*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Sannamary: hui siellä myös ongelmia! nyt toivotaan, että supistelut pysyy aisoissa! :hug:

Minx82: toivotaan, että tällä kertaa pääset paremmille viikoille! mua rasittaa tällainen epätietoisuus ja se juontaa ilmeisesti tuohon mun viime synnytyksen komplikaatioihin. Onneksi tulee tän odotuksen aikana useita käyntejä äitipolille niin tarvittaessa varmasti tarkistavat kohdunsuuntilanteen. tuo paine on niin outoa tässä vaiheessa ja outoa vihlontaa tuntuu myös. loppu ajasta nuo on ollu tuttuja, mutta ei vielä tässä vaiheessa. viime odotuksessa mä sairastuin johonkin turisti ripuliin rv 23 teneriffalla ja sielä tuli supisteluja tosi tiheään muutenkin ja pientä vuotoa. sama jatkui kotona ja kun tuli jälleen vuotoa pääsin näytille. onneksi ei ollut tullut silloinkaan muutoksia, vaikka sitä vuotoakin ilmaantui. ne säikäyttää kyllä ihan pirusti. 26. päivä olis seuraava käynti äitipolilla. josko sitten on taas viisaampi. pitää neuvolassa ens maanantaina kysyä vielä tuosta paineesta noiden supistelujen aikaan. mä kaipaan lenkkeilyä, mutta eipä tässä uskalla mitään taas tehdä suurempia. toissapäivänä imuroin keittiön, olohuoneen ja kodihoitohuoneen ja sen jälkeen saikin maata jalat pystyssä ja ottaa rennommin loppuillan.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista, tässähän alkaa olla kohta kaikilla rakenneultra takana :)

Nimiä tuossa just listasin ja parikymmentä pojan nimee sai kasaan mut arvaan et kun mies näkee listan niin jäljellä on ehkä pari nimee. Esikoisen aikaan ainakin oli tosi vaikeeta se pojan nimen valinta. Tytölle olisi ollut jo koko nimi mielessä: Inka Sanni Sofia. Mutta se nyt jää todennäkösesti käyttämättä ellei sit joskus innostuta iltatähtee tekemään ja tule tyttöö... :)

(.) Sain postissa sen äitiystoppatakin ja olipa ihan hyvä et otin sen M-koon enkä L:ää. On ihan reilulla mitoituksella nimittäin. Mulle ois varmaan käyny S-kokokin. Mut onpahan tilaa kasvattaa masua :) Huomasin tuossa yks päivä töissä et eipä onnistuis enää seisomatyön teko. Oli sellasia hommia et piti olla aika paljo jalkojen päällä ja heti alko jomottelemaan tuonne alapäähän. Ei mitään supistuksia mut sellasta puutumisen tunnetta. Onneksi hommia pystyy vähän sumplimaan et pystyy välillä istumaan. Ja normaalistihan minulla on käytännössä istumatyö et se ei tuota ongelmia.

Olkaahan mammat varovaisena liukkailla! Minä meinasin jo parit lipat vetää jäätyneellä asfaltilla.

Särö 24+6
 
Minx kiva kuulla, että supparit ei oo saanu mitään pahaa aikaan. :hug:

mam teillähän alkaa sitten uusi vuosi mukavasti, kun pääsette asumaan mukavasti "maan pinnalle". :D

Himoista Täällä ei oo minkäänlaisia himoja :D Eikä ollu kyllä esikoisestakaan..

suppareista mulla tulee melkeen päivittäin muutamia kovettelu suppareita, mut eilen taas tuli hetken aikaa ihan kunnolla tuntuvia suppareita. Ilmeisesti johtu huonosta asennosta, jossa jouduin oleen suht pitkään :/ Noh, onneks ne helpotti suht nopsaa.

nippatäti ootko kokeillu maltoferia? Se pitäis olla kaikista vatsaystävällisin, mut eihän sekään oo taattu :D

siivoilusta Tänne ei oo tullu kyllä mitään energiavaihetta, joten koti on kyllä kuin pommi :ashamed:

Tikuliina No kyllä teillä nyt sattuu ja tapahtuu. En osaa edes tilanteeseen samaistua, kun niin paljon kaikkea kurjaa tulee nyt sulle niskaan :( Voimia kovasti!

sannamary voi sullakin ollu noita suppailuita! Toivottavasti hellittäisivät ja saisit huilia kotona :heart:

nimistä mulla olis tytölle nimiä vaikka kuinka, kunha mies niille lämpenis :D Pojalle en taas oo löytänyt yhtään hyvää nimeä mitkä kelpuuttaisin :/ Ilmeisesti oon liian kranttu :D

Onnea kaikille hyvistä uä-kuulumisista!! :heart:

Alisa & Hippu 24+5

Ps. Toivottavasti HeidiHe:llä on kaikki kunnossa! :heart:
 
JULI TÄÄLLÄ, KIITÄN KAIKKIA SYDÄMESTÄNI TSEMPITYKSESTÄ!

Kaikille isot halit!

Nyt on kulunut kaksi viikkoa pojan leikkauksesta, toipunut hän ei ole kunnolla takapakkien takia. Meinattiin päästä teho valvonnasta 2pv sitten pois mutta poika sai hengitysongelmia, näyttää siltä että pojan keuhkot ovat lytistyneet ja joku toiminto on heikentynyt.
Täällä sairaalassa o nyt oltu lähes yötä päivää 2vko ajan. Pahalta tuntuu katsoa lasta kaiken maailma letkujen päässä. Vaikka onhan poika selvinnyt jo paljosta

Oma olo on huono, osaksi ehkä murheen takia mutta edellenkään kaikki ei pysy sisällä ja ravinto-arvot on huonona. Sairaslomailtu nyt ollaan ja jos poika olisi parempi voisin päästä töihin takaisin. Mutta eihän tuota raasua voi jättää yksin :(

Tälläista meille, ylihuomenna 25+0
 
Voimia kovasti kaikille jotka niitä tarvitsevat :hug:

Nimeä ollaan vauvalle mietitty. Tytölle olisi helpompi keksiä, mutta poikahan meille tosiaan on tulossa :) Etunimeksi on tällä hetkellä pari vaihtoehtoa, toiset nimet on vielä aika avoinna.

Harjoitussupistuksia tulee täälläkin, ei tosin päivittäin.

Nallu ja pikkuveli 23+5
 
Raskausajan glukoosirasituksessa käyty aamulla. Arvot oli normaalit eli ei ole raskausajan diabetesta =)
Paasto 5,2 (<5,3)
1h 8,7 (<10,0)
2h 8,0 (<8,6)

Vatsan kutina:
Ihan nyt viikon sisällä on alkanut vatsan iho kutisemaan. Rasvata täytyy ainakin sen pari kertaa päivässä, jottei tulisi himoa raapia...
Kieltämättä aika kelju vaiva, jos ei huolehdi ihon kosteudesta.

Napa:
Itselläni jo hieman pullottaa napa ulospäin. Vatsa kasvaa muutenkin yläkäyrällä, joten hieman mietityttää kuinkahan isoksi tämä masu vielä ehtii ennen LA:aa 3.3. :D

Varhennettu äitiysloma:
Onko kuinka moni muu jäämässä äitiyslomalle 50 arkipäivää ennen LA:aa?
Itse koen oman työntekoni jo nyt hankalahkoksi, joten päädyin varhennettuun äitiyslomaan. Äitiyslomani alkaa 4.1.2013.

Äitiyspakkaus:
Kuinka moni on jo saanut paketin kotiin?
Itse vielä odottelen.

Sintu74 & masukki 24+4
 
Nopeasti neuvolakuulumiset tulen kertomaan..

Eli rv 24+6
painon muutos : ei merkitty, mutta 8kg lähtöpainosta :/

RR:119/67

pissa puhdas

sf-mitta jo 27cm ja kaksi ihmistä mittasi vielä.. :O

Sen verran kyselisin, että mitä muiden sf-mitat ovat olleet? Mulla huitelee yläkäyrän yläpuolella ja se on tarkoittanut mulla isoa vauvaa, vaikka toisilla ei.. :/
vertauksen vuoksi niin esikoisen mitta oli tasan rv26+0 26cm ja syntymäpaino pojalla 4400g ja kuopuksesta rv25+3 24,5cm ja syntymäpaino tytöllä 3620g ja tyttö oli kasvanut hiukan pienemmällä istukalla..

Neuvolatädille sanoin, että haluan koko seurantaan niin sano, että kun neuvola lääkäri on 4.12 niin voin jutella lääkärin kanssa silloin siitä.. Ei tuntunut ottavan mun huolta tosissaan kun pelkään etenkin kun taas poika tulossa.. Eikö ne ymmärrä ettei kukaan halua 5kg lasta synnyttää alateitse ja etenkin kun se on oikeasti riski sekä äidille ja lapselle :ashamed:

anteeksi oma vuodatus.. mietityttää vain.. kelan paperitkin on laitettu eteenpäin.

mam ja riisi rv24+6
 
Mam87: sun pitäs päästä jo tuon esikoisen koon takia koko arvioon sitten loppu odotuksessa. koko seurantaan tuskin vielä tässä vaiheessa pääsee, koska suurin kasvu tulee sitten siellä rv 35 tienoilla yleensä. ja sitä ennen tuskin mitään käynnistykseen viittaavaa tehdään. siksi varmaan vielä vaisu reagoiminen neuvolalta. Mulla on kaikki ollut isoja ja sf mitat huidellu yläkäyrän yläpuolella. varsinkin loppuajasta on noussu vielä entisestään ja siitä on tienny, että pyrähdystä kasvussa tullut. nyt oli rv 18+ 17cm joka sekin jo yläkäyrän yläpuolella. luultavasti siitä laskee ja sitten taas pyrähtää. tuskin ne jättää laittamatta arvioon noilla lukemilla ja esikoisen koon takia. tässä vaiheessa ne tuskin vaan voi vielä asialle mitään. meillä koko arvioon lähetetään viimeisessä lääkäri neuvolassa rv 35 tienoilla. Ite olen päässyt jo vähän aikaisemmin, kun on ollut käyntejä äitipolilla raskaus hepatoosin takia loppu odotuksissa. nyt tosiaan seurataan jo hyvissä ajoin kokoa kun viimeisin oli 3 viikkoa etuajassa sen n 4,5kg.

koko päivän v.......nu. Oikein pms ketutus jos olis normi tilanteessa. Kaikki ottaa pannuun. :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Sf-mitta Mullakin esikoisen kohdalla iso mitta tarkoitti isoa vauvaa ja nyt sf-mitta on taas iso. Esikoisesta 22+3 sf oli 26cm. Tässä raskaudessa 22+2 sf oli 25cm (ekalla mittauksella 27,5cm mutta litistämällä saatiin vähän pienemmäksi). Yläkäyrän yläpuolella siis mennään tässäkin raskaudessa, mitan olis pitäny olla 4cm pienempi et olis päässy edes yläkäyrälle.. Mulla tulee kokoarvio loppuraskaudessa, koska edellinen syntyi sektiolla ja siitä on se synnytystapa-arvio ä-polilla.
 
Heips mammat!

Ihana tunnelma tällä meidän palstalla :heart:

Pitäisikö miun huolestua, kun maanantaista miulla on noussu paino 1,5 kiloa. Olin ihan shokissa, kun näin lukeman, oon käyny kolme kertaa salilla ja uimassa tällä viikolla ja koiran kanssa lenkkeilly normaalisti. Eilen söin berliininmunkin, mutta muuten oon syöny ihan samalla tavalla kun koko ajan. Miten voi muka nousta paino 1,5 kiloa neljässä päivässä? Oli tietty aamu -ja iltapaino, mutta eikait aamun ja illan välillä voi olla niin iso ero? Vaa'atkin oon tarkistanu, että ne näyttää samoja lukemia. Sormus kiristää ehkä normaalia enemmän ja on turvonnut olo. Päätä on särkeny hulluna viime päivinä. Äitillä oli rankka raskausmyrkytys kun odotti minua, niin voiko tää olla sellaista?

Huolestuin, kun ei tuo painonnousu voi olla ok :ashamed:

Nippa ja pavel 23 ja jotain
 
Neuvolassa kaikki ok :)

Sf-mitta oli 21cm ja viikot siis 23+4

Paino: 6kg yht. Ja terkka sanoi että ihan maltillinen nousu :)

Hemppari
: 110, rauta alotetaan

Seuraava neuvola 17.12 ja ultra 19.12 jossa tarkastellaan vauvan kasvua.



Ps. Oon ihan äimänkäkenä teidän sf- mitoista! Hurjia lukemia!!
 
Viimeksi muokattu:
nimistä yhden hyvän tytön nimen oon löytänyt. Mies yhdisti nimen menneisyyteensä, mut toivottavasti se hyväksyy sen vielä. Ei se nyt ainakaan heti tyrmännyt sitä.

sf-mitta ei oo multa vielä mitattu. Neuvola on ens maanantaina, jolloin saan raskaustodituksenkin. Äitiyslomalle jään 28.1. Mulla tais edellises raskaudessa sf- mitta olla alakanttiin, ja alle kolmekilonen tyttö synty.

Käytiin tänään kattoo yhtä taloo. Ollaa koko ajan etsitty isompaa. Nyt asuinpinta-alaa on 155. Siin talos olis kaikille sit huoneet (meil asuu miehen kaks lasta kans). Täs talos tuleva joutus olee mun esikoisen kaa samas pienes huonees. Mä haluaisin kovasti sinne, mut pitää vielä houkutella mies. Ja sit pitäs tää talo saada myytyy.

SMV78 ja tyttö 24+3
 
Nimi on päätetty, sekä tytölle että varmuuden vuoksi myös pojalle.

Sikiö voi hyvin eikä mua supistele kun makaan sohvalla.

(.) Olin tänään vahtimassa appiukkoani, joka sairastaa Alzheimerin tautia. Oli surullista huomata ettei hän tunne minua enää lainkaan eikä muistanut miestäni, eli nuorempaa poikaansa. Näin ollen on tavallaan ihan sama näkeekö hän uusinta lastenlastaan lainkaan, sillä ei hän sitä tule muistamaan hetkeä pidempään.

Vielä omanapaisempaa vuodatusta on se, että vanhin lapseni on ollut kadoksissa tiistai-aamupäivästä saakka, eikä hänestä ole edelleenkään mitään havaintoja. Jotkut teistä ovat saattaneet nähdäkin facebookissa kiertävän katoamisilmoituksen tyttärestäni. Sitä on jaettu yli 3000 kertaa ja vihjeitäkin on tullut, muttei riittävän reaaliaikaista, jotta tyttö olisi saatu takaisin kotiin.

Siinäpä nämä.

Tikuliina ja typykkä 21+4
 
Tikuliina kovasti jaksamista, tilannetta ei varmasti yhtään helpota tuo tyttäresi katoaminen, oon nähnyt faces kuvan, oletan ainakin kyseessä olevan sun tytär. Onko ennen ollut tälläisiä katoamisia? :/

Unettomuus, täällä saikkuillaan nyt viikko unettomuuden takia. Lääkäri olis enemmänkin kirjottanu, mutta halusin nyt kokeilla vaan viikon lepäillä, eikö tällä sitten taas vähän aikaa jaksa eteenpäin. Aika helposti olis lähtenyt kyllä kokeilemaan unilääkettä, siihen en aio suostua, jos mikä muu tahansa keino auttaa unettomuuden kanssa. Ja nyt on vähän helpottanutkin kun saa nukkua sillon ku uni tulee, eikä niin, että nyt on pakko yrittää nukkua, että jaksaa töissä.

Tälle pikkuselle on nimi jo päätetty, pojan nimi pitää vielä varmistaa mun isoisältä, hänellä voi liittyä nimeen kipeitä muistoja, mutta toisaalta uskon, että on otettu siitä, että kyseinen nimi haluttaisiin lapselle antaa. Mulla siis todella läheiset välit omiin isovanhempiin, joten heidän tuki, arvostus ja hyväksyntä on mulle äärettömän merkittäviä asioita. Tytönkin nimi on jo aika varma, toisia nimiä myöten. Toki se on vähän erikoisempi ja vaatii myös itseltä totuttelua, mies kovasti tykkää.

Painonnousu ahdistaa entisenä syömishäiriöisenä, nyt oonki jättänyt herkut pois, jos painonnousu olis vähän tasaisempaa ja rauhallisempaa. Tuntuu, että noussu vähän liian paljon viikkoihin nähden.

Vaivoja ruvennut tulemaan, ummetusta, vatsakipuja, liitoskipuja (välillä tulee tunne, että meen kahtia alapäästä). Mielialat vähän tasaantunu kun saanut paremmin levättyä.

Vanhemmuudesta olitte puhuneet. Itsekin mietin sitä välillä miten kasvattaa lapsi tähän maailmaan niin, että pärjää. Miehen kanssa olemme asiasta yhdessä keskustelleet paljon. Uskon kuitenkin, että meidät molemmat on kasvatettu hyvin, joten eiköhän siitä jotain kasvatustyylejä itsellekin periydy, ollaan molemmat saatu hirvittävän paljon hellyyttä ja rakkautta koko lapsuus- ja nuoruusiän. Vieläkin on päiviä jolloin käperryn isäni tai äitini kainaloon turvaa pahaa maailmaa.

Masuasukki liikuskelee mukavasti, kovasti lämmittää mieltä aina kun liikkeet tuntuu. Uskomatonta, että aika kulunut näin nopeasti.

minttu ja kääpiö 23+3 <3
 
Tikuliinalle kovasti voimia, kyllä teitä koetellaan!: /

Julille myös jaksamista sinne huolen ja murheen keskelle. Pikkumiehelle pikaista tervehtymistä, toivottavasti menisi paremmin eteenpäin.

Tsemppiä myös kaikille muille sitä tarvitseville ja onnea hyviä kuulumisia saaneille!

Nimi on pikkuiselle jo päätettynä, etunimi ainakin. Täytyy toki katsoa näyttääkö hän nimeltään. :D Tytönkin nimi on jo valmiina varuilta.

Vanhemmuudesta on ollut puhetta. Kyllähän siinä on haasteensa tässä maailmassa. Meillä on miehen kanssa aikas samat linjat kasvatuksen suhteen, ne on pikkujuttuja mistä me eri mieltä ollaan (tyyliä: mies on sitä mieltä että konttauskypärää ei lapsen päähän laiteta ja minä olen sitä mieltä, että laitetaan jos lapsi tarvitsee). Minä olen sellainen sovitteleva ja keskustelen mielelläni lapsen kanssa asioista, riitatilanteessakin. Mies taas on jämäkkä ja sanoo painavan sanan. Hyvin on näiden nykyisten lastenkin kanssa pärjätty, uskon että pärjätään uudenkin tulokkaan kanssa.

Vaivoja ei vielä (onneksi) ole. Eilen käytiin tytön kanssa uimahallissa ja huomasin kyllä, että ihan samalla tavalla en jaksa hänen perässään mennä, kuin että 3krt mäestä laskeminen riitti minulle, en jaksa kavuta niitä portaita enempää kun rupesi hengästyttämään kiitettävästi. Lattialta nouseminen on välillä hankalaa, tulee olo, että olen kunnon pallo ja tarvitaan nostokurki et mut saa ylös, hirvittää kyllä miten iso tuosta mahasta tulee, painoa ei onneksi kuitenkaan ole tullut kuin vasta 2kg.

(.) Omaan napaan ei sen kummempia, pikkuinen on kova potkimaan, tänäkin aamuna on ollut reilut jumpat pienellä! Maha kasvaa hirmu vauhtia, mieskin tuumaili, että se on joka päivä vaan isompi. Huomenna olisi anoppi miehensä kanssa tulossa kyläilemään, pitäisi rueta siivoilemaan, mutten oikein vielä jaksa. Taidan ottaa torkut ja sitten jonkun spurtin myöhemmin!

CandleLight ja poju 24+5
 
Leo81: En tarkoittanutkaan, että nyt pitäisi päästä heti koko seurantaan vaan yleisesti päästä ja se kuinka nuivaa se suhtautuminen oli kun olin huolissani vauvan suuresta kasvusta :/

nippatäti: Voithan toki oman mielenrauhan vuoksi soittaa neuvolaan ja seurailla tietty tilannetta mihin kehittyy vai kehittyykö mihinkään :)

Nallu
: Meillä esikoinen poika syntyi 2pvä ennen laskettua. Sulla myös ollut isoja vauvoja ja tosi törkeää käytöstä neuvolatädiltä jos on likistänyt sun vatsaa pienemmäksi.. :O

Tikuliina:Tsemppiä nyt, että tyttö löytyy ja varmasti löytyykin :) En nyt muista minkä ikäinen tytär sinulla oli mutta taitaa olla murrosiän oikuttelua :D Itsekin noita katoamisia joskus harrastanut murrosiässä.. :/

( . ): Tänne ei siis mitään uutta.. :) Eilen tosin hormoonien vallassa illalla nukkumaan mennessä miehelle pillitin kun tuli sellainen olo, että olen vain kotipiika ja lastenvahti ja häneltä ei juuri mitään saa takaisin parisuhde saralla... :( Hyvä isä hän on ja hyvin hoitaa lapsia, mutta kotihommat ja minun huomioiminen ei ole ykkösluokkaa.. Etenkin kun niitä justiinsa tarvitsen näin etenkin raskaana :(

Hiukan parempiin uutisiin niin noin reilu viikon ajan olen tuntenut jo vauvan hikan.. :heart: tasaista nopeaa nykimistä, joka kestää jonkun aikaa.. :) Ei voi erehtyä ;) muita nikottelijoita?

Ei tässä sitten muuta kuin hyvät viikonloput kanssa odottajille! :)

Alkaa viikkoja olemaan ihan hyvin meillä kaikilla POKS POKS ;)


 
Tikuliina Voi toivottavasti tyttäresi löytyy! Hyvä kun on nykyään tuo fb, sillä tavoittaa nopeasti suuren joukon ihmisiä.

Minttu_89 Voimia unettomuuden kanssa kamppailuun. Itse taistelin sen kanssa yli vuoden esikoisen syntymän jälkeen ja tiedän että ei ole todellakaan herkkua. Itseäni alkoi lopulta ahdistamaan jo pelkkä nukkumaanmeno niin että turha toivo et ois uni tullu silmään. Aika helposti tuntuu läääkärit tarjoavan lääkkeitä mutta hyvä jos pystyt vielä ilmankin pärjäilemään. Toki jos pahaksi pääsee niin sittenhän se on pakko saada nukuttua vaikka lääkkeiden avulla.

Itsekin olen paljon miettinyt vanhemmuutta nyt esikoisen kautta vaikka itselläni olikin ihan normaali ja hyvä lapsuus. Mutta ihan hyvä on miettiä vanhemmuutta ihan siltä kannalta että mitä asioita omasta lapsuudesta haluaa siirtää omalle lapselleen ja mitä taas ei. Itselläni oli omasta äidistäni hieman ruusunpunainen kuva äitinä mutta nyt oman lapsen kautta olen huomannut että kyllä se omakin äiti teki virheitä ihan kuin kuka tahansa muukin ihminen. Ehkä sitä kautta pystyy sitten olemaan itselleenkin hieman armollisempi eikä vaadi itseltään täydellistä virheetöntä äitiyttä. Siihen ehkä itse vähän sorruin esikoisen vauva-aikana.

Särö 25+0 POKS :heart:
 
Nimi on "päätetty" molemmille laaduille... tyttö on ihan varma ja poika viel hiukan epävarma, mulla ois toinen ehdotus mut mies viel vähä jarruttelee... Mut esitietolomakkeeseen laitettu jo ehdotukset. :)

minttu_89: Mä kans kärsin TOSI ärsyttävästä unettomuudesta klo 2-6 välillä... N. joka toinen tai kolmas yö herään ja valvoskelen. Syytän hormooneja, sama oli esikoisen aikaan ja helpotti aika pian syntymän jälkeen, sit ei vauva sit antanutkaan aina nukkua... ;) Hyvä et oot hakenu apua vaivaan... ite oonki jo saikulla muiden vaivojen vuoksi ni ei oo ollu niin kamalaa väsymys päivisin ku voi ja PITÄÄ levähdellä muistakin syistä... Tsemppiä! Alkaako sulla öisin pyöriin ajatukset päässä? Mulla alko tosissaan vaivaan kaikki vauva-asiat ja aloin öisin suunnitella mitä pitää laittaa/ostaa jne. Otin sit ja aloin laittaan vauvan tavaroita jo lähemmäs ja ostin muutamia puuttuvia asioita ni mielestäni aloin nukkua paremmoin useimpina öinä... Taitaa ressikin siis vaikuttaa myös mulla hormoonien lisäksi... :)

Sf-mittoja on teillä ollu hurjia... Itsekin vertasin esikoisen äitiyskorttiin lukuja niin n. 2-3cm isompaa nyt näyttänyt ku viimeksi mitattiin... rv 22 oli 21cm... Käyristä ei puhuttu, mut eiköhän aika normi ku ei sanonu mitään?

Tikuliina, jaksamista. Toivottavasti teini löytyy pian. :hug: Ja että supparit pysyy poissa. :)

Julille ja pikku potilaalle erityis tsempit ja voimahalaukset! :hug:

(.) Huomenna poksuu rv 25+0, siis raskausviikko 26 käynnistyy!!! Nyt olisi jo sikiöllä melko hyvät mahdollisuudet selvitä jos päättäis syntyä. Toivottavasti nyt kuitenkin pysyy edelleen massussa turvassa! :heart: Tänään mieheni pääsee vähän irtautumaan arjesta ja käy muutamilla samalla kun pitävät poikien kanssa bänditreenit... (soittelee harrastus mielessä rumpuja bändissä...) Ja mikä parasta, MINÄ pääsen huomenna viettämään ystävieni kanssa joka vuotista pikku joulua; syödään herkkuja ja tavallisesti myös itse nautin siiteriä yms, mut tietty nyt arvelin käydä ostaan niitä alkoholittomia juomia että voin seurassa kilistellä kuitenkin. :) Kukaan muu ei tällä hetkellä oo raskaana mut 2 on äitiyslomalla ja todellakin oottaneet iltaa kuten minä kun lasten kanssa kotona pääosin elämä kuluu tällä hetkellä. :)
Mitä olivatkaan ne suosittelemanne alkoholittomat juomat...? Kuoharia tekis mieli kokeilla, onko niissä eroja merkkien välillä? Ja vaikka jotain siideriä/olutta... Vihaan makeita siidereitä, joten ehkä olut ois sit parempi... mut mitähän merkkiä ku en haluais sitä kamalaa raudanmakuista mitä oon joskus maistanu...?
Ihana tuulettumis viikonloppu meidän perheelle tulossa, tällä kertaa omien ystävien kanssa. Ensi viikonloppuna sitten joulunavaus kaupungissamme, perheen voimin siis sinne hakemaan joulufiilistä (tulis vaan eka lunta! :kieh:), josko sitten kotiinkin jo laittaisi valoja...? Oon niin jo oottanu tähän pimeyteen jotain piristystä, mut ihan näin aikaisin en oo viel laittanu... :)

Ihanaa viikonloppua kaikille! :heart:

Nopponen 24+6

Muoks. Kstsoiko kukaan viime ti Erilaiset äidit-sarjaa? Siinä oli se lapsettomuudesta kärsinyt pariskunta... Mä pystyin NIIN samaistuun sen äidin tunteisiin ku sitä haastateltiin 3 vk synnytyksen jälkeen. Mä olin esikoisen jälkeen just tuollainen, odotin kauheesti etukäteen ihanaa vauva-aikaa, joka olikin yhtä väsymystä, imetystä ja koliikki-itkua ekat 3-4kk. Ja juurikin odotin kans niitä suuria äidinrakkaus tunteita ja pelkäsin et oon niin kylmä etten rakasta lastani tarpeeksi, kunnes ne sitten tuli kun väsymys ja ongelmat alko helpottaan... Onneksi! :)
Nyt yritän asennoitua jo valmiiksi siihen et vauva ei välttämättä tälläkään kertaa nuku ja syö kiltisti niinkuin ystävien vauvat... Toivottavasti esikoisen ajalta kokemukset tuo nyt turvaa eikä tartte tuntea itseään niin huonoksi kun silloin kun esikoisen aikaan kauheessa tunne myrskyssä! Nyt oon kuitekin täynnä äidillistä rakkautta esikoiseeni ja tuntuu et samat fiilikset nyt toisen kohdalla ovat tulleet jo massussa kasvavaan lapseenikin; jotenkin eri tavalla osaa ajatella jo asioista nyt tokan kohdalla jo massuvaiheessa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Erilaiset äidit: mä katoin ja oli kyllä tuttuja tunteita sen synnytksen jälkeen ja mä itkin jo sitäkin kun oli muutenkin niin samanlainen synnyttäjä kuin ite muistan varsinkin ekalla kerralla olleeni sanalainen =). ota se jo pois, en mä pysty tähän jne. Epiduraalin laitossakin oli ilokaasut ja irvistykset juuri sitä luokkaa kuin se kipu oikeasti on. Hirveää. Mutta ihana tulos :heart: Juu kyllä ihan samoja fiiliksiä kävi äiti läpi vaikka eri kantilta. hän ajatteli, että ei saisi ajatella tietyllä tavalla koska olivat jo kauan vauvaa toivoneet ja ite ajattelin ekaa odottaessani, että en saisi ajatella tietyllä tavalla koska lapsi oli noin nopeaa meille tulossa. pitäisi vain olla kiitollinen. se on sitä vanhemmaksi kasvamista oli kyseessä lapsettomuudesta kärsinyt tai ei. Kerrankin oli kyllä hyvä jakso. edellinenkin oli kyllä kiva jakso. =)
 
Julille voimahalit, mukava oli kuulla sinusta! :)

Minua harmittaa kun jää aina tuo Erilaiset äidit katsomatta. Iltaviikolla oon töissä ja aamuviikollakin jotenkin jää se katsominen. Itse muistan kans et esikoisen kans kesti ne äitiyden tunteet tulla ja sitä piti vähän niin kuin kasvaa äidiks. Nyt on tähän toiseen jotenkin ihan eri tunne jo tässä vaiheessa. Mut kyllä se valtava väsymys ja univelka siinä alussa vaikuttaa, vähän se jo hirvittää et miten sitä jaksaa kun nyt on esikoinenkin tuossa. Mut pitää vain rohkeesti pyytää apua. Minulla on se paha tapa mistä pitäis päästä eroon et minun on hirveen vaikee pyytää apua kun sitä tarviisin. Ja sit kun mies on sellanen et ei oikein oma-alotteisesti osaa auttaa niin pattitilanne on valmis. Mut oppia ikä kaikki...

Nopponen Minä oon maistanu vaan Nikolaita mut onhan se aika karvaan makusta äkkiseltään. Mut sit kun siihen tottuu niin on ihan juotavaa.

Särö 25+0
 
Huomenta vaan Maaliskuiset Mammat! =)

Voimia Juli, Minx ja Tikuliina.

Joku kyseli,äitiyslomasta,että aloittaako kukaan varhennettuna lomaa...Täälläpä olis yksi, minulla alkaisi äitysloma 18.1.2013. Olen siis kaupassa töissä ja ajattelin,että parempi aloittaa aiemmin,kun ei siinä kassallakaan pysty sitten loppuajasta enää seiskomaan,saati istumaan. Että näin ja sittenkun melko varma sectio tulossa( kaksi aiempaa sectiota),niin ei tule enneaikaisen synnytyksen vaaraa.

Neuvola oli keskiviikkona ja siellä kaikki olio ihan ok,tosin painoa oli tullut 933g/vko,tuli vähän mainintaa siittä...eli herkkulakko täälläkin alkanut. Sf-mitta oli 23 ja viikkoja siis silloin 22+3. Sokerirasitukseenkin sain ajan,se joulukuussa ja lääkäri sitten joulukuussa myös.

Täälläkin tosiaan ne kelan laput jätetty ja nyt vain pakkausta odotellaan,päätöstä ei vain ole vielä tehneet...jospa pian.

Jemimi ja Pikku-ukko 22+5
 
Huhhuijakkaa, mitä kaikkea täällä taas on ollut ilmassa! Voimia ja lämpimiä ajatuksia kaikille vaikeuksien kanssa painiville :heart: Toivotaan, että syntyneet lapset tulevat terveiksi ja takaisin kotiin ja mahassa olevat pysyvät siellä vielä pitkään. Ja äideille hyviä unia, terveyttä ja pitkää pinnaa myös!

Sf-mitta oli itselläni tosiaan rv 22+2 hurjat 24 cm. Esikoisesta samoilla viikoilla 18 cm. Itselleni on tullut painoa tähän mennessä 3 kg ja terkka oli sitä mieltä, että iso mitta näillä viikoilla ei kerro vielä oikein mistään. Selitti syyksi, että kun vauvalla on vielä niin paljon tilaa liikkua kohdussa, todellista mittaa on vaikea saada. Saa nyt nähdä, miten lähtee tästä kehittymään. Esikoisen kanssa mitta oli aina alakäyrillä ja loppua kohden jopa laski joka viikko. Tämä kuitenkin voi selittyä sillä, että vauvan laskeutuessa mahan muoto muuttuu ja mitta laskee. Meidän esikoinen oli kuitenkin melko pienipainoinen, 2970 g, vaikka syntyikin rv 42+0. Eli kyllä se pieni mitta tässä tapauksessa kertoi myös pienuudesta. Jännityksellä odotan, mikä jättiläinen sieltä nyt onkaan tulossa! Onneksi ensi viikolla on sokerirasitus, niin pääsee ainakin tarkistamaan, ettei siinä ole mitään häikkää. Viimeksi siinä kaikki arvot olivat enemmän kuin kohdillaan, eli en ole kovin huolissani asiasta.

Sain vihdoin estolääkityksen VTI:ihin, eli nyt nappaillaan joka päivä antibioottia synnytykseen saakka : / Onko kellään muuten kokemusta antibiootin vaikutuksesta vauvan allergioihin, eli lisääkö raskauden aikainen käyttö vauvan allergioita? Mulla eräs biologiystävä mainitsi tämän suuntaista tutkimustietoa olevan. Toki tässä tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa, kun syödä niitä antibiootteja, eli asialle ei sitten voi mitään.

Äippälomalle jään helmikuun alusta ja toistaiseksi olen jaksanut töissä hyvin. Kunhan malttaisi mennä iltaisin ajoissa nukkumaan, aamuheräämiset kun on meikäläiselle niin tuhottoman haastavia. Muuten kaikki rullaa ihan mallikkaasti. Äitiysavustuksesta laitoin jo hakemuksen menemään, mutta äitiys-ja vanhempainrahaa varten odottelen vielä tuloksia palkkaneuvotteluista ts. palkankorotuksesta. Sen saadessani haen tukea 6 kk tulojen perusteella, jolloin saan paremman avustuksen kuin esikoisen kanssa. Saa nähdä, kuinka käy :)

Viikonloppuja kaikille! Itselläni on tänään työpaikan pikkujoulut ja huomenna juhlitaan esikoisen kaverin 2-vuotissynttäreitä. Ohjelmaa piisaa, siis.

kwaidan ja Puh 23+2
 
Viimeksi muokattu:
Nopponen ja Särö78, itselle tuo unettomuus oli jotenkin typerä syy pyytää sairaslomaa, mutta mies teki selväksi, että joko haen itse tai hän tulee lääkäriin mukaan ja kertoo niinkuin asiat on. Jotenkin vastuu töistä ja kaikesta painaa päälle. :/ Mutta tyytyväinen olen tähän, että ainakin tämän viikon lepäilen. Ehkä sitten taas jaksaa hieman eteenpäin töissä. Eilen illalla huomasin, että koko nukkumaanmeno ahdistaa, joten ei helpota asiaa. Ja uni on hirveän huonolaatuista. Samoin tuo yöllinen heräily, väsyttää ihan kamalasti, mutta ei saa vaan unen päästä kiinni. Mielessä pyörii kaikki maailman asiat, nyt varsinkin tuntuu, että moni asia pitäisi hoitaa, mm. pankki- ja kela-asiat, joulusiivot ja -lahjat, töissä kaikki hommat siihen kuntoon, että olisi mukava jäädä töistä pois tietäen, että on hommansa hoitanut. Myös muutto tulossa, kunhan sopiva asunto löytyy, senkin etsiminen aiheuttaa ressiä. Samoin se, että en ole jaksanut liikkua, koska oon väsynyt, kuitenkin taas tiedän, että liikunnalla on suuri merkitys unen laatuun. Ja kun miettii näitä asioita oikeasti, niin mitä merkitystä noilla mun mainitsemillani asioilla on, kunhan vauvalla on kaikki hyvin. Ei tosiaan sais olla liian ankara itselleen. Ehkä mä yritän harjottaa tätä ajatustapaani täs viikon aikana. Hieman vielä tuli vuodatusta aamuiseen. :D
 
Tsemppiä ja voimia kaikille niitä tarvitseville!

Nippatäti taisi sitä painonnousua miettiä, ja turvotusta ja päänsärkyä.. soita neuvolaan ja kerro olostasi, saat sieltä sitten ohjeistusta ja tukea.

Sf-mitoista täällä ollut. Mulla ei oo vielä mitattu kertaakaan ja tänään mennään viikoilla 24+1. Liekö noilla neuvoloilla sitten erilaisia käytäntöjä mittausten suhteen...

Vauvan kasvua/kokoa mulla kyllä seurataan ton diabeteksen takia kuukausittain Naikkarilla, mikä onkin ihan hyvä minusta. Ja edellistä odottaessani lääkäri sanoi et yli 4,5 kg vauvaa ei lähdetä alakautta yrittämään, vaan tehdään suunniteltu sektio. No tyttö ei niin isoksi kasvanut kuitenkaan joten ihan hyvin alakautta tuli 3,2 kg.
Saa nähdä miten tällä kertaa, tuntuu et masu on tuplat suurempi kuin viimeksi.
Ja mullon nuot kaks vanhempaa tytärtä, molemmat syntynyt reilusti yli nelikilosena, tosin tuolloin ei kyllä mitään puhuttu raskaudenaikasesta diabeteksestä eikä seurattu vauvan kasvua... siitä siis jo aikaa.

Unettomuus vaivaa aamuöisin.. liitoskipuja on niin et kävelylenkit on lyhentynyt ja vauhti hidastunut, ja painoakin on tullut ihan kiitettävästi :( kun sitä oli riittävästi jo raskauden alussakin. Yritän kyllä kontrolloida syömisiäni. Mutta tunnustan että joskus, ei onneksi kuitenkaan joka yö, herään näläntunteeseen ja käyn sit jotain pientä syömässä.. ei tuu uni jos on nälkä :) Onkos muita yösyöppöjä täällä?

Näin tällä erää, aurinkoista perjantain jatkoa kaikille!

Patulikki ja masuasukki 24+1
 

Yhteistyössä