MAALISMAMMAT 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susannaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta kaikille!

Eilen olin neuvolassa ja kaikki arvot kohdallaan, Tytteli vaan on kovin alhaalla. Kehotti hakeutumaan lääkärin vastaanotolle että tarkistaisi kohdunkaulan mulla kun on tuo seisomatyö ja kuukausi vielä töitä. Kovasti masussa liikutaan yöllä varsinkin.
Joulu ollaan kotosalla ja meille on tulossa porukkaa, Artun 1,7v. kanssa koristeltiin joulukuusi lauantaina, kivaa oli. Mukavaa ja rauhallista joulua teille kaikille.

Riitukka 29+6

Moi kaikille
Kiva kuulla, että suurimmalle osalle teistä kuuluu hyvää!
Tänne myös kuuluu jo hieman parempaa; kävin tänään taas NKL:lla kohdunkaula-kontrollissa ja tilanteeni on ilokseni ennallaan (eli 2vkoa sitten mitattu 2,3cm (=lyhyt) kohdunkaula ei ole onneksi lyhentynyt). Kohdunsuu on edelleen pehmeä (eikä se tietysti siitä lähde "kiinteytymäänkään"), mutta onpahan viikkoja nyt taas hieman enemmän (rv29+5) kasassa jos pikkuinen lähtisi syntymään (niin kuin isoveljensä 2v sitten rv30).

Kohonneen ennenaikaisriskin vuoksi sairaslomaani joka tapauksessa jatkettiin äitiysloman alkuun asti, eli hissukseen täytyy edelleen ottaa niinkuin edelliset viisi viikkoa (jotka olen ollut saikulla)..

Plankton: Vakuutusasiaa: Tapiolasta on meidän nyt 2v-esikoisen vakuutus (otettiin syntymättömän lapsen vakuutuksena) ja muistaakseni siellä oli parhaimmat ehdot kun vakuutuksia 2v sitten vertailtiin. Nykyään Tapiolassa myöntävät vakuutuksen ainoastaan, mikäli siellä on kotivakuutus tms. joten pelkkää lapsen vakuutusta ei sieltä myönnetä. Niin ja meille ei tähän raskauteen ole myönnetty syntymättömän lapsen vakuutusta mistään vakuutusyhtiöstä, koska mulla on ollut niin paljon ongelmia tämän raskauden aikana (verenvuotoa muutaman kerran, ennenaik. supistuksia, 5vkoa saikkua, kohdunkaulan lyhentymistä ja kohdunsuun pehmenemistä jo viikkoja sitten..), mutta ihan ymmärrettävää. ;)

Tuutikki81: Miten meni tämänpäiväinen 4D-ultranne Brunolla? Meilläkin oli sinne jokunen viikko sitten varaus mutta peruttiin, kun masu-asukkia on ultrattu jo moneen kertaan johtuen raskaudenaikaisista ongelmistani.

Vanilla: Hyvää matkaa Kanarialle!! Olisipa ihana lähteä itsekin..! J

Antzi: Voimia ja virtuaalinen halaus, teidän tarinaanne muistan kyllä silmät kosteina lukeneeni!

minni: Kiitoksia tsempistä.. kirjoittelit, että sisarellesi syntyi pikkuinen tyttö rv 24+2 noin vuosi sitten ja osaan vaan kuvitella, miten raskasta ja huolentäyteistä aikaa se on perheelle. Toiv. heillä kaikki paremmin ja ennenkaikkea hyvin nyt..?

Eipä tähän hätään muuta kuin hyvää ja rauhallista Jouluviikkoa!!

elli73 rv29+5
PS. Esikoisen kanssa meni lapsivedet rv29+6 (ja syntyi rv30+1), huomenna on siis eräänlainen "virstanpylväs" tämän masu-asukin raskauden kanssa.. ;)

Hei pitkästä aikaa,

Vaavilla kaikki hyvin, mutta ei ole tullut kirjoiteltua, kun perheessä surua. Toivottavasti joulu hieman piristäisi tunnelmia, työtkin loppuvat perjantaina ja lomien jälkeen äitiysvapaalle. Toivotan teille kaikille oikein tunnelmallista joulun aikaa ja hyviä vointeja odotukseen!

Rv 30 + (sf 28!)

Taas on vierähtänyt tosi pitkä aika viimesestä kirjottelusta.. Täällä on kaikki sujunu suht hyvin, pientä mahakipuilua lukuunottamatta, mutta vaavilla on kaikki kunnossa. Potkii ja pyörii kovasti :) Maailman parasta joululahjaa!

Mutta tulin vain toivottelemaan kaikille hyvää joulua, ensi vuonna meitä sitten onkin jo yksi perheenjäsen lisää :)

Np rv29

Päivää!

Viimein palasin lomalta (just ennen joulua tultiin). Matka meni hyvin. Lento Teneriffalle meni tosi hyvin, tukivyö ja tukisukat oli ihan huippuvälineet siihen hommaan. Aika tarkasti katoin mitä söin ja aurinkoakin saatiin otettua joka päivä rannalla.. Tulomatkalla vauva oli ylivilkas ja istuminen oli tosi inhottavaa. Piti kyllä nousta jatkuvasti seisomaan koneen käytävälle, jotta pystyin olla. Oli ihanaa päästä kotiin kuitenkin turvallisesti hyvän loman jälkeen. Nyt on mieli taas virkeä, vaikka istuminen käy tällä hetkellä jo työstä.

Eilen olin sokerirasitustestissä. Aamulla klo8 menin ja olin ollu sen 12 tuntia syömättä ja juomatta. Ekaks otti verikokeen ja sitten join kaks mukillista sitä älyttömän oksettavan makeaa sokerilientä, jota ei meinannu saada alas millään. Tai siis menihän se nopeesti kun pakotti. Hirmu huono olo mulla ei tullut, mutta kyllä heikotti. Pikku-Ihku sai sellasen sokerihumalan, että eka tunti meni sitä ihmetellessä. Aulassa piti odotella ja se oli aika turhauttavaa, mutta onneksi se on nyt ohi.

Kävin tänäaamuna lääkärillä ja neuvolassa. Sisätutkimus oli taas niin kömpelö että oksat pois. Vauvakin potki samaan aikaan alaspäin inhottavasti, joten se oli kaikin puolin epämukavaa. Kaikki oli alakerrassa kuitenkin hyvin ja se on pääasia.
Neuvolantäti oli taas oikein tyly. Siellä oli siis joku sijainen. Mulla oli ollut paastoarvot koholla siinä sokerirasitustestissä ja nyt saan piikittää itseäni 4 kertaa päivässä 6 päivän ajan tarkkaillakseni arvoja. Noh, ei siinä mitään, mutta sain sen lisäksi kuulla kuinka mun pitää parantaa ruokavaliota huomattavasti. Kun ihmettelin että mulla ei ole mitään huonoja ruokatottumuksia ja että keksit ja sipsit on vaikea jättää pois, kun niitä ei ruokavaliossa ole, niin terkkari ei kuunnellut. Kun sitten sain sen tajuamaan että mun paino on raskauden aikana noussut tähän mennessä 1.1kg, niin sitten sille meni perille että niin juu, voihan tämä johtua jostain ihan muustakin.. Pyysin neuvoja kuitenkin ruokailusta, niin sain vain paperin käteen. Muutenkin tuli koko neuvolakäynnistä sellainen olo että olempa nyt tosi huono äiti kun mulla on joku arvo koholla. Inhottava olo. Onneksi oma neuvolantäti palaa ens kerraksi lomalta. Tammikuussa on se uusintaultra lapsivedestä. Sf-mitta ei ollut kasvanut kuin 1 cm, joten se oli hyvä uutinen. Käyrä alkaa lähestyä mun mittoja. SF-mitta oli "enää" 28 cm.
Siitäkin toki täti pelotteli mut ihan henkihieverille... No onneksi se on nyt ohi. Nyt vaan pistelen itseäni tän viikon. Voi itku.. Niin paino oli noussu viime kerrasta tasan sen 1 kg:n tais loma vaikuttaa.. =). Verenpaineet oli ihan ok. 123/89. Pissa ok.

Missä kaikki on? =)

Vanilla 26+5

Huhuu! Onko täällä joulun jälkeistä elämää? Joulua tuli vietettyä oikein rauhallisissa merkeissä kotona. Mitäs tänne kuuluu? Kovin on hiljaista, tosin taitaa olla hyvä merkki, eli toivottavasti kaikilla kaikki hyvin!
Itse olin sokerirasituskokeessa, kun vauva oli kolmessa viikossa kasvanut NIIN isoksi. Tosin itseäni vähän epäilytti mittojen tarkkuus, edellisen ultran ja arvion teki kokenut synnnytyslääkäri ja uusimman nuori kandi ja eroa tuli huimasti. Huomenissa kuulen tuomion, onko raskausdiabetes vai ei.
Ja tästä isokokoisuudesta johtuen pääsen taas ylim. ultraan, ja se kyllä sopii. Itseasiassa alkujaan aikomus oli mennä aluesairaalaan synnyttämään, mutta nyt kun jo ravaan kokoajan yliopistollisessa sairaalassa, menenkin sinne.
Mitenkäs te muut voitte? Toivottavasti saadaan nyt alkavan vuoden kunniaksi uutta puhtia kirjoitteluun!

Iines 29+3

Täällä kaikki hyvin, mitä nyt itse olen flunssan kourissa toista viikkoa. Keuhkoputket päässeet tulehtumaan, ja antibioottia syödään. Mutta vauva voi kaikesta huolimatta ihan hyvin. :)

Aika kuluu kamalan nopeasti, töitäkin on jäljellä enää kuutisen viikkoa! Äitiyspakkausta saanen odotella vielä hyvän tovin, palkanlaskenta kun panttaa edelleen mun papereita ja ne taitavat mennä Kelaan vasta tammikuun palkkojen jälkeen.. Mutta kyllästyin tappelemaan niiden kanssa, menköön sitten kun menevät. :P Toivottavasti pakkauksen saisin ennenkuin lapsi syntyy kuitenkin..

Hei!
Täälläkin kaikki hyvin. Joulun pyhinä tuli syötyä kai liika suolasta ruokaa ja suklaata, mutta eilen palasin ruotuun ja heti oli parempi olo ja masulainen entiseen tapaan vilkas. Mulla on vielä viikon ajan lomaa ja kohtahan se äitiyslomakin häämöttää :)

Kylläpä Vanillalla oli ollut ikävä neuvola. Onneksi teijän lomamatka meni hyvin. Olispa ollut ihanaa käydä jossain etelässä, mutta miehen kanssa lomat ei menneet ihan yksiin tänä(kään) jouluna. Ja toisaalta, enpä ehkä enää olisi näillä viikoilla jaksanut matkustaa. Maha alkaa olla jo aika mahtava. Mies sanoi yhtenä aamuna mahastani että ompa ISO masu...hieno :) Tulin siitä tosi hyvälle tuulelle.

Hyvää loppuvuotta kaikille sekä lapsekasta ja onnekasta uutta vuotta!

Nillenalle 29+5

Ihan hyvää kuuluu tännekin. Lomaa vielä reilu viikko ja sitten kaksi viikkoa töitä pitäisi vielä jaksaa ... Neuvolan tädin mielestä vois olla saikulla, mutta koitan tällä tietoa olla töissä...

Noissa neuvolan tädeissä on kyllä eroja. Itselläni on mukava ja mielestäni ihan osaavakin neuvolan täti, mutta kävin pari päivää sitten sijaisella (oma oli lomalla) mittauttamassa vain hemoglobiinini, niin siellä oli joku ensikertalainen neuvolakäynnillä ja se sijainen oli surkea. Kun se ensikertalainen lähti, niin sillä oli vain neuvolakortti kädessään ja lisäksi hän sai mukaansa kaksi näyteputkea ja käskyn mennä labraan. Ja vielä pyydettiin joskus soittelemaan ja varailemaan uutta neuvola-aikaa... Itse sain ekalla karralla kivan kalenterin, hirveä nipun luettavaa, kipon ja näyteputken virtsanäytettä varten, lääkäriaikakin varattiin heti yms. Oma ensimmäinen kertani kesti vajaan tunnin, tämä ensikertalainen viipyi kyllä kauemmin koska itse jouduin odottamaan sitä hemoglobiinia koko soittoajan (tunnin, jolloin siis neuvolassa pitäisi pystyä käymään pika-asioilla ja saada apua/neuvontaa puhelimitse). Onneksi oma neuvolan tätini on töissä taas ensi viikolla jolloin menen sinne ... nythän käynnit ovat jo kahden viikon välein.

Remontti etenee hitaasti mutta varmasti. Rattaat vieläkin ostamatta, jospa sitä huomenna vaivautuisi kaupoille ... Sängystä on saatu tarjous ja varmaan sekin ostetaan pian. Äitiyspakkaus tuli postissa juuri perjantaina kivaksi joululahjaksi. Olen siihen kyllä tyytyväinen, taidan huomenissa levitellä kaikki kamat pitkin poikin ja ottaa niistä valokuvan (vaikka onhan se Kelan sivuillakin).

Vakuutuksista sen verran, että niissä on kyllä eroja. Kannattaa katsoa vertailu niistä:
http://www.vakuutusneuvonta.fi/pdffiles/lvve2006.pdf
Vaikea sanoa mikä on paras. Itse arvostan mm. sitäkin, että vakuutus jatkuu aikuisenakin samana, että siitä ei rajata pois lapsena todettuja sairauksia tai vammoja yms. (jatkuu samana vain Pohjantähdessä ja Iffissä) kun lapsi täyttää 17-20v. Ja kannattaa katsoa mikä korvaa allergian takia tarvittavat ravintolisät tai perusvoiteet, muista syistä johtuvat terapiat yms. Ja paljonko on omavastuu ja onko se kerran per vamma tai sairaus vai aina hakiessa yms. Paljon niissä onkin vertailtavaa.

Hauskaa uutta vuotta kaikille!

Matkustamisesta vielä, että kyllä olisi ihanaa olla jossain lämpöisessä ja auringossa, mutta enää ei tunnu mahan kanssa mielekkäältä tuo matkustelu. Törkeän pimeää on muuten, mutta ehkä se vielä talveksi muuttuu.

Viikot vissiin 31+1

Huhuu!
Onkos täällä tänä vuonna ketään? No omasta puolesta ainakin hyvää uutta vuotta kaikille!
Välipäivät meni mukavasti lastenhuonetta sisustaen ja vauvan vaatteita yms pesien. Nyt muutama arkipäivä takana ja huomisesta alkaen s-lomalla. Että se siitä neuvolan lääkärin kyllä pitää vielä jaksaa meiningistä.
Mutta missä kaikki luuraa? Pitäisikös avata uusi ketju ja siihen sitten alkuun päivittää että ketä täällä enää ylipäätään käy. Vaikka en itsekkään ole kovin aktiivinen, mutta nyt siihen voisi tulla muutos kun ei tarvitse enää töissä käydä.
Mites Vanillan sokeriarvojen kävi? Itse siis olin myös rasituksessa ja arvot ok.
Eipä tässä muuta, tulkaapa linjoille!

Iines 30+2

Hei taas aikoihin ja jännittävää vuodenalkua itse kullekin! Älkäähän päivittäkö ainakaan minua pois, täällä ollaan. Miehen kanssa mietittiin uuden vuoden yönä menneyttä ja tulevaa vuotta, ja hienoin asia on ehdottomasti ollut tämä raskaus! Laskettu aikakin lähestyy... = ) Vauvan tarvikkeet alkaa olla jo esillä, jotain vielä kaupasta hankittava.
Olin tänään neuvolassa ja täytyypä sanoa, että oma "tätini" on aivan huipputyyppi, tuttu jo esikoisen raskaudesta. Kaikki ok, vauvan asentoa vain ihmetteli ja menenkin ylimääräiseen ultraan sen tarkistuttamaan. Edellisessä raskaudessa alkoi raskausmyrkytys oireilla verenpaineen nousulla juuri näihin aikoihin, nyt paineet 106/62, eli hyvin menee. Ensi kuun alussa myös synnytystapa-arviointi, on edellisen synnytyksen takia keskustelut kätilön ja lääkärin kanssa, aikaa varattu 2h! Kovin nyt tutkitaan ja seurataan, mutta hyvä niin. Vointeja kaikille!

32+

Heippa, minä annan ainakin luvan poistaa nimeni listalta. Kirjoittelen tosiaan aktiivisemmin tuolla Wab ketjussa, enkä näe mielekkääksi kopioida samoja juttuja tähän ketjuun. Toki olen aina seuraillut teidän kaikkien vaiheita!
Odotus on mennyt hyvin, ei mitään kummempia ongelmia, mitä nyt välillä eriäviä mielipiteitä neuvolantädin kanssa. Vielä 32 työpäivää...

Mutta hyvät jatkot kaikille!!

Hena rv 28

Hyvää uutta vuotta täältäkin kaikille.
Me olemme olleet joulusta lähtien käymässä kotipuolessa ja koneella istuminen jäänyt vähille, mut täällä sitä ollaan hyvä voimaisina.Perjantaina pitäisi lähteä ajemaan kotia kohti pitkästyttävät 7 tuntia autossa. Useampi pysähdys tulee pakostakin kun koiraa täytyy käyttää jalottelemassa ja itekin oikoa koipiaan ja tietysti pisulla käytävä.
Vauva potkii kovasti ja myllää aamusta iltaan ja joskus jopa yölläkin on ruvennut potkimaan, et vilkasta on, mikä tietysti on hyväkin.
Täällä sadellut eilen ja tänään räntää, et jospa sitä talvikin tulisi joskus.
Maanantaina vuorossa kätilön tekemä ultra ja torstaina lääkäri neuvola, mukava nähdä pikkuinen taas ultrassa.Vähän hirvittää, et kuinka paljon on tullut painoa lisää, kun loma on mennyt kyläillessä ja herkkuja syöden :)
Eipä tässä nyt muuta, mukavaa illan jatkoa kaikille.

Heta rv 31+ jotain

Onnellista Uutta Vuotta :)!

*Ja potkaisee samalla uutta vauhtia maaliskuun ketjuun josko tämä alkaisi pikku hiljaa heräilemään...*

Hyvin on täälläkin pulla uunissa. Potkitaan kovasti - selkeästi enemmän ja useammin kuin joitakin vkoja sitten. Lisäksi supistukset (?) ja muut "kivut" ovat lisääntyneet mutta eiköhän se ole ihan normaalia kun vkotkin alkavat huveta. Hui kauhia ei tässä tosiaan enää ole aikaa paljoakaan ja minä kun voin tästä laajentua jo hyvin helmikuunkin puolella! Alkaa vähän jo jänskättää. Huomaa kyllä selkeästi että ajatus on vkojen mennessä yli 30 muuttunut synnytyskeskeisemmäksi. Oletteko te muut alkukuun odottajat huomanneet samaa?

Painoa on kanssa tullut masentavan paljon :/. Musta ei varmaan ikinä voisi tulla lihavaa ihmistä - ehkä hyvä niin - kohta rikkoontuu 80kg. Painoa on siis tullut yli 10kg ja vielä varmasti tulee. Neuvolassa tosin sanoivat että pitää sitä massaa ollakin että on sitten mistä imettää. Toivotaan :).

Pientä kipua, arkuutta tunnen oikean rinnan alapuolella. Maha-asukki on selkeästi ominut oikean puolen omakseen - liekö sitten jo niin ahdasta että on omat elimet herkkänä tilan puutteesta.

Yritetääs nyt herättää tätä meidän ketjua!

Ja vkoja 31+6

Heipä hei kaikille! :)

Pakko myöntää et oon tuntenu syyllisyyttä kun ei ole tullut kirjoiteltua tänne mitään. Oon vaan aina lukenut muiden kuulumisia :) No jospa nyt parantaisin tapani...

Monesti tuntunut että "ei mitään asiaa" ku sitä perussettiä vaan, ku kaikki mennyt paremmin kuin uskoinkaan. Mieheni sanoikin eilen että "sulla on kyllä ollu ihmeen helppo raskaus". Siitä täytyy olla tosi kiitollinen ettei mitään ongelmia ole ollut. Oli myös mukava kuulla miehen suusta ettei hormonitoiminta ois vaikuttanu muhun. Itestä kun välillä tuntuu, et on niin kummallinen :) Saatan murjottaa ja inistä niin pienestä, kun sille päälle satun. Lisäksi roikun miehessä kuin mikäki pikkulapsi :) Se kuulemma ihan normaalia ja hyväksikin, koska kertoo että on kasvamassa äidiksi. Mieli valmistautuu siihen, että yhteistä aikaa ei enää niin paljon ole vauvan synnyttyä. Niin, ja onhan se hyvä et raskaus lähentää isää&äitiä, tulee sellanen me-henki :)

Eilen tosiaan oli pitkästä aikaa neuvola ja ensi viikolla olisi se gynekologinen juttu missä katsotaan onko kohdunkaula kiinni jne...En tykkää yhtään siitä lääkäristä (toisin kuin neuvolatädistä, joka on aivan ihana ihminen). Se lääkäri vain on niin tyly ja omalla tavallaan pelottava tyyppi :)

En muuten olluyt tiennyt, että seläleen nukkuminen on vaaraksi vauvalle ja olin nukkunut tähän asti aina selälleen. Onneksi neuvolassa taas valaistiin :) Nyt täytyy mennä syömään ku pikkuinen potkii jo siihen malliin. Sukupuoli tosiaan on meillä vielä tietämättä ja eipä sitä enää kannata selvittääkkään. Sellaista tänne. Voimia kaikille maalismasuille !!

Cloud86 rv 30

Hyvää alkanutta vuotta täältäkin kaikille!

Täällä on vielä muutama vuosilomapäivä jäljellä ja sitten on loppurutistus töissä ennen äitiyslomaa. Tekemistä kyllä piisaa niin kotona kuin töissäkin. Saa nähdä ollaanko töissä loppuun asti. Hyvin olen toistaiseksi ainakin voinut ja pikkuinen potkii ja möyryää pitkin päivää. Yöt saan nukuttua edelleenkin aika hyvin, mitä nyt vessassa pitää käydä kerran tai pari.

Viimeinkin olemme alkaneet hankkimaan tarvikkeita pikkuiselle. Vaunuista on löytynyt muutama suosikki, joista pitäisi sitten osata päättää. Vaikea homma. Pinniksistä olemme päätyneet Ikean yhteen malliin, kun se on konstailematon (ei kiehkuroita tms) ja hiukan pienempi kuin monet muut. Mahtuu siis ahtaaseen makkariimme. Ilman hoitopöytää koetamme pärjätä, mutta ostetaan sitten jos tulee ihan pakkotarve. Vaatetuspuoli vaikuittaisi olevan jo kunnossa. Äitiyspakkaus tuli kuin joululahjaksi ja pidin siitä kovasti. Mitä mieltä te muut ootte siitä?

Susannaaaa: Täälläkin on painoa tullut lisää yli kymmenen kiloa. Ihmettelen vaan että mihin, kun tuota pallomahaa ja kasvaneita rintoja lukuun ottamatta vartaloni näyttää melko samalta kuin ennenkin. Hirvittää vain, että mihin lukemiin tää paino vielä tän parin kuukauden aikana nousee. Ja täälläkin vauva viihtyy lähinnä tuolla oikealla. Potkut eivät tosin vielä ole tuntuneet kipeiltä lainkaan.

Jeps, toivotaan että tämä ketju nyt alkaisi enemmän elämään.

Mukavia vointeja kaikille!

Nillenalle 30+5

Oltiinkin yhtä aikaa Cloudin kanssa linjoilla :)
Minä nukun aika paljon selällään. Meillä neuvolassa sanottiin, että niin pitkään voi nukkua kun ei tunnu pahalta, että kyllä luonto sitten hoitaa äidin nukkumaan parhaalla tavalla. Vauva kai rupee painamaan jotain suonia. Olen miettinyt, että koska mulla on istukka edessä, niin se vauva ei pääse sitä painamaan ja siten olen näinkin pitkään nukkunut selällään. Tosin nukkumaan käyn aina kylelleen, mutta asentoa tulee näköjään vielä vaihdettua kun herään usein selälteen. Lähinnä tulee mietittyä, että jos nukkuu kylelleen niin, että onkin melkein vatsalteen ja vauva jää alle... Kaikkee sitä miettiikin. Jännä, että noinkin erilaisia ohjeita tulee neuvoloista.

Minäkin nukun usein selälläni ... ja kuulemma kuorsaan niin ettei mies nuku ... herään välillä siihen kurkun kuivuuteen itsekin ... mulla vauva on vasemmalla kyljellä ja sillä pystynkin nukkumaan, mutta oikealla kyljellä voin makoilla tosi harvoin, vauva alkaa yleensä heti vääntelehtimään lähes allani ja kiireesti käännyn selälleni ... sen jalat on siis oikealla ja se tunkee niitä milloin minnekin ... siis kylkeä kohti tai kylkiluiden alle (joka ei tunnu kivalta, mutta menköön ;)).

Mieheni käy aina kanssani neuvolassa ja hän sanoi viimeksi, että siinä äitiyskortissa pitäisi olla kohta miten mies nukkuu ... että siihen tulisi mulla kuulemma kolme miinusta, että huonosti nukkuu ja syynä äipän kuorsaus!! ;) Joo-pa joo, itse nukun aika hyvin paitsi aamuisin valvon usein alkaen klo 4-5 kun käyn vessassa ... sitten kahdeksasta alkaen (kun pitäisi nousta) voisin taas jatkaa uniani muutaman tunnin.

Mulla on kanssa painoa tullut 10kg ja aluksi olin huolissani vatsan pienuudesta ja painon nousemattomuudesta ... nyt alankin olla huolissani, että paljonkohan painoa vielä mahtaa tulla ja kuinka suureksi maha kasvaakaan ... sf-mitta menee lähellä yläkäyrää mutta masu ei kyllä näytä mielestäni kovin suurelta, haittaa toki jo monia toimia kuten kenkien pukemista!

Olen minäkin huomannut ton, että synnytys alkaa vähän mietityttämään ... ja se ei yhtään helpottanut, kun neuvolan täti totesi, että "voihan se häntäluu siinä murtua, se yleensä joustaa" ... huh, huh ... mulla siis häntäluussa on jotain vanhaa vammaa ... kuitenkin täti sanoi, että "kyllä sinä 4,5kg:n voit varmaankin ihan huoletta synnyttää" ... mistähän ne noita juttuja arpoo? Olen pitkä, laiha ja kapealanteinen, vaikka onhan sitä sanottu, ettei se ulospäin näy kuinka leveä lantio on sisältä että millaisen vonkaleen sitä mahtuu maailmaan puskemaan. Katsotaan mitä tuleman pitää! Sen olen päättänyt, että jos vauva vielä kiepsahtaa väärin päin niin perätilaista en synnytä! Ja haluan kyllä kaikki kivunlievitykset jos mahdollista. Onko täällä joku joka aikoo ihan luomuna synnyttää, siis ilman mitään lääkityksiä?? Kaverini kerran päätti tehdä niin ja kuulemma ei toista kertaa siihen erehdy, toisaalta toinen kaveri synnytti ilman kivunlievityksiä ja sanoi, että ei se niin kauheaa ollut.

No, pidetään ittemme etusivulla!

Viikot 32+1

Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Minäkin kirjottelen eri nimellä tossa WAB-ketjussa aktiivisemmin, mutta haluan silti pysyä tässäkin ketjussa mukana. Toivottavasti tämä aktivoituisi loppua kohden! :)
Olen teidän kaikkien hännillä tääsä raskaudessa, joten on kiva lukea että mitä tuleman pitää seuraavaksi..

Minä olen vältellyt selällään nukkumista, mutta iltaisin kyllä välillä makoilen selälläni ja lepuutan kylkiäni. Onkohan sekin kiellettyä? Vauva potkii tasaisesti päivärytminsä mukaan, mutta on vaikea sanoa että missä sillä on milloinki pää ja jalat. Kuuluisiko sen tuntua ihan selkeästi? Mulla on istukka tuossa edessä.

Synnytys pyörii täälläkin mielessä. Vaikka sinne on mulla vielä ihan reilusti matkaa, mutta silti. Uniakain oon siitä nähnyt. Jännittää se, että minkä kokonen nyytti sieltä oikein syntyy kun sf on mulla jo 28. Mahtuukohan se syntymään? En tiedä kehtaisko sitä ees neuvolasta pyytää päästä pelkopolille. Haluisin että mulle tehtäis se synnytystapa-arvio. Täällä se ei kai ole automaattista.

(.)Kävin tosiaan siinä sokerirasitustestissä ja paastoarvo oli joulun jälkeen vähän kohollaan joten viikon jouduin tarkkailemaan verensokeria. Pidin tiukan kurin ruokavaliosta, vaikka en ole aikaisemminkaan mässäillyt, mutta jätin tuoremehut pois. En oikeestaan muuta ja sen jälkeen tulokset aikakin oli ihan hyvät. Maanantaina menen neuvolaan kuulemaan tuomiota miten jatkossa toimitaan. Maanantaina on myös iltapäivällä ultra. Taas. Mulla on tuota lapsivettä ollu rv 25 paikkailla normaalia enemmän, ei kuitenkaan vielä runsaasti. Nyt ne tarkistaa, että onko sita vielä reilusti ja tarviiko mut lähettää siitä äippäpolille. Vähän jännittää koko juttu. Sukupuolta ei tiedetä, mutta jos se näkyy, niin halutaan tietää etukäteen. Painoa mulla on noussut koko raskauden aikana vaan 1kg. Johtuu siitä, että mulla oli painoa jo ennen raskautta lievästi liikaa. Nyt olen ollut syömisissä ja juomisissa sen verran tarkka että sitä ei ole sitten tullut lisää, kun vauva on "syönyt sisältäpäin". Hyvä niin. Jospa imetys veis lisää painoa pois....?:) No, ei tämä vauva nyt mikään laihdutuskuuri ole. Tässä on vielä aikaa maaaliskuun loppuun saakka painon nousta, joten täytyy olla tarkka. Sokeriarvojen takia pitää muutenkin.

Jakselkaa ja nukkukaa jos pystytte!
Pian alkaa tällä ketjulla aikamoiset tohinat...

Vanilla 27+6

Kiva kiva että ollaan saatu ketjuun eloa :)).

Mä nukun selälläni jonkun verran. Neuvolassa ei oo varoiteltu ainakaan vielä, että ei saisi nukkua. Nuo nukkumisasennot kun on vähissä muutenkin - tylsää jos kohta ei voi nukkua kuin vasemmalla kyljellään. Mä oon sellanen ikiliikkuja unissani :D. Oikealla kyljellä nukkuminen onnistuu hetken mutta useimmiten mahassa alkaa möyrintä jos tuolla puolen nukkuu - kenties sitten johtuu siitä että asukki on myös tykästynyt tuohon oikeaan puoleen. Ehkä sille tulee ahdasta?

Voi kauheeta mulla on maanantaina eka synnyrysvalmennus. Toivottavasti en iske itseäni sen jälkeen paniikkiin :D. Mä oon vähän sellanen liikaa ajatteleva ihminen - olisi siis parempi jos ei tiedä kaikesta kaikkea :). Kuulemma sairaalaan tutustuminenkin siihen kuuluu - mä kyllä jo ilmoitin että todennäköisesti passaan sen. Mä justiinsa epäilen että kun nään jotain synnärisaleja niin seuraavana yönä ne on mun unissa :D. Sitten kun ei tiedä miltä siellä näyttää niin en vaikeempi nähdä uniakin :DDD. Mä oon sen verran nähny synnytyksestä unta että mä näin sellaista että menin jostain syystä sinne on jo ennakkoon yöpymään vaikkei supistuksia edes vielä ollu tullu :D. Sitten unessa tutustuin sairaalaan ja muihin äiteihin :).

Kävin juuri mun vauvanvaatteita läpi (oon talvilomalla) - jessus niitä on paljon :D. Aattelin pestä niitä jo hyvissä ajoin. Ja kai sitä muutaman vkon sisään pitäisi joku synnärikassikin laittaa jo valmiiksi - jos vaikka tulee äkkilähtö. Millasiin vaatteisiin sitä sitten pukea vauva kun tuo sen kotiin?

Vkoja 32+0

Heippa!
Mukavaa, että on ketjuun tullut eloa!
Täällä nyt sitten ollaan toista päivää saikulla ja kyllä on ihmeellistä kun ei tarvii enää stressata töissä jaksamisesta.
Itselläni myös alkanut synnytys mietityttämään. Jotenkaan se ei pelota, mutta en ole oikeastaan koskaan sitä miettinytkään. Sillä periaatteella mennään, että tarvittavat kivunlievitykset käytetään, tosin epiduraali on hieman kysymysmerkki, minulla on nimittäin aika tarkkaan niillä main iso tatuointi... No toivottavasti ei tarvita sitä =)
Ei kai, sen näkee sitten.
Nukkuminen alkaa tosiaan olla aika akrobatiaa, minä en enää pysty olemaan selällään ja kyljellään en ole osannut koskaan nukkua. Olen aina ennen nukkunut mahallaan. Tuttua myös tuo valvominen, vessassa kun käy niin ei enää nukuta.
Vanillakos se mietti synnytystapa-arviota? Itse pääsen sellaiseen synnytyssairaalaan rv36, kun viime ultrassa arvioivat tulokkaan suureksi. Siksi jouduin sokerirasitukseenkin. Lääkäri toisaalta sanoi että saakin olla vähän iso, kun on äitikin ollut syntyessään (Olen ollut yli 4kg). Mutta parempi tutkia kunnolla. Eli ultraavat ainakin silloin. Toisaalta, rv25 kokenut synnytyslääkäri mittasi ja arvioi vauvan kasvavan 3,5kg käyrällä ja sanoi lantion olevan tilava. Kun tämä uusi arvio on kandin mittaama ja arvioima. Jännityksellä odotamme kumpi veikkaus osuu lähemmäs totuutta.
Täällä myös mietitty vauvan kotiutumisvaatetusta, vaikea arvailla millaisia ilmoja on maaliskuussa, onkohan sitten se talvi, kun nyt on tälläiset ilmat?
Mutta, mukavaa viikonloppua kaikille!

Iines 30+4

Hei,
Alkaa ajatukset ja jutut täälläkin pyöriä tulevan synnytyksen ympärillä, kyllähän sitä miettii... Ja toisaalta kovasti jo odotan, olo on lievästi sanottuna kömpelö tämän pallomahan kanssa! Painoa tullut melkein 10 kg, mutta ruokahalussa nyt selvä muutos. Vähenemään päin jostain syystä, pärjäisin pelkällä hedelmäsalaatilla ja jugurtilla.

Itse suunnittelin esikoisen syntymää ja oli ajatus "ideaalisynnytyksestä" (vesiamme, ponnistusvaiheessa ei selällään, mahdollisesti ilman rankkoja puudutteita, ei välilihan leikkausta ym...). No, ei mennyt IHAN niin kuin olin ajatellut (käynnistys ja vaikea synnytys) ja suosittelen kyllä, ettei hirmusti mieti etukäteen vaan antaa tilanteen viedä. Vaikka synnytyksessä oli kaikenlaista hässäkkää, oli koko ajan luottavainen olo; henkilökunta tiesi mitä tapahtuu ja oli vain sellainen olo, että hyvin kaikki menee. Lopputulos oli loistava! ( =

Olen jo pakannut sairaalakassit, harsovaipatkin viikattuina, joten nyt vain odotellaan. Vauvalle otetaan kotiutumiskamppeiksi body, puolipotkarit, välipuvuksi ohut fleecehaalari + ulkoiluhaalari. Ja myssy, sukat + villasukat ja tumput käteen. Kelejä ei todellakaan tiedä, saattaa olla vielä hyvinkin kylmää, mikäli se talvi vielä tulee.

Vointeja!

MOi!

Alotetaan uusi ketju pian kun tämä on niin pitkä. Pitäskö kopioida koko lista mukaan vai tehdä uusi lista?

Mulla varmaan kanssa tulee isokokonen vauva. Minä olin syntyessä 4020g, joten siitä päätellen.. Maanantaina on ultra missä näkyy onko lapsivettä normaalisti. Siellä voi kanssa varmaan kysyä vauvan kokoarviota ja ehkä pyytää lähetettä sitten äippäpolille jos näyttää siltä että vauva on iso. Vai mitä luulette tekeekö neuvolantäti sen lähetteen?

Hei, pitääkös kaikki ihan uudet (käyttämättömät) -kin vauvanvaatteet pestä, ennen kuin niitä käyttää vauvalla. Entä lakanat? Kun en oikein noista tiedä.. Saatiin uudenvuodenpäivänä miehen kanssa entisöityä sellanen perintökaappi, joka tulee vauvan vaatekaapiksi.. Nyt sitten aattelin pestä vaatteet ja laittaa kaappiin, jos tosiaan ne pitää pestä ennen käyttöä. Pelkään vaan että tuo kuivausrumpu kutistaa niitä. No, kutistuis ne kuitenkin ekan pesun jälkeen jos niikseen...

Nyt mulla on tullut takas se harmiton "vaiva", mikä oli alkuraskaudessa. Jatkuva pissahätä. Koko ajan saan ravata veskissä. Se oli onneksi aika pitkään poissa. Vauvakin on alkanut enemmän protestoida jos nukun väärässä asennossa.

Onkos täällä musiikki-ihmisiä? Meillä on mies ihan ammattitasoa(tosin vaihto alaa pari vuotta sitten kun ei siitä niin paljon tienaa..) ja minä harrastelija. Ollaan soiteltu vauvalle pianoa ja mies selloa. Se kyllä kuuntelee tyytyväisenä. Mukava nähdä tunnistaako vauva kappaleita sitten kun on syntynyt. Toisethan tunnistaa ja rauhoittuu sellaisiin kappaleisiin, mitä ovat kuulleet kohdusta.

Vanilla 28 tasan.

Np mitä kuuluu? Odotellaan kovasti rakenne ultraa se on 2viikon päästä. Sitten näkis kuinka se on kasvanut ja että onko kaikki ok. Jännitää kamalasti. Liikkeitä on ruvennut tuntuumaan ja maha kasvaa kauheella vauhdilla. Työ elämässä olen vielä mutta jossakin vaiheessa on pakko jäädä sairaslomalle kun on niin raskastyö.
Vointia:)
20+0

Hei!
Voishan sen uuden ketjun kohta alkaa. Varmaan vois tehdä uus lista, kun näyttää siltä ettei kovin moni aloittanut enää täällä kirjoittele. Voidaanhan sitten lisätä listaan jos joku listalta pudonnut haluaa olla mukana edelleen. Vai?

Täälläkin on jatkuva vessahätä tullut vaivaks. Öisin ei onneksi montaa kertaa vielä tarvitse käydä vessassa, mutta muuten nukun huonosti. Löydän itseni aina selältään ja on nyt käynyt huolestuttaa, jos siitä onkin haittaa. Aamuisin on havaittavissa alkavaa suonenvetoa ja jalat on tosi kankeet kun nousee ylös.

Mä olen käsittänyt että kaikki vauvan vaatteet on hyvä pestä ennen käyttöön ottoa. Kankaissa on jotain käsittelyaineita, jotka saattavat ärsyttää ihoa tai hengitystä. Itse pesen kaikki omaan käyttöönkin tulevat lakanat kun ne on muuten jotenkin muovimaisia (ihan selvä joku pintakäsittelyaine) Olenkin pessyt noita ä-pakkauksen vaatteita (+ muita) ja siinä pakkauksessa tuli ihan hyvät pesuohjeet vaatteille, saako rumpukuivata vai ei. No, meillä ei oo kuivausrumpua, joten naruviritelmiä taitaa olla ympäri asuntoa parin kuukauden päästä. Kun olen noita kestovaippojakin ajatellut käyttäväni. Sen pakkauksen kestovaippa kuivi kyllä tosi hitaasti, omatekemät nopeemmin... mutta voihan se imutehokin olla toinen noissa valmiissa...?

Pyykin pesusta vielä, että jostain olen kuullut, että vauvan pyykki tulis pestä erillään aikuisten pyykistä. Mikähän on syy? Meillä kuitenkin käytetään aina hyvin mietoja pesuaineita, kun itse olen aika herkkä pesuaineiden hajuille ja muille aineille, niin olen ajatellut että samaan koneelliseen menisivät. Mutta onko siinä joku muu syy kuin tää pesuaine juttu?

Mä lauleskelen masulaiselle varmaan joka päivä. Mulla on tietyt laulut joita laulan sekä silittelen ja taputtelen vatsaa aina samalla tavlla laulaessani. Ja sitten kuunnellaan musiikkia: klassista ja muuta. Työnikin puolesta tulee melkein päivittäin lauleskeltua lastenlauluja. Olisi kiva soittaa pianoa, jos sellainen olisi, mutta ei tähän huusholliin taida mahtua. Ehkä sähköisen voisi joskus hankkia. Töissä joskus pimputtelen kun on luppoaikaa.

Hyviä vointeja

Nillenalle 31+1