Tässä kuulumisia ja mietteitä.
Eli kaikki alkoi viime perjantaina siitä kun heräsin aamulla ja ajattelin että vauva painaa omituisesti virtsarakkoa kun lorahtelee silloin tällöin. Myöskään alasuoja ei antanut viitteitä siitä että se olisi lapsivettä. Vuoto kuitenkin lisääntyi iltapvää kohden ja jossakin vaiheessa oli sitten aavistuksen vaaleanpunaista. Myös värittömän liman eritys oli lisääntynyt ja supistuksia tuli heti aamusta (ennen painottunut selkeästi alkuiltaan-iltaan). Mitään selkeää limatulppaa ei ollut havaittavissa. Soitin polille ja käskivät varmuudeksi näytille. Olimme polilla klo 17. Minulta ensin otettiin käyrää josta jo selkeästi näki että supistuksia tuli enemmän kuin aiemmin, säännöllisesti muttei kovin usein. Automatka Kotkaan teki tehtävänsä ja supistukset lisääntyivät. Lisäksi minulle tehtiin se tutkimus jossa katotaan onko neste lapsivettä vai ei (sisätutkimus en kuollakseni muista nimeä...) siis pumpulipuikoilla mutta se ei näyttänyt mitään selkeää mutta ei kuulemma aina näytäkään vaikka on käynnistynyt (tosi hyvä tutkimus hei

). Kun otettiin pitkää sydänkäyrää (yli puoli tuntia tai jotain) niin mies innostui jostain syystä naurattamaan minua ja sain ihan käsittämättömän kamalan supistuksen (vihjeeksi muille välttäkää nauramista tuossa loppuvaiheessa! ihan käsittämätön kipu) - tämä ehkä edes autti tilannetta. Kätilö katsoi minua tuskissani ja totesi että on se varmaankin alkanut ja laittoi meidät synnytyssaliin odottelemaan, opasti ilokaasun, tarjosi kaurapussia, käski seurata tuleeko lisää vettä ja laskemaan kuinka usein suppareita menee. No pian olikin side täynnä vaaleanpunaista jolloin oltiin "varmoja" että nyt se hetki on käsillä. Lisäksi supparit muuttuivat pikkuhiljaa säännölliseksi ja ensin tulivat noin 10min välein ja siitä sitten aina useammin ja useammin. Tehtiin ehkä noin klo 19 pintaan sisätutkimus ja olin 2cm auki. No klo 21 tai vähän ennen olin jo 6-7cm auki ja sain epiduraalin. Ennen puudutusta olo oli kyllä aika KAMALA - nostan hattua kaikille jotka tekevät tuon pelkällä ilokaasulla

- tosin synnytyksiäkin on NIIN erilaisia... No joka tapauksessa puudutus tehosi ihanasti

ja supistukset tuntuivat tosi pieniltä seuraavat pari tuntia. Noin klo 23 aikaan lisättiin puudutusta kun teho alkoi mennä ja hieman ennen klo 24 olin sitten auki tarvittavat 10cm (aika nopeaa ensi synnyttäjälle). No siihen se sitten tyssäsi

. Ponnistusvaihe nimittäin kesti runsaan tunnin. Puudutus oli tehonut vähän liiankin hyvin - en tuntenut supistuksia tarpeeksi, ei sattunut yhtään, alapää ihan tunnoton. Eli kyllä se kipu on hyvästäkin niin saa tsempin päälle ja ponnistaa kiukulla kaverin ulos

. Kätilö vaan totesi että nyt on mennyt puudutusteho tosi alas - ei yleensä mene vaan kyllä sen pitäis tuntua kun esim. pää tulee ulos

. No vihdoin ja viimein saimme kaverin ulos 01.01. Kätilö joutui leikkaamaan minua hieman ja näistä "ihanista" tikeistä olen sitten kärsinyt viimeisen vkon. Eli jos minulla itse synnytys oli melko simppeli niin nämä tikit ja niiden aiheuttama viiltävä kipu on kyllä pepusta.
Vaavin syke oli 200 syntymähetkellä johtuen jo tuosta ponnitusvaheen pituudestakin joten hänet vietiin lastenosastolle tarkkailuun samantein. Olisi kyllä mennyt muutenkin sydämen seurantaan vaikkei olisikaan lyönyt tuollaista. Ja tämähän oli tiedossa jo etukäteen niin ei se milläänlailla minua häirinnyt. Eli en saanut lastani rinnalle eikä esim. isä päässyt häntä kylvettämään. Synnytyksen jälkeen oli oli nälkäinen ja hieman heikko mutta edelleen olin siis hyvin puutunut (ja olin vielä pari tuntia sen jälkeenkin!) niin ihan ookoo meininki oli. Kävimme noin pari tuntia synnytyksen jälkeen katsomassa pientä lastenosastolla ja syke oli tasaantunut eli kaikki ookoo.
Vaavi vietti kolme yötä tarkkailussa lastenosastolla, ihan vain seurattiin sydämen toimintaa ja tänä aikana se toimi koko ajan moitteetta. Itse sain hyvin toivuttua (eli ei tuo lastenosastolle joutuminen pelkästään huono asia ole!) ja kävin päivittäin ruokkimassa vaavia siellä ja opettelemassa vaipanvaihtoa. Toiset kolme yötä vaavi oli vierihoidossa. Huono puoli lastenosastolle joutumisesta on se että maidon nousu rintoihin ehkä hieman viivästyi - on se hassua miten ihmiskeho toimii! Rinnat tosiaan turposivat kuin ilmapallot - sain onneksi nukkuttua vaikka sitä hieman pelkäsin. Tylsää on se että mulla on tosi matalat nännipihat joudun siis käyttämään rintakumeja ja tuo vähän hidastaa imetyksen aloittamista ja vaavi huutaa vieressä..... malttia vain teille kaikille jotka kohta imetystä aloitatte varsinkin ensimmäistä kertaa kuten minäkin

. Nyt ymmärrän miksi kaikki ovat ihmetelleet rauhallista ja kärsivällistä luonnettani ja sanoneet että se on tässä lapsenhoidossa VAIN hyvä asia.
Sitten vielä varoituksen sana sairaalassaolopäivistä. Kätilöitä ja lapsenhoitajia on monenlaisia varautukaa siihen. Jotkut ovat kuin enkeleitä mutta sitten on näitä jotka välillä möläyttelee oikeesti mitä sattuu ja siitä oikeesti pahoittaa mielensä. En sitten tiedä johtuiko se siitä että osastolla oli joinakin päivinä "pikkaisen" kiire - suomalaiset ovat tosiaan viime kesänä harrastaneet suojaamatonta seksiä runsaasti - ja tämä siis tietysti vetää työntekijät kireälle. Näin ei tietenkään saisi olla ja aionkin laittaa hieman palautetta asiasta eteenpäin.
Kyselkää jos on kysyttävää

.
Ja sitten varautukaa TOSI epäsäännölliseen vauvanmukaiseen imetykseen - toissa yönä neiti söi klo 24-01 sekä 06 aamulla. Viime yönä syötiin neljä kertaa seitsemän tunnin aikana, klo 24-01, 01-01.40, 04-05 ja 05.30-06! No tuon jälkeen sitten nukuttiinkin runsas viisi tuntia ja äsken syötiin kaikkinensa melkein kaksi tuntia (!). Ja äitinkin pitäisi nukkua jossakin välissä

. Kunpa se söisi noin tiheään päivällä ja nukkuisi yönsä

- valitettavasti tää vaan on ihan normaalia että öiseen aikaan syödään ja sitten voidaan aamusta nukkua pitkään... no ainakin vielä mä olen ihan hengissä!
Ja melkeen sanoisin vielä että apteekista kannattaa käydä ostamassa nenätippoja. Vastasyntyneiden nenä menee kuulemma todella helposti tukkeeseen ja sitten niitä tippoja tarvitaan - tuo hengittäminen kun on hieman vaikeaa imemisen aikana ilman nenää

. Lisäksi kaappiin valmiiksi Buranaa tai Paracetamolia äidille sekä noita isoja yösuojia tai vastaavia!