~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Neuvolassa kävin maanantaina. Kaikki muuten ok paitsi painoa tullut turhan paljon, ja ihan turvotusta suurimmaks osaks. Paino on tähän mennessä noussut jotain 15 kiloa, tosin tulosta hieman vääristää se että kesän aikana Nigeriassa paino tippu 10kg. On tosi mielenkiintosta nähdä miten tän painon käy synnytyksen jälkeen. Esikon kanssa tuli yhteensä 10 kg ja viikossa ne oli poissa.

Käsien puutuminen on saanut uuden ulottuvuuden. Eteenkin oikean käden sormienvälit polttaa ja punottaa, ihan kun niissä olis palovamma.

Maantaina mulla on Kättärillä aika äitipolille, pitäis olla diabeteshoitajan tapaaminen ja sit varmaan kokoarviot ja sisätutkimukset. Toi raskausdiabetes on mielenkiintonen juttu. Joulun jälkeen oli paastosokerit 5,7 ja sen perusteella pitää käydä äitiyspolilla ylimääräisellä käynnillä. Viime neuvolassa sain verensokerimittarin mukaan kotiseurantaa varten ja kun nyt oon sokereita seurannut niin mulla on aivan loistavat arvot, sekä paasto- että aterian jälkeista arvot on todella mallikkaita. Vaikka oon välillä ihan piruttain syöny "väärin" kun oon testannut miten se vaikuttaa verensokeriin, mut kun ei se vaikuta.

Enää kaks päivää työharjottelua jäljellä sit ehkä alan tajuamaan että mä tosiaan oon ollu äitiyslomalla jo melkein viikon.

Fantaihana 35+2
 
Merkkiä vaan taas, menee noita viestejä pikaseen silmäillessä jo nii kauan ettei jaksa ite enää kirjottaa! :ashamed: TIIVISTELMÄ: Huomenna vika virallinen työpäivä, viikon päästä äippäpoli, suppareita on jo ollu ja yläkerrassa väliseinäremontti, kävelyn topspeed 2km/h, kivut karseet ja närästys on HANURISTA! |O

Palaillaan! :wave: Mamali ja discobaby 34+4
 
Moikkamoi! Mäkin ihan ekaks mainitsen Harakanhatun ihanan viestin, ihana :)¨

Tuskasia oloja on monilla, puhaltelen helpottavia tuulia täältä jokaiselle <3

Tänään tuli ekaa kertaa pari semmosta supistusta, jotka kävi reisiin :eek: Tuntu hassulta ku oli ihan erilaisia supistuksia ku aiemmin. Saa nähä tuntuuko sit synnytyssupistuksetki reisissä.. Toivottavasti ei, tuntu tosi inhalta meinaa..

Närästystä, alapään hajoamista, järjetöntä nivuskipua, väsymystä, turvotusta ja kaikkea mahollista on täälläkin :D Oon taas päättäny et yritän ottaa nää huumorilla. Eihän kipu oo ikinä kivaa, mut kuten kaverikin totes: "Nyt vaan nautiskelet masun kivoista ja kenkummistakin puolista, niissä riittää sitten muistelemista" <3 Vaikka on välillä ihan kamalaa, ei tässä ole tätä "kärsimystä" jäljellä ku maksimissaan 8 viikkoa. Mua jotenki kovasti helpottaa se tieto, et suurin osa näistä vaivoista katoaa kuiteski synnytyksen jälkeen :)

Linea negra: Himmeä viiva näkyy, joka tuntuu tosin välillä katoavan ja sit taas ilmestyvän uudelleen :D Omituinen.. Tosi himmeä on kyl koko ajan ollu. Kaverilla oli tosi voimakas viiva alhaalta ylös asti ja nyt kohta puoli vuotta synnytyksen jälkeen edelleen erottuu. Ja tytön saivat :)

Ristiäiset ja kummiasia on mielessä jatkuvasti.. Ollaan pyydetty sylikummiks mun pikkuveljeä ja toiseks kummiks miehen pikkuveli. Lisäks haluaisin ainaskin yhden kaverin, mutta en osaa päättää kahden vaihtoehdon välillä.. Toinen (mun paras kaveri) on tosin ilmoittanu jo aiemmin et hänellä on entuudestaan jo useampi kummilapsi, eli ei toivois kummiutta. Aattelin nyt asian ollessa ajankohtaisempi viel kohteliaisuussyistä kysyä, et mikä on nyt kanta kummiasiaan, kuitenkaan painostamatta. Ajattelin, et jos hän suostuukin kummiks, pyydän sitten kumpaakin.

Viimeinen lääkärikäynti: Meillä mun käsittääkseni hommaan kuuluu norminäytteet (pissa/paino/verenpaine), sisätutkimus ja ultraus. Sisätutkimuksen, vatsan päältä kokeilun ja ultran perusteella sit arvioi alakautta synnyttämisen mahdollisuudet + synnytyskokoarvion. Jos jotain erityistä ni lähettää sit äitipolille tutkittavaks, jos esim. lantion koossa / lapsen koossa jotain poikkeavaa. Odotan tota lääkärikäyntiä tosi paljon, ois kiva tietää kohdunkaulan/kohdunsuun tilanne, onko jotain muutoksia.

Vauvan piposta: Kaveri 1 sano, että kannattaa hommata vaaville talvipipo ja oonki nyt sitte lisänny sen hankintalistalle, jos ehdin ja löydän semmosen. Kaveri 2 tosin on käyttäny äp:n kypäräpipoa + sen päällä äp:n puuvillapipoa ja ovat kuulema hyvin pärjänneet. Aattelin neuvolasta kysyä neuvoa huomenna jos muistan.

Isyyspakkauksesta: Annoin joululahjaksi. Tulikin just mieleen, et mun oli tarkotus blogiin lisätä kuvia + tekstit isyyspakkauksesta, mut oon unohtanu.. Pitäis näpytellä joku päivä.. Tein siis "isyyspakkauspäätöksen" äitiyspakkauspäätöksen mallin mukaan, jonka toiselle puolelle listasin pakkauksen sisällön + jokaisen tavaran käyttötarkoituksen. Pakkauksessa oli mm. body (my dad rocks), "Mute"-tutti, "Isin kulta" -tutti, vauvan käyttöopaskirja, tuttipullo, vastiketta, "vapautus vaipanvaihdosta" - kortteja 3kpl, hengityssuojain, pyykkipoikia, korvatulpat ja muuta hauskaa :) Lisäks sit synnärireissua ajatellen evästä; 2 x energiajuoma, kokispullo, pähkinäpussi ja suklaata. Olikohan viel jotain muuta erityistä.. En muista ny :) Mies kyl tykkäs <3 Hinta-arviota paha sanoa kun keräilin tavaroita pikkuhiljaa.. Veikkaisin n. 40e? Pakkasin kankaalla päällystettyyn pahvilaatikkoon, jossa "kantokahvat". Ostin Masku Kodista :)

Mua kans harmittaa Kela ja raha-asiat.. Olin nyt siis alkuvuoden sairauslomalla ja Kelan vikan sairauspäivärahan sain eilen, se meni suoraan laskuihin. Seuraavan kerran rahaa tippuu mulle 16.3., eli päivää ennen laskettua aikaa (äitiyspäiväraha). Tiesin kyllä etukäteen tästä tilanteesta, et äitiyspäivärahat maksetaan aina jälkikäteen ja ensimmäinen erä on pidempi. Oon tehny tosi tarkkaa budjettia tälle vuodelle ja nyt alkuvuodesta kattonu viel tarkemmin mitä syödään, mistä palkoista/tuista maksetaan mitkäki laskut jne. Tää helmikuu on paha, mut se tiedettiinkin jo etukäteen. Toivotaan ettei mitään yllättävää tuu, muuten pärjätään kyllä.

Mä oon kuvitellu, et kaikki tarvikkeet ois hankittu, mut eipä sit ihan viel. Toi vauvan pipoasia pitäis selvittää, lisäks pitäis ostaa vaipparoskis + pyykkikori vauvan pyykeille ja hoitopöydän päälle tarvikkeille semmonen korisysteemi tms.
Hoitopöytä pitäis anoppilasta hakea vihdoin et saa laitettua tavarat + vaatteet paikoilleen (nyt kaikki on kasattu tohon pinnasänkyyn..), lisäks anoppilassa odottaa viel sängynsuojus, pari peittoa, ja äitiyspakkauslaatikko päällystettynä. Pinnasängyn verhokatostankosysteemin (emmä tiedä sen nimeä :D) hain tänään kotia ja viikonloppuna pitäis selvitellä sen salaisuudet (näyttää todella vaikealta kasata + tietty käytetty ni ei ohjeita..)

Tästä tulee näköjään ihan ikuisuusviesti, anteeks :D

BjörnBorgin rintareppu ostetaan/vuokrataan vissiin kaverilta. Heil on ollu se kahden lapsen kans, mut kummankaan kanssa eivät oo tottunu käyttämään.

Synnytyssairaalasta: En tahtois itekään synnyttää missään muualla kun omassa sairaalassa. Se on tuttu paikka, tutut käytännöt ja lähellä kotia. Ois todella pelottavaa jos synnytys käynnistyis pitkän matkan päässä kotoa ja joutuis vieraissa ympyröissä synnyttämään. Kait ne siirtää heti kotisairaalaan kun mahdollista? Näin ainakin tapaturmissa, en tiedä miten synnytysten jälkeen toimitaan.. Esim. vaik Tampere on mulle tosi rakas paikka (melkein ku toinen koti) ja vaik TAYS:ssa on kuulema tosi hyvä synnytys- ja vauvapuoli, en silti tahtois siellä synnyttää. Joten ymmärrän tässä suhteessa Lana-Muikun pointin :)

Tuli mieleen muutaman vuoden takanen hoitajalakko (Tehyn lakko), olin itse sillon sairaalassa töissä, tosin en hoitohenkilökuntana. Sillon ainakin puhuttiin (ja taidettiin osittain myös toteuttaa) riskisynnyttäjien siirtoa Ruotsiin, kun hoitohenkilökuntaa ei voitu varmistaa tarvittavissa mittasuhteissa koti-Suomessa. Miettikääpä sitä, huh. Etenkin riskisynnyttäjillä, joilla varmasti tavanomaista synnyttäjää enempi pelkoa ja ahdistustakin siitä, meneekö kaikki varmasti hyvin.. Ympärillä vain vierasta kieltä, vieraassa maassa jne. Ei käy kateeks..

Pitäis kait käydä nukkumaan.. Aamulla hakemaan miestä töistä seiskalta ja sit kympiks neuvolaan. Miehellä ruhtinaallinen yks vapaapäivä täs välissä ja sit viel 5 työyötä.. Neljä nyt takana.. Ja nuo vuorot tosiaan klo 17.30 - 7.30 :( Sääliks käy toista..

Tänään sai mies pomoltaan viestin, jossa oli talviloma- + isyyslomaehdotus. Pitkän harkinnan jälkeen tähän ehdotukseen päätetttiin suostua, koska miehen työkaveri on luvannu sumplia työvuorot miehen kans jos synnytys käynnistyyki aikasemmin. Miehel siis viikko 11 talvilomaa (sillä viikolla keskiviikkona meil laskettu aika) ja sen jälkeen 2 viikkoa isyyslomaa. Ja jottei nyt tule kiivasta kommenttia siitä, et isyyslomahan täytyy alkaa synnytyksestä eikä sitä voi sopia etukäteen, ni ei onnistu miehen työpaikalla. Täytyy tehdä tällä tavalla..

Vielä viimeinen asia ennenku suljen koneen (niin vissiin..) :D Mites teillä raskausarvet? Mullahan on ollu koko raskauden ajan rinnat aivan kamalan näköset kun kasvovat niin hurjasti. Mahassa ei vielä ainuttakaan raskausarpea, mut lantioon + sisäyläreiteen on nyt parin viikon aikana tullu jonkun verran. Oon yrittäny suihkussa yhteydessä kerran viikossa kuoria nuo kohdat, vaikkei siitä kait mitään hyötyä ookaan :D Ja rasvailen ahkerasti, siihen on atoopikkona tottunu muutenkin.. Elän toiveissa, et himmenevät/häviävät pikkuhiljaa raskauden jälkeen kun kilot karisee + "aika parantaa haavat" - kirjaimellisesti :D

Mutta jeps, nyt tosiaan loppuu tää romaanin kirjoitus. Jättihalaukset kaikille ja erityisenergiahalaus meijän synnyttäneille - Narkissoksenkin kuulumisia ois kiva kuulla. Heklalle ja perheelle myös energiahalauksia <3

Hali87 & Pähkinä 35+1
 
Olen viimeisen vuorokauden elämäni pahimman mahataudin kanssa taistellut, joten en jaksa kaikkea lukea eikä kaikkea lukamaani kommentoida. Nyt jo pysyy nesteet vähän sisällä, joten ehkä se on ohi menossa. Onneksi vauva liikkunut tähän asti normaalisti.

Pitää kuitenkin Joensuun synnytys/gynen osastoa kehua. Itse voisin siellä synnyttä erittäin mielelläni, jos vaan asuisin sielläpäin. Yliopistollisissa sairaaloissa on toki valmius erilaista, pitääkin olla, mutta keskussairaalaksi PKKS:n gyne on todella hyvä ja edistyksellinen paikka. Ja sitten muuten vielä se ero, että Keskussairaaloissa päivystää n.90% todennäköisyydellä erikoislääkäri, kun taas yliopistollisissa sairaaloissa todennäköisemmin erikoistuva (joka voi olla melko pienellä työkokemuksella, riippuu tuurista) osuu ekana paikalle. ELi yritän vaan sanoa, että vaikka ainahan se parasta on lähellä kotia, mutta jos muualla pitää synnyttä, se Joensuu on kyllä hyvä paikka. Ja siellä on sentään gynekologi vuorokauden ympäri talossa, ei ole kaikissa keskussairaaloissakaan eikä varsinkin sen pienemissä sairaaloissa.

Oikeastaan tyytyväisyys synnytykseen (tai muuhun terv.huollon palveluun) riippuu aika pitkälle ihmisestä, joku on kaikkeen tyytyväinen ja joku ei mihinkään. Toki myös synnytyksen lopputulos on tärkeä, omat odotukset (haluaako tietynlaisen elämyksen, omien kaavojen mukaan edistyvän tapahtuman - tai meneekö avoimin mielin ymmärtäen luonnon oikut), ja paikalle osuva henkilökuhta, yhden kätilön/lääkärin persoonastakin voi paljon riippua. Eli kun kuuntelette tuttujen mielpiteitä sairaaloista, sitten miettikää, minkänlainen ihminen on arvostelemassa.

Mirabel 33+6

 
hirveesti tulee kirjoitusta koko ajan. en millään kerkee lukea muutaman päivän poissa olon jälkeen kaikkia. pahoittelen! merkkiä ja neuvola kuulumisia.

Neuvola kuulumisia viimeiseltä lääkärikäynniltä eilen tuli käytyä:

rv 36+0 (35+1)

paino -933 (+1 750) yht. ekasta neuvolakäynnistä tullu 7,4kg
turvotus (+/-) jostain syystä ei laittanu tohon mitn
rr 135/87 (131/79) PELOTTAVAA 34+0 oli kuitenki viel 124/77
pissa puhdas (puhdas)
sf 31 (30)
rt edelleen
kohdunsuu pehmeä, kiinni, pituus 2,5cm eli 0,5 cm lyhentynyt. mut ollu tollanen jo 34+0.

ärsytti taas toi niukkuus mitä sieltä sai lääkäriltä irti. kysyttyäni alapää kivuista kertoi sen luultavimmin johtuen siitä kun vauva on laskeutunut ja painaa. EI SIT VOINU KERTOA!! kui muistinki kysyä lopuks kun yleensä unohdan kaikki kysymykset ovesta sisään astuessa.

Mä & ee 36+1 oi eilen olis poksunut...
 
MLL
Huomenta! Täälä kyllä tulee tekstiä niin, että silmissä vilisee =) Vaikka muutaman kerran päivässä käyn lukemassa niin tuntuu, että aina on tullut uusi sivullinen. Mukavaa, että on aktiivinen pino, mutta kaikkien asioiden kommentointi ei onnistu. Ei kai se tarvikkaan kun niitä mistä on jotain sanottavaa =)

Raskausarpia mulla ei ole toistaiseksi kun rinnoissa, joissa niitä on ollut teini-iästä asti, nyt on taas uudet komeammat viirut vanhojen päällä :ashamed: ja napakorun reiästä tulee pari sellasta pientä, ne varmaan venyy vielä kun maha kasvaa.

Kipuja, supisteluista, vaikeaa oloa, ähinää, puhinaa... Täälä myös! Jotenkin silti huojensi, kun puhuin perhevalmennuksessa neuvolamme toisen terkan kanssa (en omani) ja hän totesi, että monesti näillä viikoilla voi olla vaikea olla viikon pari ja sitten loppua kohti helpottaa. Sitä siis odotellessa :saint: Alakertaan tuikkii inhottavasti, ja kuka se mainitsi, että toosa hajoaa, niin samaa olen miettinyt jo useemman päivän! Myös häntäluu on oudosti kipeä, iskiasvaivaa se ei kuitenkaan ole.

Synnytyssairaalasta sen verran, että ihan sama missä, kuhan siellä on vauvan hoitoon kaikki edellytykset ja mahdollisuus tehokkaaseen kivunlievitykseen jos tarvii ja tenava saadaan tavalla tai toisella musta ulos, mielellään maaliskuun aikana, kiiiitos.

Eilen oli hyvä päivä! Pitkästä aikaa oli tosi lupsakka fiilis aamusta asti. Siivoilin koko asunnon (huh, huh, ikinä en oisi uskonu että se voi käydä niin rankaksi..) ja pakkasin sairaalakassin valmiiksi. Kassin kanssa innostuin, että laitan nyt sitten kerralla valmiiksi ja kirjotin lapun mitä tarvii käydä ostamassa (eväitä yms.) ja valmistauduin kaupungille heti kun mies tulee töistä ja saan auton. Mies tulikin sitten kotiin kera pinkkien tulppaanien, Arnoldsin donitsin (se vanilja creme kinuski, nams, mun lemppari!) ja pinkin kahvimukin :heart: Antoi vielä vähän shoppailurahaa kelan petturoimalle mammalle niin olin ihan huumassa :D :heart: On se semmonen kulta tuo ukko vaikka välillä osaa olla vähän junttura ja ärsyttäväkin, mutta niin kai me kaikki. Taas muistaa kaikki asiat miksi siihen rakastui, vaikka eihän siihen pitäisi tarvita lahjontaa ja erityissyitä :saint: Kaupungilla ei meinannut enää oikeen jalka nousta päivän siivoamisen jälkeen, mutta hitaasti ja varmasti sain ostokset tehtyä ja menin mammajoogaan. Joogassakin oli tällä viikolla tosi mukava ohjelma ja sain keskityttyä ja rentouduttua , viime viikolla sieläkin jotenkin tökki. Nyt on siis tosi kiva fiilis tällekkin päivälle, jos sitä ottaisi vielä pari tuntia rennosti tässä sohvan kulmassa ja alkaisi sitten miettiä ohjelmaa =)

MLL :heart: raksukka 35+1
 
Napa pullahti mullakin ekaa odottaessani, mutta näistä muista se on pysynyt siellä missä kuuluukin :D eli se palautuu kyllä synnytyksen jälkeen.

Raskausarvet :LOL: :LOL: :LOL: mä olen ihan arpinen, koko akka :LOL: Meillä siis on tällainen kiva pieni sukurasite, kuin että pelkkä raskasuarpien ajattelu saa yhden lisäarven ilmaantumaan :D Äidilläni on siis vatsa todella arpinen ja kun aikoinaan menin ekaa synnyttämään niin kätilö päivitteli arpieni määrää ja kokoa B) Kakkosesta niitä tuli muutama lisää (yllätyin että niitä enää edes mahtui tulemaan) ja tämän kolmannen kohdalla huomasin viikko sitten muutaman lisäarven jotka näytin eilen miehellekin. Hän ei niitä entisistä erottanut, mutta mä kyllä tiedän että ne on uusia :D

Vatsan lisäksi mulla on arpia rinnoissa, reisissä, kyljissä ja varmaan kaikkialla muualla, paitsi naamassa :LOL:

Mä olen onneksi äärimmäisen sujut näiden arpieni kanssa. Eli ne ei harmita, hävetä tms. lainkaan. Ja mä kyllä painelen biitsillä bikinit päällä arpineni päivineni B)

Siskoa arvet vähän ottaa päähän, mutta lähinnä siitä syystä että hän ei ole koskaan ollut edes raskaana, vaan arvet johtuvat äkillisestä lihomisesta.

Nämä arvethan ei mihinkään katoa, mutta ne haalistuu kyllä varsin paljon ajansaatossa. Esikosta noin 8v sitten tulleet arvet ovat jo iät ja ajat olleet vaaleita ja kakkosestakin vajaa vuosi sitten tulleet arvet ovat jo lähteneet vaalenemaan koska erotan ne nyt näistä uusista, kohtuu räikyvän punaisista viivoista :D

Chef the kävelevä arpikasa ja Nöttis 34+3
 
Huomenia,

eka äitiyslomapäivä ja sen kunniaksi kunnon työntekijä sairastuu vasta sitten flunssaan :snotty: . Että näin. Piti alkaa raivaamaan noita vauvanvaatteita, mutta taitaa kutsua tänään.

Ne, jotka ovat olleet jo äitiyslomalle: oletteko keksineet itselle jotain "hemmottelua"? Ajattelin itse varata ajan kampaajalle ja sitten jotain muuta, mutta mitä?? Kasvohoidossa käynti houkuttelisi, mutta siellä yleensä pitää maata selällään, joten se ei onnistu enää tässä tilassa. Hieroja, jotenkin mietin onnistuuko sekään. Ja saako tässä vaiheessa edes hierojalla enää käydä?? Elokuvissa voisi varmaan käydä, jos elokuvan kesto ei ole kovin pitkää... :whistle:

Raskausarvet, kuulemma ahkera rasvaus ehkäisisi niitä, mutta enpä tiedä. Onpa jo niitä ehtinyt tulla. Täytyneekin ostaa taas joko manteliöljyä tai oliko se nyt Bodyshopin kaakaovoidetta, jotka kuulemma ovat hyviä arpien ehkäisyyn.
 
Raskausarvet ilmestyi jo heti alkuraskaudesta - TISSEIHIN :headwall: Tissit on ku tiikeriemolla, mutta eiköhän ne siitä sitten vaalene ;) Samoin kylkiin on tullut arpia ja reisiin ihan pienenpieniä (tuskin huomattavia edes), joten melko helpolla olen päässyt ainakin tähän asti. Ehtiihän sitä vielä vikoilla viikoilla tuosta vatsasta tulla oikein kunnon karttapallo :LOL:

Vika lääkäri on tasan viikon kuluttua. Mä oon ainakin kuullut, et täällä tehdään sisätutkimus ja ultra. Sittenhän sen näkee. En malttais odottaa, et nää vikat viikot kuluis ja pääsisin näkemään meijän pienen vauvan :heart:

( . ) Viime yönä tai illalla nukkumaan käydessä tuli tunnin aikana n. 5 vatsan kivikovaksi vetävää, hieman jomottavaa ja puuskutusta aikaansaavaa supistusta. Loppuyö meni oudosti vaan pyöriessä. Tuntu, et joka kyljen käännöksellä jalat melkein irtosi ja vatsa vaan kovettu. Jossain vaiheessa heräsin myös vauvan älyttömään mylläämiseen. Edelleen aamusta vatsa tuntui aika ajoin kiristävän. Nukuin tosi levottomasti ja hikoilin koko yön. Nytki on jotenki sellanen tosi outo olo. Voi kyllä johtua väsymyksestäkin. Pientä menkkamaista jomotusta tuntuu vasemmalla puolelle myös aika-ajoin. Toivottavasti tää ei jatku näin montaa viikkoa :/ Vai voiskohan jopa enteillä jo lähenevää synnytystä? Kuitenkin alkuperäisen (menkoista ja plussatestistä lasketun) LA:n mukaan olisin tänään jo täysaikanen ;)

Lumista päivää masukkaille :wave:

Jemppi & Aapo 35+2
 
Jaahas, kyllä sitä saadaan äkkiä naputeltua tekstiä pienen kylällisen verran, ehtinyt vielä edellisiäkään lukemaan niin on tullu jo eilisestä sivukaupalla lisää :LOL:

Linea negrasta, mulla on 2 tyttöä ja 2 poikaa, eikä yhtään linea negraa. Veljenvaimolla 2 tyttöä ja poika, tytöistä lineat, pojasta ei. En jotensakkaa osaa uskoa että tuo viiva siis liittyis millään tavalla siihen, kumpaako odotat.

Synnytyssairaaloista. Joo, siitä olikin näemmä ollut kiivasta keskustelua. Arvostellahan ei voi, jos ei kokemusta ole. Siitä olen samaa mieltä ja itsekin 4 lasta synnyttäneenä samassa paikassa olen huomannut, että henkilökunnan vaihdos ja oma kokemus muuttaa omaa mielipidettä tässäkin asiassa. Jo pelkästään se, että synkkaa henkilökunnan kanssa, tekee paljon ja omasta kokemuksesta tulee paljon mieluisampi. Jos henkilökunnan kanssa ei synkkaa, koko sairaala on hanurista. Niinhän se tuppaa menemään. Ja se yksi osasto siellä isossa sairaalassa on kissinkusaisu siinä valtameressä, se mitä yksi osasto on, ei kerro koko asiaa. Itse en pidä julkisesta terveydenhuollosta, suosin yksityistä, mutta synnytyksessä ovat asiansa hoitaneet ja näin ollen se paikka on ihan ok.

Olenkohan mä muuten ainut joka ei tiedä vauvan sukupuolta, ei osaa edes aavistella ja jolle sitä ei ole ultrassa kerrottu :eek: Tuntuu että kaikki sen tietää. Minä en osaa viidettä edes aavistaa kumpi voisi olla, vaikka tähän asti 4 muuta oon aavistanut ja yksi on kerrottu ultrassakin.

Raskausarvet, niitähän löytyy mutta täytyyhän jokaisella oma aarrekartta olla :wave:

Lahja Lintikka ja Tirppa 35+1
 
Eilen meinasi kyllä itku päästä ihan oikeasti.... Kävin katsomassa sitä google mapsia... Meidän talo on siellä kuvattuna. Pihalla näkyy kaksi koiraa häkissä makaamassa ja ottamassa aurinkoa. Ei muuten mitään, mutta kun toinen on se koira, joka jouduttiin viime kesänä lopettamaan :'(
Meidän Ressu pääsi sitten vielä kuvaan... Kuva oli otettu joskus keväällä ennen lehtien tulemista puuhun.
 
myh
harakanhattu hymyn ja hyvän mielen sait tännekin.

Linea negrasta sen verran, että mulla esikoisen aikaan oli TODELLA vahva viiva ihan koko mahan läpi, poika tuli. Nyt viivaa ei juurikaan ole, itseasiassa se vanha viiva vaan haalistuu kokoajan (esikoinen nyt 1v 5kk) Eli kun tulin uudelleen raskaaksi vanha viiva oli vielä selvästi näkyvissä. Tyttöä veikkasivat keskiraskauden ultrassa, saa nähä kumpi tulee

Isyyspakkauksen tein esikoista odottaessa siinä oli ainakin pieni pelipaita (isin pelinumerolla ja nimellä :heart: ) kirja: "kuinka paljon rakastan sinua" isin ja vauvan yhteisiin lukuhetkiin, tutti, korvatulpat, konjakki... muuta en nyt muista, mutta pelipaita sai kyyneleen tulevan isän silmiin.

LillaStina :hug:

multitabseja syön yhden päivässä ja jatkan imetyksen ajankin niiden syömistä.

 
heippa taas pitkästä aikaa :)

jos nyt saisin vaikka kirjoitettuakin jotain, kun muutama asia tuolta pomppas silmiin.. :)

ensinnäkin raskausarvet, niitä täältä löytyy mahasta oikein komeita. mies ja tyttö niille aina nauraa et on se masuvauva kova raapimaan äitiä..mut en mä kauheesti niistä ressaa, ei oo kroppa muutenkaa mikää esittelykelpoinen ni ei noita kukaa tuu näkemään kuitenkaa. paitti tietty tää oma perhe :)

sitte mitäs muuta oli..hmh..hyvä muisti :D tänää on eka synnytysvalmennus, jee :D

niin sitten joku kyseli napatilannetta, mulla on tosi tosi syvä napa normaalisti, mutta on se kyllä ihan olematon jo, ei pullahtanu muttei kaukanakaan siitä :D

yöt on joo siis ihan mahdottomia, just ja just ehkä kaks tuntia saa nukuttuu ja sit taas pissalle, juomaan, syömään, kyljen vaihtoo, renniee, millon mitäkin..sit viel se, että mies tykkäis nukkuu kovasti ihan kiinni minussa, ja mua se ahdistaa..entistä kuumempi tulee ja vaikea nukkuu ku ei pysty sit vaihtaa asentoa vapaasti ym ym.. no on se mies nii lutunen et täytyy välil koittaa vaan kestää :heart:

nyt hurjasti haleja kaikille sitä tarvitseville, ja jälleen paljon jaksamista näille viimeisille viikoille :hug:

 
Heipsan!

Alkuun kaikille kipuilijoille ja muutenkin jostain kärsiville kovasti jaksuja ja :hug: :hug:

Mulla oli tänään vika lekuri eli teki normi sisätutkimuksen ja otti sen streptokokkinäytteen, tämä siis käytännössä automaattisesti ainakin jotka käyvät synnyttämässä joko Hyvinkäällä tai kuten minä niin Hämeenlinnassa ja aloittaneet sen viime lokakuussa eli kun sitä aikaisemmin täällä ihmettelin niin ei siis vielä kaikkialla käytössä ;)
Paikat oli ennallaan, ehkä pientä pehmentymistä ja vauveli poikittain :/ mitä itsekkin jo viikonloppuna epäilin eli lekuri laittoi sit kiireellisyysluokalla 1-7pv. äippäpolille lähetteen eli ehkä sit ensviikolla aika sit sinne.
Pissa oli puhdas, hemppa 121 mut terkka epäili kun mulla niin kylmät sormet et joutu puristelee et oisi kuitenkin parempi mut sano et katsoo sen ensviikolla uudestaan. Verenpaine 131/ 81 eli suht samois mennään kuten aikaisemminkin ja paino oli tippunut -900g :) Eli kaikki tuntuu olevan viel hyvillä mallilla kunhan tämä vielä ymmärtäisi kääntyä oikein päin ;)

Raskausarvet uusilta olen säästynyt eli vanhat arvet tallessa vuosilta -92 ja -94
Hemmottelusta jos laivaristeily lasketaan niihin niin olen vielä lähdössä 22pv. kun likoilla alkaa talviloma koulusta niin 23h risteilylle :)
- naurettiin tätä juuri puistossa perhepäivähoitajan kans et jos vauveli päättääkin syntyä 3vkoa etuajassa juuri siellä laivalla niin kyllä ne mulle tilaa sit helikopterin ja tuovat lähimpään sairaalaan ;)
Vitamiinit raskausmultitabs 2 päivässä juuri et sais tuon hempankin nousuun neuvolan suosituksesta, ei muuta

Pitiköhän vielä kommentoida jotain, no, seuraavalla kerralla sitten :)
Jakselkaahan mammat :hug: ja oisi kiva kuulla meidän pinon synnyttäneiden vauva-arjesta kuinka vauvelit kasvaneet :heart: jne. tulkaahan kertoilemaan kun ehditte :wave:

Ävm70 ja "pikkukakkonen" 35+5 :heart:
 
nopsaa neuvola käynnistä..

paino: +1400/vk , nyt yhteensä on raskauden aikana 13kg
RR: 118/71
Hb 117
Sf 33
syke: 148-160
Oli kyllä järkyttävän kova syke verrattuna edellisiin kertoihin. :eek:

Poitsu sais nyt tulla. thänks. :D

37+1
 
Heips! Taas tuli sitten näin myöhään vasta herättyä. Ei meinannu illalla mitenkään saada unta ku toi poika oli niin villillä tuulella ja kiepsu mahassa ympäriinsä! Äh.

raskausarvista Itse oon säästynyt niiltä lähes kokonaan! Vaikka maha onkin kasvanu tosi paljon ja yhessä vaiheessa tosi nopeastikin.. Rinnoista niitä nyt vähän on. Varmaan auttanut myös tuo kun Body Shopista ostin sellaista kuivalle iholle tarkoitettua kaakao voidetta :) Myyjä sanoi että on myös ihan siihen tarkotettu että iho pysyy venyvänä ja ehkäisee arpien tulemista :p kannattaa kokeilla, tuoksuukin hyvälle!

Vitamiinit Itse oon napostellut tässä koko raskauden ajan vain D-vitamiinia :) Niin kamala pillerien nielemis kammo että taitaa olla ainoita mitä voin syödä kun nuo saa pureskella/imeskellä :LOL: ja maistuuki hyvälle :p
Yhdessä vaiheessa hemoglobiini oli laskenut 95 :O :O Silloin ois pitänyt alkaa rautakuurille, mutta oli sitten hyvin noussut ruokavalion ansiosta parissa viikossa takaisin johki 113 :)

Navasta oli puhetta! Itse oon naureskellut että aina ollut napa todella todella syvä, enkä koskaan oo nähnyt edes melkein sen pohjaa itse ja nyt tossa se nyt on pullahtanut aivan kokonaan ulospäin :p näkyy paitojenki läpi semmoisena pikku pallona :D :heart:

Nyt vois lähteä piristävään suihkuun ja suunnata taas kaupungille päin ! :) En anna turvotuksen enää vaivata joten päättäny nyt joka päivä paljon kävellä ja killittää vettä!

MiCeVu ja Masuasukki 33+1 :heart: =)
 
Kiitos piristyksestä harakanhattu, kuulostaa just sellaiselta "mokalta", joka multakin onnistuisi :D

Isyyspakkauksen tavaroiden hintaa en laskenut, koska suurin osa kuitenkin oli sellaista tarpeellista, mitä olisi muutenkin tullut ostettua. Mutta sen sisällön ja hintatasonhan pystyy itse määrittelemään ja miettimään omaan tarpeeseen ja budjettiin sopivaksi. Isä varmasti ilahtuu, vaikka sen arvo olisi 50 senttiä! :heart: Ajatushan se on se tärkein.

Linea negraa ei ole näkynyt

Kaksi päivää äippälomaan. Alkaa työpaikalla jo naamat ottamaan päähän, eikä jaksaisi yhtään keskittyä mihinkään... Ärsyttää melkein, kun ei muut tajua "jättää rauhaan", että sais silleen "pehmeän laskun" lomaan. :ashamed:

Kelalta en ole vielä kuullut mitään, en tosin tiedä, onko työnantaja lähettänyt viime 6 kk:n palkkatodistukset jo sinne vai ei.

(.) Nuha ja kurkkukipu palasivat yöllä :( Häntäluu edelleen kipeä ja kutinaa on vatsassa ajoittain. Mutta muuten ok olo. Vatsa on kyllä viikon aikana kasvanut valtavasti, jännittää ensi viikon lääkärineuvola.

Ihanaa päivää kaikille!!
:hug:

Ninni & vaavi 33 + 2
 
Pakkaspäivää!

Harakanhattu Hymyilytti kirjoituksesti, tuli hyvä mieli. Kiitos :) (mutta sit se menikin jo se hyvä mieli kun sain yhden viestin)

LahjaLintikka Minä en myöskään tiedä vielä pienokaisen sukupuolta, enkä ole sitä kysynykkään. Yllätyksenä tulee täysin. Vaikka onhan siitä lähipiiri veikkauksia antanut.

Nyt hiukkasen omaa napaa vielä:
Viime yö meni huonosti. :( Heräsin ensinnäkin supistukseen joka teki tosi kipeetä. Kai nää nyt nää vatsan kovettumiset niitä on. Ja alavatsaa juili kanssa tosi kipeesti. :( Mitenkään päin en löytänyt hyvä asentoa nukkua, meinasin jo puol neljän aikaan luovuttaa nukkumisen ja lähteä käymään jossain, mutta sitten vanhemmat olis heränny ja äiti olis tullu kattoo ja kyselee että mitä teen. Joten pyörin vain sängyssä ja kärsin. :( Mutta sai sitä sit kuitenkin vähän pieniä pätkiä nukkua, parempi sekin kun ei mitään.
Sain tossa juuri tietää, että tää mun lapsen isä tapailee nyt jotain naista jolla on lapsi jo itellään. :( Siitä sain viestillä tiedon. Kyllä mä oon nähnyt ne enenkin yhdessä ja eilen näin sen naikkosen ajavan tän miehen autolla joten arvelin jo siitä, mutta nyt kun se tieto tuli varmasti niin nyt on tosi paska olo. :( Vois huutaa ääneen ja itkeä ja kiljua ja tehä kaikkea mahdollista. :'( Ei näytä miestä kiinnostavan hänen oma tuleva lapsensa ollenkaan, mutta kyllä muitten lapset kiinnostaa. Jokohan ne leikkii siellä onnellista perhettä!!(?) Inhoittavaa ja masentaa nyt tommonen. Kun olis kiva, että sitä miestä kiinnostais oma laps, mutta ei.. Kun toinen akka ja hänen lapsensa. En mä sitä lasta syytä mitenkään, eipä hän sitä päätä kenen kanssa hänen äitinsä on, mutta silti. :( Tiiä kyllä ees, että tietääkö tää naikkonen ees että tälle miehelle on tulossa lapsi. Tuskin on mitään sille sanonu. :(
Sit tää mun yks kaveri: Eilen olis pitänyt lähtee käymään hänen kanssaan kahvilla, mutta itse oli niin huonona ja 3tuntia pyörinyt kaupungilla ja siskon tytön nimipäiväkahvilla kävin ja kun illalla pääs kotii niin tuli se huono-olo ja kipeitä supistuksiakin niin eipä kiinnostanut siinä vaiheessa enää mihinkään kahville lähteä. Niin nyt kysyin viestillä että lähettäiskö tänään käymään (ja selitin eilisen tilanteen) tuli vaan viesti, että täytyy kattoo miten sitä jaksaa!! No vai niin. Jos ite se olis joskus tässä samassa tilassa niin se ymmärtäis täysin, mutta eihän sillä oo kokemusta niin kaikki pitäis mennä aina niinkun se tahtoo!! Tai se jaksaa tehä. No varmaan ite laitettava kohta ihtensä aivan ääri rajoille sen kaverin mieliks. Vai pitäiskö sanoa "kaverin"? No eipä siitä ainakaan tuu tän lapsen kummia!
Enpä pääse tekeen sitä käsityötäkään nyt sit ku sisko meni sinne huoneeseen missä on kaikkein paras mun sitä tehdä!! Ärsyttää.. tää päivä on nyt kyllä ihan pilalla!!! Vois mennä hakkaa päätä seinään :headwall:

Joo,mutta nyt lopetan teille valittamisen! Anteeks, oli vaan pakko päästä johki purkautumaan kun ei enään oikein noita kavereita ole joille vois puhua. :( Kummasti kaikkonnu tän raskauden aikana. :(

Joku teistä oli lähdössä laivallekkin vielä. Voi kun pääsis itsekkin. Ei vain oikein jaksa istua linja-autossa sitä neljää tuntia, että pääsisi satamaan ja laivaan asti. Niipä täytyy jättää tuonnemmaksi. Onneks äiti on luvannut ottaa sitten pienokaisen hoitoon, että pääsen virkistäytytään :)

[/b]Raskausarvista itsellä on kanssa tisseihin niitä tullut. On rumat, mutta eiköhän niitten kanssa opi elämään. :)

Mutta nyt lähden pois masentamasta teidän päiviänne omilla jutuillani! Pakkaspäivät kaikille! :) ja :hug: sitä tarvitseville!

Masentunut Suvisku+ oudon hiljainen masuasukki 35+4
 
Moikka vaan.. :wave:
En ole tähän pinoon kuuluva, mutta uteliaana ja
toimettomana päätin tulla kurkistamaan miten muut
samoilla viikoilla olevat jakselevat..ja yhtä paksusti ja
tuskaisesti taitaa muillakin mennä.. :LOL:
On tää loppuaika niin kamalan pitkän tuntuista, huokaus...

ja jos oikein silmäilin, ni äiti vm70 taitaa olla samalta
suunnalta kuin minä ja laskettukkin aika pitkälti samoissa..
Kantikseen menossa sinäkin? Ehkäpä siellä sitten punnerretaan
samaan aikaan..
Ja mulle kans eilen neuvolas kirjotettiin lähete äippäpolille kun
vauvan asennosta ei täyttä varmuutta.. =)

Tinttis +mönkijä 35+6
 
myh
tinttamaaria kurkistella saa ja mukaan pinoonkin mahtuu vielä

Minua kiinnostais, että mitä vauva/raskaus tms aiheisia nettisivuja te selaatte?
Saisi vinkkejä itselle :D

Itse selaan esim:
www.bebesinfo.fi/

www.babyidea.fi

www.vau.fi/
 
Tuli niin pahamieli lana-muikun puolesta, että vaikka satuinkin vain ohimennen muutaman kerran ketjuanne lukemaan uskaltaudun silti laittamaan tämän tekstin Touretten syndroomasta, joka todellakin on muutakin kuin vain ylimääräiset liikkeet ja ääntelyt. Jospa edes vähän paremmin ymmärtäisitte häntä.

Seuraava tekstin pätkä on siis netistä kopioitu sivulta http://gamma.nic.fi/~add/ts/index.html

"Oireet tulkitaan usein väärin. Niitä sanotaan "huonoiksi tavoiksi" ja niiden uskotaan johtuvan huonoista hermoista, psyykkisistä ongelmista tai vaikeista kotioloista. Lasta sanotaan usein mahdottomaksi. TS lapasi tarvitsee ensisijaisesti ymmärrystä ja apua oppiakseen elämään tautinsa kanssa.

Touretten syndrooma on paljon enemmän kuin tics-ongelma. Usein siihen kuuluu erilaisia käyttäytymishäiriöitä, alhainen ärsytyskynnys, heikko impulssikontrolli, puheripuli, itsepäisyys, yliaktiivisuus, puutteellinen tarkkaavaisuus, levottomuus. Myös rituaaleja ja tarvetta rikkoa esineitä tai vahingoittaa itseään.

Oireyhtymää kantava ihminen saattaa kummastuttaa mustavalkoisella käytöksellään. Mitään välimuotoa ei ole olemassa. Asiat joko on tai sitten ei. Yhtälailla he tekevät asiat heti tai ei koskaan. Niinpä henkilö saattaa valvoa yön mielenkiintoisen kirjan tai asian kanssa. Heitä puuttuu jonkinlainen sisäinen säätely mekanismi.

Tutuista rutiineista poikkeaminen on vaikeaa. Puhutaan myös siirtymävaiheesta. Kun pitäisi lähteä ulos, lapsi alkaa vastustelemaan pukemista. Hän saattaa vielä hiekkalaatikolla kiljua kuin susi, mutta unohtaa pian kiukkunsa ja aloittaa leikin. Sama tappelu alkaa hetki, kun koittaa sisälle tulo aika. Ikään kuin lapselta puuttuisi kyky vaihtaa suuntaa.

Ts ihminen saattaa vaikuttaa maanisdepressiiviseltä, koska hänen on pakko tehdä vielä sitä ja tätä, hiukan tuotakin. On vaikea lopettaa. Syöminen ja nukkuminen saattaa unohtua kokonaan. Lapsilla saattaa esiintyä pitkäänkin yö kastelua.

Mielialat vaihtelevat suuresti - laidasta laitaan ilman mitään hienosäätöä. Pinna on erittäin lyhyt. Touretten syndroomaa poteva henkilö on usein yliherkkä."
 
jau
Jospa unohdetaan nyt koko lana-muikku ja hänen sairautensa sekä kaikki muukin provoominen sun muu ahdistava väittely JA keskitytään olennaiseen. Olen ainakin pian viittä vaille valmis vaihtamaan palstaa, jos täällä aikuiset ihmiset eivät osaa kohdella toisiaan arvostavasti. Mielipiteitä saa olla mutta tämmönen he*vetinmoinen väittely saa mun puolesta loppua. Ja jos lana-muikku sairastaa sellaista sairautta, ettei pysty olemaan kohtelias niin suosittelen sitten palstailun lopettamista kokonaan. Täällä ei kukaan kaipaa mitään ylimääräistä ahdistavaa tai väittelyä mistään asiasta. Piste tälle touhulle ja kommentoiminen koko lana-muikun teksteihin.
 
Samaa mieltä kun jau, ikävä kyllä, en edes usko lana-muikun "todellisuuteen" vaan eiköhän ole ihan kunnon häiriköijä täällä palstalla, sanottakoon se nyt ääneen, kun kaikki vaan vihjailee eikä ketään tunnu sanovan tosiasiaa ääneen. Ja ko nimimerkille tiedoksi, jos kommentoit tätä mun kirjotusta niin ihan turhaan, mä en EDES lue enää sun kirjotuksia, sori vaan kanssasisaret, jos joku vetää tästä herneen nenään ja säälii ko nimimerkkiä!!!!
 

Yhteistyössä