*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Jojona: Mä oon 150 cm. Mun mielestä sä et ole lyhyt ;)

SMV78:
Siis lantion ahtautta multaki katotaan. Ei lyhyydestä itsessään munkaan tietääkseni mitään haittaa ole synnytykses. Terkkari vaan sano et pienikokoisuuteniki takia voi sen synnytystapa arvion tehä, et mahtuuko.
 
Makeanhimo on yhtä paha ku aina, eli koko ajan vois vetää herkkuja. Oon tähän asti aatellu että ei kai sen niin väliä kun ei oo sokerien kans ongelmaa ja painoakin on tullu ihan maltillisesti. No, eilen neuvolan vaa'an mukaan mulle on tullu painoa yli 2 kiloa 2 viikossa... Hups! Pitää kyllä nyt vähän alkaa rajottaa... :D Toivottavasti vauva ei kuitenkaan ihan jättikokoinen ole, sf-mitta kasvaa kuitenkin ihan käyrän mukaan, joskin lähempänä yläkäyrää. Nyt 31+0 oli 30 cm.

Ja joka kerta kun on ultrattu tai kuunneltu sydäntä niin tulee kommenttia että onpas siellä vauhdikas tapaus. On joo-o, oon huomannu! Kova on mylläämän ja potkimaan. (Yhtenä työnimenä onkin osuvasti ollu Rambo...:LOL:) Nyt ipana on alkanu selvästi myös vänkäämään itteensä parempaan asentoon, kun alkaa varmaan olla vähitellen ahdasta. Varsinkin öisin monesti pynnää itteään selvästi eri asentoon. Enimmäkseen viihtyy edelleenkin poikittain, mutta vaihtaa asentoa kyllä ihan päivittäin. Hikkailua on myöskin ipanalla kovasti, päivittäin ja jopa useita kertoja. Kestää kerrallaan muutamia minuutteja.

Yöheräilyt on mulla muuttunu tosi säännöllisiksi. Nukun yleensä noin 24-8, ja normaalisti herään yhdesti siinä puoli viiden aikaan. Nyt oon alkanu heräämään lisäksi 1:30 ja 6:30. Ja joka kerta on vessahätä! Vessahädästä ja supistuksista mulla menee niin päin, että supistus aiheuttaa pissahädän tunteen. Sitten kun menee vessaan niin ei yleensä saa juuri mitään tulemaan, ja hätä jatkuu niin kauan ku supistaa. Supistusten aikana en tunne vauvan liikkeitä, mutta yleensä heti ku maha taas pehmenee ni alkaa mylläys. Mulla ei siis oo mitenkään kipeitä nuo supparit, epämukavia vaan.

Suonenvedot vaivaa myös, erityisesti öisin. Oon nyt alkanu ottaa magnesiumia, mutta en ainakaan vielä oo huomannu eroa.

Nimi meillä päätettiin pojalle jo samana päivänä ku rakenneultrassa saatiin sukupuoli kuulla. Jos nyt muuttuu vielä laitoksella tytöksi ni oon kyllä ihmeissäni ku oon jo niin asennoitunu poikaan! Eilisessä neuvolassa piti laittaa nimet esitietolomakkeeseen ja piti sitten ihan hatusta vetää joku tytönnimi, kun en oo moista ees varulta ajatellu. Ja hieman huvitti kun meidän pojannimi on ihan tavallinen suomalainen nimi, vaikkakin harvinainen, niin se täti kysy siitä että "miten se kirjotetaan?". Mulla varmaan jäi suu auki, kun olin niin äimänä etten osannu vastata! :D Ymmärtäsin, jos nimessä ois vaikka k-kirjain, josta vois miettiä että onko se sittenki c, mutta en kyllä käsitä miten sen meijän nimen vois mitenkään muuten kirjottaa...

Piula ja Rambo 31+1
 
Ainii, joku kirjotteli monta sivua sitten imetyksen alottamisen vaikeudesta ja tuli mieleen, että luin semmosta jostain, että synnytyksen aikaiset puudutteet voi vaikeuttaa imettämisen alottamista. Kun kyllähän niistä aineista osa vauvaan päätyy ja sen jälkeen kun napanuora katkastaan, se vauva poistaa niitä lääkeaineita kehostaan aika hitaasti ja voi siksi olla useemman päivän hieman tokkurassa. En sitten tiedä kun isosti vaikuttaa, mutta tuli vaan mieleen. Ylipäätään tuntuu hassulta että kun koko raskauden ajan pitää lääkkeitä tarkasti vältellä niin onko oikeesti turvallista sitten synnytyksessä ottaa vaikka mitä puudutteita sun muita...? En siis todellakaan halua syyllistää ketään, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja tarve vaatii, mutta itsestä vaan tuntuu turvallisimmalta sinnitellä synnytyskin mahdollisimman vähillä lääkkeillä, kun mistä sitä maallikkona tietää miten mikäkin vaikuttaa. (Ja helppohan se on sanoa etukäteen... Katotaan sitten miten mieli tositilanteessa muuttuu! :D)
 
Piula: Ihan järkeväähän se on välttää kaikkea ylimäärästä mömmöä! Mie aion sinnitellä ilman kivunlivietystä niin pitkään kun mahdollista mutta itseni tuntein jos synnytys pitenee niin epiduraali on otettava. Kyllä jonkun 4-6 tuntia viel jaksaa mut sen jälkeen ei enää naurata..

Eilen pakkasin sairaalakassin, itelle vaatteet, liivinsuojat, pari sidettä, hammasharjan, tahnan ja kasvovoiteen, tarviikos sitä muuta? :)
Jotenkin iski sellanen herästysolo että enää 6viikkoa laskettuun aikaan, ja kohta se vauva oikeesti syntyy, ehkä tähän heräämiseen vaikutti voimistuneet supistukset aamupäivästä.

33+5
 
Pika päivitys puhelimella. Synnytyssalissa ollaan. Supparit alko eilen illalla klo 21:30. Siitä saakka 10min välein mut ei viel aivan kamalan kipeitä. Verinen vuoto kuitenkin alko puol 2 joten lanssilla tänne. Suppareiden esto lääkiä sain mut edelleen supistaa vaikka vain makaan. Sektipon mennään aamusta jos ei rauhoitu. Vauvalla kaikki ok. Toivpttavasti myös jos joutuvat jo leikkaan. : / Sellaista täältä. Olenkohan eka meidän ketjusta??

Nopponen 34+6
 
Nopponen!:tsempit sinne! :heart: aika jännä, että antoivat vielä supistusten esto lääkettä kun niin pitkiä viikkoja, mutta sullahan se johtuu varmasti siitä kun et saa synnyttää alateitse.. Olinpas tyhmä ;) Todennäköisesti olet eka vauvautuva tässä pinossa ja vauvallakin niin hyvät viikot jo niin en niin huolissani olisi.. kyllä te hienosti pärjäätte.. :hug:

Tänne ei mitään erikoista.. :) vatsan asukin liikkeet sattuu jo hyvinkin mukavasti kun vauva liikkuu.. : / Ei tule nukkumisesta silloin mitään.. saatika sitten liikkumisesta.. :O Hyvät viikonloput kaikille.. :)


Mam ja risbe rv 35+0 POKS POKS :)
 
Apua, itku tuli, Nopponen! Oi vitja, mie menin tästä ihan höttöseksi!

Me mennään tänään äitipolille tsekkaan kohdunkaula ja mestat ja katotaan vauvan painoarvi, hirvittää enkä saanu nukutuksi ja vauva veti ripaskaa kylkiluissani, niin kylki on ihan saat%nan kipee! Eli Mam tuttu tunne :LOL::kieh:
 
Nopposelle paljon tsemppiä ja peukkuja! :)

Sairaalakassiin meinasin ottaa kans jotain energiapatukoita ja herkkuja. Ja tietysti kamera ja laturi. Kuvia tuli räpsittyä vauvasta vähän väliä :) Minun on otettava vielä korvatulpat ja silmäsuojus. En osaa nukkua ilman. Yöt tahtoo olla aika rauhattomia kun aina jonkun vauva itkee. Jos nyt yrittäs nukkua päivälläkin. Viimeks ei onnistunu.

Särö ja Jalo 35+0 POKS!
 
Nopposelle tsemppiä kovasti! Onneksi viikot jo hyvät.

Minulla jäänyt kirjoittelut vähemmälle..siis tosi vähälle vaikka lukemassa käyn päivittäin. Yritän tänään saaha kirjoitettua vähän enemmän kuulumisia.

Aippa3 ja pähkinä 32+3
 
Vaikka kokoajan on ollut tiedossa, että meillä muutamilla on riski synnyttää lähiaikoina, niin nyt alkoi jännittää Nopposen puolesta. Samalla tulee todellisemmaksi se, että meillä muillakin lähenee h-hetki :O Nyt pitää seurata näitä sivuja ahkeraan, jos tulee uutisia =)

Saman sisältöinen sairaalakassi täälläkin kuin Sonellakin. Mulla ainoastaan ristikkolehti, puhelimenlaturi ja kamera lisäksi. Ristikkolehti lähinnä, jos olisin aiemmin joutunut osastolle. Tuskin vauvan synnyttyä sitä enää tarvitsen.

Supistusten koveneminen ilmeisesti kuuluu asiaan, vaikka synnytys ei olisi lähellä, jos kerta muillakin on. Sone taisi ainakin kirjoittaa siitä. Kaikille ei tietenkään edes tule suppareita, mutta niille joille tulee, niin varmaan kovenevat supparit ok. Heräsin yöllä taas kerran menkkamaiseen suppariin. Onneksi se jäi yhteen. Mulle käy supparin aikana ennemminkin niin, että vauva ei silloin liiku. Supistuksen hävittyä usein taas liikkuu. Joskus kysyin asiaa kätilöltä, joka sanoi asian usein olevan näin.

En muista, että oltais saatu kuoharia tai muuta NKL pari vuotta sitten. Mä tosin makasin leikkausvalmiudessa 3h syömättä ja juomatta synnytyksen jälkeen. Ehkä mies sai pommacia tai jotain, mutta ei mulla ole mitään mielikuvaa.

Bingo kiitti tiedosta. Ehkä mä kokeilen uudestaan palata vanhaan rytmiin.

Imetykselle en ole kauheasti antanut ajatusta. Jos en siinä onnistu, niin koen varmasti epäonnistumisen fiiliksiä. Lähden kaikesta huolimatta luottavaisin mielin yrittämään. Esikon kanssa se meni ihan hyvin, kunhan hän oli riittävän iso imemään. Esikoinen lopetti syömisen 9kk kohdalla. Se mua harmitti, mutta hyvä aika tuokin. Vaikeuksia oli aina välillä, mutta ehkä toisen kohdalla osaa suhtautua niihin toisin.

Jojona hyvä että selvisi. Mäkin olen joutunut heidän virheiden takia asioimaan Kelan kanssa turhan monta kertaa. Välillä ihmetyttää, miten voivat tehdä noin paljon virheitä. Entä jos joku ei ymmärrä asioista, niin ne kärsii vääristä päätöksistä. Siitä ei tainnut sun kohdalla olla kyse, mutta ylipäätänsä.


Minx 34+1
 
Nopposelle kovasti tsemppiä! Onneksi olet jo ihan hyvillä viikoilla. Täällä jänniteteään kovasti kuulumisia sieltä suunnalta!

Lapsivuodelahja oli minullekin entuudestaan ihan tuntematon juttu. Ruusuja on mies kyllä tuonut sairaalaan molemmilla kerroilla, mutta ei mitään muuta lahjaa, enkä sellaista ole osannut odottaakaan. Äiti-lapsikoruakaan en ole aikasemmin tullut ajatelleeksi, mutta nyt kun siitä puhuitte, saattaisin sellaisen vaikka halutakin.

50-56cm vaatteita meillä on aika paljon, itse asiassa melkein äitiyspakkauslaatikollinen taitaa olla noita kokoja. 50-senttisiä vähemmän, mutta niitäkin varmaan n. 10 body&potkarit yhdistelmää ja muutama unihaalari. Esikoiselle en ollut etukäteen paljon pieniä vaatteita hankkinut, mutta kun hän syntyi niin pienikokoisena (48cm/2800g), niille oli kyllä tarvetta. Toiselle hankin sitten vähän lisää, ja nyt olen antanut itselleni luvan vielä hankkia muutamia tyttömäisempiä. Mutta tosiaan meilläkin 56 senttiset menneet suht pitkään.

Nimi oli meillä jo kertaalleen päätetty, mutta nyt ainakin toinen nimi on uudelleen harkinnassa. Ehkä vielä vaihtuu, ehkä ei. Ja vaan tytön nimeä on nyt mietitty, että jos tää onkin poika, niin sitten pitää miettiä ihan kokonaan uusiksi :) Ristiäisistä oli jo päätetty, että ei haluta pitää kotona, kun ei jaksaisi siivoamista ja tarjoilujen tekoa siinä tilanteessa, mutta en ole vielä keksinyt muutakaan paikkaa, missä haluaisin pitää. Seurakuntakodit ei innosta, vaan haluttaisiin joku kotoisampi, pienelle porukalle sopiva paikka.

Viime yö meni taas vaihteeksi valvoessa. 2.30-5.30 ei ollut unesta tietoakaan. Syytän täysikuuta. Vauvakin oli jotenkin tosi levoton koko yön. Odotan jo kovasti viikon päästä alkavaa lomaa, niin voi nukkua päivällä, jos yöllä ei onnistu. Muutenkin kaikki tekeminen ja valmistautuminen odottaa vain lomaa, kun ei töiden lisäksi ole jaksanut tehdä juuri mitään. En varmaan jaksa viimeisen työpäivän viemisiäkään leipoa itse, mutta varmaan haen leipomosta jotain herkkuja.

Piikunen 30+6
 
Nopposelle isot tsempit!!

Nyt rupes ihan jännittämään, että joko näitä maaliskuisia rupee syntymään! Tosin eipä tässä kovin pitkä aika ole laskettuun, varsinkin alkukuun odottajilla täysiaikaisuus on ihan nurkan takana :)

Taysissa mä en saanut edes kahvitarjoilua sektion jälkeen :/ ei siis mitään.. Seuraava ateria oli päivällinen, kun tyttö syntyi aamupäivästä. En tiedä onko alakautta synnyttävillä sitten joku malja odottamassa..

Sairaalakassin ajattelin pakata siinä 36+ paikkeilla. Mutta ei siihenkään ole kuin se pari viikkoa enää!

Huomenna poksahtaa taas viikot, ja sitten ei synnytystä ainakaan "kunnolla" estellä jos vauva päättää syntyä. Jännittää! :)

Nallu ja pikkuveli 33+6
 
Tsemppiä Nopposelle :heart:

Kuulun myös enemmän taustailijoihin, päivittäin käyn kyllä lukemassa mutta kirjoittaminen jäänyt vähemmälle. Tykkään kyllä tästä palstasta :)

Ja huonomuistisena en muista kuka mitäkin kirjoitti, joten ei tule pahemmin kellekkään suoraan kommentoitua...

Sairaalakassin pakkaamista olen tässä miettinyt, mitähän sitä taas pakkaisi mukaan. Toiveena olisi äkkiä päästä kotiin, mutta viimeksi jouduin tytön sokeriseurannan takia oleen sen kaksi yötä Naikkarilla. Niin, eikäs meille ainakaan Naikkarilla mitään kuoharia tarjoiltu - saatiin teetä ja sämpylää tytön synnyttyä. Oon tässä miettinyt et josko yrittäisi sitä perhehuonetta saada, viimeksi oli niin äänekästä menoa huoneessa ettei kyllä saanut nukuttua yhtään.

Mutta nyt hyvää perjantaipäivän jatkoa kaikille!

Ai niin, meinas unohtua - Patulikki ja masuasukki 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Voi iik Nopponen! Toivotaan, että kaikki menee hyvin, tulehan kertomaan sitten kuulumisia :heart:

Vaatteista Esikoinen syntyi alle 3-kiloisena, joten 50 cm koon vaatteet menivät pitkään ja niitä jouduin hankkimaan silloin lisää. Kaikki eivät siis välttämättä kasva kahdessa viikossa ulos ekasta koosta! Meillä menivät tuolloin 56 cm kokoiset vaatteet vielä kolmikuisena. Saas nähdä, kuinka nyt käy. Mutta kyllä niihin kauppoihin pääsee sitten vauvan syntymänkin jälkeen, niin voi tarvittaessa täydentää varastoja. Kaikkea ei tarvitse etukäteen hamstrata ;)

Imettäminen tökki esikoisen kanssa alkuun ja maitoa tuli aika nihkeästi. Syynä taisi olla pienehkö vauva yhdistettynä pitkiin uniin eli pitkiin imetystaukoihin. Kun maitoa tuli vähän, vauva alkoi saada raivareita ja hylki rintaa. Olin ihan varma, että imetys ei jatku pitkään, mutta sitkeästi rintaa tarjoamalla ja imetyskertoja lisäämällä sekä pumppaamalla sain lisättyä maidontuloa lopulta niin hyvin, että vauva oli täysimetyksellä 6 kk, hylkäsi täysin pullon ja imetys jatkui 1,6 v. Kannustan olemaan itselleen armollinen, mutta hyväksymään myös sen, että imetys voi vaatia äidiltä jonkin verran ponnisteluita onnistuakseen. Itse olin ainakin niin hämmästynyt alkuun, että miten niin tämä ei onnistu ja maitoa ei muka tule tarpeeksi, vaikka kaikkihan me olemme kuulleet, kuinka imetys voi olla alkuun hankalaa. Silti se yllätti minut ainakin aivan täysin! Se on sitten jokaisen oma asia, jaksaako/pystyykö tai haluaako imetyksen onnistumiseen panostaa kuinka paljon. Kyllä se maito pullostakin tulee. Itse kuitenkin koin imettämisen jo käytännönkin syistä (helppous, pullorumbaan ryhtyminen kauhistutti) niin taistelemisen arvoiseksi asiaksi, että olin valmis yrittämään vaikka hampaat irvessä. Tällä kertaa osaan toivottavasti olla vaatimatta itseltäni tässä suhteessa liikoja.

Edellinen synnytys oli todella nopea, vaikka jouduinkin 41+5 käynnistykseen yliaikaisuuden ja lapsiveden vähyyden takia. Kalvojen puhkaisusta meni viisi tuntia, kun vauva oli pihalla, synnytyksen varsinaiseksi kestoksi laskettiin 4 h, josta ponnistusaika 10 min. Loppuvaihe oli aika hurja, kun avauduin tunnissa 5 cm -> 10 cm, mutta mieluummin näin päin. Pärjäsin ilokaasulla, vaikka olin jo ehtinyt anelemaan jotain vahvempaakin. Onneksi en ehtinyt saamaan, sillä koko homma oli lopulta ohi niin nopeasti, puudutteet olisivat saattaneet hidastaa touhua. Ponnistaminen oli myös tosi helppoa, kun oma kroppa kertoi koko ajan, mitä tehdä. Tällä kertaa jännittää, mitenköhän tulevan kanssa, meneekö käynnistykseen ja jos ei, niin milloin älyän lähteä sairaalaan jne.

Nukkuminen on helpottunut huomattavasti, kun hankimme uudet patjat kulahtaneiden runkopatjojen tilalle. Luulin kylkien kipeytymisen ja aamujomotusten johtuvan pelkästään raskaudesta, mutta taisi olla sängyn kunnollakin tekemistä asian kanssa! Itse nukun parhaiten vasemmalla kyljellä, joka taidettiin mainita myös vau.fi-sivuilla fysiologisesti suositelluimmaksi nukkuma-asennoksi. Välillä nukun alin jalka suorana ja ylempi koukussa, tuettuna tyynyllä. Vessassa joutuu käymään 1-2 krt yöllä.

(.) Vielä ensi viikko töitä ja sitten jään lomalle. Ihanaa! Odotan kovasti, että saan viettää esikoisen kanssa kahdenkeskistä aikaa ennen vauvan tuloa. Olemme yhdessä laittaneet vauvan vaatteita kaappiin ja viritelleet pinnasänkyä. Tänään mieheltä tuli tekstari töihin, että esikoinen oli sanonut: Minä rakastan minun pikkuveljeä, meidän vauvaa :heart: Voi nyyh, ihan tuli tippa linssiin! Pari päivää sitten hän myös totesi, että: Pikkusisko saa tulla yökylään minun huoneeseeni. Ja kuten tästä voimme päätellä, sukupuoli ei ole meillä selvillä ja esikoinen pohtii vauvaa vuoroin tyttönä, vuoroin poikana :)

Viikonloppuja kaikille!

kwaidan ja Puh 33+2
 
Sairaalakassin pakkaamisesta on miehen kanssa puhuttu. Vähän vaatetta, hygieniakamppeet, liivinsuojia, suklaata, kirja, kamera, puhelimen laturi. Ne nyt ainakin pitää pakata.

Hankintoja pitää vielä vähän tehdä. Kaverilta ostetaan pinnasänky, jos sen saisi ensi viikolla. Sitten pitää vielä ostaa imetysliivit, liivinsuojat, tuttipulloja, tutti, vaipat ym. pientä.

Pesänrakennusvietti on kyllä ollut kova viime aikoina. Oon siivonnut kuin höperö ja laittanut paikkoja kuntoon. Nyt on sitten alkanut leipomisbuumi, ajattelin tehdä pullaa ym. pakkaseen kun vauvan synnyttyä haluaa varmasti ihmiset tulla katsomaan niin on sitten tarjottavaa.

Neuvolakuulumisia Äsken käytiin neuvolassa.
Paino +280g/vk
Turvotus -
Verenpaine 122/69
Pissa -/-
Hb 119 (rautaa pitää popsia)
Sf 33,5 (hieman yläkäyrän alla mennään)
Tarjonta rt
Vauvan syke +134
Liikkeet ++

Hoitaja laittoi minut ylimääräiselle lääkärikäynnille tuohon parin viikon päähän, että tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Edellisessä raskaudessa nuo harjoitussupistukset avasivat kohdun suuta ja nyt kun niitä on alkanut olemaan useammin ja muutama napakkaampikin on ollut, niin haluaa että paikat tarkastetaan. Saatiin esitietolomakekin täytettäväksi ja sen ehdinkin tuossa jo täyttää. Vauvalla oli kaikki hyvin.

Muuta omaa napaa Sain eilen kaverilta viestin, että heille on syntynyt pieni poika.:heart: Toinen on siis ihan pikkukeskonen, painaa vain 440g. Huolestuttaa ystävän puolesta, mutta pitää koittaa olla liikaa miettimättä kun ite ei asialle mahda mitään.
Tänään käyn moikkaamassa vielä työkavereita ja maanantaina alkaakin sitten äitiysloma!! :)

CandleLight ja poju 34+5
 

Yhteistyössä