*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

Heipähei täältä KOTOA, eli me kotiuduttiin eilen, 24 h sektion jälkeen, ihan mun omasta toiveesta. Vointi oli niin hyvä että päästivät lähtemään, pakko myöntää että noiden viimeisten viikkojen tuskien jälkeen olisin voinut juosta mailin kun pääsin sängystä ylös puudutuksen lakattua. Eilen sit iltapäivällä nakattiin mun tavarat kassiin ja soitettiin kyytiä. Kotona oleilu on lähtenyt käyntiin suht hyvin, ottaen huomioon ettei neiti ole edes 48 tunnin ikäinen vielä, sain yöllä nukkua muutaman tunnin pätkissä luksus-unta (sairaalassa en pystynyt nukkumaan koska huone oli niin kuuma ja vieruskaverin vauva herätti silloin kun oma nukkui) ja tulikin tarpeeseen. Tänään mennään käymään sairaalalla tarkastamassa omaa ja vauvan vointia, huomenna sit pitäis kätilön tulla ihan kotiin asti käynnille niinkuin täällä yleensä oliskin tapana, sunnuntai nyt sekoittaa vähän ja siksi siis meillä toi ylimääräinen käynti. Olin tosi tyytyväinen hoitoon tuolla sairaalassa, ja edelleen korostan kuinka ihanaa oli saada pikkuinen suoraan iholle, ja siinä neiti pysyikin ihan siitä lähtien, eka syöttökin tapahtui jo heräämössä omaan huoneeseen siirtoa odotellessa. Niitä strategisia mittoja oli vaikea saada alkuun kun ei täällä ole tapana vissiin ilmoittaa kuin paino, mutta lopulta ne löytyi papereista. Eli 2750g/48cm/MUOKS34cm hattumitta ja apgarit oli 9/10/10.

Nyt sitä vaan opetellaan elämää vauvan kanssa eteenpäin, ihanan aktiivisesti on isäkin ollut mukana ja innokas oppimaan vaipanvaihdot jne.

Kaikille vielä odotteleville isosti jaksamista ja onnea koitokseen!

Anncarol ja Ella :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Lämpimät onnittelut Cl, anncarol ja tyntti :heart:
Nauttikaa!

Voi kun suloinen poika teillä, niin virkeä kuvassa kuin vain voi. Kiva kuulla, että teillä on mennyt kaikki hyvin. Ihmettelin, kun sinusta ei kuulunut mitään. Onneksi oli kyse vain netistä. Ihania hetkiä pienokaisen kanssa!

Nopponen kyselit muistaakseni vauvan kasvamisesta. Meillä on painoa tullut nyt useamman viikon aikana reilu 50g päivässä. Hienosti teidänkin poika kasvaa.

Pepper kurja vaiva sinulla! Voimatsempit sinne! Mun pelko on juurikin nuo laskeumat. Onneksi merkkejä ei sellaisesta ole, mutta kauhulla odotan jälkitarkastusta. Lantionpohjalihaksia olen yrittänyt jumpata, mutta välillä meinaa unohtua tai en jaksa tehdä suositeltua määrää. Nopponen taisi kirjoitella aiheesta. Alkuun noiden tekeminen oli turhauttavaa, kun en meinannut löytää oikeita lihaksia. Nyt se ei ole enää niin turhauttavaa, mutta siihen ryhtyminen on vaikeaa.

Täällähän on jo lupaavia merkkejä, kunhan supistukset eivät loppuisi kesken. Edelleen käyn lukemassa viestejänne ja odottelen vauvauutisia. Aika monta syntyi ennen maaliskuuta. Synnyttämättömille supistuksia täältä lähettelen.

Alisalle onnittelut poksumisesta! Sä sait olla suunnannäyttäjä :)

Niittyvillan synnytyksenkäynnistyksen luulisi olevan pian, kun on rd. Jaksaa, jaksaa. Sone, Rena, Leo ja muut kyllästyneet koittakaa jaksaa. Vaivat unohtuu hyvin pian synnytyksen jälkeen. Eipä niitä lapsia muuten tulisi enemmän kuin yksi.

Ei olla vielä ehditty kyläillä. Vieraita ei ole paljon käynyt pöpöjen takia. Kaupassa ollaan käyty, vaikka sitä ei suositella. Ollaan pidetty vauva piilossa huivien takana. Vaikka kuinka ollaan näissä asioissa oltu tarkkoja, niin esikoinen on se, jolle ei voi mitään. Se sai flunssan juuri ennen kuin lopetti päiväkodissa. Tauti tietenkin tarttui vauvaan eli terveiset infektio-osastolta.

Tänne siis kuuluu taas sairalassa olemista. Eilen jouduttiin vauvan flunssan takia sairaalaan. Vauvan nenä on sen verran tukossa, että ottivat osastolle. Voitte vain arvata fiiliksiä. Synnytyksen yhteydessä ei ollut suurta ristiriitaa, kun jpuduon olemaan esikosta erossa. Nyt on. Esikko on puhunut, että äiti sairaalassa eli muistelee menneitä. Olen sanonut, ettei äiti nyt sinne mene ja täällä sitä ollaan. Vauvalla kaikki onneksi hyvin.
 
ihana vauva CL :heart: niin valmiin näköinen =)

Rena:
josko se hyvin nukkuminen tarkoittaa jotain hyvää... joskushan hyvin levänneenä se kroppaa alkaa toimia niin kuin pitää. Peukutukset sinne :)

Niittyvilla: mulla on varmaan nyt sen pari viikkoa ollut tuo valkkari kateissa. Olisko se tosiaan sitten sitä lopun alkua ja sitten kun synnytys käynnistyy niin lisääntyy taas.

Alisalle tsemppiä!!! josko pian! :heart:

Dania: sinnekkin puhaltelen supistuksia! =) toivotaan, että limatulpan hiljalleen irtoaminen toisi nopeasti äksöniä!

Sone: Täällä ollaan zompiena kun ei oikein uni piisaa ja ei saa nukahdettua kun heräilee jatkuvasti. Supistelee edelleen ja vatta tyhjenee. ainakin tuo vauvan laskeutuminen tyhjentää tuota vattaa aika lupaavasti. saas nyt nähdä. Jotenkin on tunne, että ei tässä taida montaa päivää mennä, mutta sitten kuitenkin tulee sellainen tunne, että kiusaa nyt vain. Limatulppaa ei ole näkynyt, mutta en ole aikaisemmissakaan bongannut mitään vuotoja kuin vasta tositoimissa synnärillä. mulla on muuten tuo valkkari hävinnyt myös joku aika jo sitten. sitä ennen sitä tuli ihan lorahtelemalla. mä luulin, että se häviäminen olis huono merkki. Eilen oli hämärä juttu ennen sänkyyn menoa kun nousin vessasta ja kävelin keittiöön. yhtäkkiä tuntui, että kastui osa pikkareista ja menin vessaan. pikkuhousun suojan takaosa oli ihan märkä ja alkaarit sieltä takaa. en tiedä mitä tapahtui, mutta tuolta emättimen puolelta se tuntui tulevan. sen jälkeen ei ole kyllä näkynyt, joten tuskin oli vettäkään. Kauhea paine on tuolla alaalla tällä hetkellä. jännittää kyllä ihan mielettömästi. jos tää lähtee kunnolla käyntiin niin pitää melko nopeaa lähteä kun pitää saada se painoarvio ennen synnytystä. 4 kg painavaa kun en saa alakautta synnyttää. jotenkin tuntuu, että ei tämä ainakaan alle 3,5kg paina. mutta jos alle 4kg on arvio niin kyllä mä haluan sen normaalisti synnyttää. se on nyt päätavoite. Mutta suppareita tulee useampi kymmenen päivässä. laskuissa en ole enää pysynyt. Nää aamut on rauhallisempia, mutta nytkin aamulla makoillessa useampia tuli ihan levossakin. Kipeämpiä pitäis vain vielä olla. Jännittää kyllä melkoisesti! pian lähden kävelylenkille lyllertämään josko saisi vauhtia :D

Leo rv 37+2
 
Onnea cl( ihana kuva pienestä), tyntti ja anncarol vauvoista. Anncarol siellä pääsee jo aikaseen pois sektion jälkeen. Itse varaudun ainakin kolmeen päivään...mitenhän sitä jaksaa...
Itse odottelen päivien kulumista... vielä 9 päivää sektioon...

Jemimi 38+0 POKS POKS
 
Onnea tyntti!! :flower:

Candlelight Aivan suloinen poika teille on syntynyt!!

Limatulppa lähti mullakin osissa alku viikosta.

Eilen tuli saunottua oikein kunnolla, ei mitään.. Tänään sitten on siivottu ja ei mitään! Ei tää poika tahdo tulla ulos ;)

Nallu ja pikkuveli 39+1
 
En miekää leo usko et se on alle 3,5kg siun mahakuvan perusteella! Toivotaan ettei menis kauaa ja saisit alateitse synnyttää!

Alisa kyl se kohta lähtee kunnolla käyntiin, uskosin et ihan parissa päivässä on siulla vauva :)

Dania ja nallu jospa sielki alkas kohta tapahtuu kun limatulppaa pukkaa :)

(.) Mie en pysty seisoo enkä juurikaan kävelee, ottaa päähän.. Ristiriitasta kun tavallaan ei haluis luopuu täst masusta kun tää on meidän viimonen, mut kivut on sellaset ettei tää oo nautinnollista enä =/ Pitää kai yrittää ottaa tää täyslevon kannalta, kauheen vaikeeta kun en oo koskaan osannu olla paikallaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Voih, Minx paranemisia sinne pienelle sairaalaan... :hug: Uskon kyllä että tympäisee kun joutui takaisin osastolle. Onneksi vauvalla ei hätää, niin etteköhän taas pian ole jo kotona! Voimia! :) Mä olen ollut kans niin tarkka et juurikaan vieraita ei oo käyny, sisko ja ukon veli perheineen ja mummut käyny kattomassa vasta vauvaa ja hekin vasta kun on ollut täysin terveitä ettei vaan pöpöjä tuo... Kaupassakaan en oo uskaltanut käydä viel pienen kanssa... Juurikin tuon osastolle joutumisen pelossa jos jokin flunssa pöpö iskee... Meillä esikoinenkin ollut niin tiiviisti kotona vauvan tulon jälkeen ettei oo saanu muualta pöpöjä. Ukko on ainut joka niitä pöpöjä voi tuoda työmaaltaan tai sit tietty voihan ne minnuunki esim. kaupasta hypätä... Mut siis täällä eletään lähes tynnyrissä koko perhe ettei vaan pieni saa tauteja...

Alisalla on kyl lupaavat oireet... Ei varmaan mee pitkään enää! Tsemppiä! :)

CL:Söpö vauva sinulla! :)

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. Huuto kuuluu taas... Tissit esiin siis! ;)

Nopponen
 
CL, ihana kuva teidän beibistä :) Silmät jo auki ja katse niin tarkkaavaisena.

Aikasemminkin olen pöpökammostani kirjotellut.. käytiin eilen apteekissa, ja siinä loin merkitseviä katseita mieheeni, kun meidän edellä kassajonossa mies kyseli myyjältä lääkitystä norovirukseen ja takana jonossa oleva mies kertoi hänellä olevan ripuli..! Ihan oma lukunsa on tietysti tutut ja sukulaiset, jotka punkee kylään kuka minkäkin moisissa taudeissa ajattelematta, ettei tässä viime metreillä (saati sitten vauvan saaneena) haluta meidän perheeseen tauteja..

( . ) Eilen suppaili taas kipeästi ja huolella koko illan. Mies oli istumassa iltaa kavereiden kanssa ja mietin useaan kertaan, että tarviiko soittaa se takasin kotia ja tuleeko lähtö sairaalaan.. Onneksi mies tajusi kotiutua kutakuinkin selvinpäin ja kohtuu aikaan ihan itsestään, vaikkei supistelut lähtöä tiennytkään.

Lepposaa sunnuntai-iltaa mahakkaat ja jo lättämahautuneet ;)
HP (huomenna poksahtaa käyntiin 39+)
 
Moikka vaan! Maaliskuuhun se sieltä tuli! Suuret onnittelut kaikille vauvautuneille ja tsemppiterkut synnytystä odotteleville!

Meillä on mennyt vauhdilla synnytyksen jälkeinen aika. Tyttö oli kaksi viikkoa lastenosastolla tarkkailussa, koska syntyi niin paljon etuajassa ja oli niin pieni. Erityisesti verensokereita ja bilirubiineita seurattiin ja valohoidossa neiti olikin useampaan otteeseen. Itse pääsin sairaalasta jo kahden yön jälkeen, joten sitten alkoi sairaalassa ramppaus. Olin päivät tytön luona sairaalassa ja mies tuli sinne töistä. Eli semmoisia 12-h:n huolentäyteisiä päiviä sairaalassa ja yöt kotona, pari kertaa maitoa lypsäen. Kohtuurankat kaksi viikkoa siis takana, mutta tyttö pääsi tiistaina kotiin täysin terveillä papereille, joten elämme onnellista kotielämää ja itsekin olen päässyt lepäilemään vauvan nukkuessa ja tuntuukin jo omakin olo normaalilta!

Synnytys tosiaan käynnistyi lapsivedet menolla su 10.2 aamulla. Sain supistusten estolääkettä pariinkin otteeseen, kun synnytystä yritettiin siirtää tiistaille, jotta kortisonit olisivat ehtineet tytön keuhkojen kehitystä edistää. No, kahdelta maanantaiyöllä lähdettiin synnytyssaliin, kun ei estolääkitys oikein tehonnut. Salissa liikuin aluksi supistusten aikana ja se tuntui hyvältä. Kun supistusväli tiheni, koin että tarvitsen lepoa supistusten välissä enemmän kuin liikettä supistusten aikana. Halusin mahdollisimman vähän turruttaa itseäni kipulääkkeillä, mutta kokeilin kuitenkin ilokaasua. No se ei minun kohdallani vaikuttanut oikein mitenkään, mutta onneksi ei myöskään pää mennyt pyörälle. Sinänsä koin selviäväni supistuskivuista, mutta kätilö oli aika varma, että synnytys venähtää, joten jaksamisen vuoksi otin epiduraalin varmaan noin viiden paikkeilla. No, minulla se vaikutti niin, että se rentoutti entisestään ja paikat aukesivat nopeasti. Se vei pois kovat supistuskivut, mutta tunsin kuitenkin ponnistustarpeen ja olin täysin asian tasalla ja hallitsin tilanteen. Se siis toimi täydellisesti! Ponnistusvaihe kesti 22 minuuttia ja oli mielestäni miellyttävä kokemus, tuntui hyvältä ponnistaa enkä kokenut sitä raskaana. Tyttö siis syntyi ma aamuna klo 6.12 ja synnytyksen kokonaiskesto oli 5,5 tuntia. En saanut tikin tikkiä, vain vähänasfaltti-ihottuman tyyppistä nirhaumaa. Ja olinkin siis jo ke-to yön kotona.

Raskainta tässä kokemuksessa on ollut tuo kahden viikon tytön sairaalajakso. Mutta nyt tuokin on takana ja tyttö syö hienosti rinnasta, joten painokin nousee ja tänä aamuna on varmaan 2,5 kiloa mennyt rikki!

Tosiaan, toivotan ihanaa vauva-arkea kaikille jo vauvan saaneille ja positiivista mieltä kaikille, joilla synnytys on vielä edessä. Se tosiaankin voi olla myös hyvä kokemus!

Ihanainen ja pikkuprinsessa huomenna 3 viikkoa!
 
cl suloinen poju:heart: iskee kovempi halu saada oma nyytti syliin kun näkee tommosia söpöläisiä!:)

valkovuoto on täälläkin loppu, ekaks mietin et varmaan hiivan takia mut jos muillakin on samanlaista, nii voiskohan se ennakoida jotain....:)
limaa aina jonkun verran bongaan pöksyistä päivittäin mut ei ikinä ole verta mukana nii tuskin se ainkakaan merkkaa sen suurempia. hauskaa vaan kun tän loppu odotukses on erilaista kuin muissa... no jos jotain tekis et ajois tulis.

minxille jaksamisia pikkuisen kans sairaalassa oloon.:hug: toivottovasti ette kauan tartte siel olla. pöpökausi on ikävää.

sahille :hug: pettymyksiin! jos vaik olis pien toivon kipinä et toinen oliskin rt....

itellä vointi on ollut aika hyvä kun olen yrittänyt noudattaa lääkärin neuvoa ja ottaa levolla, mut tänään kun päätettiin käväistä kirppiksellä kierähtämässä nii se sit näköjään oli liikaa kun alkoi tuntua jalkojen välissä ylimääräistä.:kieh: no mun loppuraskaus menee sit istualteen... blaah.
 
Ymmällään!!

Täällä supistellut enemmän tai vähemmän koko päivän, nyt reilun tunnin verran kellotettu supistuksia. Olin henkisesti varautunut vesien menoon ennen suunniteltua sektiota, mutta huomaan ekan sektiokokemukseni nojalla olevani ensisynnyttäjän kengissä miettiessäni, kauanko supistelua täytyy katsella ja kuulostella kotona.. Supistuksia tulee 5-7 minuutin välein, noin minuutin kerrallaan. Kipeitä ja ihan napakoita, mutta kipu ei mitenkään ihan sietämätöntä. Mulla on omasta mielestä aika kova kipukynnys kyllä. Illan mittaan myös suoli tyhjentynyt tehokkaasti supistelujen vuoksi, vessassa juostu ainakin 6-7 kertaa..
 
dania josko sullakin kohta alkais tositoimet :D

anncarol Voih, kuulostaa ihanalle, että ootte päässy jo kotiin tuoksuttelemaan nyyttiä :heart:

Minx Kiitos :D Toivottavasti joku muukin pääsee laskettuun aikaan ;) Paljon paranemisia sinne pikkuiselle :hug:

Leo sullakin on siellä jänntä ajat käsillä :)

Sone toivotaan, että kauaa ei tarvis kärvistellä.

Sahi Voimia noiden ajatusten kanssa. :hug: Täällä kans ihan nyt viime metreillä ajatukset tekee tepposia :ashamed:

Nopponen Kiitos, niitä tarvitaan! :)

Ihanainen Kuulostaa hyvälle tuo sun synnytyskertomus ja kivunlievitys on osunut kyllä aivan nappiin. Tuollaista toivoisi itselleenkin :) Kiva kuulla, että teidänkin vauva-arki on lähdössä rullaamaan :)

HP hui, sielläkin jo tosi toimet alkamassa :D Tsemppiä tulevaan!!

Jaahas ja sitten siihen omaan napaan. Mulla suppailut jatku varmaan kahden aikaan päivällä, aluksi noin 20-40min välein eli tosi väljästi, mutta kivuliaasti. Nyt niitä on tullut puol 4 asti noin 7-10min välein. tuntuu, että alamaha repeää, etureidet on ihan liekeissä ja joudun ihan pitämään silmiä kiinni, keinuttelemaan lantiota ja hengittelemään syvään (eikä kyllä auta yhtään mitään).. Suihkussa/saunassa kävin jälleen kerran ja kyllä se vesi helpottais, mutta vielä ei huvita lähteä suihkuun istumaan, ku välit on kuitenkin sen verran pitkiä. Jos ne olis jotain 3min välein, niin sitten viitsisin siellä istua. Toisaalta pelkään, että jos suihkussa hurahtaa useempi tunti, niinku esikoisesta, nii loppu sentit tulee ennenku päästään sairaalaan :D Kauheesti houkuttais käydä synnärillä katselemassa ja kyselemässä, että mikä on alakerra tilanne, mutta josko sitten myöhemmin, jos tämä jatkuu. Suppareiden kesto on omasta mielestä aika lyhyt, mutta laskujen mukaan n. 40s. Limatulppaa ei oo enempää tullu eikä lapsvettä edes tihkunu, joten kärvistellään sitten kotona. Nukkumaan olis ihana päästä, ku viime yö meni 3h yöunilla ja nyt näyttää siltä, että ei nukuta ollenkaan, jos tää meno jatkuu. Niin ja vietiinhän me tyttö ja koirakin mun vanhemmille hoitoon, josko se lähtö nyt oikeesti tulis ;)

Alisa & Porautuva Hippu 40+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dania87 ja Sone*
supparit ja kohdunsuunvihlonnat, mulla on tän viikon ollu taas supistuksia, kipeitä ja sitte vähemmän kipeitä. Mutta nyt on näitä ihmeellisiä vihlontoja kohdunsuulla!! Ovat siis erit kuin liitoskivut häpyluussa yms. Tää on outoo. Tapahtuiskoha siel jotain edistystä jo?? Onko muilla ollu tota outoo vihlontaa, voiskohan se johtua avaumisesta?

MÄ EN EDELLEENKÄÄN MALTA. Täällä jo niin moni ihanasti vauvaantunut!:) Onnea teille kaikille, ketkä ootte jo pienokaisenne saanut!

greentea1 36+6
 
Onnea kaikille vauvaantuneille, ainakin anncarolin ja Tyntin ehdin bongata tekstitulvasta!

Täällä tuntuu monella olevan lähdönhetki käsillä, harmittaa kun en ehdi paremmin lukee! Tsemppiä loppukoitokseen ja virtuaalisupistuksia kärvistelijöille!

Tässä vielä täydelliset tiedot pojusta:

Särö78 - poika - 27.2.2013 - rv 39+5 - klo 1.11 - 3680g - 50cm - pipo 37cm

Särö ja Tissitakiainen Jalo 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Sone* ja pepponen
Onnittelut tyntille :flower: Tulikos sinne tyttö vai poika pampula, niin saadaan etusivulle päivitettyä?

Sopiikos, että laitetaan kaikista nuo samat tiedot, eli rv:t, syntymäpäivä, sukupuoli ja paino/pituus tuonne etusivulle? Kun osa päivittää enemmän ja osa vähemmän tietoja, mutta tuolla kaavalla olisi yhtenäinen..

Alisalle84 onnittelut lasketun päivän saavuttamisesta ja tervemenoa nyt vaan sinne synnärille!

HP:llä myös siellä jännät paikat, huijuih!

Minxille82 ja vauvelille pikaiset paranemiset.

SaHille80 tsemppiä perätilapähkäilyn kanssa. Aivan samanlaisia fiiliksiä oli itselläni, ennen kuin tarjonta varmistui lopulta rt:ksi. Ymmärrän hyvin siis harmituksen, itseltä ikään kuin katosi osittain ilo koko odotuksesta, kun piti ruveta pähkäilemään perätilan vaikutusta synnytykseen. Toivotaan, että siellä vielä on tilaa kääntyä oikein päin, kun on vielä ollut kääntyilläkseen tähänkin asti.

Candle lightilla ihana poju siellä :heart:

Kiitos synnytyskertomuksesta, Ihanainen. Ja mukava kuulla, että siellä on vihdoin arki päässyt lähtemään käyntiin :)

pepperille83 voimia ikävän vaivan kanssa kärvistelyyn, toivottavasti pääset tuosta vielä eroon, kuten ilmeisesti edellisellä kerrallakin.

Rena ja siskolisko I feel you! Täälläkään ei minkäänlaista actionia havaittavissa.

Leolle81 ja Niittyvillalle toivon myös pikaista jakautumista, jottei tarvitsisi tuon vauvan mahdollisen ison koon kanssa niin kamalasti jännittää.

(.) Joo, tänne ei kuulu yhtikäs mitään. Keskityn siis muiden kommentointiin. En edes yritä tulkita mitään synnytyksen merkkejä mistään, kun niin olematonta on :LOL::kieh: No, oikeasti tässä ja nyt on ihan hyvä olla, että kolme viikkoa ja rapiat päälle, niin sitten viimeistään. Ehkä mä sinne asti kestän. Tosin tiedän, että LA:n ohitettua alkaa se pahin malttamattomuus.

kwaidan ja Puh 38+4
 
Onnea anncarol, Candlelight ja tyntti!

Täällä oltais ihan valmiina lähtöön! Kassi pakattu, makkari kunnossa, lumimyrsky ohi ja kavereita tavattu... Vain olot puuttuu :)

Siirryin jopa älypuhelinten maailmaan, jos tulee sairaalassa päivitystarve! :D Mut kyl tää on ÄRSYTTÄVÄÄ!

Tiipula 39+3
 
Ei sitten ikinä opi, ettei illalla kantsi syödä mitään isompaa... :/ Ajettiin ilalla Hesen luukun kautta ja tässä sitä on torkuttu koiranunta tähän saakka. Väsy kyllä olis mutta olo niin huono ettei nukkumisesta tuu taas mitään. Rennietä kävin viimeksi hakemassa, toivon mukaan se edes auttais vaikka ei selkeesti närästäkään... Huoh, pitkiä tunteja... :(

Jojona 39+1
 

Yhteistyössä