**Maaliskuun murut 2014** tammikuussa <3

Heippa vaan kaikille! Olen tainnut kirjoitella viimeksi joskus kuukausia sitten mutta nyt eksyin tänne lueskelemaan tätä ketjua ja ajattelin itsekin jotain hihkaista... :)

Minulla päiviä kasassa nyt 33+4 ja olo alkaa olla jo semmoinen että saisi kohta riittää jo tämä raskaana olo. En toki toivo että vielä syntyy mutta jos tätä aikaa saisi jotenkin kulumaan vähän nopsemmin... :D Tulossa minulla siis toinen lapsi ja tämä odotus on ollut kyllä huimasti paljon vaikeampaa kuin ensimmäisen kohdalla. Joskus rv +20 alkoi olla vaikka minkälaista kolotusta ja juilimista, lenkkeilystä tuli hankalaa ja sitä kovottelua eli kivuttomia supistuksia alkoi tulla ihan jatkuvalla syötöllä. Rv 28 kävin äitipolilla lääkärillä kontrollissa ja sieltä laittoivat lepäilemään osastolle, ensin KAKSiin ja sitten pariksi päiväksi OYSiin. Kohdunkaula oli lyhentynyt johonkin pariin senttiin ja sormelle auki, vauvan pää niin alhaalla että kuulemma tuntui tosi hyvin kun sitä tuolta alhaalta kokeili ja sitten saatiin vielä positiivisia tuloksia jostain (actim partus?) testistä jolla mitataan synnytystä enteileviä hormoneja. Ei vauva kuitenkaan syntynyt ja pääsin kotiin lepäilemään. Pari viikkoa sitten kävin uudelleen tarkistuksessa ja kun tilanne oli pysynyt ihan ennallaan olen nyt uskaltanut touhuillakin vähän enempi tässä kotosalla. Kivuttomia supistuksia tulee kyllä oli sitten levossa tai ylhäällä pitkin päivää useampia kymmeniä ja joskus joku kivuliaskin. Välillä jomottaa kuin olisi menkat menossa. Joinakin öinä heräilen siihen kun supistaa ihan napakasti jomotuksen kera mutta en ole jaksanut enää näistä ihmeemmin panikoida. Ilmeisesti se vauveli siellä pysyy vaikka tämä tämmöistä onkin. Ja jospa se synnytys olisi sitten nopeampi ja helpompi kun nyt joutuu kärvistelemään... :)

Kukaan tästä ketjusta ei vissiin vielä ole synnyttänyt? Onko täällä muita joilla paikat alkaneet jo "kypsyä"? Minä pääsen seuraavaan tarkistukseen ensi viikolla, saas nähdä onko siellä nyt tällä kertaa tapahtunut mitään. :)
 
^ Mulla lyheni kaula vähän jo rv 15 kun rehkin liikaa ja supistukset sai aikaan sitten lyhenemää. Kaula on mennyt takaisin kiinni mutta aukeaa painettaessa. Kohdunsuu oli rv 30 pehmeä mutta vielä kiinni, ensimmäinen raskaus kyseessä. Jospa ei tarvitsisi ihan tolkuttoman kauaa kärvistellä avautumiskivuissa kun ei ihan nollasta tarvi lähteä :)

Mayinka & jätkänpätkä 34+4
 
Viikko itsellänikin toinen lapsi ja tosiaan vaikeampi raskaus. Juurikin nuo lonkat, supistelut ja alavatsajomotukset piinaa, itsellä paikat pysyneet kuitenkin kiinni mutta vauva aivan alhaalla koko ajan lähtökuopissaan. Elän siinä toivossa että koska vauva alhaalla niin se saattaisi edesauttaa paikkojen kypsymistä ja pääsis tositoimiin aiemmin jo, olo kun on lievästi sanottuna tukala!
 
Owl
33rv *POKSPOKSPOKS!*
Ihan on kyllä jo tunne, että pian on synnytys...jotenkin en usko, että sinne 40rv saati yli tarttis odottaa...

Tänään tuli ensimmäisen kerran sellainen tietynlainen vaistomainen olo, että sairaalakassia tarvitsee alkaa pikkuhiljaa pakkaamaan...
 
Viimeksi muokattu:
Mayinka Joo siis ihan hyvä kun kerrot, oisin ihan hukassa muuten ja väärässä uskossa, koska eläisin vaan sen mukaan ettei radia ole ja söisin mitä sattuu :LOL: Mulla arvot ihan samaa aina, kun mitä sulla et alle vitosta ennen ruokaa ja sit pomppii siin kutosen alla ruuan jälkeen. Jotenkin vaan kaikki osuu yks yhteen siihen raskaus diabetekseen kun paino noussu runsaasti, sf-mitta yläkäyrällä + vähän yli jne. Mut näillä mennään, maanantaina taas neuvolassa nähdään paljon mitat kasvanut. Pakko pyytää, et ottaa sen hempan kans ku oon niiiiin väsynyt ihan jatkuvasti ja tuntuu et mikään ei auta.

Imetysliiveistä pitikin kysyä, onks ne pakolliset? Tai edes välttämättömät? Yks kaveri sanoi, et sairaalassa kattovat tosi kieroon jos sul ei oo sellasii. Mä en ees tiiä mistä sellaset hommaisin. Enkä tiiä minkä kokosetkaan ostaisin, tähän mennessä ei oo tissit kasvanu yhtään mikä on aika omistuista ku muil tuntuu et kuppikoko voinu kahel kirjaimellaki kasvaa näihin viikkoihin mennessä. Tuntuu et aika käy vähiin ja kaikkee hommattavaa viel ois! No jos koittais ens viikolla edistyy näis asioissa taas enemmän.=)

Hyvät viikonloput kaikille:) /32+6 <3
 
Hyvin aikaiset huomenet täältä!

On kyllä ollut taas sellainen olo, että jos joku viisas nyt tuumaisi, että raskaus ei ole sairaus, tirpaisisin nokkaan... Erehdyin käymään eilen piiiitkällä kävelylenkillä, eli n kilsan päässä kirjastossa, lähikaupassa ja postissa. Paluumatkalla tuntui että lantio hajoaa murusiksi ja selkäranka lähtee irti. Vauhti oli aika etanamainen. No, sitten kun vielä päivän ison mahan kanssa touhuaa normaalit esikoisen kanssa, niin illalla miehen tultua kotiin sammuin heti. Hyvä että pääsin väsymykseltä ja lantion kipeydestä johtuen portaat ylös yläkertaan nukkumaan. Nukuin seiskasta kolmeen, ja oli pakko nousta aamupalalle jo. Häpyliitos tuntuu vieläkin siltä, että luunpäät hankautuu toisiinsa, eli sattuu, muutenkin olo on aika kurja... Kyllähän tää olo ja miten sattuu nukkuminen pistää miettimään, että joo, hyvällä tuurillahan tätä kestää vaikka huhtikuun puoliväliin! Minä vielä, joka normisti voin vetää kymmenen kilsan lenkkejäkin koiran kanssa metsässä..

Neuvolassa käytiin to, ja kaikki oli kunnossa. Siinä mielessä ei ole eroa esikoisen raskausaikaan, paitsi että verenpaineet ovat nyt kuosissa. Viimeksi paukuttelin raskauden puolivälistä alkaen 150/90-lukemia ja verenpainemittari oli seuralaisena, liikuntakielto päällä. Nyt tätä ongelmaa ei ole, muuten on ihan sama homma. Painoa on tullut alusta n. 13 kg. Sf-mitta pomppasi alakäyrältä yläkäyrälle ollen 28 cm. Terkkari arvioi vauvan siroksi, ja viistossa olevaksi. Myös esikoisesta sanoi aina, että tuntuu sirolta, ja sirona syntyikin 38+5 oli painoa vain 2800 g. Samanlaista pullaa tässä vissiin samoissa oireissa leivon nytkin. No, supistelut ovat vähäisempiä nyt, kun olen pystynyt ja tiennyt että on parempi ottaa rennosti eikä ole ollut ihan pakottavaa tarvetta esim. töiden puolesta revitellä äärirajoilla.

Imetysliivit ei oo pakolliset, mimatsuu. Helpottaahan ne, jos on isot rinnat, mutta moni pienirintainen ystäväni on pärjännyt ilmankin. Eikä ne sairaalassa kenenkään liivejä kyttää. Itsekin jouduin järkyttävän paisumisen takia olemaan kokonaan ilman liivejä sairaalassa, ja sitä jopa suositeltiin, koska muuten olisi voinut mennä tulehduksen puolelle jos joku sauma olisi painanut. Nyt en ole pariin vuoteen käyttänytkään mitään muuta kuin imetysliivejä, kun nää on niin mukavat ja joustavat. Palaan sitten normiliiveihin kun raskaus ja imetys on ohitse. Kaaritukia ei ole ikävä!

Nynaeve ja Nuppi 30+1
 
Juu ei imetysliivit pienirintaisille välttämätön ole, mutta suosittelen ainakin itse vaikkei pienet olekaan :D Helpompi saada rinta esille, normilivi ei ole painamassa sivulle vedettynä ja jos ei mitään liivejä käytä niin saa olla paidan vaihdossa melko usein ;) Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, monikaan ei imetysliivejä edes käytä :) Itse en pärjäisi ilman <3
 
Eilen poksahti 31 ja neuvolassa tuli käytyä :)

Tässäpä yhteenvetoa:

Paino +560g/vk :kieh: eli yhtensä noin 8,5-9 kg tullut. Sais kyllä alkaa nuo viikkoluvut pienenemään...
Pissa puhdas
RR 110/72
Hb 130. Edellinen 137 ja lähtöarvo 153. Saatan aloittaa raudan syönnin ettei enempää ainakaan laskisi.
Vauvan sykkeet 130 luokaa, kunnes hermostui kuunteluun ja nousivat päälle 140. Typykkä ei ole järin innoissaan nuista sydänäänien kuunteluista :p
Sf-mitta 26,5, edellinen lukema 24. Mahdollisesti siis melko pienikokoisena saattaa syntyä jos kasvu jatkuu samanlaisena.

Kaikki siis kutakuinkin kunnossa :) Ensi tiistaille kuitenkin varattiin ylimääräinen lääkäriaika supistusten takia. Onhan mulla tullu jo pitkään kovottelusupistuksia, mutta nyt tän viikon aikana suppareiden luonne on muuttunut. Välillä ovat ihan kipeitä ja yhtenä iltana tuli noin puolentoista tunnin ajan hieman kipeiltä tuntuvia supistuksia 7-11 min välein. Eli tarkastetaan nyt sitten kohdunsuun tilanne.

Hankinnat alkaa olla meillä hyvällä mallilla. Eilen saatiin turvakaukalo, eli nyt alkaa olla kaikki, mitä heti synnytyksen jälkeen tarvitaan. Lakanoita ja jotain pientä pitää vielä ostaa. Myös sitteri ja puuhamatto + muita "viihdykkeitä" puuttuu, mutta niillä nyt ei ole niiiiin kiire vielä.

Imetysliivejä olen hankkinut kolmet, josta tosin yhdet ei varmaan tule mahtumaan missään vaiheessa. Tänään ostin Prismasta yhdet, joissa on hieman kasvunvaraa, mutta voi olla, että alkuun tarvitsen vielä isommat. Pitää varmaan laittaa sitten mies ostamaan jos ei ole yksiäkään, jotka mahtuu päälle :LOL: Normaalisti käytän kokoa 65-70D tai 70C riippuen vähän mallista, mutta nyt nuo imetysliivit, jotka ostin on kokoa 75E.. Voipi olla, että vielä yhtä tai kahta kuppikokoa isommat pitäisi varata. Liiviosallisia toppeja pitäisi myös käydä sovittamassa, sillä ne vois olla kätevät avarakaulausten kietaisumekkojen tms. kanssa :) Liivien lisäksi mulla ei sitten olekaan kuin yksi imetyspaita hankittuna.

Ihan älytöntä tuo jokapäiväinen liikkeiden laskeminen! Toki jos on vähäliikkeinen vauva tai äiti ei jostain syystä helposti tunne liikkeitä, mutta että kaikkien on nuin tarkkaan seurattava.

Voi miten minä oonkaan kateellinen teille, jotka saatte nukuttua hyvin! Joku muukin valitteli lonkkiaan ja mulla on ihan sama ongelma. Viime yönäkin käännyin varmasti ainakin tunnin välein kyljeltä toiselle, kun paikat kipeytyy. Ja kääntyminen ei enää onnistu unissaan vaan aina täytyy herätä sitä varten. Uni ei meinaa myöskään tulla ja nälkä yllättää varmasti jossain vaiheessa. Onneksi minulla on mahdollisuus nukkua sitten pitkälle päivään jos nukuttaa :)

Mahassa heitetään taas kuperkeikkaa oikein urakalla.. :)

Saaju ja Enni 31+1
 
voi se kuppikoko olla muuttunut, omat liivit kun jonkin verran venyy käytössä. mulla tavalliset liivit alkoi kiristää, eivätkä istuneet esim paitaa riisuttaessa oli sellaista rakoa. Isompi ympärysmitta on nyt. Ihanat imetysliivit prismasta 17e. Kaarituettomat toki :) Imetysliivejä olen pitänyt kun alkoivat omat liivit tuntua pieniltä. Ihan perus topatut ja sellaiset ohkaisemmat. Jossain luki että 3-4 imetysliivit on hyvä "omistaa". Vielä saatan tarvita sellaisia pehmeitä yöliivejä, mutta ne saa kun tarve vaatii.

Kohta 1kk laskettuun aikaan :D joka on 26.2
 
Ostettuna on kanssa yhdet imetysliivit, mut todellakaan en oo varma että mahtuuko missään imetyksen vaiheessa, vaikka 75 E, mut ovat jo sopivat nyt. Normaalisti C-kuppi on käytössä.

Tänään taas hormooni hirviä päivä. Kaikki tunteet tuntuu 2 x suuremmalta, varsinkin ärsytys ja muutenkin pettymys, mut huomenna taas varmasti tasaisempi päivä :/
 
Te ootte kirjotelleet ahkerasti ja mä oon ollut taas laiska...

Väsymystä taas. Yöllä nukkumisvaikeuksia ja päivällä nukahtaa väkisin. Kun saan tytöt hoiton, on pakko käydä lepään. Oon edelleen sairaslomalla, saan 2vkon pätkissä. Joskus on ihan kamalia päiviä; jo aamusta huono olo mahassa (liittyiskö vauvan asentoon) ja joka paikkaa sattuu ja kolottaa ja myös kamalia öitä; liitoskipuja, herää parin tunnin välein ilman syytä tai pissalle 1-2 krt yössä. Sitten on hyviäkin päiviä, jolloin innostuu jotain tekeen (ja jolloin tuntuu että oon turhaan sairaslomalla) ja joka kostautuu yleensä seuraavana päivänä. Yleensä mun oravanpyörä menee niin, että hyvänä päivänä touhuilee, käy kävelyllä yms. ja selkä ja pakarat voi hyvin. Seuraavana se kostautuu kipuina, joutuu hidastaan menoa, supistelut alkaa kun rasittanut itseensä ja selkä/pakarat oireilee kun ei mitään tee. Jne. loputtomiin... =) Mutta pääsääntöisesti, jos pystyn oleen itseni kanssa kotona sairaslomalla jotenkuten niin miten mä muka töissä kävisin? Tai olisin pari päivää ja joutuisin takas saikulle.

Lasten päivähoito menee meillä niin, että olisivat kesään asti hoidossa ja jäisivät sit kotiin mun kanssa. Saan palkkaa 3 kk äitiyslomalla, niin pystyisin maksaan hoidon siltä ajalta. Mut sekin riippuu nyt vielä siitä, miten uuden tulokkaan kanssa alkaa sujuun. Lähinnä se kolmen kanssa lähteminen aamulla, jos mies joutuu aloittaan työt aikaseen. Jos joudun sektioon niin enhän mä voi sitä kantokoppaa nostella autoon, enkä lapsiakaan (meidän autossa korkeat penkit, niin tytöt ei aina pääse sinne ite) kun maha auki. Eli ihan käytännössä näkee miten jatkossa. Tytöt täyttää kk päästä 3v niin suunnittelin (saas nähdä taas millasta on lähteä niitten kanssa mihinkään kun uhmaikä päällä) et käytäis sit seurakunnan perhekerhoissa yhdessä tai laitan johonkin kerhoon parina päivänä viikossa että saavat aktiviteettia. Kesällä just kaikki menee kesäsulkuihin mut syksyllä sitten taas.

Mietin just miten kiva on saada vauva keväällä kun sitä pukemisrumbaa ei kestä kauheen kauaa ja sit tulee kesä ja KAIKKI on niin paljon helpompaa kun ei tarvi pukea. Johtuisko nää ajatukset nyt näistä pakkaslukemista (meillä Pirkanmaalla oli tänä aamuna -25 C pakkasta) ja tosta hirveestä pukemistouhusta. Viime talvena tytöt puki ukkovaattet ITSE ja nyt on tullu taantuma eikä onnistu. Nyt vaan peilataan ja pelleillään. Kauhulla odotan mitä temppuja ne keksii kun pitäis alkaa vauvaa imettää...

Nyt viikonloppuna vaihdettiin 4 makuuhuoneen kalusto uusiksi, kaikki huoneet vaihto paikkaansa ( makuuhuoneet, työhuone ja vierashuone). Tähän asti meidän sänky ollu tyttöjen huoneessa, mut nyt joutuu opetteleen nukkuun huoneesaan ilman vanhempia. Meidän sänky siirtyi omaan makkariin vielä vähän kauemmaksi, jos ei vauvan itku sitte niin häiritsist tyttöjen unta. Nyt saadaan jännittää miten pienin (se minuutin nuorempi sisko) osaa hiippailla öisin mun viereen. Kumpanakin yönä on löytänyt mun viereen. Millähän senkin kitkis pois. Jos palautan omaan sänkyyn, alkaa itkeen tosi lohduttomasti ja herättää siskon... Mietitään toimintatapoja.

Neuvolasta sanoivat että näillä viikoilla niitä supisteluja alkaa tuleen (siis harjoitussuppareita) ja se on ihan normaalia.Mut mulla alko tuleen nyt vähän jo niitä kivuliaitakin. Mutta toistaseksi ei ole muuttanut alakerran olosuhteita ja kiinni ollaan vielä.

-Mira- ja 30+5
 
Täällä poksuu rv 32 POKSPOKS!!


Mutta voi jumaliste,etä mua ottaa aivoon koko homma!! :mad: MÄ EN PYSTY NUKKUMAAN YÖLLÄ!!! On niinkus maku menny koko raskaudesta,koko ajan v*tuttaa ja väsyttää,esikoinen vänisee jotain eikä pinna kestä kuunnella sitä..
Mä olen nyt viikon putkeen kärsiny tästä paskasta. En mä kipujen tms. takia valvo,vaan kun en vaan saa nukutuksi. Vessaan herään 2-3 kertaa yössä ja sen jälkeen vaikee enää nukahtaa. Siinäpä sit pyörin sängyssä siihen asti kun taas pitää nousta vessaan. Ihan oikeesti,voisin vaikka itkee. Kyllähän sitä päivällä saa nukkua tytön kanssa,mutta kun se tuntuu olevan yöstä pois.. Tosin samapa tuo näkyy oleva nukunko päivällä vai en,valvon yöllä joka tapauksessa :(
Kyllä kauhulla ja pelolla ootan sitä että tähän nyt vielä kaksi vauvaa hoidettavaksi tulee,joiden kanssa valvotaan yöt,voi herrajumala!!! Mihinkähän tässä vielä joutuu,lataamoon varmaan jossain kohtaa..
Mitä mä voin tehdä? Neuvolassahan ne lässyttää että tämä kuuluu tähän raskauteen.. Melatoniinia purkista ei suositella raskaana oleville,ylläri! :headwall:

Hohhoijaa..nyt ei paljo nappaa!



-Tipetsu ja tuplakupla rv 32-
 
Tipetsu samaa ongelmaa täälläkin, uni tulee joskus 12 jälkeen ja herään eka 2 vessaan, sit 4, ja sit ei nukutakkaa, nuokun tai nousen teen keittoon sitten kun lonkkiin pakottaa ja selkä poksahtelee. Karmeen vähältähän se tuntuu mutta varsinkin siinä vaiheessa kun vauva syntyy niin ainakin mulle tuli viime kerralla joku hormonipiikki mikälie, minkä voimin jaksoin uskomattoman vähillä unilla. Toki kaksoset hieman eri, mun täti sai aikoinaan kaksoset ja sanoi ettei muista ekasta puolesta vuodesta mitään. Jos lohduttaa niin se vaihe menee ohi ja aika on tainnut sielläkin kullata muistot. Vanhemmiten niistä on vaan toisilleen ollut seuraa :)

Kelasta on kyllä taas pakko raivota kun oikoovat päätöksiä miten sattuu! Nyt sitten soitin ja pyysin takaisin oikaisua vanhempain/äitiysrahaan niin mulle ei sitten tule mitään tukia ennen maaliskuun ekaa äitiysraha-erää. Onpa kiva, tässä on puoltoista kuukautta kärvisteltävänä :( Meidän perhe olis niin onnellinen kun vaan ei olisi rahahuolia, ne sotkee ja kiristää tunnelman..
 
Yhdyn Tipetsuun ja Babytwohon. :headwall: Viime yönä suihkutin jalat täyteen sitä magnesiumia, kun oli niin levoton meininki. Sitten alkoi jalkoja kutittamaan se suihke. No pesin sen pois. Ei tullut unta. Menin olohuoneeseen lukemaan kirjaa, takas sänkyyn joskus kahden ja puol kolmen välillä. No ei vieläkään tullut unta. Kuitenkin jossain vaiheessa oon sammunut, herätyskello herätti 6:20. :headwall:

Niin että tee tässä nyt sitten kiivaaseen tahtiin tulosta kaksi viimeistä työviikkoa, ja samalla kaikki yliopistojutut päälle! Kiitos ja nam... : /

Ite en kyllä edes kuvittelis pärjääväni ilman imetysliivejä ja -paitoja. En oikein tajua miksi repisin tavalliset rintsikat ja paidat pilalle, eihän siinä ainakaan mitään säästöä tule kun niiden tilalle pitää sitten imetyksen loputtua ostaa uudet? Kyllähän ne nyt väkisinkin venyy kun niitä venytetään (ei, en puhu tisseistä tällä kertaa :D). Paitsi ihan imetykseen tarkoitettujen vaatteiden ulkonäöstä en yhtään tykkää, vaan olen käyttänyt kietaisumallisia ja nappilistallisia paitoja ja mekkoja imetyksen aikaan. Niitä voi sitten käyttää myöhemmin, niin ei taaskaan mene rahat hukkaan. Mutta siis, en usko että ketään sairaalassa kiinnostaa onko jollain äidillä imetysliivit vai ei. Ainakin pari tämmöstä aion ottaa ite mukaan sairaalaan, kun tiedän että tissit tarvitsevat jotain tukea maidon noustessa: Product Detail | H&M FI Noista topeista oon tykänny molemmissa edellisissä imetyksissä tosi paljon, suosittelen.

Mulla on kyllä ihan käsittämättömän mehevä sokerihimo ollut jo pitkään, ja pahenee vain loppua kohden. Kärsittekö muut tällaisesta? Toki tuo varmaan pitkälti liittyy valvomiseenkin. Tein lauantaina jonku 3 kiloa omena-kaurahyvettä ja nyt olen vetänyt sitä kaksi iltaa navan täyteen. :D Ei ehkä helpota nukahtamista tuokaan. :snotty: :ashamed:

Mulla ei ole missään raskaudessa kukaan puhunut mitään liikeseurannasta. Neuvolassa kysyvät että tunnenko, ja that's it. Kuulostaa oudolta että jossain tehdään liikelaskentaa ihan muuten vaan? :O

Ite olen kantanut trikoisessa liinassa vauvaa noin 1kk ikäisestä asti. Sitä ihan vastasyntyneiden sidontaa en koskaan oppinut, musta aina näytti että vauva on pahasti mutkalla siinä.

Kiva kun harvemmin kirjoittavistakin kuuluu jotain. :) Vielä ehditte mukaan loppuajan valitusmaratoniin! :D

Cassyput ja pikkupikkusisko rv 33+1 :heart: (apua, ei vielä, mä en ole valmis! :D)
 
Mä sanoin neuvolassa, että "palstalla" äidit laskee liikkeitä. Sain monisteen liikkeiden laskusta, 5 liikettä 30min aikana yms. Ja täti sanoi, ettei sulla tarvitse sellaisesta huolestua jos vauva liikkuu normaalisti, mutta jos ei ole liikkunut koko päivänä, niin voi kokeilla sitä laskentaa, kuten monisteessa sanotaan. :)
 
Täälläkin nukahdettiin viime yönä vasta joskus neljän aikaan. Ja sitten heti valoisuuden tultua heräilin vähän väliä kun mietin, moneenko tuon miekkosen pitäis mennä yliopistolle. Ihan kun en vaan ois voinu herättää ja kysyä. No pommiinhan se oli sitten nukkunu.. Sillä kun on sama vinksahtanu unirytmi kuin minulla. Terkkari veikkaili, että vauva oppii nopeesti meidän rytmin niin, että kukutaan sitten koko perhe täällä yöt läpeensä..

Raskaus ei ehkä ole sairaus, mutta ei tämä ihan tervettäkään touhua ole kun näitä palstan juttuja lukee :D

TIPETSU, oletko saanut mitään infoa perhetyöntekijöistä tms.? Monissa kaupungeissa on kuitenkin mahdollisuus saada edes jotain apua vauva-arkeen.

Minä oon miettiny, että vauvan kanssa valvominen on tietyllä tavalla helpompaa kuin valvominen nyt, sillä silloin on vaan pakko. Nyt on vaan armoton vitutus kun ei vaan nukuta vaikka mahdollisuus olis. No mut tiedä häntä. Ei auta kuin kärvistellä.

Voimia kaikille tasapuolisesti!

Saaju ja Enni 31+3
 
No onpa "ihana" kuulla että muutkin valvoo yöllä,en pelkästään mä :)

Ja Saaju kirjotit hyvin ettei raskaus ole sairaus mutta ei ole ihan tervettäkään touhua :LOL: Juurikin näin! :)

Niih,ja joskus ihan alussa oli puhetta neuvolassa perhetyöntekijästä ja äitipolillakin joskus aikoja sitten mainitsivat jostain tapaamisesta jonkun kanssa. Mutta tuon jälkeen täältä meidän kylältä se on kuulemma lopetettu. Nyt kuitenkin kuulin että kaveriltani,joka päiväkodissa töissä,että kuulemma se taas tulee tänne meidänkin kaupunkiin. Sanoi selvittävänsä tarkemmin,että millaset perheet sitä apua voi saada. Meillähän isi on kyllä kotona kun työtön on ja mun äiti on saikulla/osa-aika eläkkeellä/eläkkeellä tms. joka tapauksessa se ei oo enää työelämässä,että kyllä kai siitäkin apua on kun tarvii. Tyttö vaan on nyt ollu pari pvää huomion kipee tai jottain ja mustis musta?! Mies jos mahaa silittelee tms. tyttö tulee kulmat kurtussa ja heittää isin käden pois mahalta..? Mutta jos halaillaan tai pussaillaan (ei nyt mitään lääppimistä kuitenkin tytön nähden ;) ) niin sitä katso huvittuneena ja nauraen,ei kuitenkaan väliin tule..
Ja siis kyllähän me mietittiin että meniskö typy päiväkotiin 10pvää/kk mutta jotenkin sekin tuntuu jotenkin höntiltä jos vaan muutaman pvän on viikossa käy,ei ehi tottua kun sit on taas kotona pari pvää,enkä mä oo ees aatellu koko päiväseks sinne laittaa toisten hoidettavaksi..En tiiä. Porukatkin osti ukkini aikoinaan rakentaman talon joka oli kesämökki ennen,remppaavat sen ja muuttaavat sinne joskus tässä syksyllä viimestään..50km päähän meistä.
En tiiä miks,mutta nyt just tuntuu ettei jaksas mitään äitiä katella täällä joka päivä vaikka apuna olisi..Jotenkin saan niistä aina tarpeekseni viikoksi eteenpäin kun kerran-kahdesti viikossa nähdään,samoi miehen vanhemmista..vielä enemmän,aaarrgghh!!!!

Mutta nyt pittää lähtee laittamaan pinnasuojat jne. viimeset vauvojen kamat kuivumaan ja sit nukkumaan! ÖITÄ! :wave:



-Tipetsu-
 
Liikelaskennoista ei täälläkään ole puhuttu mitään, neuvolassa vaan kysytty liikkuuko hyvin. Mutta mulla kyllä liikkuu melkein kokoajan niin ei ole tarvinnut huolestua kertaakaan. Mutta sama ohje kai että jos pitkään aikaan ei tunnu liikkeitä niin täytyis laskea niitä sitten vasta.

Meillä kotihoidossa lapset jatkaa kuten tähänkin asti, paitsi esikoinen joka täyttää enskuussa 3v käy kerhossa 2xvko. Siitäkin on kyllä mulle enemmän haittaa kuin hyötyä, aika menee suurimmaksi osaksi linja-autolla kulkemiseen ja varsinkin sen odotteluun ja pysäkillekin on matkaa 0,5km. Helpompi ois jos ois kokonaan kotona mutta kun tykkää kovasti käydä siellä ja on oppinut paremmin puhetta, se on vieläkin jäljessä niin yritän vaan jaksaa kuskata. Kuopus reilu 1v on kotona mun ja vauvan kanssa sitten kokoajan.

Synnytys ei vielä stressaa, tietenkin jännittää kun yksi sektio ja yksi alatiesynnytys takana että mitenkähän käy tällä kertaa. Mutta se on alkanut vähän stressaamaan että mitenhän sitä pärjää vauvan, 1v5kk ja 3v kanssa ihan yksin päivät, oon ajatellut että pärjään koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa mutta jos en kuitenkaan pärjää... Hirveästi hyödyttää etukäteen stressata :D Toki oon jo valmiiksi miettinyt ratkaisuja joihinkin juttuihin. Mutta kuopus on ihan eri maata kuin mitä esikoinen oli niin on varmaan kymmenen muuta juttua mitä en ole osannut huomioida. Täytyis vaan käyttää hyödyksi ne muutamat päivät mitkä mies on kotona meidän kotiinpääsyn jälkeen että pärjätään. Silti tuntuu että apua! Mihinkähän mä oonkaan ryhtynyt :D

Mullakin noita heräämisiä ja nukahtamisvaikeuksia on ollut mutta nyt yhtäkkiä vähemmän. Luulen nukkuvani välillä ihan hyvin 8-9h mutta silti oon niin väsynyt että iltapäivällä oon ihan poikki ja tekis mieli mennä nukkumaan. Levottomia unia näen kyllä kokoajan että ehkä se unen laatu on huono kuitenkin.

saraheinä 32+1
 
Noh, päätin minäkin mammaloman lähestyessä kurvata tänne ihan virallisesti.

3. lapsi tulossa
Esikoinen 5 vuotta, nykyinen juniori/tuleva keskimmäinen reilut 3 v.
LA 10.3., synnytyspaikka Kys

Raska ja kömpelö olo alkaa olla, vauva myllertää joka suuntaan minkä ehtii ja isommille tulee ärähdeltyä välillä oikein urakalla - varsinkin, kun mies lähti viikoksi työmatkalle.... No, eihän se auta kuin ähistä.

Aiemmat raskaudet menneet olemattomilla vaivoilla, mutta kai se alkaa jo vanhenemisen myötäkin tulla raskaammaksi tämä odottaminen. Koko syksyn jyllännneet flunssat ynnä muut ovat lihottaneet kivasti ja kunto on mitä surkein. Oikein odotan, että pääsen mahasta eroon ja pikkuhiljaa taas liikkumaan.

Imetysliiveistä, Bravadon Bodysilk Seamless- liivit ovat parhaat mitä rahalla saa:



Kalliihkot, joo, mutta mukavat, toimivat, hyvin joustavat ja nätit. Voi käyttää niin yöllä kuin päivällläkin. Ylivoimaisesti parhaat, voin kahden imetyksen ja useiden liivien kokemuksella sanoa. Ovat hyvät alussa, kun kannut kasvavat aivan huumorimittoihin ja toisaalta sitten lopussakin, kun rinnat alkavat jo pienentyä. Näiden lisäksi ostan taas muutaman H&M imetystopin, ne ovat hyviä ja edullisia. Yhden Boobin topin ostin myös alesta - muuten nappilistapaitoja, paitamekkoja ja kietaisumekkoja. Eka imetyksessä oli myös imetyspaitoja, mutta tunsin itseni aina niissä ihan jotenkin lypsylehmäksi - ei vaan olleet mun juttu.

Imetysliivit on mun mielestä tärkeät siksi, että itsellä olisi mahdollisimman mukava ja helppo olo ja ainakin itsellä myös ihan liivinsuojien pidikkeinä. Alkuun maitoa on useimmilla puussa ja maassa, toinen rinta vuotaa samalla kun toisesta imettää tai yhtäkkiä vaan jossain kaupassa iskee hirveä maidon heruminen päälle. Siinä on märkänä paita jos toinenkin... Myös liivinsuojissa on eroja! Alkuun itsellä ei ainakaan maitoa pitäneet mitkään muut kuin Ainun ja Liberon liivinsuojat, kestosuojia pääsin käyttämään vasta jossain 2-3 kk kohdalla, kun heruminen rauhoittui. Myös kaikki Rainbowt ja Pirkat on kokeiltu - aivan turhia. Ainakin niitä kertakäyttösuojia kannattaa varata alkuun ja vaikka hoitolaukkuun aina mukaan, tilanteet iskee jännästi päälle milloin missäkin.

Ensikertalaisille minulla on monta asiaa kerrottavana, kuten se, että jälkisupistukset ovat aika kauheita, jälkivuoto yllättävää ja imetys/hormonit hikoiluttavat ihan saakelisti. Alkuun on siis luvassa kirjaimellisesti nihkeitä viikkoja, mutta kyllä se siitä sitten helpottaa :D

Vauva-aika ei juuri hermostuta ennakkoon, jos vain tulee terve vauva ilman koliikkia, refluksia, allergioita ym. Uhmaikäinen siitäkin ennen pitkää tulee, se se vasta metkaa aikaa onkin. Nyt ainakin tuntuu, että olen kohta neljä vuotta taistellut esikoisen kanssa. Huoh.

Töttöröö & 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas pitkästä aikaa :)

Ei ole ollu oikein mitään kirjotettavaa, mut olen käyny lukemassa melkeen joka päivä. On mukava kun tämä palsta ei hyydy.
Lonkkakipuihin mulla auttoi lisäpatja. Ostettiin sellaset aikoinaan mökille, jyskistä halvimmat mahdolliset tais olla, mutta ihan on toiminu hyvin. Mulla alkoi noi lonkkakivut jo kauan kauan sitten ja tuon lisäpehmikkeen avulla oon saanu kyljellä nukuttua vaikka nukun suurimman osan yöstä vain vasemmalla kyljellä. Käyn kyllä vessassa 1-2 tunnin välein joka varmaan auttaa tuohon asiaan kans. Väsymystä se kyllä aiheuttaa se sitten ja joka päivä pitäisi saada ne päikkärit ottaa, muuten nukahdan jo iltakuuden aikaan vaikka seisaalleen.

Tipetsu, taitaa tyttö olla mustasukkainen vauvasta. Jossakin oli joskus että pitäisi ensin huomioida aina se vanhempi lapsi ja sitten vasta uusi tulokas, varsinkin sitten kun syntynyt. Ja vieraille kertoa kans.
Supernannyssa ne vie aina sen lapsen nukkumaan niin kauan että se jää sinne omaan huoneeseen vaikka siihen menis koko yö. pari ekaa kertaa sanoo että nyt nukkumaan tms ja sen jälkeen vain kuskaa sen eikä puhu mitään. :)

Töttöröölle kiitos ensikertalaisen vinkeistä ja muille kans. Näin ensikertalaisena kyllä ilomielin otan vastaan kaikki hyvät niksit ja vinkit.

Sokerihimo on jatkuvasti, vaan en saa syödä. No oon syöny muutaman suklaakonvehdin ruoan jälkeen niin ei ole nostanu sokereita. Nyt tarttee mitata enää 2 x vko kun hyvinä pysyny arvot. Ja oon ruvennu juomaan suklaakahvijuoman yhden päivässä enkä joka päivä, sekään ei nosta.

Viikonlopun aikana alkoi sellanen vaiva että rupesi tulemaan nänneistä kirkasta nestettä. Onko muilla? googletin että ihan normaalia on toisilla raskausaikana. Ja supistukset on ollu aiemmin vain alavatsalla, viikonloppuna muuttui niin että välillä kovettuu vatsa ylös asti. Onko muilla?

Pitääpä mitata tissit ja tilata imetysliivejä, ei ole vielä yhtiäkään. Ja imetystoppeja kans. Semmonen kietasuhommeli kuulostais myös kivalta.

Huomenna on neuvola ja tällä viikolla vielä synnytyssairaalaan tutustuminenkin, ompas ohjelmaa ;)

Tofferiina 33+4
 
Olen ahkerasti lukenut kuulumisianne, mutta kirjoittanut laiskemmin. Tässä nyt jotain kuulumisia. Palstakin tuntuu jotenkin aktivoituvan, kun äitiyslomat jo häämöttävät.

Viikot vierivät ja toisilla alkaa olla jo viikot kohta vähissä. Itse olen loppukuun mammoja, joten vähän jälkijunassa tullaan. Lisäksi monella on jo tosi valmiina kaikki jutut vauvaa varten. Täällä tullaan olemaan sen suhteen mattimyöhäisiä. Sen verran sain aikaiseksi, että raahasin joulunseudulla kotiseudulla käydessäni sinne viemäni ja serkuilla kierrätyksessä olleet vauvakamat laatikoissa kotiin. Purkamaan niitä ryhdyn varmaan jossain äitiysloman viimemetreillä… Edelliset raskaudet ovat menneet molemmat vajaan viikon yliaikaisiksi ja jotenkin olen henkisesti valmistautunut siihen, että niinhän tässä nytkin käy. Olen siis aikaisemmissa raskauksissa voinut ihan loppumetreille kohtuu hyvin ja jotenkin sitä ajattelee, että tämä menee samaa rataa. Sitten olenkin kyllä pulassa, jos vauva syntyy vaikka ennen aikojaan. Toisessa raskaudessani tosin sain raskausmyrkytyksen ihan loppumetreillä, mutta silloinkaan kunto ei ihan romahtanut, ja raskaus sitten käynnistettiin välittömästi kun oli jo yliaikainen.

viikko sitten oli rv. 30 neuvola siellä melkein kaikki oli ok, paitsi sf mitta ja hiukan matala hemoglobiini. Liikkeitäkin tuntuu, vaikkakaan ei jatkuvasti.
paino +375/vk
RR 112/65
Hb 111
sf 24 cm
Tuo sf mitta jäi siis alakäyrän alapuolelle. Ensin neuvolatäti sai vain 23 cm ja sitten hiukan muutettiin asentoa ja saatiin nippa nappa 24 cm. Jos nyt vielä viikon päästä on alakäyrän alapuolella, niin tullenee lähete polille. Hirveän huolissani en ole. Ensimmäisessäkin raskaudessa SF mitta oli alakäyrän alapuolella aina rv. 38 saakka, mutta pomppasi sitten lähes keskikäyrälle ja silloin syntyi ihan keskikokoinen tyttö 3336g.

Täällä olen siis päässyt vielä todella hyvin liikkumaan. Ja onneksi tuo rv. 26 havaittu kohdunlaskeumakaan ei ole kyllä aiheuttanut vaivoja. Pahin ongelma on ollut välillä aamuisin esiintyvä kohtalainen päänsärky ja huono olo. En oikein tiedä mistä se juontaa, tai sitten olen vain nälkäinen. Tosin syöminen ei siihen yleensä auta. Menee kuitenkin ohi yleensä iltapäivään mennessä. Yöt olen onneksi nyt nukkunut kuitenkin paremmin. Ennen raskauden puoltaväliä kärsin unettomuudesta ja heräilin aamuyöstä, nyt yleensä uni jatkuu sentään viiteen. Onneksi niin. Nukkumattomuus on kyllä ihan kamalaa, jaksuja teille. Jotain unilääkkeitähän on määrättävissä, jos tilanne menee aivan mahdottomaksi, mutta mieluumminhan sitä yrittää pärjätä ilman. Mutta vaikka nukkunut olenkin, niin kiukkua on kyllä ollut ilmassa.

Tukivöistä. Itselläni tuli edellisessä raskaudessa liitoskivut (löystynyt lantio) täydellisenä yllätyksenä synnytyksen jälkeen, kun pääsin kotiin. Esimerkiksi sängystä noustessa iski tietyssä asennossa kamala hermosärky ja käveleminen oli yhtä tuskaa. Sain synnytyssairaalasta sitten tukivyön lainaan kotiin ja muutamassa viikossa se sitten meni ohi.

Jälkisupistukset minäkin muistan toisen synnytyksen jälkeen, ja kolmannen jälkeen taitaa olla vielä astetta kamalampaa…

Mesimarjaana, tänään poks rv. 31

Päivityspyyntö Mesimarjaana / 37v. / 3. lapsi / JS tai NKL, laskettu aika 24.3.2014
 
Nukkumisesta Nyt on itseäkin alkanut ärsyttää nämä nukkumisvaikeudet. Olen aina tottunut nukkumaan selälläni ja se ei onnistu enää kun alkaa heti tulla paha olo. Kyljellään ollessa kaikki on hetken ok,mutta sitten on pakko vaihtaa kylkeä -> herään peremmin siihen operaatioon ja sitten taas valvon. Ja kun meinaan nukahtaa niin taas kyljen vaihto. Lisäksi vielä viime yönä kolmesti sai juosta pissalla ja muutenkin alkoi ola levoton olo. En tiedä oliko ns. levottomat jalat (ja kädet) mutta niitä kihelmöi ja tuntui että pitää saada niitä toiseen asentoon tai jotenkin ylös nostettua. Todella häiritsevä tunne joka tapauksessa. Onneksi ei mitään kipuja vielä ole tullut.

Meillä ei ole onneksi tuollaiseen ylöskirjattavaan liikeseurantaan kehoitettu. Olisinkin siihen aivan liian suurpiirteinen. Nauvolassa vaan hoitaja kysyy aina liikkuuko ja kun vastaan myöntävästi niin se kirjoittaa korttiin kaksi plussaa. Viimeksi sain ohjeen liikeseurannasta (1h, 10liikettä/päivä) jota voi tehdä noin viikosta 35 eteenpäin, ainakin jos on hiljaisempi päivä. Ei mitään orjallista ylös kirjausta vaan päivittäin vaan pitää tuntea elämää mahassa. Ihan kuin siihen mitään erillistä keskittymishetkeä edes tarvitsisi, kyllä tuon myllääjän huomaa ihan keskittymättäkin. Ette usko miten häiritsevää kun sillä oli kunnon hikka ja koko alavatsa hytkyi kun yritin televisiota katsoa. :D

Nämä pakkaset alkaa pikkuhiljaa riittää. Ajattelin päivittäin käydä pienellä kävelyllä että pysyy kunto hyvänä ja samalla näkee miten vointi muuttuu. Nyt ei ole viikkoon saanut nenää ulos laitettua pakollisia työmatkoja lukuun ottamatta koska tuonne jäätyy heti pystyyn. Ehkä tämä tästä vielä, viimeistään saisi lämmetä synnytykseen mennessä.

Suovesi 33+4
 
Ja minä kun olen ihan into piukassa pakkasista ja kirkkaista päivistä - alkoi olla psyyke koetuksella pimeyden ja märkien kelien kanssa :)

Liivien ostosta vauvan syntymän jälkeen omakohtainen kokemus: menin vauvan kanssa n. 2 vkoa synnytyksestä ostamaan imetysliivejä ja uikkareita. Vauva nukkui hienosti koko reissun, mutta itsell iski ihan hillitön maitosyöksy sovituskopissa ja sitä roiskui joka paikkaan, mm. peiliin.... :p Onneksi myyjä ei ollut ihan kärppänä verhon takana. Nyt se jo naurattaa, silloin olin lähinnä järkyttynyt. Kaikkeen se oma kroppa pystyy.

Kropan pystymisestä tuli mieleen tietysti synnytys, oletteko suoneet sille runsaasti ajatuksia? Minä vannon epiduraalin nimiin, mutta sen tietyistä sivuvaikutuksista johtuen yritän selvitä tällä kertaa ilman. Lisäksi yritän suoriutua kotona mahdollisimman pitkään, koska en koe synnytyssalia mitenkään ihastuttavana paikkana. Tällä kertaa olen myös ajatellut kokeilla TENS-laitetta - onko joukossa ketään, jolla olisi siitä kokemusta? Jos sillä saisi muutaman lisätunnit kotona oloon.

Jaahas, kauhea uupumus, täytynee marssia jo unten maille.
 

Yhteistyössä