**Maaliskuun murut** Syyskuun supinat <3

Riks raks ja poks 14+0!

Mulle voisi päivittää iäksi 30, rakenneultraksi 17.10.. Rakenneultra jännittää jo nyt, kumpa vaan kaikki olisi hyvin.

Lauramom, mulla on doppler, Angelsounds-merkkinen. Ostin sen käytettynä, kun viikkoja oli 12+2 ja koko ajan oon saanu helposti sykkeet kuulumaan (myös potkuja:). Monena päivänä ei ole tarvinnut edes etsiä, kun pieni on ollut suoraan dopplerin alla ja syke kuulunut muutaman sentin alueelta.

Oloissa ei muutoksia. Mahaa ei näy muutakuin pieni pyöristys aivan alavatsalla. Mammavaatteita ei ole tarvinnut juurikaan vielä kaivella (oon saanu aikamoisen kasan tutuilta). Isommat työhousut pitäisi ehkä kuitenkin kaivaa kaapista, ne on aika korkeavyötäröiset ja painaa navan alapuolelta. Vähän tota ylimääräistä kun on kesän aikana tuohon tullut, mutta normaalipainon kokoinen vielä ainakin ensimmäisessä neuvolassa olin :D
 
Äitee kahdelle -81 ihana masu sulla, toi on jo ihan oikee raskausmasu kyllä. Ei jää epäselväks varmaan tuo raskaus kenellekään.

Mullakin siis kotona doppleri ja oon rv 10+ kuullu sydänäänet tosi helposti, joka kerta kyllä löytyy kun yrittää eikä tarvi kauaa ettiä. Mulle se on ollu kaikissa raskauksissa ihan huippu kun tuppaan välillä pelkään ihan turhaan ja niin kauan kun ei liikkeitä tunnu niin on ollu ihan tuskaa eikä neuvolassakaan kehtaa aina käydä kuuntelemassa sydänääniä, on kotona sitten voinu kuunnella ja aina mieli rauhoittunu.

Ollaan uusia asuntoja katottu ja käyty nyt sitten pankissa ja monessa paikkaa tuntuu laina kaatuvan siihen, että mun työ ei oo vakityö. Ihmettelen vaan, että miehen palkka kuitenkin reippaasti yli 11 000€ kuukaudessa, että luulis jo sen pelkästään riittävän. Mutta tosi tarkkoja näköjään tunnutaan olevan nykyään noissa lainoissa. Tai kyllähän sen 250 000 helposti saa lainaa, mutta meiltä päin ei oikein sillä hintaa kunnon asuntoo löydä, missä siis tarpeeks huoneita, tarvis melkein 300 tonnia saada niin alkais löytymään asuntojakin. Pöh, jatketaan siis pankkien kiertelyä. Tässä ei kyllä kauaa mahduta asumaan sitten jos (ja toivottavasti kun) vauva syntyy, ehkä eka vuosi mutta sitten kyllä on aivan liian ahdasta!!!

Ultraan vielä 5 yötä, huoh!!
 
Moikka=)

Ilmottaudumpa minäkin uutena mukaan. Olen 31 vuotias toista lasta odottava, esikoinen jo 12 vuotta=) Viikkoja mulla taitaa olla nyt 11+3 jos oikein laskin;)

KITI82 / 30 / 2. lapsi / KOS / Laskettu aika 24.3.2014

Nt ultra mulla ens viikon tiistaina 10.9. mikä jännittää kyllä ihan hulluna. Mut on jo kertaalleen ultrattu teveysasemalla noin viikko sitten vähäisen vuodon vuoksi, siellä se pieni oli ja pyöri mutta silti jännittää ens viikko=) Oireet on vähentynyt nyt viimeisen viikon aikana tosi paljon, mikä kai lienee kai ihan normaalia..
 
Tyntti, Oulun seudulta olen. Säpinää sitten tiedossa, mutta niin on kaksosienkin odottajilla, tilanteen mukaan=)

Pääkipu on tullut riesaksi, vissyt eikä panadolit auta. Mies iltasella hieroo niskoja, jumeja kyllä on.

Ihan masu kuva Äitee kehdelle -81.
 
Ultra takana,kivasti aika oli melkein tunnin myöhässä..
Kyllä jäi vähä semmonen kuva,että pitää asennoitua siihen että toisella vauvalla on jotain häikkää..b-vauvalla nt oli keskimäärin 2mm ja a-vauvalla nt 1.4mm. Sit se sihtaili b-vauvan nenäluuta.. Kummiskin molempien koko vastasi 13+0 eli taas tuolla viikolla nt raja on kuulemma 3mm eli sikäli b-vauvankin nt on normaali.
Soittivat sit jonnekin veriseulasta ja nt ja saavat faxin tänään ja soittavat sit jos seula hälyyttää. Kivakiva. Kysyin kyllä pitääkö tässä nyt aatella että häikkää on,no ei kuulemma ihan normaalia kaikki. Mutta kyllä silti vähän jää vaivaamaan!
Heti puheli näistä,että ollaanko mietitty että mitä tehään jos toisella on joku vamma. No eipä olla! Miks aina pitää pahinta alkaa selostaa jo ennenku ees mittas nt!! Nh,varhaisrakenteet katellaan sit rv 17+1 ja rakenneultra on sit rv 20 tai 21.
Siellä ne kummiskin heilutteli ja jalat ja kädet vispas ja 4d-ultralla näytti,niin ihanku oisin nähny pippelin?! Joku tötterö siellä sojotti :D

La ei muuttunu kuitenkaan mutta a-vauva vastas rv 13+4 ja b-vauva 13+0



-Tipetsu ja tyypit rv 12+3 (13+0)-
 
Tipetsu; eiköhän kaikki ole ihan hyvin. Ymmärrän kyllä, että jää vaivaamaan, kun aletaan tuollain puhua... Toisessa raskaudessa nt-ultrassa sanottiin, että sikiöllä toinen käsi lyhyempi ja samassa sanottiin, että on ihan normaalia, että kasvaa vähän eri tahtiin tms. Jäi kyllä vaivaamaan todellakin!! Rakenneultrassa loppujen lopuksi vasta helpotti huoli, kun kaikki oli ok...

Tänään tuli doppler kotiin, siis se halvin "karvalakkimalli". En saanut millään kuulumaan, kun luultavasti vain oman sykkeeni. Perusvoidetta käytin, pitää lähteä apteekista hakemaan kunnon geelit.

OivaAino valitteli pääkipuja. Täällä kanssa. Mulla särkee äärettömän harvoin normaalisti päätä, mutta nyt kyllä usein on ollut. Panadol yleensä auttaa kyllä, mutta ärsyttävää silti.

Äitee rv 12+3
 
Te jotka kokeilette doppleria ekaa kertaa näinkin varhaisilla viikoilla, niin muistakaa kuunnella tarpeeksi alhaalta. :) Mulla kuuluu vieläkin ihan häpyluun yläpuolelta, ja nyt rv 13+4.

Tipetsu ihana toi sun tötteröjuttu. :D On ihan mahdollista että sellaisen vehkeen bongasit, joissakin maissa annetaan sukupuoliveikkauksia jo 12+ ultrissa. :) En usko että noilla puheilla on mitään aihetta huolestumiseen. Itse soitin neuvolaan silloin viikko sitten, kun tuli yöllä vessakäynnin yhteydessä aika paljon ruskeaa valkovuotoa. Terkka alkoi selittämään kuinka mun pitää mennä sairaalaan varmistamaan, että kaikki MATERIAALI on tullut pois, jos raskaus näyttää menevän kesken. Olin vähän että ensinnäkin se on mun vauva eikä mitään "materiaalia", ja toiseks eiköhän se oo vähän ennenaikaista jutella tollasia kun vuoto oli vain ruskeaa valkovuotoa ja sydänäänet kuului normaalisti! :O (Edit: Niin siis pointti oli se, että ammattilaiset monesti puhuu ihan mitä sattuu tosi herkissä tilanteissa...)

Mäkin voisin laittaa masukuvan, kunhan saan sellaisen otettua. Edellisissä raskauksissa ekat otettu joskus rv 7+, nyt en ole toimeutunut vielä kertaakaan kun on niin %¤# huono olo iltaisin. :ashamed: Että juu, ei ole pahoinvointi vieläkään loppunut. |O

Näin viime yönä sellaista unta, että rakenneultrassa selvisi meidän vauvan olevan poika. Yritin sitten kuumeisesti etsiä edes yhtä vaaleansinistä pikkuvauvojen vaatetta, ja niitä ei löytynyt mistään kaupoista. Ihmettelen tota paniikin määrää, koska mun mielestä poikavauvoja ei tosiaankaan ole mikään pakko pukea vaaleansiniseen, en itse asiassa pahemmin edes tykkää ko. väristä. :D Mutta kaipa ne unet tulee sieltä, kun välillä aina mietin noita pieneksi jääneitä vaaleanpunasia ja liiloja kukkaperhoskeijuvaatteita mitä meilläkin jostain ihmeen syystä kaapit pullistelee vaikka feministi olen olevinani... :whistle:

Cassy rv 13+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sen ilouutisen unohdin lisätä, että mä kävin tänään sekä kotona että neuvolassa vaa'alla, ja painoa on tullut alusta jo 5 kiloa. TOSI KIVAA. :kieh: Edellisestä raskaudesta tuli yhteensä 8kg koko aikana, sitä edellisestä 10 kg. Kiitos pahoinvointi....
 
Mulla vauvan sydänäänet kuuluu kyllä jo ylempää kun ihan häpyluun kohdalta ja viikkoja siis rv 11+1 (ekan kerran kuulu samoilta kohdin rv 10+1). Neuvolassa kun kokeili kohtua niin sekin tuntu jo suht korkeella (ihmettelin kun sano että ihan normaali kokonen viikkoihin nähden kun musta tuntu et olis jotenkin aika korkeella jo). En tiä onko sillä sitten vaikutusta että onko raskauksia takana, kai se kohtu venyy herkemmin kun on aikasemminkin jo päässy venymään.
 
Nt-ultrassa käyty ja kaikki ok. RU 8.11. Minäkin voisin nyt sinne facebookkiin.. Kelle sitä viestiä pitikään laittaa? :D

Tipetsu En huolestuisi vielä tuolla kahenmillin turvotuksella. Sehän on kuitenkin vain riskiluku mikä sieltä vastaukseksi tulee, ei mikään varma vastaus. Jos siinä joku isompi riski on, niin se ei kerro, että jotain varmasti olisi pielessä :) Tsemppiä! Ja ne varmasti joutuu kysymään kaikilta, että ootteko miettiny ja tiiättehän mitä tämä tarkottaa jne.. Elä huolehi! :)

Cassyput Mulla on kans varmasti tullu jo ainakin ton verran painoo. Ihan ärsyttää, kun on ihan pakko syödä, ettei oksettais ihan koko ajan. Täällä onneksi olo alkaa olla helpottamaan päin, en oo ihan niin väsyny enää. En nuku istuulleen ja jaksan varmana kasiin asti! :D Jei!



Kuka se huuteli niistä vitamiineista tyhjään mahaan syönnistä??? Mitä vitamiineja syöt? Mulla on tuo minisunin mama ja sitä ei todellakaan kärsi ottaa tyhjään mahaan, oksennus tulee samontein. Oon syöny tuota samaa pari kuukautta ennen plussaa ja se teki sitä samaa jo sillon. Eka kuvittelin, että se on sen vitamiinin ja maitohappobakteerin yhteisvaikutus mikä laittaa oksettamaan, mutta ei se oo. Toi on pakko ottaa heti syönnin perään, jos meinaa ottaa. Itellä on jääny kyllä useemman viikon nyt syömättä..

satutytti No on kyllä aika tiukkaa, jos ei noilla tuloilla laina irtoo. Luulis olevan aivan sama, että ootko sinä töissä vai et, kai tosta palkasta yhen lainan lyhentää. Vai vaatiiko ne sitten sitä, että laina tulis kokonaan miehes nimiin? Vai mistä se on kiinni. Kummallista. Minä olin äitiyslomalla ja ilmotin pankissa jääväni hoitovapaalle, sen jälkeen ehkä opiskelemaan vielä ja irtosi laina miehen tuloilla. Ei kyllä ihan noin isoa oltu vailla, mutta talo saatiin ostettua.

Mä tunnen kans jo liikkeitä. Joskus. Varsinkin selällään maatessa tuntuu ja nyt istun keittiöjakkaralla toinen jalka keskimmäisellä portaalla, niin tässä asennossa tuntuu. Ja maha näkyy. On näkyny jokaisesta aikasi ja kasvaa aivan valtavaksi. Kuka se oli se toinen lyhyt odottaja? Tais mennä jo tolle edelliselle sivulle.. Täällä kans 155cm!

Äitee kahdelle komea on sunkin pötsis! :D

hömppää 12+5
 
Satutytti mulla on myös yhtä lailla venynyt kohtu, kun kolmas lapsi kyseessä. En sitten tiiä miksi mun mussu viihtyy niin alakerrassa. :D

Hömppää Pupulin ja minä puhuttiin vitskupahoinvoinnista. Mä syön Multitabsin raskausvitamiinia (vaikken juurikaan usko synteettisten vitamiinien imeytymiseen...), bio-orgaanista sinkkiä & magnesiumia, vahvaa D-vitamiinia (100mg), maitohappobakteereja, ja bio-orgaanista B-vitamiinia, että muhun on kyllä hankala lähtee vertailemaan. :whistle:

Tänään olis rv 13+5, todellisuudessa 14+0. Ultran mukaan 14+3, mutta kyllä minä tiedän parhaiten. :D Ihanaa päivää kaikille!
 
Mulla jostain syystä molemmat lapset viihtyny kohdussa oikeella puolella (ihanasti sille puolelle mahaakin tullu muutama raskausarpi ja toiselle puolelle ei mitään), nyt kun useemman kerran oon kuunnellu dopplerilla niin tämä kolmaskin tuntuu aina löytyvän siltä puolelta, kyllähän se alta pois lähtee välillä huitelemaan, mutta siellä tuntuu eniten viihtyvän, mun maha on aina raskauksien loppuvaiheessa ihan epäsymmetrinen kun toisella puolella näkyy kunnon "köntti" ja toisella puolella on tyhjää :LOL:

4 yötä ultraan!!! jännittää ihan hirveesti, että onko kaikki hyvin. Olis niin kamala kuulla huonoja uutisia kun on ollu näin pitkään jo raskaana ja oikeesti ehtiny jo tottumaan ajatukseen että ens vuonna meillä on kolme ihanaa lasta. Ja sit taas on tosi tosi vaikee uskoo, että kolmannen kerran putkeen vois kaikki mennä hyvin, että miks mulla olis niin hyvä tuuri kun niin moni saa kuitenkin huonoja uutisia.
 
Minä kauhulla odotan tulevaa, kun viikkoja vasta 11+2 ja jo nyt selkä kipeytyy töissä :( kun pääsen kotiin sohvalle makoilemaan ja nostan jalat ylös niin helpottaa.
Olen huomannut ettäpahoinvoinnin kannalta mulle sopii paremmin välivuorot ja iltavuorot. Aamuvuoro päivinä oksettaa koko päivän.

Mulle ei ole tullut vitamiineista mitään pahoinvointia, mutta olenkin ottanutaina aamupalan jälkeen.

Tilasin just ebaystä dopplerin, n.15 € maksoi ja ei postikuluja :) saas nähdä kauanko menee että tulee.

Tipetsu: Toivitaan että kummallakin vauvalla olisi kaikki hyvin :) mun suvussa on kahdet kaksoset ja yhdet kolmoset, kummatkin isäni puolen suvussa.

Cassyput: mulla on paino noussut 4 kg. Ja olen just siinä rajalla että joudun sokerirasitustestiin painon vuoksi.
 
Satutytti onpa sulla hassut vauvat. :D

Eleonoora86 voi mölö. :( Ei se mitään kivaa lystiä ole, varsinkin kun itse inhoan verikokeiden ottamista. Itsellä oli onneksi painoindeksi alle 2-kympin ettei nyt vielä kriittisissä luvuissa olla, mutta sukurasitteen takia joudun automaattisesti jossain vaiheessa rasitukseen. Plääh.
 
Moi, olen vähän epävarma vielä liittymään tänne, koska ultrassa en ole vielä käynyt. Nyt alustavasti juttelen, mutta en halua tietoja vielä etusivulle, kun mahdollinen tuulimuna tai keskenmeno jännittää kovasti. Ultran jälkeen olen jo varmempi asiasta. Laskujen mukaan olen nyt 10+4, neuvolan mukaan 11+0. Minäkin olen voinut todella pahoin, tälläkin hetkellä vuodelevossa. Paino on laskenut paljon (painoindeksi 20)ja lähes kaikki oksettaa, tipassakin on käyty muutamaan otteeseen. Hyperemis diagnoosina, kamalaa. No, kyllä se tästä ajan kanssa...lueskelin, että täällä on muitakin kilpirauhassairaita, millaisia arvoja teillä on ollut milläkin viikolla/tällä hetkellä? Minulla arvot tällä hetkellä hyvät eli tsh 1,1 ja tv4 18, mutta ilmeisesti arvot heittelevät raskauden aikana ja siksi kontrollit kuukausittain?

Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa perjantaita. :)
 
Cassyput Edellisessä raskaudessa söin tota multitabsia ja sille oli ihan sama mihin aikaan sen ottaa ja oliko mitä syöny alle, sen pysty huoletta ottamaan vaikka aamulla ihan ekana. Kahessa ekassa raskaudessa en syöny mitään vitamiineja ja nyt sitten olenkin kahen vaiheilla, että söiskö vai ei. Ehkä syön tuon purkin kuitenkin loppuun asti, kuhan taas kykenen..

Eleonoora Tälle vitamiinille pitää ainakin olla tosi hyvä aamupala ennen kuin uskaltaa ottaa. Puuron jälkeen yleensä ei laita oksettamaan.

Ja minäkin joudun sokerirasitukseen ja menen varmaan ekan kerran jo muutaman viikon päästä. Kahen viikon päästä seuraava neuvola ja luulen, että saan ekan lähetteen jo sieltä. Kauhulla vaan odotan, kun täytyy pitää se paasto ja juoda sitten se litku tyhjään mahaan, että minkähän olon se antaa tähän oloon. Tietääkö kukaan meneekö se testi pilalle, jos joutuu välillä oksentamaan?

satutytti Ja mulla vasemmalla puolen :D
 
hömppää: mä sain käsityksen, että oksentelu vaikuttaisi tulokseen heikentävästi ja se pitää yrittää toiste tehdä uusiksi. Mulle ei siksi pystytty edellisessä raskaudessa sitä tekemään, kun laattasin synnärille asti jatkuvasti. Ilmeisesti on joitakin kotimittareita, joilla arvoa voisi ruuan jälkeen seurailla. En kyllä osaa sanoa, että olisiko sokerirasitus vielä tehokkaampi testi. Voisikohan pahoinvointilääkkeen esim. Primperanin ottaa ennen rasitusta, se voisi vähän auttaa? Jos kysyisi neuvolasta siitä.
 
rusinkeksi kiitti :) Ja on niitä kotimittareita olemassa, semmosia pikatestijuttuja. Mummolla oli diabetes, sormenpäähän pisti reijän, puristi verta tikulle ja tökkäs koneeseen, siittä sitten tiesi, että pitääkö syödä vai pistää insuliinia. Ton testin perusteella yleensä määrätään sitten kotiseurantaa ja ruokavaliota, jos arvot ylittyy, joten kuvittelisin, että ois jotenki tehokkaampi testi. Pitänee neuvolassa sitten kysellä lisää :)
 
Hömppää Mulla oli tänään sokerirasitustesti ja kysyin jo alustavasti sitä verikoetta otettaessa et mitäs jos oksentaa tän litkun pois kesken kaiken, niin se sano että meillä on sillee että jos puolen tunnin sisällä oksentaa pois niin sit täytyy ottaa revanssi joskus, mutta ilmeisesti jos sen puolituntia saa pidettyä sen sisällä niin sit vaan otetaan se arvo, vaikka oksentikin. En onneks ite oksentanut sitä pois mut aivan järkyttävää litkua, en muistanu et se olikin noin pahaa vaikka makuna oli muka vadelma.. :x

Kaks kysymystä, miten niitä kuvia lisätään? Painaessa että lisää kuva, tulee antaa kuvan url osoite enkä oo nyt oikein perillä :D Toinen kysymys että mikä se fb ryhmä on ja miten sinne pääsee? :)

Laura ja tuplat 13+3

Muok: Tää oksentamissääntö siis K-Sks, voi olla eri paikoissa tietty eri säännöt :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä