+++ MAALISKUUSSA PLUSSAAVAT, huhtikuuta suunnittelevat +++

BLA_BLA laitoin tämän kierron oireet alusta loppuun tuonne piinailijoiden oireet ja tulos?-ketjuun,mulla oli kyllä aivan erilainen kierto tuntekuksien kohdalla kuin yleensä ollut,siitä osasin arvailla että jotain tapahtuu mun kehossa.
 
Mariel ja EevaN haamuiluonnitteluja :flower: :flower:

Kiitoksia tätipahoitteluista. Tässä kierrossa alan juoda greippimehua... Kakkonen muuten täyttää tänään 8 vuotta (justiinhan hän syntyi...) :heart:

nepari, ootko kattonu uutta mahollista laskettua aikaa ettei kummiski osuis joulukuun puolelle?
 
Pahoittelut uusille tädin kohtaaville tai kohdanneille :hug:

Mulla on sama että vieraiden uutiset tuntuu todella hyviltä ja iloitsen ihan sydämeni pohjasta mutta kun on tuttu, niin tekee pahaa...Siskoni on puolessa välissä raskautta ja onnistui raskautumaan ihmeellisessä tilanteessa: Hänellä oli ennenaikaiset vaihdevuodet ja FSH oli jo 100 tietämillä. Eli munosoluja ei pitänyt enää tulla. Itse olin jo luovuttamassa munasoluja ja hoidot miltein alkusuoralla jo mutta kas, sisareni tulikin raskaaksi ihan ilman mitään. Tämä on tietenkin ihan käsittämättömän hienoa :heart:, mutta nyt huomaan että olen kateellinen ja ehkä hieman katkerakin. Itse kun olin "uhrautumassa" auttamaan häntä ja nyt ei etene omakaan yritys vaikka itsellä piti olla parempi tilanne... On se elämä ihmeellistä!! Tekee pahaa nähdä hänen raskautensa etenevän ja kuulla ultrauutisia vaikka olen oikeasti ihan vilpittömän onnellinen hänen puolestaan!! :confused:

Tein tänään lukuisten negaraskaustestien jälkeen ovistestin ja se näytti lähesulkoon kahta yhtä vahvaa viivaa :O Nyt en tiedä missä mennään, mutta testailen ovista vielä uudestaan ja viikon alussa tai huomenna raskaustestillä vielä ennen matkalle lähtöä...:wave:
 
kissendaal > Sellainen kysymys jäi mietityttämään, että mitä ovat toiminnalliset kystat? Miten kystan erottaa muista rakkuloista? Sulla kun käsittääkseni on jotain koulutusta tuolle naisen intiimille puolelle, :D niin taitaisi mulla olla pari muutakin kysymystä. Eli millä labrakokeella voi selvittää jälkikäteen onko ovis tapahtunut? Mistäs sitten erottaa ultrassa onko suuri rakkula folli vai keltarauhanen? Hämmästyksekseni olen "saanut" huomata, ettei täkäläiset ammattilaiset tiedä tai sitten eivät jostain syystä vaan halua kertoa. :rolleyes:
 
Tosi isot pahoittelut tädistä! :hug:

Joo, on se kyllä kumma miten eri ihmisten raskauksista iloitsee. Kyllähän se vain sattuu, kun toisille tapahtuu vahinkoja ja itsellään vain kestää raskautuminen. Itse olen joskus miettinyt, että johtuuko siitä se kestäminen, kun en aidosti iloitse muiden onnesta. Tässäkö on kosto siitä? :confused: Ja toinen mitä olen miettinyt on, että minun tuurilla kun vihdoin ja viimein sitten raskaudun, niin se menee kuitenkin vielä kesken.

Itsesääli on minullekkin tuttu alkukierrossa, viimeksi kun täti tuli, olin ihan rikki. Alkaa pikkuhiljaa sattumaan vain enemmän, mitä pitemmäksi tämä yritys venyy. Mutta toivon sydämeni pohjasta asti, että me kaikki vielä joskus saisimme sen vauvamme syliimme! :heart:

JA EevaN: Ihan mahtava masu!!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
MG Oletpas tarkkasilmäinen ;) Tai minä pikemminkin suurisuinen.

Toiminnallinen kysta on aika tavallinen. Se muodostuu, jos munarakkula ei pääsekään ihan kehityksen loppuunsa asti ja jättää puhkeamatta. Silloin munasolua ei siis irtoa. Tällainen kysta on ohutseinäinen ja isompi kuin eri vaiheissa kypsymistä olevat munarakkulat. Sen erottaa keltarauhasesta siten, että keltarauhasella taas on runsaskaikuiset reunat. Eli keltarauhasen seinät näkyvät paksumpina, ja se näkyy rengasmaisena siinä munasarjassa, josta munasolu on irronnut.

Munarakkulan, eli follikkelin taas tunnistaa erikseen. Johtava rakkula on yleensä päässyt voitolle n. viikon kuluttua edellisestä kuukautisvuodosta. Eli jos viikon tai enemmän ajan kuluttua edellisestä vuodosta ultrassa ei johtofollia nähdä, ovulaatiota ei melko varmasti ole siinä kierrossa tulossa. Saattaa muodostua kysta ja vuoto siksi viivästyä, tai sitten vuoto voi ihan hyvin tulla ajallaankin.

Suuren, maksimikoossaan ja kohta puhkeamassa olevan johtofollin erottaa keltarauhasesta siten, että follikkeli on maksimimitassaan n. 20mm ja keltarauhanen puolestaan eri muotoinen ja sen seinämät ovat paksut. Koko vaihtelee kuvausajankohdasta riippuen.

Ovulaation tapahtumista voidaan selvittää verikokeesta progesteronimäärityksellä (keltarauhashormoni). Eli käytännössä se kuvaa sitä, onko munarakkula puhjennut, koska puhjenneen munarakkulan tilalle kehittyy keltarauhanen ja se alkaa erittää keltarauhashormonia. Keltarauhashormonipitoisuus (sori sanahirviö :D) on suurimmillaan luteaalivaiheen puolivälissä, jos munasolu on irronnut. Yksittäinen veritesti itsestään on kuitenkin aika mitäänsanomaton, samaan syssyyn on kyseisessä kierrossa seurattava hormonipitoisuutta, munasarjoja ja kohdun limakalvoa kierron eri vaiheissa.

Toiminnallisen kystan epäily heräsi minulle kertomasi perusteella. UÄ:ssä ei nähty johtofollikkelia, ja epäiltiin ettei ovulaatiota tässä kierrossa ole tulossa. On mahdollista, että sinulta ei nyt ole johtofollia muodostunut ja munasolua irronnut, mutta yritystä on ollut. Silloin munarakkula jatkaa kasvuaan ja alkaa kipuilla kertomaasi tyyliin. Jos sinulla kysta on, voi olla että se puhkeaa seuraavalle vuodolle. Mutta jos se jatkaa oloaan ja eloaan, vuoto viivästyy tai ilmaantuu vain tiputtelua.

Mutta haluan nyt että muistat, että puhun vain yleisellä tasolla. En ole ollut siellä ultrassa mukana, ja en halua että masennut puheistani. Haluan HaLuAn HALUAN että plussaat tästä kierrosta!!! :hug:

Ja toivottavasti sait jotain tolkkua puheistani. Jos et, vika on täällä eikä siellä :D Minua on vaikea pysäyttää, kun pääsen vauhtiin..!
 
Sinderella No itseasiassa näyttäshän tuo uusi la olevan myös joulukuun puolella eli 29.12 :xmas: Eka oli miehen kanssa että siirretään yritystä loppukesälle mun työpaikan johdosta mut nyt aletaan kallistua sittenkin siihen että jatketaan...
 
Kissendaal: KIITOS!:p Tuo oli kattavaa tietoa. Olisin uteliaisuudestani vielä kysynyt, tiedätkö voiko LH huippua tulla vaikka munarakkula ei pääsisikään ihan kehityksensä loppuun asti eikä puhkea. Eli että ovulaatiotestillä esim. voisi "bongata" LH huipun ja silti ovulaatio jäädä tulematta ja kehittyisi toiminnallinen kysta sen sijaan...??:confused:
 
Viimeksi muokattu:
kissendaal: Olipa mahtava tietopaketti! Mielenkiintoista oli lukea, vaikka ei itselläni samanlaista tilannetta olekaan. Kiitos =) Saisinko minäkin kysyä jotain..? :whistle: Onko niin, että johtofolli alkaa kasvamaan vasta sitten kun hCG on laskenut täysin pois? Mulla oli siis varhainen km ja 1,5 viikkoa sitten verestä mitattu arvo oli enää 33, mutta r-testi näytti negaa vasta toissapäivänä. Ja vuotokin loppui vasta eilen. Mulla on siis ollu vuotoa/tiputtelua yhteen putkeen reilut 6 viikkoa (lukuunottamatta kolmen päivän taukoa siinä välissä). Ja luojan kiitos tuo vuoto on nyt VIHDOIN loppunut!!! Toivottavasti pysyykin jonkin aikaa poissa... Voin sanoa, että 6 viikkoa rättisirkusta on aika kamalaa :kieh: Mutta niin.... Koskahan mun kandeis alkaa odottelemaan ovista :rolleyes:

Muoks.
Maira: Onnittelut negasta!!! =) Mä olen testannu noilla Pregcheckin testeillä (herkkyys 25?). Ja nyt näyttää mullakin vihdoin testit negaa :D Verikoe on kyllä vielä tiistaina, mutta eiköhän sekin negaa sitten jo näytä =)
 
Viimeksi muokattu:
nepari, sitä mää vähä mietinki, ku ittellä ois 30.12 :) Käyn sut lisäämässä joululahjoista haaveileviin takasi... Mitkä sun tämän päivän tiedot onkaan?

Jensar, oon kuullu, että ovistesti voi näyttää kierron lopussa vahvaa viivaa. Mulla ittellä on kerran niin käyny sen yhen kerran ku oon just ennen tätiä koetestannu. Voi kyllä näyttää myös raskautta.
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa: Täällä edelleen tips tips tuhruaa, ei oikein kunnon menkkavuotoa ollenkaan, vain rusehtavaa ja pientä(nyt kyllä tulee jo pikkuhousunsuojaankin ettei vain pyyhkiessä)joten en oikein tiedä onko tänään jo se kp1? Ehkäpä sen voisi päivittää minulle ja yk10? Nyyh :(
 
SiSa78: Mulla oli raskaushormonin nollaannuttua ihan normaali kierto, eli ovis tuli suurinpiirtein silloin kun se oli tullut ennen raskautta(ku) ja keskenmenoakin. Eli vuoto loppui minullakin samaan aikaan kun veritesti negaa ja siitä viisi viikkoa (35 pvää) niin tuli menkat:)

Maira: Onnea negasta =) Ei oo enää kauaa kesään :p

Miimau: :hug:

ON: En kyllä yhtään tiedä mitä tää kierto tuo tullessaan :rolleyes: Jotenkin sellainen paha aavistus ettei mitään hyvää...Menkkamaiset kivut ovat loppuneet samaan aikaan kun tuhru n.kp39 ja siitä eteen päin on limaa tullut ihan valtoimenaan taas ja kohdunnapukka jotenkin napakoitunut tai kovettunut "kasaan", en nyt oikein osaa kuvailla tuota ilmiötä. Outoa...: / Ei oo yhtään sellainen olo että menkat alkaisivat mutta eipä oikein oo paljoa mitään tuntemuksia, välillä hieman vihloo minne milloinkin ja välillä lieviä menkkatuntemuksia hyvin lyhyen aikaa. Muutama repäisykipu silloin tällöin, kaikkiaan hyvin neutraali olo. Jos unohtuu syödä, saattaa tulla heikotusta tai huimausta mutta tuokaan ei ole mitään mihin olisin kiinnittänyt liiemmin huomiota. Plääh, teen huomenna ovistestin vielä ja katson muuttuuko viivan vahvuus tämän aamuisesta. Yleensä oviksen jälkeen mulla on viivat haalentuneet parissa päivässä mutta nyt en enää ole 100% varma oviksesta kun menkat jo yli viikon myöhässä.
 
Viimeksi muokattu:
Minnarun voihan se herkistyminen johtua muustakin ku tulevasta tätistä.. :whistle:

+++++++++++++tuulia hirmusesti nyt kaikille!!!! Kevätplussia lisäää!!!! Paljon!!!!! :)

Ansku voit laittaa plussanneisiin ku kerran vahvasti plussattu on. Tuun sit ryminällä pois jos tarve vaatii..

Kyllä jännittää ja pelottaa. menis aika nyt pian et tietäis onko siellä masussa ketään! Mulla kans iltasin turvottaa iha hulluna kuten EevaN. Ihan samalta näyttää..
 
kissendaal > Kiitos tietopaketista! :flower: Harmi kun en nyt muista miltä rakkula näytti neuvolalääkärin ultratessa tammikuussa. Noin 2cm se oli halkaisijaltaan, mutta ei osannut sanoa onko folli vai keltarauhanen. Kierto oli lopuillaan. Muistaakseni suunnilleen viikon kuluttua alkoi vuoto. Toisaalta sillä tapauksella ei enää merkitystä olekaan.

Tässä kierrossa polilla tehty ultraus tehtiin kp10 edellisen kierron oltua 32kp. Edellisessä kierrossa ovis oli mielestäni kp17, mutta viime aikoina ollut enimmäkseen kp20(+) tienoilla. Aika nopeasti lääkäri munikset ultrasi, mutta kaipa ammattilainen näkee nopeasti oleellisen. Koska rakkuloita ei ollut paljon eli olivat kooltaan melko normaaleja, olisi kai sikäli teoreettinen mahdollisuus jonkun ehtiä kasvamaan ovista varten. Aika pienenä kuitenkin tuota mahdollisuutta pidän. Lämmöt on nousseet nyt lisää eikä olo ole yhtään kipeän tuntuinen, mutta siihenkään ei liene luottamista. Mielenkiinnolla kyllä odotan mitä parin viikon sisällä tapahtuu.

Ymmärsinkö oikein, että tuo pelkkä progesteronimääritys oletetun luteaalivaiheen puolessa välissä ei yksin kerro juurikaan mitään? Turhana varmaankin polilla tuota testiä pitävät, mutta itselleni se saattaisi tuoda mielenrauhaa. (Jos siis yksinään olisi informatiivinen oviksen varmistamisen / pois sulkemisen osalta) Kun on toiveet nousseet, niin en sitten turhaan piinailisi. Rauhallisella odotusfiiliksellä olen kyllä jo, mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää vaatiiko tuo määritys aina muita tutkimuksia tuekseen. :)

Minnarun > Toivottavasti olisi ihan muuta herkistelyä tuo. Plussatuulia!
 
pelottaa yhäkin... ei minkäänlaista merkkiä menkoista mutta olo on että ne alkaa minä hetkenä hyvänsä ja ei oikein huvittais vessaan mennä ja todeta asia... voinko siis jättää vessa käynnit kokonaan väliin kun en tahdo kohdata tosiasiaa :LOL:
 
Minnarun > Tuo tunne voi olla hyväkin merkki. Toivottavasti täti kiirehtii koko ajan kauemmas. :)

Sunflower11 > Vähäinen tihkuaminen ei yleensä haittaa tutkimusta. Riippuu toki siitäkin mitä on tarjoitus tehdä. Itselläni ultrattiin, kun en raskinut pienen vuotelun takia aikaa siirtää (olisi mennyt kuukauden päähän) ja haluttiin saada tilanne selville raskautumisyrityksen aluksi. Hyvin näkyi ja gynekin sanoi, ettei sellaisesta tiputtelusta ole haitaa. :)

Oma napa (laiskasti kopioituna): Alavatsalla kipuilee. Rinnat kipuilee ja ovat muutenkin ihan kummallisen tuntuiset, kun kaikki kangas tuntuu pahalta. Vähän ovat arat painaessa, mutta ihan halimiskunnossa vielä. Decolte on ollut kuin euroopan tiekartta taas jonkin aikaa. En tajua miksi nuo suonet kuultaa myös käsissä melkein aina. Kamalan näköistä. Onneksi saa pitää vielä paljolti vaatetta päällä, niin ei ihan kaikille paista moiset yökötykset. Menisipä viikko silti nopeasti. Asennoidun siihen, että kierron pituudeksi tulee 32 vrk ja pääsen varaamaan kontrolliultraan aikaa ihan pian.
 
Minnarun Jänniä aikoja... ehkä täti ei tulekaan ja siksi olet herkistynyt ;)
Miimau Mikä tilanne? Pieni tuhruhan ei ole mitään. Onko vielä toivoa?

).( Nyt olen taas ihan varma, että olen raskaana. Oonkohan mä tulossa hulluksi... Tai ehkä mä oon jo. Illalla oli taas kipuja, kutta kohdussa, eikä sellaista normaalia kk edeltävää särkyä, jota kuitenkin oli edellisenä päivänä. Pissa haisee höyrynakille :LOL: Onko se varma merkki raskaudesta?
 
ON: Ovistesti vahvistunut eilisestä, nyt oli testiviiva vahvempi kuin kontrolli...Tein rtestin myös ja siihen ei ainakaan mitään selkeää viivaa tullut. Jos nyt olisikin ovis (yli 3 vkoa myöhässä :O) niin silloin odottelen menkkoja alkavaksi n. 10-14 pvän sisällä, riippuen siitä minä päivänä munasolu sitten irtoaisi. Mitään oloja mahdollisen oviksen suhteen ei ole, kipuiluja ei ole erityisemmin ollut kummallakaan puolella...Limaa tulee edelleen, ihan valtoimenaan!! Ehkä testailen vielä ensi viikolla ovista nähdäkseni laskeeko LH, yleensä testit ovat nopeasti huipusta haalentuneet ihan parissa päivässä.

Pitää varmaan kuitenkin ottaa varman päälle ja rtestejä mukaan lomamatkalle ja varsinkin jos ovistesti pysyy positiivisena vielä ensi viikolla...:confused:

Positiivisuuspläjäys: Huomenna vika työpäivä ennen lomaa :p
 
Jensar, LH-huippu voi tulla, vaikka munasolu ei irtoaisikaan. Eli se ei valitettavasti ole tae tapahtuneesta ovulaatiosta :( Mutta yleensä kyllä säännöllisessä, normaalimittaisessa ja välivuodottomassa kierrossa naisella melkeinpä kaikissa tapahtuu ovulaatio. Ja oireet ovat monenlaisia, voivat vaihdella samankin naisen kohdalla. :) Väliin meillä kaikilla sattuu kiertoja, ettei munasolua kaikista tutuista merkeistä huolimatta lähde liikkeelle.

SiSa78, Kyllä se niin on, että uusi kuukautiskierto ja siten myös munarakkuloiden kypsyminen lähtee vasta sitten vauhtiin, kun raskaushormonit ovat poistuneet elimistöstä. Varhaisen keskenmenon jälkeen toipuminen etenee siten, että ensimmäinen ovulaatio on tavallisesti 2-5vkoa keskenmenosta. Eli ensimmäisiä kuukautisia voi odottaa 4-7vkoa keskenmenon tapahtumisen jälkeen. Mutta tässäkin jokaisen kroppa toimii vähän oman tapansa mukaan. Tämä on sellainen perusoletus vain. Sinun tilanteesi kuulostaa oikein hyvältä! :)

MG, Joo veritesti yksinään on aika huono todiste suuntaan tai toiseen, selviäähän siinä keltarauhashormonipitoisuus, mutta ei se paljoa selvennä. Ja jos sitä käytetään luteaalivaiheen puolivälissä, on hyvä seurata munasarjojen toimintaa pitkin kiertoa, nähdä mahdollinen johtofolli ennen ovulaatioajankohtaa ja LH-piikki hyvä todentaa jne. Eli oletetun ovulaation ajankohtakin pitäisi olla tiedossa.
Onko sinulla jo Clomit määrättynä seuraavaan kiertoon? Liittyykö sinulla monirakkulaisiin munasarjoihin muita liitännäisvaivoja (ylipainoa, rasva-aineenvaihdunnan häiriötä, insuliiniresistennsiä jne?) Jos sinulla on syndroomalle muitakin tyypillisiä oireita, metformiini voi auttaa omalta osaltaan munasarjojen toimintaa clomien lisäksi. Mutta hoitava lääkäri on varmasti tämän jo huomioinut. Clomeilla monesti alkuun kokeillaan joka tapauksessa yksinään.
 
Täällä on hanat auenneet tänä aamuna joten kyllä se on tänää kp 2 ja masennus sen mukainen....:( Tämähän on aivan pyllystä :( :headwall: Kyllä nyt tuntuu jo siltä että meille ei oikeasti KOSKAAN tuu omaa lasta... ehkä se on vain sitten tarkoitettu niin...nyyh! :(

Voi Minnarun,MG ja Bla-Bla: Toivottavasti te pääsette nyt plussanneiden listalle!!!! Komppaan koko sydämestäni :heart:

Jensar: Ihanaa lomamatkaa!!! :)

Nyt oon niin masentunut,kateellinen,katkera,pettynyt ja ahdistunut etten kykene positiivisuuspläjäykseen, olen pahoillani :(
 

Yhteistyössä