*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* joulukuussa (ensimmäinen vauva syntynyt)

Moiks :)

Tänne on rantautunu turvotus :( Viime yönä rasvailin moneen kertaan jalkapohjia ku tuntu jotenki kuivilta ja kutisevilta, tänään sit hokasin et johtuuki turvotuksesta. Pitää kiinnittää huomiota tohon suolan käyttöön.. Ilmeisesti tästä ei tarvi huolestua, kun ei muita oireita ole?

Joku kyseli unista. Uni kyllä maittais, jos sais nukuttua! Mä inhoon tosi paljon kesken unien heräämistä (noh, oppiipahan vauva-arkeen :D), mut vessassa on käytävä vähintään kerran yössä. Välillä joutuu heräämään useemman kerran juomaan. Ja viime yönä häiritsi jalkapohjien kutina. Mä oon nyt onneks lomalla ni ehtii nukkua sit useemman kerran ja aamulla pidempään..

Toivottavasti en nyt saa hirmuista noottia tästä, mutta:
Tulin siihen tulokseen, et en aio kokeilla noita kestovaippoja, ei vaan oo mun juttu. Josko joku siis tahtoo äitiyspakkauksen mukana tulleet kestot, niin voin lähettää postimaksujen hinnalla.. Laittakaa vaik yv:llä pyyntöä, lähetän nopeimmalle :)

Eipä täs kait ihmeitä. Masennuin, ku muistelin et ens tiistaina ois neuvolalääkäri, mut se onki vasta 15. päivä. Ens maanantaina hammashygienistin aika, voi apua. Pelkään hammaslääkärikäyntejä aivan järjettömästi, pelkkää tarkastustakin. En tiedä miten selviän.. Pitäis sit se karies-sylkinäyte antaa, oisko jollain siitä tarkempaa tietoa kertoa? :)

Eipä kait kummempaa nyt, jos yrittäis lähteä uinumaan taas välillä..

Hali87 & Pähkinä 25+0! <3
 
Iltaa masumammat!

metsätähti mulle tulee aina ensin tosi huono ja heikko olo ja sitten rupee taju lähtemään. Herään yöllä, jos käännyn selälleni, joten ei pääse pyörtymään :D Mulle sanottiin, että vauva painaa jotain isoa suonta ja veri ei pääse kunnolla virtaamaan. Tiedä häntä sitten. Istukka on takaseinässä, mutta ei ne neuvolassa siihen mitenkään mitään sanoneet. Ja ainiin, mullakin tulee saunassa maitoa. On tullut jo muutaman viikon.

Nukkumisesta oon viime aikoina nukkunut tosi huonosti ja siksi olen sitten koko ajan ihan poikki. Herään monta kertaa yössä ja on hirvee jano yleensä. Mahaan ei sit kuitenkaan mahdu paljoa. Iltaisin en saa unta, vaikka oon ihan poikki ja aamuyöstä heräilen. Aamulla sitten ylösnouseminen on todella vaikeeta.

Jollakin oli heikotusta ja pahoinvointia, oon jo pitkään kärsinyt aamuisin heikotuksesta. Se tulee noin puoli tuntia aamupalan syömisen jälkeen ja usein joudun menemään makuulle sen vuoksi. Ei kuitenkaan kestä kauaa. Onneksi voin tehdä töitä kotona, muuten joutuis varmaan hakemaan saikkua kaikkien näiden vaivojen yhteisvaikutuksen vuoksi!

Kävin katsomassa kaverin pari viikkosta poikaa tänään ja nyt alkaa mulle tulemaan vauvakuume. Olen odottanut sitä jo jonkin aikaa, kun en ole oikein koskaan ollut mikään lapsi-ihminen. Poika oli vaan kerrassaa niiiiiin ihana :heart:

Anttilassa oli kotimaisia lampaantaljoja 49e ja sitten kuvastossa oli alekuponki (osta 50e, saat 10e alea). Haaveilen taljasta, mutta anoppi ei ole antanut mun ostaa, kun ei tiedä onko kiinalaisia. Kiinassa saa kuulemma käyttää jotain myrkkyjä taljan käsittelyssä (eikö Suomessa sitten saa?). Jos kävis ostamassa tuon kotimaisen, kun saa nyt tuon alenkin. Olis anoppikin sitten tyytyväinen (toivottavasti).

Poikanen on vissiin kääntynyt, kun potkut tuntuu nyt oikealla ylhäällä. Tosi kipeitä potkuja tulee, osuisko johonkin sisäelimeen, kun kylkiluihin ei ihan osu. Mun maha on jo tosi iso,
vaikka painoa ei ole tullut kuin kolmisen kiloa ja lähtöbmi oli 22. Kaikki on tullut mahaan ja maha on ihan suoraan edessä. Olen tosin vain 160 senttinen, joten voihan se johtua siitä. Mitenhän isoksi tässä vielä tullaan??

NinaRinsessa ja Poikanen :heart:



*muoks* huomaan mun tekstin olevan ihan kauheaa luettavaa! Huomasin samaa kirjoittaessani työsähköpostia tänään. Yleensä olen ollut hyvä kirjoittaja. KÄÄK! Lakkaakohan mun kaikki muut ominaisuudet olemasta, kun musta tulee äiti?? :LOL: :headwall:
 
Voi, kun oon laiska kirjottelija.... :( Yrittäjän kiireet ja perhehulina ei kauheesti jätä vapaa-aikaa!

Kiitti Pippa uudesta ketjusta, mukava on lueskella kaikkien kuulumisia taas! On kiva kun on porukkaa jolla sama tilanne, samat vaivat ja murheet, muistutuksiakii hoidettavista asioista tulee aina vastaan.
Painoasiasta : miulla oli viimeviikon(23+5) neuvolassa tullu painoo yhteensä 4,5kg, viimekäynnistä 380g/vko. Ihan hyvä sinänsä ettei kauhiasti, kun on ollu raskausdiabetestä ja edelliset aikas isoja.... Ja muutenki tää seisomatyö ja yliliikkuvat nivelet pistää painon kanssa polvet tosi koville. Toinen sokerirasitus on varailtu sopivasti joulun JÄLKEEN, ekan läpäsin, JEE! B)
Kelan paperit pitäis saada perille, ois ihana päästä pakkausta hypistelemään! :heart:
Vaikka niitä jo kaks on ennestään, nii kyl mie mieluummin sen otan ko rahat, onpahan sit kaikilla omansa.
Ai kamala, kello on paljon ja herätys töihin 6.10, äkkiä koisaamaan rytisevän mahan kanssa, levottomat jalat vipattaen... :wave: Kauniita vauvaunia kaikille!

Mamali & potkija 24+5
 
NinaRinsessa, siis mitääääh? Mä kattelin Cittarissa pitkään lampaantaljoja, ku niillä oli hintaa 39.90 e. Nyt niissä on plussakorttitarjouksella hinta vain 31.90 ja ostin sitte eilen semmosen. Se on valmistettu Kiinassa. Arg, arg, arg..
 
Alkuperäinen kirjoittaja NinaRinsessa:
Piti vielä kysyä, että missä vaiheessa pitäisi alkaa valmennus?
Meillä alkaa kuulema tammikuussa. Joulukuun aikana pitäis meille tulla ajat postitse, kun viimeks oli neuvola marraskuussa ja seuraavan kerran vasta tammikuussa.. Mut en tiiä miten muualla :)
 
MLL
Valmennuksesta meidän neuvolantäti sanoi viimeksi kun kyselin, että eivät ole vielä päättäneet koska alkaa, mutta tod. näk. tammikuussa. Sisältää kaksi kertaa vaan, toisessa käsitellään synnytystä ja toisessa lapsenhoitoa..Mulle oisi kelvannu parikin kertaa sitä vauvanhoitoa :/

Mulla on ihan kamala suklaan himo! Yleensä siis jos on mielitekoja niin kohdistuvat suolaiseen, nyt olen jättänyt sipsit kokonaan pois, niin onko tuo nyt joku korvaava himo? Tuntuu, että jalat ja kädet on ihan kuumottavat ja vähän turvoksissa, niin ei kamalasti suolaa enää uskalla syödä. Pitää ennen neuvolaa (ja punnitusta) pitää ananaskuuri, jos saisi vähän tätä nestettä liikkeelle :D

MLL :heart: poju 25+1
 
Valmennus on meillä tammikuussa. Mullahan jo yks muksu löytyy, mulla miehellä tämä on ensimmäinen ja siksi sinne mennään. Tosin meillä on vain kolme kertaa sitä valmennusta ja yksi kerta on synnytyssairaalaan tutustuminen. Innolla odotan onko Mikkeliin tullut lisää synnytysaltaita :D Mä haluisin niin testata semmosta. Jos siis ylipäätään kerkeen, saattaa olla taas nopea synnytys edessä :whistle:

Kestovaippoja olen keräillyt raskauden alusta asti. Nyt niitä on aika kasa! Kirppareilta oon ostellu ja tutuilta saanu muutaman. Riittänee ekaksi vuodeksi :saint:

Mies kävi hakemassa meille vaunut, joita en kylläkään ole vielä livenä nähnyt :heart: Turvaistuin ja sitteri vielä, sitten on kaikki pakolliset. Tammikuussa ostan vasta tuti,tuttipullot yms. En uskalla helmikuulle jättää kun ennustettiin etuajassa syntyväksi.

Mä söin eilen suolakurkkuja melkeen puol purkillista :snotty: Hienointa tässä on se, että mä olen lähes aina inhonnut suolakurkkuja |O

Mysti 25+3
 
Helou daalings!
Mobic ja Ninarinsessa Täällä kans yks huonouninen. Normisti nukun kuin porsaanpoika, mutta nyt öinen meno on menny mahottomaksi. Eilen kaaduin sänkyyn klo 23 kuolemanväsyneenä, mutta lopulta olin unten mailla vasta puoli kolmen tienoilla aamuyöllä. Aamulla esikoinen herätti seitsemältä, eikä uni enää tullut. Myös edellinen yö oli tosi huono. Väsyttää, mutta ei nukuta.
Glow ja Mimmurainen Minä myös saan usein jotain sekavuus/hengenahdistustiloja. Mullakin on tosi matala verenpaine ja kai hemppakin. Kohtu on kans tosi ylhäällä, joten hengitystilaa on vähän. Eli jo pelkkä tietsikan ääressä istuminen voi saada hengästymiskohtauksen aikaan. Raitis ilma, vedenjuonti, kontaallaan oleminen helpottaa.
Kestovaipat Minäkin aion käyttää. Kiitoksia vain kaikille kokemuksista. Käytin ykkösellä ja kakkosella kertavaippoja. Mutta nyt olen iän myötä valveutunut ja kestot tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Mies saa kyllä käyttää vauvelilla mitä tykkää.
Dominique ja Liisa rv 25+6
 
Täällä yksi huono uninen :( Väsyttää paljon, mutta uni ei tule ja kun sitten vihdoin tulee niin katkeaa alituiseen. Pissakäynnillä taas valpastun sen verran, että saattaa mennä 1-2h ennen kuin uni tulee taas :(

Kestoja ostin muutaman kirpparilta, kun oli halvalla ja ystäväni on luvannut ommella lisää. Taidan kuitenkin olla "sekakäyttäjä" :D ja välillä käyttää kertiksiä, on ehkä pitkällä kyläilyreissulla mukavampi vieraiden kannalta :D Ja naapurilta sain niitä new born-vaippoja avatun paketin, joten niillä alotetaan. Villahousut on kuitenkin ihan paras keksintö, sen avulla saatiin meilläkin kuopuksen kestoilu käyntiin. Imee hirmusesti pissaa ja puhdistuu kuin itsestään tuulettamalla. Tietysti välillä pesu ja huolto.

Eipä kummempia, kohta ulkoilemaan. Ei sentään lunta ole, mutta kuitenkin pakkasta joten ei tarvitse sadevaatteita pukea päälle. Voi kun olisi luminen joulu! :heart:

Pikkarainen&Maggie 24+6
 
Hali87, joko kestot meni? :D Mie voin ne mielelläni sulta ostaa jos joku ei ehtiny eka :wave: Nakkeles yv:tä. Nyt kylästelemään.

Eilinen oli taas semmonen hermoromahuspäivä et hyvä ettei silmät tippunu päästä, niin paljon tuli itkettyä (kun esikoinen ei alkanu nukkuun päikkäreitä vaik herättiin seiskalta) ja illallaki kukku puol yhteentoista samaan aikaan ku ite nuokuin puolikuolleena sohvalla. Noh, heräilin taas pitkin yötä ja väsy on kamala |O Nii, ja poikahan heräs sitte ekan kerran puol kasi eikä mun tarvinu sen jälkeen pahemmin nukkua.. huoooh.. Ehinköhän mie ja te muut huonouniset nukkua ollenkaan ennen synnytystä :/

Mut joo, nyt menoks..

mobic ja kevätpörriäinen 24+1
 
Auttakaa..

Täytän juuri Kelan kaavaketta ja olen kohdassa Vanhempainraha.. Jos laitan rastit niihin ruutuihin, että "Olemme sopineet puolisoni kanssa vanhempainrahan käyttämisestä" ja sitten "Vanhempainraha koko kaudelta", niin vaikuttaako se jotenkin siihen isäkuukauteen? Kun mies tulee pitämään kaikki mahdollisest vapaat kyllä, joihin on isänä oikeutettu. Kamalan vaikeita nämä Kela-asiat :ashamed:

Pikkarainen
 
Niin tuttuja vaivoja täältä saa kyllä lukea, kummalla tavalla helpottaa kun huomaa etten oo ainoa joka nukkuu levottomasti, voi huonosti ihan melkein ilman syytä, itkee millon minkäki turhan asian takia ym ym.. mies on ihan helisemässä kyllä mun kanssa. Ja sitten, se ärsyttävin..eilenki ku menin nukkumaan, oli pakko pitää ikkuna sepposen selällään auki, muuten on ihan tuskan hiki, ja ku mies tuli nukkuu se halus ikkunan kiinni kun huone kuulemma oli ihan jääkylmä, ja sen jälkeen mä en saanu nukuttua ku oli ihan hirvee olla, kuuma ja ahdisti, ja mies halus viel kyhnätä kiinni ja tönin sitä vaan pois ja sithän se loukkaantu, reppana :/ sit kolmisen kertaa yössä herään vessaan ja en saa unta heti, nään levottomia unia kun joskus se nukku matti taas perille löytää, ja aamulla kun mies lähtee niin sit huone alkaa olee jo viileämpi ja saan vihdoin nukuttua edes hetken kunnolla.. rankkkkkkaaaaa |O |O

nyt oon ollu puolisen tuntia hereillä. Nukuin väkisin vielä tossa kunnes mies soitti diipa daapa puhelun :D me sanotaa noita turhia puheluita diipa daapa puheluiks, ja välillä puhutaa puoli tuntia tai lähemmäs tuntikin ihan turhaa, tai ollaan vaan hiljaa ja haukotellaan, ja tehdään ylimääräistä laskua josta mä sit kiukuttelen taas ku tulee puhelinlasku :LOL: mä taidan oikeesti olla tosi vaikee vaimo tällä hetkellä!!!!

kävin eilen hei hierojalla!!!! äiti maksoi sen mulle nimpparilahjaks :heart: :heart: oli kyllä pettymys kokemus..uuteen paikkaan siis menin, ensinnäkin pääsin vartin myöhässä vasta hierottavaks, ja hieroi sit vaan puol tuntia vaikka piti olla 45min, en kehannu sanoa siitä mitää, oon vähä vässykkä tommosissa, ja maksoin ihan hormi hinnan..muutenki se oli ihan pihalla miten hieroa mua, olin sit kyljellään ku hiero toisen puolen, ja sit toisin päin..ei rentouttavaa, koska kylki puutu aika nätisti tossa asennossa..ja toiseksee se oli simmonen paikka missä oli aika nuorta porukkaa töissä,. ja muilla ei ollu enää siihen aikaa asiakkaita ni ne vaan touhus siel ja huuteli ja naureskeli omia henk koht juttujaan, ei siinä kauheesti vounu kyl rentoutua :/

kamalaa valitusta,. anteeeeeees :hug:

nyt aamuapalaa....

 
katariina00 Siis törkeetä asiakaspalvelua, jos tuota nyt enää voi asiakaspalveluksi kutsua! Hierojalla käyntihän pitäisi olla oikeata hemmottelua.. Ja koko rahan edestä mä ainakin olettaisin saavani hierontaa! Mä olen vihainen sunkin puolesta :kieh:
Älä enää ikinä mee tuollaiseen paikkaan. piste.
 
Mä en nyt kuulkaas tiedä miten päin täällä kotona olisin..
Esikoinen pääsee kohta koulusta ja on tulossa tänään ensimmäistä kertaa yksin kotiin.
Kävelymatkaa on vajaa 2 kilometriä, matkalla pari tien ylitystä, liikenneympyrä, yksi silta ja osasta matkasta ei ole kävelytietä.. :(
Voi apua mua jännittää ja pelottaa niin kovaa!

Itse poika on ollut jo kauan aikaa sitä mieltä, että haluaa itse tulla yksin kotiin, mutta kun on niin vaikeaa olla menemättä vastalle.. Jos jotain kuitenkin tapahtuu!
No pakkohan tämän päivän oli joskus tulla, kun tuo vauvakin syntyy niin en pääse enää kulkemaan pojan mukana..
Mä olen varmaan liian ylisuojelevainen äiti. :saint:
No mä koitan nyt rauhottua ja ilmottelen sitten kun saan pojan kotiin.
 
Pikkarainen Voit laittaa ruksin siihen, että käytät koko kauden. Sitten, kun tiedätte tarkemmin milloin mies meinaa pitää isäkuukauden ilmoitat vain kelaan.
Näin meillä tehtiin ja mun mielestä siitä lukeekin jossain, että isäkuukauden voi sitten myöhemmin ilmoittaa. Tosin siinäkin on sitten ne aikarajat, koska pitää ilmottaa.

Huonot yöunet Näköjään sekin on yleinen vaiva. Täällä myös ravataan vessassa öisin ja sitten jos täytyy esikoista paijailla, niin herään aivan täysin ja tunnin saa monesti yöllä valvoa ennen kuin uni taas tulee.
Viimeks loppuraskaudesta aloin ihan säännöllisesti herätä klo 5 aamulla. Sillon oli lämmin kevät huhti-toukokuun vaihde ja lähdin monesti kävelylle katsomaan auringonnousua! :) Mies ei välillä edes huomannu, että olin ollu ulkona. Sillon ei tosin nivuskivut ollu tätä luokkaa, joten luulen että noi kävelyt jää tässä raskaudessa väliin. Niin ja helmikuussa on varmaan sen verran kylmääkin, että tekee mieli vaan käpertyä peiton alle.

Latsis + Niilo 27+1
 

Yhteistyössä