**Maaliskuun murut 2014** tammikuussa <3

Huomenia mammoille!

Mä kävin siis siellä neuvolassa viime viikolla ja th teki konsultaatiopyynnön sairaalaan noiden vähäisten liikkeiden takia. Tai siis niitä varmaan todellisuudessa on ihan ok:sti, mutta mä en vaan niitä jostain syystä tunne. Terkka lupas soittaa, jos saa jotain ohjeistusta asian suhteen saa. Kun ei soittoa kuulunut, ajattelin asian olevan tällä selvä, mutta perjantaina tupsahtikin sitten kutsu Kättärille lääkäriä tapaamaan. Edelleenkin uskon, että käynti on "turha" ja vauva vaan majailee jossain makkaroiden syvyyksissä. Eilinen oli taas semmonen päivä, jolloin liikkeitä ei ollut oikeastaan yhtään, mutta illalla tuli pari tölväsyä, joten kaipa vauva ihan hengissä on. Toivottavasti tekevät sen kokoarvion myös tänään, niin ei tarvitse sitten enää loppukuusta uudestaan käydä.

Hassu ajatella, että meille arvottuun päivään on enää vajaa 7 viikkoa. Yhdeksän viikon päästä siis varmuudella meitä on taas yksi enemmän. Pieni paniikki iskee, kun ajattelee mitä se arki tulee olemaan, joten yritänkin välttää sen ajattelemista :). Josko se sitten menisi omalla painollaan.

Onko joku muu kuullut vadelmanlehtiteen kohtua vahvistavista vaikutuksista? Joko joku on lisännyt sen päivittäiselle juomalistalleen :)? Mä join viime raskauden loppupuolella 2-3 mukillista/päivä ja nytkin oli tarkoitus, mutta en vaan meinaa muistaa :D.

Ai niin. Äitiysrahapäätös tuli perjantaina. Täytin sen illalla 31.12, joten aika nopeesti se tuli, reilussa viikossa. Samoin äitiysavustusrahat napsahtaa tilille jo tällä viikolla, joten ainakin mun kohdalla toiminta oli varsin vauhdikasta.

Onnenmurunen
 
Kiitos Cassyput listan päivityksestä! :)

Nukkuminen: Voisin nukkua koko ajan. Oon niiiiiiin väsynyt! Yöt nukun hyvin, mutta kun olen saanut lapset päiväkotiin vietyä tekisi mieli käydä taas nukkumaan.
Rautaa aloin omatoimisesti syömää viime viikolla kun ajattelin väsymyksen siitä johtuvan.
Toki sekin varmasti vaikuttaa kun sairaslomalla olen enkä kovin paljon pysty liikkumaan. Töissä ei edes ehtisi nukkumista miettimään.

Hankinnat: Meilläkin kaikki isommat hankinnat tehtynä, mutta paljon puuttuu vielä pieniä juttuja.
Vanhemmilta lapsilta ei ole jäljellä mitään vauva-ajan tavaroita/vaatteita, joten kaikki on hommattava uudestaan.

Supistukset: Niitä alkoi tulemaan lauantaina ja kesti 5 tuntia! Supistuksia tuli noin 5-25min välein, osa kivuttomia ja osa kivuliaita.
Olinkin jo päässyt neljän vuoden aikana unohtamaan kuinka ihanilta supistukset tuntuvatkaan. :|
Synnärillekin jo soittelin, että olisko hyvä tulla näytille. Kätilö kehotti juomaan litran vettä ja lepäämään. Jos tunnin päästä ei olisi helpottanut olisi pitänyt lähteä näytille.
Supistukset onneksi kuitenkin vähentyivät eikä kivuliaita supistuksia enää tullut.
Eilen ei supistellut kivuliaasti ollenkaan, mutta viime yönä heräsin kun tuli muutama kivuliaampi supistus.
Neuvolaan soittelinkin jo aamusta josko saisi neuvolalääkärille ajan, mutta eipä meillä päin neuvolassa vastata puhelimeen vasta kun soittoaikana.

Vauvan liikkeet: Vauva viettää välillä todella hiljaisia päiviä, enkä juurikaan liikkeitä tunne. Seuraavana päivänä liikkuu sitten edellispäivän liikkumattomuudenkin edestä! :D

Seksi: Sitä harrastetaan kolmena päivänä viikossa, koska mies reissuhommissa arkipäivät.
Mies alkanut pelkäämään, että satuttaa seksin aikana vauvaa. Vaikka sanoinkin, ettei vauvalla hätää ole.
Nyt alkanut tulemaan kivuttomia supistuksia seksin aikana joten ehkä vähennettävä sitäkin.


SaSa87 & nöpö 31+0
 
Täällä poksuu rv 31+0 POKSPOKSPOKS!! :)


Hyvä ihme sentään,mihin tää aika on menny?! :O :confused: Kohta,4-8vkoa,meidän perhe on 5 henkinen..huh! Cassy kyllä pelottaa ja ahdistaa,ihan kamalasti. Aattelin ottaa neuvolassa puheeksi ensi viikolla..



-Tipetsu ja tuplakupla rv 31+0-
 
Vakavasti puhuen... Pelottaako teitä muita niin paljon, että ilo raskaudesta ja vauvasta on koetuksella? Meillähän kakkosen vauva-aika oli valehtelematta yhtä helvettiä, ja mitä lähemmäs synnytys tulee, sitä enemmän pelkään että nytkin käy niin. Pitäisköhän mun jo käydä jossain juttelemassa tästä...? : /
Mua alkoi niin kovasti nyt harmittaa tämä, että soitin ja varasin itselleni ylimääräisen neuvola-ajan torstaille. Pelottaa sekin että tästä pessimismistä tulee joku itseään toteuttava ennustus, eli että koska pelkään kauheaa vauva-aikaa, saan sitten juuri sitä mitä odotan. Eihän se voi olla vauva-ajan alulle hyväksi, jos mä olen ihan kauhusta kankeana. Kunpa juttelu neuvolassa helpottaisi edes vähän. :(

Mun beibillä on muuten sama kuin SaSa87:lla, eli välillä on rauhallisia päiviä ja välillä ei ole hetkeäkään hiljaa. :)
 
Kannattaa varmasti puhua neuvolassa, jos pelottaa. Monesti pelkkä asioiden ääneen sanominen auttaa :) Minä en osaa yhtään pelätä vauva-aikaa kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Voi olla, että paniikki iskee sitten lähempänä synnytystä. Kyllä tässä vielä semmoset "apua, en mä ole valmis!!" -itkut vielä ehtii pitämään :D Mutta siitä oon iloinen, että mulla on masennukseni tiimoilta hoitosuhteet kunnossa, niin että ongelmien ilmetessä apua varmasti saa. Synnytyksen jälkeinen masennus ei hirveesti houkuta..

Viime yönä ei taaskaan nukuttu. Pitänee ruveta kehittelemään jotain yöpuuhaa. Nyt olenkin sitten töissä ja onneksi on hiljaista. Ei kyllä pystyis enää laukkaamaan pää kolmantena jalkana!

Saaju ja Enni 30+3
 
Heipä hei vain muut äidiksi tulevat :)

Lainasin tänään kirjastosta vähän luettavaa, mm imetyksestä ja kätilötyön historiasta.

Tuon mahan kanssa aletaan olla aika muhkeita ;) ja pidän siitä kovasti (että näytän pyöreältä. Minulla maha sellainen jalkapallon muotoinen, keskellä, kyljet jäljellä, eikä tapaapäin huomaa että olen raskaana. Perus poikamaha siis.

Mies tarkistaa välillä onko mahassa elämää. Aamulla tuli mojova potkaisu miehen kädelle :heart::heart:

Muutama "tuntuva" supistus on tullut, lähinnä jos olen ärsyyntynyt. Ei kuitenkaan mitään rytmisyyttä havaittavissa.

Kysymys: Uskaltaako sitä lähteä pitemmälle automatkalle (useita satoja kilometrejä matkaa) , kun samassa kuussa kun on laskettu aika? Reissuin jälkeen (pari-kolme päivää reissussa) reilu 2 viikon päässä LA? Ja ihan huvittelureissu olisi tiedossa hotelliyöpymisineen. Uskaltaako kysyä neuvolasta? Mikään pakko kun ei ole lähteä mihinkään. :)
 
Parus Montanus, itellä ainakin suunnitteilla 5tunnin autoreissu ees taas 3vk ennen laskettua aikaa. Samanlaisen reissun kävin tekemässä viime raskaudessakin, silloin ainut ongelma oli turvonneet nilkat. Nyt saattaa lonkat poksahella jos reissu toteutuu. Se on sellainen kiva irtiotto arjesta ennen vauva-arkea.
Itseänikin pelottaa välillä. Lähinnä taloudellinen huoli mikä yöunia vie, vaikka on normaalia ottaa opiskellessa ja vielä opiskelija-lapsi-perheessä opintolainaa jne. Mutta kun näitä tarvikkeita ja vauvajuttuja ostellessa ollut pakko elää yli varojen, onneks äitiys pv raha sen verran korkeampi opintotukeen verrattuna että kohta helpottaa... Toki mietin lisäksi että miten se sujuu kahden pienen kanssa mutta eiköhän se siitä.. Minä kun olen vielä semmonen että murehdin hirveesti etukäteen asioita.
Nyt ois koti enää ikean reissua vaille valmis vauvan tuloon. Pinnasängyn patja ja lipasto vaatteille ynnä muuta :) Alkaa synnytys jännittämään, voikun en joutuisi sektioon! Se on mulle pelko-peikko, vaikka ei yhtään sen huonompi tapa synnyttää kuin alateitsekään..
 
Todellakin olisi tuo matka irtiotto arjesta. :)

Synnytystapa-arvioon menossa 2 viikon päästä, ja tuo tulos jännittää. Itselle kun tuntuvat nuo paikat niin luisilta. Mutta tiedä siitä sitten jotain :| Ja äskettäin lapsi muljahti niin maan voimakkaasti että ajattelin jo käännöstä. Mutta tuskimpa vain. Lääkäri ei täälläpäin ole kovin puheliasta sorttia, joten parasta tehdä heti selväksi että olen huolissani onnistuuko synnytys alateitse, toki sitä toivon. Kätilöhän sen viimeistään huomaa. : /
 
Parus montanus itse lähtisin ainakin siinä tapauksessa että mies lähtee mukaan. Ei kait sillä periaatteessa ole väliä mihin sairaalaan menee synnyttämään, jos nyt niin sattuisi käymään että synnytys käynnistyisi reissun aikana? Itelle olis pääasia se, että mies olis mukana, paikalla ei niin väliä.

Mun miehellä on vielä pari työmatkaa ennen LA:a, viimeinen helmikuun puolessa välissä... Tarvii vaan toivoa ettei beibi tule ennen kuin 37 viikkoa on täynnä. En kyllä jaksa mitenkään uskoa että tulisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Edelliset kaksi on molemmat syntyneet rv 39+4, joten suunnilleen samaa ajankohtaa arvelen nytkin.

Itse asiassa tilastojen valossa yliaikaisuuden riski kasvaa mitä vanhempi äiti on ja mitä useampia synnytyksiä takana. Itekin maalaisjärjellä olin ajatellut, että riski on isoin ensimmäisen kohdalla. Täysin väärässä olin. Eli ehkä mä saankin vauvani vasta huhtikuun puolella. :whistle:

Cassy rv 32+2 :)
 
Kiitos Cassyput vastauksestasi :)

Imetyspaidat... Täällä kun ei ole sellaisia tarjolla kaupassa. H&M:ltä voisi tilata, mutta ehtiihän sitä vielä kun on imetyskunnossa. Rahaa kun nyt ei ole niin paljon, kaikenlaista pikkusälää ostettu ja tupparin laskukin vielä tulossa. Dermosililta tuli tänään Extravoide ja kosteusrasva, olen voidellut noilla mahaani. Hajustamattomia.

Imetyspaitana menee kotioloissa ihan tavalliset paidat, jos ei mieltään rassaa sillä paidan ylös alas vatkauksella? Yöllä hilputtelen pelkissä liiveissä ja pikkareissa. Yksi siisti imetyspaita on tullut lahjaksi. Kokemuksenne imetyspaidoista?
 
Mayinka ''mimatsuu, sanoisin omalla kokemuksella että kyllä voi olla raskausdiabetes vaikka arvot ovat normaalit. Raskausdiabeteshan on sokeriaineenvaihdunnan häiriö johon raskaus altistaa mutta se ei välttämättä tule kotimittauksissa esiin normaalilla syömisellä.''
Kiitos tästä! Kaikki hoitajat kun tuntuvat painottavan, että radia ei ole, jos arvot kotona ok. Mulla koko viikon olleet arvot ihan normaalit, vaikka en itsekkään ruokavaliolla orjuuta itseäni, koitan vain syödä säännöllisesti :LOL: Silti maha tuntuu vaan kasvavan ja mikään ei kasvua pysäytä. No siellähän se toivon mukaan synnytyspolilla kokoarviossa selviää, jos on iso poika tulossa. Melkein jo huokaisin helpotuksesta, ettei oo radia kun arvot on niin hyvät, mutta nyt on palattu maan tasalle :D Hahah.

Cassyput Joo, toi on kyl totta et senki takia tuijottaa ku ei oo mikään hirveen yleinen näky raskaana oleva nainen vähissä vaatteissa. :/ No ei auta muuta kun olla välittämättä :)
Ja mullakin on aika kova pelko, että mitä se tulee olemaan arki pikkusen kanssa, jos kaikki ei meekkään niin kuin ''strömsössä''. Jos vaikka vauvalla kipuja tai muita tauteja ja saa valvoa kaikki yöt ja päivät ja juosta lääkäreissä. Omakohtaista kokemustahan ei oo tollasista, mut kaikkee voi sattuu. :/ Toivotaan parasta, varaudutaan pahimpaan!

En kyllä ymmärrä, mä voisin vaan nukkua oikeestaan koko ajan. Pitkien yöunienkin jälkeen helposti pienet päikkäritkin vierähtää moneen tuntiin. Ihan uskomatonta. No, täytyy nyt nukkua kun voi, loppuraskaudesta kuulemma jää yöunet aika vähiin, eikä sen vauvankaan kanssa sitten enää kovin pitkiä öitä nukuta. Lonkat särkee vaan kauheesti öisin, joutuu monesti vaihtaa puolta ja välillä kävellä hetken ympyrää, että kipu lievittyy :/

Hyviä vointeja kaikille multakin! =) / 32+3 <3
 
Flunssan takia mikä ei siis vieläkään kunnolla ole ohi yöunet meni entistä katkonaisemmiksi jos se vaan on mahdollista. Lääkärissä kävin tänään ja lopulta sain tohtorin tajuamaan että ei ole turvallista jos unta on kahden tunnin pätkissä että jaan esim. lääkkeitä muille.. Hän oli sitä mieltä että huonounisuus on ihan ok, mut raskauden takia koen unettomuuden vaan rankempana ja pahempana.. Lopputuloksena kuitenkin 2 viikkoa sairaslomaa mistä siis vielä viikko äippäloman alkuun.

Hankintoina tullut tehtyä itselle valmiiks pari imetyspaitaa ja kirpparilta löysin äitiysvaatteita mihin vielä mahdun.. :D Lisäks jotain pieniä hankintoja tehnyt vauvalle.
 
Imetyspaidoista Esikoisen kanssa en käyttänyt, mistä tulikin tämä kaula-aukon venyttämis-taktiikka. Itse en tykännyt, rajoitti hirveesti paitojen käyttöä ja paidat kärsi. Nyt oon pari imetyspaitaa jo hommannu ja lisäks aattelin ettiä, hm:llä ainakin ois, semmosia mekkoja/paitoja jotka on kietasumallisia tai muuten vaan reilu lörppä kaula-aukko, niiden kanssa onnistuu myös hyvin. Itse en tykkää paitaa nostella, masu jää paljaaksi ja sitte saa olla vilttejä vetämässä päälle jne..

Unesta Mullakin tullut nyt sen valvomisen tilalle aivan JÄRKYTTÄVÄ väsymys. Olen suurimmaksi osaksi kotona kipujen vuoksi, teen etänä töitä ja opiskelua, mutta kun muksun saanut hoitoon, nukun pari tuntia, nousen, teen hommia hiljalleen, nukun taas, ja illalla lisää. Ja silti väsyttää. Saan varmaan liikaakin unta. Ja voi että miten kotona vaan hiimaaminen voi olla tylsää! Vaikka tietää että ois tehtäviä ja hommia ja järjesteltävää nii mitähän sitten teen kun nekin on tehty? Pitäiskö muka vaan osata olla? :D
 
Moikka pitkästä aikaa! Millonkohan sitä on viimeks tullu kirjoteltuu... Vois yrittää vähän aktiivisemmin :)

Eilen oli neuvola (rv 30+2). Verenpaine hyvä, hemppa oli jopa noussut viime kerrasta, pissa puhdas. Sf-mitta 25, alakäyrän tuntumassa. Painoa +500g/viikko, yhteensä alusta tullut 10 kg. Ihan sopivasti kai tuota on tullut, mutta jospa se nyt ei enää hirveesti nousis...

Tänään onkin taas perhevalmennusta, nyt aiheena synnytys.

Unettomuutta ei mulla vielä ole. Tosin aamuyöstä herään aina samaan aikaan vessassa käymään ja joskun nukahtaminen saattaa kestää pidempään, ehkä sekin kyllä vaikuttaa, kun jää miettimään asioita, jotka painaa mieltä... Meillä on kissojen kanssa ongelmia, jotka toivottavasti ratkeaa helposti ennen vauvan syntymää.

Imetysliivejä ajattelin käydä kattelemassa sitten, kun jään äitiyslomalle kuukauden päästä. Varmaan jotkut enemmän topatummat/tukevammat päiväkäyttöön ja kun lähtee ihmisten ilmoille, sitten muutamat sellaset puuvillaiset kotikäyttöön ja yöksi.

Hankinnat on hyvällä mallilla. Vaunut odottaa vielä lastentarvikeliikkeessä, haetaan ne helmikuun puolella. Matkarattaat ja siihen sopiva turvakaukalo on ostettu ja koeajettu :D Vauvanvaatteetkin pesin kokoon 68 asti, kun meillä on iso pesukone, niin aattelin pyörittää täysiä koneellisia. Tuleva mummi ja ukki osti sellasen pyörillä olevan ensisängyn, mutta on meillä pinnasänkykin. Vielä pitäisi ostaa pikkujuttuja, lähinnä lisää harsoja ja hygienia/hoitotarvikkeita.

En muista onko ollut puhetta kantoliinoista tai -repuista. Minua kiinnostais tuo kantaminen, mutta en oikein tiedä mistä kannattaa aloittaa. Kirpparilta ostin rengasliinan, onkohan se hyvä pienen vauvan kanssa. Kantoreppu (Manduca tai Tula?) voisi olla helpompi, siinäkin mielessä jos isikin haluaa kokeilla... Kertokaa kokemuksia :)
 
Heips vaan kaikille!

Me käytiin eilen tutustumassa synnärillä. Vaikutti kivalta ja mieskin totesi, että kivempi sinne on mennä synnyttämään kuin mitä Naistenklinikalle aikoinaan. Mulle nyt sinällään ei ole väliä, missä synnytän kunhan kaikki tarpeellinen on saatavilla. Toki onhan pienempi synnytysyksikkö vähän kotoisampi kun ei ole niin laitosmainen ja varmaan paremmin saa kätilön huomion tarpeen vaatiessa kun ei ole mitään ruuhkaa synnyttäjistä.

Imetyspaitoja mulla ei ollut ollenkaan esikoisen aikana ja hyvin pärjäsin. Kotona nostelin paitaa ihan huoletta. Julkisille paikoille puin napitettavan paidan tai topin esim. hupparin alle niin tissit sai esille hieman hienovaraisemmin. Ja julksilla paikoilla toki sitten harso tai huivi näköesteenä niin ei siinä tissit paljon ulkopuolisille vilkkuneet. Tällä kertaa olen ostanut yhden imetyspaidan H&M:lta ja lisää voin ostaa jos käytössä ilmenee todella toimivaksi.

Kantamisen suhteen en ole mikään expertti, mutta meillä on yksi kappale trikooliinoja, jonka ajattelisin käyvän parhaiten ihan pienen vauvan kantamiseen (ei ollut käytössä esikoisen aikaan) ja yksi kappale kudottuja liinoja, joka oli toimiva ja mukava ainakin esikoisella kunhan vähän kasvoi; osa sidonnoista ei kuitenkaan ihan pienelle sovi. Sitten meillä on myös Tulan kantoreppu, joka on ollut kaikista eniten käytössä; varmaan ihan siksi, että on kuitenkin nopea ottaa käyttöön ja ollut tosi kätevä just reissuilla ulkomailla, jos ei olla rattaita käytetty. Ja lapsi on hyvin nukahtanut sekä liinaan että reppuun. Mutta liinat mun mielestä on käteviä pienille vauvoille ja kantoreput sitten jo vähän isommille; kantorepussa ollaan kyllä esikoista myös taaperona kannettu. Mutta siis mulla nuo liinatkin on ihan perusliinoja, kokemusta ei ole esimerkiksi noista rengasliinoista.

Mä nukun muuten ihan hyvin mutta edelleen öisin lonkat kipeytyy. Harvemmin tarvitsee yöllä vessaan nousta. Tällä hetkellä ehkä ärsyttävin asia raskauteen liittyen on, että liikeseurantaa tarvitsee tehdä ja merkata aina ylös ne liikkeet ja kuinka kauan on liikkeitä seuraillut. Vauvahan liikkuu niin paljon, että tuntuu niin turhalta "tuhlata" aikaansa tuohon hommaan. Yleensä se vaaditut kymmenen liikettä tulee n. kymmenessä minuutissa, joskus nopeamminkin. Tosin tällä vauvalla on kyllä pitkiä lepotaukoja, mitä esikoisella ei ollut, mutta oon sitten aina laskenut liikkeet kun aktiivisella tuulella. Esikoisesta mun ei tarvinut tehdä mitään noin tarkkaa liikeseurantaa, silloin terkka vaan kertoi perusteet seurannalle, että jos vauva vaikka olisikin jossain vaiheessa hiljainen niin sitten osaisin oikeaoppisesti laskea liikkeet.

Vauva-arjessa mua ei vielä ainakaan mikään pelota. Mutta olen sitä toki ajatellut, että mitähän sitten jos nytkin valvotaan eka vuosi kuten esikoisen kanssa. Pakko vaan pyytää apua ties mistä kaikkialta sitten, koska esikoisen vauvavuosi oli tuon valvomisen takia yhtä helvettiä vaikka esikoinen muuten oli todella tyytyväinen ja vähäitkuinen vauva. Ja liikaa otin vastuuta omalle kontolleni mutta nyt on pakko miettiä asiat siltä kantilta että lapsia onkin kaksi ja munkin varmaan välillä pitäis nukkua... Helpommin menisi esimerkiksi koliikkivauva kun tietää, että se loppuu sitten aikanaan kun taas valvoa vuosi putkeen tai pahimmassa tapauksessa enemmänkin.

Elluska ja pikkuinen rv33+1
 
Mulla ei ole kokemusta kuin KANTOLIINASTA, jota olen joskus käyttänyt vauvateholla töissä ollessani. Mutta olen ymmärtänyt, ettei ihan pientä vauvaa pitäisi kantaa repussa, sillä siinähän vauvan jalat roikkuvat vapaana, mikä ei ole aivan vastasyntyneelle hyväksi. Rengasliina ilmeisesti sopii hyvin ihan pienellekin, kunhan vauvan saa siihen sopivasti "myttyyn" :) Perinteinen kantoliina on ehkä siis monipuolisin, koska sen voi sitoa isommallekin mukelolle sopivaksi. Ja reppukin on varmaan isommalle vauvelille kätevä.

ELLUSKA, miksi sun pitää koko ajan laskea liikkeitä? :|
 
Kantotavoista Suosittelen ainakin ensikertalaiselle ehdottomasti trikooliinaa! Ostina ikoinaan muutamalla eurolla kirppikseltä ja opettelin sen yhden vastasyntyneiden sidonnan mihin vauvan saa tavallaan koteloon myttyyn. Oli todella kätevä ja helpotti hartiavaivoja joita väistämättä vauvan kanssa on taas edessä.
Lapsen kasvaessa hommattiin Manduca, taas aivan ehdoton ykkönen kantorepuista! Oli aiemmin baby björnin rintareppu, ihan karmea vekotin tuohon manducaan verrattuna. Ei sitä turhaan kehuta, on kuin ei lasta ois selässä ollenkaan :)

Mites muuten, ootteko meinannu hommailla semmosta tukivyötä raskauden jälkeen? Ajattelin käytettynä jostain hommata sellaisen Belly Banditin kun on kehuttu ja kiva olis kuulla muiden mielipiteitä/kokemuksia asiasta. Esikoisen jäljiltä keskivartalo oli juuri synnytyksen jälkeen ihan makaroni mitä ihan säikähdin, oli aika hurja tunne. Joten jospa tukivyö auttaisi tukemisessa, ihon palautumisessa ja muutenkin kohentaisi olotilaa kun se röllykkä on kurottu piiloon ;)
 
Viikkoja 32+6. Taas yksi neuvola takana ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Ainoastaan vauvan asento mietityttää. Terkkarikaan ei osannut sanoa kummin päin se on. Ylhäällä tuntuu "selvä" pää, pyöreä pallo ja suurin osa liikkeistä tulee minusta alas. Mutta sydänäänet kuuluivat selkeästi alhaalta ja alhaallakin on jotain, mikä voisi olla pää. Ärsyttää, koska vauva on ollut jo pari viikkoa noin päin enkä ole tuntenut lainkaan kääntymisiä/yrityksiä kääntyä. Mahdollinen perätila aiheuttaa ahdistusta, koska sektioon en missään nimessä haluaisi. Onneksi sain lääkäriajan viikkoa suunniteltua aiemmin, vk 36, jotta mahdollisen perätilan ollessa kyseessä pääsen ajoissa ultraan. Ensin yritti tarjota lääkäriä vasta viikolle 37...

Unettomuutta ei ole juuri ollut. Kerran yössä pitää yleensä käydä pissalla eikä sekään ole jokaöistä. Toisaalta kerran kunnolla herättyä nukahtaminen ottaa ehkä hiukan tavallista kauemmin. Unta kyllä riittää, jos ei tarvitsisi töihin lähteä, voisin nukkua ainakin 12h ongelmitta. Onneksi en kuitenkaan ole päivällä väsynyt. Mikään ei ole parempaa kuin nukkua vapaapäivinä _piiitkään_.

Kantoliinaa olen ajatellut ja kohta alkaa ollakin kiire selvittää niiden ominaisuuksia jos aion sopivan mallin löytää ja opetella käytön. Olisi niin kätevää saada kädet vapaaksi kotitöitä varten ja lapsen mukana kantaminen on aina tuntunut niin luonnolliselta ajatukselta. Onneksi tästä kaupungista löytyy ilmeisesti jokin tukiyhdistys/opastusta ja liinojen vuokrausta, joten täytyy siihen suuntaan olla yhteydessä.
 
Saaju , täälläpäin jokainen odottaja joutuu laskemaan liikkeitä noin tarkkaan. Ja ylöskin ne on merkittävä ja jos tulisi esimerkiksi käynti äippäpolille niin sinne on otettava liikeseuranta-lomake mukaan. En ole joka päivä siihen lomakkeeseen merkkaillut laskentoja, mutta en nyt ihan tyhjänäkään viitsi pitää sitä lappua. Mutta mitään tarvetta mulla ei olisi kyllä noin tarkalle seurannalle, koska vauva liikkuu niin hyvin. Mutta äitini mukaan noita liikkeitä seurattiin täällä noin tarkkaan jo silloin kun hän odotti nuorempaa pikkusiskoani (eli n. 10 vuotta sitten).

Tukivyötä en ole ajatellut hommata raskauden jälkeen. En ole edes rehellisesti sanottuna tiennyt, että on olemassa joku oma tukivyö raskauden jälkeiseen aikaan? Esikoisen jälkeen en kyllä kaivannutkaan mitään sellaista, toivottavasti nytkin kroppa palautuisi yhtä hyvin, tosin nyt voi olla vähän erilainen tilanne kun on jo toinen lapsi kyseessä niin kropallekin se on vähän eri juttu.

Elluska ja pikkuinen rv33+2
 
Vaihteleepa näköjään käytännöt liikeseurannasta :O Meidän terkkari taas sanoi että siinä ollaan nykyään lepsumpia, tässä raskaudessa ei annettu enää edes sitä kaavaketta mukaan, sanoi että siitä ollaan täälläpäin luopumassa. Kunhan tulee ne 10 liiketta tunnin aikana verran vuorokaudessa niin ok.

En tiennyt minäkää että sellaisia tukivöitä olisi, jos oisin tienny nii oisin hommannu jo ekaan raskauteen :) Mun palautuminen oli mielestäni hirveen hidasta ja niinku sanoin, olo ku makaronilla. Kun ei ihan heti kuitenkaan voi kunnolla treenaamaan lihaksistoa kuntoon. Enkä sitö edes kerennyt tehdä kun uus jo ilmoitti tulostaan.. :D
 
Neuvola kuulumisia tältä päivältä rv 31+6 (27+6)

Pissa: puhdas
Paino: 92,5 (91,6)
Rr: 146/87 (133/81)
Hb: - (-)
Sf: 32 (28)
Liikkeet: ++ (++)
Tarjonta: rt
Sykkeet: + 145 (+150)

Positiivisena yllätyksenä, että joulumässääminen ei näkynyt tuon enempää painossa :D.

Liikelaskentaa meilläkään ei sen tarkemmin ole, mutta tosi tarkkaan täti aina kyselee, että lasketko liikkeitä/mihin aikaan liikkeet yleensä ajoittuu jne. Viime raskaudessa taisi olla joku lappu loppuajasta, mutta en edes muista täyttelinkö sitä.

Maidon luovuttamisestakin olitte keskustelleet ja minulla on siinä mielessä jännä juttu, että vaikka sitä riittääkin niin pumpulla en juurikaan saa mitään ylös, ihme. Muuten varmaan voisin ruvetakin luovuttajaksi.

(.) Neuvolassa tuli aikoja nyt oikein urakalla. Seuraava neuvola 6.2. ja lääkärineuvola 18.2. Ja sitten mitä ihmeellisintä ultra-aika 24.2. Meidän paikallisessa terveyskeskuksessa ultrataan maanantaisin ja sinne on hyvin nyt riittänyt vapaita aikoja, joten sain ajan kokoarvio-ultraan, jippii. Viimeinen vasta-aine verikoekin pitäisi neljän viikon sisällä käydä otattamassa. Nyt tuntuu, että saa joka viikko juosta jossain, kun alkuun mentiin kuukauden välein vain.

Mites teillä muilla kakkosen tai jo useamman odottajilla muut lapset onko päiväkodissa ja, jos on niin oletteko miten ajatelleet jatkon? Minä mietin tuota esikoista vielä, että jättäisinkö kotiin jo heti mammaloman alusta vai vasta vähän myöhemmin. Tyttö on kuitenkin 3 vee ja leikkikaverit on tärkeitä. Eikä minusta varmaan tämän mahan kanssa ole kovin aktiiviseksi leikittäjäksi :LOL:. Pelkään, että tyttö pitkästyy kotona ja päivät menee vaan piirrettyjä katsellessa :ashamed:.



Irene ja pimu 31+6
 
Heh, ei kai huomaa että oon joutunu kipujen osalta kotilomalle, teen täältä käsin töitä ja opiskelua.. :D Tekeminen alkaa vaan käydä vähiin ja pää alkaa levitä, kun tahtois ees pikku lenkille koiran kans, vaan ku ei, heti koskee lonkkiin ja supistaa :/ Mutta aina on aikaa vastata kaksplussan palstalle :D

Aiemmista lapsista Meillä tyttö tulee takaisin kotiin kunhan jään kokonaan kotiin ja rästihommat koulun osalta paketissa, sijoittuu n. viikkoa ennen laskettua aikaa. Toivottavasti siinä kerkeis pikkasen saamaan "kotirytmiä" ettei kuku ylhäällä jo 6 jälkeen kun nyt lähtö hoitoon on puoli 7 maissa.. Toki riippuen siitäkin milloin jäpikkä tahtoo saapua :D Joka tapauksessa kun meillä tyttö niin pieni, reilu vuoden, niin hän ei vielä kavereita kaipaa samalla lailla niin kuin isommat lapset, äippä on tärkein <3
 
Sori mimatsuu, en mä pahalla :D Se vaan että jos multa katsoo vain kotimittauksia, paasto ei ole kertaakaan ollut 5,0 tai yli vaan heittelee välillä 4,3-4,9. Ruokailun jälkeiset on yleensä 5,6-5,9, joskin maitopuuro ja hernari on nostaneet yli 7. Kolmesti arvo ollut yli 7, eilen lounaan jälkeinen oli 5,3 ja päivällisen jälkeinen 5,9. Eli missään arvossa ei ole koskaan tullut ylitystä, mun ei tarvitse käydä edes diabeteshoitajalla tai missään lisäseurannassa. Ja kaksi arvoa paukahti yli rasituksessa. MUTTA muista, jos sulla on yhtä hyvät arvot kuin mullakin niin vauvasta ei pitäisi tulla sokerivauvaa tai ainakaan makrosomista. Eihän se liikaa sokeria saa kun arvot ei kerta ole korkeat :) Mutta ei se silti välttämättä tarkoita ettetkö kärähtäisi rasituksessa jos se tehtäisiin. Se oli vain pointtina. Jos sulla on hyvät arvot, voit kyllä huokaista helpotuksesta koska sitten hätää ei ole, olisit kärähtänyt eli et :)

Imetyspaidoista, olen unohtanut että niitäkin varmaan voisi hankkia :D Muistin sentään viime viikolla jo imetysliivit! Jotenkin sitä on kerännyt vain vauvalle kaikkea ja unohtanut samalla autuaasti että ehkä tuore äitikin tarvitsisi jotain. Pitääpä mennä sovittelemaan, en jaksa tilailla sokkona kun en sitten jaksa sitä palautusrumbaa.

Liikelaskennasta ei täälläkään vouhkoteta eikä kysellä vauvan rytmistä, kysyvät onko liikkeitä ylipäätään tuntunut ja jos sanoo että on niin merkkaavat korttiin kaksi plussaa. Sain tänään liikelaskulomakkeen mutta neukkutäti korosti että tee jos tuntuu ettei ole hetkeen tuntunut, ettei joka päivä tarvitse.

Onko teiltä muuten neuvolassa kyselty halukkuudesta osallistua RS-virusta vastaan tehtävän rokotteen tutkimukseen? Siis pelkkien näytteiden muodossa, mitään rokotetta lapselle ei ohjelmassa anneta. Annoin tietoni mutta se ei vielä sido mihinkään, ehtiihän tässä vielä hetken miettiä. Jotain papereita pitää vain allekirjoittaa rokotetoimistolla niin että kaikki paperityöt on valmiina ennen synnytystä kun synnytyksen aikana otetaan napaverinäyte.

Niin, käytiin tosiaan tänään neuvolassa. Kaikki hyvin, ainoa pieni huolenaihe oli sf-mitan kasvun hyytyminen. Kohtu on kasvanut koko alku- ja keskiraskauden nätisti keskikäyrällä tai ihan vähän sen yläpuolella, rv 30 eteenpäin kasvu on alkanut hiipua ja on kerta kerralta lähempänä alakäyrää. Mitataan seuraavan kerran viiden päivän päästä ja jos ei vieläkään kasva enempää niin neukkutäti meinasi että olisi varmaan syytä aikaistaa synnytystapa-arviota että nähdään onko vauvalla kaikki ok.

Phew, tällaista tänne. Ensi viikon maanantaina alkaa mammaloma! :D

Mayinka & masuasukki 34+3
 

Yhteistyössä