Hopea Noita ihan samoja mietittiin mekin esikoisen kohdalla, eli no hätä, kaikkee saa ja pitää ihmetellä
Tässä on hyvää aikaa opetella rattaiden kasaamista ja kaikki säädöt. Mä tumpeloin aina noitten meidän vaunujen työntöaisan kanssa. Pitääpä harjoitella sitä taas, kun paljon bussissa matkustetaan, niin mä laitan aisan aina "piiloon". Ratasosa jää sinne kopan alle joo, ja kannattaa se selkätuki alkuun säätääkin makuuasentoon, ettei koppa ole liian pystyssä. Meidän yhdistelmävaunuissa lähtee se rattaiden kaarituki (eli mistä ipana isompana laittaa jalat läpi) irti. Vastaavasti kopassa on lyhyiden remmien päässä klipsit, jotka voi kiinnittää sen kaarituen paikalle. Tää olisi siis turvallisin toimintatapa. Käytännössä sitä koppaa oltiin koko ajan irrottelemassa ja kiinnittämässä uudelleen, joten koppaa ei usein kiinnitetty noilla tiukoilla klipseillä, vaan se pysyy siinä ratasosan päällä tiiviisti ilmankin. Jalkatuen vaan nostaa ylös, niin se estää kopan valahtamisen. Turvavaljaat jää tosiaan sinne kopan alle. Tai voi ne varmaan irrottaakin (yleensä ne on rungossa jotenkin kiinni). Jos sulla on pehmeä koppa, siitä saa yleensä muokattua isommalle lapselle sen pussukan, ja siksi siinä kopassa saattaa olla valjaille reiät. Pelkkää pussukkaa en kyllä laittaisi ratasosan päälle, ellei siis saa niitä 5-pistevöitä läpi ja vauva kiinni. Enkä ihan vastasyntyneellä käyttäisi. Mutta puhutaanko täällä eri pussukasta mitä mä tarkoitan, kun on neuvottu, ettei
Mariaja tarvisi koppaa ollenkaan??
Pesen kaikki vauvan vaatteet ennen käyttöä, uudet niiden sisältämien kemikaalien takia. Käytetyt kanssa kun ovat pyörineet kuitenkin aina jossain, vaikka myyjä oliskin ne pessyt. Ja jos ootte huomanneet, niin uutena ostettavat lakanat ym. tekstiilit tuoksuu tosi voimakkaalle, ne sisältää palonsuoja-aineita, jotka on syytä kyllä pestä pois ennen käyttöä iholla. Silittäminen pehmentäisi ihanasti vaatteita ja olis vauvan herkälle iholle hyvä. Mutta mä en silitä kuin satunnaisesti jonkun oman paitapuseron, joululiinan ja verhot. Vaatteiden pehmentimenä käytin vauva-aikana huuhteluaineena etikkaa. Lisäksi se säilyttää värit hyvänä. Ihan ensin käytin etikkaa kestovaippojen pesussa, sitten muunkin pyykin kanssa.
En ole vieläkään käynyt noita esikoisen vaatteita läpi. Joka aamu mulla on tarkoitus alkaa se homma, mutta aina jää ajatuksen asteelle. Tarkoitus olisi laittaa siitä sivuun muutama vaate säästöön hänen "muistojen laatikkoon" ja lajitella ne selkeimmät tyttövaatteet erilleen, tuli ne sitten käyttöön tai menee kiertoon sitten kevääällä. Mitään oloa ei edelleenkään ole kumpi siellä majailee. Mulle saattaa tulla vauvan kasvua mittaava ultra sitten tammikuulle, jos neuvolan mittauksissa näyttää sille, että tulis tosi pikkuinen vauva. Toistaiseksi kasvaa ihan normaalisti. Joo, taitaa olla enemmistöllä täällä normina se 3,5 - 4 kiloa
Täällä sitten toisinpäin, aika yllätys olisi geenit huomioiden, jos tulisi yli 3-kiloinen vauva. Mun pötsiin kyllä mahtuis
, että en usko, että tulisi synnytyksen kanssa ongelmaa vaikka olisi odotettua isompi.
Sokerirasitus mulla ens viikolla. Olen koittanut harjoitella jo, etten söis mitään tuossa illalla enää, mutta jotenkin itsestään sitä löytää itsensä kaappeja penkomasta
Mulla on se paha tapa, että telkun ääressä tulee syötyä. Jos nakotan koneella, niin sitten en syö. Eipä tää istuminenkaan ja näytön tuijottaminenkaan mikään hyvä vaihtoehto ole... Yökyöpeliksi tässä on vaan muuttunut, ettei se uni kuitenkaan tule aikaisemmin. Ja kohta oon ihan elementissäni kun alkaa lahjapaperit rapista ja alan joulukorttiaskartelun, yön pikkutunneillehan sekin sitten ajoittuu. Mutta hyvät yöt nyt kaikille!
Rhonda 25+5