*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

Tealle :hug:

Mä kaivoin sairaalakassista suklaalevyn. Ihan vain siksi että en syö sitten sairaalassa sitä ettei vauva saa masuvaivoja :LOL: karkit jätin kassiin mutta pitää nyt syödä pois tuo suklaa... Kun on kerran la ylitetty ja paino nousee ilman herkkuja niin hiiteen kaikki lakot. Palaan synnytyksen jälkeen sitten ruotuun.

Ilmoittauduin kesäkuuksi NiceRuniin työkavereiden seuraksi. Voi mennä mulla kävelyksi jos tuntuu että kohtu tippuu :D

dania
 
Nanna, kaks PÄIVÄÄ :O voi kiesus... No onneks ei oo sillai mitään hengenhätä asiaa... Mutta se oiski jos siel synnärille soiittaes ois kans kaks päivää kestävä takasinsoittopalvelu, täällä ku pitää aina ennen lähtöä soittaa et saako tulla :kieh:
 
Onnea Sonelle ja Mintulle :heart:

Leolle ja Nuskalle voimia :hug:

pepper83 toivotaan että pääset pian tositoimiin eikä tarttisi kauaa kärvistellä supistelujen kanssa turhaan :hug:

Tsemppiä kaikille maalismammoille tasapuolisesti :)

(.) Tänään oli neuvola, ja vielä ensi viikolle varattiin aika ja mun tuurilla mä menenkin sinne vielä (silloin on rv40) Terkka kokeili kohdunsuun tilanteen ja JEEE paikat auenneet kahteen senttiin (viikko sitten lääkärissä oli kiinni paikat) tuli iloinen mieli,että ehkä tämä syntyykin joskus tässä kuussa eikä kesällä :D Terkka ärsytti oikein kohdunsuuta,että jospa se auttasi jotain,pientä menkkakipua on tuntunut sen jälkeen ei muuta, ja ummetus hävinnyt :D Aattelin kyllä tänään laittaa varalta tuon isukin töihin illalla jos se viel auttasi enemmän asiaa eteenpäin ;) vaikka vannoin etten yritä häätää enää kun se on turhaa :LOL: ja jos sen saunanki vaikka taas lämmittäis illan päälle :) Muuten ei kummempia neuvolassa,verenpaine hiukka koholla,sf mitta 34 sama kuin 2 viikkoa sitten,painoa +500g. Eli kaikki ihan hyvin. Nyt vaan odotellaan ja katellaan että vieläkö ensi viikolla joutuu neuvolaan menee :D

Katjuliisa ja neljäsnapero 39+0 POKSpoks :heart:
 
Hei vaan! Kiva kun joku, olikohan nanna, joka kaipaili kuulumisia :) Mää kirjottelin tänne jo pari päivää sitten, mutta rakas ipadini sekoili ja oli nakannut mut ulos eli en ollut kirjautuneena kun tekstiä lähetin ja sehän meni sitten kuin tuhka tuuleen :headwall:

Ensiksi haluan onnittella kaikki, jotka ovat saaneet nyytit syliin :heart: :flower:

Teidän kuulumiset luettu, leolle ja nuskalle toivon voimia :hug:

Sitten sitä omaa napaa. Meillä on tyttö nyt 8 päivää vanha, elo kotona on sujunut oikein hyvin. Päivisin tuo neiti meinaa väliin olla sellainen tissitakiainen, mutta vielä ollaan pärjätty. Eilen käytiin neuvolassa ja tosiaan viikon iässä oli syntymäpaino ohitettu, joten eiköhän tuo ainakin jotain maitoa saa ;) Isosisko on ainakin vielä ollut tosi reipas, pahempaa mustasukkaisuutta ei oo ilmenny, mutta kerkeehän tuota.

Sitte hieman synnytyskertomusta, jos vielä jotain muistan ;)

Eli la ja su välisenä yönä alko suppaileen, mutta aamuun mennessä supistukset laantu. Aamupäivän aika niitä tuli muutamia, mutta siihen jäi. Su Iltapäivällä kahden aikaa supparit taas alko, mut aluks ne tuli 20min välein sitten 15min välein ja lopuksi 10min välein. Tuossa 10min ne junnas aika pitkään, useemman tunnin. Illalla joskus seittemän aikaan supparit tuli 5-10min välein, keskim. ehkä 7min välein. Supistustiheys oli musta aika onneton, mut se kipu joka paheni koko ajan oli aika kurjaa. Puolen yön aikaan sitten kolkuteltiin synnärin ovea. Siinä tutkimuksessa olin 3-4cm auki ja otettiin käyrää. Tän jälkeen menin tunniks suihkuun, josta ei kuitenkaan ollu merkittävää apua. Esikoisesta taas autto tosi hyvin. Suihkun jälkeen kärvistelin hetken ilman mitään. Tässä vaiheessa taidettiin kurkata alakertaan, jollon oli 5-6cm auki. Otin ilokaasua, joka sekään ei vieny kivulta kovinta terää niinkuin esikon synnytyksessä. Vähän ennen viittä aamuyöllä sanoin, etten enää kestä ja haluan sen epiduraalin. Kätilö katsoi kohdunsuun tilanteen ja olin 8cm auki. Kätilö tuumas, että nyt nopsaa soitto anestesialääkärille ja kaitetaan spinaali. Jännitettiin, että kerkeekö anestesial. tulla, koska ekassa avauduin niin hirmu nopsaa nuo loput sentit. KErkesi se, ja spinaalin jälkeen aukesi taivas. Olo oli ihan mielettömän hyvä ja täysin kivuton. Tämän takia supparit laantu, joten tippaa nostettiin useempi kerta. Puol seiskan aikaan alko tuntuun ponnistamisen tarvetta, mutta väljien suppareiden takia jouduttiin hetki odottamaan, että pääsisin ponnistaan. varttiavaille 7 aamulla sitten ponnistu aloitettiin ja voin sanoa, että se oli spinaalin ansiosta lähes kivutonta. 7.07 syntyi sitten tyttö vauva, joka tosiaan painoi sen 3435g.

Ponnistuvaihe oli koko synnytyksen helpoin ja kivuttomin osuus, josta oon erityisen onnellinen, kun esikoisen ponnistus ilman mitään kivunlievityksiä oli yhtä hel*ettiä. eppari jouduttiin leikkaamaan, mutta sekin alkaa olla jo parantunut.

Jälkisupparit mulla kesti 3 päivää ja nekin oli todella kivuliaat, niin kuin esikoiseltakin. Edes särkylääkkeet eivät auttaneet. Noh, nyt nekin on jälleen kerran taaksejäänyttä, onneksi. Hassua miten sitä voikaan välillä ikävöidä masua ja raskausaikaa, mutta kyllä tuo pieni nyytti vaan saa senkin ikävän äkkiä taltutettua. :heart:

Miten muilla imettäjillä, vihlooko teillä rintoja imetyksen jälkeen? Mulla nimittäin vihloo aika ikävästi tuota vasenta. Kipu on jotain hermosärkyä tai vastaavaa ja on aika ikävää. Onneksi ei kauaa kestä.

Tuhannesti tsemppiä kaikille kärvistelijöille, jaksakaa vielä hetki. Kohta teilläkin on nyytit sylissä :heart:

Alisa & Hippu 8vrk

Palaillaan taas :)
 
e79
Plääh, väärä hälytys täällä. Yöllä ei oikeastaan lorahdellut/tiputellut enää mitään eikä supisteluja, mutta kävin synnärillä kuitenkin varmuuden vuoksi tsekkaamassa tilanteen. Ei ollut lapsivettä, kohdunkaulaa vielä 2 cm jäljellä, takana, mutta sentään pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki. Kaveri liikkui ihan kunnolla ja sykekäyrä hyvä. Näin ollen täällä palattiin takaisin 0-pisteeseen, eikä kaveri kyllä tule torstain laskettuun aikaan mennessä. Noh, odotellaan sitten :)

Emsuli ja Nippatäti, kiva jos olette päässeet kodin ulkopuolelle jo liikkumaan! Särön Jalolle peukut hyvistä yöunista, tuommoinen olis aika luksusta :)

Leo, toivottavasti siellä selviää pian mikä pöppö pikkuista vaivaa ja saatte purevat antibiootit pienelle.

Nanna, tiedän tuon tunteen, kun ei ole mitään erityistä miksi valvoittaisi, mutta kun unesta ei ole tietoakaan. Onneksi noita unettomia öitä seuraa useimmiten paremmin nukuttu yö, tsemppiä ja päikkärit on poikaa :)

Hienoa, että SaHin ja Könkkänän pienet älysivät jumpata itsensä oikeaan asentoon!

Tealle ja muille kärvistelijöille tsemppiä olojen kanssa, onneksi maali kuitenkin häämöttää!

E79 39+5
 
Täällä ilmoittautuu kanssa yksi loppukuun "kisaaja" ja huhtikuuta odotteleva :) Nythän meillä viimeisilläkin on täysiaikaisuuden rajapyykki ylitetty, mutta mitään suurempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ainakaan täällä vielä ole. Oon kyllä sen verran vaivainen liitos-, lonkka- ja selkäkipujeni kanssa, että mielelläni lähtisin jo synnyttämään. Tosin kun meillä tuo vesirokko on pienemmällä pojalla edelleen, niin sen takia toivon, että ehtisi parantua kunnolla ennen kuin vauva päättää haluta maailmaan. Kun olin kahden sairastelevan lapsen kanssa käytännössä yksin kotona muutaman päivän, tuli iltapäivisin ja iltaisin myös supistuksia paljon reilummin kuin aikaisemmin, mutta sen verran kivuttomia kuitenkin, että tuskin tekivät mitään. Huomenna pitäis mennä taas neuvolaan kuulemaan, että paino on noussut, mutta muuta merkittävää ei ole tapahtunut.

Oikein paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille! Teitä on nyt niin paljon sitten viime kirjoitukseni, etten yritä edes muistaa kaikkia erikseen. Onnea siis kaikille tasapuolisesti!

Nuskalle ja Leolle voimia, toivottavasti teidän pienet saadaan pian kuntoon!

Tsempit vielä kaikille sekä synnyttämättömille että synnyttäneille yökukkujille. Toivotaan kaikille paranevia unia!

Piikunen 37+3 (olen muuten itse syntynyt näillä viikkolukemilla)
 
Sylin täydeltä onnitteluja vauvautuneille, Sone ja Minttu !!! :flower:
Ja Leon ja Nuskan vauvoille voimia !!!!

Vauvautuneet, oletteko missä vaiheessa aloittaneet ulkoilemisen? Luin netistä, että talvivauvan ulkoilun voi aloittaa kahden viikon ikäisenä. Meinasin tänään hakea esikoisen hoidosta vaunuilla (hoitopaikka alle kilometrin päässä), mutta sitten luettuani tuon "kahden viikon"-säännön, soitin miehen hakemaan esikoisen hoidosta. Pakkastahan täällä etelässä ei päivällä ole enää kuin muutama aste (aamulla yli 10).

Niiskuneidin yö meni taas todella hyvin. Nukkui omassa sängyssään koko yön (sairaalassa ja ensimmäisenä kotiyönä nukkui vieressä tukossa olevan nenän takia) ja heräsi syömään taas neljä kertaa. Puoli yhdeksältä vasta heräsi, mutta sitten sitä valveilla oloa kestikin. Nukahti vasta tunti sitten.

SMV78 ja Niiskuneiti 5 vrk
 
neuvolassa käyty. kaikki hyvin, painokin oli sama kuin viime viikolla 77,1kg. ihan hyvä. terkka kuunteli mun eilis illan tapahtumat ja yritti kattoo lääkäriaikaa mut nyt on nii täynnä ettei mitään löytynyt, jos tulee peruutusaika nii saan sen. käski et jos uudestaan tulee samanlaista nii sit pitää vaa lähtee synnärille näytille eikä kärvistellä kotona. no sit se kokeili vauvaa nii toinen on noussut ylöspäin synnytyskanavas ja pää on enemmän irti mitä viimeks!:O näköjään tommoistakin voi tapahtuu.:headwall: ihan väärinpäin menee asiat taas.

leo voimia pikkuiselle, toivottovasti selviää mitä toisella on ja parantuminen alkais.:hug:

bingon pikkuiselle myös voimistumisia!:hug:

särö aivan mahtavaa kuulla että vauva aika on ollut paljon helpompaa ja nautinnollisempaa mitä edellisen kanssa!=)

kiva kuulla sinustakin alisa! hienoo et menee hyvin ja kiitos synnytyskertomuksesta!:)

ihanaa kun sahi ja könkkänä ovat saaneet täyden varmuuden siihen et pikkuiset ovat oikein päin.

marionetille jaksuja. on se kummaa kun ei homma lähde etenemään vaik toinen on jo noinkin iso. toivottovasti synnytys lähtis pian ite käyntiin.:hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Särö78
Onnea jälleen vauvan saaneille! Ja Sone, mahtavuutta viimeinkin sait helpotuksen ja synnytyksesikin kuulosti suht hyvälle kokemukselle. :)

Samoin Alisa, kiva kuulla sinunkin kuulumisia! :) Ja synnytksesi kuulosti myöskin ihan hyvälle kokemukselle kaiken kaikkiaan! :)

Tänään oli poitsun eka lääkärineuvola! Hienosti kasvaa rintamaidolla; paino nyt 3270g ja pituutta 51cm, eli viikossa ja 3pv:ssä painoa tullut +470g, hurjaa minusta... Mut kuten sanoin, kaksaria pukkaa. ;) Pituuttakin syntymästä +8,5cm Kaikki ok ja poika kiitti hoitajaa pituuden mittaamisesta alasti kylmässä hoitohuoneessa suihkauttamalla hoitajan päälle, pöydälle ja lattialle kauniin kultasuihkun. :) Itse olin pitämässä päästä kiinni ja säästyin kastumiselta. ;) Mut onhan se nyt tympeää kun kesken unien riivitään vaatteet pois ja aletaan mittailla, kylmähän siinä tulee, ulkonakin -20 pakkasta... :) Mut pakkohan se on.
Viime yö taas ihan jees, 3 syöttöä... haalin sen 6,5h unta pätkissä... nyt taas väsyttäis... Mut mihinkään en vaihtais tätä vaikka kuinka joskus tympäisee yöllä kupata, on se niin ihana tuo meidän poika! :heart:

Edelleen huutelen minxin kuulumisia...??? Alan olla jo huolissaan? Kai pieni on päässyt jo pois sairaalasta flunssan kourista ja kaikki on hyvin???? Vai onko mulla mennyt sun kuulumiset täällä ohi...??

Nopponen ja Julli-poika lähes 7vk
 
Greentea1 olitko se sinä jolla oli niitä akupisteneuvoja?? Muka laitoin ne jonnekin talteen mutten enää löydä niitä..laittaisitko vielä linkkiä? Pakko tässä on yrittää niillä edistystä saamaan :whistle:

Aippa3 39+0
 
SMV78 Minulle sanoi neuvolatäti et jos on lähellä nollaa niin voi tehdä pikkupyrähdyksiä jo ennen tuota 2 viikon ikää. Me käytiin eilen vaunulenkillä kun pakkasta oli muutama aste ja kyllä siinä melkein tunti vierähti. Peittää vain vaunun kopan jollain harsolla/viltillä. Ja joka päivä ollaan käyty jossain kaupassa tms. niin että lyhyitä hetkiä on ollut kovemmassakin pakkasessa. Muutenhan se pakkasraja on -10 astetta.

Särö ja Jalo 13vrk
 
aippa3 , tässä ohjeet uusiksi. Mulla ainaki toimii! Aiheutti kipeitä ja aika säännöllisiä suppareita aina läpi yön.


Vinkit synnytyksen käynnistymiseen


Vyöhyketerapiapisteet supistusten saamiseksi löytyvät seuraavasti:

Vyöhyketerapiapisteet supistusten saamiseksi löytyvät seuraavasti:

1. Isovarpaan sisäsyrjällä, noin puolivälissä varvasta on luu, ja sen päällä on kipeä kohta kun painat. Sitä saa hieroa vain minuutin, ensin oikeasta sitten vasemmasta jalasta.

2. Nilkan sisäsyrjällä olevan luun kohdalla (mikäs luu se onkaan) on lähellä jalkapohjaa sellainen paisunut kohta raskaana olevilla, ja sitä tulee hieroa 10 min molemmista jaloista.

3. Em. luun aivan alapuolella (siis lähempänä luuta kuin edellinen piste) on seuraava kohta jota hierotaan myös 10 min molemmista jaloista.

4. Seuraa isovarpaan kohdalta sormella jalkapohjaa pitkin kohti kantapäätä. Kun kantapää alkaa, siinä on tää viimeinen kohta jota tulee hieroa myös 10 min molemmista jaloista.

5. Sama kuin 1. kohta, vain minuutin hieronta.

Kussakin kohdassa tuntuu selvä kipu, joten siitä tiedät, että paikka on oikea . Hiero pyörivillä liikkeillä. Sarjaa voi tehdä useamman kerran peräkkäin, välissä tunnin tauko.

HUOM!!! Tämä siis synnytyksen kotikäynnistykseen jota ei tule tehdä ihan huvin vuoksi. Vain jos todella jo hyvät viikot ja on hyvä syy esim isoksi todettu lapsi eikä saisi enää kasvaa jotta mahtuu ulos.
Osalla toimii vuorokauden sisään, osalla ei. Että kokeilemaan sitten jos on halua ja syytä.

Greentea1 38+1
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

On se kumma, miten arki yhtäkkiä imaisee mukanaan ja kun saa täältä jotain luettua pienissä pätkissä, niin ei puhettakaan, että ehtisi vastata kirjoituksiin.

Iloisia uutisia täällä on ainakin tullut paljon! Onnea kaikille vauvan saaneille! :heart::flower:

Leolle ja Nuskalle vauvoineen paljon voimia! Osastohoito ei ole mukavaa, mutta onpa hieno asia, että sitä on saatavissa! Itsellä oli vastaavaa esikoisen kohdalla.

Meillä poika syntyi siis 5.3. rv 39+5. En olisi uskonut edellisenä päivänä mitään tapahtuvan, kun mulla ei tosiaan ollut mitään oireita ollut että lähtisi tulemaan ja edellinen meni viikon yli. Tämä siis tsempiksi niille, joilla ei ole mitään oireita - ei niitä tartte välttämättä ollakaan!

Synnytyskertomusta pikaisesti:
Maanantain ja tiistain välisenä yönä esikoinen päätti valvottaa oikein urakalla - steppasi meidän sänkyyn klo 1.20 ja siitä seuraavat 2,5 tuntia sitten taisteltiinkin, että missä nukutaan. Lopulta vähän ennen neljää olin silittelemässä häntä uneen ja tuntuikin juuri nukahtaneen, kun tunsin silitysten lomassa että vauva mahassa painui monta senttiä alaspäin. Hymähdin itsekseni, että et kai nyt aio syntyä.

Hipsin omaan sänkyyn ja pistin silmät kiinni, kun selkää alkoi särkeä. Hain parempaa asentoa ja kipu helpotti. Vain palatakseen 7 minuutin päästä uudelleen. Perskuta, supistuksia. Kello oli vähän yli neljä. Supistukset jatkuivat tasaisin välein, joskin viideltä oli yksi 11 minuutin väli. Ramppasin vessassa ja mietiskelin, että mihin asti pitää odotella kotona. 6.20 soittelin mummua paikalle, mutta sanoin ettei ole mitään ihmeempää kiirettä.

Seitsemän jälkeen supistukset olivat tiheämpiä ja seisoessa tulivat ihan jatkuvasti, joten päätin soittaa mummulle, että on sittenkin kiire. Samassapa tuo kurvasikin jo pihaan, mutta meidän lähdöstä ei meinannut tulla mitään kun tosiaan seisoessa oli jatkuvaa supistusta. 7.30 maissa päästiin kuitenkin lähtemään sairaalalle ja matkalla supistuksia tuli n. 4 minuutin välein. Pienessä aamuruuhkassa tuli kyllä toivottua, että matka olisi hiukan lyhyempi.

Synnytysvastaanotossa oltiin klo 8.37, pääsin käyrille ja todettiin, että oon 4 cm auki. Samaan tahtiin naapurin kanssa ynistiin supistuksissa ja pian tulikin kätilö sanomaan mulle, että sori, nyt meni viimeinen sali tolle naapurille. Ehdotti, että menisin kävelemään tai suihkuun, mutta kieltäydyin kun jo kotona oli tuntunut siltä että vauva tippuu ulos ja kun kerran saliakaan ei ollut vapaana.

Puolen tunnin päästä aloin ilmeisesti vaikuttaa hieman kipeältä, kun kätilö sanoi, että tutkii vielä kohdunsuun ja kas kummaa, olikin auki jo 8 cm. Tuli aika kiire saliin, jota ei ollut ehditty vielä valmistella edellisen synnyttäjän jäljiltäkään.

Salissa uusi kätilö ja uusi sisätutkimus: täysin auki ja vedetkin meni siinä tutkiessa. Sen seurauksena tosin palautui kohdunsuu 8 cm:iin. Sain luvan ponnistaa ihan pikkuisen, ettei tekisi niin kipeää. Kätilö kysyi, haluaisinko jotakin puudutetta - spinaali tuskin ehtisi vaikuttaa, mutta kohdunkaulan ehkä saisi puudutettua. Pyysin jälkimmäistä ja ilokaasua, mutta ponnistutti jo ihan valtavasti joka supistuksella eikä lääkäriä tosiaan sitten enää tarvittu, kun hän viimein (muutaman minuutin päästä) paikalle ehti. Ilokaasustakin pyydettiin luopumaan. Ponnistusta reippaat kaksi minuuttia ja poika jo syntyikin klo 9.46 pistein 8-9. Napanuora oli niin lyhyt, ettei isä päässyt sitä leikkaamaan, kun jouduttiin niin hankalassa asennossa toimimaan.

Synnytyksen kesto siis alusta loppuun oli vähän alle 6 tuntia ja ainakin esikoisen synnytykseen verrattuna tuntui helpolta, vaikka mitään lievitystä ei ehtinyt saadakaan. Esikoisesta sain kyllä kaikki mahdolliset tropit... :)


Sellainen tarina meillä! Sairaalasta kotiuduttiin ekana päivänä synnytyksen jälkeen ja kotona tarina on jatkunut esikoisen pienen huomionkipeyden merkeissä, mutta tuntuu että siinäkin suhteessa alkaa jo arki koittaa. Tänään käytiin neuvolassakin, kun oma terkka oli sairastunut eikä päässyt kotikäynnille. Hienosti oli pikkuinen kasvanut, 280 g viidessä päivässä. :)


Tiipula ja poika 1 vko
 
Onnea uusille vauvautuneille :heart:

Saa nähdä tuleeko itsellekin lähtö, osa limatulpasta tais tulla tänään ja nyt on parisen tuntia ollut tasaiseen tahtiin aika kipeitä suppareita. Katsotaan nyt rauhassa mihin suuntaan kehittyvät, yleensä kun itselläni yöksi aina helpottavat.
Joka tapauksessa pitäisin huomenna aamulla olla klo 9 äitipolilla.

MarsuS 39+6
 

Yhteistyössä