~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Meillä KYSiin menijät saa käyttäjätunnuksen ja salasanoja liudan ekalla neuvolakäynnillä ja tuon esitietolomakkeen voi täyttää netissä. :) Musta ihan kätevä juttu, kun voi käydä lisäämässä jos on jotain unohtanut.. Ja sinne pitää raskauden kuluessa käydä täydentämässä asioita. Ja meilläkin on nimet vielä vähän hakusessa, niin pitäis ne vielä sinne käyvä rustailemassa. Viimeisellä sivulla saa laittaa toiveita sairaalassa olon ajaksi ja mitä mahdollisesti haluaisi synnytyksessä käyttää kivunlievityksenä yms..

Hittolainen kun ei kiinnostais pätkääkään lähtee iltavuoroon.. |O Onneks työparina on mukava immeinen. :) Ja saas nähdä mitä mummukat tykkää kalakukosta, kun miehen täti oli sellaisen tehnyt, niin vien sen mennessäni sinne.
Mie siis hoitelen vaihtelevasti liikkuvia, dementoituneita vanhuksia. Välillä tuntuu, että itsekin voisi jäädä sinne asumaan ja hoidettavaksi, kun on raskausdementia vaivannut välillä aikamoisesti. :LOL:
 
Heippa piiiitkästä aikaa! En oo jaksanu kirjotella ku tuntuu ettei mitään asiaa ole!päääsin viime tiistaina kotiin makaamaan ja täällä makaan ja nappailen pillereitä viel kolme viikkoa! Sit saa alkaa liikkumaan(tai ainakin mä alan!!!) eivätkä estele jos synnytys alkaa...

Koirista Meillä yks 40 kg alaskanmalamuutin/saken sekoitus,aika tapaus. Mua ei kyllä pelota miten tuo vauvaan suhtautuu,ihan selkeesti on poika tajunnu et "pentuja" tulossa ja vahtii mua erilailla ku ennen. On myös viime päivinä taas urakalla testaillu malamuutin järkähtämättömällä rasitus kyvyllään meidän hermoja ja testaa koko ajan uudestaan ja uudestaan että saako esim. makkariin nyt tulla ku 2 min sitte ei saanu ja ei oo ikinä ennenkään saanu! Samaten pihalla saanu jotai teini-ikä riiviö kohtauksia pariin otteeseen ja kirmaillu aikansa naapurin takapihalla piruuttaan!ei siis lähde mihinkään (sitä ei oo sentään ikinä tehny) mut kunhan huvittelee olemalla sopivan matkan päässä "pahoissa" teoissaan!! |O Kissan hän ei anna koskea vauvan tavaroihin,tosin,kissa ei oo enää yrittänytkään ensimmäisten koiran "ilmoitusten" jälkeen :LOL: meil kyl kesti hiukan tajuta ku koira pari päivää irvisteli katille millon missäkin(eikä IKINÄ normaalisti näytä hampaitaan eläimille/saati ihmisille) mut sit hokattiin et niissä paikoissa oliki aina kissa+jotain vauvan tavaroita.

Mitäs sitte...siskolle tulee vauva elo/heinäkuussa!jee.eli serkuille pieni ikäero,tosin heidän kakkonenkaan ei oo ku kaks vasta sillon,esikko 4. Huh mikä tahti!

Nimestä Mä luulin ettei ikinä päästä yhteisymmärrykseen nimestä ja siksi aloinki heti esitietolomakkeen tultua hiillostamaan et ratkaisu pitää tulla siihen (mies ei sillon vielä tienny et se nimi siinä ei tarvi olla se viiminen :D ) ja sit myöhemmin ku siihen oli nimi laitettu(ei oltu vielä palautettu) ni sanoin sille et ei sen nyt ihan pakko oo se olla,jos ei vaikka yhtään siltä näytäkkään. Noh,sit yks ilta mies tuli sänkyyn ja alko juttelemaan masulle sillä nimellä :heart: en sanonu mitään,ajattelin vaan että jaa,no hieno homma että kelpasi mun ehdotus(häneltä ei tullu yhtäkään OMAA ehdotusta,aina vaan mulle että ei käy tai ei TOSIAANKAAN käy! ) Sit muutama päivä siitä miehen serkku oli kylässä ja kysyi et onko jo nimi päätetty ja mä olin taas ihan hiljaa vaan ni mies tokasee että on joo! :D ja nyt sitte ku jouduttiin sinne synnärille ni täytettiin siellä tiedot uudestaan ku ei edelleenkään oltu sitä lomaketta viety ni siihen sitten jo kirjotin sen nimen eikä mies mitään sanonu...

HOHHOIJAKAA et mulla on ntaas tylsiä ja itsekkäitä juttuja....anteeksi vain kaikki kanssapalstailijat! :( tääl himassa on pirun tylsää ja yksinäistä vaan...noh,tänään pitäs miehen hakea pinnis,ku sellanenki löyty ku tätini soitti synnärille mulle et "joste haluutte sen heidän vanhan ni voitte ihan hakea vaan ja sillai..." siinä sängyssä on nukkunu sitte jo kaks mun serkkua (nyt jo päälle parikymppisiä) ja siskon muksuja et varsinainen nostalgia peti tulossa siis! noh,mikäs siinä ku ei mtn maksa,voi sen sitte vaihtaa tai seuraaville uuden hommata jos jostain kumman syystä tarvii.

mä en oikeesti yhtään muista mitä noissa teidän teksteissä on ollu jutuua,sori. Nyt lopetan ainaski nää omanapa löpinät!

 
Huh, ku väsyttää! Tekis mieli hakea saikkua, mutta jos nyt vielä nää muutamat päivät jaksais!

En ole saanut sairaalan esitietolomaketta, tosin en ihmettele yhtään, vaikka neuvola unohtais antaa sen kokonaan. Sainhan noi ravintoesitteetkin vasta joulukuussa!

Äippärahapäätöskään ei ole tullut. Olen kovasti sitä odotellut, kun äitiyslomakin alkaa 3,5 viikon päästä!

Vaatteet + muut tekstiilit on vielä pesemättä. Ostin viime kauppareissulta sensitive-pesuainetta niitä varten. Ajattelin kuitenkin pestä vielä pyyhkeet 90 asteessa ennen kuin alan pesemään noita vauvan tavaroita. Tulee sitten putsattua pesukone ennen sitä.

Nimistä vielä... toinen nimi pojalle tuntuu olevan ihan mahdoton valinta :( Oisin halunnut Mikaelin, mutta mies ei halua mitään enkelin nimeä! Ensimmäiseksi nimeksi on valkattu hyvin erikoinen nimi, joten olisin halunnut helpon suomalaisen nimen toiseksi. Siis siltä varalta, ettei poika sitten tykkääkään siitä ensimmäisestä. Tää tulee aiheuttamaan vielä meillä ISOA päänvaivaa. Huoh! Laitetaan sitten sairaalan lomakkeisiin vain yksi etunimi kummallekkin sukupuolelle.
 
ainiin,tulipa mieleeni ksymys: Mitä pesuainetta/huuhteluainetta ootte vauvan tekstiileihin käyttänyt?tarviiko olla jotenki hellävaraisempaa tai hajutonta tai jotai ku mä tykkään et pyykki tuoksuu,mut en oo uskaltanu vielä pestä mitään vaavin vatteita,meil on käytös nyt ihanperus arielit ja omot ja bio luvil ja sit comfortin tiiviste huuhteluainetta...
 
esitietolomake esikoisen kanssa ja tän kanssa ei täytetä ollenkaan, koska NKL ei halua sitä, sinne vaan faxataan neuvolapaperit neuvolasta ennen h-hetkeä. eli mitään hätäkastenimiä tms. ei tarvitse ilmoittaa.

mä pesin ihan samoilla aineilla kun omat vaatteet, oli ne jotain sensitiveä, eikä hajustettuja. jos tulee iho-oireita, täytyy hakea vielä hellempiä tökötejä. esikoiselle ei ainakaan tullut mitään.

poppeli 31+4
 
Ultrassa äitiyspolilla tänään käyty. Vähän kauhulla odotin KOKSIIN menoa, mutta meille sattuikin mukava naislääkäri. Siinä vilahteli yks ulkomaalainen mies, jonka vastaanotolla olin äynyt naistentaudeilla vuosi sitten, mutta onneksi hän ei sattunut meille. Tämänhetkinen painoarvio oli 2400g. Ei meinattu saada painoarviota, koska jalat oli niin kippurassa ja mun täysi rakko oli vähän tiellä. Ja vaavi oli sitten päättänyt kääntää itsensä perätarjontaan...Ja niin kun olen yrittänyt hälle puhua et pysy vaan pää alaspäin... Istukka ei onneksi ole liian alhaalla ettei sen kanssa mitään ongelmaa ja kohdunsuukin oli ihan OK. Ainoa ongelma on nyt tuo perätila sitten...Jos ei ole kääntynyt rv 36 mennessä niin taas täytyy mennä/pääsee ultraan. Tosin juuri tuolla viikolla olemme Kolilla :saint:
 
Nimestä:
Haluaisin mahdolliselle tytölle toiseksi nimeksi nimen jota ei olisi koko maailmassa kellään muulla ja soitinkin ehdotukseni nimilautakunnan sihteerille. Hän neuvoi kuitenkin että heti kun lapsi syntyy niin laitan nimiehdotuksen hyväksyttäväksi kirkolle. Heidän velvollisuutensa on kuulemma hyväksyttää nimi ( tai saada negatiivinen vastaus että nimi on nimilain vastainen tms. ). Kirkolle siis siksi että aion kastaa lapsen.

Jos saan ko nimen olettaen että lapsi on tyttölapsi niin kerron sen sitten täällä kun nimi on hyväksytty. Sihteeri tosin antoi ymmärtää että nimi menisi läpi. Pitäkää peukkuja . Kiitos :D
 
NinaRinsessa meillä varmaan samanlainen ongelma tuosta nimestä tulossa. Mies ei halua muovailuvahalohikäärmeen nimeä (Justus) jonka mä oisin halunnut... eikä sille näytä kelpaavan mikään muukaan.

Tytölle olis muutenkin niin paljo helpompi keksiä nimeä... En ole minäkään saanut sairaalan esitietolomaketta täytettäväksi. Ehkä sitten ensi viikolla.

Minä ajattelin olla ahkera kirjoittelija mutta nämä viikot menee niin äkkiä että huomaa aina että taas meni yks viikko enkä ehtiny tänne :( Reilun kolmen viikon päästä alkais kyllä se kauan odotettu äippäloma että josko sitä sitten... Lorvikataria meinaa kyllä pukata, ei niin millään enää jaksais vaan ku ei ole oikein mitään järkevää syytä miks ei vois töihinkään tulla. Välillä meinasi kyllä olla selkä kipeenä mut sekin meni ohi. Joudun istumaan niin ryhdikkäästi ku vaavi alkaa potkia kylkiluihin jos yritän lösöttää :D Kai se siinä selkäkin pysyy kunnossa... heh, tai sitten ei.

Oletteko muut pystyneet kuntoilemaan vielä? Mä kävin muutaman kilometrin lenkillä eka kerran varmaan pariin kuukauteen. Koko ajan kolotti jostain eikä voinut kävellä läheskään normaalia vauhtia. Seuraavana päivänä sen sijaan olo oli mitä mainion! Sen takia pitäis kai jaksaa yrittää joku toinenkin päivä vähän liikkua.

Näytin 2v pojalleni eilen piirrettyjä kuvia raskauspäiväkirjasta. Niitä joissa näkyy vauva siellä mahassa. Kyllähän sitä nauratti! Mitä lie muuten ajattelee ja ymmärtääkö että on pikkusisarus tulossa. En oikein usko.. välillä taputtelee omaa vatsaansa ja sanoo "vauva". Huomenna mennään katsomaan kaverin vauvaa. Jospa se siitä konkretisoituu :)
 
nowa esikoisen aikana mä pesin ensimmäiset kerrat sensitiv pesuaineella ja huuteluaineella, mut kun huomasin et iho ei kestää niin vaihdoin tavalliseen.
Toisen kanssa pesin ihan samalla mitä käytän meilläkin eli Ariel nestemäistä, mut huuhteluainetta en käyttänyt, pojan iho ei mitenkään reagoinut niihin ja nytkin pesin tuolla Arielilla noi vaatteet.Vaihdan sitten hajusteettomaan jos alkaa iho oireilla kummasti.

(.)Sain hyvin nukuttua viime yönä ja ihan siihen asti kunnes pojat tulivat herättämään=)Tänään vein kävellen pojan kerhoon ja hyvin onnistui, ei ollut ongelmia liitoskipujen kanssa.

Salli79toivotaan että kääntyy, hyvin se vielä ehtii=)

Metsätähti ja onnenjyvä 31+6 Huomenna poksuu=)
 
Nopeasti huikkaan..

Kelan äippärahat,
vein viikko sitten hakemuksen ja eilen oli verkossa jo päätös, eli näin meillä. On se tosiaan kiva tietää maksupäivät ja määrät jouluun asti. Toivottavasti teillekin tulee pian. Kerrankin täytyy kehua kelan toimintaa. Tosin joensuussa ollu aina suht nopeaa..Eka maksupäivä tais olla 19.3 mulla.

Esitietolomake, taidettiin saada tokalla neuvolakäynnillä ja palautettiin marraskuussa kun en aikaisemmin miehen kaa muistanu täyttää.
 
AAAAAAAARGHHHHH!!!!!!!!

mua stressaa niin kovin, tää vauva ei oo tänää koko päivänä liikkunu juuri mitään, kaikkee koitan tehä ja olla ja kuunnella liikeitä mut ehkä pari muksausta tuntenu vaan :/ INHOTTAVAAAAA!!!!!!!!!!!! :(
 
katariina00
-syötä lapsi sokerihumalaan
-mene kyljelle, selälle, kyljelle jne. painele koko ajan alavatsaa ja tunnustele
-mene kuumaan-kylmään suihkuun ja sen jälkeen kyljelle makaamaan
-juo kahvia

Kaikki testattu ?:-D
 
Alkuperäinen kirjoittaja katariina00:
AAAAAAAARGHHHHH!!!!!!!!

mua stressaa niin kovin, tää vauva ei oo tänää koko päivänä liikkunu juuri mitään, kaikkee koitan tehä ja olla ja kuunnella liikeitä mut ehkä pari muksausta tuntenu vaan :/ INHOTTAVAAAAA!!!!!!!!!!!! :(
meijän vaavi on myös aika ajoin tosi hiljanen...odota rauhassa, mene makuulle selälleen ja odota... :hug:
 
mä oon koko päivä aamusta asti maannu selällää, kyljellää, juonu, ollu suihkussa liikkunu, ollu paikallaa, istunu ,maannu.. mitä vaan ja ihan pari muksua saanu aikaseks. :/

kahvia en koita koska meillä ei oo kahvia eikä keitintä edes :D
 
Heipsistä!
Katariina00 otahan yhteyttä lääkäriin jos huolestuttaa vauvan liikkeet.
Lueskelin pikana monen monen päivän viestejä ja pää on ihan tyhjä loppujen lopuks mihin piti kommentoida.
Moni on jäänyt nyt ainakin saikulle! Jaksamista heille ja toki kaikille vielä "voimissaan" olevillekin!
Ihana ilma nyt ulkona, kun pakkanen hellittänyt. Josko illalla jaksais vielä käydä vähän kävelemässä. Ei sitä kyllä kuntoiluks voi sanoa, mutta ulkoilua edes.
Hyvä, kun Bluedrama mainitsi tuosta kysin pikkuhaikarasta. Torstaina on äippäpolilla käynti ja sitä ennen pitäisi sitäkin päivittää.
Synnytys alkaa täälläkin pikku hiljaa mietityttämään. Monta asiaa on vielä selvitettävänä ennen sitä oman terveyden suhteen jne..
Palailemisiin
Miiru 31+4
 
oon syöny ja nyt tässä makaessa ku koitan kunnolla laskee ees jotai liikettä ni puputan keksiä et sais sokeria..mies tuli onneks kotiin, ja soitin kans naikkarille ni ne sanos et sinne vaan päivystykseen jos ei ala kunnolla liikkumaan :/ kolmesti koko päivän aikana nyt tuntunu jotai, vähän aikaa sit viimeks ni koitan nyt vielä et alkais tulee eloa..

inhottaa vaan mennä sinne naikkarille jos kaikki onki hyvin ja vauva muuten vaan rauhallinen..ni sit jos sattuu joku kuspää mua tutkimaan ni ei oo kauheen kiva olo jos tulee sanomista :/ mut ei tälle huolelle oikee mitää voi :( huoh.

liiiku!!!!!!!

 
katariina Mene näytille! Tiedän kyllä tunteen että on ollut "turhaan" huolissaan ja sitten joku työhönsä kyllästynyt lääkäri/hoitajaa vinkuu että mitäs nyt turhaan tulit. Mutta jos itsellä huoli niin parempi kuitenkin mennä, ei sitä kuitenkaan anna itselleen anteeksi jos jättää menemättä ja kaikki ei ole ok.
 
nyt mä söin (taas) oikee kunnolla, join kunnolla ja menin sit takas pötköttää, ni vauvalla alkoi kai HIKKA?!?! sille 1-2 sekunnin välein tykytti ihan tuolla alavatsassa ehkä pari minuuttia?! sit tuli pari potkua, eli ehkä kaikki on sit kumminki hyvin ja on vaan rauhallisella tuulella? Just eilen neuvolassa kysy et onko ollu hikkaa vauvalla ja sanoin et ei, ja nyt se sit vissii tuli ekaa kertaa sillee et tunsin <3

kiitos kun ootte vastaillu mulle, on se vaan ihanaa et on tällänen "nettitukiverkko" <3 ootte ihania! :hug: :heart: :heart: :heart:
 
katariina toivottavasti tulleepi liikkeitä. :/ piti ruveta itekki miettimään että onko itellä liikkunu. Mikä on sitten sellanen "normaali" liikkuminen? itellä oli silleen että kun kävin neuvolassa ja sanoin että edellisenä päivänä en oo tuntenu kun pari puksua.. ja neuvola päivänä sama homma.. niin hoitaja sano että voipi olla mahdollista että lapsi vaan levähtää jos se on useempana päivänä ollu vilkas.. sillon ku oli neuvola niin samana yönä sitten alko uudestaan puksimaan. tänään ollut kans rauhallista liikettä.. mutta lapsi on jaksanu liikkua monta päivää ja yötä, eikä oo ollu paikoillaan kovin pitkään.

nimi on jo tiedossa.. melkein heti alussa jo kun tiedettiin että oon raskaana. :)
ja ristiäisistähän tuumasin jo aikaa sitten että nekin on sovittu jo.

pesuaineesta Me pestiin ja pestään samoilla pesuaineilla lapsen vaatteet ku omatki. Siskokin sano että vauvan vaatteet pestä samalla aineella että se vauva haistaa saman tuoksun itsessään kuin äidissään ja isässään.

Ja oon kyllä niiiiiin iloinen nyt.. :D Pitkään oon haaveillu pesukoneesta omaan kämppään ku ei oikein jaksa enää pyykkituvalle kävellä tai kantaakkaan mitn.. niin TÄNÄÄN MÄ SAAN SEN!!. :) onhan se hyvä muutenki nyt hommata.. lapsen kanssa ei noin vaan lähetä sitten pyykkiä pesemään minnekkään pyykkituvalle. :) hih.

mutta ei tämän kummempia.. alan valmistautuu lähtöön. saan tänään jo testailla konetta. ;)

32+6 tomppa. :heart:
 
Pesuaineista ja huuhteluaineista:Mie pesen vauvan vaatteet joko LV tai Minirisk-merkkisillä pesuaineilla!Meillä lapset ollu tosi herkkä ihosia ihan vauvasta asti niin en sit käytä mitään hajustettuja ym! Nyt on täytyny muidenkin vaatteita pestä noilla, kun nuorimalla iho taas menny niin atoopiseks ja miehellä todettiin joku aika sit psorias, niin helpompi sit kaikkien vaatteet pestä samoilla...
 
myh
LillaMy83 Luulen, että kokemus synnytyksestä (missä tahansa) johtuu pitkälle siitä ketä sattuu henkilökunnassa olemaan silloin paikalla. Mulla on pääasiassa positiivinen muisto Joensuussa synnyttämäsestä. Ensimmäisessä vuorossa ollut kätilö oli sellainen jonka kanssa en olisi tullut toimeen (onneksi en synnyttänyt sen aikana) ja pelkään kamalasti, että se sattuu nyt vuoroon. Onhan sitä aina mahdollista pyytää että vaihtaavat sen kätilön, mut ilkeekö sitä? ...tai kai siinä "tilassa" sitten ilkee jos oikein ärsyttää.

Mutta mulla oli välillä vuorossa ihan mahtava kätilö (Hellevi?) ja siitä joka tuli sitten ponnistusvaihetta ennen vuoroon ei ole mitään mielikuvaa.

Lapsivuode osastolla oli myös tosi mukavia ihmisiä töissä ja sitten ei niin mukavia :D
Aika oma-alotteisesti siellä sai etsiä kaikki vaatteet, imetystyynyt yms ei kukaan mitään neuvonut. Ruokahuolto toimi puolestaan erinomaisesti. Eniten apua oli aikaisemmin synnyttäneistä äideistä. Myöskään mitään "opaskansiossa" olleita "ohjelmanumeroita ei ollut! esim. opastusta kantoliinankäytöstä tms... silloin ei edes ollut ruuhkaa synnärillä.. en tiiä mistä johtui.

Mulla alkaa olla vaikeaa pysyä meidän 1v4kk pojan perässä, hoih, oon ihan rätti tästä päivästä, yhtä kiukkua ja itkua ja nostelemista. mies tulee sopivasti sit kun poika menee nukkumaan. Sain nyt hetken rauhottumiseen fröbelinpalikoiden avulla.

taidan jatkaa sitten kun oon paremmalla tuulella
 
Heissan!!
Huh huh.. Ootte ollut ahkeria kirjoittajia. Viikossa tullut 10sivua. Valitettavasti en jaksanut kaikki lukea.Luvin vaan sieltä täältä jotain joten kommentoimatta nyt jää.

Uusia oli kuitenkin tullut joten tervetuloa minunkin puolesta. :)
Nimetkin oli suurimmalla osalla valmiina, itse olen jotain miettinyt molemmille, mutta en kuitenkaan päättänyt... Vaunut on hankkimatta, patja turvakaukalo.. Hidas olen. :(
Muuttaminen piti aloittaa viime viikon lopulla, mutta sekin jäi kun vietin nyt viikonpäivät sairaalassa viikko sitten tiistaina menin ja nyt kolmisen tuntia ollut kotona.
Vauvalla on kaikki massussa hyvin ja painoarvio oli lähemmäks 1500g. Sydänäänet oli hyvät kun päivittäin kuuntelivat pari kertaa laitoksella. Tän päänsäryn takia sinne jouduin nyt kun tiistaina pyörryin istuviltani ja tutkivat sitä siellä, kokeilivat kaikki mahdolliset kipulääkkeet mitkä on turvallista vaan antaa raskauden aikana. Ottivan eilen selkäydin nestenäytteen ja kuvasivat ton pään. Kaikki ne oli ok, eli ei mitään syytä tähän päänsärkyyn löytynyt. Raskausmyrkytystäkään ei onneksi ollut.
Niin ja ruokahalutkin meni osastolla pariks päiväks.Pariin päivään ei tullut syötyä mitään ja tiputukseenkin jouduin.Lääkäri ja kätilöt ei tykännyt kun en syönyt, mutta minkäs sille voi että jos ei ruoka maistu niin ei maistu. Eilen sain jo syötyä leivän ja jugorttia ja tänään aamulla puuroa ja lounaan. Vähän tosin, mutta pikku hiljaa.

Nyt lähdettävä koneelta pois.. Kuulemiin ja
:hug: kaikille joilla on jotain ongelmia miesten kanssa tai muuten vain tarvitsevat sitä

Suvisku+"ötökkä" 31+2
 
mussu89onnea pesukoneesta=)

katariina00 jos liikkeiden tuntemattomuus jatkuu tai uusii niin naikkarille vaan.Ei kannata yhtään miettiä et jos siel on kuspää lääkäri koska sit jos jotain hätää olisikin niin syyttäisit vaan ikuisesti itteäs siitä ettet mennyt ja jos vauvalla on kaikki hyvin se on aina hyvä=)
Yks lääkäri sanoi mun siskolle joka herkästi käytti lastansa lääkärissä että "jo äidin mielenrauhan saamiseksi lapsi kannattaa tutkia"=)

Suvisku :hug: hienoa että vauvalla kaikki hyvin.
 

Yhteistyössä