**Maaliskuun murut** Syyskuun supinat <3

Kiitokset uudesta ketjusta! :flower:

Malendra :hug:

Peukut pystyssä kaikille, keillä on ollut vuotoa! Eiköhän se ole ihan vaaratonta. :)

Lauramom Onnea tuplauutisista! :)

Tipetsu 44cm vaatteita löytyy muuten Lindexistä ihan samaan hintaan kuin muitakin kokoja. Vaikka eihän sitä yhtään tiedä, että syntyykö kaksoset keskosena vai ei. Itse olin syntyessäni vain 46cm pitkä, mutta en kuitenkaan keskonen ja ihan tavallisiin vaatteisiin minut puettiin alusta asti, vaikka olivatkin vähän isoja. :)

Olisiko muuten hyvä laittaa tuohon etusivulle linkki aikaisempiin ketjuihin, jos tulee tarve niistä jotain tarkistaa? Ne kuitenkin katoavat nopeasti tuonne monien sivujen taakse...

Himoja ei ole ollut vielä mitään, kun edelleenkään ei ruokaa tee mieli. Herkkuja olen syönyt tosi paljon vähemmän kuin normaalisti. Ei vaan tee mieli.

ON: Pahoinvointi jatkuu ja edelleen oksennan n. kerran päivässä. Yövuoroja olen nyt pohtinut, että onko niitä järkeä tehdä vai ei. Viime yövuoro meni jatkuvan oksentamisen merkeissä ja sellaista en halua uusia. Mutta toisaalta pahoinvointi voi hellittää milloin vain... Vaikka yövuoro voi sitten taas laukaista sen uudelleen. Toinen mietityttävä juttu yövuoroissa on se, että siellä ollaan yksin, joten sieltä ei voi lähteä kesken pois eikä edes perua ihan lyhyellä varoitusajalla. Minkälaisia kokemuksia muilla on yövuoroista?

Cembalo 12+3 (12+6)
 
Lauramom hirrrveesti onnea tuplista! Jännää, pelottavaa, mutta ihanaa? ;)

Malendra: :hug: Olen pahoillani. Voimia ja kovasti plussatuulia uuteen yritykseen!!!

Sukupuolesta: ei olla vielä varmoja kysytäänkö. Ultra olis lokakuun puolivälissä... Saa nähä! :)

Cembalo: Minä teen yövuoroja. Nyt olen vielä jaksanut ihan hyvin. Saa nähdä miten jatkossa... Mutta mulla ei ole ollut pahoinvointia lainkaan, tai siis oksentelua. Sun tilanne kuulostaa hieman hankalalta :|

Päivityspyyntönä, en näy vieläkään listalla. Matti Katikainen, 2. lapsi, LA 3.3 :)

Omaa napaa: Normaali olo, nivuskipuja tosin koko ajan, onko muilla? Alavatsaa kiristää ja nivusia vihloo. Ikävää. No, ei sentään okseta ja siitä iso plussa! Se olis melkein ikävin vaiva. Ei myöskään vuotoa tms sellaista. Onko muilla jatkuva pissahätä? Minä käyn n. 10 kertaa päivässä... LASKIN! :D Ja onko muilla kasvanut jo masu? Mulla toinen lapsi ja jo nyt ihmiset onnittelee pelkän masun perusteella... :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Arell
Mullakin ikävä kyllä näkyy jo masu, näky kuopuksestakin tässä vaiheessa (en edes tienny vielä olevani raskaana kun maha jo näky, muistaakseni rv 10 tai 11 huomasin olevani raskaana). Ollaan käyty parissa asuntonäytössä ja jo kaks kertaa mulle on kommentoitu että perheenlisäyksen takiako me tarvitaan lisätilaa...tää sais kyllä nyt vielä ens viikon tiistaihin pysyä salassa kun sillon vasta ultra. Mulla on kyllä ollu molemmissa raskauksissa tätä ennenkin iso maha. Esikoinenkin oli syntyessään kuitenkin ihan normi kokonen 3 kg, mutta mun maha huiteli ihan reippaasti käyrien yläpuolella, sama oli kuopuksesta, että eiköhän se tästäkin tuu taas ihan jäätävän kokoseks.

Mua ärsyttää ihan älyttömästi, kun nyt raskausaikana on nenän limakalvot aivan kuivat ja tulee harva se päivä verta nenästä. Viime talvena oli samaa (en siis sillon ollu raskaana) ja lääkärissäkin kävin ettei mistään muusta verenvuoto johdu. Nyt sit raskauden takia limakalvot taas kuivat. Ja sitä verta tulee aina niin ettei edes tarvi nenään koskee, parina yönä heränny ja ihmetelly et onko mulla nuha alkanu ja sit onkin koko tyyny veressä. Tarvii käydä ostamassa taas a-vita-tippoja, ne aikasemminkin auttanu. Mua vaan epäilyttää kun a-vitamiini on raskausaikana kielletty, mutta mun lääkäri sano että ihan hyvin voi käyttää kun sitä laitetaan paikallisesti ja a-vitamiinia ei tarvi aivan täysin raskausaikana välttää.
 
Tyntti Minä olin myös viime maaliskuun odottajissa ja meillä on 6kk ikäinen poika:)

Äippähousut vetäsin aamulla jalkaan, maha pönöttää ihan reippaasti. Meillä on np ultra vasta tämän kuun loppupuolella, haluaisin salata raskauden siihen asti, jos suinkin mahdollista.

OivaAino 9+6
 
Malendra :hug:

Lauramom onnea tuplista =)

Pupulin Mun lääkäri siis tarkoitti säteilyä mitä saa Lennon aikana kun on lähempänä otsoonikerrosta. Joillain lentoyhtiöillä ei ole koneissa erityissuojaa säteilyä vastaan. Itse en ole asiasta koskaan kuullut. Googlasin lisäinfoo ja luin että säteilyllä on vaikutusta vain jos lentää satoja tunteja vuodessa. Mulla tulee raskauden aikana lentotunteja n.20. Doppleria olen miettinyt, mutta pelottaa vaan jos sydänääntä ei löydä.

Matti Katikainen Mulla joskus nukkumaan mennessä nivusissa tuntuu painetta. Ei ole kivulias, mutta todella epämukava olo. Puoli välillä vaihtelee. En tie voisiko vaan olla levottomat jalat
 
Täällä on Usein vielä ruokahaluttomuutta, välillä on vaikeaa löytää ruokaa mikä jotenkutin maistuis, murot ja leipä menee parhaiten. Onko muita joilla on iltapahoinvointia? Muutaman kerran olen oksentanut aamulla, mutta useimmiten illalla tai yöllä. Usein päivä menee hyvin mutta illalla sitten iskee ällötys ja saa mennä ooksennus kurkussa nukkumaan.

Täälläkin tuntuu vähän maha näkyvän, en tiedä onko vain turvotusta kun viikkoja on vasta 11. Meillä kyllä moni tietää jo vauvasta. Kaikki kumminkin tiesi että yritetään että plussan jälkeen moni lähipiirissä sen jo arvasikin. Me myös kerrottiin kaikille keskenmenoista, oli helpompaa niin ettei tarvinnut yksin surra.

Ellia 11+0 POKS!
 
Ellia mulla on 24/7 pahoinvointia, silloin kun on. :kieh: Just kans eilen ja toissapäivänä menny nukkumaan ihan käsittämättömän oksetuksen kourissa....

Mulla on myös epämukavaa jo nukkuminen. Ainoastaan kyljellään onnistuu, ja sitä nyt jatkuu tästä hamaan tulevaisuuteen.. Nimittäin m en voi imetyksen alussakaan nukkua mahallani. Viime yönä hain keskellä yötä lastenhuoneesta just sopivan kokosen pehmoelefantin, sitä olen aina edellisissäkin raskauksissa halannut. :D Jotenkin mukavampi niin.

Tänään on parempi päivä pahoinvoinnin kannalta, edelliset kaksi tosi ikäviä. Sais kyllä TODELLA mielellään loppua jo!

Mulle voi muuten päivittää rakenneultra-ajaksi 28.10. :)

Cassy rv 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: Arell
Hei ja onnea kaikille raskautumisenne johdosta.

Itse olin elokuulainen ja vauvani syntyikin tuossa 7.8.13.

Ajattelin tänne laittaa linkin ihanasta odotuspaketista joka minulta on nyttemin jäänyt tarpeettomaksi, jos jotakuta saattaisi kiinnostaa.

Angel Sounds - Fetal Doppler, KickTrak, masutuubi, Muut tarvikkeet, Lastentarvikkeet ja lelut, Helsinki, Tori.fi

pakettiin kuuluu myös stixejä virtsan proteiinin ja glukoosin seurantaan raskausaikana sekä 3 vajaata purkkia geeliä doppleria varten, näitä vain ei ole mainittu ilmoituksessa

Ihanaa odotusta teille kaikille!

/Mimosa
 
Maha näkyy jo, verraten aiemmin kuin esikosta, nyt 13+5 ja selkee masu, onneks muodissa on löysät tunikat niin suht piilossa pysyny vaikka kyllä varmaan kaikki sen jo huomaa, mut ykskään ei oo uskaltanu kysyä.. :whistle: Esikoisesta oisko joskus 15-16 viikoilla ollu tämmönen maha, sillon toivo että voiku jo näkys ja nyt toivos että voiku olis semmonen siro pieni masu :D
 
Pahoittelut malendralle ja tsemppiä muillekin vuotelijoille! :hug:

Mullakin nt-ultra takana tänään ja kaikki hyvin :heart: LA siirtyi viikkoa aikaisemmaksi eli sen vois vaihtaa 16.3. Ihmettelinkin jo että maha näkyy ihan täysiä, vaikka jotain turvotustahan se on vaikka paino on 4kg nyt pudonnut.

Ihan kauhea olo joka päivä, ällöttää jos syö ja ällöttää jos ei syö. Paljon oksennankin mutta kun täytyy syödä jotain 2h välein niin jotain kyllä jää sisällekin. Jano on myös välillä, ärsyttää kun öisin pystyn vaan paremmin juomaan, päivisin vaan vähän. Öisin siis otan vitamiinitkin kun ei muuten pysy sisällä. Mutta tiputukselta oon välttynyt vaikka aina on pari sellaista päivää välissä ettei mikään tunnu pysyvän sisällä, sitten taas onneksi pysyy. Mutta heikko olo ei ole että hyvä niin, ällötys on vaikeinta kestää.

Mullaki on kaikista näkynyt maha aikaisin ja sf-mitta menee kans käyrien yli, molemmista ollut 40cm rv 38. Huvittava näky varmasti, kun oon vaan 155cm pitkä niin maha kääntää katseita :D Vauvat olleet ihan normikokoisia ja painoa ei itsellekään ole tullut paljoa.

Mä en ole vieläkään raskaudesta kertonut enkä vielä haluakkaan, maha alkaa vaan näkyä niin että vaikea peitellä. Kuopuksen 1v synttäreillä varmaan paljastuu kuukauden päästä mahan takia, muuten voisin salailla vielä pitempäänkin :D Kun meillä tulossa 3 vuodessa kolmas lapsi, esikoinen täyttää just vähän ennen 3v ja kuopus 1v5kk kun tämä uusin tulokas syntyy, reaktiot vähän jännittää kyllä.

saraheinä 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: Arell
Ultrassa käyty tänä aamuna ja kaikki hyvin. Siellä se pieni pötkötteli :heart:
Vastasi viikkoja 12+4 eli kolmisen päivää isompi, kuin menkoista, mutta laskettua aikaa ei tuon takia muutettu. Mulla muuten on väärä la tuolla etusivulla, eli se olisi 17.3. Sain ihania kuvia mukaan ja pojat niitä on jo kovasti katselleet, ei kuulemma saa selvää, kumpi se on ;) . Mulle tuli ultrassa ihan poikaolo, saa nyt nähdä.

Kysyin siitä rusehtavasta limasta, mitä tuli eilen mutta sanoi sen olevan normaalia. Perjantaina tehtiin lääkärissä sisätutkimus niin sanoi, että monesti sen jälkeen tulee tai yhdynnän jälkeen (no lauantaina heiluteltiin peittoja...).

Oksetuksen kannalta tänään ollut paaaaljon surkeampaa, kun muutama päivä mennyt jo paremmin. Terveysaseman vessassakin oksensin tosi rajusti ennen ultraa ja koko päivän etonut. Alkais jo loppua!

Maha näkyy ihan selvästi. Jäätävän kokoinen ollut molemmissa aiemmissakin ja niin näyttää käyvän nytkin. Monta kommenttia on jo tullut ja eipä tuo ihme, mammahousut on olleet nyt pari viikkoa käytössä. Minusta on ihanaa kun maha näkyy, en peittele yhtään. :D

Tilasin eilen sen dopplerin, sitä ootellessa sitten. Ihan semmoinen halvin malli oli, toivottavasti toimii kuitenkin. Rakenneultra onkin sitten marraskuun alussa.

Onnellinen äitee rv 12+1
 
  • Tykkää
Reactions: Arell ja Cembalo
Pahoittelut menetyksen kohdanneelle :/ harmi kun niitä vielä tässäkin vaiheessa tulee..
Päivitteleekö tota listaa muuten enää kukaan, mua ei oo sinne vieläkään lisätty.

Täälä ei kummosia uutisia ole kerrottavana, muutakun päätä särkee julmetusti ja kestää koko päivän. Oletteko muuten kokeilleet mahaa selälteen, onko mitään tuntemuksia? mulla on alavatsa ihan kova ja vasemmalle puolelle tulee semonen kohouma, mikäköhän sekin on..
Himoja on suolakurkut, salaatit, lakritsi :) ja juurikun sitä ei saa kauheesti syödä :/

Dena90 ja 14+0 tänään :)
 
Mustakin on ihana kun maha näkyy selvästi ja siis että on selvä raskausmaha, mutta tässä vaiheessa se ei oo vielä kiva kun pitäis salata tää raskaus nyt ainakin viikko vielä (huoh vielä 7 yötä ultraan, IKUISUUS, onneks kotidopplerilla pääsee kuuntelemaan sentään, että joku siellä touhottaa). Oon rakastanu mun mahoja tosi paljon, vaikka ne onkin ollu toooosi isot molemmissa raskauksissa.

Munkin tekee kyllä mieli salmiakkia ja lakritsia, mutta onneks mää oon saanu luvan niitä syödä, kun mun verenpaineet huitelee aina raskauksissa niin matalalla.
 
heippa vaan kaikille ja iloisia ultrauutisia. siellä meidän papunen heilui kun heinämies ja vauhtia oli ihan kamalasti,eli kaikki hyvin lauantain aamu vuodosta huolimatta. huoh, iso kivi tippu sydämeltä. rakenne ultra 7.11
sitä odotellessa:)
petriina ja papunen 11+3 ultran mukaan 11+5 mut laskettua aikaa ei muuteltu.
 
  • Tykkää
Reactions: Cembalo
Mulle tuli tänään ultra ajst postissa :) nt ultra 11.9 ja rakenne ultra 7.11

Tänään töissä oli aivan kamala pahoinvointi! Edes syöminen ei auttanut :( onneksi pääsin tunniksi piiloutumaan varastoon tekemään töitä ja olo helpottikin vähän kun tuli kassavuoro ja pääsi ilmastointilaitteen alle viilentymään. Nyt illalla pahoinvointi palasi taas :/

Nyt kun olen lomalta palannut töihin niin kyllä taas huomaa kuinka paljon ihmiset käyttää hajusteita! Yksikin nainen on varmaan rahoissaan kun on varaa kaataa pullollinen hajuvettä päälle kun lähtee kaupungille... voi yökötys ja yökkäily..

Mulla kanssa maha turvonnut ja pidän huoletta tiukkoja paitoja :)

Tosi ihania ultrakuulumisia monella!! Mahtavaa!! :)

Eleonoora 10+6
 
OivaAino kiva kuulla etten ole yksin pienten kanssa! :) oletko mistä päin?

Kauheeta... eilen oli neuvola ja pissassa prot. ++!!! Täytyt viedä labraan näyte...ja äsken vessassa käydessä, paperiin tuli limatulppaa. Tunnistin sen siitä kun sitä irtosi Fiian kohdalla sairaalassa...

Voiko järkyttävä stressi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen? Huomenna soitan neuvola tätille. .. toivottavasti olis kaikki hyvin...

Tyntti & pötkylä 14+3
 
Heimoi vaan kaikille, saanen liittyä joukkoon :)

Ensimmäistä murusta odotan ja laskettu aika on näillä näkymin 21.3. Perjantaina saadaan varmistus kun tiedossa on nt-ultra. Aikaisemmissa ultrissa, mitä on tehty syystä jos toisesta, mukelo on vaikuttanut muutaman päivän vanhemmalta, mutta voi olla, ettei laskettua aikaa kuitenkaan muuteta. Mutta tosiaan, maaliskuussa saa jännätä ei pelkästään synnytystä vaan sitä, kuka työkaveri pääsee minua täällä Hyvinkäällä kätilöimään :D

Ihanan paljon erilaisia ihmisiä täällä, tämä onkin minulle ihan vieras maailma. Onnea kaikille ja pahoittelut murheen kohdanneille.

Itse olen ollut nyt 5 viikkoa sairaslomalla voimakkaan pahoinvoinnin takia. Olo menee kuin vuoristorataa, välillä maistuu jopa lämmin ruoka, välillä taas kaikki mikä menee sisään tulee heti ulos. Nyt viime päivät on olleet melkein nautinnollisia kun yrjöjä on tullut korkeintaan 2 ja ruoka jopa maistuu. Ei tosiaan ole ehtinyt olemaan mitään mielihaluja kun juuri mikään ei ole maistunut.

Eli Saaju / 24 / esikoinen / la 21.3 / HYS. Ei enempää turinoita tällä kertaa :)

Terkuin Saaju & Mukelo 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittelin tuossa pari päivää sitten tänne ekaa kertaa, taisin silloin mainita että liikkeitä tuntuu ja nyt niitä tuntuu sitten jo ihan tosissaan kunnolla! Eilen kun pötköttelin sohvalla ja illalla myöhemmin sängyssä ja painelin mahaa parilla sormella sopivasta kohti niin sain tuta ihan kunnon potkuja, ihan siis napsi sormille niin että pompsahti oikein! Tuntuu tosi jännältä kun ekasta liikkeet tuntuivat niin paljon myöhemmässä vaiheessa, ja nyt viikkoja olisi kai 14+3... :D En voi olla aina välillä kuvittelematta että raskaus oisikin jo pidemmällä, vaikka silloin ultrasssa rv 12 sikiön koko vastasikin viikkoja.

Maha kasvaa myös semmoista vauhtia että olen joutunut vaihtamaan melkein kaikki housut äitiysmalleihin ja paidatkin alkaa inhottavasti nousta niin että maha välillä alta paistaa... Ja on siis jo ihan kunnon raskausmaha ettei mitään turvotusta, olen ihan normaalin kokoinen eikä tuossa mahan kohdalla kauheasti ylimääräistä ollut ennen raskautta. Nelisen kiloa on tainnut tulla nyt lisää painoa ja pitäisi kai koittaa vähän hillitä tätä syömistä, toisaalta en oikein jaksaisi ressata kun edellisestäkin paino nousi 17 kiloa ja aika äkkiä se hupeni pois...

Lueskelin ketjua taaksepäin ja aika moni tuntuu kärsineen tai huolehtivan verisistä tai rusehtavista vuodoista. Minä vuosin molemmista raskauksista nuo ensimmäiset pari kaksi- kolme kuukautta (aina silloin tällöin), joskus tuli ihan punaista verta tai semmoista veriviiruista limaa eikä siitä mitään seurannut esikoisen aikaan eikä tässäkään raskaudessa ole mitään tullut tähän asti. Lääkäri sanoi että joillakin tulee ja on ihan yleistäkin, eikä tarvitse huolissaan olla jos vuotoon ei liity kipuja eikä ole ihan kauhean runsasta... :)
 
Viimeksi muokattu:
Oon unohtanu poksua,vaikka oon käyny lukemassa melkein jokapvä. Ma poksui siis rv 12 POKSPOKSPOKS!!! :D


Tän kopsasin elokuun pinosta,itse siis olen kirjoittanut tämän..

Sitä mun piti kysyä että kun olen nyt kotihoidontuella vuoden loppuun eli 2.1. pitäs mennä töihin,mutta enpä taida mennä, vaan aloitan äippiksen 17.1.2014 (oikeesti alkas KELA:n mukaan 10.2.2014 mutta tuo 17.1.2014 vissiin se 50pvää ennen LA..eikä sitä tiiä,onko enää ees tuossa vaiheessa kasassa..) niin koska mun pitää töihin ilmottaa,siis onks se 2kk ennen vapaan alkua vai mun tapauksessa ennenkuin hoitovapaa loppuu .. En haluis töihin kertoo mitään ennen rakenneultraa, rv 20+0 on 28.10. eli marraskuulle varmaan r-ultra menee ja muutenkin, haluisin mahollisimman pitkään oottaa,kiinnosta töihin olla missään yhteydessä,hyi..


Masun kasvusta kyllä,kyllä pullottaa :) Napakin jo näyttää pullistuneen :O Laitellaanpas kuvia masuista? :)


Ällötyksiä/mielitekoja ei ole. Kaikki menee,mutta mikään ei erityisesti ole lemppari tai ällötys,no ehkä makea alkaa tökkiä tosi nopeesti eli puoli pullaa saattaa jäädä syömättä ja ehkä pyykinpesuaineiden haju inhottaa eniten.

Esikoisella alkaa jumppa tänään,1-2 vuotiaiden touhuja 45min. :) Saas nähä miten viihtyy,yleensä tyytyy istumaan hiljaa jos seurassa on vieraita ihmisiä eli varmaan nytkin näin.

Huuh,huomenna ois sit nt-ultra 10:40,jännittää silti vaikka sydänäänet kuuluu molemmilta. Ärsyttäää vaan niin prkleesti kun mies ei pääse vieläkään tyyppejä kattomaan kun tuolle typylle ei löydy lapsenlikkaa :mad: Voisinkohan mä vaan ottaa ne mukaan ja pyytää,että mies sais ultran ajan olla tytön kaa huoneessa ja painusivat sit pihalle..? :) En haluais mennä yksin!! :headwall:


Jahas nyt kai sitä pitäs ruveta evästä tytölle ettimään.



-Tipetsu ja tyypit rv 12+2-
 
Viimeksi muokattu:
(.) täällä alkaa maha oleen jo ihan melkeen kuvattavan iso, vaikka vasta viikoilla 13+1 mennään, ilmeisesti tuplat kasvattaa mahaa triplasti verrattuna esikoiseen samoilla viikoilla :D hyvä idea toi masukuvailu! Mä en vaan osaa laittaa tänne kuvia :ashamed:

Sukuti Kiitti tiedosta! Mulla rakenneultra siis 22.10, jolloin viikkoja 20, eli sen jälkeen ilmeisesti alkaa ainakin neuvolakäynnit tiheentymään. Mulla on mielessä niin paljon kysymyksiä että varmasti menis vuorokausi sulla vastata niihin :D

Matti Katikainen Kiitos! Etpä oikeastaan ois paremmin voinut kuvata tätä olotilaa! =)

Ällötyksistä ja himoista sen verran, että mä himoitsen kaikkea rasvaista.. Siis roskaruokaa! <3 ja makeaa ei tee yhtään mieli, oksennus tulee kun ajattelee fazerin sinistä. Viimeks myös näin ja poika tuli =)

Sit vielä kysymys kotidopplerista. Mä haluaisin hirveesti tilata sen, varsinkin kun jollain sivulla se oli 19,50 e mutta pelkään että alan tulee neuroottiseksi sen kanssa ja oon vaan enemmän huolissaan jos mitään en saa kuulumaan. Onko muilla dopplereita?

Laura ja tuplat 13+1
 
Hei vaan kaikille

Voisinpa minäkin ilmottautua viimein mukaan, olen taustalla käynyt jo teitä seuraamassa heinäkuun plussasta asti =)

Olen 33v äiti, ja odotan toista lasta, esikoinen on hetkisitten 2v täyttänyt tyttö.

Sajeva / 33 v / toinen / LA 20.3 / Seks NT-Ultra 10.9

Nyt on pakko lähtee töihin, palailen asiaan myöhemmin
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Nyt mä vihdoinkin uskallan ilmottautua mukaan, myös mä oon seuraillut teitä koko kesän :) Olen 20v. ja odotetaan niin hartaasti toivottua esikoista. Nt-ultrassa kävin elokuun lopulla, ja kaikki oli hyvin. Oliko teillä täällä joku suljettu ryhmä, vai vaan fb:ssä?
Eli Essi93/ 20v / esikoinen / LA 6.3 / RU 18.10
 

Yhteistyössä