**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

heippa kaikki piiiiiiiiiiiiitkästä aikaa.... en ookkaan ainakaan kuukauteen kirjoitellut tänne mitään, fb on ollut niin paljon helppokäyttöisempi kun pääasiassa puhelimella selailen. mutta nyt kun flunssailen kotona ja kaivoin muutenkin koneen esiin, niin ajattelin tulla täälläkin pyörähtämään. kaikille uusille tervetuloa !

alkuun omanapaisuutta: viikkoja nyt 13+1. kaikki oli nt-ultrassa hienosti eikä seulonnoissakaan löytynyt mitään mikä olisi nostanut riskilukuja kromosomihäiriöihin. meillä on tosi vilkas jumppari, dopplerilla oon kuunnellu. eilen potkaisi suoraan päin, melkoinen pamaus. oma vointikin on flunssaa lukuunottamatta hyvä, väsymyksestä kärsin vielä viime viikolla, mutta nyt on sekin helpottanut. nälkä on koko ajan valtava, mutta siitä huolimatta neuvolassa oli paino tippunut.

äp:n ottamisesta, me otetaan kyllä. 1. lapsi kun on tulossa niin tuntuu järkevältä. vaikka vaatteita saadaankin käytettynä isot kasat....

hankinnoista vauvalle: ennen ultraa en oikein ostellut mitään (paitsi yhden bodyn jo ennen plussaa... :D). viime sunnuntaina oltiin vähän shoppailemassa ja mukaan tarttui itselle mammahousut ja vauvalle sellainen tositositosi söpö pörröhaalari ja yks hurmaava vaatesetti, missä on body, puolipotkarit ja myssy. tää haalari on sellanen minkä jo aiemmin bongasin h&m:n vauvaosastolta. pillahdin sillon itkuun, se oli vaan niin söpö. ihanat hormonit.....

ei kait muuta tällä erää, voikaa kaikki paksusti :) koitan nyt keretä vähän useemminkin tännekin puolelle kirjottelemaan, mutta viimeistään kuukauden päästä taas ;)

maamis + pikkuihminen 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: Cembalo
Anteeksi pelkkää omaa napaa mut hatuttaa ja huolella.Mä sen sijaan pääsin yhdellä sokerirasituksella. Sen verran vituiksi meni arvot. Noh, en ollu toiseen menossakaan joten parempi näin. Mut ei silti vähennä ketutuksen määrää vaikka tiedossa oli että näin käy. Olis mulle riittänyt yhen arvon heitto... Oli siis jo edellisessä raskaudessa diabetes murheena ja nyt on arvojen perusteella tiedossa vielä hankalampi murhe. Arvasin kyllä ku on tuota ylipainoa ihan helvetisti liikaa, mut silti...

Taika 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Heips kaikille!

Nopeat omanapailut! Tänään oli neuvolalääkäri, jossa kuunneltiin sydänäänet :heart: Siellähän se jumpsutti, mutta lääkäri ei kertonut, kuinka nopea syke oli.
Suurin huolenaihe liittyi mun painoon, joka on nyt tässä alkuraskauden aikana laskenut 7 kiloa. Se on aika paljon, kun lähtöpaino oli 58 kg. Onneksi olen aika lyhyt, joten en näytä vielä mitenkään erityisen riutuneelta, ainakaan omaan silmään :D Tosin tämä hirmuinen turvotus saa olon tuntumaan pikemminkin norsulta kuin riutuneelta pulkannarulta. Onko kellään muulla laskenut paino reilusti? Mut lääkäri patisti äippäpolikäynnille painon tippumisen takia, enkä kyllä edes älynnyt kysyä, että miksi. Kai sitä painoa voidaan neuvolassakin mitata? Hämmentävää :confused:

ah! Huomenna ultra :>

audree 12+1
 
Ihania ultrakuulumisia niin monella ollut :heart:! Onnittelut siis kaikille.

Itsellä siihen pelättyyn ultraan olisi vielä 6 yötä ja toivon todella sydämeni pohjasta, että ei tule huonoja uutisia :kieh:! Niitä on muutenkin maaliskuisissa ollut ihan liikaa.


Irene ja kyytiläinen 11+4
 
Nyt joudan pidemmin kirjoittelemaan :) Joo kyllä jännitti muakin kun odotushuone täynnä isomahaisia naisia äippäpolilla ja itse et tiedä miten omassa mahassa. Kyllä niin odotan niitä kunnon liikkeitä, tuntee että toinen elää ja potkii :)
Kaikki oli siis niinkuin pitääkin, päivällä heitti LA joten ei muutettu. Mittailtiin alakautta ja vatsan päältä, vajaa 7cm ja NT 1mm eli normaali. Rakenneultraan aika 18.10, kaks pitkää kuukautta!
Ihana kun nyt ei tartte enää piilotella mahaa kun tietää että kaikki on hyvin, voi käyttää muitakin vaatteita kuin mammakaapuja :D

Mulla paino noussu pari kiloa turvotuksen takia, onkos sulla audree sitten pahoinvointia ollut? 7 kiloo on tosi paljon :eek:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Äitee kahdelle -81
heips :)

Täällä ei oo paino laskenu, mutta ei se ole kyllä noussutkaan, et esikoisen neuvolakorttia tuossa lueskelin, ja rv 22+0 oli tullu alusta 1,2kg, että toivon mukaan tässä raskaudessa nousisi yhtä hitaasti paino alkuun :)

Babytwo, hyvä että on kaikki ollu hyvin :) sanoivatko, että minne päin istukka mahdollisesti tulee? Meillä on rakenneultra samana päivänä samassa paikassa :)

Täällä on tänään tuntunu vatsalla pientä kuplintaa, mietin että voiko oikeesti olla liikkeitä, kun istukka kuitenkin edessä?

Nonna88 ja muru 13+1
 
Moikka,

Tällä voitu jo paljon paremmin. Viime viikolla pahoinvointi vähentyi, mutta nyt alkuviikosta taas vähän lisääntyi. Enää ei ole ollut niin kova nälkä koko aikaa kuten aikaisemmin. Jos se kroppakin alkais tottuun tähän raskauteen. Maha on järkyttävän kokoinen, kauaa ei enää pysty piilotteleen. Yks työkaveri on mun vaatteita katsonut vähän sillä silmällä =)

En osaa sanoa mitään vielä äitiyspakkauksesta, pitä miettiä. Mulla on kaikki lastenvaatteet vielä tallella ja niitähän on tuplasti =D Jos tuleva onkin poika niin siinä tapauksessa joutuisin uutta hankkimaan jonkun verran. Koosta 70 alkaa kaikki varmaan oleen meillä vaaleanpunaista väriltään. Varmaan riippuu millasta tavaraa sieltä sitten tulis.

Mitähän vielä... Edelleen oon tosi väsynyt, mutta pitempi pinna on (onneksi) palannut enkä enää menetä malttia sekunnissa. Nyt ollaan taas flunssassa ja pelkään että poskiontelot kiukuttelee taas.

Aina käyn lukemassa, mutta puhti ei enää riitä kirjoittamiseen.

-M-
 
Eilen oli nt ultra meillä. Hyvin oli kaikki ja viikot heittivät yhdellä päivällä eteenpäin (12+1), niin ei ruvettu laskettua päivää muuttamaan. Ja yksi asukki mahassa majailee, joka oli kyllä pieni helpotus, kun kahtakin ensin jo epäiltiin. Parempi näin :) Rakenneultra aika saatiin, ja se on 28.10. Käyntejä saattaa kyllä tulla jo aiemmin, kun minulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot heittelee.
Oloista muuten, niin täällä pahoinvointi vaan jatkuu ja jatkuu...


E ja pienimmäinen 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: Cembalo
audree Sun painon tippumisen takia seurataan polilla pienen vointia. Ja siksi siis polilla, kun siellä voidaan ultrata. Sinun painoa seurataan kyllä edelleen normaalisti neuvolassa :)

Ottasin minäkin pakkauksen, jos olis ensimmäinen tulossa tai ei olis kaikkien kolmen (plus muutaman muunkin vauvan) vaatteet tallessa. Vaatteita joutuu jossain vaiheessa varmaan ostamaan, jos tuleekin tyttö ;)

Rakenneultra on aina puolenvälin paikkeilla/sen jälkeen. Riippuu osallistuuko siihen seulontahommaan vai ei. Jos osallistuu seulontaan, on rakenneultrakin sitten niillä viikoilla milloin keskeytyksen voi vielä tehdä, jos ultrassa havaitaan rakenteissa jotain poikkeavuuksia. Jos seulontaan ei osallistu, niin sittenhän sillä rakenneultran ajankohdalla ei ole niinkään kiire.

Varmaan noitten laskettujenaikojen muutokset on niin kiinni lääkäristä. Täällä ei parin päivän muutoksia ole muutettu, mutta jo neljän päivän muutos on huomioitu.

Nonna88 Kyllähän ne liikkeet voi periaatteessa pikkuhiljaa uudelleen synnyttäjällä jo ruveta tuntumaan. Tietää jo valmiiksi miltä ne tuntuu aluksi, niin osaa jo kuulostella :)

Ensimmäisen kolmanneksen, eli viikon 12 jälkeen pitäis pikkuhiljaa pahoinvoinnin ruveta hellittämään, just luin, että on pahimmillaan viikoilla 9-11 ja istukkahormonin määrä on suurimmillaan viikot 8-12, mikä aiheuttaa sen pahoinvoinnin. Toivotaan siis, että kaikilla rupejaa hilijoksiin helepottamaan.. bd

Pahoinvointia täälläkin ja lauantaina (11+0) oksensin ekan kerran. Tänä aamuna yökin kans pöntöllä, mutta mulla nämä johtuu selkeesti siitä, että maha menee liian tyhjäksi. Se ikäänkuin kourasee ensin mahanpohjasta ja sen jälkeen alkaa yökkiminen. Siihen väliin ei enää auta syönti, mutta heti kohta auttaa.

Ja tämän jatkuvan kokoaikasen syömisen takia voisin vaikka vannoa, että ne kymmenen tiputettua kiloa tulee melko äkkiä takasin.. Että kun nyt pääsis tästä väsymyksestä ja ällötyksestä ohi, niin pakko kyllä ruveta kahtomaan, että mitä sitä suuhunsa laittaa ja jos sitä yrittäis liikkuakin enemmän. En oo oikeesti moneen viikkoon pystyny lenkilläkään käymään. Eilen vähän aikaa yritin crosstrainerilla ja tuli kyllä niin pahaolo, että ois varmaan pitäny hiljempaa "urheilla"..

Nyt molempien vanhemmat tietää. Mun äiti arvasi, niin piti sitten soittaa anopillekin, tasapuolisuuden nimissä. Ja muutenkin kun on pieni kylä sielläkin, niin kivempi, että kuulee meiltä, eikä kylältä. Ihanhan nuo hyvin ottivat molemmat, vaikka olinkin etukäteen epäilly jonkinsortin järkytystä. Eikä ne ees ollu mitenkään yllättyneitä.

Facebookkiin voisin minäkin sitten ultran jälkeen, eli viikon päästä..
 
Hui! Tännehän on tullut tosi paljon tekstiä! :) Ihanaa että meillä on täällä aktiivisia tulevia äitejä, täällä päässä kun on tämän kaksplussaan kirjoittelun kanssa laiskoteltu ihan urakalla. Mutta älkää potkiko pois, täällä vielä ollaan, vähän vaan takavasemmalla :) Tuntuu vain ettei ole kovin kauheasti raportoitavaa kun olo on parempi ja seesteinen keskiraskaus on alkanut.

Kaikille hyviä ultra- ja neuvolakuulumisia saaneille oikein paljon onnea! :flower: Mikä sen ihanampaa :heart:

Tsemppiä raskausdiabetesdiagnoosin saaneille! Itsellä oli myös pelko persiissä että saan diagnoosin, sillä kaikki mahdolliset rasitteet löytyy. Kävin rasituksessa eilen mutta luojalle kiitos en vielä kärähtänyt. Arvot olivat loistavat, mutta ikävä kyllä se ei vielä tarkoita etteivätkö ne voisi muuttua kymmenessä viikossa. Pitäisikin tehdä puhtaasta rasituksesta huolimatta ryhtiliikettä ruokailun suhteen ja lisätä proteiinin ja kasvisten osuutta lautasella, sehän on ainoastaan vauvan etu.

(.) Meillä oli tänään toinen neuvola, lääkärineuvola tällä kertaa. Kaikki oli niin hyvin kuin vain voi olla. Pikapissa oli puhdas, hemoglobiini oli noussut vähän (128), labran veri- ja pissakokeet olivat puhtaat, eilinen sokerirasitus oli ok ja kaikki arvot todella hyvät. Kohdunsuu oli napakka, kiinni ja pituus 3 cm, ultrassa vauva nukkui aluksi mutta heräsi kevyeen tönimiseen, pyyhki kasvojaan käsillään, nieleskeli vähän lapsivettä ja alkoi sitten vilkutella meille :heart: Laskettu aika tarkentui viimein ja on nyt 24.2.2014. Pomppasin siis omista laskuista 6 päivää eteenpäin :)

Tämän kummempia jaarittelematta ihanaa hieman syksyisen tuntuisen keskiviikon jatkoa ja helppoja tulevia raskausviikkoja meille kaikille!

Terkuin Mayinka & Nyytti 14+2

Muoks. Tässä Nyytti rv 12+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei,

Pikaiset ultrakuulumiset (olikin tänään, olin ilmoittanut listalle väärin). Kaikki hyvin, sydän sykki ja koko vastasi viikkoja (9+4). Olen onnesta soikeana, jännitin suunnattomasti ultraa ja sitä onko kaikki kunnossa. No eihän se jännitys tähän lopu, mutta jos hiukan vois huokaista :)

Nyt tuli ihan vain ihteä, mutta pitää jatkaa töitä. Paremmalla aikaa lisää.

SanniRuu 9+5
 
  • Tykkää
Reactions: niiinuli
audree, mulla rajun pahoinvoinnin takia on myöskin tippunut lähes 7 kiloa paino.. mutta toki olin jo ennen raskaaksi tuloa ylipainoinen, niin neuvolantäti ei ollut huolissaan. sulla kun tuo paino on muutenkin jo alhainen, niin siksi haluat sitä tarkkailla.

N ja Mini 13+1
 
Nonna88, etuseinämässä ja osittain sivulla? Ei kuitenkaan kohdunsuun edessä :) Näin oli muistaakseni edellisessäkin raskaudessa.
Sepäs sattui, tulee sitten tuplana ultra-päivityksiä meidän suunnalta sinä päivänä :)
 
Heipä hei!

Ihania ultrauutisia monella, onnittelut! :flower:

Täällä oli viikonloppu aika leppoista pahoinvoinnin suhteen, ajattelin jo, että tämähän taitaa hellittää. Tänään paluu todellisuuteen heti aamusta. Todella huono olo ja oksentelua on riittänyt.

Lisäksi epäilen, että mulla ois pissatulehduskin. Mulle tulee tulehdus tosi herkästi, kesäkuussa oli edellinen. Mulla ois perjantaina se nlalääkäri mutta varmaan huomenna pitää soitella nlaan että saa varmuuden ja lääkekuurin jos siellä tulehdus on. Karpalomehua ostin, se yleensä auttaa jonkin verran, jos oireet ei ole pahaksi päässeet. Onko muilla tuota riesaa ollut raskausaikana tai muuten?

Eipä tässä kummempia, jos lähtisi lueskelemaan uusinta Kaksplussaa. :)

Äitee rv 11+2
 
Äitee kahdelle: mulla on kroonisena pissatulehdus eli tulee tosi herkästi. Kun tulee oireita niin karpalomehun olen minäkin todennut hyväksi. Ja kannattaa jättää sokeri ja vaalea vehnä vähemmälle, ne kuulemma ärsyttävät entisestään.

Mulle iski tänään kauhea himo fantaan!! En ole koskaan siitä tykännyt kun äitini osti aina sitä kun olin oksennustaudissa.

Huomenna eka neuvola!

Eleonoora huomenna poksun 11 :)
 
Onnea kaikille hyvistä uutisista:)

Neuvolassa kävin ja kaikki ok, sydänääniä ei kuunnellut, koska laitteet on mitä on ja meinas, että ei saa kuuluviin, niin jätettiin ens kertaan. Sokerirasitustestiin on varattu aika ja todennäköisesti narahdan. Viime talvena narahdin myös, mutta kotimittauksien mukaan arvot pysy hyvin rajoissa, kun muistin syödä tarpeeksi tihesti.
Mitään hankintoja ei olla tehty, kun periaatteessa kaikkea on, katsotaan sitten myöhemmin.
Np-ultra on vasta syyskuun loppupuolella..pitää vaan jaksaa odottaa.

Onko teillä ollut stressiä?? Itsellä meni yöunet kun aloin vatvomaan ja miettimään työasioita..ja pinna kiristy:mad: Miehen kanssa sitten piti jappasta ja veivat asioita pari päivää suuntaan ja toiseen, että kaikki loksahti minun mielestä paikoilleen ja rauhoitti minun olotilan, että hyvä mieli on taas:)

OivaAino 9+1
 
Heipä hei! En ole pitkiin aikoihin kirjoitellut tänne että mitä tänne meille kuuluu. Kävin eilen niskapoimu ultrassa ja siellä se pikkuinen yksiössään asuu. Kaikki oli ok, sikiöseulontatutkimus oli normaali, turvotusta oli 1.2mm, edellisessä raskaudessa oli 0.9mm. Voini on ollut mitä on, pahoinvointi on kylässä jatkuvasti, vaikka yritän syödä pieni aterioita kahden-kahden ja puolin tunnin välein. Nytkin olo on tosi kurja. Varasin ajan hammashoitolaankin kun odottavan äidin on siellä käytävä, se on 16.9. Neuvola on 25.9. ja rakenne ultra on 28.10. En vielä oikein osaa vielä nauttia tästä raskaudesta, kun keväällä oli keskenmeno, kaksoset oli kai tulossa, hedelmöityshoitotoja siis meillä. Kevään raskaus oli mennyt jo tosi aikaisin kesken. Pelottaa että miten tämä raskaus menee, loppuun asti vai meneekö kesken. Mutta olen kuitenkin hyvillä mielin kun olen ensimmäisen kolmanneksen päässyt ohitse, vielä olisi kaksi siis jäljellä. Toivotaan että nauttisin jossain vaiheessa tästä raskaudesta. Täytyy yrittää tässä samalla opiskella, tuo hieman vaihtelua arkeen ettei tarvi olla kotona. Esikois tyttö on hoidossa perhepäivähoitajalla. Tälläistä tänne kuuluu.
 
wuhuuu tänään kuulu kotidopplerilla niin selvästi ja vahvasti pienen sydänäänet <3 <3 sehän nyt ei tietenkään takaa vielä mitään muuta kun että tällä hetkellä siellä elossa ollaan, toivottavasti kaikki muukin on hyvin. Oli silti niin helpotus kuulla kotonakin sydänäänet vaikka ne viikko sitten kyllä jotenkuten kuulu neuvolassakin. On vaan niin vaikee uskoo, että itellä vois mennä kolme raskautta hyvin loppuun asti kun niin moni muu joutuu kokemaan menetyksen ja kun mun kilppari arvotkin huitelee tällä hetkellä liikatoiminnan puolella ja km riski ollu aika iso (nyt se niitten puolesta onneks alkaa laskeen samalle tasolle kun muillakin vastaavilla viikoilla olevilla).

Mulla sokerirasitus vasta puolen välin paikkeilla, mutta kova pelko että arvot heittää. Suvussa meillä II tyypin diabetestä jonkun verran ja mulla painoo liikaa, indeksin mukaan normirajoissa vielä, mutta kyllä sitä makkaraa silti löyty mahasta.

Mun pikkusisko on raskaana myös nyt, tosin jo yli puolenvälin, hassua kun edellis kerrallakin kun olin raskaana niin sisko oli myös samaan aikaan. Oon ollu vaan kerran raskaana "yksin" esikoista odottaessa. Kovasti tekis jo mieli kertoo kaikille vauvasta, mutta pakko vaan yrittää vielä 1,5 viikkoo pitää tää juttu omana tietona (sisko tietää ja paras ystävä). Toisaalta pelottaakin kertoo joillekin, koska tää tulee olemaan aika ylläri monelle. Kaikki on ajatellu, että kun meillä on jo kaks lasta niin meille ei enää lisää tuu, joten kukaan ei sitä odota yhtään.
 
Ihanan paljon hyviä uutisia!! =) <3
Mulla kanssa omanapaisesti äkkiä sepostettuna hyviä uutisia tän päivän nt ultrassa, jossa yllätykseksi löytyikin KAKSI 6cm pituista sikiötä, eri munaiset, molemmat rakenteeltaan toistaiseksi terveitä ja huitominen kävi! <3 Mä oon niin onnellinen, vaikka vähän jänskättää tulevaisuus ja mahan kasvu, ennenaikaiset supparit ja keskoisuus...
Rakenneultra 22.10, jossa toivottavasti saadaan sukupuolet selville!

Laura ja tuplat 12+2
 
Onnittelut tuplista Lauramom!! Meitä tuplien odottajia on siis kaksi maaliskuulle :) Ja mua jännittää ja pelottaa ihan samat asiat kuin sua,mutta hyvin me selvitään,eiks jeh? :)

Onnea myös muille hyvistä ultrakuulumisista!!


En oo pitkilleen kirjotellu kun ei oo oikeen mitään uutta tapahtunu. Ällötys häipyny,arat nännit ainut oire. Väsyttää ja flunssa päällä..Ensi viikon to on sit nt-ultra ja mua harmittaa se kun taidan joutua menemään yksin kun ei oo esikolle muuta hoitajaa kuin mies,mummot ja ukit töissä. Äitipolin kutsussa luki oikeen että ei saisi olla lapset mukana :headwall: mutta entä jos lapsi on isin kanssa...? Kyllä mä haluisin että mies pääsis mukaan näkemään tyypit nyt vasta ekaa kertaa,neuvolaankaan ei päässy mukaan.. Doppler on kyllä ollu ahkerassa käytössä juurikin siksi kun ällötystä ei enää ole..


Äippäpakkausesta ootte puhunu. Juu,kyllä otetaan yksi pakkaus ja kaksi rahaa. Kun esikoisen pakkaus tallessa ja melkein kaikki vaatteet jäi käyttämättä ja musta on ihan kiva että voin pukea vauvat erilaisiin vaatteisiin vaikka kuinka olisivat kaksosia,musta on jotenki creepya on kaksi samannäköistä ihmistä,vaatteita myöten..Enkä nyt halua loukata muita tällä mielipiteellä!
Toki pitää varmasti hankkia 44-50cm vaatteita pienille,mutta on ne keskosten vaatteet kyllä kalliita! :O


Eipä kai tänne tämän ihmeempiä.


Voikaahan hyvin ja paksusti mammat! :)




-Tipetsu ja tyypit rv 11+3-
 
Tipetsu, meillä oli ainakin poika mukana ultrassa, isäsä katsoi siellä huoneessa pojan perään kun ultrattiin, niin pääsi siten mukaan :D Tosin oli kätilö hieman tyly tämän seurauksena, mutta eipä tuo sanonukaan siihen kyl mitään :D Ilmoitti vaan lopuksi, et seuraavassa ultrassa ei lapsi voi olla mukana :)

Nonna88 ja muru 13+3
 
Juu ei sais olla mukana ei. Mutta sitten jos toinen on vasta vaikka alle vuoden ja oot kotona sen kanssa eikä ole välttämättä arkipäivänä hoitajaa sille jos isäkin kiinni töissään niin mitäs teet? Mulla oli ekassa neuvolassa tyttö mukana ja kyllä aika pitkillä katto, varsinkin kun oli väsynyt ja kiukkunen. Mutta itelle sillä ekalla käynnillä ei niin ees merkitystä ookkaa, perus hempat ja verenpaineet otetaan ja ne samat lappuset mitkä jo ekasta sain ja muistan ulkoa ym ym.. Sitte ku päästään sydänääniin ja pidemmälle niin mielenkiintokin neuvolakäyntejä kohti vastaa <3
 

Yhteistyössä