Maaliskuun mussukat 2011 *Marraskuussa*

Voimia ja :hug: Axda!

Paikkakunta gallup: Hämeenlinnassa asutaan :)

Täällä olo suht hyvä. Kirvelee alapäätä. Ei pissatessa mutta muuten? Eilen oli kuitenkin pissatesti ja tulehdusarvot normaalit. Taidan huomenna soitella neuvolaan ja kysyä asiasta. Nyt huolettaa, että mistä tiedän jos lapsivettä alkaa taas tulemaan kun enhän sitä viimeksikään huomannut. Jalat ei vielä oikein vuodelevon jäljiltä tahdo kantaa ja olo on hutera. Vauva melskaa masussa tosi paljon eli ainakin kaikki tuntuisi vauvelilla olevan kunnossa. Sairaalassa tosin liikkui ihan mahdottomasti ja tuntui, että vauvakin oli stressaantunut siellä ollessa. Ensi viikolla kontrolliaika. Nyt vaan toivon kokoaika, että vauva pysyisi sisällä vielä edes muutaman viikon ja mielellään muutaman kuukauden.

Onkohan vatsallaan olemisesta vauvalle haittaa? Itselläni selkä niin tohjona, että vatsalleen olo tuntuu hetkellisesti hyvältä pehmeässä sängyssä, joka joustaa kivasti. Mietin vain, että litistänkö vauvan alleni niin, että satutan häntä ?:eek: Edelleen unissani käännyn myös vatsalleni nukkumaan. Välillä se tekee kipee ja herään siihen. En vain osaa olla selälleen/ kyljelleen :/

Täällä masu alkanut painaa todenteolla. Hirveä ahtauden tunne koko vatsassa ja tuntuu, että massu on edessä.

Marrr + pikkuneiti 24+0 (Viikot tarkastettiin sairaalassa ja muutettiin. Laskettua aikaa eivät neuvolakorttiin vaihtaneet mutta ymmärsin, että koneelle merkitsivät. Jokatapauksessa helmi-maaliskuun vaihteessa :))
 
Axda15 Voi ei kuinka mua harmittaa sun puolesta! Iso :hug: ja voimia sulle ja miehellesi.

Nyt tuntuu tosi tyhmältä kertoa omasta tilanteesta, joka on kaikinpuolin hyvä... Eilen oli neuvola, jossa kaikki hyvin. Kelan paperit sain mukaan jo hieman etukäteen päivättynä, kun sunnuntaina tulee 154 päivää täyteen. Kohdunpohjankorkeus, onkos tää se sf-mitta?, oli 23 eli yläkäyrän yläpuolella, mutta ei kuulemma meinaa tässä vaiheessa mitään, kuten muutkin ovat todenneet. Itseäni ihmetyttää kun ei mun maha ole kovin iso edes, mutta en tiedä kuinka mahan koko ja tämä mitta liittyvät toisiinsa. Kulkevatko käsi kädessä sitten?! Mulla ei ole ollut mitään häikkää niissä SPR:n verikokeissakaan, missä anti-fya vasta-ainetta on 4 viikon välein seurattu. Tiitteri on koko ajan ollut -. Kunpa jatkuisi näin loppuun saakka.

Tänään oli rakenneultra ja siellä se pikkuinen poika aukoi suutaan ja potki jaloillaan. Istukka on edessä (LD mullakin ;)) ehkä siksi en liikkeitä juuri vielä tunne. Painoarvio oli 520g ja kaikki rakenteet kunnossa. Lääkäri oli tosi pätevänoloinen, vaikka toimitus oli pikainen niin silti jäi hyvä fiilis. Mukaan sain vielä kuvia ja kirjallisena pitkän listan mitä oli tutkittu esim. sydän nelilokeroinen, kasvot normaalit, napanuorassa normaalimäärä suonia yms. Tämäkin lääkäri arveli vauvan olevan muutaman päivän pidemmällä, mutta la pysyi samana edelleen.

Sukupuoli oli ok, että saimme tietää, eikä sitä edes olisi tarvinnut kysyä :D oli se niin selvä. Lääkäri vielä vahvisti pojan varmaksi ja heitti kuivahkon vitsinkin viikon palautusoikeudesta :LOL:

Nyt ei sitten olekaan kai oikein mitään jännitettävää kun ei ultriakaan enää ole tiedossa... Hyvillä mielin mahaa kasvattelen. Toivon kaikille hyviä aikoja!!!

Kaana 21+2 LA 20.3.2011 poika tulossa
 
Voi Axda :hug: :'(


Mulla iski ihan kauhean ahdistava olo eilen.
Kun olin ultrassa, niin kätilö ja ymmärsin myös lääkärin puheesta, että voiva liikkuu hienosti. Mutta eilen katsoin äitiyskorttia ja siellä olikin vain 1 + liikkeiden kohdalla. Joka siis alla olevien selitysten mukaan tarkoittaa, että lapsi liikkuu vähän.

Mulla on neuvolalääkäri vasta 7.12 ja sitten voin tarkistaa asiaa vasta. Mitenhän kestän sinne saakka. Mä en tunne vielä potkuja, ellei se kutina ole sitten niitä. :'(


Silvia ja viliAnna 22+1
 
Kiitos teille jotka ootte kommentoineet ja rohkaisseet tässä mun isään liittyvässä huolessa. Tänään se soitti ja oli onneks selvinpäin! En kerennyt sen kans oikein kyllä jutella kun olin just koulussa.

dogitar: Et menny mitenkään liian henkilökohtasiin :) Isältä kysyinkin kun maanantaina sen kans puhuin, että eikö sitä ilahduta kun on lapsenlapsi tulossa ja eikö hänen ole mukava nähdä pikkuinen jne, ja onhan se kuulemma. Ajattelinkin että käytän vielä viimeisen oljenkorren ja kerron että mulle olis niin tärkeää että lapsella olisi pappa, ja lapselle kans tärkeää tottakai. Isä on tosi lapsirakas (ja myös eläinrakas vaikkei se tähän liity) ja tiedän että hän nauttisi lapsen seurasta. :)




LD, On pitänyt vastata sulle, mutta on unohtunut...
Siis olisi vallan hienoa, jos onnistuisitte vauvan kanssa saamaan isäsi lopettamaan alkon käyttö ja keskittymään oleellisimpaan, eli lapsenlapseensa ja sinuun. Pidän kovasti peukkuja että yrityksesi onnistuu!! Voimia ja :hug:


ON Täällä unet loppuivat kesken jo aamu kolme (johtuen varmaan edellisen yön unosaldosta joka oli 9h ;))...vauva potkii kovasti ja möyrii mahassa :heart: ja kun mun pitäisi nukahtaa niin hän aloittaa potkimisen! :LOL: Nyt on muutamana päivänä alkanut tuntumaan ihan jatkuvasti liikkeitä, kun istahdan alas sohvalle tms. Kovaa on meno nyt, saas nähdä mitä hetken päästä kun tila loppuu kesken...sit taitaa olla vaan jalat mun kylkiluiden välissä :D

Iskiaskipuja on ja oli edellisessäkin raskaudessa niin, ettei kävelemään kunnolla pystynyt kun vihloi niin alaselästä pakaraan ja säteili siitä reisiin...enimmäkseen kipu oli oikeella puolella ja nyt sama juttu. Lenkkeillä yritän, mutta joka päivä en voi lenkille mennä, koska sen jälkeen en taas päivään pysty kunnolla kävelemään saati tekemään kotitöitä.. :( hankalaa kyllä mutta olen jo tottunut tähän. Lepo auttaa mulla ja venyttelyt, mutta liikaa rasitettuna saa levätä muutaman päivänkin ihan kunnolla ja sitten taas on kuin uusi ihminen :)

Paikkakunta galluppiin, niin asun pikku kaupungissa ja hämeenlinnaan on n. 45 minuutin ajomatka... tarkemmin en viitsi paljastaa sillä joku saattaisi helpostikin tunnistaa. ;)

Nyt ei enää ajatus kulje, joten kahvia koneeseen...

dogitar ja masuasukki 21+2 :heart:
 
Mulla iski ihan kauhean ahdistava olo eilen.
Kun olin ultrassa, niin kätilö ja ymmärsin myös lääkärin puheesta, että voiva liikkuu hienosti. Mutta eilen katsoin äitiyskorttia ja siellä olikin vain 1 + liikkeiden kohdalla. Joka siis alla olevien selitysten mukaan tarkoittaa, että lapsi liikkuu vähän.

Mulla on neuvolalääkäri vasta 7.12 ja sitten voin tarkistaa asiaa vasta. Mitenhän kestän sinne saakka. Mä en tunne vielä potkuja, ellei se kutina ole sitten niitä. :'(


Silvia ja viliAnna 22+1
Anteeksi että tungen tänne, olen tuolta tammikuisista ja seuraillut tätä ketjua aina välillä, kun tuntuu olevan monelle niin kurjia juttuja sattunut täällä. Jaksamista ihan kaikille ikäviä asioita kohdanneille!

Tähän vaan haluaisin kommentoida sen verran, että älä turhaan tuollaisesta stressiä ota. Jos on sanottu että hienosti liikkuu, niin hienosti liikkuu. Niiden plus-merkkien määrällä ei ole mitään merkitystä, se on niin merkkaajasta kiinni, miten noita merkkaa. Toiset vaan laittaa pelkän yhden plussan ja that's it. Joku saattaa jättää toisen plussan laittamatta, koska äiti ei vielä itse tunne liikkeitä. Noilla ei ole kerrassaan mitään väliä noilla merkeillä, vain sillä mitä sulle on sanottu. Huoli pois.

T: Elara tammikuisista (ammatiltaan kätilö)
 
Ah kello näytti 4.30 aamulla ja piti nousta vessaan tyhjentään rakkoa. Sitten takas sänkyyn mutta onnistuin saamaan saman taudin kun toi nuorempi lapsista, kun pääsin takas sänkyyn rupes yskittään Ja sitten nousi limapallo ja sitten se oli vaan oksennusta ei kun takas alakertaan vessaan ja oksennusta yritän pitää sisällä mutta se tunkee nenästä pihalle jo ja vähän suustakin vaikka käsi edessä. ennen kun pääsen vessaan onnistun vetään henkeä sisäänpäin, tosi kiva! Oksennusta meni keuhkoihin yskin vessassa niin että saan naapurin koirat haukkumaan :D (asutaan paritalossa) Vielkin tuntuu keuhkoissa tosi ikvävältä.

Mun mielestä toi liike juttu riippuu kuitenkin siitä että mitä se vauva sillähetkellä tekee. Tuskinpa se sattuu aina oleen hereillä kun ultrataan. Muutenkin tos pari iltaa sitten tunsin oikeen kunnon juhlat masussa mutta eilen taas en paljon mitään kun pieniä hippasuja.

Sitten mahalla nukkumisesta, itsekin olen mahalla nukkuja ja aion nukkua mahalla niin kauan kun ei tunnu epämukavalta. Tos pari viikkoa sitten rupes tökkiin ekaa kertaa mutta sen jälkeen olen viel nukkunut useesti mahalla. Mulla kun ollut aina raskauksissa ongelmaa selällä olemisesta ja jostain syystä loppuu verenkierto. Ultraaminenkin ollut hankalaa kun menen ihan valkoiseksi selällä makuusta. Toinen miten tykkään nukkua on imetystyyny päänalla ja toinen tyynyn pää jalkojen välissä. JA siis tyynyn keskikohta sitten tukee massua.

Meillä olisi rakenneultra perjantaina ja mies näyttää vastahakoiselta ottamaan vapaata jostain syystä, no kysäsin alustavasti sitten anoppia tuleen mukaan. Miehellä hirveesti stressiä kun on työpaikan vaihto edessä (prosessi tällä hetkellä 3 päivää uudessa ja 2 päivää vanhassa paikassa) Vanhassa paikassa ne on koko ajan vaatinut liikaa ja eikä välttämättä maksanut palkkoja ajoissa. Nyt mies haluaisi kuitenkin vanhan paikan jättää hyvissä suhteissa ja sen takia yrittää venyä ja paukkua, koska jos haluaa ikinä palata samalle alalle niin on tärkeää olla hyvät suhteet. Mulla vaan meinaa mennä hermo kaikella venymisellä ja paukkumisella. No ihan sama luultavasti mennään kuitenkin viel vapaaehtoiseen ultraan myöhemmin. Ja täällä ne muutenkin loppuraskaudesta antaa aika helpolla ultria loppuvaiheessakin, (liikkeiden vähyys, ja onko asento oikea) tärkeää on kuitenkin että ollaan varmoja ettei riskiraskautta lähdetä kotona synnyttämään.

Asuinpaikasta; Kohta tulee 5,5 vuotta täyteen kun pakkasin kimpsuni ja kampsuni ja lähdin yhden koiran kanssa viettään kesälomaa Etelä-Hollantiin miehen luo. Olimme tavanneet kahdesti ennen tätä. Eli viel kesäloma jatkuu täällä :D Tosin ei se kyllä enään tunnu kesälomalta :D Asumme n. 10 kilometriä korkeintaan Belgiasta. EI mikään iso kaupunki, asumme ihan keskustassa ja koululle melkein näkyy, kestää pari minuuttia kävellä. Mikä on ihan kiva kun meidän nelivuotias on koulussa Ma,Ti,To 8.30-12.00 ja 13.15-15.15 eli tyttö haetaan kotiin syömään. Keskiviikkona ei ole iltapäivä tunteja eli vaan aamutunnit, ja perjantai on viel vapaa eppuluokkalaisille. Lapset aloittaa koulun kun täyttää 4 vuotta suurin osa (oppivelvollisuus 5v). Eli meidän tyttö täytty 4 maaliskuussa ja aloitti seuraavana päivänä koulun. Kokonainen vuosi täytyy olla koulussa ennen kun voi päästä tokaluokalle. Koska tyttö aloitti jo maaliskuussa niin nyt syksyllä ja on viel ykkösluokalla. Eli kertyy yli vuosi ykkösellä. Ykkös ja kakkosluokkalaiset on samassa ryhmässä, mutta kakkosilla on perjantaina koulua kun ykköset on vapaat.

Mucho ja pippuri eilen poksahteli 20 viikkoa :)
 
Axda pahoitteluni tapahtuneesta :hug: Kamalaa miten asia selviää näin myöhään. Kovasti voimia jatkoon ja kaavinnasta toipumiseen :hug:

marr hienoa että olet päässyt kotiin!

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille :heart:

Vetää hiljaseksi nää uutiset täällä, joten en nyt osaa omasta navasta kertoa. Toivotaan ettei huonoja uutisia enää tulisi.

Peppioliina rv 24+5
 
moikka kaikille piitkäästä aikaa!

Suuret voimahalit teille kaikille, jotka olette kokeneet menetyksiä ja joilla on hankaluuksia raskauden suhteen.
Itse olen tyytyväinen, kun oksentelu on ohi, edellisestä oksentelin vielä 26 viikkollakin aivan kaiken mitä söin. Nyt on viikkoja 22 ja risat...
Rakenneultrassa vauvalla oli kaikki ok, istukka oli vain hirveän alhaalla. Liekö siitä sitten välillä kovat vatsakivut johtuneet, kun kanniskelee ja nostelee raskaampaa, en tiedä. Eilen neuvolassa sitten koin sekä positiivisen että negatiivisen yllätyksen: painoa oli kuukauden aikana tullut vain 400 grammaa eli tähän mennessä noin 5 kiloa yhteensä, mutta mittaa otettaessa kätilö tuumasi, että liian vähän on senttejä, enemmän olisi pitänyt olla. Aiempiin raskuksiin verrattuna eroa oli kyllä. Seuratta asiaa nyt, kätilö tuumasi. Tyhmänä vaikka jo vanhempana äitinä ja viidettä odottavana säikähdin ja itkua tihrustin, kun kotiin tulin. Eipä se asiaa auttanut ja nyt vasta typeräksi koen itseni, kun mietin, mitä surua täällä on moni kohdannut.
Vauva onneksi liikkuu ja sydän lyö, siltä osin pitäisi muistaa pitää lippu korkealla. asiat ovat kuitenkin hyvin. himo suklaaseen ja kokikseen ja kauhea. Yrittäny oon vähän hillitä, mutta kun himo iskee, niin se iskee...
Kaikille suuret halaukset ja voimia jaksaa porskuttaa päivästä toiseen eteen päin. Yritetään nauttia kaikista pienistä ihanista onnenhetkistä, joita päivä tuo tullessaan. olkoon se sitten vaikkapa viiden minuutin ihana hiljainen kahvitauko... :)
 
Heips!

Vattihattu no kiva kun samalta suunnalta on enemmänkin väkeä :)

Lirolle tsemppauksia täältä! Toivotaan, että kaikki hyvin. Nuo veriviirut kuullostaa vaan vähän siltä, että jotain kypsymistä ois tapahtunut. Noh, onneksi oot tänään jo siellä lääkärissä! Voimia :hug:

Onnea kaikille ultrasta hyviä uutisia saaneille! :flower: Näiden huonojen uutisten takia on vähän nuo onnittelutkin jääneet onnittelematta, vaikka onhan se hienoa kuulla hyviäkin uutisia! Tsemppiä heille jotka vielä ultraa odottelevat! :heart:

Muchon eka kappale varmisti sen, etten enää samalla syö kun luen tätä. Meinasi itselläkin oksu lentää :LOL:

Eipä tässä muuta, nyt kauppaan! :wave:

Mindi83 20+3
 
Moikka!

Painosta... Siis vaikka itsekin tiedän ettei toi painonnousu kerro oikeastaan mitään niin kyllä mä välillä mietin et onkohan tää hyvä kun se ei nouse! Siis nyt vk 22+4 ja painan saman verran kuin viimeksi viikolla 17+ on neuvolassa punnittu. Eli +2 kg lähtöön joka sekin on vähän niin ja näin sillä normistikin se heittelee hieman ja tuolloin ekassa neuvolassa se oli se alhaisin eli 58, nyt siis 61kg. Kai se herkuttelu sitten vaan vaikuttaa vaikken ilman ole nytkään ollut!!! Maha kuitenkin on kasvanut ja edellisessä ultrassa vauva vastasi viikkoja.

Liikkeet on toinen juttu missä yrittää ajatella järkevästi ja muistaa et istukka on edessä jne. mutta aina sitä vaan vertaa ekaan raskauteen ja koputtelee jos on ollut liian hiljaista liian kauan. Onhan nää lapset erilaisia jo kohdussakin! Ehkä tämä kakkonen tasapainottaa esikon (alias Tasmanian tuholaisen) menoa ja pitää yllä sit jonkinlaista tasapainoa =).

mucho: Noi limapallot on niin kivoja... Itse täällä kanssa puol yötä ja aamun niitä rökineenä :wave:. Mukava kun pääsee yhdestä flunssasta niin toinen tulee ja tuplana! Mulla riittää edelleen oksuoloon se kun niistän esikon nenää... Tai no riittää et näen sen roikkuvan mönjän :whistle:
 
Ois sitte käyty rakenneultrassa tänään. Kaikki ok. Tämän kylän lääkäri on nihkee paljastamaan sukupuolta, joten en viittinyt edes kysyä. Edestäpäin näytti vaan lähinnä ja mun silmään ne pallurat haaroissa osottas sitä poikaa tulevaksi (kolme pallukkaa). Eihän se tietty varmaa ole, en oo asiantuntija. Kuten jo aiemminkin sanoin, et se on saletti et se on poika ja niin vaan taidan olla oikeessa.. Istukka on ihan edessä.
Rr 126/82 eikä mitään mainittu, ku Porissa vauhkottiin näistä lukemista sillon aikanaan.. Painoo +350g/vko.Tarvii taas vähän kiristää tota mässyttämistä, muuten tulee tota pläskii liikaa. Sydänäänet 150+ ja liikkeet +

G 20+4
 
nyt alkaa jänskättää. huomenna rakenneultra :eek:
liikkeet tuntuu ja näkyy jo ulospäin vaikka omistan oman pelastusrenkaan...
täällä jollaki tais olla ihmetystä liian korkealla olevasta kohdusta... tänään aamulla herasin siihen,ku asukki tunki takapuoltaan mahanahkan läpi! ja se takapuoli oli REILUSTI navan yläpuolella :O
24-viikolla vasta pitäs kohdun pohjan olla navan korkeudella... ihmetystä on herättäny myös muksinnat kahdessa eri kohdassa samaan aikaan.
noh,huomenna se selvii minkälainen nyrkkeilijä siel on ;)
ny täytyy mennä kattoo lapsukaisia keittiöön. tekevät siellä jauhelihapihvejä!

tombatar ja potkunyrkkeilijä 21+2
 
Hei!
Täällä olisi yksi maalismasun kasvattaja, joka haluaisi liittyä joukkoonne =) Olen 32-vuotias ja asustelen Savossa, synnärinä tulee olemaan siis KYS. Neljättä (ja viimeistä) lasta odotellaan, laskettu aika on 19.3.2011. Isommat lapset ovat jo 5-9-vuotiaita, joten maaliskuussa saapi opetella taas vauvan hoitoa uudelleen =)

Rakenneultrassa olimme viime viikolla, silloin viikkoja oli 20+4. Kaikki oli ihan kunnossa, mutta itseä jäi vaivamaan pienokaisen paino, joka oli vain 280g. Kätilön mielestä se oli kuitenkin normirajoissa, joten edes uusintaultraa ei saatu. Onneksi kuitenkin tyttönen liikkuu vinhasti, niin en sikäli ole huolissani.

Semmoista olisin teiltä kysynyt, että onko kellään faktatietoa ä-päivärahan määräytymisestä? Mulla kun on tilanne, että vuoden 2009 tulot ovat huomattavsti isommat kuin vuoden 2008 tai 6kk:n tulot. Eli jos haen ä-äivärahaa jo tän vuoden puolella, niin katsotaanko suuruus vuoden 2008 verotuksen perusteella vai valmistuneen verotuksen perusteella. Kahta tietoa olen saanut. Semmosita, että jos ä-loma alkaa ens vuoden puolella, niin se on vuoden 2009 verotus ja semmoista että jos hakee tän vuoden puolella, niin katsotaan vuodn 2008 perusteella riippumatta siitä, milloin jää ä-lomalle. Että otappa siitä sit selvää - kelallakin kun virkailija tiskillä voi olla eri mieltä kuin asian valmistelija.

No mutta, ettei tästä nyt vallan kirjaa tulisi, niin lopettelen ekan sepustukseni tähän. Onnellista odotusta kaikille ja suuren suuret voimahalit kaikille niitä tarvitseville :hug:

Lumisin terveisin

Lalli ja pikkuprinsessa rv 21+4
 
Rakenneultrassa käytiin tänään puolison kanssa. Täytyy sanoa että itselläni fiilis oli kuin autokoulun ajokoetta odottaessa, kädet hikoaa jne.
Asiat olivat suurimmaksi osaksi hyvin, poikaa toivottiin kumpikin, mutta tytöltä näytti niin omaan kuin ultraajankin silmään. Muuta ongelmaahan tässä ei ole kuin itselläni täydellinen tiedonpuute tyttöjen jutuista, leikeistä jne.

Rakenneultrasta ulos kävellessä olo oli kuin olisi pilvissä kävellyt, jotenkin uskomaton fiilis oli nähdä monitorilta pötkylä, nähdä liike, potkut sekä hikka ja kuulla sydämenlyönnit. Valitettavasti itse en ole vielä saanut tuntea liikkeitä masun läpi, toivottavasti sekin tapahtuisi lähiaikoina.

Yhdessäolo puolison kanssa on kyllä ollut hyvää taas kuukauden verran, nyt tuntuu kuitenkin taas kaikesta hyvästä ja onnellisuudesta huolimatta taas hiljaiselta, toinen haluaa olla omassa rauhassaan eikä minkäänlaista kontaktia ole hyväksytty, ne kuulemma vain ärsyttävät. Ja itse taas kaipaisin sitä että voisi koskea ja puhua ilman äksyilyä, enkä todellakaan nauti nykyhetkestä, toivottavasti olisi nopeasti ohimenevää.. Helposti kyllä pystyn sanomaan että vikaa on myös itsessäni, kun toinen menee sohvalle, menen viereen ja kosken, enkä myöskään keskity riittävästi puolison kaikkiin puheisiin, josta johtuen en muista kaikkea mistä on puhuttu/sanottu.

Ruoka onneksi itselleni maistuu ja kohtalaisesti saa nukuttuakin, eli ei tässä stressiä olla vielä ottamassa.

Raportoidaan kun raportoimisen aihetta tulee lisää.

Terv: tuleva isä
 
Viimeksi muokattu:
lalli tervetuloa joukkoon!!! savolaisjuuret mulla, joten kiva et sieltä suunnalta oot :) ja ollaan melkeen saman ikäisiäkin, oon ite 33. äitiysrahasta ei juuri ton enempää oo faktoja kun mitä sä laitoit... ja se kelassa tympeetä onkin et joka muijalta luukulta saa aina eri version.... pitäis iteki men tarkistelee et mitä tulee saamaan ja millon hakea mitäki... ei vaan kiinnosta koko lafka pahemmin...

mucho kiitos varsin valaisevasta analyysistä :D :D :D toipumisia :hug:

vattihattu vois jotain treffin-tynkää sopia, jos tykkäät???

ja kaikille onnitteluja mukavista ultra-kuulumisista :) kyllä me kaikki yhdessä taaperretaan kohti päämäärää.... ja ite oon kyllä saanu hyvää vertaistukea täällä palstailusta :)

tänään paukahti sit 23 +0 huppistakeikkaa :heart:

vietin mukavan aamupäivän kahvilassa, uuden kivan ystävän kanssa, suklaaleivoksen kruunatessa mehevää keskustelua :) siitä tehokas kauppareissu ja iltapäivällä kahvittelemaan toisen ystävän luokse...ai että on puhunut tänään niin et leuat on jo ihan puuduksissa :LOL: mut mikään ei ole niin mukavaa kun höpöttäminen, ja näillä savolasilla geeneillä oisikin lähes mahdotonta olla yhtään vähä-puheisempi ;)

nyt sitten nautiskelemaan iltapalaa, ja haaveilemaan ;)

Flower again ja rakkauspakkaus 23+0 pimpelipompeli :D ja ihan ylipirtee viirotus päällä :D:D:D
 
Tervetuloa Lalli! :)

Silvia Logo: älä oo huolissas. Mulla on neuvolakortissa lääkäri aina laittanut vaan yhden plussan vaikka on sanonut että hyvin liikkuu. Ja samalla tavalla vauva viimeksikin liikkui ja neuvolatäti laittoi kaks plussaa. Yhdelle kaverille joka nyt odottaa kans, se yks tietty laittaa aina vaan yhden plussan.

Tänään sai sitten aamulla vaihteeksi oksentaa. Olin kerennyt syödä jo aamupalan ja kahvia kun otin yhden hörpyn niin joutui yökkäämään. No se on ihan tavallista niin jatkoin kahvin juontia. Sitten alkoikin oksennus väkisin tunkea kurkusta ja puolet kerkes tulla lattialle ja pytyn reunalle, hyih. Ei auttanut kun syödä uus aamupala kun ajattelin että pakko kai vauvan on ravintoa saada vaikka itteä ei ois huvittanutkaan syödä mitään.

Mullakin on tosissaan alkanut tuo iskias vaivata. Heti huomas jo työpäivän aikana. Ja kun töiden jälkeen makoilin n. tunnin ja kun nousin ylös niin kipu oli niin kauhea että tuntui niin kuin koko oikee jalka ois lähtenyt alta. Miten hitossa mä pärjään vielä yli neljä viikkoa kun eka kunnon työpäivän jälkeen jo näin..

Eilen huomasin että kohdun se korkein kohta on mennyt navan kohdalle, vielä ihan vähä aikaa sitte se oli navan alapuolella :D Mua kummastuttaa mun napa. En oo koskaan nähnyt sen "pohjaa", tai siis kun sitä vaikka yrittää puhdistaa pumpulipuikolla, ei se napa ikinä lopu ja en mä nyt koko puikkoa sinne oo tunkenu kun tuntuu ikävältä. Kääntyyköhän se koko napa sit ollenkaan silleen ulospäin :D

dogitar: kiitti :) Meenkin nyt isänpäivänä isällä käymään niin puhun sille järkeä! :)

Mitenkäs Lirolla menee?

LD + Pikkunen 21+2
 
Iltoja:wave:

''Koulu'' eli yliopistossa olen, vaikka ikää on 27.v, hain 2.vuotta sitten haluamalle alalle ja pääsinkin, eli pohjalla on yksi ammattikorkeakoulu tutkinto Nyt on jäänyt koulu jo kerran tauolle ja ensi vuonna taas, toivottavasti ymmärtää. Tänään ei ainakaan ymmärtänyt, pauhasivat vaan, että miksi halusit tälle alalle jos lapsia tulee koko-ajan.. Ööh.. No toivottavasti vielä ymmärtää...
Viikonloppuna menossa vanhmmilleni, lasten kanssa.. Samoin kyllä omat vanhemmat ihmettelee, että pääsin alalle, mutta nyt tulee lapsia.. Nääh.. Isä on vaan onnelinen että saa lapsenlapsia lisää:D
Olo on loistava, pikkunen liikkuu ja paljon:)
Kaikille tsemppejä!

Saara ja Pikkuinen
 
Kiitos teille jotka helpottivat oloani :hug:

Istuin aamulla kyyneleet lähis silmissä bussissa, kun mietin vain että mitähän vikaa vauvassa nyt on. Nyt olo helpottui kun muillakin on ollut samanlaisia merkintöjä. Ensimmäistä odotan, niin kaikki on uutta ja outoa ja mulla on hormonit vielä ihan sekaisin. Pillitän ihan ihme asioista.

Mä just tänään soitin kelaan kun täytin ä.raha hakemusta ja aloitan 17.1 ä.loman, niin tulot katsotaan 2009 mukaan. Aloitan varhennettuja, koska jään työttömäksi ja näin saan lomarahat... omaksi eduksi ja eivät mene liitossa omavastuussa. Olen siis vain viikon "työtön". Jos aloittaisin vasta 30pv aikaisemmin ä.loman, niin liitosta saisin työttömyyskorvasta vain muutamalta päivältä.


Silvia ja viliAnna 22+1
 
Istuin aamulla kyyneleet lähis silmissä bussissa, kun mietin vain että mitähän vikaa vauvassa nyt on. Nyt olo helpottui kun muillakin on ollut samanlaisia merkintöjä. Ensimmäistä odotan, niin kaikki on uutta ja outoa ja mulla on hormonit vielä ihan sekaisin. Pillitän ihan ihme asioista.
Iteki olin ihan paniikissa kun huomasin eka kerran että se lekuri oli laittanut vaan yhden plussan, joten et oo ainoa joka on ollut huolissaan! Heti kysyin kavereilta joilla on lapsia että mitä tää nyt on ja apua, mutta tosiaan sanoivat samaa kun täälläkin moni että se on ihan normaalia :) Täälläkin palstalla mun piti muuten kysellä tuota silloin, mutta tais jäädä kun mulle vakuuteltiin niin hyvin että se on ok ja normaalia.

Niin ja juu mua on alkanut pelottaan jossen osaakaan hoitaa vauvaa. Jos en osaa pidellä sitä oikein sylissä? Jos se tippuu? Jos en osaa kylvettää enkä imettää? Mistä mä tiedän laittaa sille sopivasti vaatetta päälle? Jos en tajua miks se itkee? :O Oonko ihan avuton vai ootteko te koskaan miettinyt tällasta? Mulla ei oikeesti ole mitään kokemusta vauvanhoidosta. Neuvoohan ne synnärillä?
 
Littledeath: Täällä ainakin ihan täysin samanlaisia pelkotiloja. Olen itsekin miettinyt, että onko normaalia mutta kai se on. Olen nähnyt jopa painajaisia siitä, että en anna lapselle tarpeeksi ruokaa ym. Viimeksi tänään pohdin juuri tuota, että mistä tiedän pukea vauvalle sopivasti päälle. Itsekin kuulisin mielelläni toisten kokemuksia tällaisista peloista. Helpottivatko ne ajan kanssa ja onnistuiko vauvan hoito ?
 
Mun kaverit sanoo että äiti osaa kyllä oman lapsensa hoitaa ihan äidin vaistolla.
Mä kun vuosia sitten pohdin tätä ja olen ammatilta ni lastenhoitaja. En tosin työssäni hoida ku yli 9kk vanhoja.
Kyllä sitä vauvaa ostaa pitää niin että ei tipu. Vaipat ja kylvetykset mun mielestä opetetaan synnärillä. Ja noi nykyajan vaipat on helppo laittaa oikein päin.
Mä yritän kannustaa tuota babaa hoitamaan vauvaa paljon. Sanoi mulle että hoitaa vasta sitten kun vauva on 5kk. Totesin että älä usko niin. Aijon kyllä heti laittaa hoitamaan.
 

Yhteistyössä