Tervehdykseni taas todella, todella pitkästä aikaa!!!!
En edes muista mitä kaikkea olette kirjoitelleet, vaikka kaikki olen lukenutkin. Mutta ultrakuulumisia oli iloisina monilla, onnea teille! Katella on ollut aika rankkaa, ja toivon todella, että kaikki olisi hyvin. Voimia teille!!
Meillä käytiin myös np-ultrassa viimeviikolla. Kaiken kauhean jännittämisen kukkuraksi huomasin vessareissulla veristä vuotoa juuri ennen kun olimme lähdössä ultraan. Meinasin seota huolesta!!! Siihen sängylle kun pääsin, en uskaltanut edes hengittää. Kätilö rauhallisella äänellä " siinä hän on, ja siinä sykkii sydän", kyyneleet valuivat pitkin poskia ja vihdoin uskalsin hengittää. Liikkumaan piti kaveria hoputella, oli pieni kait päikkäreillä

. Kaikki siis hyvin, koko vastasi viikkoja ja np-mitta oli 1,1m. Kätilö antoi meidän oikeen herkutella ja katsella hartaasti ja kunnolla. Meillä oli tuleva isovelikin mukana (4v.) ja ihmeissään katseli. Sovittiin etukäteen, että jos näyttää huonolta, niin mies lähtee välittömästi pois pojan kanssa. Onneksi siitä tuli meille kuitenkn onnellinen perhetapahtuma =) Olipas omaanapaa!!!
Koirasta: Meillä on isokokoinen koiruli, kiltti, mutta koohottaja. Esikoisesta jännitin ihan samoin kun Tuutikki. Mutta kaikki meni omalla painollaan. Sairaalasta isi toi vauvan pissavaipan nuuskintaan ennen kun kotiuduimme. Kun tultiin kotiin, laskettiin vauva kaukalossaan eteiseen ja minä menin ensin paijaamaan ja tervehtimään koiran yksin ja yhdessä mentiin sitten katsomaan vauvaa. Koira oli niin iloinen ja innoissaan, että ei raukka tiennyt kumpaa olisi nuuskinut ja nuollut (annoin nuolla, kunhan ei nyt ihan avoimeen suuhun

, minua vai vauvaa. Tosi hellä ja varovainen osasi olla vauvan kanssa. Myöhemmin, kun poika alkoi liikkua ja tietenkin meni koiran ruoka kipoille (kielsin tietenkin, mutta aina ei ehdi

, niin koira murisi ja näytti hammasta. Otin koiralta ruokakipot, pojan syliin ja annoin pojan läträtä ruualla ( melko siivo, kun koiralla oli siinä vanhat kalakeiton jämät). Koira katseli vieressä nöyränä ja lipoi huuliaan, annoin välillä koiralla ja taas pojalle jne... Siitä lähtien koira aina väistyi, kun poika tuli "aterioimaan". "Söivät" vuorotellen

Oli pakko kongretisoda koiralle se, että hän on edelleen lauman "alin" jäsen. Poika on nyt kohta jo 4v. ja hienosti on mennyt. On välillä koira saanut sellaista kyytiä, että heikompia heikottaa, mutta koira yleensä vaan poistuu ja jopa häpeää itse jos vingahtaa. Luulee raukka, että on tehnyt jotain väärää. En todellakaan salli, että poika kiusaa tai satuttaa koiraa, mutta niitä tilanteita valitettavasti tulee väistämättä. Kyllä meillä jäähypenkillä iatuskellaan, jos tahallaan kiusaa, tai satuttaa. Opetin koiralle myös sen, ettei ota pojalta ruokaa tai mitään syötävää, kun ruokakupistaan. Meillä koira ei ota edes ruokapöydästä tippuvia sattumia, enne kun poika on syönyt, poistunut pöydästä ja minä anna luvan "siivota" pöydänalusen. Ei vaan tuntunut kivalta, kun koira kokoajan skarppasi ja päivysti jokaista lusikallista, että kuinka paljon tippuu ja syöksyi heti kolistelemaan ja hounimaan läydän alle. Nyt odottelee ja makoilee kauempana rauhalliseti, ja helposti oppi senkin.
Aikaa ja kärsivällisyyttä tämä kaikki vaatii, mutta kannattaa. Ja kaikille koiraperheille löytyy ne omat toimivat jutut. Jokainen tuntee kuitenkin sen oman koiransa ja osaa tämän kanssa parhaiten näitä juttuja suunnitella ja toteuttaa.
Lentiäinen 13+6