kiva kuulla susta pitkästä aikaa!


:heart: : Ninni ja Kultsi 14+1 :heart: :heart:
 
LapsetOvatElämäni: Huomasin että olit kysellyt kuulumisiani..toivottavasti ketju kestää vielä yhden huonosti päättyneen raskauden :'( :'( Täältä siis voi katsoa miten minun pienen Helmiäiseni matka päättyi http://keskustelu.kaksplus.fi/t856335
 
Hei kaikille, ja tervetuloa uusille!

Täällä masussa on alkanut jo tuntumaan pientä painetta siellä täällä, sen erottaa supistuksista (joita siis on tullut jo rv 9 alkaen, kivuttomia) siitä että supistus tuntuu koko masussa mutta liikkeet pieninä töytäisyinä =) Flunssakin on parantunut, joten olo alkaa olla taas reipas.

Oletteko miettineet, tai onko kellään tietoa, että mahtuuko se äippäpakkauksen toppahaalari vuoden päästä meidän vauvoille? Näyttäis olevan pientä kokoa, mutta tarkoittaako se että kun lahkeen ja hihan käänteet avaa, niin vastaa kokoa 80cm?

Imetysttynyn olen ajatellut hankkia, kun se on kuulemma kaksosille tosi hyvä, ja niille on leveämpi mallikin, että saa molemmat yhtaikaa rinnalle.

Meillä ollaan käytetty kestovaippoja noilla neljällä muullakin, joten eiköhän tuo pyykkikone jaksa pestä niitä tuplamäärän, oletan. Meillä on ollut vastasyntyneellä pari viikkoa kertikset, koska niillä on niin rimppakintut että vuotaa helposti ohi. Mutta sitten on ollut kolmioksi taiteltu sideharso ja päällä villahousut (tai tarrallinen malli esim Bumpy). Noin puolivuotiaana ollaan siirrytty käyttämään taskuvaippoja, johon sisälle niitä samoja harsoja ja lisäimu. Meillä ei taskuvaipat ole pitäneet pienen maitokakkoja hvyin sisällään. Itse olen ostanut monet vaipat käytettynä www.babyidea.fi kirpparipalstalta.

Minäkin toivon alatiesynnytystä, koska se sektiohaava voi kuulemma olla yllättävän kipeä, ja siinä vaiheessa haluaisi jo keskittyä vauvanhoitoon =)

Mukavaa viikkoa kaikille :flower:
 
Ihanaa, kun on taas paljon hyviäkin neuvola uutisia! Heti piristää mieltä!

myymä: Tulethan kertomaan kuinka voit, kun vaan jaksat?

gardenia: Voimia sinulle!

lauran: Tervetuloa maalismasuihin!

Imetystyynyä en ajatellut hankkia.. Koitan pärjätä tavis tyynyllä. Ihan kätevähän se on.

Kestovaipoista ajattelin niitä kokeilla! Täyttövaipat tuntevat käteviltä... Papagena: Kuinka paljon niitä täytyisi hankkia, ettei tarvitsisi joka päivä konetta pyörittää?
Netistä olen yrittänyt opiskella, mutta vaihtoehtoja tuntuu olevan niin paljon!

Oma olo ihan ok. Kova väsymys päällä, onneksi huomenna vapaa. Flunssa taitaa olla tulossa..
 
Jätti :hug: sulle! Kauheita ootte joutunu kokemaan, pahoittelut ja osanotot täältäkin! Voimia ja jaksamisia sulle ja miehellesi!

:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

:heart: :Ninni ja Kullanmuru 14+2 :heart: :heart:
 
Teretulemast täältäkin LauraN:lle ! :flower:

Voi kun mäkin haluaisin jo varata aikaa rakenneultraan, mut meidän perheessä kun on vähän vaikea sanoa rahatilanteesta niin pitkälle etukäteen että mikä se tulee olemaan... Ainakaan 4D:tä en vielä uskalla varata. Meidän pitäis säästää siihen varmaan se 2 kk jos sekään riittäis. :D Vaikka mieskin teki melkein koko viime kuun 14 tuntista työpäivää (14h!!!!!) ja pomo lupas vaikka mitä bonuksia niin eipä oo näkyny. Ne on välillä nii saakelin saamattomia tolla alalla et pistää niin vihaks. Sit jos se saakin bonuksen ni se on joku Nintendo Wii. :D Helkkari, mä myyn sen huutonetis sit et saadaan rahaa ihan tähän perusarkeen. Ostettiin auto kesällä ja se syö niin paljon rahaa et en ois ikinä uskonu. |O Meillä on vaan ihan pakko olla auto, ku mun äiti asuu Helsingissä ja käydään siellä aika usein, ja nyt tyttöjenki päiväkoti vaihtu sit remontin takia kätevästi 15km päähän. Että joo... Tässä kuussa meni taas lainat+vakuutus 500? ja siihen vielä bensat päälle. Käyttäisin aina julkisia jos nekää ei vaa ois nii saamarin kalliita tässä kaupungissa...

Nojoo, iloisempia asioita: Eilen kun makoilin kyljelläni sohvalla ja katoin telkkaria niin tuntu oikein kunnon tömäys kylkeen. Siitä ei kyllä voinu enää erehtyä :D Niitä muljauksia ku on saanu vielä arvuutella että onko ilmaa vai vauva... Mä arvasin että mulla tuntuu liikkeet suht aikasin, ku tota mahaa on jo ja eipä mulla mitään fläsääkään oo oikeestaan tossa koskaan ollu.

Mutta tää _naama_. Kohta kyllä menee lopullisesti hermot, must tuntuu et tää kukinta ei pääty koskaan! Pitäis varmaan mennä ostaa jo jotain voiteita apteekista, ku siis näpyt ei tosiaan rajotu mihinkään otsaan tai nenänpieliin ku niitä on myös leuassa ihan kamalasti ja nyt on ruvennu leviimään poskiinkin. Ja mäku oon muka joku siloposki ollu joskus, no nyt on tää siitä hyvin kaukana. :D

Ilmeisesti nyt vähän aamuäkäilyt yllätti. Kirjottakaa te jotain kivempaa,
mama-L & OnnenPOTKU 14+5 :heart:
 
Kyllä oli taas lukemista. Synnytyskertomukset kyllä skippasin suosiolla.
Mua ei synnytys pelota ainakaan tässä vaiheessa, mutta ei kyllä huvita kertomuksiakaan lukea. :D

Se kaamee flunssa hyökkäs nyt sitte tänne. Lauantaina ilmeisesti palellutin itteni sateessa. Ihan hirvee olo ku ei jaksa mitään ja syödessäki hengästyy. Päähän ei mahu ku räkää. :snotty:

Imetystyynyn ompelin kaverille ku se sai tytön toukokuussa ja sovittiin, sillon, että mä saan sen ku se aika koittaa. Kyllä siitä varmasti apua on ku muistaa vaan käyttää.

Kestoja olisi meilläkin tarkoitus käyttää. Niitä vaan on niin pirusti erilaisia tarjolla ni en osaa päättää mikä olis se meidän vaihtoehto. Pitäs kyllä jonku asiantuntijan kanssa päästä jutskaamaan.. pitää kuitenki olla sellanen ratkasu, että mieski selviää niistä.

Meillä on rakenneultra (se 4d) 25.10, jolloin viikkoja on 20+2.

Nyt mulle on nyt iskeny se pelko, että kaikki ei oo hyvin. Maha on olu niin kipee pari päivää ja sunnuntaina söin voileipäkakkua missä oli kylmäsavulohta ja maksamakaraaki söin. :'( Ei enää pissata niin paljoa ja nukun melkeen koko yön putkeen paitsi nyt nuha häiritsee. Aivastelu sattuu mahaan.

Rhea ja pikkunen 15
 
Minulta myös Gardenialle pahoittelut ja soanottoni. Olenkin miettinyt, minne Maalismasujen alkuperäinen perustaja on kadonnut :'( Kovasti olen kyllä miettinyt Myymääkin, että kuinka mahtaa jaksaa eilisen jäljiltä... Voimia molemmille!
Minä huolestuin kovasti toispuoleisten kipujen vuoksi ja kun en ole enää mitään liikettä tuntenut eikä oireita juuri muutenkaan. Varmasti nämä tarinatkin osaltaan veivät luottoa asioiden hyvään malliin... Soitin sitten itselleni neuvola-ajan ja käytiin kuuntelemassa sydänääniä. Olin ihan pissat housussa, kun niitä ei meinannut löytyä :eek: Onneksi sitten pienen pomppimisen jälkeen alkoi kuulua 150-156 lasissa. Oli aivan mahtava fiilis koko illan =) Se terkkari sanoi, että nyt kuuluukin noiden alkuraskausoireiden loppua.
Äh, selvisi myös, että mun komia "vauvamasu" on vaan ylimääräisiä kiloja vatsalla :p Itse kaveri köllöttelee jossain häpyluun alla ilmeisesti taaksepäin kallistuneena, eikä siksi tahtonut löytyäkään... Mun vatsalihakset ei ilmeisesti päästä sitä oikein pullahtamaan :kieh:
Niin mutta siis yritetään olla turhia murehtimatta, ja jos ei osata olla, niin suosittlen ehdottomasti pyytämään ylimääräistä käyntiä neuvolaan. Mua ainakin helpotti valtavasti! (Niin ja sain lääkäri-ajankin, jossa ainakin varmistetaan tilanne. Ihanaa!)

Skog 17+1.
 
Terveisiä neuvolasta :wave: kaikki hyvin, ekan kerran verikoetulokset käytiin läpi ja down-riskiksi todettiin todella vähäinen suhdeluku (mikä tälleen vanhaa ensisynnyttäjää vähän etukäteen pelotti), ihanaa! Paino oli vähän pudonnut -ei haittaa- samoin hb -ei haittaa sekään- ja Nyytin sydän sykytteli niiiiiiiin kovasti että :heart: Onpas nyt hyvä mieli!

Mukava huomata, että Papagena on pirteämpi jo :flower: Skogin vastapainoksi mulla sitten kohtu on jo ylitse navan :eek: ja Mama-L:n vastapainoksi mun iho on vain parantunut koko raskausajan. Kyllä meitä ja meidän raskauksia on sitten montaa lajia!

~Tiila ja Nyytti 15+4
 
Huomenta :wave:

Äiskä äiskälle onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista :flower:

Ja kestoilusta niin meiän perhe menee tämänkin toukan kanssa ihan kertisten kanssa. Meillä on pesukone mut käyn pesutuvassa pesemässä pyykit, säästöä nääs ;) Uskon kyllä että kun vauva tulee ni en kerkee pesutupaan enää menemään mut en haluu ylimäärästä pyykkiä kuitenkaan, ku sitähän tulee jo muutenki ku koko ajan bodyt ja paidat siinä ykässä :whistle:

Papagena:
Joo siis mä tarkotin just tota miten olit laittanu et ku ne sano et kasvatetaan ilman sukupuolta ni sillon ei pitäis yhtään kiinnittää huomiota minkä värinen se haalari on, mut he ku sano ettei sininen saa olla ni ihmettelen sitä vieläki :/ Enkä oo oikeestaan vielä tavannu vanhempia jotka olis noin ääripäänä että pojalle ei saa punaista pukea, ne nosti ihan liian suuren haloon siitä mun mielestä..

Ninni! Viitsisitkö tartuttaa muhun se siivousvimman :attn: Talo on ku pommin jäljiltä ja siivous ei vois vähempää kiinnostaa.. Eipähän tarvii kutsua vieraita :LOL:

Gardenialle niin suuret halit. Olin sun ketjua käyny lukemassakin mutta ajattelin että tuut sitte ite kertoo jos siltä tuntuu,halit :hug:

Valvatti:
Mun mielestä se hirveesti riippuu, vauvan koosta ja ruumiinrakenteesta. Otettiin sillon tytölle ä-pakkaus ja se (kamala)haalari oli aivan liian iso sillon talvena mutta seuraavana oli ihan sopiva ja vieläkin vähän iso, mutta samanikäselle kummipojalleni se taas ei tainnut enää vuoden päästä mennä.. Eli ei sitä varmaan etukäteen vielä tiedä =) Mutta joo kun ne kääreet avaa ni sillon siitä taitaa tulla se 80cm. Teille on tulossa siis aikamoista hälinää, luin että neljä on jo ennestään ja nyt kaksi tulossa wau :D Ja mä oon jo huolissani miten pärjään ku kotona reilu 2-vuotias tyttö ku vauva syntyy..

Myymää kaivataan :attn:

Mulla on kans edelleen naama täynnä ties mitä näppyjä.. Pari päivää ollu pirun kipee finni leuassa ja aamulla ku heräsin ni se oli keränny ympärilleen muutaman kaverin, jotain hormoninäppyjä ehkä.. :kieh:

Meiän tytölle on nyt sit ehkä tulossa ne vikat hampaat, taimmat poskihampaat.. Oli viime yönä tosi tuskissaan enkä pystyny sitä mitenkään auttaa :'( Onneks sai aina muutamaks tunniks unta kunnes heräs taas.. Toivottavasti meni ohi eikä ens yönä enää vaivaa.. :(

Rhea:
Kaikki on varmasti hyvin! Mielikuvitus heittelee ku lukee huonoja uutisia.. Meiän pinossa varsinki ku ollu niin paljon huonoja uutisia että kaikilla tainnut olla jossain vaiheessa se tunne että kaikki ei oo hyvin.. Mutta tosiaan jos pystyt sen jotenkin esim. neuvolassa tarkistuttamaan ni mee ihmeessä, koska se helpottaa! Mäki menin sillon kuuntelee sydänääniä ku olin niin hermoraunio ja terkkaki sano et parempi oli et menin kuuntelee ku et olisin ressannu ja hermonnu koko alkuodotusajan! :hug: :hug:

Skog:
Onnea myös hyvistä neuvolakuulumisista! On se vaan niin helpottavaa kuulla pienen syke :heart:

Suvitus+poika 14+3
 

Yhteistyössä